Autor Wątek:  Program do tworzenia tekstur + dyskusja o kompresji, trochę o fotografii...  (Przeczytany 20327 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

ENKA

  • Gość
Tak, jak w temacie. Poszukuje jakiegoś dobrego (najlepiej łatwego w obsłudze) programu do tworzenia tekstur (tych MaSzynowych). Aha no i nie interesuje mnie Photoshop, ani Paint.

Co polecacie?
« Ostatnia zmiana: 07 Października 2007, 23:37:05 wysłana przez Akvin »

Offline Poscikk

  • Wiadomości: 668
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Program przystosowany do tworzenia tekstur
« Odpowiedź #1 dnia: 24 Września 2007, 16:33:36 »
PhotoFiltre - darmowy i dużo funkcji.

Za sterami 138 godzin 28 minut :)

Offline Cesky Kretek

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1712
  • Trust no one.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 159
Odp: Program przystosowany do tworzenia tekstur
« Odpowiedź #2 dnia: 24 Września 2007, 16:57:46 »
Tak, jak w temacie.
Cytuj
Program przystosowany do tworzenia tekstur
Eee... każdy jest przystosowany. :)

Cytuj
Poszukuje jakiegoś dobrego (najlepiej łatwego w obsłudze) programu do tworzenia tekstur (tych MaSzynowych).
J/W

Cytuj
Aha no i nie interesuje mnie Photoshop, ani Paint.
Aha... ale dlaczego Cię PS nie interesuje? Chodzi o to, że musi być oryginał? Jeżeli tak to rozumiem.

Cytuj
Co polecacie?
PSP, Gimp. Ten drugi darmowy, ten pierwszy płatny, ale kilkanaście razy mniej, niż w przypadku Photoshopa.

Offline EU05

  • Wiadomości: 536
  • Tekstury produkuję!
    • Zobacz profil
    • http://www.tgk.rail.pl
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Program przystosowany do tworzenia tekstur
« Odpowiedź #3 dnia: 24 Września 2007, 18:23:28 »
GIMP, GIMP i jeszcze raz GIMP! Jest darmowy, ma bardzo wiele funkcji - wszystkie niezbędne do tworzenia tekstur. Ja korzystam jedynie z GIMPa do "teksturowania" i jestem bardzo zadowolony.
Chętnie przyjmę zdjęcia na tekstury lokomotyw serii EU06, EU07, EP07, EP08 a także ET21, ET22, ET40, ET41 i ET42.

Kontakt mailowy.

Offline wasyl

  • Wiadomości: 276
  • Permanentny Inwigilator Sieciowy
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Program przystosowany do tworzenia tekstur
« Odpowiedź #4 dnia: 24 Września 2007, 19:14:54 »
Witam!!!
GIMP i Photoshop (oczywiście, jeżeli na ten drugi mamy licencję). Ewentualnie małą kombinację tych dwóch progosów: GIMPSHOP - http://img440.imageshack.us/img440/8431/schermata5bn.jpg
Przygarnę fotki na tekstury obiektów!


Offline ShaXbee

  • Administrator
  • Wiadomości: 1984
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Program przystosowany do tworzenia tekstur
« Odpowiedź #6 dnia: 25 Września 2007, 11:59:47 »
Hm, polecam dla początkujących Paint.NET - jest dostępny pod adresem http://www.getpaint.net/

Offline kurak303E

  • Wiadomości: 267
  • PKP Intercity, Gdynia - kurs maszynistowski :)
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Program przystosowany do tworzenia tekstur
« Odpowiedź #7 dnia: 04 Października 2007, 09:02:35 »
A czy istnieje funkcja, albo raczej opcja, w której przy zrobieniu pomiejszenia doskonałej jakości zdjęcia, nie zrobi sie kicha jak tu: (akurat przykład z TRSa):

spójrzcie na jakość zdjęcia na przybliżeniu

i Efekt pomniejszenia


Robie to w Gimpie 2.2 sposobem zmień rozmiar. I zauważyłem, że zdjęcie w duuużo mniejszej jakości i rozdzielczości z komórki ma już prawie odpowiednią wielkość, za czym nie trzeba go dużo zmniejszać i jakość tekstury wychodzi lepsza.
Jakim cudem udało się (nie mi opczywiście) zrobić coś takiego, w porównaniu do mojego repaintu SU45-231:

Jak temu zradzic
« Ostatnia zmiana: 04 Października 2007, 09:06:41 wysłana przez kurak303E »
Lubię SU45 :) Zapraszam na mój kanał, głównie o SU45 na YT - http://www.youtube.com/user/Gryszaq oraz Ełcką Galerię Kolejową - www.elkgk.cba.pl

Offline ShaXbee

  • Administrator
  • Wiadomości: 1984
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Program przystosowany do tworzenia tekstur
« Odpowiedź #8 dnia: 04 Października 2007, 23:05:24 »
Aparat ma przecież lepszy obiektyw od cyfrówki. Zgadza się jeśli zrobimy zdjęcie o dużej rozdzielczości przy pomniejszeniu stracimy na ostrości.

Toś wyskoczył... Że niby analogi mają domyślnie lepsze obiektywy? Wszystko zależy od aparatu kolego.

Offline Cesky Kretek

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1712
  • Trust no one.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 159
Odp: Program przystosowany do tworzenia tekstur
« Odpowiedź #9 dnia: 04 Października 2007, 23:18:59 »
Jesteś w błedzie, napewno lepsze zdjęcia wychodzą robione aparatem niż cyfrówką.
Hahaha... a cyfrówka to nie aparat? ;]
Cytuj
Aparat ma przecież lepszy obiektyw od cyfrówki.
Zakładam że nazywany przez Ciebie 'aparat' to lustrzanka, to zależy od modelu aparatu fotograficznego (jak to ShaXbee zaznaczył). Rozumiem, że dla Ciebie 'cyfrówka' to badziew za 100 zł w realu, który posiada tylko zoom cyfrowy 8x... No ale cóż...
Cytuj
Zgadza się jeśli zrobimy zdjęcie o dużej rozdzielczości przy pomniejszeniu stracimy na ostrości.
Hmm... jeżeli zdjęcie było ostre, to pomniejszenie w zależności od jego stopnia faktycznie może spowodować utratę ostrości. Zależy to też od filtru jakiego używasz przy pomniejszaniu zdjęcia.
Cytuj
Ale w programie graficznym powinna być opcja wyostrzenia, poprawienia ostrości.
Tak, ale zazwyczaj to wyostrzenie nie wygląda naturalnie.
Cytuj
Możesz zmienić też rozdzielczość w aparacie na mniejszą.
Ale to da ten sam efekt. :)

Offline Akvin

  • Wiadomości: 1006
  • We Will Rock You
    • Zobacz profil
    • http://my.opera.com/akvin-profeta
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Program przystosowany do tworzenia tekstur
« Odpowiedź #10 dnia: 04 Października 2007, 23:46:30 »
Panowie... jeżeli @BNdQu odpowiadał na post @kurak303E to wydaje mi się że pojęcie "cyfrówka" znaczyło tyle co aparat w telefonie komórkowym.
Pozdrawiam
All you have to do is save the world...

Offline Szymoniak

  • Wiadomości: 317
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Program przystosowany do tworzenia tekstur
« Odpowiedź #11 dnia: 05 Października 2007, 17:15:15 »
A może mu o Anologi chodzi...:-)
Pozdr.

Offline Cesky Kretek

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1712
  • Trust no one.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 159
Odp: Program przystosowany do tworzenia tekstur
« Odpowiedź #12 dnia: 05 Października 2007, 22:52:15 »
No cóż możesz się mylić.
Owszem mogę, bo wprowadziłeś mnie w błąd, więc próbowałem odczytać Twe jakże trudne do wywnioskowania myśli.

Cytuj
Jeżeli pomniejszamy rozmiar zdjęcia to jakość zdjęcia się pogarsza i przestań gdybać. Aby poprawić jakość można zwiększyć ostrość. Oczywiście wszystko zależy od jakości materiału źródłowego.
Co masz na myśli mówiąc rozmiar? Rozmiar w pikselach [rozdzielczość] czy rozmiar w kB [wielkość, waga]?
Jeżeli chodzi o rozmiar w pikselach: Pomniejsz sobie z łaski swojej obrazek o rozdziałce 2048xcoś na 1024xcoś - różnica jest? Praktycznie niewidoczna. Jeżeli pomniejszysz 1024xcoś do 320xcoś to chyba naturalne, że jakość zacznie ginąć. Postaw sobie pudełko od zapałek na stole, a potem oddal się od niego na odległość 10 metrów. Widzisz wszystkie szczegóły?

Cytuj
Ustawienie mniejszej rozdzielczości w aparacie a zmniejszanie jej potem programem graficznym to nie jest to samo.
Tia? Udowodnij. Bo co - bo tam aparat pomniejsza, a tutaj program graficzny? ;]

Cytuj
Ciekawe że sam autor pisze:
Cytuj
I zauważyłem, że zdjęcie w duuużo mniejszej jakości i rozdzielczości z komórki ma już prawie odpowiednią wielkość, za czym nie trzeba go dużo zmniejszać i jakość tekstury wychodzi lepsza.
Porównaj zdjęcie cyfrowym aparatem, a aparatem z telefonu. :)

Cytuj
Oprócz rozdzielczości w aparacie sa lub mogę być takie funkcje:
jakość zdjęcia - należy ustawić najlepszą
kompresja - należy ustawić najmniejszą
Eee... a na jakiej zasadzie ustawia się jakość zdjęcia? No właśnie poprzez ustawienie kompresji. Podałeś jedno i to samo.

Cytuj
ostrość - nalezy ustawić najlepszą
No trudno żeby robić zdjęcie naszego obiektu jako nieostre... Też żeś pouczył. Chyba każdy [nawet laik] wie jakie powinno być zdjęcie, chyba że chcesz celowo rozmyć. W cyfrówkach średniej klasy ostrość aparat łapie sam, co jest często uciążliwe.

Cytuj
zdjęcia wykonywać ze statywu
Nie każdy takowy posiada, ale chyba jesteś chętny aby każdemu fotografowi kolei taki za sponsorować.

Cytuj
aparat wyzwalać samowyzwalaczem.
A to czemu? Na to pytanie nie znam odpowiedzi...

Offline ABu

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 511
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 45
Odp: Program przystosowany do tworzenia tekstur
« Odpowiedź #13 dnia: 06 Października 2007, 00:37:05 »
Cytuj
Cytuj
Ustawienie mniejszej rozdzielczości w aparacie a zmniejszanie jej potem programem graficznym to nie jest to samo.
Tia? Udowodnij. Bo co - bo tam aparat pomniejsza, a tutaj program graficzny? ;]

Różnica jest zasadnicza. Chociażby dlatego, że jakiejkolwiek obróbki zdjęć należy dokonywać przy jak największej rozdzielczości. Dopiero po wykonaniu wszystkich czynności powinno się zmniejszyć obraz do pożądanych rozmiarów. Kto robi inaczej dużo na tym może stracić.
ABu

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3926
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 279
Odp: Program przystosowany do tworzenia tekstur
« Odpowiedź #14 dnia: 06 Października 2007, 01:46:00 »
A ja się nie znam, ale zadam pytania odnośnie jakości zdjęcia:

1)
Cytuj
Eee... a na jakiej zasadzie ustawia się jakość zdjęcia? No właśnie poprzez ustawienie kompresji. Podałeś jedno i to samo.

Dla mnie jakość to rozdzielczość + ilość kolorów, znaczy się im wyżej tym lepiej.
Drugorzędna dla mnie jest kompresja stratna np. do jpg.
Czyli według mnie lepszą jakość osiągnę, gdy skompresuje do jpg 1024x768 32 bit kolorów, niż jakbym pozostawił w bmp (czyli bez kompresji) rozdzielczość 800x600 256 kolorów.
Dobrze myślę?
Jeśli tak, to no nie wiem co kryje się pod pojęciem "jakość zdjęcia" w aparacie.

2)Czy są do grafiki formaty kompresji bezstratnej i czy są dostępne w aparatach?
Na pewno są bezstartne do dźwięku, ale do grafiki nie pmiętam (pewno są, bo czego to ludzie nie wymyślą)

Offline Akvin

  • Wiadomości: 1006
  • We Will Rock You
    • Zobacz profil
    • http://my.opera.com/akvin-profeta
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Program przystosowany do tworzenia tekstur
« Odpowiedź #15 dnia: 06 Października 2007, 02:09:17 »
2)Czy są do grafiki formaty kompresji bezstratnej i czy są dostępne w aparatach?

Np. format TIFF. Jest też RAW... ale to inna bajka.

"Jakość" reguluje się w aparatach rozmiatem XxY pix oraz stopniem kompresji zdjęcia.

Statyw i samowyzwalacz/wężyk spustowy do robienia zdjęcia na teksturę? Mało prawdopodobne.

« Ostatnia zmiana: 06 Października 2007, 02:13:12 wysłana przez Akvin »
Pozdrawiam
All you have to do is save the world...

Offline El Mecánico

  • Wiadomości: 1067
  • Dawniej El Driver
    • Zobacz profil
    • Stowarzyszenie POLARIS - OPP
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Program przystosowany do tworzenia tekstur
« Odpowiedź #16 dnia: 06 Października 2007, 13:52:34 »
GIF równierz jest formatem bezstratnym, ale nie ma jej w aparatach ze względów cywilno-prawnych i ekonomicznych (GIF jest formatem licenionowanym).

Cytat: Mariusz1970
Czyli według mnie lepszą jakość osiągnę, gdy skompresuje do jpg 1024x768 32 bit kolorów, niż jakbym pozostawił w bmp (czyli bez kompresji) rozdzielczość 800x600 256 kolorów.
Jak skompresujesz obraz o rozmiarze 800x600 i głębi 256 kolorów do obrazu o rozmiarze 1024x768 i 32 bitach głębi kolorów, to nie ważne jakiego formatu użyjesz, jakość będzie okropna.
Inna sprawa jeśli zachowujesz rozmiar i głębię, ale przeprowadzasz kompresję stratną. W zależności od tego jak ustawisz poziom kompresji, tyle stracisz na jakości.

Ze skreen'ów wnioskuję jednak o błędnym przeprowadzeniu pomniejszenia obrazu. Została przeprowadzona redukcja liniowa, zamiast interpolacyjnej. Nie wiem czy Gimp 2.2 bez odpowiedniego plugina jest w stanie taką operację przeprowadzić. Wiem natomiast, że PSP domyślnie przeprowadza tę operację metodą interpolacji.
www.polaris.org.pl
www.ciemneniebo.pl
MaSzyna_LD w trakcie tworzenia...

Offline kurak303E

  • Wiadomości: 267
  • PKP Intercity, Gdynia - kurs maszynistowski :)
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Program przystosowany do tworzenia tekstur
« Odpowiedź #17 dnia: 06 Października 2007, 14:29:35 »
Cytuj
że PSP domyślnie przeprowadza tę operację metodą interpolacji.

No i kosztuje...

A może jakieś sugestie na temat jakości SU45-250 ze screena
Lubię SU45 :) Zapraszam na mój kanał, głównie o SU45 na YT - http://www.youtube.com/user/Gryszaq oraz Ełcką Galerię Kolejową - www.elkgk.cba.pl

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3926
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 279
Odp: Program przystosowany do tworzenia tekstur
« Odpowiedź #18 dnia: 06 Października 2007, 14:51:05 »
Cytuj
Jak skompresujesz obraz o rozmiarze 800x600 i głębi 256 kolorów do obrazu o rozmiarze 1024x768 i 32 bitach głębi kolorów, to nie ważne jakiego formatu użyjesz, jakość będzie okropna.

Przecież nie o to pytałem!

Cytuj
GIF równierz jest formatem bezstratnym, ale nie ma jej w aparatach ze względów cywilno-prawnych i ekonomicznych (GIF jest formatem licenionowanym).

Jest bezstratny, ale za Wikipedią:
Cytuj

GIF (ang. Graphics Interchange Format) to format pliku graficznego z kompresją bezstratną (opis niżej) stworzony w 1987 roku przez firmę CompuServe. Pliki tego typu są powszechnie używane na stronach WWW, gdyż pozwalają na tworzenie animacji z paletą 256 kolorów i dwustanową przezroczystością.

Wadą formatu GIF jest brak możliwości zapisu plików graficznych w formacie True color (choć istnieje hak pozwalający na stosowanie lepszego renderingu). Wady tej pozbawiony jest konkurencyjny format PNG, który opracowano ze względu na to, że format GIF wykorzystywał patenty firm Unisys (przedawniony na terenie całego świata z dniem 7 lipca 2004 roku) i IBM (wygasł w USA 11 sierpnia 2006 roku) na algorytm kompresji LZW.

W 1995 roku po ogłoszeniu przez Unisys oraz CompuServe roszczeń patentowych dotyczących kompresji LZW używanej w formatach GIF oraz TIFF został opracowany PNG jako następca GIF.

Od 1 października 2006 roku według organizacji Software Freedom Law Center wygasły wszystkie ograniczenia patentowe dotyczące formatu GIF i format ten można uznać za uwolniony.[1]

i dalej:
Cytuj
GIF stratny czy bezstratny  [edytuj]
Jest wiele nieporozumień związanych z techniką zapisu obrazu w formacie GIF. Z założenia jest to zapis danych tzw. bezstratny z czystego ujęcia algorytmicznego, czyli wszystkie pixele są wiernie zakodowane w pliku (ich umiejscowienie oraz kolor).

Jednak format GIF potrafi zapisać jedynie piksel z dostępnej palety 256 kolorów. Z racji tego że większość obecnie przetwarzanych obrazów posiada paletę 24 bitową (~16 milionów kolorów), przed zapisaniem obrazu GIF następuje szereg procesów stratnych:

wyznaczenie 256 kolorów (lub mniej), które jak najwierniej oddają oryginalny zestaw kolorów obecnych w obrazie; jest tzw. kwantyzacja kolorów
zapis tych kolorów do palety (może być również stratny)
opcjonalnie: dithering
Dzięki temu pliki GIF są niewielkich rozmiarów, co było szczególnie istotne w latach 80. i 90., a następnie wraz z rozwojem internetu.


 Wnioski  [edytuj]
Otrzymany plik zawiera obraz stratny, zapisany (kompresowany) metodami bezstratnymi. W szczególnych przypadkach obraz zapisany do pliku GIF będzie bezstratny (np. prosty szkic, wykres, schemat itp.).

Wnioski wyciągnij sobie sam.

« Ostatnia zmiana: 06 Października 2007, 15:33:13 wysłana przez Mariusz1970 »

Offline Cesky Kretek

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1712
  • Trust no one.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 159
Odp: Program przystosowany do tworzenia tekstur
« Odpowiedź #19 dnia: 06 Października 2007, 15:47:24 »
Cytuj
Cytuj
Ustawienie mniejszej rozdzielczości w aparacie a zmniejszanie jej potem programem graficznym to nie jest to samo.
Tia? Udowodnij. Bo co - bo tam aparat pomniejsza, a tutaj program graficzny? ;]

Różnica jest zasadnicza. Chociażby dlatego, że jakiejkolwiek obróbki zdjęć należy dokonywać przy jak największej rozdzielczości. Dopiero po wykonaniu wszystkich czynności powinno się zmniejszyć obraz do pożądanych rozmiarów. Kto robi inaczej dużo na tym może stracić.
Do tego dążyłem i Twoja wypowiedź jest taka sama jak mój pogląd. Zauważ, że ktoś wyżej napisał, że lepiej wychodzą mu zdjęcia z mniejszą rozdzielczością robioną przez aparat, niż z większą. Jeżeli posiada jakiś aparat [w telefonie] VGA, gdzie duża rozdzielczość jest wynikiem podwajania pikseli... no cóż... faktycznie lepiej będzie, jeśli będzie robić fotki w mniejszej rozdziałce.

Cytuj
W tym przypadku rozmiar w pikselach.
No. To teraz zastanów się. Albo nie... ;) Będę potem wysłuchiwał Twoich wywodów... Pokaże Ci to na obrazkach:
1) Zdjęcie w rozdzielczości 2304x1728:
 

2) Zdjęcie w rozdzielczości 1024x768:


3) Zdjęcie w rozdzielczości 320x240:


4) Zdjęcie w rozdzielczości 32x16:


Przy porównaniu 1 zdjęcia z 2gim utrata jakości jak i szczegółów jest praktycznie niewidoczna.
Przy porównaniu 1 zdjęcia z 3cim utrata jakości... jakiej jakości? Po prostu nie widać szczegółów. Barwa kolorów jest taka sama! Jeżeli przy pomniejszaniu używasz oryginalnych proporcji przy powiększeniu 100% krawędzie będą idealne. Chyba, że Ty ciągle mówisz o porównaniu zdjęcia w wysokiej rozdzielczości [jak np. 1)] z pomniejszonym [np. 2)], tyle że to drugie chcesz później powiększyć do poprzedniego rozmiaru... To nie jest grafika wektorowa.
O porównaniu zdjęcia 1szego z 4tym nie będę nawet wspominał... Szczegółów praktycznie nie można dostrzec.

Cytuj
Mam sobie ustawiać pudełko zapałek, potem odchodzić od niego na 10 metrów. Nie wiem do czego zmierzasz, ale trudno chcesz udowodnić swoją racje.
Do tego, że albo nie umiesz czytać, albo nie umiesz czytać ze zrozumieniem. A co do reszty, patrz wyżej...

Cytuj
Tia autor wykonał zdjęcie o rozdzielczości 2816x2112 6Mpixeli. Po pomniejszeniu w programie Gimp 2.2 jakość zdjęcia się pogorszyła. Dałeś Mu jaką radę. NIE. To koniec dyskusji.
Pomniejszył do jakich rozmiarów? 512x512. Później powiększył sobie 3krotnie. Napisałem o tym wcześniej. Pomniejsz sobie zdjęcie 1000x1000 do 5x5, a później ponownie powiększ do 1000x1000. O efekcie, osobie która bawi się grafiką chyba wspominać nie muszę, bo przecież posiadasz ogromny zakres wiedzy w tym temacie.

Cytuj
Odniosłem się do postu autora tematu.
Rozumiem.

Cytuj
Nie pomyślałeś, że w różnych aparatach może być to różnie nazwane.
Faktycznie, nie pomyślałem. Proszę, nie bij...

Cytuj
W cyfrówkach średniej klasy autofokus możesz wyłączyć. A ostrość, a ostrość to jest róznica. Ale Ty o tym nie wiesz.
Nie mówiłem o autofocusie

Cytuj
Po tych ostatnich wypowiedziach dałeś do zrozumienia, że nie masz zielonego pojęcia.
Nie mam zielonego pojęcia na jaki temat? ;]

Cytuj
A co byś jeszcze chciał, może każdemu fotografowi taki jak Ty mam lustrzankę cyfrową zasponsorować.
Spoko, przyjmę z otwartymi rękoma. ;]

Cytuj
Każdy szanujący się fotograf powinien mieć statyw.
Taak. No jasne. :) Tylko zapominasz o tym, że osoby które się tu udzielają to NIE SĄ zawodowi fotografowie. Owszem, profesjonalistów także można tutaj spotkać, ale to jest mniejszość. Większość to osoby które posiadają zwykły aparat, głównie przeznaczony do robienia zdjęć 'wszystkiemu', a nie tylko kolei. Zapomniałeś także, że nie każdego stać na statyw. Owszem - jak ma cyfrówkę, to stać go także na statyw... Tylko nie każdy posiada własną cyfrówkę. Może niektórzy pożyczają od rodziny, znajomych etc.? O tym też nie pomyślałeś. Ale co tam, każdy szanujący się fotograf musi mieć statyw. Ja się szanuję i mi jakoś statyw na razie nie potrzebny. Jak zakupię sobie lepszy aparacik, to zastanowię się nad zakupem stojaka. Spokojna głowa. ;]

Cytuj
A temu, że jak naciskasz spust migawki, to zawsze aparat drgnie, gdyż ruch przenosi na aparat.
Buhahahaha... Nie wiem jak Ty, ale ja aparat trzymam zawsze mocno i zdecydowanie. Spust chodzi mi w miarę 'miękko' (że się tak wyrażę), że przy nacisku aparat mi nie drga. Ale to może nie wina aparatu, tylko braku siły potrzebnej do trzymania aparatu w jednej pozycji. ;] Poćwicz mięśnie rąk. xD

Cytuj
Z uwagi, że nie masz nic do powiedzenia w temacie, uważam dalszą dyskusję z Tobą za bezcelową.
Tak, nie mam nic do powiedzenia. Biada mi, oj biada... Szkoda że już nie posłucham Twoich mądrości. Dziękuję za poświęcenie mi uwagi. ;]

Cytuj
Dla mnie jakość to rozdzielczość + ilość kolorów, znaczy się im wyżej tym lepiej.
Drugorzędna dla mnie jest kompresja stratna np. do jpg.
Czyli według mnie lepszą jakość osiągnę, gdy skompresuje do jpg 1024x768 32 bit kolorów, niż jakbym pozostawił w bmp (czyli bez kompresji) rozdzielczość 800x600 256 kolorów.
Dobrze myślę?
Nie. Po pierwsze powiększając rozdzielczość mniejszą do większej w grafice rastrowej ZAWSZE jakość będzie gorsza.
Po drugie zamiana palety 256 kolorów na paletę 32bitową nic Ci nie da, ponieważ na obrazku i tak zostanie użyte 256 kolorów.



Tylko teraz jakiś inteligent może się odezwać: 'używasz JPG, to tracisz jakość! Bo to kompresja stratna!'
Tak, tylko że niektórzy zapominają, że można sobie wybrać dużą lub małą kompresję. Pokażę to na przykładzie zapisu pliku JPG dzięki programowi ACDSee6.0:

Oryginalny obrazek (powinno być BMP, jednak tinypic.com automatycznie bmp konwertuje do jpg):


15% kompresji [domyślna wartość w programie]:


50% kompresji:


90% kompresji:


100% kompresji:


Przy grafice gdzie zostało użyte kilka kolorów, miejsca w którym graniczą ze sobą inne kolory są wyraźnie widoczne i oddzielane są one przez jeden piksel - mimo wszystko widać kompresję.

Teraz pokażę to na fotce wykonanej cyfrówką. Pozwolę sobie użyć już przywołanego, przykładowego zdjęcia.
Oryginalne (mimo wszystko utrata jakości jest, bo aparat zapisuje w jpg):


15% kompresji:


50% kompresji:


90% kompresji:


100% kompresji:


Porównajcie sobie oryginalne foto i fotkę z 15%. kompresją. Różnica? Praktycznie żadna.


Cytuj
GIF równierz jest formatem bezstratnym, ale nie ma jej w aparatach ze względów cywilno-prawnych i ekonomicznych (GIF jest formatem licenionowanym).
Tylko z definicji jest formatem bezstratnym... GIF używa tylko palety 256 kolorowej, co mimo wszystko jest jest gorszą jakością od JPGa 32 bitowego...

Cytat: El Driver
Nie wiem czy Gimp 2.2 bez odpowiedniego plugina jest w stanie taką operację przeprowadzić.
A jeszcze nie tak dawno kłóciłeś się ze mną, że GIMP jest lepszy niż Photoshop... ;]


EDIT:
Ahh... posta pisałem przez ok. 20 minut... Więc jeżeli ktoś już coś odpowiedział przede mną, proszę mi wybaczyć.
« Ostatnia zmiana: 06 Października 2007, 15:49:06 wysłana przez Cesky Kretek »

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3926
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 279
Odp: Program przystosowany do tworzenia tekstur
« Odpowiedź #20 dnia: 06 Października 2007, 16:00:22 »
Cytuj
Po drugie zamiana palety 256 kolorów na paletę 32bitową nic Ci nie da, ponieważ na obrazku i tak zostanie użyte 256 kolorów

Nie, Kretek nie o to mi chodziło, już druga osoba źle mnie zrozumiała, to napiszę jeszcze raz (mam nadzieję, że jaśniej :):
mam dwie sytuacje:
1)format bmp 800x600 256 kolorów
2)format jpg 1024x768 32 bit kolorów

Pomimo, iż jedynka jest bezstratna, to i tak będzie gorsza jakość.
I to mi chodziło.
Ponadto, czy kotś się orientuje na jakiej zasadzie głębokość kompresji w jpg ma wpływ na jakość (jaki parametr lub parametry ulegają pogorszeniu)?
   

Offline Cesky Kretek

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1712
  • Trust no one.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 159
Odp: Program przystosowany do tworzenia tekstur
« Odpowiedź #21 dnia: 06 Października 2007, 16:04:41 »
Nie, Kretek nie o to mi chodziło, już druga osoba źle mnie zrozumiała, to napiszę jeszcze raz (mam nadzieję, że jaśniej :):
mam dwie sytuacje:
1)format bmp 800x600 256 kolorów
2)format jpg 1024x768 32 bit kolorów
2ka będzie lepsza. Przepraszam Cię, ale z Twojej poprzedniej wypowiedzi zrozumiałem, że chciałeś tego BMPka do JPG konwertować.

Cytuj
Pomimo, iż jedynka jest bezstratna, to i tak będzie gorsza jakość.
Tak jest. Będzie mniejsza rozdzielczość, przez co szczegóły będą mniej widoczne, oraz paleta kolorów będzie pogarszać jakość.

Cytuj
I to mi chodziło.
No to dobrze myślisz.

Cytuj
Ponadto, czy kotś się orientuje na jakiej zasadzie głębokość kompresji w jpg ma wpływ na jakość (jaki parametr lub parametry ulegają pogorszeniu)?
Z tego co pamiętam, chodzi głównie o krawędzie, oraz miejsca w którym widocznie kolory mają swoje 'granice', ale mogę się mylić.
Więcej na ten temat na wiki można znaleźć: http://pl.wikipedia.org/wiki/Jpg#Algorytm_stratny_JPEG

Pozdrawiam,
Czeski.

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3926
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 279
Odp: Program przystosowany do tworzenia tekstur
« Odpowiedź #22 dnia: 06 Października 2007, 16:27:49 »
Cytuj
Przepraszam Cię, ale z Twojej poprzedniej wypowiedzi zrozumiałem, że chciałeś tego BMPka do JPG konwertować.

Nie, to ja się niezbyt jasno wyraziłem :)

Offline kurak303E

  • Wiadomości: 267
  • PKP Intercity, Gdynia - kurs maszynistowski :)
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Program przystosowany do tworzenia tekstur
« Odpowiedź #23 dnia: 06 Października 2007, 16:33:40 »
Kurcze, nie wiem jak inni, ale ja sie tylko chciałem dowiedzieć co zrobić z tak wielkim zdjęciem, aby po pomniejszeniu nie wychodziły takie kontrasty i badziewie...
Lubię SU45 :) Zapraszam na mój kanał, głównie o SU45 na YT - http://www.youtube.com/user/Gryszaq oraz Ełcką Galerię Kolejową - www.elkgk.cba.pl

Offline EU05

  • Wiadomości: 536
  • Tekstury produkuję!
    • Zobacz profil
    • http://www.tgk.rail.pl
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Program przystosowany do tworzenia tekstur
« Odpowiedź #24 dnia: 06 Października 2007, 18:20:08 »
Zaraz, zaraz... panowie... chrzanicie tu o Bóg wie czym, a problem polega na czymś innym.

Zwróćcie uwagę na wymiary tekstur! Ta "gorsza" - 231 jest w rozdzielczości 512x512 a ta lepsza - 250 w rozdzielczości 1024x1024!

Jeśli zmniejszymy 45-250 do rozmiaru 512x512, będzie wyglądała podobnie jak 231.

Wniosek - wystarczy zrobić teksturę 231 od nowa w rozdzielczości 1024x1024 piksele.

I nie obrażać mi tu Gimpa, bo Gimp ma zarówno interpolację liniową i sześcienną. Trzeba trochę spotrzegawczości, a nie programów typu PSP.
Chętnie przyjmę zdjęcia na tekstury lokomotyw serii EU06, EU07, EP07, EP08 a także ET21, ET22, ET40, ET41 i ET42.

Kontakt mailowy.

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3926
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 279
Odp: Program przystosowany do tworzenia tekstur
« Odpowiedź #25 dnia: 06 Października 2007, 18:33:34 »
Cytuj
Zaraz, zaraz... panowie... chrzanicie tu o Bóg wie czym..

Ależ mistrzu, ja (ten niedouk) poszerzam swoje horyzonty poprzez forum.
Masz coś przeciwko?
Ale rozumiem i wybaczam, bo jak to się mówi: z młodej piersi się wyrwało....
« Ostatnia zmiana: 06 Października 2007, 18:38:23 wysłana przez Mariusz1970 »

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3926
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 279
Odp: Program przystosowany do tworzenia tekstur
« Odpowiedź #26 dnia: 06 Października 2007, 20:58:49 »
Ponieważ jestem czepialski, to przyczepię się do tego zdania:
Cytuj
A większość tutaj chciała by mieć podane wszystko gotowe.

To musi być wszystko wypośrodkowane, czyli w granicach rozsądku.
Rozumiem, że zaliczasz się również do tych osób, co wysnuwam z innego wątku.
Ponadto, jeśli ktoś się na czymś dobrze zna, może przekazać wiedzę w dostępny i w max. ściśnięty sposób + opis własnych doświadczeń czy obserwacji. Po to m.in. tutaj na forum jest tak dużo tutoriali.
Niektórzy owszem przeginają z pytaniami.
Jeśliby przyjąć sztywno twój punkt widzenia, to wątków na forum cirka 3/4 byłoby mniej (m.in. ten z tzw. burdelem na forum, który założyłeś, wiem chciałeś zabłysnąć, a wyszedleś na...), gdyż można dotrzeć do innych źródeł informacji.
Teraz przejdźmy do konkretów:
1)tutaj to znaczy gdzie? w tym wątku, czy ogólnie na forum?
2)kogo miałeś na myśli i dlaczego

Pamiętaj jeszcze, że tutaj na forum nie Tobie o tym roztrzygać. Prywatne zdanie sobie możesz mieć (w sumie nawet to mnie nie intersuje), ale czy ktoś przegina, to już sprawa adminów/modów.
Generalnie jakbym miał Cię określić, to łatwym przypadkiem na forum nie jesteś, czyli jakoś trudno się mi z Tobą rozmawia i nie tylko mnie.


« Ostatnia zmiana: 06 Października 2007, 21:18:10 wysłana przez Mariusz1970 »

Offline Cesky Kretek

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1712
  • Trust no one.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 159
Odp: Program przystosowany do tworzenia tekstur
« Odpowiedź #27 dnia: 06 Października 2007, 21:00:58 »
Jakość zdjęcia:
1. Jeśli to ma być do wydruku to nim większy rozmiar w pikselach tym lepiej.
2 Mpx  1600x1200    9x13
3 Mpx  2048x1536  10x15
6 Mpx  2816x2112  18x24
Przy większym rozmiarze w pikselach można wykadrować zdjęcie. Przykładowo ze zdjęcia 2816x2112 pikseli można wyciąć fragment 2048x2112 pikseli i zrobić wydruk w formacie pocztówki.
Jeśli to ma być zdjęcie tylko do oglądania na monitorze nie widzę potrzeby stosowania dużego rozmiaru w pikselach.
2. Ważnym paramtrem przeważnie zapominanym jest rozmiar matrycy w milimertrach.
tani kompakt cyfrowy                - 5,27x3,96
zaawansowany kompakt cyfrowy - 7,18x5,32
popularna lustrzanka cyfrowa      - 22,7x15,1
profesjonalna lustranka              - 36,0x24,0
Jeśli na małej powierzchni upakuje się dużą ilość pikseli, to istnieje prawdopodobieństwo powstania szumów na zdjęciach.
3. Obiektyw wiadomo dobrej jakości obiektyw kosztuje.
4. Czułość matrycy nalepiej ustawić najmnieszą (nie działa w AUTO), przy wiekszej czułości mogą powstać szumy.
5. Format zapisu. Większość aparatów zapisuje zdjęcia w formacie .jpg, tylko aparaty z wyższej półki mogą zapisywać w formacie bezstratnym .raw lub .tiff. Nim mniejsza kompresja tym lepiej.
6. Ogniskowa lub wielkość zoomu. Przy małej ogniskowej, małym zoomie powstaje dystorsja beczkowta. Jeśli przesadzimy w drugą stronę i ustawimy maksymalny zoom, wtedy powstanie dystorsja poduszkowata. Najlepiej ustawić minimalny zoom
7. Nastawiona przysłona. Nim większa przysłona tym większa głębia ostrości. Na głębie ostrości ma też wpływ zastosowna ogniskowa (zoom) i ustawiona odległość. Ale nim ustawimy większą przysłonę (mniejszy otwór), tym bardziej trzeba zwiększać czas naświetlenia lub czułość. Przy większej przysłonie ogólna ostrość się obniża, efekt dyfrakcji. Obiektyw na krawędziach soczewek może powodować błędy. Dlatego lepiej minimalnie przymknąć przysłonę.
8. Odległość od fotografowanego przedmiotu. Aby zdjęcie wyszło ostre należy ustawić odległość, czyli odlegość obiektywu od matrycy. Dawniej przy aparatach analogowych można było odczytać z obiektywu, przy cyfrówkach już nie ma mozliwości. Jeśli będziemy przedmiot odsuwać, odległość między obiektywem a matrycą będzie się zmniejszać. W końcu dojdziemy do punktu w którym odległość obiektywu od matrycy będzie równa ogniskowej. Czyli odległość jest nastawiona na nieskończoność. Odległość od której zaczyna się nieskończoność zależy od ogniskowej. Można przyjąć w uproszczeniu że wszystko co się znajduje dalej niż 5m od aparatu to nieskoćzoność.
Odnosi się to do aparatów z średniej półki, aparaty z niskiej pólki przeważnie pracują w trybie AUTO i nie mają tyle możliwości ustawień.
Jakość zdjęcia zależy też od osobistch odczuć.
Eee... przepisywałeś jakąś książkę czy coś? Czy ktoś tu wspominał o jakimś drukowaniu zdjęć? Na drugi raz zastanów się co piszesz i na jaki temat. Nawet mi się tego nie chciało czytać gdy zobaczyłem pierwszy pkt.

Cytuj
Tylko zapominasz o tym, że osoby które się tu udzielają to NIE SĄ zawodowi fotografowie
Ja też nie jestem zawodowym fotografem.[/quote]
Ale statyw posiadasz? Posiadasz ok, nie posiadasz też ok. I nikt Ci nie mówi że statyw jest wymagany. Mówiąc to że 'każdy szanujący się...' w pewien sposób możesz kogoś urazić.

Cytuj
Większość to osoby które posiadają zwykły aparat, głównie przeznaczony do robienia zdjęć 'wszystkiemu', a nie tylko kolei
A co ja posiadam aparat niezwykły. Zwykły kompakt z możliwością ustawień manualnych, cóż pozostało mi to z czasów aparatu analogowego. To do fotografowania obiektów kolejowych potrzebny specjalny aparat.[/quote]
Nie wiem jaki posiadasz i nie interesuje mnie to. ;] Nie niezwykły, tylko Twoje 'wymagania' są nieco dziwne.

Cytuj
Zapomniałeś także, że nie każdego stać na statyw
Nie każdego stać na komercyjny program graficzny. Ale program spiracić można a statywu się nie da.[/quote]
No widzisz... wystarczy nietrzęsąca się ręka, silne ręce, coby nie poruszyć aparatu przy naciskaniu spustu, no i trochę umiejętności. I co? Statyw niepotrzebny.

Cytuj
A coś się tak doczepił tego statywu. Twoja odzywka, "to kup każdemu statyw". Jak kto nie ma to trudno, ale dobrze mieć. Zobacz jak fotografują profesjonaliści. A czy to ważne, czy kto ma własny aparat, czy porzyczony. Przecież ja w to niew wnikam. Jeśli Ty masz idiotaparat pracujący tylko w trybie auto, jedyne ustawienia to portret, krajobraz, sport itp. To wybacz aby kto zniżał się do tego poziomu. Tak jak sobie kupisz lustrzankę cyfrową Canon EOS-1Ds MarkII, to sobie kupisz statyw.
Widziałem jak fotografują profesjonaliści. I rzadko kiedy widziałem aby robili zdjęcia ze statywu. Chyba, że wymagała tego sytuacja lub warunki były niesprzyjające. Być może posiadają oni statyw (a prawie na pewno, bo każdy szanujący się fotograf takowy posiada), ale jakoś gdy takowego (profesjonalistę) widzę, to rzadko robią zdjęcia ze statywu.
Nie, nie ograniczam się jedynie do kręcenia kółeczkiem, jednak mój aparat nie posiada nie wiadomo jakich możliwości ustawień. Co się da, to staram się wycisnąć. Jednak nie rozumiem, co skłoniło Cię do wyciągnięcia takich wniosków na temat mej osoby. Być może masz jakieś przywidzenia.

Cytuj
To nie jest tak jak Ty myślisz kupić aparat i robić zdjęcia, ale przeczytana literatura:
Biblioteczka Komputer Świat Nr 2/03 (22) Fotografia cyfrowa - poradnik od podstaw i Nr 3/2005 (32) Wszystko o fotografii cyfrowej - poradnik dla każdego.
Doświadczenie z fotografią analogową i literatura w tym temacie.
A to tylko literatura? A warsztaty fotograficzne? ;) A jak to mówią: ćwiczenie czyni mistrza.

Cytuj
A większość tutaj chciała by mieć podane wszystko gotowe.
Hę? Tzn. co? ;] (tak wieeeem... za głuuupi jestem!)

Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5925
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 443
Odp: Program przystosowany do tworzenia tekstur
« Odpowiedź #28 dnia: 06 Października 2007, 21:15:35 »
Proszę o przeniesienie do działu inne, tego miłego kółka fotograficznego.
Ja dodam jeszcze że im (właśnie, co to znaczy: NIM ?) większa ogniskowa obiektywu tym bardziej potrzebny statyw. Dla średnio sprawnej ręki zwykło się przyjmować, że czas 1/30 sek dla obiektywu standart - czyli około 50 mm dla małego obrazka - to czas bezpieczny. Dobrze mieć pod tym względem, aparat cięższy bardziej bezwładny na trzęsące się łapki. Polemizowałbym z paroma tezami tutaj podanymi. Podawanie za przykład tego aparatu Canon EOS-1Ds MarkII jest pozbawione sensu ze względu na jego cenę. Jeszcze coś: Można przeczytać górę książek, należeć do kółka  foto w pcimiu, mieć aparat Canon EOS-1Ds MarkII i nadal robić g.. warte zdjęcia. Trzeba mieć jeszcze talent który nie mozna kupić.

Offline Cesky Kretek

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1712
  • Trust no one.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 159
Odp: Program przystosowany do tworzenia tekstur
« Odpowiedź #29 dnia: 06 Października 2007, 21:19:23 »
...należeć do kółka  foto w pcimiu...
Tak, ale chodząc na to mam pewien cel. Po coś się ta takie 'kółka' chodzi. Talent? A czym jest talent? Talent idzie w parze z umiejętnościami. Wystarczy je dobrze wykorzystywać i mieć jakieś swoje 'wizje' - czyli jak powinno wyglądać zdjęcie, aby przyciągnęło uwagę i żeby było ciekawe...