Autor Wątek:  Różne pytania  (Przeczytany 276548 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Szopa

  • Wiadomości: 228
  • Miłośnik kolei z Wrocławia
    • Zobacz profil
    • Moja galeria zdjęciowa
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #480 dnia: 31 Stycznia 2010, 17:55:22 »
Syki główne maja zwykle specjalne komory do gaszenia łuku elektrycznego podczas wyłączania.
Aby te komory działały łuk elektryczny musi zostać do nich "wydmuchnięty" za pomocą cewki wydmuchowej.
www.gagarin.kolej.org.pl -moja galeria zdjęciowa
www.youtube.com/user/gagarinpl -moja galeria filmowa
Pozdrawiam!

Monczan_SP32

  • Gość
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #481 dnia: 31 Stycznia 2010, 21:02:22 »
Główne zadanie przetwornicy? "Przekłada" ona prąd stały na zmienny, bo przy stałym silnik elektryczny nie ruszyłby. Co do chłodzenia to nie słyszałem, od chłodzenia to są wentylatory :)

Offline dymus

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1046
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 274
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #482 dnia: 31 Stycznia 2010, 21:06:53 »
[..] Co do chłodzenia to nie słyszałem, od chłodzenia to są wentylatory :)
Przy przetwornicy (a konkretniej na pasku klinowym od wału który jest między silnikami WN i NN w samej przetwornicy, zdjecie http://www.transportszynowy.pl/eprzetwornica.html)  są wentylatory które chłodzą silniki trakcyjne. Dlatego między innymi jeździ się przy włączonych przetwornicach, po to aby zapewniały chłodzenie silników elektrycznych, ładowanie baterii i zasilanie obwodów pomocniczych NN.
Główne zadanie przetwornicy? "Przekłada" ona prąd stały na zmienny,
Hmm może, ale nie w polskich lokomotywach. Bo np. na siódemce przetwornica "przekłada" napięcie z 3kV na 110V dzięki dwóm silnikom które są na wspólnym wale.

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2416
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 172
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #483 dnia: 31 Stycznia 2010, 21:08:29 »
Główne zadanie przetwornicy? "Przekłada" ona prąd stały na zmienny, bo przy stałym silnik elektryczny nie ruszyłby. Co do chłodzenia to nie słyszałem, od chłodzenia to są wentylatory :)
@Monczan o jakiej Ty przetwornicy mówisz? Ta co jest stosowana na elektrowozach zamienia 3kV DC na 110V DC... Ja tu prądu zmiennego nie widzę...
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline EU07-483

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2307
  • EU07-483
    • Zobacz profil
    • Super spółka :)
  • Otrzymane polubienia: 168
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #484 dnia: 31 Stycznia 2010, 21:10:28 »
Główne zadanie przetwornicy? "Przekłada" ona prąd stały na zmienny, bo przy stałym silnik elektryczny nie ruszyłby.
Eeee? O czym ty mówisz? Przetwornica nie zamienia prądu stałego, na zmienny. Przynajmniej nie w polskich lokomotywach.

Co do chłodzenia to nie słyszałem, od chłodzenia to są wentylatory :)
Do chłodzenia silników trakcyjnych służy PRZETWORNICA.
Jak będę duży zostanę maszynistą!

Offline Patrykos

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4511
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 9
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #485 dnia: 31 Stycznia 2010, 21:11:42 »
Główne zadanie przetwornicy? "Przekłada" ona prąd stały na zmienny, bo przy stałym silnik elektryczny nie ruszyłby. Co do chłodzenia to nie słyszałem, od chłodzenia to są wentylatory :)
Coś tutaj nie pasuje. Przecież silniki trakcyjne na stałym chodzą.
Pozdrawiam, Patryk
https://www.facebook.com/WarsztatPatrykosa
Węgrom gratulujemy Ikarusa.

Offline puma2091

  • Wiadomości: 463
  • ...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #486 dnia: 31 Stycznia 2010, 22:03:43 »
No właśnie jak to w końcu jest. Silniki trakcyjne biorą prąd bezpośrednio z sieci czy przez przetwornice prąd o mniejszym napięciu? 

Offline EU07-483

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2307
  • EU07-483
    • Zobacz profil
    • Super spółka :)
  • Otrzymane polubienia: 168
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #487 dnia: 31 Stycznia 2010, 22:04:29 »
No właśnie jak to w końcu jest. Silniki trakcyjne biorą prąd bezpośrednio z sieci czy przez przetwornice prąd o mniejszym napięciu? 

Z sieci, przetwornica nie bierze w tym udziału.
Jak będę duży zostanę maszynistą!

Offline puma2091

  • Wiadomości: 463
  • ...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #488 dnia: 31 Stycznia 2010, 22:05:21 »
EU07-483 rozwiałeś moje wątpliwości. ;)

Offline dymus

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1046
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 274
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #489 dnia: 31 Stycznia 2010, 22:07:24 »
No właśnie jak to w końcu jest. Silniki trakcyjne biorą prąd bezpośrednio z sieci czy przez przetwornice prąd o mniejszym napięciu? 
Silniki trakcyjne biorą prąd z sieci trakcyjnej. Przetwornice zmniejszają napięcie do 110V DC na potrzeby obwodów NN, ładowania baterii. Natężenie prądu który dociera do silników trakcyjnych zmniejszają oporniki czyli opory rozruchowe.
« Ostatnia zmiana: 31 Stycznia 2010, 22:18:18 wysłana przez dymus »

Monczan_SP32

  • Gość
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #490 dnia: 01 Lutego 2010, 00:57:46 »
No tak, pochrzaniło mi się, przyznaję. Przecież silniki elektryczne nie muszą chodzić na prąd zmienny, są też prądu stałego - i takie faktycznie są w lokomotywach. To był tragiczny w skutkach skrót myślowy, za którym poszło dalsze moje rozumowanie.

Offline Piotrek

  • Wiadomości: 888
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #491 dnia: 01 Lutego 2010, 16:01:02 »
4) Co się stanie jeśli np. w kabinie A w szafce z bezpiecznikami wyłączymy bezpiecznik od sprężarek i przetwornic a w kabinie B nie i w tym momencie zaczniemy uruchamiać loka?

W szafce z bezpiecznikami nie ma bezpieczników od sprężarek i przetwornic. Jeśli chodzi o bezpieczniki, to zawsze uruchamia się to, co jest załączone w kabinie gdzie aktualnie załączony jest rozrząd. Wyjątkiem jest ogrzewanie lokomotywy i oświetlenie, które uruchamia się niezależnie dla każdej kabiny.

Offline muri

  • Wiadomości: 627
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #492 dnia: 01 Lutego 2010, 18:25:11 »
A jak jest z pantografami? Jak w kabinie A przy uruchomionym rozrządzie podniesie się pantografy i przejdzie sie do drugiej kabiny (B) to przełączniki od pantografów będą jak rozumiem w kabinie B opuszczone (stan wejściowy).
1. Czy jeżeli wtedy uruchomimy rozrząd w kabinie B to pantografy automatycznie opadną? (no bo przełącznik w kabinie A jest na podniesione a w B na opuszczone)
2. Czy w momencie uruchamiania rozrządu w kabinie B rozrząd w kabinie A automatycznie wyłączy się?
3. Czy na uruchomionym rozrządzie, przełącznikach od pantografów na pozycji "w górę" i podniesionych pantografach po wyłączeniu rozrządu automatycznie one  (a. pantografy oraz/lub b. przełączniki) opadną?

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #493 dnia: 01 Lutego 2010, 18:38:29 »
Rozrząd załącza się albo za pomocą klucza który jest tylko jeden więc najpierw musisz wyłączyć rozrząd w kabinie A żeby móc włączyć rozrząd w kabinie B w lokomotywach w których rozrząd załączany jest za pomocą zwykłego włącznika (bez klucza) np ST44 to wtedy zabezpieczeniem przed "podwójnym" zasilaniem rozrządu przez dwa włączniki stanowi nastawnik kierunkowy (wtedy może dojść do sytuacji że np. styczniki przetwornic i sprężarek będą zasilane "podwójnie", ale układ sterowania obwodem głównym będzie zawsze zasilany z tego nastawnika w któym jest nastawnik kierunkowy).
Pantografy opadną wtedy już kiedy wyłączysz rozrząd w kabinie A. Jeżeli masz impulsowe podnoszenie i opuszczanie pantografów np. EN57 to zostaną w takim położeniu jak były.

Online ST44-003

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2962
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 326
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #494 dnia: 01 Lutego 2010, 20:29:58 »
1) Co się stanie, jeśli rozrząd załączymy w obu kabinach lokomotywy?
2) Na czym polega zanik sterowania w kabinie? Co robimy w takim przypadku? Jakie urządzenia wtedy "padają"?

Offline tomekilawa

  • Wiadomości: 258
  • na służbie...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #495 dnia: 01 Lutego 2010, 21:10:47 »
Na 2 pytanie mam część odpowiedzi : - Jeśli zaniknie sterowanie to w sumie już nic się nie da zrobić (jedynie na warsztacie). Z urządzeń to jakieś przekaźniki "wariują". Dlatego też na przykład PKP Intercity zarzżyczyło sobie na swoich lokomotywach zdemontować wyłączniki rozrządu na pulpicie (styki są zmostkowane na stałe). Wystarczy wyłączyć WSa i wyjąć klucz nastawnika kierunkowego, a później włożyć klucz kierunkowy i załączyć WS - a sterowanie przejdzie na drugą kabinę.

Krzysiek626
« Ostatnia zmiana: 01 Lutego 2010, 21:16:16 wysłana przez Krzysiek626 »

Offline Piotrek

  • Wiadomości: 888
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #496 dnia: 01 Lutego 2010, 22:16:34 »
Dlatego też na przykład PKP Intercity zarzżyczyło sobie na swoich lokomotywach zdemontować wyłączniki rozrządu na pulpicie (styki są zmostkowane na stałe).

Wbrew pozorom takie rozwiązanie jest zastosowane na dość małej ilości lokomotyw. Czy to akurat PKP IC wprowadziło? Może po prostu na szopie pomostkowali.

Offline hunter

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1126
    • Zobacz profil
    • kolej.banda.pl
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #497 dnia: 01 Lutego 2010, 22:25:49 »
2) Na czym polega zanik sterowania w kabinie?
To zalezy, jaki jest jego powod. Przewaznie polega na tym, ze po ktorejs pozycji nie ma jazdy (obwod jest otwarty), itp. To nie prawda, ze jak zniknie sterowanie to nie da sie nic zrobic - w niektorych przypadkach wystarczy srubokret i sprawne rece.
Z pozdrowieniami,
Grzegorz Durbajło

http://www.kolej.banda.pl/ - moje kolejowe zdjęcia.

Offline El Mecánico

  • Wiadomości: 1067
  • Dawniej El Driver
    • Zobacz profil
    • Stowarzyszenie POLARIS - OPP
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #498 dnia: 03 Lutego 2010, 18:27:25 »
1) Co się stanie, jeśli rozrząd załączymy w obu kabinach lokomotywy?
Na elektrykach się nie da. Na gagarinie inaczej nie przejdziesz między kabinami przy uruchomionym silniku spalinowym (wyłączenie rozrządu w obu kabinach powoduje zatrzymanie silnika spalinowego).
www.polaris.org.pl
www.ciemneniebo.pl
MaSzyna_LD w trakcie tworzenia...

Online ST44-003

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2962
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 326
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #499 dnia: 13 Lutego 2010, 23:03:44 »
@brave, z którego roku jest ta książka? W opisie podane jest że 1972.
Mam więc takie pytanie, bo jest tu zdjęcie EU06-04. W którym roku loki te przeszły "modernizację" w postaci dodania rynienek na dach i dodanie zgarniaczy? W którym roku zaś przeszły one przebudowę kabin?
Z tego co wyczytałem, tu cytat "Na pulpicie umieszczono ponadto przycisk czujności oraz lampkę sygnalizacyjną SHP." oraz "Na tylnej ścianie umieszczono [...] buczek ostrzegawczy SHP a w przedziale A - Aparat główny SHP (w lokomotywie EU07)."
Czy to by znaczyło, że najpierw wprowadzono SHP, potem Czuwak Aktywny? W jakim okresie miało to miejsce na lokach EU06 a w jakim na EU07?

Zakres pytań wyszedł po za ramy wątku. Przenoszę do innego działu, scalam z odpowiednim tematem.
Krzysiek626
« Ostatnia zmiana: 14 Lutego 2010, 13:26:02 wysłana przez Krzysiek626 »

Offline RooteK

  • Wiadomości: 1244
    • Zobacz profil
    • Nieoficjalna strona węzła kolejowego Jaworzno.
  • Otrzymane polubienia: 27
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #500 dnia: 14 Lutego 2010, 14:17:22 »
Chciałbym się dowiedzieć co nieco o regulatorze woodwarda montowanego np. na SM42.

1. Jakie powinno być jego ustawienie? Czy powinien reagować szybko na zmiany obciążenia silnika czy też wolniej?
2. Czy ta dźwignia do awaryjnego zatrzymania silnika w kabinie lokomotywy ma połączenie z urządzeniem awaryjnie wyłączającym silnik w woodwardzie, czy też działa ona bezpośrednio na pompy wtryskowe?

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #501 dnia: 14 Lutego 2010, 20:06:10 »
Jeśli chodzi o serwomotor sterujący obciążeniem to według DTR to powinien przestawiać się z położenia max na min i odwrotnie 8-10s.
Co do regulowania obrotów to tam jest tak zrobione że na małe wachania obrotów regulator działa powoli, szybkość tą reguluje się za pomocą specjalnego zaworu. Ustawia się go tak żeby silnik pracował bez wachań obrotów przy możliwie najbardziej otwartym zaworze. Ale regulator ma też możliwość zareagowania szybko (z pominięciem układu kompensacyjnego) na gwałtowną zmianę obrotów spowodowana np. zdjęciem obciążenia z silnika.
Jeżeli chodzi o wyłącznik bezpieczeństwa to w sm42 nie wiem dokładnie ale prawdopodobnie działa na regulator.

Co do zasady działania regulatora obrotów to pozwolę sobie podać tego linka: http://www.hnsa.org/doc/fleetsub/diesel/chap10.htm#10A
Ty jest przedstawiona zasada działania regulatora obrotów z silnika okrętowego ale np. identyczny jest w TEM2, a od takiego jak ma SM42 SU45/46 czy ST44 różni się tym że nie ma układu do nastawiania obciążenia i inaczej nastawiane są obroty. Strona jest w języku USA ale są rysunki, które dobrze wszystko obrazują .

Offline BLAcKboY

  • Wiadomości: 440
  • Trydencki monarchista
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #502 dnia: 23 Lutego 2010, 13:04:47 »
Pytanie:
Lokomotywa jadąca na popychu ma odcięty hamulec (trakcja podwójna)?

Jeżeli tak, to jaki wpływ mało by ustawienie hamulca w pozycji jazda. Czy prowadzący skład miałby problemy z hamowaniem?
My personal favourites: 2TE10, 240 and 750
Fan mjuzjk 1
Fan mjuzjk 2

Offline dymus

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1046
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 274
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #503 dnia: 23 Lutego 2010, 13:48:42 »
Pytanie:
Lokomotywa jadąca na popychu ma odcięty hamulec (trakcja podwójna)?

Jeżeli tak, to jaki wpływ mało by ustawienie hamulca w pozycji jazda. Czy prowadzący skład miałby problemy z hamowaniem?
Tak na ma odcięty hamulec, gdyby miała w położeniu jazda to mogłoby to zaburzyć hamowanie składu z lokomotywy prowadzącej czyli np. maszynista z lokomotywy prowadzącej chce hamować a tu ciśnienie nie spada przez to że druga lokomotywa ma kran w położeniu jazda i napełnia przewód główny. Mogło by to spowodować  np. brak hamowania lub tym podobne rzeczy (jeśli założymy że powietrze spuszczane przez lokomotywę prowadzącą jest uzupełniane przez drugą lokomotywę).

Offline BLAcKboY

  • Wiadomości: 440
  • Trydencki monarchista
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #504 dnia: 23 Lutego 2010, 14:14:23 »
Ciągnąc hipotetyczną sytuację dalej.
Hamują obydwie lokomotywy jednocześnie i mniej więcej w takim samym stopniu. Czy to będzie działało? Czy napełnianie cylindrów hamulcowych w składzie będzie bardziej równomierne?
My personal favourites: 2TE10, 240 and 750
Fan mjuzjk 1
Fan mjuzjk 2

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #505 dnia: 23 Lutego 2010, 14:34:50 »
Gdyby ustawić zawory maszynisty w takich samych położeniach to jedyną różnicą był by szybszy spadek ciśnienia w PG.

Offline El Mecánico

  • Wiadomości: 1067
  • Dawniej El Driver
    • Zobacz profil
    • Stowarzyszenie POLARIS - OPP
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #506 dnia: 23 Lutego 2010, 16:22:19 »
Można rozerwać skład, bo nagle zaczynają hamować wagony od końca, a środek jeszcze pędem ciągnie. Pewne rozerwanie gdyby zaczął hamować lok na końcu składu a czoło nie.
www.polaris.org.pl
www.ciemneniebo.pl
MaSzyna_LD w trakcie tworzenia...

Online ST44-003

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2962
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 326
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #507 dnia: 23 Lutego 2010, 16:26:16 »
Co zaś się stanie, jeśli w jednej z kabin nie damy na zaworze odcięcia, a zaczniemy hamować z drugiej kabiny?
« Ostatnia zmiana: 24 Lutego 2010, 12:42:07 wysłana przez Krzysiek626 »

Offline El Mecánico

  • Wiadomości: 1067
  • Dawniej El Driver
    • Zobacz profil
    • Stowarzyszenie POLARIS - OPP
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #508 dnia: 23 Lutego 2010, 16:27:36 »
Jedziemy dalej;]
www.polaris.org.pl
www.ciemneniebo.pl
MaSzyna_LD w trakcie tworzenia...

Offline Mytnik

  • Wiadomości: 576
  • Administrator
    • Zobacz profil
    • Mój kanał na YT
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #509 dnia: 24 Lutego 2010, 18:55:08 »
Witam. Ja mam pytanie dotyczące sterowania min. w Traxx-ach, Husarzu, ST45, ET22-20xx.
Jak tam wygląda rozruch. Dokładniej chodzi mi o ten manipulator (sterowanie nim), który zastąpił tradycyjny nastawnik (taki jak np w EU07, ET22). Czy jeśli damy go troszkę do przodu, a potem wrócimy do pozycji normalnej, jedziemy bez poboru prądu, czy zostaje nam ta pozycja do której doszliśmy ??