Autor Wątek:  Systemy czujności w pojazdach z dopuszczeniem do ruchu w krajach Europejskich  (Przeczytany 2604 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline wisniaxv

  • Wiadomości: 50
  • Zamiast elektryki wolę dopalacze i naftę lotniczą
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 18
Dobry wieczór! Mam pytanie odnośnie tego czy Sifa i Czuwak Aktywny "CA" to dokładnie to samo? Czy Czuwak Aktywny jest nazwą własną? Czy wszystkie pojazdy trakcyjne poruszające się po sieci PKP PLK muszą posiadać Czuwak Aktywny oraz SHP?
Pozdrawiam, życzę miłego dnia i smacznej kawusi
wisniaxv

Offline wacek12321

  • Wiadomości: 269
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 220
Prawdopodobnie Sifa i Czuwak to jest to samo.
Natomiast co do SHP to nie każdy pojazd musi mieć, z resztą parowozy kiedyś nie miały SHP więc jeździły nie wiem natomiast jak jest teraz .
Z symulatorem od 2008 roku :D

Offline yrek150

  • Wiadomości: 65
  • Warsztat Polregio ;)
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 15
Z tą różnicą, że przy CA musimy wcisnąć przycisk czujności, gdy zapali się lampka, a przy sifa przycisk trzeba puścić gdy zapali się lampka, o ile dobrze pamiętam.

Offline wacek12321

  • Wiadomości: 269
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 220
W dodatku Czuwak się włącza co 60 sekund, natomiast SHP się uruchamia w momencie najechania taboru na rezonator SHP. (odbierak znajduje się po prawej stronie pojazdu pod spodem)
Z symulatorem od 2008 roku :D

Offline yrek150

  • Wiadomości: 65
  • Warsztat Polregio ;)
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 15
Dokładnie, a rezonator torowy zamontowany jest jakieś 200m przed semaforem (w poprzednim poście pominąłem kwestie shp, bo nie każdy pojazd musi być w nie wyposażony - np lokomotywy manewrowe, nie wiem konkretnie na jakiejś zasadzie jest ustalane co musi mieć shp a co nie)

Offline EP07-385

  • Wiadomości: 56
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 30
Nie odpowiadałem, bo nie chciałem udzielać niepełnej informacji, ale widzę, że to nie problem.
Pojazd 48WE wyposażony jest zarówno w system Sifa, jak i CA. My jeździmy korzystając z Sifa - pod pulpitem jest łącznik nożny (żeby brzydko nie powiedzieć "pedał"), który trzeba trzymać przy prędkości powyżej 2km/h. Po przekroczeniu tej prędkości bez wciśniętego łącznika zapalają się lampki Sifa i od razu wyje brzęczyk, jeśli go zignorujemy - analogicznie jak przy CA - pojazd wdroży hamowanie nagłe. Przy jeździe z wciśniętym łącznikiem co jakiś czas zapalają się wspomniane lampki Sifa, domagając się potwierdzenia czujności maszynisty - można to zrobić albo zdejmując na chwilę nogę z łącznika, klasycznym przyciskiem kasowania SHP/CA, analogicznym przyciskiem w zadajniku jazdy i hamowania lub używając dźwigienki lub łącznika nożnego syren pneumatycznych. Nie wiem, jak działa CA na 48WE, ale podejrzewam, że podobnie jak na innych pojazdach.

Tl;dr - w przypadku 48WE Sifa łączy funkcje czuwaka pasywnego (konieczność ciągłego trzymania nogi na łączniku) oraz aktywnego (pojawiające się co jakiś czas lampki do skasowania), z dodatkowym ficzerem w postaci możliwości potwierdzania czujności nie tylko dedykowanym przyciskiem, ale i skorzystaniem z innych urządzeń znajdujących się w kabinie.
Może ktoś inny dopowie jakie są ogólne zasady działania systemu Sifa i jak wygląda on w praktyce na innych pojazdach.
Z MaSzyną od 2004 roku | to już 17 lat! | Koleje Wielkopolskie

Offline wołodyjowskiIC

  • Wiadomości: 279
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 53
Na Pendolino jest podobnie,ale mamy do wyboru 3 przyciski (przy oknie,na pulpicie,na podeście(nożny)), również powyżej pewnej  szybkości(nie pamiętam jakiej) należy trzymać któryś z przycisków i tam co jakieś 3s puszczać i z powrotem trzymać.Jeżeli ktoś się zagapi i nie puści lub nie przytrzyma to brzęczyk, a po 2s hamowanie nagłe.Sifa pochodzi z Niemiec i z tego co pamiętam obowiązkowo musi być w pojazdach na Niemcy.
Lokomotywa EP07 fajna, EZT ED250 szybki, lokomotywa EU44 ciekawa, ale EP09 najlepsza.