- Symulator MaSzyna -

Symulator EU07 (i nie tylko) => Tabor kolejowy => Wątek zaczęty przez: 084636 w 01 Grudnia 2021, 11:35:41

Tytuł: Spalanie w lokomotywie 15D
Wiadomość wysłana przez: 084636 w 01 Grudnia 2021, 11:35:41
Dzień dobry,
orientuje się może ktoś jakie średnie spalanie ma lokomotywa Newag 15D? Producent podaje zużycie paliwa na biegu jałowym 6,8l/h i jednostkowe zużycie paliwa 213g/kWh. Czym jest zużycie paliwa na biegu jałowym bo informacja że lokomotywa spala 213g/kWh nic mi nie daje nie wiedząc ile energii zostanie zużyte na danym odcinku.
Opracowuje projekt emisji zanieczyszczeń w transporcie kolejowym. Wybrałem lokomotywę Newagu 15D, która spełnia normę emisji spalin Stage 3a. W tej normie emisje podane są w g/kWh tak więc potrzebuje wiedzieć ile energii zużyje lokomotywa na pokonanie danej trasy i zamierzam to obliczyć jako energia uzyskana ze spalenia zużytego podczas jazdy paliwa.
Bo domyślam się że pomnożenie mocy silnika i czasu trwania trasy nie będzie prawidłowym rozwiązaniem :D
Z góry dziękuje za informacje lub wskazówki, które pomogą rozwiązać mój problem.

PS. Jeśli ktoś posiada potrzebne mi dane dla innej lokomotywy spalinowej to byłbym wdzięczny za udostępnienie.
Tytuł: Odp: Spalanie w lokomotywie 15D
Wiadomość wysłana przez: matek123 w 01 Grudnia 2021, 11:44:07
Na biegu jałowym, czyli lokomotywa jest, jednak nie przekazuje energii na silniki trakcyjne. Druga sprawą jest które urządzenia pokładowe wzięto pod uwagę przy obliczaniu spalania przy pracy jałowej.
Tytuł: Odp: Spalanie w lokomotywie 15D
Wiadomość wysłana przez: 084636 w 01 Grudnia 2021, 12:05:39
takie dane techniczne udało mi się uzyskać
Tytuł: Odp: Spalanie w lokomotywie 15D
Wiadomość wysłana przez: barman_2000 w 01 Grudnia 2021, 12:10:47
18d spala na biegu jałowym ok. 3.5 - 4l na godzinę. Podczas pracy to różnie bo zależy jaką wykonuje się. Raz spaliłem za 12 godzin 40l a raz 110l. O starej SM42 to nie wspomnę bo tam paliwo to idzie jak szalone :D
Tytuł: Odp: Spalanie w lokomotywie 15D
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 01 Grudnia 2021, 15:57:09
Hmmm, tutaj jest wiele czynników, które wpływają na zużycie paliwa i na to ile energii zużyje maszyna na pokonanie danej trasy. Od razu powiem, że 15D są bardzo mocne i potrafią bardzo dużo. Jednak inaczej maszyna zachowa się, gdy:

- ma duże brutto i krótką trasę,
- ma duże brutto i długą trasę,
- jedzie w sterowaniu wielokrotnym z drugą 15D.

Do tego dochodzi profil linii i umiejętności maszynisty. Znam spółki, które zapinają pod 15D brutto ponad 3000 t, ale i takie które bawią się składem o masie 2000 t.

PS. proszę się jakoś przedstawić, bo nick numerkowy to słabe rozwiązanie...
Tytuł: Odp:  Spalanie w lokomotywie 15D
Wiadomość wysłana przez: youBy w 01 Grudnia 2021, 16:13:14
Mówienie w ruchu towarowym o czymś takim jak średnie spalanie bez kontekstu jest słabe. Spalanie jest wtórne przede wszystkim od masy składu pociągu, profilu prędkości (lub w uproszczeniu - prędkości maksymalnej) i pochyleń na szlaku. Generalnie do przejazdu nieznanego odcinka można przyjąć i obronić każdą liczbę między spalaniem na biegu jałowym a spalaniem przy pełnej mocy (rzeczone 213 g/kWh * 1550 kW). Jeśli chcesz dokładniejszych wyliczeń, to musisz powiedzieć coś więcej.
Tytuł: Odp: Spalanie w lokomotywie 15D
Wiadomość wysłana przez: biovital1 w 01 Grudnia 2021, 22:13:46
Dzień dobry,
orientuje się może ktoś jakie średnie spalanie ma lokomotywa Newag 15D? 
Średnio ST48 zużywa 2,1 litra na przewiezienie 1000brtkm. SM31 tyle samo. Dwusuwowy gagarin miał 2,3 L/tys.brtkm. Kolej jest od zawsze ekologiczna :). Normy wzięte za zeszły i ten rok. Ogólnie jest to "konik" kilku osób w PKP. Co roku organizują nam audyty, a co kwartał jest narada w tej sprawie i publikacja najnowszych norm kwartalnych.
Tytuł: Odp: Spalanie w lokomotywie 15D
Wiadomość wysłana przez: 084636 w 02 Grudnia 2021, 10:02:43
W zasadzie na potrzeby mojej pracy mogę przyjąć dowolną wielkość składu, trasa jaką wstępnie przyjąłem przebiega z Gliwic do Szczecina. Jakby zaczynając ten projekt nie zdawałem sobie sprawy, że tak wiele czynników i zmiennych wpływa na transport kolejowy, ale w sumie zaciekawiło mnie to więc zamierzam kontynuować. Czytając różne artykuły naukowe dowiedziałem się, że oszacowanie energii jaką zużyje lokomotywa jest dość mocno skomplikowane z tym, że ja nie potrzebuję dokładnych wartości, a wręcz przeciwnie mocno uśredniona wartość będzie dla mnie wystarczająca. Jeśli to ważne to dodam, że ten przejazd odbywa się w transporcie intermodalnym i myślałem o 40/50 kontenerach 20-stopowych i skoro 15D może uciągnąć 3000t, to przyjmijmy taką masę
Tytuł: Odp: Spalanie w lokomotywie 15D
Wiadomość wysłana przez: 084636 w 02 Grudnia 2021, 10:09:28
Średnio ST48 zużywa 2,1 litra na przewiezienie 1000brtkm. SM31 tyle samo. Dwusuwowy gagarin miał 2,3 L/tys.brtkm. Kolej jest od zawsze ekologiczna :). Normy wzięte za zeszły i ten rok. Ogólnie jest to "konik" kilku osób w PKP. Co roku organizują nam audyty, a co kwartał jest narada w tej sprawie i publikacja najnowszych norm kwartalnych.

Jeśli dobrze rozumiem brtkm to brutto tonokilometry? Czyli dla masy składu 3000t i odległości 500km lokomotywa spali 3150l, tak?

Co roku organizują nam audyty, a co kwartał jest narada w tej sprawie i publikacja najnowszych norm kwartalnych.
Te normy są ogólnodostępne czy jedynie wewnątrz firmy?
Tytuł: Odp: Spalanie w lokomotywie 15D
Wiadomość wysłana przez: biovital1 w 02 Grudnia 2021, 19:11:26
Jeśli dobrze rozumiem brtkm to brutto tonokilometry? Czyli dla masy składu 3000t i odległości 500km lokomotywa spali 3150l, tak?
Zasada jest taka, że im cięższy pociąg, tym ekonomika zużycia paliwa lepsza. 2,1 litra, to średnie dla obszaru ok. 1/6 Polski. Pozostałe regiony też myślę nie odbiegają od tego zbytnio. W relacji tak długiej jak przykładowa i tak ciężki pociąg - dla jakby nie patrzyć niezbyt mocnej lokomotywki - myślę że dałoby się zejść poniżej tego. Stare SM42 mają normę 1,7 litra na 1000brtkm. Zmodernizowane 1,6 litra. Przykładowo w ruchu pasażerskim już takich dobrych osiągów nie miały i przykładowo w październiku 1999 roku, średnia dla naszych pięciu SP42 wynosiła 15,44 i to kg a nie litrów! Najlepsza SP42 spaliła wtedy 14,23. Najgorsza SP42 16,98 kg/1000brtkm.
Cytuj
Te normy są ogólnodostępne czy jedynie wewnątrz firmy?
Są to dokumenty wewnętrzne, ale ZTCW każdy maszynista ma do nich dostęp, bo też musi mieć w razie awarii urządzeń pomiarowych, gdy nie ma możliwości odczytu jak np. w większości modernizacji, gdzie człowiek musi polegać tylko na elektronice, a ta polega na byle czym ;). Niedawno śmiać mi się chciało, jak po kilku dniach jazdy lokomotywy bez systemu w końcu udało się go ożywić i łącznie kilku maszynistów oszacowało zużycie z dokładnością do jednego litra :). Najbardziej aktualna instrukcja dla tego tematu ma 134 strony. Nazywa się Ct-14. Myślę że firma udostępni taki dokument studentom/naukowcom. Kilka przykładowych grafów  z instrukcji opisujących metodologię obliczania norm, monitoringu zużycia etc.  wygląda tak jak w załącznikach. Odnoście obliczania norm głównie polega się na tym, co maszynista wpisuje w wykazie pracy, czyli te 2,1 litra uwzględnia wszelkie: postoje, pogotowia, przejścia a nawet manewry pociągowe - więc jest i tak bardzo dobrym wynikiem.
  Od razu powiem, że 15D są bardzo mocne i potrafią bardzo dużo.
Nic mi o tym nie wiadomo ;). 1000-tonowy pociąg mogłaby poprowadzić po niejednej magistrali. 3000 brt już tylko liniami bocznymi. Tak naprawdę na cele trakcyjne ma tylko o 22 kW więcej niż ST45 i sporo mniej niż ST44. Lokomotywa ST48 na zaciskach prądnicy/prostownika wydaje silnikom trakcyjnym maksymalnie 1200 kW. Sporo więcej da się uzyskać na 19D. Głównie chodzi o wydajność generatora/prądnicy. Jest w sieci ciekawe i dość świeże opracowanie mgr inż. Piotra Michalaka pt. "Metoda doboru zespołu silnikowo-prądnicowego w celu modernizacji lokomotyw spalinowych" Rozprawa doktorska.
Pozdrawiam
P.S. W instrukcjach są też błędy i nie wszystko jest tam prawdą.
Tytuł: Odp: Spalanie w lokomotywie 15D
Wiadomość wysłana przez: 084636 w 11 Grudnia 2021, 23:01:06
Dziękuje wszystkim za pomoc uzyskane tutaj informacje bardzo mi pomogły, jednak stwierdziłem, że chce iść krok dalej i zająć się również lokomotywami z silnikiem elektrycznym i tak jak w spalinowych emisje mogłem obliczyć ze zużycia paliwa, tak tutaj niezbędne dla mnie będzie zużycie energii przez lokomotywę na danej trasie. Domyślam się, że tak jak w przypadku lokomotyw spalinowych tak tutaj też główną rolę będą odgrywały czynniki takie jak długość trasy, masa ładunku, ilość postojów itp. jednak może i w tym przypadku istnieją jakieś normy, bądź wartości uśrednione. W Internecie znalazłem kilka artykułów na ten temat jednak każdy z nich dotyczył przewozów pasażerskich z prędkościami 100km/h+, a o ile się nie mylę transport towarowy takich prędkości nie osiąga. Myślałem nad wykorzystaniem w tym przypadku również którejś z lokomotyw firmy Newag, lecz nie jest to wymóg konieczny.
Tytuł: Odp: Spalanie w lokomotywie 15D
Wiadomość wysłana przez: Antoni550 w 12 Grudnia 2021, 16:01:06
Osiąga tylko w przypadku pociągów kontenerowych.