Autor Wątek:  Spalanie w lokomotywie 15D  (Przeczytany 2417 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline 084636

  • Wiadomości: 5
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Spalanie w lokomotywie 15D
« dnia: 01 Grudnia 2021, 11:35:41 »
Dzień dobry,
orientuje się może ktoś jakie średnie spalanie ma lokomotywa Newag 15D? Producent podaje zużycie paliwa na biegu jałowym 6,8l/h i jednostkowe zużycie paliwa 213g/kWh. Czym jest zużycie paliwa na biegu jałowym bo informacja że lokomotywa spala 213g/kWh nic mi nie daje nie wiedząc ile energii zostanie zużyte na danym odcinku.
Opracowuje projekt emisji zanieczyszczeń w transporcie kolejowym. Wybrałem lokomotywę Newagu 15D, która spełnia normę emisji spalin Stage 3a. W tej normie emisje podane są w g/kWh tak więc potrzebuje wiedzieć ile energii zużyje lokomotywa na pokonanie danej trasy i zamierzam to obliczyć jako energia uzyskana ze spalenia zużytego podczas jazdy paliwa.
Bo domyślam się że pomnożenie mocy silnika i czasu trwania trasy nie będzie prawidłowym rozwiązaniem :D
Z góry dziękuje za informacje lub wskazówki, które pomogą rozwiązać mój problem.

PS. Jeśli ktoś posiada potrzebne mi dane dla innej lokomotywy spalinowej to byłbym wdzięczny za udostępnienie.
« Ostatnia zmiana: 01 Grudnia 2021, 11:36:42 wysłana przez 084636 »

Offline matek123

  • Moderator
  • Wiadomości: 5576
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1762
Odp: Spalanie w lokomotywie 15D
« Odpowiedź #1 dnia: 01 Grudnia 2021, 11:44:07 »
Na biegu jałowym, czyli lokomotywa jest, jednak nie przekazuje energii na silniki trakcyjne. Druga sprawą jest które urządzenia pokładowe wzięto pod uwagę przy obliczaniu spalania przy pracy jałowej.
Poszukuję zdjęć na tekstury pociągów sieciowych. Szczególnie platform z pomostami.

Offline 084636

  • Wiadomości: 5
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Spalanie w lokomotywie 15D
« Odpowiedź #2 dnia: 01 Grudnia 2021, 12:05:39 »
takie dane techniczne udało mi się uzyskać

Offline barman_2000

  • Wiadomości: 117
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 83
Odp: Spalanie w lokomotywie 15D
« Odpowiedź #3 dnia: 01 Grudnia 2021, 12:10:47 »
18d spala na biegu jałowym ok. 3.5 - 4l na godzinę. Podczas pracy to różnie bo zależy jaką wykonuje się. Raz spaliłem za 12 godzin 40l a raz 110l. O starej SM42 to nie wspomnę bo tam paliwo to idzie jak szalone :D

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 952
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 363
Odp: Spalanie w lokomotywie 15D
« Odpowiedź #4 dnia: 01 Grudnia 2021, 15:57:09 »
Hmmm, tutaj jest wiele czynników, które wpływają na zużycie paliwa i na to ile energii zużyje maszyna na pokonanie danej trasy. Od razu powiem, że 15D są bardzo mocne i potrafią bardzo dużo. Jednak inaczej maszyna zachowa się, gdy:

- ma duże brutto i krótką trasę,
- ma duże brutto i długą trasę,
- jedzie w sterowaniu wielokrotnym z drugą 15D.

Do tego dochodzi profil linii i umiejętności maszynisty. Znam spółki, które zapinają pod 15D brutto ponad 3000 t, ale i takie które bawią się składem o masie 2000 t.

PS. proszę się jakoś przedstawić, bo nick numerkowy to słabe rozwiązanie...
« Ostatnia zmiana: 01 Grudnia 2021, 16:02:28 wysłana przez Jaco »
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6139
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 823
Odp:  Spalanie w lokomotywie 15D
« Odpowiedź #5 dnia: 01 Grudnia 2021, 16:13:14 »
Mówienie w ruchu towarowym o czymś takim jak średnie spalanie bez kontekstu jest słabe. Spalanie jest wtórne przede wszystkim od masy składu pociągu, profilu prędkości (lub w uproszczeniu - prędkości maksymalnej) i pochyleń na szlaku. Generalnie do przejazdu nieznanego odcinka można przyjąć i obronić każdą liczbę między spalaniem na biegu jałowym a spalaniem przy pełnej mocy (rzeczone 213 g/kWh * 1550 kW). Jeśli chcesz dokładniejszych wyliczeń, to musisz powiedzieć coś więcej.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline biovital1

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 313
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 214
Odp: Spalanie w lokomotywie 15D
« Odpowiedź #6 dnia: 01 Grudnia 2021, 22:13:46 »
Dzień dobry,
orientuje się może ktoś jakie średnie spalanie ma lokomotywa Newag 15D? 
Średnio ST48 zużywa 2,1 litra na przewiezienie 1000brtkm. SM31 tyle samo. Dwusuwowy gagarin miał 2,3 L/tys.brtkm. Kolej jest od zawsze ekologiczna :). Normy wzięte za zeszły i ten rok. Ogólnie jest to "konik" kilku osób w PKP. Co roku organizują nam audyty, a co kwartał jest narada w tej sprawie i publikacja najnowszych norm kwartalnych.

Offline 084636

  • Wiadomości: 5
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Spalanie w lokomotywie 15D
« Odpowiedź #7 dnia: 02 Grudnia 2021, 10:02:43 »
W zasadzie na potrzeby mojej pracy mogę przyjąć dowolną wielkość składu, trasa jaką wstępnie przyjąłem przebiega z Gliwic do Szczecina. Jakby zaczynając ten projekt nie zdawałem sobie sprawy, że tak wiele czynników i zmiennych wpływa na transport kolejowy, ale w sumie zaciekawiło mnie to więc zamierzam kontynuować. Czytając różne artykuły naukowe dowiedziałem się, że oszacowanie energii jaką zużyje lokomotywa jest dość mocno skomplikowane z tym, że ja nie potrzebuję dokładnych wartości, a wręcz przeciwnie mocno uśredniona wartość będzie dla mnie wystarczająca. Jeśli to ważne to dodam, że ten przejazd odbywa się w transporcie intermodalnym i myślałem o 40/50 kontenerach 20-stopowych i skoro 15D może uciągnąć 3000t, to przyjmijmy taką masę

Offline 084636

  • Wiadomości: 5
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Spalanie w lokomotywie 15D
« Odpowiedź #8 dnia: 02 Grudnia 2021, 10:09:28 »
Średnio ST48 zużywa 2,1 litra na przewiezienie 1000brtkm. SM31 tyle samo. Dwusuwowy gagarin miał 2,3 L/tys.brtkm. Kolej jest od zawsze ekologiczna :). Normy wzięte za zeszły i ten rok. Ogólnie jest to "konik" kilku osób w PKP. Co roku organizują nam audyty, a co kwartał jest narada w tej sprawie i publikacja najnowszych norm kwartalnych.

Jeśli dobrze rozumiem brtkm to brutto tonokilometry? Czyli dla masy składu 3000t i odległości 500km lokomotywa spali 3150l, tak?

Co roku organizują nam audyty, a co kwartał jest narada w tej sprawie i publikacja najnowszych norm kwartalnych.
Te normy są ogólnodostępne czy jedynie wewnątrz firmy?
« Ostatnia zmiana: 02 Grudnia 2021, 10:12:18 wysłana przez 084636 »

Offline biovital1

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 313
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 214
Odp: Spalanie w lokomotywie 15D
« Odpowiedź #9 dnia: 02 Grudnia 2021, 19:11:26 »
Jeśli dobrze rozumiem brtkm to brutto tonokilometry? Czyli dla masy składu 3000t i odległości 500km lokomotywa spali 3150l, tak?
Zasada jest taka, że im cięższy pociąg, tym ekonomika zużycia paliwa lepsza. 2,1 litra, to średnie dla obszaru ok. 1/6 Polski. Pozostałe regiony też myślę nie odbiegają od tego zbytnio. W relacji tak długiej jak przykładowa i tak ciężki pociąg - dla jakby nie patrzyć niezbyt mocnej lokomotywki - myślę że dałoby się zejść poniżej tego. Stare SM42 mają normę 1,7 litra na 1000brtkm. Zmodernizowane 1,6 litra. Przykładowo w ruchu pasażerskim już takich dobrych osiągów nie miały i przykładowo w październiku 1999 roku, średnia dla naszych pięciu SP42 wynosiła 15,44 i to kg a nie litrów! Najlepsza SP42 spaliła wtedy 14,23. Najgorsza SP42 16,98 kg/1000brtkm.
Cytuj
Te normy są ogólnodostępne czy jedynie wewnątrz firmy?
Są to dokumenty wewnętrzne, ale ZTCW każdy maszynista ma do nich dostęp, bo też musi mieć w razie awarii urządzeń pomiarowych, gdy nie ma możliwości odczytu jak np. w większości modernizacji, gdzie człowiek musi polegać tylko na elektronice, a ta polega na byle czym ;). Niedawno śmiać mi się chciało, jak po kilku dniach jazdy lokomotywy bez systemu w końcu udało się go ożywić i łącznie kilku maszynistów oszacowało zużycie z dokładnością do jednego litra :). Najbardziej aktualna instrukcja dla tego tematu ma 134 strony. Nazywa się Ct-14. Myślę że firma udostępni taki dokument studentom/naukowcom. Kilka przykładowych grafów  z instrukcji opisujących metodologię obliczania norm, monitoringu zużycia etc.  wygląda tak jak w załącznikach. Odnoście obliczania norm głównie polega się na tym, co maszynista wpisuje w wykazie pracy, czyli te 2,1 litra uwzględnia wszelkie: postoje, pogotowia, przejścia a nawet manewry pociągowe - więc jest i tak bardzo dobrym wynikiem.
  Od razu powiem, że 15D są bardzo mocne i potrafią bardzo dużo.
Nic mi o tym nie wiadomo ;). 1000-tonowy pociąg mogłaby poprowadzić po niejednej magistrali. 3000 brt już tylko liniami bocznymi. Tak naprawdę na cele trakcyjne ma tylko o 22 kW więcej niż ST45 i sporo mniej niż ST44. Lokomotywa ST48 na zaciskach prądnicy/prostownika wydaje silnikom trakcyjnym maksymalnie 1200 kW. Sporo więcej da się uzyskać na 19D. Głównie chodzi o wydajność generatora/prądnicy. Jest w sieci ciekawe i dość świeże opracowanie mgr inż. Piotra Michalaka pt. "Metoda doboru zespołu silnikowo-prądnicowego w celu modernizacji lokomotyw spalinowych" Rozprawa doktorska.
Pozdrawiam
P.S. W instrukcjach są też błędy i nie wszystko jest tam prawdą.
« Ostatnia zmiana: 02 Grudnia 2021, 19:18:38 wysłana przez biovital1 »

Offline 084636

  • Wiadomości: 5
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Spalanie w lokomotywie 15D
« Odpowiedź #10 dnia: 11 Grudnia 2021, 23:01:06 »
Dziękuje wszystkim za pomoc uzyskane tutaj informacje bardzo mi pomogły, jednak stwierdziłem, że chce iść krok dalej i zająć się również lokomotywami z silnikiem elektrycznym i tak jak w spalinowych emisje mogłem obliczyć ze zużycia paliwa, tak tutaj niezbędne dla mnie będzie zużycie energii przez lokomotywę na danej trasie. Domyślam się, że tak jak w przypadku lokomotyw spalinowych tak tutaj też główną rolę będą odgrywały czynniki takie jak długość trasy, masa ładunku, ilość postojów itp. jednak może i w tym przypadku istnieją jakieś normy, bądź wartości uśrednione. W Internecie znalazłem kilka artykułów na ten temat jednak każdy z nich dotyczył przewozów pasażerskich z prędkościami 100km/h+, a o ile się nie mylę transport towarowy takich prędkości nie osiąga. Myślałem nad wykorzystaniem w tym przypadku również którejś z lokomotyw firmy Newag, lecz nie jest to wymóg konieczny.

Offline Antoni550

  • Wiadomości: 47
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 9
Odp: Spalanie w lokomotywie 15D
« Odpowiedź #11 dnia: 12 Grudnia 2021, 16:01:06 »
Osiąga tylko w przypadku pociągów kontenerowych.