Autor Wątek:  Różne pytania  (Przeczytany 272546 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline hejnal

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 967
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #30 dnia: 18 Stycznia 2008, 18:28:43 »
amperomierz nn, wolto nn, spadek napięcia,
Napięcie spada gdy rośnie pobór prądu. Sprężarka podczas rozruchu bierze dużo prądu stąd ten spadek.

Offline ST44-003

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2901
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 252
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #31 dnia: 18 Stycznia 2008, 19:07:59 »
Ale powiedzcie, skąd takie duże natężenie na amperomierz NN, skoro zapalona była tylko lampa w kabinie, (teoretycznie maszynownia) podniesione patyki i lampy czołowe?

EDIT:
Wysoka gorączka robi swoje. Chodziło mi o amperomierzNN :D
« Ostatnia zmiana: 19 Stycznia 2008, 12:36:39 wysłana przez ST44-003 »

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1168
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 30
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #32 dnia: 19 Stycznia 2008, 08:00:44 »
Na woltomierzu pokazywane jest napięcie. A na amperomierzu natężenie.
Amperomierz NN ma zero na środku skali i pokazuje czy prąd do baterii wpływa czy wypływa tzn.czy jest ładowana przez przetwornicę czy nie.Mi się wydaje,że kiedy film sie zaczyna to przetwornica już chodzi bo amperomierz NN jest powyżej zera a maszynista włącza sprężarkę i wtedy spada napięcie i prąd ładowania baterii. A jak sprężarka się rozkręci to napięcie rośnie bo spadł prąd pobierany przez sprężarkę.
« Ostatnia zmiana: 19 Stycznia 2008, 08:07:04 wysłana przez MichałŁ »

Offline hejnal

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 967
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #33 dnia: 19 Stycznia 2008, 09:57:05 »
Amperomierz NN ma zero na środku skali i pokazuje czy prąd do baterii wpływa czy wypływa tzn.czy jest ładowana przez przetwornicę czy nie.
Kiedy przetwornica jest włączona jest ona źródłem prądu NN. Akumulator staje się wtedy zwykłym odbiornikiem i nie bierze udziału w dostarczaniu prądu. Akumulator jest źródłem prądu tylko wtedy gdy przetwornica jest wyłączona.
Ciekawostka, w samochodach (i w wielu lokomotywach) jest kontrolka (często z rysunkiem akumulatora), która wskazuje pobór prądu z akumulatora. Potocznie przyjęło się ją nazywać "kontrolka ładowania" choć w żadnym wypadku nie wskazuje ona ładowania. :)

Offline MuNiO

  • Wiadomości: 444
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #34 dnia: 19 Stycznia 2008, 15:52:56 »
Potocznie przyjęło się ją nazywać "kontrolka ładowania" choć w żadnym wypadku nie wskazuje ona ładowania. :)

Bzdura

Wskazuje

Gdy sie swieci to nie laduje, na podstawie tej kontrolki mozna wywnioskowac uszkodzenie alternatora lub regulatora napiecia

« Ostatnia zmiana: 19 Stycznia 2008, 16:04:31 wysłana przez MuNiO »

Offline hejnal

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 967
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #35 dnia: 19 Stycznia 2008, 15:58:57 »
Bzdura

Wskazuje

Gdy sie pali to nie laduje i pokazuje uszkodzenie regulatora napiecia lub alternatora.


Sam żeś jest bzdura.
Nie "sie pali" tylko świeci się. Jak się świeci to wskazuje pobór prądu z akumulatora. Jeśli się nie świeci to albo prąd nie jest pobierany z akumulatora albo się żarówka spaliła.

pokazuje uszkodzenie regulatora napiecia lub alternatora.
Nic takiego nie pokazuje.

Offline MuNiO

  • Wiadomości: 444
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #36 dnia: 19 Stycznia 2008, 16:07:02 »
Sam żeś jest bzdura.

ladnie nam sie przedstawiasz

Jeśli się nie świeci to albo prąd nie jest pobierany z akumulatora albo się żarówka spaliła.

Prad caly czas jest pobierany z akumulatora, alternator tylko niweluje ujemny bilans elektryczny i laduje akku.

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3901
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 235
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #37 dnia: 25 Stycznia 2008, 06:33:42 »
Prad caly czas jest pobierany z akumulatora, alternator tylko niweluje ujemny bilans elektryczny i laduje akku.

Munio, trochę logiki proponuję.
Prąd nie może płynąć cały czas z akumulatora, gdyż nastąpi jego rozładowanie!
Kiedy ma według Ciebie akumulator się ładować, skoro według Ciebie cały czas prąd jest pobierany z akumulatora?
Perpetum mobile ten akumulator jest czy jak?
Zresztą to zacytowane zdanie w całości jest samo w sobie sprzeczne, chyba, że Ci się wydaje, iż alternator ładuje w jakiś bliżej nieokreślony i cudowny sposób (coś na zasadzie ejjj Ty ako, to ja alter, ładuj się).
Co rozumiesz pod pojęciem ujemnego bilansu energetycznego?
W tym układzie przetwornica-akumulator-odbiorniki (oczywiście przetwornica włączona, bo wyłączona, to tak jakby jej nie było), to właśnie akumulator niweluje ten "ujemny bilans" (w zależności od chwilowego zapotrzebowania), a nie przetwornica czy alternator!


Tak naprawdę domniemam o co Ci chodzi, ale wyrażaj się precyzyjniej.
Tutaj jest link:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Si%C5%82ownia_telekomunikacyjna#Tryby_pracy_si.C5.82owni
Co prawda nie jest to super dokładne odzworowanie tej sytuacji, ale analogia jest.
Podczas pracy buforowej czy ładowania baterii, napięcie z przetwornicy (jak zwał tak zwał inne źródło energii) jest na tyle duże, iż zasila odbiorniki i akumulator staje się również odbiornikiem (napięcie z przetwornicy przewyższa napięcie akumulatora i następuje ładowanie tegoż).
Podczas chwilowego dużego obciążenia, napięcie z przetwornicy na tyle maleje, iż nie może już ładować akumulatora i akumulator przestaje być odbiornikiem a staje się wtedy źródłem energii.

Offline ST44-003

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2901
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 252
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #38 dnia: 03 Lutego 2008, 23:06:11 »
Następne pytanie z serii "ST44 i pytania z Marsa".
http://pl.youtube.com/watch?v=QVjAPT-xcAU&feature=related

Co mechanik przestawił w szafie, czym różni się przełącznik "rodzaj prądu Niski/Wysoki" od "rozruch Niski/Wysoki"
:)

P.S. I dla czego 08-011 tak wyła? :)

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2407
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 163
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #39 dnia: 03 Lutego 2008, 23:20:23 »
Cytuj
P.S. I dla czego 08-011 tak wyła? :)

Tak wyła dlatego, że wentylatory oporów rozruchowych zasilane są ze spadku napięcia powstałego na rezystorach rozruchowych i w momencie większego przepływu prądu przy stałej rezystancji wzrasta spadek napięcia i wentylatory "wyją".
Im większe straty na rezystorach (bardziej się grzeją) tym bardziej "wyją" wentylatory aby odprowadzić od nich ciepło.
ps Wentylatory zasilane są ze spadku powstałego tylko kilku rezystorach.

« Ostatnia zmiana: 03 Lutego 2008, 23:24:09 wysłana przez mechatronik »
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline hejnal

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 967
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #40 dnia: 04 Lutego 2008, 08:33:29 »
czym różni się przełącznik "rodzaj prądu Niski/Wysoki" od "rozruch Niski/Wysoki"
Nazwą.

Cytuj
P.S. I dla czego 08-011 tak wyła? :)

Tak wyła dlatego, że wentylatory oporów rozruchowych zasilane są ze spadku napięcia powstałego na rezystorach rozruchowych i w momencie większego przepływu prądu przy stałej rezystancji wzrasta spadek napięcia i wentylatory "wyją".
Im większe straty na rezystorach (bardziej się grzeją) tym bardziej "wyją" wentylatory aby odprowadzić od nich ciepło.
ps Wentylatory zasilane są ze spadku powstałego tylko kilku rezystorach.
No brawo.
Wentylatory są połączone szeregowo z pierwszym opornikiem a zasilane prądem Obwodu Głównego. W momencie większego przepływu prądu przez OG przy "stałej" (w dużym uproszczeniu) rezystencji silników wentylatorów, na tych silnikach rośnie napięcie a im wyższe napięcie tym większa prędkość obrotowa silnika elektrycznego.
Rezystory bardziej się grzeją jak płynie przez nie większy prąd.

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1168
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 30
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #41 dnia: 04 Lutego 2008, 15:25:02 »
Wentylatory są zasilane ze spadku napięcia na części oporników czyli silniki wentylatorów są włączone równolegle do pary oporników. Kiedy przez opornik płynie prąd na oporniku występuje spadek napięcia czyli między jego końcami jest napięcie większe im większy jest prąd. Te napięcie wywołuje przepływ prądu przez silniki wentylatorów.

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3901
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 235
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #42 dnia: 04 Lutego 2008, 16:15:18 »
Cytuj
Wentylatory są połączone szeregowo z pierwszym opornikiem

Cytuj
czyli silniki wentylatorów są włączone równolegle do pary oporników

Cytuj
ps Wentylatory zasilane są ze spadku powstałego tylko kilku rezystorach

No to jak jest w końcu?
Na razie widzę 2 do 1 dla równoległego.



Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1168
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 30
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #43 dnia: 04 Lutego 2008, 16:18:58 »
proponuje zobaczyć schemat obwodu głównego z EU07 lub ET22 tam wszystko widać

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3901
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 235
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #44 dnia: 04 Lutego 2008, 16:21:06 »
Ok, dzięki, już pędzę do Pesy i poproszę ich o schemat.

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1168
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 30
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #45 dnia: 04 Lutego 2008, 16:28:24 »
ja widziałem schemat na trakcja.rail.pl

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2407
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 163
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #46 dnia: 04 Lutego 2008, 16:32:48 »
Cytat z http://www.bryk.pl/teksty/liceum/fizyka/obwody_elektryczne/10897-wykorzystanie_silnika_pr%C4%85du_sta%C5%82ego.html:

Cytuj
wykorzystuje się bardzo interesującą metodę zasilania wentylatorów oporów - potencjałem, który powstaje ze spadku napięć na wybranych opornikach (lokomotywa EU-07, ET-22). Spadek napięcia na oporach jest proporcjonalny do wartości prądu przepływającego przez rezystory, a zatem również i do ciepła Joul`a, które się na nich wydziela. Sprawia to, że wydajność wentylatorów jest kontrolowana metodami naturalnymi - im większy przepływa prąd - tym wentylatory pracują szybciej, natomiast w przypadku kiedy zrezygnujemy z oporów - spadek napięcia będzie wynosił zero oraz wentylatory wyłączą się.

Cytat z http://www.eu43.fora.pl/forum-dyskusyjne,16/opory-dla-303e,330.html:

Cytuj
Opory te są stopniowo zwierane aż do całkowitego wyeliminowania ich z obwodu. Ze spadkiem napięcia na wydzielonej części oporników rozruchowych (R28) i R(30) zasilane są silniki wentylatorów oporów rozruchowych (SW1-4)...

Schematu na chwilę obecną nie posiadam (gdzieś mi go wcięło).

ps trakcja.rail.pl chyba chwilowo nie działa :( .
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline iwan

  • Administrator
  • Wiadomości: 595
    • Zobacz profil
    • Fotki na TWB
  • Otrzymane polubienia: 18
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #47 dnia: 04 Lutego 2008, 19:08:20 »
Ok, dzięki, już pędzę do Pesy i poproszę ich o schemat.

STFW :)

Schemacik z opisem:
http://www.cmbydgoszcz.friko.pl/EU07/obwod.HTM

Silniki Wentylatorów sa oznaczone SW1-SW4

Prad plynacy na SW powinien byc proporconalny do tego, ktory plynie przez opory - inaczej opory moga sie zbytnio rozgrzac. Istnieje tez mozliwosc wylaczenia SW (mozna kombinowac przy mrozach). Jednak dla mnie dzwiek SW to jest to co w 7kach czy 9kach lubie najbardziej :)
« Ostatnia zmiana: 04 Lutego 2008, 19:11:38 wysłana przez iwan »
/Krzysztof Waszkiewicz/ <iwan@eu07.pl> http://www.eu07.pl
tel: +48667841589
********* Non sunt multiplicanda entia sine necessitate *********

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3901
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 235
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #48 dnia: 04 Lutego 2008, 19:28:25 »
O tym STFW będę pamiętał, choć niezawsze i wtedy będzie można znowu napisać STFW i cokolwiek się spytamy mamy uniwerslaną odpowiedź STFW :)

Z tego co zauważyłem, to zasilanie jest równoległe do R28 i R30, tylko nie wiem czy R28 i R30 to rezytory rozruchowe. Nie wiem też jak wygląda cały obwód zasilania silników wentylatora. Trzeba znać dokładnie sekwencję zdarzeń i oznaczenia.
« Ostatnia zmiana: 04 Lutego 2008, 19:35:28 wysłana przez Mariusz1970 »

Offline iwan

  • Administrator
  • Wiadomości: 595
    • Zobacz profil
    • Fotki na TWB
  • Otrzymane polubienia: 18
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #49 dnia: 04 Lutego 2008, 19:35:00 »
O tym STFW będę pamiętał, choć nie zawsze i wtedy będzie można znowu napisać STFW i cokolwiek się spytamy mamy uniwerslaną odpowiedź STFW :)

Odpowiedz byla troszke bardziej zlozona niz samo STFW - nie rozumiem wiec tych uwag...
/Krzysztof Waszkiewicz/ <iwan@eu07.pl> http://www.eu07.pl
tel: +48667841589
********* Non sunt multiplicanda entia sine necessitate *********

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3901
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 235
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #50 dnia: 04 Lutego 2008, 19:36:50 »
A ja nie rozumiem sugestii STWF

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2407
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 163
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #51 dnia: 04 Lutego 2008, 19:38:10 »
Pkt 14 na stronie którą podał @Iwan
Cytuj
...Silnik jest zasilany w specjalnym układzie. Oporniki rozruchowe (R28, R30) obwodu silników trakcyjnych zawierają odczepy, z których są zasilane 4 silniki wentylatorów oporów rozruchowych, połączone równolegle. W ten sposób napięcie silników, ich prędkość obrotowa i intensywność działania wentylacji oporników rozruchowych zależą od wartości prądu w obwodzie głównym płynącym przez oporniki rozruchowe...
Chodzi oczywiście o silnik wentylatora.
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3901
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 235
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #52 dnia: 04 Lutego 2008, 19:40:08 »
A dzięki mechatronik, czytałem ale niedoczytałem :)

Offline iwan

  • Administrator
  • Wiadomości: 595
    • Zobacz profil
    • Fotki na TWB
  • Otrzymane polubienia: 18
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #53 dnia: 04 Lutego 2008, 20:58:33 »
A ja nie rozumiem sugestii STWF

Powszechnie znany i stosowany akronim. Wystarczylo uruchomic google i wpisac proste zapytanie zeby schemat znalezc.
/Krzysztof Waszkiewicz/ <iwan@eu07.pl> http://www.eu07.pl
tel: +48667841589
********* Non sunt multiplicanda entia sine necessitate *********

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3901
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 235
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #54 dnia: 04 Lutego 2008, 21:39:33 »
No i dlatego napisałem:
Cytuj
O tym STFW będę pamiętał, choć niezawsze i wtedy będzie można znowu napisać STFW i cokolwiek się spytamy mamy uniwerslaną odpowiedź STFW :)



Offline iwan

  • Administrator
  • Wiadomości: 595
    • Zobacz profil
    • Fotki na TWB
  • Otrzymane polubienia: 18
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #55 dnia: 05 Lutego 2008, 00:05:19 »
No i dlatego napisałem:

Dobra nie wnikajmy...
/Krzysztof Waszkiewicz/ <iwan@eu07.pl> http://www.eu07.pl
tel: +48667841589
********* Non sunt multiplicanda entia sine necessitate *********

Offline hejnal

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 967
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #56 dnia: 05 Lutego 2008, 18:36:57 »
No i się wszystko wyjaśniło.
Przyznaje że się myliłem z połączeniem oporów.
Wentylatory oporów rozruchowych są połączone z równolegle z oporami R28 i R30. Ze schematu  wynika że prąd może płynąć trzema drogami: przez wentylatory (pomińmy to że jest ich 4 połączone równolegle), przez opory R28 i R30 oraz przez styczniki oporów SR28 i SR30.
Gdy styczniki SR28 i SR30 są zamknięte to prąd płynie tylko nimi ponieważ ich opór wynosi zero (teoretycznie). Gdy otworzymy styczniki to prąd się rozdzieli na opory i wentylatory. To ile prądu płynie przez wentylatory a ile przez opory to nas nie obchodzi. Nie obchodzi nas też jaki jest spadek napięcia na oporach (na wentylatorach też jest spadek napięcia). Obchodzi nas tylko że w obwodzie wentylatory-opory płynie prąd, który jest sumą prądów płynących przez opory i wentylatory. Zatem zwiększenie prądu w całym obwodzie (nie ważne jak tego dokonamy) spowoduje zwiększenie prądu na wentylatorach i na oporach. Na jednych i drugich wzrośnie napięcie co spowoduje że opory zaczną się bardziej grzać a silniki wentylatorów szybciej kręcić.

Następne pytanie z serii "ST44 i pytania z Marsa".
http://pl.youtube.com/watch?v=QVjAPT-xcAU&feature=related

Co mechanik przestawił w szafie,

P.S. I dla czego 08-011 tak wyła? :)
Wygląda na to że to są odłączniki silników wentylatorów oporów. Na schemacie OW1-OW4.
Ciekawy trik. Mechanik odłączył 3 silniki wentylatorów pozostawiając tylko jeden. Zatem prąd nie podzielił się na cztery silniki tylko cały popłynął przez jeden silnik przez co szybciej kręcił i bardziej wył. Do tego jeszcze wysoki rozruch żeby można było dać większy prąd rozruchowy i mamy odpowiedź dlaczego tak wyła.
« Ostatnia zmiana: 05 Lutego 2008, 18:42:46 wysłana przez hejnal »

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1168
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 30
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #57 dnia: 05 Lutego 2008, 19:46:02 »
Podobnie działa bocznik amperomierza "zamienia" prąd w napięcie.
a tak z ciekawości obliczyłem że dla ET22 przy prądzie 500A spadek napięcia na opornikach z których są zasilane wentylatory wynosi dla zimnych oporników 415.5V a dla gorących 450V.A te napięcie powoduje przepływ padu przez silniki wentylatorów.

Offline hejnal

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 967
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #58 dnia: 05 Lutego 2008, 19:56:19 »
Podobnie działa bocznik amperomierza "zamienia" prąd w napięcie.
Z tym się nie zgodzę chyba że jako skrót myślowy.

a tak z ciekawości obliczyłem że dla ET22 przy prądzie 500A spadek napięcia na opornikach z których są zasilane wentylatory wynosi dla zimnych oporników 415.5V a dla gorących 450V.A te napięcie powoduje przepływ padu przez silniki wentylatorów.
Niby jak? Co ma napięcie na oporach do napięcia na silnikach wentylatorów? Wentylatory nie są zasilane z oporników tylko równolegle z nimi.
Idąc twoim tokiem myślenia można by przyjąć że to opory są zasilane ze spadku napięcia (co za określenie) na silnikach wentylatorów. :D

Offline MuNiO

  • Wiadomości: 444
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Różne pytania
« Odpowiedź #59 dnia: 05 Lutego 2008, 20:01:39 »
Podobnie działa bocznik amperomierza "zamienia" prąd w napięcie.
Z tym się nie zgodzę chyba że jako skrót myślowy.

Na boczniku odklada sie napiecie ktore zasila miernik elektromagnetyczny - podstawy elektrotechniki sie klaniaja