Autor Wątek:  SBL czterostawna  (Przeczytany 8501 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline EU07-457

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1475
  • dyrektor lokomotywy
    • Zobacz profil
    • Paweł Telega - fotografia kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 2
SBL czterostawna
« dnia: 08 Lipca 2005, 16:07:25 »
Witajcie,
Podczas jazdy pociągiem na szlaku wyposażonym w czterostawną SBL zastanowiła mnie jedna rzecz. Mianowicie przedostatni semafor tejże blokady. Zgodnie z E1 przedostatni semafor czterostawnej SBL powinien być wyposażony we wskaźnik W1 (miejsce ustawienia tarczy ostrzegawczej) - zgoda. Czyli na logikę pełni on rolę tarczy ostrzegawczej. Do czego zmierzam, jak (przy V rozkładowej 120 km/h) ma się zachować maszynista widząc na tymże semaforze światło zielone pulsujące? Czy:
1. traktować jak semafor SBL, czyli wiemy, że mamy 2 odstępy przed sobą wolne,
2. traktować jak tarczę ostrzegawczą (w takim wypadku następny semafor wskazywałby 100 km/h). Tylko że ostatni semafor SBL (ze wskaźnikiem W18) nie ma przecież możliwości podania 100 km/h.
Przyznam szczerze że nie zagłębiałem się w E1, gdyż obecnie nie mam pod ręką (strona kolej.pl również nie działa).
Można również założyć, że "przelot" nie był wyświetlony, i stąd na przedostatnim SBL było pulsujące zielone, ale mimo to temat wydaje mi się ciekawy. Smaczku całej sytuacji dodaje fakt, że maszyniści, z którymi rozmawiałem nie byli do końca pewni co do tej kwestii.

Offline Radkos07

  • Wiadomości: 297
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
SBL czterostawna
« Odpowiedź #1 dnia: 08 Lipca 2005, 20:33:01 »
Tak, traktuje się go jak tarczę ostrzegawczą. Musisz wziąć pod uwagę, że w SBL 4-stawnej jeden sygnał pomarańczowy oznacza jazdę z maksymalną predkością 100 km/h, czyli wszystko się zgadza. Dlatego zielone pulsujące oznacza, że przy następnym należy jechać 100 km/h.
Ciężka praca i brak rozrywek sprawią,
ze bedziesz cholernym nudziarzem,
a twoja żona bogatą wdową

Offline EU07-457

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1475
  • dyrektor lokomotywy
    • Zobacz profil
    • Paweł Telega - fotografia kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 2
SBL czterostawna
« Odpowiedź #2 dnia: 08 Lipca 2005, 21:01:02 »
Cytat: "Radkos07"
Tak, traktuje się go jak tarczę ostrzegawczą. Musisz wziąć pod uwagę, że w SBL 4-stawnej jeden sygnał pomarańczowy oznacza jazdę z maksymalną predkością 100 km/h, czyli wszystko się zgadza. Dlatego zielone pulsujące oznacza, że przy następnym należy jechać 100 km/h.


Przyznam, że i takie coś chodziło mi po głowie, ale jak pisałem, brak dostępu do E1 i stąd moje pytanie. Dzięki za odpowiedź.

EDIT: Wczoraj powiem szczerze myślałem, że rozwiałeś moje wątpliwości, ale jednak nie. Przeorałem całe E1 i nie znalazłem tam żadnej wzmianki, że sygnał pomarańczowy oznacza na SBL 4-stawnej jazdę z prędkością 100 km/h (chyba, że wyszły na ten temat poprawki - moje E1 są bez poprawek). Faktycznie, zielone pulsujące (S3) oznacza jazdę z prędkością maksymalną, nie przekraczającą 160 km/h - w przodzie 2 odstępy blokowe wolne - przy następnym semaforze 100 km/h. Jeśli faktycznie jest gdzieś zapisane, że na 4-stawnej przy pomarańczowym jedziemy maksymalnie 100 km/h to jestem w "domu", ale w chwili obecnej chyba wróciliśmy do punktu wyjścia.

Offline jaras

  • Wiadomości: 224
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 12
SBL czterostawna
« Odpowiedź #3 dnia: 10 Lipca 2005, 02:24:30 »
Witam.

Semafor SBL nie jest tarczą ostrzegawczą, mimo, że ma pod słupem wskaźnik W1. Ponieważ SBL czterostawna ma odstępy dwa razy krótsze niż droga hamowania pociągu - wskaźnik W1 umieszczony jest na semaforze w takiej odległości, by maszynista mógł bezpiecznie wyhamować przed semaforem wjazdowym. Jednak semafor SBL, z jakimkolwiek wskaźnikiem, nadal jest semaforem SBL.

Dlatego sygnał S3 na takim semaforze nakazywać będzie jazdę z szybkością maksymalną, a przy następnym semaforze - z szybkością nie przekraczającą 100 km/h. Na następnym zatem semaforze SBL (tym ze wskaźnikiem W18) wyświetlony będzie zatem sygnał S5, co jednocześnie będzie ostrzegać przed sygnałem S1 na semaforze wjazdowym.

Maszynista, widząc sygnał S3 na semaforze SBL ze wskaźnikiem W1 ropocznie hamowanie tak, że ostatni semafor SBL minie z szybkością o wiele mniejszą niż 100 km/h i spokojnie zatrzyma się przed semaforem wjazdowym na sygnale S1.

Ot, proste ;-). Panowie - to wszystko NA PEWNO JEST w E1 - trzeba tylko "dobrze kopać" ;-).

Pozdrawiam serdecznie.
Jarosław Krasuski (@ jaras)

Doc: tutaj.
No cóż... trzeba się powoli zbierać do odejścia z tego forum - nic tu po mnie.

Offline EU07-457

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1475
  • dyrektor lokomotywy
    • Zobacz profil
    • Paweł Telega - fotografia kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 2
SBL czterostawna
« Odpowiedź #4 dnia: 10 Lipca 2005, 12:06:26 »
Cytat: "jaras"
Dlatego sygnał S3 na takim semaforze nakazywać będzie jazdę z szybkością maksymalną, a przy następnym semaforze - z szybkością nie przekraczającą 100 km/h. Na następnym zatem semaforze SBL (tym ze wskaźnikiem W18) wyświetlony będzie zatem sygnał S5, co jednocześnie będzie ostrzegać przed sygnałem S1 na semaforze wjazdowym.


OK, czyli wg Ciebie gdyby zielone pulsujące pojawiło się na jakimkolwiek semaforze SBL (niekoniecznie przedostatnim), to również przy następnym semaforze jedziemy z prędkością nie przekraczającą 100 km/h? W takim razie jak się to ma do blokady trzystawnej, gdzie obok semafora z wyświetlonym światłem pomarańczowym możesz przejechać 120 km/h? Fakt, droga hamowania jest taka, że bez problemu wyhamujesz ze 120 km/h między semaforami.

Cytuj
Maszynista, widząc sygnał S3 na semaforze SBL ze wskaźnikiem W1 ropocznie hamowanie tak, że ostatni semafor SBL minie z szybkością o wiele mniejszą niż 100 km/h i spokojnie zatrzyma się przed semaforem wjazdowym na sygnale S1.


OK, zgadzam się z Tobą, że na czterostawnej SBL hamujemy z dwóch odstępów, gdyż droga hamowania jest dłuższa niż odległości pomiędzy semaforami odstępowymi. Dlaczego jednak ostatni semafor SBL ma mijać z prędkością 100 km/h? Skoro jest na nim S5, to wcale nie oznacza, że ma jechać 100 km/h (S5 - następny semafor wskazuje sygnał "Stój"; nie ma nic napisane odnośnie 100 km/h). No i jak się to ma do pociągów jadących po tejże blokadzie nie 160 a 120 km/h? Przecież w takim układzie droga hamowania jest wystarczająca do zatrzymania pomiędzy semaforami.

Cytuj
Ot, proste ;-)


Nie bardzo. Jak już pisałem wyżej, może wyszły na ten temat poprawki ale nie sądzę. W samym E1 też zauważyłem błędy, np.: "Światło czerwone stosuje się tylko ciągłe."
Jak wiemy nie stosuje się tylko ciągłego, gdyż można podać sygnał S1a, gdzie na semaforze mamy 2 światła czerwone - dolne pulsujące.
@jaras, nie znalazłem w E1 odpowiedzi na to, z pozoru, łatwe pytanie. Maszyniści też twierdzili różnie, zatem dla mnie sprawa jest cały czas otwarta. Po niedzieli zapytam instruktorów, może oni wniosą coś nowego do sprawy.

Offline jaras

  • Wiadomości: 224
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 12
SBL czterostawna
« Odpowiedź #5 dnia: 13 Lipca 2005, 12:44:07 »
Witam.

Cytat: "EU07-457"
OK, czyli wg Ciebie gdyby zielone pulsujące pojawiło się na jakimkolwiek semaforze SBL (niekoniecznie przedostatnim), to również przy następnym semaforze jedziemy z prędkością nie przekraczającą 100 km/h? W takim razie jak się to ma do blokady trzystawnej, gdzie obok semafora z wyświetlonym światłem pomarańczowym możesz przejechać 120 km/h? Fakt, droga hamowania jest taka, że bez problemu wyhamujesz ze 120 km/h między semaforami.
Tak. Ma się to tak, że zielone pulsujące (S3) pojawia się tylko na czterostawnej, gdzie wtedy przez sygnał S5 na następnym semaforze przejeżdżamy z szybkością nie większą niż 100 km/h. Na blokadzie trzystawnej:
    [*]nie pojawia się sygnał S3 (tylko S2, S1 i S5),[*]przy sygnale S5 jedziemy nie 100 km/h, lecz z największą prędkością (ale hamujemy przed następnym S1).[/list]
    Cytat: "EU07-457"
    OK, zgadzam się z Tobą, że na czterostawnej SBL hamujemy z dwóch odstępów, gdyż droga hamowania jest dłuższa niż odległości pomiędzy semaforami odstępowymi. Dlaczego jednak ostatni semafor SBL ma mijać z prędkością 100 km/h? Skoro jest na nim S5, to wcale nie oznacza, że ma jechać 100 km/h (S5 - następny semafor wskazuje sygnał "Stój"; nie ma nic napisane odnośnie 100 km/h). No i jak się to ma do pociągów jadących po tejże blokadzie nie 160 a 120 km/h? Przecież w takim układzie droga hamowania jest wystarczająca do zatrzymania pomiędzy semaforami.
    Powtórzę jeszcze raz to co napisałem w poprzednim poście:
    Cytat: "jaras"
    Maszynista, widząc sygnał S3 na semaforze SBL ze wskaźnikiem W1 ropocznie hamowanie tak, że ostatni semafor SBL minie z szybkością o wiele mniejszą niż 100 km/h i spokojnie zatrzyma się przed semaforem wjazdowym na sygnale S1.

    W przepisach WTB-E10 (§6, ust. 2. i 4.) są wymienione odległości między sygnalizatorami:
    Cytat: "Autor WTB-E10"
    2. Na liniach z samoczynną blokada liniową czterostawną odległość między trzema kolejnymi semaforami (dwa odstępy blokowe) nie może być mniejsza od drogi hamowania obowiązującej na danym odcinku linii, przy czym odległość między kolejnymi semaforami nie może być mniejsza niż połowa obowiązującej drogi hamowania.

    (...)

    4. Uwzględniając obowiązujące na PKP długości dróg hamowania, o których mowa w ust. 3. odległości pomiędzy tarczą ostrzegawczą a semaforem lub między dwoma kolejnymi semaforami. jeżeli poprzedzający semafor spełnia dodatkowo funkcję tarczy ostrzegawczej, nie powinny być mntejsze niż:[list=1][*]1600m przy największej dozwolonej prędkości dla pociągu na danym odcinku linii, wskazanej w służbowym rozkładzie jazdy wynoszącej 160km/h,[*]1300m przy największej dozwolonej prędkości dla pociągu na danym odcinku linii, wskazanej w służbowym rozkładzie jazdy wynoszącej 140km/h,[*]1000m przy największej dozwolonej prędkości dla pociągu na danym odcinku linii, wskazanej w służbowym rozkładzie jazdy wynoszącej 120km/h,[*]700m przy największej dozwolonej prędkości dla pociągu na danym odcinku linii, wskazanej w służbowym rozkładzie jazdy wynoszącej 100km/h, z tym, że na wzniesieniu średnim powyżej 5‰ (Iśr > 5‰) wymagana odległość 700m może być skrócona do 500m,[*]500m przy największej dozwolonej prędkości dla pociągu na danym odcinku linii, wskazanej w służbowym rozkładzie jazdy wynoszącej 60km/h,[*]250m przy największej dozwolonej prędkości dla pociągu na danym odcinku linii, wskazanej w służbowym rozkładzie jazdy wynoszącej 40km/h.[/list:o]Powyższe nie dotyczy odległości pomiędzy semaforami sbl czterostawnej oraz odległości pomiędzy semaforem wyjazdowym a grupowym semaforem wyjazdowym.
    Zatem semafor z wyświetlonym sygnałem S5 oddalony jest o 500 m (szybkość maksymalna: 120 km/h) od następnego semafora z S1. Odpowiadałoby to odległości dla drogi hamowania z szybkości 60 km/h (gdyby nie brać pod uwagę, że jest to SBL czterostawna). Dlatego napisałem: "Maszynista (...) ostatni semafor SBL minie z szybkością o wiele mniejszą niż 100 km/h" i ciekaw jestem, z jaką faktycznie prędkością mijałby mechanik ten semafor z S5 hamując z szybkości 160 km/h, a także ze 120 km/h, aby zatrzymać się przed S1. Zapytaj o to swoich zaprzyjaźnionych mechaników lub instruktorów.

    Cytat: "EU07-457"
    Cytuj
    Ot, proste ;-)

    Nie bardzo. Jak już pisałem wyżej, może wyszły na ten temat poprawki ale nie sądzę. W samym E1 też zauważyłem błędy, np.: "Światło czerwone stosuje się tylko ciągłe."
    Jak wiemy nie stosuje się tylko ciągłego, gdyż można podać sygnał S1a, gdzie na semaforze mamy 2 światła czerwone - dolne pulsujące.
    Dla mnie nadal jest to proste ;-).

    Uważam, że we wskazanym miejscu w E1 nie ma błędu, gdyż S1, to zawsze jest jedno czerwone ciągłe światło na semaforze. Sygnał S1a jest wymieniony w załączniku:
    Cytat: "Autor E1"
    Załącznik 1

    Sygnały i wskaźniki, których stosowanie jest dopuszczalne na wyznaczonych liniach i stacjach

    1. Załącznik 1 zawiera sygnały i wskaźniki, których stosowanie zostało dopuszczone wyłącznie na wyznaczonych liniach i stacjach, wymienionych w odpowiednich punktach załącznika. Stosowanie tych sygnałów na innych liniach i stacjach wymaga każdorazowo zgody Dyrekcji Infrastruktury Kolejowej PKP. Sygnały i wskaźniki zawarte w załączniku 1 mogą w wyjątkowych wypadkach nie odpowiadać ogólnym zasadom, które dotyczą sygnałów i wskaźników zawartych w podstawowym tekście instrukcji sygnalizacji na PKP.
    w którym, jak wynika z ust. 1, sygnały mogą być nieco inne, niż te, wskazane w głównej części E1. Dla przykładu, ja w swojej dokumentacji o sygnalizacji kolejowej zrezygnowałem z opisywania sygnałów z tych załączników właśnie z tego powodu.

    Cytat: "EU07-457"
    @jaras, nie znalazłem w E1 odpowiedzi na to, z pozoru, łatwe pytanie. Maszyniści też twierdzili różnie, zatem dla mnie sprawa jest cały czas otwarta. Po niedzieli zapytam instruktorów, może oni wniosą coś nowego do sprawy.
    Bo to nie E1 (albo nie tylko E1) reguluje aspekty ruchu pociągów na szlakach. Są jeszcze takie przepisy jak R1 czy WTB-E10. Zagłębiając się odpowiednio w te zawiłości i łącząc je ze wszystkich trzech źródeł w jedno, można już jakieś wnioski wyciągnąć.

    Nie przejmuj się, ja np. też nie do końca rozumiem, skąd się wziął zapis "jazda z szybkością nie przekraczającą 100 km/h, a na następnym semaforze sygnał S1 - "Stój"" odnoszący się do sygnału S5 na blokadzie czterostawnej - nie rozumiem tego właśnie po analizie powyżej zacytowanych przepisów. Być może i ja szukam w niewłaściwych miejscach? ;-)

    Jedno jest tylko pewne. Maszynista prowadzący obojętnie jaki pojazd musi jako priorytet przyjąć bezpieczeństwo ruchu. Żaden mech nie będzie na tyle niefrasobliwy, żeby jechać sobie 100 km/h wiedząc, że na następnym semaforze jest S1, a za nim - ewentualna potencjalna przeszkoda na torze.

    Pozdrawiam Cię serdecznie.
    Jarosław Krasuski (@ jaras)

    Doc: tutaj.
    No cóż... trzeba się powoli zbierać do odejścia z tego forum - nic tu po mnie.

    Offline EU07-457

    • Zasłużony dla Symulatora
    • Wiadomości: 1475
    • dyrektor lokomotywy
      • Zobacz profil
      • Paweł Telega - fotografia kolejowa
    • Otrzymane polubienia: 2
    SBL czterostawna
    « Odpowiedź #6 dnia: 13 Lipca 2005, 17:52:24 »
    Cytat: "jaras"
    Dlatego napisałem: "Maszynista (...) ostatni semafor SBL minie z szybkością o wiele mniejszą niż 100 km/h" i ciekaw jestem, z jaką faktycznie prędkością mijałby mechanik ten semafor z S5 hamując z szybkości 160 km/h, a także ze 120 km/h, aby zatrzymać się przed S1. Zapytaj o to swoich zaprzyjaźnionych mechaników lub instruktorów.


    Przykład ze 120 km/h. Mijamy semafor z S5 z V=120 km/h. Hamowanie nawet nie ze stuprocentową skutecznością (około 0,1 MPa upuszczone z przewodu głównego). Gdyby nie luzowanie składu na moje oko zatrzymanie w granicach 200-300 metrów przed semaforem. Ze 160 km/h się nie wypowiadam, gdyż nie miałem okazji śmigać z tak zawrotnymi prędkościami. Z instruktorami jeszcze nie rozmawiałem, ale właściwie wszyscy mechanicy mówili, że przy prędkości rozkładowej 120 km/h spokojnie właśnie z taką prędkością można mijać pomarańczowe światło.
    Nie wiem teraz kto źle interpretuje sygnały. Czekam na rozmowę z instruktorami, może oni rozwieją wątpliwości.

    Offline Radkos07

    • Wiadomości: 297
      • Zobacz profil
    • Otrzymane polubienia: 0
    SBL czterostawna
    « Odpowiedź #7 dnia: 13 Lipca 2005, 22:43:59 »
    Cytat: "EU07-457"
    właściwie wszyscy mechanicy mówili, że przy prędkości rozkładowej 120 km/h spokojnie właśnie z taką prędkością można mijać pomarańczowe światło.

    Jeżeli masz na myśli 3-wną SBL, bo przy 4-wnej SBL przecież Ci na taśmie wykaże ponad dopuszczalną prędkość...
    Ciężka praca i brak rozrywek sprawią,
    ze bedziesz cholernym nudziarzem,
    a twoja żona bogatą wdową

    Offline EU07-457

    • Zasłużony dla Symulatora
    • Wiadomości: 1475
    • dyrektor lokomotywy
      • Zobacz profil
      • Paweł Telega - fotografia kolejowa
    • Otrzymane polubienia: 2
    SBL czterostawna
    « Odpowiedź #8 dnia: 14 Lipca 2005, 16:19:20 »
    Cytat: "Radkos07"
    Jeżeli masz na myśli 3-wną SBL, bo przy 4-wnej SBL przecież Ci na taśmie wykaże ponad dopuszczalną prędkość...


    Cały czas mam na myśli 4-stawną. Sam już się pogubiłem, bo wedle nich oznacza to, że masz przed sobą 2 odstępy wolne (mają rację), ale nic o 100 km/h nie wspominają. Cały czas weryfikuję. Dzisiaj kolejna rozmowa z mechanikiem i kolejna wersja o której pisałem wcześniej.
    Bardzo intryguje mnie to co piszesz (jak przypuszczam jeździsz). Wiem, że właściwie brak jazdy po takiej blokadzie (od biedy jeden pociąg) nie zwalnia maszynisty od znajomości przepisów. Powiem Ci, że ten, z którym dzisiaj rozmawiałem nawet nie wiedział, że przy przedostatnim semaforze 4-stawnej SBL jest wskaźnik W1. Patrzył na mnie jakbym głosił jakieś herezje...

    Offline jaras

    • Wiadomości: 224
      • Zobacz profil
    • Otrzymane polubienia: 12
    SBL czterostawna
    « Odpowiedź #9 dnia: 14 Lipca 2005, 23:58:55 »
    Witam ponownie.

    Już wiem, gdzie widziałem tę definicję sygnałów podawanych przez semafory SBL: tutaj.

    Zatem, jeśli problem tego nieszczęsnego S3 i S5 na czterostawnej tak bardzo Cię gryzie ;-), to napisz e-maila do autora tejże strony, skąd ma on takie definicje, przedyskutuj z nim sprawę i po temacie ;-). A o rozwiązaniu problemu napisz też, proszę, tutaj na forum (przydałoby mi się to do dokumentacji). Nawiasem mówiąc, nie jest to jedyne źródło, gdzie z takimi definicjami się spotkałem.

    I właśnie to mnie zastanawia: skąd się biorą takie opisy sygnałów, skoro nie ma o nich mowy w E1?

    A co do rozmów z niedouczonymi mechanikami, to ja już ten problem znam też z własnego doświadczenia :-). Kiedy rozwiązywałem pewien kłopot z sygnałem zastępczym w swej dokumentacji, spotkałem się z wieloma przypadkami nieznajomości przepisów nie tylko wśród maszynistów ("aaa, bo ja nigdy takiego sygnalizatora nie spotkałem, jak dwadzieścia pare lat jeżdżę" ;-).

    Pozdrawiam serdecznie.
    Jarosław Krasuski (@ jaras)

    Doc: tutaj.
    No cóż... trzeba się powoli zbierać do odejścia z tego forum - nic tu po mnie.

    Offline uetam

    • Zasłużony dla Symulatora
    • Wiadomości: 2641
      • Zobacz profil
    • Otrzymane polubienia: 6
    SBL czterostawna
    « Odpowiedź #10 dnia: 15 Lipca 2005, 08:54:47 »
    Cytat: "jaras"

    A co do rozmów z niedouczonymi mechanikami, to ja już ten problem znam też z własnego doświadczenia :-). Kiedy rozwiązywałem pewien kłopot z sygnałem zastępczym w swej dokumentacji, spotkałem się z wieloma przypadkami nieznajomości przepisów nie tylko wśród maszynistów ("aaa, bo ja nigdy takiego sygnalizatora nie spotkałem, jak dwadzieścia pare lat jeżdżę" ;-).

    Pozdrawiam serdecznie.

    No dokladnie... Niektorzy nie znaja nawet E1 dobrze (np. pewien mech z XXX nie wiedzial co to s12 jest...)

    Offline EU07-457

    • Zasłużony dla Symulatora
    • Wiadomości: 1475
    • dyrektor lokomotywy
      • Zobacz profil
      • Paweł Telega - fotografia kolejowa
    • Otrzymane polubienia: 2
    SBL czterostawna
    « Odpowiedź #11 dnia: 17 Lipca 2005, 12:38:20 »
    Witajcie,
    Problem S3 na czterostawnej SBL wydaje się być rozwiązany. Wczoraj rozmawiałem z mechanikiem (instruktorem) z Olszynki. Powiedział, że przy S3 na blokadzie (niezależnie czy jest przy semaforze W1 czy go nie ma), jazda przy następnym semaforze odbywa się z prędkością nie większą niż 100 km/h (czyli tak jak pisał @jaras). OK, zapytałem go po co w takim razie jest W1 na przedostatnim semaforze. Chyba bym na to nie wpadł. Otóż jeśli np. blokada jest "ciemna" i jazda odbywa się na rozkaz, wówczas maszynista przy ostatnim semaforem tejże blokady (ze wskaźnikiem W18) MUSI mieć na haslerze nie więcej niż 100 km/h, stąd na przedostatnim ustawiony jest wskaźnik W1, żeby mechanik zdążył wyhamować do tych 100 km/h.
    Teraz chyba mogę spać spokojnie :)

    Offline jaras

    • Wiadomości: 224
      • Zobacz profil
    • Otrzymane polubienia: 12
    SBL czterostawna
    « Odpowiedź #12 dnia: 17 Lipca 2005, 15:37:18 »
    Aaa, rozumiem już teraz wszystko :-).

    Zawsze bowiem zastanawiałem się, po co w ogóle jest ten wskaźnik W1. Teraz więc po wytłumaczeniu sprawy przez @ EU07-457 wydaje mi się już wszystko jasne :-).

    Wygląd wskaźnika W1 (przypomnę definicję z E1: "(...) dwa czarne kąty - jeden nad drugim, stykające się wierzchołkami") jest podobny do wyglądu wskaźników W9, tzw. "sierżantów" (z E1: "(...) czarny kąt, zwrócony wierzchołkiem ku dołowi (...) [lub] zwrócony wierzchołkiem ku górze"), które oznaczają miejsce jazdy ze mniejszoną prędkością. Po tym podobieństwie wygląd wskaźnika W1 sugerować by mógł nakaz jazdy z takim wyrachowaniem szybkości, aby móc zatrzymać pociąg przed ewentualnym sygnałem S1 lub Sr1 - "Stój" na semaforze. Szczególnie wówczas, gdy sygnalizacja (semafor SBL albo tarcza ostrzegawcza) jest nieczynna lub z innego powodu nie można brać pod uwagę ich wskazań.

    Ot, niegłupie te przepisy kolejowe, a i ten Twój maszynista - mądry człowiek ;-).

    Pozdrawiam Cię serdecznie.
    Jarosław Krasuski (@ jaras)

    Doc: tutaj.
    No cóż... trzeba się powoli zbierać do odejścia z tego forum - nic tu po mnie.