Czysto technicznie opiszę każdy punkt i potencjalne implikacje.
- ręczna kontrola niektórych opcji, które są obecnie zautomatyzowane np. wyłączanie świateł z tyłu lokomotywy po podpięciu się czy też rozprzęganie wszystkiego na raz przez jedno kliknięcie klawisza, to co jest ważne w symulatorach to właśnie możliwości ręcznej kontroli wszystkiego co się da,
Automatyczne sterowanie światłami końca pociągu jest robione o ile dobrze pamiętam przez tzw. wirtualnego rewidenta. Uważam, że najlepszym rozwiązaniem jest możliwość jego wyłączenia. Nie pamiętam, czy ta funkcja już jest, ale z tego co pamiętam - nie ma.
- kiedyś pod ZEW3 było bodajże zapytanie o wjazd, teraz jest to próba radia, szczerze to myślałem czy nie dałoby się zrobić kilku typów komunikatów do wyboru np. Backspace - zapytanie o wjazd/wyjazd, Shift+Backspace - podanie gotowości, Ctrl+Backspace - próba radia,
Z tym ZEW-em to jest tak, że Transkei postanowił w ten sposób oskryptować swoje scenariusze. Osobiście tego nie lubię i chciałbym, żeby zostało to przeniesione pod kombinację klawiszy Shift+x. Choć tu może pojawić się problem, bo na Linii 053 wszystkie kombinacje są już zajęte na ręczne sterowanie zamknięciami.
Ponadto dźwięk ZEW3 się dubluje w tym przypadku, ponieważ odtwarzane są jednocześnie dźwięki ZEW3 wbudowany w symulator i ZEW3 zaimplementowany w scenariuszu.
Jednym z pomysłów mojego wymarzonego silnika scenerii, który chciałem kiedyś napisać w Lua była możliwość prowadzenia prostych "rozmów" radiotelefonicznych, np. Shift+0 - próba radia, Shift+1 - odpowiedź na zgłoszenie dyżurnego, Shift+2 - wjazd na stój/co z wjazdem, np. Shift+8 - zgłoszenie defektu, itp. Przed niektórymi trzeba by było oddzielnie wcisnąć klawisz Backspace, a wtedy wybrać kwestię.
- grzebanie w przedziale maszynowym oraz usterki mniejsze jak i większe, ale nie krytyczne z oczywistych względów,
Jak dobrze pamiętam, był to element zamierzony przez tmj kiedy próbował zaimplementować ladder diagramy. Obecnie mamy już parę usterek, jak chociażby rozbiegnięcie się silnika trakcyjnego, losowanie sztucznych awarii w EN71AKŚ, czy losowy foch komputera w Elfie, jednak jest kilka problemów z implementacją tego.
- Po pierwsze, większość pojazdów nie posiada wystarczająco rozbudowanego modelu maszynowni, by było w co klikać. Trzeba by było poświęcić naprawdę sporo czasu na wymodelowanie skomplikowanych urządzeń w wielu lokomotywach.
- Po drugie, jeżeli coś nam się trafi podczas jazdy, nie każdy będzie wiedział, co ma zrobić. Trzeba podważyć papierkiem odpowiedni przekaźnik, albo przełączyć dwa pakieciaki... Jest na to sposób. Może wyświetlać się okienko, które będzie pokazywało nam, w co kliknąć.
- Po trzecie, jeżeli trafi się nam poważniejsza awaria, która uziemi nasz pojazd na kilka/kilkanaście minut, scenariusz nie będzie na to przygotowany. Nie wrzuci nas na tory postojowe, a w najgorszym wypadku może rozsypać się cały skrypt i ukończenie scenariusza stanie się niemożliwe.
- Spodziewamy się, że całkiem spora liczba graczy po prostu wyłączy awarie.
Podsumowując, w mojej opinii, o ile taki dodatek byłby fajny, to będzie to dość niszowa funkcja, którą doświadczy niewielu graczy w porównaniu do pracy, jaką trzeba zrobić, w szczególności w obliczu obecnych braków kadrowych, choćby w kwestii exe.
- animowane nastawy hamulców w wagonach oraz możliwość ich przełączania w już odpalonej symulacji, nie mówię tu o opcjach w Starterze (no chyba że się da, lecz o tym nie wiem).
Animowane dźwignie nastawy hamulca i koło hamulca postojowego jest jak najbardziej dobrym pomysłem. Można to uruchomić w niemal wszystkich wagonach, wystarczy wykrojenie submodelu i wpis w mmd. Problemem jest brak obsługi animacji modeli zewnętrznych w tym zakresie.
Graficzne:
- działające zawieszenie,
Ciekawy pomysł i trzęsienie się taboru nie tylko z powodu drobnych nierówności w torach, ale także na przykład pracy silnika, aby zgrywało się z kabiną, jest jak najbardziej możliwe. Tylko ponownie, brakuje ludzi, którzy byliby to w stanie dodać.
- efekty atmosferyczne (woda/śnieg na szybie oraz i poprawa samego deszczu i śniegu).
Woda na szybie i uruchomienie wycieraczek były testowane parę lat temu przez Stelego, ale nie wyszło z tego za dużo. To działało na zasadzie shadera, i ponownie - nie ma osób, które byłyby to w stanie dodać.
Podsumowując - pomysły dobre, ale niestety wszystko rozbija się o brak programistów :)