- Symulator MaSzyna -

Hyde Park => Bieżące kolejowe => Wątek zaczęty przez: wisniaxv w 22 Lutego 2021, 20:40:50

Tytuł: Systemy czujności w pojazdach z dopuszczeniem do ruchu w krajach Europejskich
Wiadomość wysłana przez: wisniaxv w 22 Lutego 2021, 20:40:50
Dobry wieczór! Mam pytanie odnośnie tego czy Sifa i Czuwak Aktywny "CA" to dokładnie to samo? Czy Czuwak Aktywny jest nazwą własną? Czy wszystkie pojazdy trakcyjne poruszające się po sieci PKP PLK muszą posiadać Czuwak Aktywny oraz SHP?
Tytuł: Odp: Systemy czujności w pojazdach z dopuszczeniem do ruchu w krajach Europejskich
Wiadomość wysłana przez: wacek12321 w 23 Lutego 2021, 10:00:36
Prawdopodobnie Sifa i Czuwak to jest to samo.
Natomiast co do SHP to nie każdy pojazd musi mieć, z resztą parowozy kiedyś nie miały SHP więc jeździły nie wiem natomiast jak jest teraz .
Tytuł: Odp: Systemy czujności w pojazdach z dopuszczeniem do ruchu w krajach Europejskich
Wiadomość wysłana przez: yrek150 w 23 Lutego 2021, 11:35:56
Z tą różnicą, że przy CA musimy wcisnąć przycisk czujności, gdy zapali się lampka, a przy sifa przycisk trzeba puścić gdy zapali się lampka, o ile dobrze pamiętam.
Tytuł: Odp: Systemy czujności w pojazdach z dopuszczeniem do ruchu w krajach Europejskich
Wiadomość wysłana przez: wacek12321 w 23 Lutego 2021, 18:25:59
W dodatku Czuwak się włącza co 60 sekund, natomiast SHP się uruchamia w momencie najechania taboru na rezonator SHP. (odbierak znajduje się po prawej stronie pojazdu pod spodem)
Tytuł: Odp: Systemy czujności w pojazdach z dopuszczeniem do ruchu w krajach Europejskich
Wiadomość wysłana przez: yrek150 w 24 Lutego 2021, 00:41:47
Dokładnie, a rezonator torowy zamontowany jest jakieś 200m przed semaforem (w poprzednim poście pominąłem kwestie shp, bo nie każdy pojazd musi być w nie wyposażony - np lokomotywy manewrowe, nie wiem konkretnie na jakiejś zasadzie jest ustalane co musi mieć shp a co nie)
Tytuł: Odp: Systemy czujności w pojazdach z dopuszczeniem do ruchu w krajach Europejskich
Wiadomość wysłana przez: EP07-385 w 24 Lutego 2021, 16:29:48
Nie odpowiadałem, bo nie chciałem udzielać niepełnej informacji, ale widzę, że to nie problem.
Pojazd 48WE wyposażony jest zarówno w system Sifa, jak i CA. My jeździmy korzystając z Sifa - pod pulpitem jest łącznik nożny (żeby brzydko nie powiedzieć "pedał"), który trzeba trzymać przy prędkości powyżej 2km/h. Po przekroczeniu tej prędkości bez wciśniętego łącznika zapalają się lampki Sifa i od razu wyje brzęczyk, jeśli go zignorujemy - analogicznie jak przy CA - pojazd wdroży hamowanie nagłe. Przy jeździe z wciśniętym łącznikiem co jakiś czas zapalają się wspomniane lampki Sifa, domagając się potwierdzenia czujności maszynisty - można to zrobić albo zdejmując na chwilę nogę z łącznika, klasycznym przyciskiem kasowania SHP/CA, analogicznym przyciskiem w zadajniku jazdy i hamowania lub używając dźwigienki lub łącznika nożnego syren pneumatycznych. Nie wiem, jak działa CA na 48WE, ale podejrzewam, że podobnie jak na innych pojazdach.

Tl;dr - w przypadku 48WE Sifa łączy funkcje czuwaka pasywnego (konieczność ciągłego trzymania nogi na łączniku) oraz aktywnego (pojawiające się co jakiś czas lampki do skasowania), z dodatkowym ficzerem w postaci możliwości potwierdzania czujności nie tylko dedykowanym przyciskiem, ale i skorzystaniem z innych urządzeń znajdujących się w kabinie.
Może ktoś inny dopowie jakie są ogólne zasady działania systemu Sifa i jak wygląda on w praktyce na innych pojazdach.
Tytuł: Odp: Systemy czujności w pojazdach z dopuszczeniem do ruchu w krajach Europejskich
Wiadomość wysłana przez: wołodyjowskiIC w 25 Lutego 2021, 08:00:41
Na Pendolino jest podobnie,ale mamy do wyboru 3 przyciski (przy oknie,na pulpicie,na podeście(nożny)), również powyżej pewnej  szybkości(nie pamiętam jakiej) należy trzymać któryś z przycisków i tam co jakieś 3s puszczać i z powrotem trzymać.Jeżeli ktoś się zagapi i nie puści lub nie przytrzyma to brzęczyk, a po 2s hamowanie nagłe.Sifa pochodzi z Niemiec i z tego co pamiętam obowiązkowo musi być w pojazdach na Niemcy.