- Symulator MaSzyna -
Symulator EU07 (i nie tylko) => Pomoc w tworzeniu => Poradniki => Wątek zaczęty przez: Paul w 16 Września 2007, 20:18:58
-
Witam
Zgodnie z zapowiedzią przedstawiam krótkie opracowanie omawiające podstawowe zasady stosowane przy projektowaniu linii i stacji kolejowych:
http://www.kontrakt-bhp.com.pl/paul/projektowanie/
Proszę zgłaszać wszelkie sugestie i ewentualne znalezione błędy.
Pozdrawiam, Paweł
Przyklejam.
Akvin
Przenoszę do "Poradniki".
@MaciejM | 13.10.2021 r.
-
Wielkie dzięki za kawał dobrej roboty, kiedyś bawiłem się w tworzenie małej trasy, teraz czytając ten poradnik widze że większość rzeczy byłaby do poprawy. Jeśli możesz to napisz jeszcze pare słów na temat sieci trakcyjnej, w jakiej odległości od siebie stawiać słupy, odciągi itd.
A tak offtopowo zapytam: studiujesz jakiś kierunek kolejowo budowlany, czy tą całą wiedze wykorzystujesz tylkow w maszynowych projektach?
-
Słupy stawia sie generalnie w odleglosci 70m od siebie [oczywiscie jezeli zachodzi potrzeba, np przy elektryfikacji glowicy rozjazdowej moze byc mniej], no i na lukach mniej jezeli zachodzi taka potrzeba. Odciagi srednio co 1200-1300m. itd? Pytaj to odpowiem :)
-
To jeszcze powiedz jaka jest minimalna odległość słupa od osi toru.
-
Na razie niczego nie studiuje, książki zamawiałem w ramach zainteresowania :) Można zakupić je tutaj: http://www.wydawnictwopw.pl . Oczywiście masę ciekawych rzeczy znaleźć można też na http://www.allegro.pl .
Odległość słupa trakcyjnego wynosić będzie chyba 2.2m od osi toru na stacjach, 2.5 na szlakach i 2.6 w przypadku Vmax>=160 (+ połowa szerokości słupa), ale pewien nie jestem. Nie mam tam wiele nt sieci trakcyjnej, poszukam po Internecie i może coś potem naskorbie.
Pozdr, Paweł
-
Możesz wejść na KSP Przepisową itam znajdziesz przepisy WTBE10. Jest tam o skrajni, o górkach rozrządowych, itp. :)
-
Toteż o tej instrukcji wspomniałem na końcu ostatniego rozdziału.
Pozdr, Paweł
-
Witam!!!
Paul: Gratulacje!!! Bardzo fajne opracowanie!!!
Proponuję dorzucić rozdział o wskaźnikach (ustawienie, itp) - bo sam mam z nimi problem ;).
-
A ja sugeruję coby się nie rozwodzić jaki to super pomysł (bo to jest oczywista oczywistość) tylko przyszpilić to w Trasach :)
-
@Paul: może by te artykuły wrzucić na wiki?
-
Nie mam nic przeciwko :)
Pozdr, Paweł
-
Niedasie ?:) Tak na potwierdzenie pierwszego dzialu - wszystko jest do zrobienia [pochyłki + krzywe przejsciowe]. Zajmuje troszke wiecej czasu ale efekt jest swietny :)
(http://img511.imageshack.us/img511/8109/17366178wr9.th.jpg) (http://img511.imageshack.us/img511/8109/17366178wr9.jpg)
(http://img.youtube.com/vi/HhJtJ90enF4/3.jpg) (http://pl.youtube.com/watch?v=HhJtJ90enF4)
-
No chyba jakoś kilka miesięcy temu zrobiłem pochylenia + krzywe przejściowe w scenerii Quark. Ta sceneria z przechyłkami i krzywymi jest dostępna na serwerze - link w moim podpisie, plik Quarkplus2007. Był też odpowiedni wątek na ten temat, więc to nie jest jakaś specjalna nowość. Pochylanie torów nie jest jednak proste, sporo kosztowało mnie nauki i niezliczonej ilości testów. Pochylenia są też w scenerii Krzyżowa 2. autorstwa Mati_An
-
Przy odrobinie wprawy, z użyciem tego kalkulatora parametrów załączonego do tutorialu, pojedynczą krzywą przejściową skonstruować można mniej niż w minutę :)
Pozdr, Paweł
-
Robie właśnie trasę górską z wieloma zakrętami. Mógłbyś coś napisac jak się robi te pochyłki w 3D Maxie? Jakoś nie mogłem znaleźc na forum. Chętnie bym ich użył ale rozumiem ,że to trudne. Od czego więc zacząc? Dzięki z góry.
-
Użyj skryptów ;]
A przechyłki liczone ręcznie wstawisz zmieniając parametry roll.
-
Nic nie jest trudne. W skryptach nawet masz miesjce do wpisania przechylki - roll wartosci dodatnie przechylaja w prawo a ujemne w lewo patrzac od poczatku toru.
-
Okej. Dzięki. :) Już wiem. Wlasnie o to mi chodziło.
-
To ja podam zaawansowane projektowanie linii kolejowych
http://www.zie.pg.gda.pl/~dwisnie/7.html
-
To ja podam zaawansowane projektowanie linii kolejowych
http://www.zie.pg.gda.pl/~dwisnie/7.html
Jedna sprawa jest dla mnie niejasna. Wg podanych przez ciebie zasad pochyłki powinny być nie większe niż 150mm. Zgadza się? W mojej nowej trasie górskiej w jednym miejscu maksymalne nachylenie w płaszczyźnie pionowej to 27 promili. Całkiem dużo. Chcę zrobić pochylenie torów na zakręcie o promieniu 200m przy podanym wcześniej nachyleniu pionowym. Przyjąłem prędkość szlakową 40-50km/h. Wyszło mi z podanych wzorów, że mogę zastosować pochyłkę w przedziale od 20-80mm, czyli praktycznie od 0 do 80mm. Czy w tym wypadku zastosować powinienem maksymalną wartość pochyłki? Rozumiem , że wartość maksymalna pochyłki odpowiada maksymalnej prędkości szlakowej. Na mój fizyczny rozum to jest tak, że przy dużej pochyłce i bardzo małej prędkości na szyny działa większa siła w kierunku środka krzywizny łuku. Nie obliczyłem tej siły ale by może mogłoby to prowadzi do szybkiego zużywania się szyny wewnętrznej albo wykolejenia przy bardzo małych prędkościach. Problem przy małych prędkościach znika gdy wezmę pochyłkę 0mm. Ale znowu przy dużych prędkościach działają duże siły na zewnętrzną szynę. Czy znaczy to, że powinienem wziąć optymalna wartość czyli 80/2=40mm? Taki mam problem.
-
Jedna sprawa jest dla mnie niejasna. Wg podanych przez ciebie zasad pochyłki powinny być nie większe niż 150mm. Zgadza się? W mojej nowej trasie górskiej w jednym miejscu maksymalne nachylenie w płaszczyźnie pionowej to 27 promili. Całkiem dużo. Chcę zrobić pochylenie torów na zakręcie o promieniu 200m przy podanym wcześniej nachyleniu pionowym. Przyjąłem prędkość szlakową 40-50km/h. Wyszło mi z podanych wzorów, że mogę zastosować pochyłkę w przedziale od 20-80mm, czyli praktycznie od 0 do 80mm. Czy w tym wypadku zastosować powinienem maksymalną wartość pochyłki? Rozumiem , że wartość maksymalna pochyłki odpowiada maksymalnej prędkości szlakowej. Na mój fizyczny rozum to jest tak, że przy dużej pochyłce i bardzo małej prędkości na szyny działa większa siła w kierunku środka krzywizny łuku. Nie obliczyłem tej siły ale by może mogłoby to prowadzi do szybkiego zużywania się szyny wewnętrznej albo wykolejenia przy bardzo małych prędkościach. Problem przy małych prędkościach znika gdy wezmę pochyłkę 0mm. Ale znowu przy dużych prędkościach działają duże siły na zewnętrzną szynę. Czy znaczy to, że powinienem wziąć optymalna wartość czyli 80/2=40mm? Taki mam problem.
Mhm, chcesz jezdzic 40kph po łuku o R=200 ?:)
To trochę niezbyt mi się widzi.
Spróbuj obliczyć przechyłkę tym programem
http://www.kontrakt-bhp.com.pl/paul/projektowanie/krzywe.rar
-
Tak, przechyłki na PKP nie przekraczają 150 mm.
Gdy będą jeździć tam tylko pociągi osobowe z podaną szybkością, należy dać maksymalną przechyłkę. Jeśli będzie więcej towarowych należy przechyłkę zmienić (zmniejszyć), żeby wyrównać zużywanie się obu szyn. Tak więc wybór należy do Ciebie, jednak zważ na charakter ruchu na projektowanej linii.
Mhm, chcesz jezdzic 40kph po łuku o R=200 ?:)
Anglik ma promień 190m, są zwrotki Rz-1:9-R190 po których też można jeździć 40km/h. Przy maksymalnej przechyłce (150 mm) można na takich łukach jeszcze szybciej pojechać.
-
Tak, przechyłki na PKP nie przekraczają 150 mm.
Gdy będą jeździć tam tylko pociągi osobowe z podaną szybkością, należy dać maksymalną przechyłkę. Jeśli będzie więcej towarowych należy przechyłkę zmienić (zmniejszyć), żeby wyrównać zużywanie się obu szyn. Tak więc wybór należy do Ciebie, jednak zważ na charakter ruchu na projektowanej linii.
Mhm, chcesz jezdzic 40kph po łuku o R=200 ?:)
Anglik ma promień 190m, są zwrotki Rz-1:9-R190 po których też można jeździć 40km/h. Przy maksymalnej przechyłce (150 mm) można na takich łukach jeszcze szybciej pojechać.
Ale zauawaz, ze kolega chcial jechac przy przechylce 40 a nie 150 mm :]
-
Ok. Dzięki za pomoc ;-) Zrozumiałem. Czyli muszę zwróci uwagę na ciężar składu itd. A czy ma to jakieś znaczenie, że tory są nachylone do góry? U mnie jest 27 promili nachylenia w jednym miejscu i to na zakręcie bo trasa jest górska. Fajny ten program do obliczeń. Ja zrobiłem tabelki w Excelu ale to trwa dużo dłużej. W twoim programie nie podaje się powiedzmy różnicy wzniesień. Ma to w ogóle jakieś znaczenie? dzięki z góry za informacje.
-
Ok. Dzięki za pomoc ;-) Zrozumiałem. Czyli muszę zwróci uwagę na ciężar składu itd. A czy ma to jakieś znaczenie, że tory są nachylone do góry? U mnie jest 27 promili nachylenia w jednym miejscu i to na zakręcie bo trasa jest górska. Fajny ten program do obliczeń. Ja zrobiłem tabelki w Excelu ale to trwa dużo dłużej. W twoim programie nie podaje się powiedzmy różnicy wzniesień. Ma to w ogóle jakieś znaczenie? dzięki z góry za informacje.
To nie program mój a paula - podal on link do niego w pierwszym poscie :)
-
Ale zauawaz, ze kolega chcial jechac przy przechylce 40 a nie 150 mm :]
Ale zauważ, że zwrotnice R190 (w tym angliki) NIE mają przechyłki :]
-
Ale zauawaz, ze kolega chcial jechac przy przechylce 40 a nie 150 mm :]
Ale zauważ, że zwrotnice R190 (w tym angliki) NIE mają przechyłki :]
Tylko przy takiej zwrotnicy polowa to krzywa przejsciowa :D
-
Tylko przy takiej zwrotnicy polowa to krzywa przejsciowa :D
Nie jestem co do tego przekonany, tutaj musi się szpecu @Paul wypowiedzieć; a krzywe przejściowe nie są wymagane w sczególnych przypadkach (rozjazd to też szczególny przypadek łuku kołowego) - wystarczy, że przyrost przyspieszenia nie bedzie za duży (są na to wzory jakieś, można w sieci poszukać).
-
@urbanek,
weź jeszcze pod uwagę, że jak coś ma jechać 40km/h pod górę na wzniesieniu 27‰, to jedzie w górę z prędkością 0.3m/s. W związku z tym przyrost energii potencjalnej wynosi 9.81*0.3=2.94 [J/kg/s], czyli 3kW/t. Dla pociągu o masie 1000t potrzeba 3MW dodatkowej mocy w lokomotywie.
-
Tylko przy takiej zwrotnicy polowa to krzywa przejsciowa :D
Nie jestem co do tego przekonany, tutaj musi się szpecu @Paul wypowiedzieć; a krzywe przejściowe nie są wymagane w sczególnych przypadkach (rozjazd to też szczególny przypadek łuku kołowego)
Oj przesadzilem troche z ta polowka, ale napewno jazda po rozjezdzie o R=190 to co innego niz jazda po dwustumetrowym łuku o takim samym promieniu :)
-
Nie znam żadnych typów rozjazdów które zawierają krzywe przejściowe, poza jednym - stosowanym na DB (L=131.926, R=10000..4000, Vogr=160). Z tym, że ten rozjazd zdaje się ma po prostu kształt jednej krzywej przejściowej i stosowany jest jako początek łuku R=4000 odgałęziającego się od prostego toru (nie do przejść między torami).
Pozdr, Paweł
-
Jeszcze na temat waskich gardel: Ostatnio odkrylem dla siebie bardzo prosta mozliwosc szukania ich i sprawdzania efektow zmian: http://simutrans.com/ Mozna by to porownac do starego "Sid Meier's Railroad Tycoon". Lukow itd. sie nie odwzoruje, zwrotnic poprawnie tez nie, ale schemat jako taki jak najbardziej. Jutro z "sluzbowego" peceta (kieruje biblioteka szkolna, tam mam komputer tylko dla mnie) dam kilka screenow. Startuje sie gre w trybie -freeplay, zeby moc dowolnych dlugow narobic, i konstruuje swoj wymyslony uklad torow. Potem sie puszcza mase pociagow, zeby jezdzily po wszystkich mozliwach kombinacjach, i patrzy, czy sie gdzies korki robia. Jak tak, to sie tropi, dlaczego, zmienia uklad, i od razu sie widzi, co sie zmienia. Wyprobowany schemat jeszcze raz sie rysuje na kartce papieru, i potem stopniowo rozciaga, az sa realistyczne luki (takie jak podane w tutorialu @Paula). Troche sie przy tym trzeba naglowic, n.p. moze sie okazac, ze wtedy sie pojawi potrzeba wiekszej ilosci "pieter" niz sie wydawalo, to wtedy trzeba cos poprzesuwac, az sie dodatkowego poziomu pozbedzie. Grunt, zeby mosty, zwrotnice, skrzyzowania itd. byly w tej samej kolejnosci, zeby schematu nie zmienic. Jak to jest gotowe, to mozna, jak sie ma, w "Rule the Rail!" lub EEP szybko z grubsza ulozyc te tory z realistycznymi lukami, i zobaczyc, czy sie teraz nie tworza korki. (W Simutrans wykrywa sie korki spowodowane niepotrzebnymi skrzyzowaniami/zapetleniami mozliwych szlakow w(y)jazdowych. Dzieki realistycznym lukom i jako tako realistycznej fizyce w EEP sie tez wykryje, jesli gdzies jest za dlugi blok, lub jesli pociag oczekujacy na zwolnienie toru blokuje jakis inny rozjazd, przez co niepotrzebnie blokuje nastepny pociag itd.)
Screeny, ktore jutro zalacze, przedstawiaja rozjazdy z dworca koncowego szesciotorowego na trzy szlaki dwutorowe, z czego jeden szlak jest elektryfikowany.
Screeny
-
Tak, przechyłki na PKP nie przekraczają 150 mm.
Gdy będą jeździć tam tylko pociągi osobowe z podaną szybkością, należy dać maksymalną przechyłkę. Jeśli będzie więcej towarowych należy przechyłkę zmienić (zmniejszyć), żeby wyrównać zużywanie się obu szyn. Tak więc wybór należy do Ciebie, jednak zważ na charakter ruchu na projektowanej linii.
Mhm, chcesz jezdzic 40kph po łuku o R=200 ?:)
Anglik ma promień 190m, są zwrotki Rz-1:9-R190 po których też można jeździć 40km/h. Przy maksymalnej przechyłce (150 mm) można na takich łukach jeszcze szybciej pojechać.
Nie słyszałem o przechyłkach na rozjazdach, a tym bardziej na angliku Wyobraź sobie przechyłkę z jednej strony, a co z drugą.
-
Podaje link do dokumentu.
Id -1 (D-1)
WARUNKI TECHNICZNE
utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych.
http://www.zie.pg.gda.pl/~dwisnie/instrukcje/id1.pdf
Załączam też screen z dokumentu opisującego program do obliczania przechyłów toru, ukazujący moduł z rozjazdami. Ten dokument można otworzyć wpisując link ze screena.
-
Nie słyszałem o przechyłkach na rozjazdach, a tym bardziej na angliku Wyobraź sobie przechyłkę z jednej strony, a co z drugą.
Ja też nie. Podałem rozjazd jako przykład łuku kołowego bez przechyłki.
-
Witam, jeśli w forum znajduje się osoba, potrzebująca danych niezbędnych do projektowania od podstaw linii kolejowych, to mogę takowe udostępnić. Zbyt dużo tego by wstawiać na forum. Dodatkowo większość jest opisana dość skomplikowanymi wzorami, zamiast "kawę na ławę" przez co ruszyć by to mogli studenci architektury, bądź "kłapouch". Ja studiowałem zagadnienia związane z biologią fizyczną, więc owe dane zdobyłem jedynie z myślą o rozwoju naszego symulatora. Chętnych zapraszam na priv.
-
Sporawy odkop, ale to przyklejony więc zapodaję standardy techniczne PLKi (https://www.plk-sa.pl/dla-klientow-i-kontrahentow/akty-prawne-i-przepisy/standardy-techniczne/)obowiązujące przy projektowaniu linii kolejowych. Co prawda nie trzeba czytać od deski do deski każdego pdfa, ale pewne rozdziały i rysunki warto mieć pod ręką.
-
Kolejny odkop, tylko mniejszy, ale chciałem wyjaśnić sprawę przechyłki na rozjazdach i rozjazdów na krzywych przejściowych. W przypadku przechyłki na rozjazdach łukowych nie jest ona niczym dziwnym (w końcu na łukach najczęściej mamy przechyłkę), czasem nawet mamy do czynienia z przechyłką odwrotną np. gdy robimy połączenie torowe na łuku z wykorzystaniem rozjazdu łukowego jednostronnego i dwustronnego z drugiej strony. Istnieje także możliwość zabudowy rozjazdu na krzywej przejściowej - nie jest to jednak popularny temat i słyszałem tylko jednym takim zabudowanym w Polsce - gdzieś chyba w Gdańsku.