Ankieta

Czego według Ciebie brakuje oraz co byś najbardziej chciał zobaczyć w symulatorze?

Więcej mechanik i różnorodności w rozgrywce (np. usterki, restarty podstacji, inne: napisz w wątku)
Polepszona oprawa audiowizualna (np. lepsze efekty pogodowe, działające zawieszenie, inne: napisz w wątku)
Rozbudowane sterowanie (np. więcej opcji które można "kliknąć" w kabinie i/lub w maszynowni, podkładanie płóz hamulcowych, inne: napisz w wątku)
Więcej nowoczesnego taboru i scenerii (lata 2015 do dziś)
Więcej starszego taboru i scenerii (lata 1975-2015)
Więcej klasyki (lata przed 1975)

Autor Wątek:  Czego chcą obecnie gracze od symulatorów?  (Przeczytany 7862 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Online robert357

  • Wiadomości: 194
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 214
Czego chcą obecnie gracze od symulatorów?
« dnia: 02 Kwietnia 2023, 00:23:14 »
Na wstępie chciałbym zaznaczyć, że wątek nie jest typu "chcę X na teraz" lub "a kto to zrobi".

Przypomniałem sobie właśnie takie pytanie, które padło w jednym z... wątków na forum. Maszyna oferuję dużo rzeczy, więc zacząłem się zastanawiać, co można zobaczyć w innych projektach, czego brakuje, co by urozmaiciło rozgrywkę.

Grafika? Wiadomo, że dyndające kable, bujająca się roślinność na wietrze, kurz ciągnący się za pędzącym pociągiem czy iskrzenie na oblodzonych kablach cieszyłyby oko. No ale są inne tytuły jak Run8 czy Zusi3 które jakoś super nie wyglądają, a są uważane przez swoje grono graczy za jedne z lepszych/najlepszych symulatorów. Więc moim zdaniem wychodzi na to, że to raczej rzecz drugoplanowa. Dodatkowo ja jestem jakiś "inny" jeżeli chodzi o grafikę w grach, bo już od lat jakoś mnie nie fascynują wodotryski jakie to serwują gry ogólnie. Nie mi to akurat oceniać.

Symulacja? Znowu, Maszyna oferuje dużo, chociaż mam wrażenie, że mało jest z tych rzeczy "utylizowanych". Przykładowo, jest symulacja napięcia w drutach; jest dynamiczne, lokomotywy potrafią "wysysać" prąd, możliwe jest robienie restartów podstacji etc. Jednak nie jest to, moim zdaniem, zbytnio wykorzystywane.


Ogólnie to moim zdaniem w symulatorze ważne jest, zaraz za fizyką, właśnie sterowanie i możliwości przestawiania wajch, hebelków, ustawień w komputerze pokładowym itp.

Kilka przykładów.
 Użytkowe:
   - ręczna kontrola niektórych opcji, które są obecnie zautomatyzowane np. wyłączanie świateł z tyłu lokomotywy po podpięciu się czy też rozprzęganie wszystkiego na raz przez jedno kliknięcie klawisza, to co jest ważne w symulatorach to właśnie możliwości ręcznej kontroli wszystkiego co się da,
   - kiedyś pod ZEW3 było bodajże zapytanie o wjazd, teraz jest to próba radia, szczerze to myślałem czy nie dałoby się zrobić kilku typów komunikatów do wyboru np. Backspace - zapytanie o wjazd/wyjazd, Shift+Backspace - podanie gotowości, Ctrl+Backspace - próba radia,
   - grzebanie w przedziale maszynowym oraz usterki mniejsze jak i większe, ale nie krytyczne z oczywistych względów,
   - animowane nastawy hamulców w wagonach oraz możliwość ich przełączania w już odpalonej symulacji, nie mówię tu o opcjach w Starterze (no chyba że się da, lecz o tym nie wiem).
 Graficzne:
   - działające zawieszenie,
   - efekty atmosferyczne (woda/śnieg na szybie oraz i poprawa samego deszczu i śniegu).

No więc, czego chcą gracze? Czego oczekujecie po symulatorze? Zachęcam, by każdy się wypowiedział.

Aktualizacja
Dodałem ankietę dla tych bardziej wstydliwych ¯\_(ツ)_/¯
« Ostatnia zmiana: 04 Kwietnia 2023, 16:33:02 wysłana przez robert357 »

Offline matek123

  • Moderator
  • Wiadomości: 6260
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2179
Odp: Czego chcą obecnie gracze od symulatorów?
« Odpowiedź #1 dnia: 02 Kwietnia 2023, 09:36:08 »
   - ręczna kontrola niektórych opcji, które są obecnie zautomatyzowane np. wyłączanie świateł z tyłu lokomotywy po podpięciu się czy też rozprzęganie wszystkiego na raz przez jedno kliknięcie klawisza, to co jest ważne w symulatorach to właśnie możliwości ręcznej kontroli wszystkiego co się da,
Ten problem chyba tylko dotyczy pojazdów z programatorem świateł?

- animowane nastawy hamulców w wagonach oraz możliwość ich przełączania w już odpalonej symulacji, nie mówię tu o opcjach w Starterze (no chyba że się da, lecz o tym nie wiem).
To już działa można zahamować/odhamować ręczny w danym wagonie, zmienić nastawę hamulca (tow/os/posp), zmiana próżny/ładowny, włączyć/wyłączyć hamulec zespolony w pojeździe. Na razie podgląd pod F12 w zakładce "vehicle", działka "hamulce".
Potrzeba jeszcze dopisania funkcjonalności klikania dźwigi na zewnątrz. Jeszcze dodatkowo trzeba by było dopisać opcję przełącznika składającego się co najmniej z 2 submodeli (żeby dobrze się animowały dźwignie po obu stronach). Na koniec jeszcze dostosować modele wagonów, żeby dźwignie się animowały.


« Ostatnia zmiana: 02 Kwietnia 2023, 09:40:32 wysłana przez matek123 »
Poszukuję zdjęć na tekstury pociągów sieciowych. Szczególnie platform z pomostami.

Offline Joachimowicz

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 1701
  • Nazywam się N'Avoie
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1950
Odp: Czego chcą obecnie gracze od symulatorów?
« Odpowiedź #2 dnia: 02 Kwietnia 2023, 11:27:51 »
Masz wołami napisane, że chodzi o animowane i robisz wykład, że to już działa. Jak działa jak kawałek dalej sam piszesz, że nie działa. To samo ze światłami. W lokomotywach, w których każdym światłem sterujesz oddzielnie, światła same gasną po spięciu ze składem? Drukowanymi trzeba pisać żebyś rozumiał?
| Z maszyną od 20 Kwietnia 2010! |

Offline matek123

  • Moderator
  • Wiadomości: 6260
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2179
Odp: Czego chcą obecnie gracze od symulatorów?
« Odpowiedź #3 dnia: 02 Kwietnia 2023, 11:39:39 »
oraz możliwość ich przełączania w już odpalonej symulacji, nie mówię tu o opcjach w Starterze (no chyba że się da, lecz o tym nie wiem).
To napisałem, że częściowo działa.
« Ostatnia zmiana: 02 Kwietnia 2023, 11:41:33 wysłana przez matek123 »
Poszukuję zdjęć na tekstury pociągów sieciowych. Szczególnie platform z pomostami.

Offline jakubg1

  • Wydział Repozytorium
  • Wiadomości: 1588
  • MaSzyna ma szynę, szyna ma MaSzynę - na kołach.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1248
Odp: Czego chcą obecnie gracze od symulatorów?
« Odpowiedź #4 dnia: 02 Kwietnia 2023, 23:16:48 »
Czysto technicznie opiszę każdy punkt i potencjalne implikacje.

   - ręczna kontrola niektórych opcji, które są obecnie zautomatyzowane np. wyłączanie świateł z tyłu lokomotywy po podpięciu się czy też rozprzęganie wszystkiego na raz przez jedno kliknięcie klawisza, to co jest ważne w symulatorach to właśnie możliwości ręcznej kontroli wszystkiego co się da,
Automatyczne sterowanie światłami końca pociągu jest robione o ile dobrze pamiętam przez tzw. wirtualnego rewidenta. Uważam, że najlepszym rozwiązaniem jest możliwość jego wyłączenia. Nie pamiętam, czy ta funkcja już jest, ale z tego co pamiętam - nie ma.

   - kiedyś pod ZEW3 było bodajże zapytanie o wjazd, teraz jest to próba radia, szczerze to myślałem czy nie dałoby się zrobić kilku typów komunikatów do wyboru np. Backspace - zapytanie o wjazd/wyjazd, Shift+Backspace - podanie gotowości, Ctrl+Backspace - próba radia,
Z tym ZEW-em to jest tak, że Transkei postanowił w ten sposób oskryptować swoje scenariusze. Osobiście tego nie lubię i chciałbym, żeby zostało to przeniesione pod kombinację klawiszy Shift+x. Choć tu może pojawić się problem, bo na Linii 053 wszystkie kombinacje są już zajęte na ręczne sterowanie zamknięciami.
Ponadto dźwięk ZEW3 się dubluje w tym przypadku, ponieważ odtwarzane są jednocześnie dźwięki ZEW3 wbudowany w symulator i ZEW3 zaimplementowany w scenariuszu.
Jednym z pomysłów mojego wymarzonego silnika scenerii, który chciałem kiedyś napisać w Lua była możliwość prowadzenia prostych "rozmów" radiotelefonicznych, np. Shift+0 - próba radia, Shift+1 - odpowiedź na zgłoszenie dyżurnego, Shift+2 - wjazd na stój/co z wjazdem, np. Shift+8 - zgłoszenie defektu, itp. Przed niektórymi trzeba by było oddzielnie wcisnąć klawisz Backspace, a wtedy wybrać kwestię.

   - grzebanie w przedziale maszynowym oraz usterki mniejsze jak i większe, ale nie krytyczne z oczywistych względów,
Jak dobrze pamiętam, był to element zamierzony przez tmj kiedy próbował zaimplementować ladder diagramy. Obecnie mamy już parę usterek, jak chociażby rozbiegnięcie się silnika trakcyjnego, losowanie sztucznych awarii w EN71AKŚ, czy losowy foch komputera w Elfie, jednak jest kilka problemów z implementacją tego.
- Po pierwsze, większość pojazdów nie posiada wystarczająco rozbudowanego modelu maszynowni, by było w co klikać. Trzeba by było poświęcić naprawdę sporo czasu na wymodelowanie skomplikowanych urządzeń w wielu lokomotywach.
- Po drugie, jeżeli coś nam się trafi podczas jazdy, nie każdy będzie wiedział, co ma zrobić. Trzeba podważyć papierkiem odpowiedni przekaźnik, albo przełączyć dwa pakieciaki... Jest na to sposób. Może wyświetlać się okienko, które będzie pokazywało nam, w co kliknąć.
- Po trzecie, jeżeli trafi się nam poważniejsza awaria, która uziemi nasz pojazd na kilka/kilkanaście minut, scenariusz nie będzie na to przygotowany. Nie wrzuci nas na tory postojowe, a w najgorszym wypadku może rozsypać się cały skrypt i ukończenie scenariusza stanie się niemożliwe.
- Spodziewamy się, że całkiem spora liczba graczy po prostu wyłączy awarie.
Podsumowując, w mojej opinii, o ile taki dodatek byłby fajny, to będzie to dość niszowa funkcja, którą doświadczy niewielu graczy w porównaniu do pracy, jaką trzeba zrobić, w szczególności w obliczu obecnych braków kadrowych, choćby w kwestii exe.

   - animowane nastawy hamulców w wagonach oraz możliwość ich przełączania w już odpalonej symulacji, nie mówię tu o opcjach w Starterze (no chyba że się da, lecz o tym nie wiem).
Animowane dźwignie nastawy hamulca i koło hamulca postojowego jest jak najbardziej dobrym pomysłem. Można to uruchomić w niemal wszystkich wagonach, wystarczy wykrojenie submodelu i wpis w mmd. Problemem jest brak obsługi animacji modeli zewnętrznych w tym zakresie.

Graficzne:
   - działające zawieszenie,
Ciekawy pomysł i trzęsienie się taboru nie tylko z powodu drobnych nierówności w torach, ale także na przykład pracy silnika, aby zgrywało się z kabiną, jest jak najbardziej możliwe. Tylko ponownie, brakuje ludzi, którzy byliby to w stanie dodać.

   - efekty atmosferyczne (woda/śnieg na szybie oraz i poprawa samego deszczu i śniegu).
Woda na szybie i uruchomienie wycieraczek były testowane parę lat temu przez Stelego, ale nie wyszło z tego za dużo. To działało na zasadzie shadera, i ponownie - nie ma osób, które byłyby to w stanie dodać.

Podsumowując - pomysły dobre, ale niestety wszystko rozbija się o brak programistów :)

Online robert357

  • Wiadomości: 194
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 214
Odp: Czego chcą obecnie gracze od symulatorów?
« Odpowiedź #5 dnia: 03 Kwietnia 2023, 02:45:00 »
Co do świateł to głównie mi chodziło właśnie o lokomotywy z programatorem np. EP07P czy zmodernizowana stonka. Wirtualny rewident chyba tylko nam włącza końcówki w kiblach i mógłby być podpięty do opcji "wirtualny manewrowy" by go wyłączyć.

Co do niszowości usterek wymagających grzebania w maszynowni - po to założyłem ten wątek, by właśnie podyskutować i się dowiedzieć czego się oczekuje obecnie od symulatora oraz co, teoretycznie, byłoby możliwe do zaimplementowania (pomijając braki kadrowe, bo każdy kto śledzi projekt raczej wie jak to wygląda). To tylko moje "marzenia", a każdy może mieć je przecież inne.

Offline szyszka

  • Wiadomości: 65
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 41
Odp: Czego chcą obecnie gracze od symulatorów?
« Odpowiedź #6 dnia: 03 Kwietnia 2023, 06:01:10 »
Cytuj
Woda na szybie i uruchomienie wycieraczek były testowane parę lat temu przez Stelego, ale nie wyszło z tego za dużo. To działało na zasadzie shadera, i ponownie - nie ma osób, które byłyby to w stanie dodać.
Za czasów PC2009/2010 (jakoś tak) była lokomotywa spalinowa w której działały wycieraczki. Uruchamiało się je poprzez kikaniie guzika lub guzików, już nie pamiętam. W exe sterowanie wycieraczką jest, ale nikt tego nie rozwijał i w trakcie prac nad nowszymi modelami kabin i taboru to zostało zapomniane. W większości przypadków modele wycieraczek są zespawane z większością detali pudła lub kabiny. Trzeba by było wziąć na tapetę praktycznie każdy model i się nim zająć aby taką funkcję uruchomić. Potrzebne też są nowe modele wycieraczek z ruchomymi manelami. Mam wymodelowane wycieraczki do klopa 19xx. Nie są one zespawane z pudłem właśnie w celu ich uruchomienia. Jak ktoś będzie potrzebował to są w wątku z drobnymi modelami. Dorzuciłem też przetwornicę statyczną.
« Ostatnia zmiana: 03 Kwietnia 2023, 08:30:33 wysłana przez szyszka »

Offline CSB83

  • Wiadomości: 3
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 4
Odp: Czego chcą obecnie gracze od symulatorów?
« Odpowiedź #7 dnia: 03 Kwietnia 2023, 09:10:20 »
No więc, czego chcą gracze? Czego oczekujecie po symulatorze? Zachęcam, by każdy się wypowiedział.

Wagonów 43A i 101A oraz animacji ogrzewania parowego.
« Ostatnia zmiana: 03 Kwietnia 2023, 09:11:23 wysłana przez CSB83 »

Offline Czarodziej

  • Wiadomości: 350
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 93
Odp: Czego chcą obecnie gracze od symulatorów?
« Odpowiedź #8 dnia: 03 Kwietnia 2023, 12:02:17 »
Najbardziej to bym chciał, żeby Maszyna działała na każdej karcie graficznej, a nie tylko na NVidii :P

Online robert357

  • Wiadomości: 194
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 214
Odp: Czego chcą obecnie gracze od symulatorów?
« Odpowiedź #9 dnia: 03 Kwietnia 2023, 12:55:45 »
To bardziej pod technikalia podchodzi typu "naprawa błędów". ¯\_(ツ)_/¯

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6340
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 368
Odp: Czego chcą obecnie gracze od symulatorów?
« Odpowiedź #10 dnia: 03 Kwietnia 2023, 13:05:10 »
Za czasów PC2009/2010 (jakoś tak) była lokomotywa spalinowa w której działały wycieraczki. Uruchamiało się je poprzez kikaniie guzika lub guzików, już nie pamiętam. W exe sterowanie wycieraczką jest, ale nikt tego nie rozwijał i w trakcie prac nad nowszymi modelami kabin i taboru to zostało zapomniane.
Problem z wycieraczkami był taki, że ich obsługa była w kabinie, podczas gdy animowane były elementy w modelu zewnętrznym. Aby móc to spinać (a przy okazji zrobić wajchy nastaw do wagonów), zacząłem przebudowywać zarządzanie animacjami. Jeśli wtedy wycieraczki działały, to albo były "wiatraczkiem" w kabinie, albo w modelu zewnętrznym były spięte z kołami. Albo była to osobna gałąź rozwojowa i ktoś sobie zrobił uproszczoną animację pod konkretny model.
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline mikolzmalopolski

  • Wiadomości: 3
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 4
Odp: Czego chcą obecnie gracze od symulatorów?
« Odpowiedź #11 dnia: 03 Kwietnia 2023, 13:09:34 »
Brakuje mi animowanych tablic, ciepłego guzika oraz lokomotywy EU160 wraz z kabiną

Offline matek123

  • Moderator
  • Wiadomości: 6260
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2179
Odp: Czego chcą obecnie gracze od symulatorów?
« Odpowiedź #12 dnia: 03 Kwietnia 2023, 13:23:31 »
Jeśli wtedy wycieraczki działały, to albo były "wiatraczkiem" w kabinie, albo w modelu zewnętrznym były spięte z kołami. Albo była to osobna gałąź rozwojowa i ktoś sobie zrobił uproszczoną animację pod konkretny model.
Możliwe, że któraś lokomotywa jeszcze je ma. To mi wyglądało na zwykłą animację "rot" podpiętą pod uniwersal, na zasadzie okien.

Kilka lat temu, Stele coś próbował z imitacją ścierania deszczu bez ruchu wycieraczek. https://eu07.pl/forum/index.php/topic,32114.msg519310.html#msg519310
« Ostatnia zmiana: 03 Kwietnia 2023, 13:33:25 wysłana przez matek123 »
Poszukuję zdjęć na tekstury pociągów sieciowych. Szczególnie platform z pomostami.

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1075
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 495
Odp: Czego chcą obecnie gracze od symulatorów?
« Odpowiedź #13 dnia: 03 Kwietnia 2023, 13:35:17 »
Brakuje mi takich loków jak np. BR232, SP32, czy SP47 (ewentualnie "nowa" klimatyczna kabina do SU46), ale nie chcę moimi marzeniami drażnić nikogo... Na poważne, to warto było by uruchomić przednie żaluzje i rolety w elektrykach (tylko w kilku działa) oraz jak pisał @robert357 stworzyć "działające zawieszenie". Myślałem także o awariach, ale tych prostych. Ostatecznie jednak doszedłem do wniosku, że spora liczba użytkowników to "gracze" i sprawia im problem już uruchomienie pojazdu i sama jazda, a co dopiero zastanawianie się nad usunięciem awarii. Nie każdy ma styczność z taborem na żywo i inaczej podchodzi do niby oczywistych dla wielu osób spraw. Podejrzewam, że w sytuacji, gdy coś zostanie namieszane to taki użytkownik używa i tak autopilota, aby "pojazd wstał", a potem wraca do manualnego sterowania. Zatem zgadzam się z @jakubg1, że zbyt dużo pracy na to pójdzie, a "użytkowanie" funkcji "awaria" będzie znikome.
« Ostatnia zmiana: 03 Kwietnia 2023, 13:41:49 wysłana przez Jaco »
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6340
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 368
Odp: Czego chcą obecnie gracze od symulatorów?
« Odpowiedź #14 dnia: 03 Kwietnia 2023, 13:48:36 »
Myślałem także o awariach, ale tych prostych. Ostatecznie jednak doszedłem do wniosku, że spora liczba użytkowników to "gracze" i sprawia im problem już uruchomienie pojazdu i sama jazda, a co dopiero zastanawianie się nad usunięciem awarii.
A ja planowałem zrobić wyświetlanie schematu elektrycznego wraz z wizualizacją przepływu prądu oraz możliwością podpierania styczników i samodzielnego robienia przerw i zwarć. A nawet z opcją zrobienia wejścia na drugi układ przy pomocy odbloku nadmiarowego przetwornicy. ;)

¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline matek123

  • Moderator
  • Wiadomości: 6260
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2179
Odp: Czego chcą obecnie gracze od symulatorów?
« Odpowiedź #15 dnia: 03 Kwietnia 2023, 13:52:04 »
Jeżeli byłaby opcja wprowadzenia losowych awarii w prowadzonych pojazdach, to dobrze by było jakby była domyślnie wyłączona i dodany przełącznik w starterze umożliwiający włączenie losowych usterek w trakcie prowadzenia pojazdów. Jednak, żeby to było możliwe, to najprawdopodobniej trzeba by było wprowadzić do Maszyny schematy drabinkowe. Obecnie jest trochę losowych komunikatów o awariach (bez wpływu na symulację) na ekranach korzystających ze skryptów napisanych w Pythonie.


Wiem, że każdemu marzy się swój ulubiony wagon/lokomotywa/linia kolejowa do których czuje się jakiś sentyment, ale w tym wątku proszę się skupić na propozycjach wprowadzenia nowych/zmian w działaniu Maszyny.
Poszukuję zdjęć na tekstury pociągów sieciowych. Szczególnie platform z pomostami.

Online robert357

  • Wiadomości: 194
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 214
Odp: Czego chcą obecnie gracze od symulatorów?
« Odpowiedź #16 dnia: 03 Kwietnia 2023, 15:29:23 »
Myślałem także o awariach, ale tych prostych. Ostatecznie jednak doszedłem do wniosku, że spora liczba użytkowników to "gracze" i sprawia im problem już uruchomienie pojazdu i sama jazda, a co dopiero zastanawianie się nad usunięciem awarii.

Ja sam zaczynałem grać wiedząc tylko tyle, że "ciuchcie som na prund i na paliwo" i praktycznie zawsze musiałem mieć odpalony PDF sterowania oraz klawiszologii. Z biegiem czasu jednak można się tego wyuczyć i sama jazda staje się banalna. Ba, odpalanie "odpowietrzonej" EU07 czy zimnej SU45 też staje się proste. No i dochodzimy do sytuacji, gdzie początkowe wyzwanie polegające z niewiedzy wraz z potencjalnymi "urozmaiceniami" znika. I tak, ogólnikowo to napisałem, bo wiadomo że można urozmaicać rozgrywkę chociażby scenerią (strome podjazdy, losowe zdarzenia etc.) ale usterki też do tego się zaliczają.

Co do taborowych zachcianek, to można ogólnikowo napisać "chciałbym więcej nowości typu HCP Z1, Gammy czy Flirta" albo "chętnie bym zobaczył prawdziwej klasyki jak np. ryflaków, boczniaków czy parowozów". To samo ze sceneriami: "chciałbym CMK bo prędkość" albo "marzy mi się górska bo wyzwanie" itp. To też pasuje do zadanego pytania "czego chcą gracze" :)

Offline wacek12321

  • Wiadomości: 270
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 220
Odp: Czego chcą obecnie gracze od symulatorów?
« Odpowiedź #17 dnia: 03 Kwietnia 2023, 18:10:18 »
Jeśli wtedy wycieraczki działały, to albo były "wiatraczkiem" w kabinie, albo w modelu zewnętrznym były spięte z kołami. Albo była to osobna gałąź rozwojowa i ktoś sobie zrobił uproszczoną animację pod konkretny model.
Możliwe, że któraś lokomotywa jeszcze je ma. To mi wyglądało na zwykłą animację "rot" podpiętą pod uniwersal, na zasadzie okien.

ET21 dawno temu miała ruszanie wycieraczką w kabinie bodajże na [ i ]. Obstawiam, że jakiś 2011 rok czy 12.
« Ostatnia zmiana: 03 Kwietnia 2023, 18:11:47 wysłana przez matek123 »
Z symulatorem od 2008 roku :D

Offline trzecia_bateria

  • Wiadomości: 48
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 43
Odp: Czego chcą obecnie gracze od symulatorów?
« Odpowiedź #18 dnia: 04 Kwietnia 2023, 19:53:42 »
Cytuj
zacząłem się zastanawiać, co można zobaczyć w innych projektach, czego brakuje, co by urozmaiciło rozgrywkę
Właśnie po kilku latach przerwy wróciłem do Maszyny, rozczarowany pewnym popularnym ostatnio symulatorem. Napatrzyłem się na super grafikę (zwykle taką była, czasem za to była wręcz okrutnie brzydką), nagrałem się w multi, brakowało mi zaś naprawdę wielu rzeczy, które znalazłem tutaj. Czy chciałbym lepszą grafikę w Maszynie? Tak, chociaż zdaje sobie sprawę, że to zapewne oznacza nowy silnik (a więc i wręcz nową grę). Widziałem gdzieś na forum, że jakieś próby dodawania nowych funkcji w obecnym silniku  (chociażby PBR) były podejmowane, ciekawe z jakim skutkiem. Myślę, że dużo dałoby dodanie właśnie działających wycieraczek i lepiej zrobionych warunków atmosferycznych. Pogoda to jednak ważny element symulacji. Ciekawe też, ile wysiłku kosztowałoby poprawienie oświetlenia, chociażby świateł pociągów? Nie powiem, efekty świetlne w grach kolejowych, opartych o Unity czy UE, mile "pieszczą oko".
Czy chciałbym multi? Ciężkie pytanie (które powinno IMHO trafić do ankiety), bo na ponad 100 przegranych godzin. naprawdę fajnych sesji gry miałem dosłownie kilka. Sesji zrujnowanych wręcz przez graczy, którzy nic a nic nie orientowali się w swoim "fachu" było zaś... wiele, dyplomatycznie mówiąc. Myślę, że na to mogłaby wiele zaradzić możliwość utworzenia swojego własnego serwera, tylko dla znajomych. Ale wracając do trybu multi, na mojej liście życzeń byłby raczej dość nisko. Bardziej wolałbym większą ilość singlowych scenariuszy. Niekoniecznie na nowych trasach. Super jak dla mnie jest idea scenariuszy w rodzaju L053_poranek. Czas zainwestowany przez devów w rozbudowane multi wolałbym zainwestować w tworzenie narzędzi, które ułatwiłby produkcje scenariuszy (jak i zresztą scenerii) :)
Więcej klikalnych elementów w kabinie? Tak. Nowy tabor ma mnóstwo wyświetlaczy w kabinach, dobrze by było, aby były one jak najbardziej "klikalne".
Zapis gry? Jak dla mnie dość przydatna rzecz. Ciekawe, ilu z nas tutaj ma jednym ciągiem czas na scenariusze 2h+? To chyba wszystko, co bym osobiście chciał.

Edycja.
Jeszcze taka pierdółka, popularna w innych symulatorach. Chodzenie :) Zamiast latania po mapie, spacerek z opcjonalnym bieganiem. Nie musi być fikuśnych animacji wsiadania ani wysiadania z kabiny. Ot wciskasz F4 i już lądujesz na ziemi/ peronie, koło drzwi pojazdu. Wciskasz znowu F4 i z powrotem jesteś w kabinie. Świetnie byłoby połączyć to z "aktywnymi" elementami na wagonach- jak chociażby odluźniacz czy też dźwignia do nastawy hamulca. Że w ciemności będzie je ciężko znaleźć? No to dajmy naszemu mechanikowi, oprócz dwóch nóg i wygodnych butów, także latarkę :)
« Ostatnia zmiana: 04 Kwietnia 2023, 21:01:25 wysłana przez trzecia_bateria »

Offline matek123

  • Moderator
  • Wiadomości: 6260
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2179
Odp: Czego chcą obecnie gracze od symulatorów?
« Odpowiedź #19 dnia: 04 Kwietnia 2023, 20:10:07 »
Sugerowałbym rozbicie poszczególnych punktów, na bardziej konkretne. Np. "Polepszona oprafa audiowizualna (np. lepsze efekty pogodowe, działające zawieszenie, inne: napisz w wątku)" rozbiłbym na 2 punkty:
  • lepsze efekty pogodowe
  • animacje zawieszenia
W przypadkach naszego forum opcja "inne" nie ma sensu.

Zobacz na przykład jak wyglądały kiedyś ankiety.  https://eu07.pl/forum/index.php/topic,18639.0.html

Jeden punkt - jedno zagadnienie.  Jak są 2-3 w jednym, to nie wiadomo co ankietowany miał na myśli. Jeszcze proponuję ograniczyć czas trwania np. do 2 tyg.
« Ostatnia zmiana: 04 Kwietnia 2023, 20:12:35 wysłana przez matek123 »
Poszukuję zdjęć na tekstury pociągów sieciowych. Szczególnie platform z pomostami.

Offline mareczek

  • Deweloper
  • Wiadomości: 660
    • Zobacz profil
    • Galeria Fotograficzna Mareczka
  • Otrzymane polubienia: 322
Odp: Czego chcą obecnie gracze od symulatorów?
« Odpowiedź #20 dnia: 04 Kwietnia 2023, 21:12:08 »
To ja znowu wrócę z propozycją lepszego "bujania" kabiną, coś na wzór BVE (Boso View Express). Dyskusje były, wg osób "od exe" (wtedy gdy pisałem o tym) wszystko jest ok i można sparametryzować tak aby było "miękko", ale po wielu próbach nie udało się -> także brak propozycji od innych osób.

https://youtu.be/zVstrbGLjek?t=1440

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1075
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 495
Odp: Czego chcą obecnie gracze od symulatorów?
« Odpowiedź #21 dnia: 04 Kwietnia 2023, 21:26:03 »
Teraz powstaną kolejne pytania: jak bardzo i w którym kierunku ma bujać, aby nam błędnik nie wysiadł...?;)
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Online robert357

  • Wiadomości: 194
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 214
Odp: Czego chcą obecnie gracze od symulatorów?
« Odpowiedź #22 dnia: 04 Kwietnia 2023, 21:39:23 »
O multiplayerze to chyba każdy się zastanawiał, tylko właśnie to nie jest prosta rzecz. Maszyna ma np. multi ale jest zrobiony pod rozgrywki LANowe. Dodatkowo obecnie mamy dwie inne alternatywy: jedna płatna, druga fanowska (plus jak ktoś chce szukać jeszcze innych to jest kolej amerykańska) i już teraz można zauważyć trochę przerzedzenie się potencjalnych graczy. Multik żyje właśnie nimi bądź co bądź, bo singleplayer można odpalić zawsze kiedy i jak się chce.

Z tymi światłami, to chyba głównie brakuje odblaskowych wskaźników i rzucania cieni? Bo ogólnie oświetlenie, a raczej więcej źródeł światła, to głównie OpenGL ogranicza z tego co pamiętam. Ja bym dodał jeszcze, że cienie są trochę zbyt mało widoczne i zbyt delikatne. Np. w zimowej scenerii w ogóle ich nie widać.

Wracając jeszcze do radia. Przypomniało mi się, że w tym amerykańskim symulatorze rozmowy są zrobione przez okienko kontekstowe. Łączy się tam z dyżurnym ruchu i "rozmawia się" poprzez wybieranie opcji dialogowych właśnie typu "czy droga jest wolna", "czy można jechać" itp. Może takie rozwiązanie by przeszło? Klikając Backspace albo przycisk ZEW3 otwierałoby się okienko z opcjami dialogowymi do wyboru. Dodatkowo potencjalnie wyeliminowałoby to konieczność nagrywania dialogów wymawianych "przez nas", bo byśmy wiedzieli to właśnie z tego okienka. Plus osoby robiący roleplay mogliby je sami wymawiać :D

Co do ankiety - jest ogólna tak jak pytanie jest ogólne. By wypisywać poszczególne opcje to trzeba je najpierw znać, więc by wyszło bardziej "co uważacie z mojej listy zrobionej przeze mnie za lepsze". Nie mówiąc o tym, że przykładowo teraz, padły potencjalnie dwa nowe podpunkty, multi oraz zapis, więc żeby było fair trzeba by było resetować ankietę co jakiś czas. :) Z tą opcją "inne" zapamiętam. No i w modyfikacji ankiety nie da się już dodać ograniczenia czasowego. Jakby co, to zamknę ją ręcznie za te 2-3 tygodnie.
« Ostatnia zmiana: 04 Kwietnia 2023, 21:41:30 wysłana przez robert357 »

Offline mareczek

  • Deweloper
  • Wiadomości: 660
    • Zobacz profil
    • Galeria Fotograficzna Mareczka
  • Otrzymane polubienia: 322
Odp: Czego chcą obecnie gracze od symulatorów?
« Odpowiedź #23 dnia: 04 Kwietnia 2023, 21:55:35 »
Teraz powstaną kolejne pytania: jak bardzo i w którym kierunku ma bujać, aby nam błędnik nie wysiadł...?;)
Od X lat mamy parametryzację bujania. Problem jest w silniku - przeciwieństwo łagodnego bujania lokomotywy, czyli owe "twarde" zawieszenie :-)

Offline trzecia_bateria

  • Wiadomości: 48
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 43
Odp: Czego chcą obecnie gracze od symulatorów?
« Odpowiedź #24 dnia: 04 Kwietnia 2023, 21:56:35 »
Cytuj
O multiplayerze to chyba każdy się zastanawiał, tylko właśnie to nie jest prosta rzecz.
No właśnie, dlatego czas przeznaczony na jego implementacje lepiej wg mnie przeznaczyć na coś innego. Szczerze mówiąc, w multi widzę jeden bardzo realny problem- nieogarnięci, samolubni gracze. Jeden symek nie robi z tym nic, drugi wprowadza jakieś restrykcje typu konieczność przejścia "egzaminu". Które rozwiązanie lepsze? Żadne, wystarczy posiedzieć na forum/ Discordzie jednej jak i drugiej gry i poczytać sobie narzekania:) Dodatkowo w tej płatnej grze bardzo irytuje mnie konieczność liczenia się z rozkładem. Masz na grę jakąś godzinę wolnego czasu, patrzysz na rozkład, pociąg z ulubioną lokomotywą jedzie dopiero za pół godziny. Super, długiej jazdy nie będzie.
Cytuj
Z tymi światłami, to chyba głównie brakuje odblaskowych wskaźników i rzucania cieni?
Tak, ale nie tylko. Światła lokomotywy wydają się świecić bardzo wąskim i słabym snopem światła. Dodatkowo nie kojarzę, żeby światła pociągu jadącego z naprzeciwka w jakikolwiek sposób oświetlały kabinę naszego pojazdu.
Cytuj
w tym amerykańskim symulatorze rozmowy są zrobione przez okienko kontekstowe
I jak najbardziej tak samo to może być rozwiązane tutaj. Brzmi to lepiej niż komunikacja za pomocą wciskania kombinacji klawiszy.

Online robert357

  • Wiadomości: 194
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 214
Odp: Czego chcą obecnie gracze od symulatorów?
« Odpowiedź #25 dnia: 04 Kwietnia 2023, 23:11:03 »
Światła innych pociągów jak najbardziej rozświetlają kabinę. Tylko właśnie przez to że świecą wąsko to można to zauważyć albo na łukach, albo gdy znajdziemy się na przeciwko innej lokomotywy gdy np. zmieniamy tor. Co do słabego świecenia, na moje to świecą dobrze. Może się wydawać przez właśnie wąski snop światła oraz dość ciemną teksturę terenu nocą. Jedynie czego brakuje to różnic między starymi żarówami, a np. ledowymi.

Offline Pitek

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 298
    • Zobacz profil
    • [YT] Pitkowa Kolej
  • Otrzymane polubienia: 311
Odp: Czego chcą obecnie gracze od symulatorów?
« Odpowiedź #26 dnia: 05 Kwietnia 2023, 00:07:52 »
Zagłosowałem za nowoczesnym taborem i nowymi sceneriami (scenariuszami), ale głównie zależałoby mi na przystępnych narzędziach, które umożliwiłyby tworzenie scenerii i scenariuszy. Można MaSzynę upiększać graficznie nawet do poziomu np. Unity, można dodawać jakieś bajery typu właśnie animowane wycieraczki, ale jak dalej będziemy jeździć po tym, co jest od X lat to bez sensu. Edytor z prawdziwego zdarzenia musi być. Przykład TD2, może i jest multum stacji, które nie trzymają żadnego poziomu, ale każdy coś tam próbuje i na 50 kwiatków wychodzi 5 porządnych stacji. Gdyby MaSzyna pozwoliła tworzyć scenerię coś na wzór TD2 czy Trainza, wiele osób zaangażowałoby się do pracy tutaj. Obecnie dla laików to czary mary, a i dla osób siedzących w temacie też jest wiele problemów i idzie to topornie.

Offline szyszka

  • Wiadomości: 65
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 41
Odp: Czego chcą obecnie gracze od symulatorów?
« Odpowiedź #27 dnia: 05 Kwietnia 2023, 07:07:19 »
Cytuj
ET21 dawno temu miała ruszanie wycieraczką w kabinie bodajże na [ i ]. Obstawiam, że jakiś 2011 rok czy 12.
@wacek12321 nie mogło być pod "i" bo wówczas "i" obsługiwało hebelek od światła. Generalnie wycieraczki, które zrobiłem można z powodzeniem zamontować w EN57/71, EU/EP07, EP08, EP09 czy ED72. Gdzie jeszcze będą pasować to nie wiem. Jest w exe sterowanie jako takie. @matek123 dobrze wspomniał o universalach, bo to tak było ogarnięte. Królik mi kiedyś podesłał na mm właśnie wpis w exe dotyczący owych wycieraczek. Można powymieniać wycieraczki. A za jakąś chwilę, jak się ktoś znajdzie, to może się tą część exe rozbuduje.
Edit//: @Ra Jarku jak byś mógł doprecyzować w rainstedzie kilka rzeczy. Chodzi mi o skrzyżowania i zrobić skrzyżowania rzek. Reszta jest do ogarnięcia. Choć nie ukrywam, że czasem teren łatwiej mi si tka za pomocą hight maps.
Kiedyś poruszałem temat związany z wysokością sprzęgów w taborze. W symkowych normach jest na sztywno 1050mm nad główkę szyny. Problem polega na tym, że nie zawsze tak jest. Przydało by się ogarnąć w exe różne wysokości sprzęgów śrubowych i powietrznych. Tak aby na sztywno tego w modelu nie zmieniać. Wątek dotyczący sprzęgów: https://eu07.pl/forum/index.php/topic,27882.0.html

Link do foto: https://eu07.pl/userfiles/27119/DSC08754.JPG
edit2//: przydało by się ogarnąć w exe rysowanie druta na żabach. Na ropuchach zawija drut do góry, tak jak by w tym miejscu miał byś wysięg z obniżonym drutem nośnym. Jest tak \_/żaba\_/ , a powinno być tak: \_żaba_/
« Ostatnia zmiana: 05 Kwietnia 2023, 11:16:23 wysłana przez szyszka »

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6167
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 875
Odp: Czego chcą obecnie gracze od symulatorów?
« Odpowiedź #28 dnia: 05 Kwietnia 2023, 11:59:31 »
A jak się punkty zaczepienia ustawi tak jak trzeba z jakąś sensowną minimalna wysokością, to się nie narysuje dobrze?
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6340
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 368
Odp: Czego chcą obecnie gracze od symulatorów?
« Odpowiedź #29 dnia: 05 Kwietnia 2023, 13:16:45 »
Przykład TD2, może i jest multum stacji, które nie trzymają żadnego poziomu, ale każdy coś tam próbuje i na 50 kwiatków wychodzi 5 porządnych stacji. Gdyby MaSzyna pozwoliła tworzyć scenerię coś na wzór TD2 czy Trainza, wiele osób zaangażowałoby się do pracy tutaj.
A co za problem zrobić stację w edytorze TD2, a potem przekonwertować ją do MaSzyny? Nie śledzę tego od paru lat, ale w 2017 roku format zapisu scenerii w TD2 pozwalał bez większego problemu na konwersję. Trainza jeszcze nie ruszałem, ale przymierzam się do konwersji danych z Open Rails (nie zabierałem się za to wcześniej, bo chciałem zakończyć przeliczenia Ozimka i dopracować podział na komórki). Chociaż, gdyby się komuś chciało, to i wczytywanie bezpośrednie danych z Open Rails można było zrobić...

Edit//: @Ra Jarku jak byś mógł doprecyzować w rainstedzie kilka rzeczy. Chodzi mi o skrzyżowania i zrobić skrzyżowania rzek. Reszta jest do ogarnięcia. Choć nie ukrywam, że czasem teren łatwiej mi si tka za pomocą hight maps.
Pierwsze, co należałoby zrobić, to dopracować renderowanie skrzyżowań, aby dostosowywały się do profili przekroju dołączonych dróg. Ja się inspirowałem skrzyżowaniami w Midtown Madness 2, ale to trzeba by jakieś miasteczko spróbować wymodelować. Jakaś dokumentacja budowlana by się przydała. Co do rzek, to koncepcję miałem taką, żeby odcinek rzeki połączyć z definicją trójkątów (poprzez takie same nazwy) i następnie te trójkąty zostałyby odpowiednio przycięte. Chociaż w zasadzie takie trójkąty mogłyby się obcinać automatycznie, bez jawnego wskazywania. Zamiast "nacisku osi" można by podawać domyślną wysokość wody (która by ewentualnie była dynamicznie potem zmieniana). Teren planuję zrobić do edytora w postaci podłączania plików z mapami wysokości, wymienianymi na zestawy trójkątów (w celu redukcji objętości).
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni