Autor Wątek:  [SCN] Zasady projektowania linii i stacji kolejowych  (Przeczytany 101591 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Paul

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 523
    • Zobacz profil
    • Beskidzka Strona Kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 16
[SCN] Zasady projektowania linii i stacji kolejowych
« dnia: 16 Września 2007, 20:18:58 »
Witam

Zgodnie z zapowiedzią przedstawiam krótkie opracowanie omawiające podstawowe zasady stosowane przy projektowaniu linii i stacji kolejowych:

http://www.kontrakt-bhp.com.pl/paul/projektowanie/

Proszę zgłaszać wszelkie sugestie i ewentualne znalezione błędy.

Pozdrawiam, Paweł

Przyklejam.
Akvin


Przenoszę do "Poradniki".
@MaciejM | 13.10.2021 r.
« Ostatnia zmiana: 13 Października 2021, 19:07:36 wysłana przez MaciejM »
automatyka sterowania ruchem kolejowym rox
www.isdr.pl | www.bsk.isdr.pl | pokrzesik.wytnij@gmail.com

Offline Dolmio89

  • Wiadomości: 1185
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 9
Odp: Zasady projektowania linii i stacji kolejowych
« Odpowiedź #1 dnia: 16 Września 2007, 21:54:32 »
Wielkie dzięki za kawał dobrej roboty, kiedyś bawiłem się w tworzenie małej trasy, teraz czytając ten poradnik widze że większość rzeczy byłaby do poprawy. Jeśli możesz to napisz jeszcze pare słów na temat sieci trakcyjnej, w jakiej odległości od siebie stawiać słupy, odciągi itd.

A tak offtopowo zapytam: studiujesz jakiś kierunek kolejowo budowlany, czy tą całą wiedze wykorzystujesz tylkow w maszynowych projektach?

Offline uetam

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2641
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Zasady projektowania linii i stacji kolejowych
« Odpowiedź #2 dnia: 16 Września 2007, 22:24:01 »
Słupy stawia sie generalnie w odleglosci 70m od siebie [oczywiscie jezeli zachodzi potrzeba, np przy elektryfikacji glowicy rozjazdowej moze byc mniej], no i na lukach mniej jezeli zachodzi taka potrzeba. Odciagi srednio co 1200-1300m. itd? Pytaj to odpowiem :)

Offline Dolmio89

  • Wiadomości: 1185
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 9
Odp: Zasady projektowania linii i stacji kolejowych
« Odpowiedź #3 dnia: 17 Września 2007, 12:40:05 »
To jeszcze powiedz jaka jest minimalna odległość słupa od osi toru.

Offline Paul

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 523
    • Zobacz profil
    • Beskidzka Strona Kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Zasady projektowania linii i stacji kolejowych
« Odpowiedź #4 dnia: 17 Września 2007, 13:12:44 »
Na razie niczego nie studiuje, książki zamawiałem w ramach zainteresowania :) Można zakupić je tutaj: http://www.wydawnictwopw.pl . Oczywiście masę ciekawych rzeczy znaleźć można też na http://www.allegro.pl .

Odległość słupa trakcyjnego wynosić będzie chyba 2.2m od osi toru na stacjach, 2.5 na szlakach i 2.6 w przypadku Vmax>=160 (+ połowa szerokości słupa), ale pewien nie jestem. Nie mam tam wiele nt sieci trakcyjnej, poszukam po Internecie i może coś potem naskorbie.

Pozdr, Paweł
automatyka sterowania ruchem kolejowym rox
www.isdr.pl | www.bsk.isdr.pl | pokrzesik.wytnij@gmail.com

Offline RooteK

  • Wiadomości: 1238
    • Zobacz profil
    • Nieoficjalna strona węzła kolejowego Jaworzno.
  • Otrzymane polubienia: 21
Odp: Zasady projektowania linii i stacji kolejowych
« Odpowiedź #5 dnia: 17 Września 2007, 14:57:36 »
Możesz wejść na KSP Przepisową itam znajdziesz przepisy WTBE10. Jest tam o skrajni, o górkach rozrządowych, itp. :)

Offline Paul

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 523
    • Zobacz profil
    • Beskidzka Strona Kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Zasady projektowania linii i stacji kolejowych
« Odpowiedź #6 dnia: 17 Września 2007, 16:03:22 »
Toteż o tej instrukcji wspomniałem na końcu ostatniego rozdziału.

Pozdr, Paweł
automatyka sterowania ruchem kolejowym rox
www.isdr.pl | www.bsk.isdr.pl | pokrzesik.wytnij@gmail.com

Offline wasyl

  • Wiadomości: 276
  • Permanentny Inwigilator Sieciowy
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Zasady projektowania linii i stacji kolejowych
« Odpowiedź #7 dnia: 17 Września 2007, 17:10:38 »
Witam!!!
Paul: Gratulacje!!! Bardzo fajne opracowanie!!!
Proponuję dorzucić rozdział o wskaźnikach (ustawienie, itp) - bo sam mam z nimi problem ;).
Przygarnę fotki na tekstury obiektów!

Offline Żabek

  • Wiadomości: 546
  • Gdzie jest guzik rezygnacji?
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Zasady projektowania linii i stacji kolejowych
« Odpowiedź #8 dnia: 17 Września 2007, 17:22:12 »
A ja sugeruję coby się nie rozwodzić jaki to super pomysł (bo to jest oczywista oczywistość) tylko przyszpilić to w Trasach :)
The Frog

Offline ShaXbee

  • Administrator
  • Wiadomości: 1984
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Zasady projektowania linii i stacji kolejowych
« Odpowiedź #9 dnia: 17 Września 2007, 21:37:31 »
@Paul: może by te artykuły wrzucić na wiki?

Offline Paul

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 523
    • Zobacz profil
    • Beskidzka Strona Kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Zasady projektowania linii i stacji kolejowych
« Odpowiedź #10 dnia: 18 Września 2007, 10:48:35 »
Nie mam nic przeciwko :)

Pozdr, Paweł
automatyka sterowania ruchem kolejowym rox
www.isdr.pl | www.bsk.isdr.pl | pokrzesik.wytnij@gmail.com

Offline uetam

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2641
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Zasady projektowania linii i stacji kolejowych
« Odpowiedź #11 dnia: 23 Września 2007, 20:05:45 »
Niedasie ?:) Tak na potwierdzenie pierwszego dzialu - wszystko jest do zrobienia [pochyłki + krzywe przejsciowe]. Zajmuje troszke wiecej czasu ale efekt jest swietny :)



Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5925
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 443
Odp: Zasady projektowania linii i stacji kolejowych
« Odpowiedź #12 dnia: 23 Września 2007, 21:00:03 »
No chyba jakoś kilka miesięcy temu zrobiłem pochylenia + krzywe przejściowe w scenerii Quark. Ta sceneria z przechyłkami i krzywymi jest dostępna na serwerze - link w moim podpisie, plik Quarkplus2007. Był też odpowiedni wątek na ten temat, więc to nie jest jakaś specjalna nowość. Pochylanie torów nie jest jednak proste, sporo kosztowało mnie nauki i niezliczonej ilości testów. Pochylenia są też w scenerii Krzyżowa 2. autorstwa Mati_An
« Ostatnia zmiana: 23 Września 2007, 21:05:01 wysłana przez Krzysiek626 »

Offline Paul

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 523
    • Zobacz profil
    • Beskidzka Strona Kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Zasady projektowania linii i stacji kolejowych
« Odpowiedź #13 dnia: 23 Września 2007, 21:57:52 »
Przy odrobinie wprawy, z użyciem tego kalkulatora parametrów załączonego do tutorialu, pojedynczą krzywą przejściową skonstruować można mniej niż w minutę :)

Pozdr, Paweł
« Ostatnia zmiana: 28 Września 2007, 16:22:00 wysłana przez Paul »
automatyka sterowania ruchem kolejowym rox
www.isdr.pl | www.bsk.isdr.pl | pokrzesik.wytnij@gmail.com

Offline urbanek

  • Wiadomości: 20
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Zasady projektowania linii i stacji kolejowych
« Odpowiedź #14 dnia: 30 Grudnia 2007, 20:40:38 »
Robie właśnie trasę górską z wieloma zakrętami. Mógłbyś coś napisac jak się robi te pochyłki w 3D Maxie? Jakoś nie mogłem znaleźc na forum. Chętnie bym ich użył ale rozumiem ,że to trudne. Od czego więc zacząc? Dzięki z góry.

Offline Quark-t

  • Administrator
  • Wiadomości: 3590
  • Automaty liczą...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 47
Odp: Zasady projektowania linii i stacji kolejowych
« Odpowiedź #15 dnia: 30 Grudnia 2007, 21:04:27 »
Użyj skryptów ;]

A przechyłki liczone ręcznie wstawisz zmieniając parametry roll.
Pozdrawiam, dr inż. Quark-t

Offline uetam

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2641
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Zasady projektowania linii i stacji kolejowych
« Odpowiedź #16 dnia: 30 Grudnia 2007, 21:07:55 »
Nic nie jest trudne. W skryptach nawet masz miesjce do wpisania przechylki - roll wartosci dodatnie przechylaja w prawo a ujemne w lewo patrzac od poczatku toru.

Offline urbanek

  • Wiadomości: 20
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Zasady projektowania linii i stacji kolejowych
« Odpowiedź #17 dnia: 03 Stycznia 2008, 11:22:24 »
Okej. Dzięki. :) Już wiem. Wlasnie o to mi chodziło.

Offline Żuk

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1085
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Zasady projektowania linii i stacji kolejowych
« Odpowiedź #18 dnia: 22 Marca 2008, 15:00:24 »
To ja podam zaawansowane projektowanie linii kolejowych
http://www.zie.pg.gda.pl/~dwisnie/7.html

Offline urbanek

  • Wiadomości: 20
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Zasady projektowania linii i stacji kolejowych
« Odpowiedź #19 dnia: 24 Marca 2008, 19:14:25 »
To ja podam zaawansowane projektowanie linii kolejowych
http://www.zie.pg.gda.pl/~dwisnie/7.html

    Jedna sprawa jest dla mnie niejasna. Wg podanych przez ciebie zasad pochyłki powinny być nie większe niż 150mm. Zgadza się? W mojej nowej trasie górskiej w jednym miejscu maksymalne nachylenie w płaszczyźnie pionowej to 27 promili. Całkiem dużo. Chcę zrobić pochylenie torów na zakręcie o promieniu 200m przy podanym wcześniej nachyleniu pionowym. Przyjąłem prędkość szlakową 40-50km/h. Wyszło mi z podanych wzorów, że mogę zastosować pochyłkę w przedziale od 20-80mm, czyli praktycznie od 0 do 80mm. Czy w tym wypadku zastosować powinienem maksymalną wartość pochyłki? Rozumiem , że wartość maksymalna pochyłki odpowiada maksymalnej prędkości szlakowej. Na mój fizyczny rozum to jest tak, że przy dużej pochyłce i bardzo małej prędkości na szyny działa większa siła w kierunku  środka krzywizny łuku. Nie obliczyłem tej siły ale by może mogłoby to prowadzi do szybkiego zużywania się szyny wewnętrznej albo wykolejenia przy bardzo małych prędkościach. Problem przy małych prędkościach znika gdy wezmę pochyłkę 0mm. Ale znowu przy dużych prędkościach działają duże siły na zewnętrzną szynę. Czy znaczy to, że powinienem wziąć optymalna wartość czyli 80/2=40mm? Taki mam problem.

Offline uetam

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2641
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Zasady projektowania linii i stacji kolejowych
« Odpowiedź #20 dnia: 24 Marca 2008, 19:34:38 »
    Jedna sprawa jest dla mnie niejasna. Wg podanych przez ciebie zasad pochyłki powinny być nie większe niż 150mm. Zgadza się? W mojej nowej trasie górskiej w jednym miejscu maksymalne nachylenie w płaszczyźnie pionowej to 27 promili. Całkiem dużo. Chcę zrobić pochylenie torów na zakręcie o promieniu 200m przy podanym wcześniej nachyleniu pionowym. Przyjąłem prędkość szlakową 40-50km/h. Wyszło mi z podanych wzorów, że mogę zastosować pochyłkę w przedziale od 20-80mm, czyli praktycznie od 0 do 80mm. Czy w tym wypadku zastosować powinienem maksymalną wartość pochyłki? Rozumiem , że wartość maksymalna pochyłki odpowiada maksymalnej prędkości szlakowej. Na mój fizyczny rozum to jest tak, że przy dużej pochyłce i bardzo małej prędkości na szyny działa większa siła w kierunku  środka krzywizny łuku. Nie obliczyłem tej siły ale by może mogłoby to prowadzi do szybkiego zużywania się szyny wewnętrznej albo wykolejenia przy bardzo małych prędkościach. Problem przy małych prędkościach znika gdy wezmę pochyłkę 0mm. Ale znowu przy dużych prędkościach działają duże siły na zewnętrzną szynę. Czy znaczy to, że powinienem wziąć optymalna wartość czyli 80/2=40mm? Taki mam problem.
Mhm, chcesz jezdzic 40kph po łuku o R=200 ?:)
To trochę niezbyt mi się widzi.
Spróbuj obliczyć przechyłkę tym programem
http://www.kontrakt-bhp.com.pl/paul/projektowanie/krzywe.rar

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6163
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 865
Odp: Zasady projektowania linii i stacji kolejowych
« Odpowiedź #21 dnia: 24 Marca 2008, 19:40:04 »
Tak, przechyłki na PKP nie przekraczają 150 mm.

Gdy będą jeździć tam tylko pociągi osobowe z podaną szybkością, należy dać maksymalną przechyłkę. Jeśli będzie więcej towarowych należy przechyłkę zmienić (zmniejszyć), żeby wyrównać zużywanie się obu szyn. Tak więc wybór należy do Ciebie, jednak zważ na charakter ruchu na projektowanej linii.

Cytuj
Mhm, chcesz jezdzic 40kph po łuku o R=200 ?:)
Anglik ma promień 190m, są zwrotki Rz-1:9-R190 po których też można jeździć 40km/h. Przy maksymalnej przechyłce (150 mm) można na takich łukach jeszcze szybciej pojechać.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline uetam

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2641
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Zasady projektowania linii i stacji kolejowych
« Odpowiedź #22 dnia: 24 Marca 2008, 19:45:52 »
Tak, przechyłki na PKP nie przekraczają 150 mm.

Gdy będą jeździć tam tylko pociągi osobowe z podaną szybkością, należy dać maksymalną przechyłkę. Jeśli będzie więcej towarowych należy przechyłkę zmienić (zmniejszyć), żeby wyrównać zużywanie się obu szyn. Tak więc wybór należy do Ciebie, jednak zważ na charakter ruchu na projektowanej linii.

Cytuj
Mhm, chcesz jezdzic 40kph po łuku o R=200 ?:)
Anglik ma promień 190m, są zwrotki Rz-1:9-R190 po których też można jeździć 40km/h. Przy maksymalnej przechyłce (150 mm) można na takich łukach jeszcze szybciej pojechać.
Ale zauawaz, ze kolega chcial jechac przy przechylce 40 a nie 150 mm :]

Offline urbanek

  • Wiadomości: 20
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Zasady projektowania linii i stacji kolejowych
« Odpowiedź #23 dnia: 24 Marca 2008, 20:28:08 »
Ok. Dzięki za pomoc ;-) Zrozumiałem. Czyli muszę zwróci uwagę na ciężar składu itd. A czy ma to jakieś znaczenie, że tory są nachylone do góry? U mnie jest 27 promili nachylenia w jednym miejscu i to na zakręcie bo trasa jest górska. Fajny ten program do obliczeń. Ja zrobiłem tabelki w Excelu ale to trwa dużo dłużej. W twoim programie nie podaje się powiedzmy różnicy wzniesień. Ma to w ogóle jakieś znaczenie? dzięki z góry za informacje.

Offline uetam

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2641
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Zasady projektowania linii i stacji kolejowych
« Odpowiedź #24 dnia: 24 Marca 2008, 20:43:59 »
Ok. Dzięki za pomoc ;-) Zrozumiałem. Czyli muszę zwróci uwagę na ciężar składu itd. A czy ma to jakieś znaczenie, że tory są nachylone do góry? U mnie jest 27 promili nachylenia w jednym miejscu i to na zakręcie bo trasa jest górska. Fajny ten program do obliczeń. Ja zrobiłem tabelki w Excelu ale to trwa dużo dłużej. W twoim programie nie podaje się powiedzmy różnicy wzniesień. Ma to w ogóle jakieś znaczenie? dzięki z góry za informacje.
To nie program mój a paula - podal on link do niego w pierwszym poscie :)

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6163
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 865
Odp: Zasady projektowania linii i stacji kolejowych
« Odpowiedź #25 dnia: 24 Marca 2008, 22:13:36 »
Ale zauawaz, ze kolega chcial jechac przy przechylce 40 a nie 150 mm :]
Ale zauważ, że zwrotnice R190 (w tym angliki) NIE mają przechyłki :]
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline uetam

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2641
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Zasady projektowania linii i stacji kolejowych
« Odpowiedź #26 dnia: 24 Marca 2008, 22:37:03 »
Ale zauawaz, ze kolega chcial jechac przy przechylce 40 a nie 150 mm :]
Ale zauważ, że zwrotnice R190 (w tym angliki) NIE mają przechyłki :]
Tylko przy takiej zwrotnicy polowa to krzywa przejsciowa :D

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6163
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 865
Odp: Zasady projektowania linii i stacji kolejowych
« Odpowiedź #27 dnia: 24 Marca 2008, 22:44:04 »
Tylko przy takiej zwrotnicy polowa to krzywa przejsciowa :D
Nie jestem co do tego przekonany, tutaj musi się szpecu @Paul wypowiedzieć; a krzywe przejściowe nie są wymagane w sczególnych przypadkach (rozjazd to też szczególny przypadek łuku kołowego) - wystarczy, że przyrost przyspieszenia nie bedzie za duży (są na to wzory jakieś, można w sieci poszukać).
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6301
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 330
Odp: Zasady projektowania linii i stacji kolejowych
« Odpowiedź #28 dnia: 24 Marca 2008, 22:44:18 »
@urbanek,

weź jeszcze pod uwagę, że jak coś ma jechać 40km/h pod górę na wzniesieniu 27‰, to jedzie w górę z prędkością 0.3m/s. W związku z tym przyrost energii potencjalnej wynosi 9.81*0.3=2.94 [J/kg/s], czyli 3kW/t. Dla pociągu o masie 1000t potrzeba 3MW dodatkowej mocy w lokomotywie.
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline uetam

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2641
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Zasady projektowania linii i stacji kolejowych
« Odpowiedź #29 dnia: 24 Marca 2008, 22:59:59 »
Tylko przy takiej zwrotnicy polowa to krzywa przejsciowa :D
Nie jestem co do tego przekonany, tutaj musi się szpecu @Paul wypowiedzieć; a krzywe przejściowe nie są wymagane w sczególnych przypadkach (rozjazd to też szczególny przypadek łuku kołowego)
Oj przesadzilem troche z ta polowka, ale napewno jazda po rozjezdzie o R=190 to co innego niz jazda po dwustumetrowym łuku o takim samym promieniu :)