Autor Wątek:  Rozważania nad przetwornicą czyli wydzielone z EP05  (Przeczytany 32559 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline maly

  • Wiadomości: 49
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Rozważania nad przetwornicą czyli wydzielone z EP05
« dnia: 05 Lipca 2006, 14:44:10 »
Witam

Cytuj
P.S.
Jezeli ktos chce sie upierac, ze EP05 nie posiada przetwornicy to niech otworzy sobie ksiazke o EP05 na 19. stronie, gdzie jest napisane: "5 - oporniki stabilizujace przetwornic i sprezarek".


Tak wyglada prądnica na lokomotywie EP05



Pozdrawiam

Cytuj
Tam raczej nigdy się nie znajdę :)




Jak tylko cos wygrzebie to zrobie fotke a jeśli sie uda to podeśle:)

Wydzielam z EP05 - żeby wszystko było w miarę czytelne.
Andrzej.

Offline ET22_RULZ

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 592
  • User #13
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 24
Rozważania nad przetwornicą czyli wydzielone z EP05
« Odpowiedź #1 dnia: 06 Lipca 2006, 14:08:03 »
Cytat: "maly"

Tak wyglada prądnica na lokomotywie EP05


No i jak dla mnie to jest przetwornica, ponieważ silnik napędzający wentylator jest połączony mechanicznie z prądnicą.
"Nudzą Jacka takie sprawy, ciągła praca, brak zabawy"
Pozdrawiam,
Bartosz "ET22_RULZ" Wojciechowski

Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5925
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 443
Rozważania nad przetwornicą czyli wydzielone z EP05
« Odpowiedź #2 dnia: 06 Lipca 2006, 16:54:26 »
Cytat: "ET22_RULZ"
Cytat: "maly"

Tak wyglada prądnica na lokomotywie EP05


No i jak dla mnie to jest przetwornica, ponieważ silnik napędzający wentylator jest połączony mechanicznie z prądnicą.


To jak ma być napędzana prądnica?
Ja niewiem czy piątka ma prądnicę czy przetwornice, ale samochody  mają prądnice nie przetwornicę. Są tak samo sprzężone mechanicznie.
Przetwornica to jedno urządzenie, a tu są dwa. Silnik i prądnica.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6163
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 865
Rozważania nad przetwornicą czyli wydzielone z EP05
« Odpowiedź #3 dnia: 06 Lipca 2006, 17:27:05 »
Cytat: "Krzysiek626"
To jak ma być napędzana prądnica?
Ja niewiem czy piątka ma prądnicę czy przetwornice, ale samochody  mają prądnice nie przetwornicę. Są tak samo sprzężone mechanicznie.

Przetwornica, jak sama nazwa wskazuje, co może nie każdy zauważył, służy do zamiany prądu o jakiś parametrach, na prąd o innych parametrach z wykorzystaniem energii mechanicznej, czyli (uwaga, to jest uproszczenie) energie elektryczna -> energia mechaniczna -> energia elektryczna. W samochodach są silniki spalinowe, czyli nie "zamieniamy prądu na prąd", tylko wykorzystujemy gotową energię mechaniczną silinka cieplnego.
Cytuj
Przetwornica to jedno urządzenie, a tu są dwa. Silnik i prądnica.
To o przetwornicy dwumaszynowej się widać nie słyszało. Przetwornice mogą być jednomaszynowe i dwumaszynowe. Jednomaszynowe mają wspólne uzwojenie, bodajże wirnika, ale pewien nie jestem, natomiast dwumaszynowe mają uzwojenia oddzielne, czyli są de facto silnikiem i prądnicą, czasem nawet zamkniętymi w jednej obudowie.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5925
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 443
Rozważania nad przetwornicą czyli wydzielone z EP05
« Odpowiedź #4 dnia: 06 Lipca 2006, 18:32:12 »
Cytat: "youBy"
Cytat: "Krzysiek626"
To jak ma być napędzana prądnica?
Ja niewiem czy piątka ma prądnicę czy przetwornice, ale samochody  mają prądnice nie przetwornicę. Są tak samo sprzężone mechanicznie.

Przetwornica, jak sama nazwa wskazuje, co może nie każdy zauważył, służy do zamiany prądu o jakiś parametrach, na prąd o innych parametrach z wykorzystaniem energii mechanicznej, czyli (uwaga, to jest uproszczenie) energie elektryczna -> energia mechaniczna -> energia elektryczna. W samochodach są silniki spalinowe, czyli nie "zamieniamy prądu na prąd", tylko wykorzystujemy gotową energię mechaniczną silinka cieplnego.
Cytuj
Przetwornica to jedno urządzenie, a tu są dwa. Silnik i prądnica.
To o przetwornicy dwumaszynowej się widać nie słyszało. Przetwornice mogą być jednomaszynowe i dwumaszynowe. Jednomaszynowe mają wspólne uzwojenie, bodajże wirnika, ale pewien nie jestem, natomiast dwumaszynowe mają uzwojenia oddzielne, czyli są de facto silnikiem i prądnicą, czasem nawet zamkniętymi w jednej obudowie.


Nie nie słyszało się. ( to dziwnie swoją drogą brzmi)
cyt:
Przetwornica-urządzenie elektroniczne (!) do wytwarzania napięcia stałego lub zmiennego o innej wartości niż napięcie zasilające to urządzenie.
Koniec cyt.
lit: Encyklopedia Fizyki PWN

Jeżeli prądnicę 48V napędza mechanicznie silnik elektryczny to nadal jest to tylko prądnica i nic tego nie zmieni. Tym bardziej że w EP05 jest to dodatkowa działalność silnika wentylatora.
Przetwornice bynajmniej nie wykorzystują energii mechanicznej. Do przetwarzania wykorzystuje się najczęściej zasadę generacji drgań relaksacyjnych w układach z indukcyjnym elementem magazynującym energię.

Twoją definicję znalazłem również w Wielkiej Encyklopedi PWN tom 9
str 551 i nie mam zamiaru temu zaprzeczać. Tylko że w EP05 jest silnik i prądnica oddzielnie, nie na wspólnym wale. Nie są zamknięte w jednej obudowie.

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3925
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 277
Rozważania nad przetwornicą czyli wydzielone z EP05
« Odpowiedź #5 dnia: 06 Lipca 2006, 19:22:01 »
Ja wtrącę dwa zdania nie podpierając się żadnymi enyklopiediami:
1)pradwą jest, że przetwornica przetwarza napięcie z jednego parametru na drugi np.3000V na 150V
2)Wyjście przetwornicy jest oddzielone galwanicznie od wejścia
3)Realizację przetwarzania można dokonać na dwa znane mi sposoby:
a)za pomocą tylko elektroniki
b)za pomocą siły mechanicznej

Ad. a)-to wszystko o czym pisał Krzysiek
Ad b)-za pomocą silnika i prądnicy

Pozdrawiam
Mariusz

PS. Nie wiem jak traktować sam transformator, czy sam w sobie jest już przetwornicą :), ale wydaje mi się, że przetwornica odnosi się gdzie na wejściu jest napięcie stałe, ale pewny nie jestem i wtedy sam transformator nie ma zastosowania.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6163
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 865
Rozważania nad przetwornicą czyli wydzielone z EP05
« Odpowiedź #6 dnia: 06 Lipca 2006, 20:01:40 »
A w siódemkach nie jest bynamniej odwrotnie, tzn. napędzanie wentylatorów to dodatkowa funkcje przetwornicy?

Jak dla mnie przetwornica była zawsze maszyną elektryczną i tak już zostanie, gdyż w takim wypadku prostownik/falownik też byłby przetwornicą, co mi nie pasuje, gdyż to są już urządzenia elektroniczne :/.

PS Natomiast transformator można zrobic z silnika asynchronicznego, który się nie obraca.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3925
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 277
Rozważania nad przetwornicą czyli wydzielone z EP05
« Odpowiedź #7 dnia: 06 Lipca 2006, 20:18:46 »
Cytuj
Jak dla mnie przetwornica była zawsze maszyną elektryczną i tak już zostanie, gdyż w takim wypadku prostownik/falownik też byłby przetwornicą, co mi nie pasuje, gdyż to są już urządzenia elektroniczne :/.


Youby tak bardzo kręcisz, że nie wiem co.
Słuchaj po:
1)Posiadam w domu kilka schematów przetwornic, ze stałego 48V na stałe 5V i są wykonane wyłącznie z elektroniki i to są na pewno przetwornice.
Pogooglaj trochę o przetwornicach, lub wejdź na elektrode.pl i sam się przekonaj.
2)Jeżeli przyjąć, że przetwornica zasilana jest tylko z napięcia stałego, to prostwonik w rozumieniu potocznym nie spełnia tego kryterium. Wszystkie dotychczas spotkane przeze mnie urządzenia, w których nazwa brzmiała przetwornica, charakteryzowały się dwoma rzeczami: zasilane były prądem stałym, wejście i wyjście było oddzielone galwanicznie.
3)Falownik posiada w sobie przetwornice.
4)Oto pytanie do Ciebie. Jest zadanie: Zmienić napięcie stałe z 3000V na 150V też stałe. Wejscie od wyjścia musi być oddzielone galwanicznie.
Wykonały to dwie osoby:
a)zrobiła to za pomocą tylko elektroniki (w tej chwili nie ważne jak)
b)zrobiła to pomocą silinik-prądnica-prostownik

Wnioski moje:
a i b wykonały zadania czyli następuje przetworzenie z jednego napięcia w drugie i te dwa urządzenia są dla mnie przetwornicą

Wnioski Twoje:
a)zadanie wykonane ale nazwa urządznia pomimo iż przetwarza napięcie nie jest przetwornicą z powodów nie wiadomo jakich
b)zadanie wykonane i jest to przetwornica
Gdzie tu logika?

EOT

Pozdrawiam
Mariusz

Offline adamst

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 354
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 75
Rozważania nad przetwornicą czyli wydzielone z EP05
« Odpowiedź #8 dnia: 06 Lipca 2006, 22:39:34 »
Mariusz ma rację. Tu ( i ogólnie na kolei) mówiąc przetwornica, mamy na myśli najczęściej maszynę elektryczną typu silnik+prądnica lub inne o których wspominał @youby. Tym niemniej istnieje również klasa układów elektronicznych zwanych przetwornicami, o których wspomniał Mariusz.

Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5925
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 443
Rozważania nad przetwornicą czyli wydzielone z EP05
« Odpowiedź #9 dnia: 06 Lipca 2006, 23:00:30 »
Panowie, spoko, nie ma się co irytować. Nie zależnie od sposobu działania urządzenie realizuje ten sam cel (obniża napięcie). Nazwa przetwornica dotycząca urządzeń do lokomotyw pochodzi z lat 50 i 60 kiedy elektronika półprzewodnikowa była w powijakch. Przejrzałem troszkę stron w necie. Wszyskie loki z symka mają przetwornice silnik elektryczny-prądnica.  Taki zespół można nazwać nawet transformatorem. W końcu zmienia napięcia.
 Jestem skłonny akceptować  takie nazewnictwo w slangu kolejowym.(także tramwajowym)

PS; Silniki asynchroniczne były stosowane jako transformatory, i wierz mi że mógł działać tylko jak się obracał. ( stacjonarne magnetofony serii
ZK 100 ZK200 Dama Pik, Aria)
 Dla mnie przetwornica to jednak urządzenie elektroniczne, zmieniające nie koniecznie napięcie ale także inne parametry napięcia wejściowego.
( Mariusz, pamiętasz maszynki sygnałowe  z SALME albo STROWGERA ?)
 A co do siódemek wyczytałem że wentylatory podpięte są do oporów rozruchowych i korzystają ze spatku napięcia jakie na nich występuje, i przetwornica też nie ma nic do tego.

Offline ET22_RULZ

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 592
  • User #13
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 24
Rozważania nad przetwornicą czyli wydzielone z EP05
« Odpowiedź #10 dnia: 06 Lipca 2006, 23:03:43 »
Cytat: "Krzysiek626"
A co do siódemek wyczytałem że wentylatory podpięte są do oporów rozruchowyc i korzystają ze spatku napięcia jakie na nich występuje, i przetwornica też nie ma nic do tego.

No i dzięki temu wentylatory zmieniają swoją prędkość obrotową. Co do wentylatora na wale przetwornicy, to chłodzi on silniki, a nie oporniki.

P.S.
Gdy nawali przetwornica to zazwyczaj odlacza sie dana grupe silnikow, w przeciwnym wypadku istnieje ryzyko, ze ugotuja sie w sosie wlasnym.
"Nudzą Jacka takie sprawy, ciągła praca, brak zabawy"
Pozdrawiam,
Bartosz "ET22_RULZ" Wojciechowski

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3925
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 277
Rozważania nad przetwornicą czyli wydzielone z EP05
« Odpowiedź #11 dnia: 06 Lipca 2006, 23:29:50 »
Cytuj
Mariusz ma rację. Tu ( i ogólnie na kolei) mówiąc przetwornica, mamy na myśli najczęściej maszynę elektryczną typu silnik+prądnica lub inne o których wspominał @youby. Tym niemniej istnieje również klasa układów elektronicznych zwanych przetwornicami, o których wspomniał Mariusz.


Na polskiej kolei może tak, ale mnie bardziej kojarzy się z elektroniką np. przetwornica w aparacie fotograficznym do lampy błyskowej.

Pozdrawiam
Mariusz

Offline Interesant

  • Wiadomości: 376
    • Zobacz profil
    • Drogowe Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe
  • Otrzymane polubienia: 2
Rozważania nad przetwornicą czyli wydzielone z EP05
« Odpowiedź #12 dnia: 07 Lipca 2006, 01:59:30 »
Witam
Cytat: "Krzysiek626"
Panowie, spoko, nie ma się co irytować. Nie zależnie od sposobu działania urządzenie realizuje ten sam cel (obniża napięcie). Nazwa przetwornica dotycząca urządzeń do lokomotyw pochodzi z lat 50 i 60 kiedy elektronika półprzewodnikowa była w powijakch. Przejrzałem troszkę stron w necie. Wszyskie loki z symka mają przetwornice silnik elektryczny-prądnica.  Taki zespół można nazwać nawet transformatorem. W końcu zmienia napięcia.
 Jestem skłonny akceptować  takie nazewnictwo w slangu kolejowym.(także tramwajowym)

PS; Silniki asynchroniczne były stosowane jako transformatory, i wierz mi że mógł działać tylko jak się obracał. ( stacjonarne magnetofony serii
ZK 100 ZK200 Dama Pik, Aria)
 Dla mnie przetwornica to jednak urządzenie elektroniczne, zmieniające nie koniecznie napięcie ale także inne parametry napięcia wejściowego.
( Mariusz, pamiętasz maszynki sygnałowe  z SALME albo STROWGERA ?)
 A co do siódemek wyczytałem że wentylatory podpięte są do oporów rozruchowych i korzystają ze spatku napięcia jakie na nich występuje, i przetwornica też nie ma nic do tego.


Chyba ktoś tu myli dużo pojęć
Wszystkie urządzenia zmieniające charakterystykę:
a) prądową
b) napięciową
c) częstotliwościową
nazywamy przekształtnikami.

Do rodziny przekształtników zaliczamy:
-Prostowniki (Jednofazowe [Jedno- Dwu-połówkowe], Trójfazowe [Trój- Sześcio-Diodowe], Sterowane [tyrystorami], Niesterowane)
-Falowniki
-Transformatory (Toroidalne, Solenoidalne)

Przetwornica jest to przekształtnik zbudowany z zespołu kilku urządzeń.

Tak jak wcześniej opisana np.
P. Wirowa (Silnik Elektryczny + Prądnica) PROSZĘ NIE MYLIĆ Z TRANSFORMATOREM!!! chociaż że też jest zachowana seperacja galwaniczna obwodów.
P. Statyczna (Trafo + Elektronika)
itp.

Trzeba zapamiętać że nie każdy zasilacz jest prostownikiem, ale każdy prostownik jest zasilaczem.
Interesant.

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3925
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 277
Rozważania nad przetwornicą czyli wydzielone z EP05
« Odpowiedź #13 dnia: 07 Lipca 2006, 02:22:25 »
Generalnie tak.

Pozdrawiam
Mariusz

Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5925
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 443
Rozważania nad przetwornicą czyli wydzielone z EP05
« Odpowiedź #14 dnia: 07 Lipca 2006, 11:17:06 »
Cytat: "Interesant"
Witam
Cytat: "Krzysiek626"
Panowie, spoko, nie ma się co irytować. Nie zależnie od sposobu działania urządzenie realizuje ten sam cel (obniża napięcie). Nazwa przetwornica dotycząca urządzeń do lokomotyw pochodzi z lat 50 i 60 kiedy elektronika półprzewodnikowa była w powijakch. Przejrzałem troszkę stron w necie. Wszyskie loki z symka mają przetwornice silnik elektryczny-prądnica.  Taki zespół można nazwać nawet transformatorem. W końcu zmienia napięcia.
 Jestem skłonny akceptować  takie nazewnictwo w slangu kolejowym.(także tramwajowym)

PS; Silniki asynchroniczne były stosowane jako transformatory, i wierz mi że mógł działać tylko jak się obracał. ( stacjonarne magnetofony serii
ZK 100 ZK200 Dama Pik, Aria)
 Dla mnie przetwornica to jednak urządzenie elektroniczne, zmieniające nie koniecznie napięcie ale także inne parametry napięcia wejściowego.
( Mariusz, pamiętasz maszynki sygnałowe  z SALME albo STROWGERA ?)
 A co do siódemek wyczytałem że wentylatory podpięte są do oporów rozruchowych i korzystają ze spatku napięcia jakie na nich występuje, i przetwornica też nie ma nic do tego.


Chyba ktoś tu myli dużo pojęć
Wszystkie urządzenia zmieniające charakterystykę:
a) prądową
b) napięciową
c) częstotliwościową
nazywamy przekształtnikami.

Do rodziny przekształtników zaliczamy:
-Prostowniki (Jednofazowe [Jedno- Dwu-połówkowe], Trójfazowe [Trój- Sześcio-Diodowe], Sterowane [tyrystorami], Niesterowane)
-Falowniki
-Transformatory (Toroidalne, Solenoidalne)

Przetwornica jest to przekształtnik zbudowany z zespołu kilku urządzeń.

Tak jak wcześniej opisana np.
P. Wirowa (Silnik Elektryczny + Prądnica) PROSZĘ NIE MYLIĆ Z TRANSFORMATOREM!!! chociaż że też jest zachowana seperacja galwaniczna obwodów.
P. Statyczna (Trafo + Elektronika)
itp.

Trzeba zapamiętać że nie każdy zasilacz jest prostownikiem, ale każdy prostownik jest zasilaczem.


Ktoś? Kto? co to za forma zwracania się na forum?

Sugestia pomylenia pojęć jest nie do przyjęcia.
Mogłem zacytować i pół książki ale nie o to przecież chodzi.

Nie chciałem dopisywać przekształtników  bo po co?
Problem dotyczy czy EP 08 ma przetwornice czy prądnicę napędzaną silnikiem. Dłubanie w tym temacie głębiej nie ma sensu.
Przetwornica - przetwarza
Przekształtnik - przekształca
Transformator - transformuje

Prądnica +silnik (Nie na wspólnym wale i wspólnej obudowie.) zamienia energię elektryczną w mechaniczną, a tą  znów w elektryczną. Każde z tych urzdzeń może działac oddzielnie.  To nadal jest tylko prądnica i silnik.
Dla mnie to nie jest, nie było i nie będzie żadnym z wymienionych wyżej urządzeń, chociaż spełnia podobną funkcję.
Pisząc w tym samym tonie co powyżej: Kto chce to zrozumie.
Na kolei - zgoda utarło się mówić przetwornica i niech tak pozostanie.
EOT

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3925
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 277
Rozważania nad przetwornicą czyli wydzielone z EP05
« Odpowiedź #15 dnia: 07 Lipca 2006, 11:29:34 »
Tak na zokończenie dyskusji zobaczcie jakie śmieszne wnioski:)
Jest zadanie: Zmienić napięcie stałe z 3000V na 150V też stałe. Wejscie od wyjścia musi być oddzielone galwanicznie.
Wykonały to dwie osoby:
a)zrobiła to za pomocą tylko elektroniki (w tej chwili nieważne jak)
b)zrobiła to pomocą silinik-prądnica-prostownik

moje, Interesanta, adamst:
a i b są przetworinicami

Youby:
a nie, b tak

Krzyśka
a tak
b nie

śmieszne prawda :)
tam gdzie 3 Polaków tam pięć zdań :)
Prawda jest jedna, ale kto ma rację?
Pytanie zostaje bez odpowiedzi. Racja dla każdego jest inna i tak już pozostanie an wieki wieków amen.


Pozdrawiam
Mariusz

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6163
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 865
Rozważania nad przetwornicą czyli wydzielone z EP05
« Odpowiedź #16 dnia: 07 Lipca 2006, 12:12:15 »
Cytat: "Mariusz1970"
b)zrobiła to pomocą silinik-prądnica-prostownik
Aż się same cisną te słowa: a po [tu wstawiamy jakiś wyraz] tam dawać prostownik, skoro są prądnice prądu stałego?
Cytuj
tam gdzie 3 Polaków tam pięć zdań :)
Tu jest pięciu polaków i trzy zdania. A i masz troszkę nieaktualne dane, bo koledzy doszli do wniosku, że gdzie 3 polaków, tam może być 7 opinii, przy czym każda będzie wynikała z własnych poglądów. :)
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3925
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 277
Rozważania nad przetwornicą czyli wydzielone z EP05
« Odpowiedź #17 dnia: 07 Lipca 2006, 12:19:42 »
youBy nie wiem jaką zastosowano prądnicę. Warunkiem indukowania się SEM w prądnicy jest zmienne pole magnetyczne, które indukuje przemienny prąd. Można zastosować komutator. Komutator pozwala na uzyskanie prądu jednokierunkowego zmieniając połączenie uzwojenia ze szczotkami na przeciwne w momencie, gdy kierunek prądu zmieniał się na przeciwny. Więc tu komutator spełnia rolę prostownika. Jeżeli natomiast zastosowano klasyczną prądnicę, to dajemy typowy prostownik np. diodowy.

Jeszcze jakieś wąty?


Cytuj
Tu jest pięciu polaków i trzy zdania. A i masz troszkę nieaktualne dane, bo koledzy doszli do wniosku, że gdzie 3 polaków, tam może być 7 opinii, przy czym każda będzie wynikała z własnych poglądów. :)


No tak, ale jest takie powiedzenie jakie napiasłem i to się odnosiło do tej sytuacji (taki skrót myślowy jakbyś nie wiedział).
Któryś z tych poglądów jest prawdziwy.

Pozdrawiam
Mariusz

Offline Interesant

  • Wiadomości: 376
    • Zobacz profil
    • Drogowe Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe
  • Otrzymane polubienia: 2
Rozważania nad przetwornicą czyli wydzielone z EP05
« Odpowiedź #18 dnia: 07 Lipca 2006, 12:35:22 »
Cytat: "Krzysiek626"

Ktoś? Kto? co to za forma zwracania się na forum?

Sugestia pomylenia pojęć jest nie do przyjęcia.
Mogłem zacytować i pół książki ale nie o to przecież chodzi.

Nie chciałem dopisywać przekształtników  bo po co?
Problem dotyczy czy EP 08 ma przetwornice czy prądnicę napędzaną silnikiem. Dłubanie w tym temacie głębiej nie ma sensu.
Przetwornica - przetwarza
Przekształtnik - przekształca
Transformator - transformuje

Prądnica +silnik (Nie na wspólnym wale i wspólnej obudowie.) zamienia energię elektryczną w mechaniczną, a tą  znów w elektryczną. Każde z tych urzdzeń może działac oddzielnie.  To nadal jest tylko prądnica i silnik.
Dla mnie to nie jest, nie było i nie będzie żadnym z wymienionych wyżej urządzeń, chociaż spełnia podobną funkcję.
Pisząc w tym samym tonie co powyżej: Kto chce to zrozumie.
Na kolei - zgoda utarło się mówić przetwornica i niech tak pozostanie.
EOT


Kolego nie obraź się, ale w Twoim przypadku zacytowanie nawet 15 książek by nic nie dało, bo i tak nie widzisz różnicy, ale ostatni raz spróbuje.

W elektrotechnice i elektronice mamy do czynienia ze schematami.
Rozróżniamy dwa rodzaje:
a) Ideowy
b) Blokowy

Pewnie myślisz co to ma wspólnego z przetwornicą.
Otóż Ma.
W schematach ideowych masz rozrysowane wszystkie elementy w obwodach, natomiast w schematach Blokowych (w formie uproszczenia) rysujesz prostokąty i podpisujesz np. przetwornica.
Interesant.

Offline Loui

  • Wiadomości: 238
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 5
Rozważania nad przetwornicą czyli wydzielone z EP05
« Odpowiedź #19 dnia: 07 Lipca 2006, 13:24:19 »
To ja ze swojej strony chciałbym zwrócić uwagę na jeszcze jedną sprawę którą zasygnalizował Krzysiek626:

a.W takiej np. EP09 silnik napędza prądnicę a przy okazji wentylator
b.W EP05 silnik napędza wentylator a przy okazji także prądnicę

Czyli głównym zadaniem silnika na EP05 jest napędzanie wentylatora.
A teraz analogia do samochodu. Jak wiadomo każdy samochód ma alternator który jest napędzany przez silnik spalinowy, jak wiadomo podstawowym zadaniem silnika jest napędzanie samochodu a jednym z dodatkowych zadań jest napędzanie np. alternatora - i teraz jest taka kwestia czy taki zespół można nazwać przetwornicą ?

PS.

Żeby jeszcze namieszać to powiem że w książce o EP05 taki zespół jest nazywany raz przetwornicą a raz prądnicą - także autorzy chyba też nie mogli się do końca zdecydować co do nazewnictwa
Koleje Mazowieckie
Sekcja Warszawa Grochów
Maszynista

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3925
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 277
Rozważania nad przetwornicą czyli wydzielone z EP05
« Odpowiedź #20 dnia: 07 Lipca 2006, 13:35:18 »
Żeby przeciąć te rozważania, zapraszam do słownika:
http://www.automatyka.com.pl/poradnik/slownik.php?l=P#Przetwornica%20częstotliwości

Tam pod koniec strony jest opisana przetwornica (dwa rodzaje), co prawda częstotliwości, ale jest.

Porównanie z samochodem nie trafione, gdyż przetwornica przetwarza parametr prądu z wejcia na wyjście,a w przypadku samochodu nie mamy wejścia, tylko wyjście. Jeżeli silnik jak w EP09 napędza coś jeszcze oprócz prądnicy to silnik-prądnica=przetwornica jak również silnik+wentylator=zasilanie wentylatów. Nie widzę sprzeczności.

Definitywny koniec.

Pozdrawiam
Mariusz

Offline maly

  • Wiadomości: 49
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Rozważania nad przetwornicą czyli wydzielone z EP05
« Odpowiedź #21 dnia: 07 Lipca 2006, 13:53:13 »
Witam

 Dodam też od siebie ze opis włącznika dzwigienkowego tego zespołu na lokomotywie EP05 brzmi WENTYLATOR a nie PRZETWORNICA tak jak na
pozostałych elektrowozach dla ciekawości posiada cztery pozycje
od góry:
1-wyłączone
2-ręczne
3-załączone
4-przerwanie

Pozdrawiam

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3925
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 277
Rozważania nad przetwornicą czyli wydzielone z EP05
« Odpowiedź #22 dnia: 07 Lipca 2006, 14:09:00 »
Miał być koniec, ale kurde nie mogę.
Cytuj
Dodam też od siebie ze opis włącznika dzwigienkowego tego zespołu na lokomotywie EP05 brzmi WENTYLATOR a nie PRZETWORNICA tak jak na
pozostałych elektrowozach dla ciekawości posiada cztery pozycje


Czego to dowodzi?
Ja nie wiem jak tam jest w EP05, jeżeli zastosowano jeden przełącznik, który zamyka-otwiera wiele obwodów, to jakoś musiano go nazwać.
Jeżleli ktoś zbuduje układ, który za pomocą 1 przełącznika będzie zamykał obwód dla (wymyślam): załączenia wentylatora, załączenia przetwornicy, zapalenie kontrolki, zapalenie światła, włączenia magnetofonu, włączenia telewizora itd... to jak go nazwać? Ja w tym przypadku nazwałbym startowy, a ktoś inny będzie się kierował innymi czynnikami np. ważność załączanych urządzeń.

Pozdrawiam
Mariusz

Offline Interesant

  • Wiadomości: 376
    • Zobacz profil
    • Drogowe Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe
  • Otrzymane polubienia: 2
Rozważania nad przetwornicą czyli wydzielone z EP05
« Odpowiedź #23 dnia: 07 Lipca 2006, 14:13:42 »
Witam ponownie

Cytat: "Mariusz1970"
Miał być koniec, ale kurde nie mogę.
Cytuj
Dodam też od siebie ze opis włącznika dzwigienkowego tego zespołu na lokomotywie EP05 brzmi WENTYLATOR a nie PRZETWORNICA tak jak na
pozostałych elektrowozach dla ciekawości posiada cztery pozycje


Czego to dowodzi?
Ja nie wiem jak tam jest w EP05, jeżeli zastosowano jeden przełącznik, który zamyka-otwiera wiele obwodów, to jakoś musiano go nazwać.
Jeżleli ktoś zbuduje układ, który za pomocą 1 przełącznika będzie zamykał obwód dla (wymyślam): załączenia wentylatora, załączenia przetwornicy, zapalenie kontrolki, zapalenie światła, włączenia magnetofonu, włączenia telewizora itd... to jak go nazwać? Ja w tym przypadku nazwałbym startowy, a ktoś inny będzie się kierował innymi czynnikami np. ważność załączanych urządzeń.

Pozdrawiam
Mariusz


Hebel lub wyłącznik główny :)
Interesant.

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3925
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 277
Rozważania nad przetwornicą czyli wydzielone z EP05
« Odpowiedź #24 dnia: 07 Lipca 2006, 14:24:29 »
Główny tak, ale hebel? czy ja wiem :), wyobrażasz sobie nazwy:
Hebel 1
Hebel 2
itd..

Mnie jakoś nie pasują, hebel według mnie to rodzaj przełącznika i niekoniecznie musi spełniać rolę głównego.

Pozdrawiam
Mariusz

Offline Akvin

  • Wiadomości: 1006
  • We Will Rock You
    • Zobacz profil
    • http://my.opera.com/akvin-profeta
  • Otrzymane polubienia: 2
Rozważania nad przetwornicą czyli wydzielone z EP05
« Odpowiedź #25 dnia: 07 Lipca 2006, 14:32:51 »
Cytat: "Mariusz1970"
Jeżleli ktoś zbuduje układ, który za pomocą 1 przełącznika będzie zamykał obwód dla (wymyślam): załączenia wentylatora, załączenia przetwornicy, zapalenie kontrolki, zapalenie światła, włączenia magnetofonu, włączenia telewizora itd... to jak go nazwać?

Knefel podsystemów chłodniczo audio wizualnych.

Jakieś konkluzje z tej budującej dyskusji?
Pozdrawiam
All you have to do is save the world...

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3925
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 277
Rozważania nad przetwornicą czyli wydzielone z EP05
« Odpowiedź #26 dnia: 07 Lipca 2006, 14:39:17 »
Konkluzja proszę bardzo:
http://www.automatyka.com.pl/poradnik/slownik.php?l=P#Przetwornica%20częstotliwości

Cytuj
Knefel podsystemów chłodniczo audio wizualnych.


Dobre :), tylko nieżyciowe. Nazwij tak swój układ i przelącznika, o potem sprzedaj.
Dodaj jeszcze paredziesiąt typów innych urządzeń w nazwie przełącznika.

Offline Akvin

  • Wiadomości: 1006
  • We Will Rock You
    • Zobacz profil
    • http://my.opera.com/akvin-profeta
  • Otrzymane polubienia: 2
Rozważania nad przetwornicą czyli wydzielone z EP05
« Odpowiedź #27 dnia: 07 Lipca 2006, 14:49:04 »
Cytat: "Mariusz1970"
Dobre :), tylko nieżyciowe. Nazwij tak swój układ i przelącznika, o potem sprzedaj.

Ok. to nazwę to KnePoChłoDioCh. Przeznaczenie - eksport na wschód ;)
(koniec głupot)
Pozdrawiam
All you have to do is save the world...

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3925
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 277
Rozważania nad przetwornicą czyli wydzielone z EP05
« Odpowiedź #28 dnia: 07 Lipca 2006, 14:54:24 »
Cytuj
Ok. to nazwę to KnePoChłoDioCh. Przeznaczenie - eksport na wschód ;)


Dobry jesteś :), ale zaczynamy się poruszać w świecie abstrakcji :)

Pozdrawiam
Mariusz

PS Ubawiłeś mnie KnePoChłoDioCh :))

Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5925
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 443
Rozważania nad przetwornicą czyli wydzielone z EP05
« Odpowiedź #29 dnia: 07 Lipca 2006, 15:27:56 »
Cytat: "Interesant"
Cytat: "Krzysiek626"

Ktoś? Kto? co to za forma zwracania się na forum?

Sugestia pomylenia pojęć jest nie do przyjęcia.
Mogłem zacytować i pół książki ale nie o to przecież chodzi.

Nie chciałem dopisywać przekształtników  bo po co?
Problem dotyczy czy EP 08 ma przetwornice czy prądnicę napędzaną silnikiem. Dłubanie w tym temacie głębiej nie ma sensu.
Przetwornica - przetwarza
Przekształtnik - przekształca
Transformator - transformuje

Prądnica +silnik (Nie na wspólnym wale i wspólnej obudowie.) zamienia energię elektryczną w mechaniczną, a tą  znów w elektryczną. Każde z tych urzdzeń może działac oddzielnie.  To nadal jest tylko prądnica i silnik.
Dla mnie to nie jest, nie było i nie będzie żadnym z wymienionych wyżej urządzeń, chociaż spełnia podobną funkcję.
Pisząc w tym samym tonie co powyżej: Kto chce to zrozumie.
Na kolei - zgoda utarło się mówić przetwornica i niech tak pozostanie.
EOT


Kolego nie obraź się, ale w Twoim przypadku zacytowanie nawet 15 książek by nic nie dało, bo i tak nie widzisz różnicy, ale ostatni raz spróbuje.

W elektrotechnice i elektronice mamy do czynienia ze schematami.
Rozróżniamy dwa rodzaje:
a) Ideowy
b) Blokowy

Pewnie myślisz co to ma wspólnego z przetwornicą.
Otóż Ma.
W schematach ideowych masz rozrysowane wszystkie elementy w obwodach, natomiast w schematach Blokowych (w formie uproszczenia) rysujesz prostokąty i podpisujesz np. przetwornica.


Napisałęś po raz kolejny nie na temat.
Niestety muszę to potraktować jako zwykłą napaść. Usiłujesz się czepiać mojej wiedzy. Zapewniam że mam odpowiednią i radzę pohamować insynuacje.
To co napisałeś właśnie nijak się ma do poruszonego tematu i próbujesz go rozwlec.
Skąd wiesz co ja myślę  i na dokładkę się mylę. Piszesz kompletne bzdury na mój temat  I ja nie mam zamiaru tego tolerować. Nawet nie wiesz jakie mam wykształcenie!
Jeśli masz swoje zdanie to napisz i uzasadnij, a przestań komentować.

Dodam na koniec że znając i rozróżniając tranzystor od tyrystora schemat ideowy od blokowego ( mam z tym codziennie doczynienia ) twierdzę że prądnica napędzana czym kolwiek to tylko prądnica. POWTÓRZĘ :
w elektrowozie prądnica razem z napędzającą ją silnikiem, może być przetwornicą  i niech będzie. Ale tylko dlatego że jest taka trdycja  i tylko dlatego że spełnia funkcję przkształcenia  prądu stałego 3500V na 150V ( pomimo tego nie nazwiemy tego przekształtnikiem).