Autor Wątek:  Wagony Towarowe - Temat Zbiorczy  (Przeczytany 5174 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline DieselPower

  • Deweloper
  • Wiadomości: 1311
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1196
Wagony Towarowe - Temat Zbiorczy
« dnia: 15 Września 2018, 12:58:43 »
Temat dla tych, którzy chcą się podzielić informacjami, ciekawostkami czy zdjęciami z dawnych lat związanych z wagonami towarowymi.

Na początek jak rozróżnić talboty jeżdżące w PKPC?  Popularne 436V, 440V czy 441V wyglądają na pierwszy rzut oka podobnie, ale po odczytaniu długości ze zderzakami można łatwo zidentyfikować jaki to typ.

436V   (- 14,04m -)
440V   (- 13,34m -)
441V   (- 13,50m -)
« Ostatnia zmiana: 15 Września 2018, 13:05:42 wysłana przez DieselPower »

Offline Balaclava

  • Deweloper
  • Wiadomości: 772
  • vel. krzysiuup
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 362
Odp: Wagony Towarowe - Temat Zbiorczy
« Odpowiedź #1 dnia: 15 Września 2018, 14:40:14 »
To ja też się podłączę. Czym się różni Eaos 462W względem np. 408W?
Fanpage FB | Addon do Blendera
Wykonam modele infrastruktury na zamówienie.
Można użyć modeli do innych symulatorów po kontakcie przez PW

Online RoboBatman

  • Wiadomości: 1204
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 278
Odp: Wagony Towarowe - Temat Zbiorczy
« Odpowiedź #2 dnia: 15 Września 2018, 14:41:52 »
Fajnie by było jakby ktoś wytłumaczył różnice między typami węglarek, bo typów węglarek jest całkiem sporo i można się pogubić. Ostatnio u mnie zawitał typ węglarki o nazwie "1415A2" z firmy PROTOR. Ma on swój odpowiednik w 4xxW?
« Ostatnia zmiana: 04 Marca 2019, 00:20:32 wysłana przez RoboBatman »
//Poszukuję znaki identyfikacyjne REV zakładów PKP CARGOTABOR//

Offline DieselPower

  • Deweloper
  • Wiadomości: 1311
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1196
Odp: Wagony Towarowe - Temat Zbiorczy
« Odpowiedź #3 dnia: 15 Września 2018, 18:26:28 »
Charakterystyczne cechy węglarek PKP Cargo:
« Ostatnia zmiana: 18 Września 2018, 12:18:01 wysłana przez DieselPower »

Online RoboBatman

  • Wiadomości: 1204
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 278
Odp: Wagony Towarowe - Temat Zbiorczy
« Odpowiedź #4 dnia: 27 Stycznia 2019, 17:58:02 »
Mam pytanie odnośnie jednej rzeczy co do wagonów towarowych. Często na wagonie typu 430W możemy spotkać dopisek "-w" zaraz po EAOS. Katalog wagonów towarowych spółki PKP CARGO mówi iż dopisek "-w" oznacza "wagon węglarkę normalnej budowy" (strona numer 8). Moje pytanie brzmi- po co ten dopisek skoro sama litera E z EAOS oznacza "wagon węglarkę normalnej budowy"? Są 430W które są oznaczone jako "EAOS" a są sztuki wagonów typu 430W które są oznaczone jako "EAOS-w". Czy jest jakaś istotna różnica? Z góry dzięki za odpowiedź.
//Poszukuję znaki identyfikacyjne REV zakładów PKP CARGOTABOR//

Offline DieselPower

  • Deweloper
  • Wiadomości: 1311
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1196
Odp: Wagony Towarowe - Temat Zbiorczy
« Odpowiedź #5 dnia: 27 Stycznia 2019, 18:09:03 »
Pewnie -w oznacza, że wagon posiada drzwi wyczystkowe.

Znalazłem listę różnic pomiędzy 401Wj a 409W (źródło https://forumtt.pl/viewtopic.php?t=9756#p117789)

  • drobiazgi w układzie hamulcowym
  • konstrukcja pudła:
    • wysokość bocznej obwiedziny górnej
    • rozstaw słupków (w obu przypadkach jest nierównomierny ale różny i dlatego przerwa pomiędzy lewym skrajnym słupkiem a ryglem otworu wyczystkowego jest różna)
    • konstrukcją słupków 401Wj ma 2 wykonania ściany ze słupkami z ceowników i z dwuteowników natomiast 409W tylko dwuteownikowae a wersja 409Wj ze słupkami ceownikowymi ma wzmocnienia dolne po różnych strona słupka
  • konstrukcja ostoi
    • poza drobiazgami różna jest czołownica (409W ma przystosowana do zabudowy sprzęgu samoczynnego więc ma duży otwórw środkowej części i hak na demontowalnych prowadnikach)

Online RoboBatman

  • Wiadomości: 1204
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 278
Odp: Wagony Towarowe - Temat Zbiorczy
« Odpowiedź #6 dnia: 03 Marca 2019, 20:06:22 »
To ja na podstawie swoich obserwacji i sfoconego przez siebie i kolegi @DzordZ taboru-wytłumaczę na czym polegają najprostsze (według mnie) różnice pomiędzy wagonami węglarką serii 1415Ax. Jeśli ktoś ma coś do dodania ciekawego - zapraszam do dyskusji. A tymczasem:
1). 1415A1 - posiada przekątne wzmocnienie pośrodku wagonu i "żeberko" pomiędzy przekątnymi wzmocnieniami- zdjęcie numer "1" dzięki uprzejmości kolegi @DzordZ;
2) 1415A2 - posiada haki promowe przyspawane bezpośrednio do ostoi;
3) 1415A3 - posiada haki promowe przyspawane na wysięgniku.
4) Różnica w przyrządach nastawiaczy pomiędzy A2 a A3;
5) Przy foceniu typów 1415A2 i 1415A3 zalecam focenie tabliczek (subtelne kosmetyczne różnice).
« Ostatnia zmiana: 03 Marca 2019, 20:44:57 wysłana przez RoboBatman »
//Poszukuję znaki identyfikacyjne REV zakładów PKP CARGOTABOR//

Offline Quark-t

  • Administrator
  • Wiadomości: 3583
  • Inżynier testu
    • Zobacz profil
    • Automatix Sp. z o.o.
  • Otrzymane polubienia: 43
Odp: Wagony Towarowe - Temat Zbiorczy
« Odpowiedź #7 dnia: 04 Marca 2019, 17:05:16 »
Jako suplement do tematu - katalog wagonów PKP Cargo:
https://www.pkpcargo.com/pl/strefa-klienta/katalog-wagonow/
Pozdrawiam, Quark-t

Offline DieselPower

  • Deweloper
  • Wiadomości: 1311
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1196
Odp: Wagony Towarowe - Temat Zbiorczy
« Odpowiedź #8 dnia: 21 Kwietnia 2019, 22:28:32 »
Kiedyś przewinął się temat wagonu Ealos. Jak się okazuje są to przebudowane 408W, reszta informacji poniżej.

http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=10095

Cytuj
Bardzo ciekawy wagon. We wczesnych latach 90ych PKP borykało się z brakami w wagonach z otwieranym nadwoziem. Skutkiem tego była adaptacja kilkudziesięciu węglarek rodziny 408W z zabudową ruchomej pokrywy w formie dachu. Przebudowane w ten sposób wagony sklasyfikowano jako 408W/T.

W okresie późniejszym w związku z zużyciem komponentów zdecydowano się wagony te ponownie przebudować zdejmując dach i dostosowując do roli zwykłej węglarki. Taki właśnie wagon mamy w kadrze.

Inne zdjęcia:

http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=2005
http://adamusadam.pl/system/assets/1263814714_normal.JPG
« Ostatnia zmiana: 21 Kwietnia 2019, 22:29:37 wysłana przez DieselPower »

Online RoboBatman

  • Wiadomości: 1204
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 278
Odp: Wagony Towarowe - Temat Zbiorczy
« Odpowiedź #9 dnia: 18 Czerwca 2019, 01:35:30 »
Odchodząc od tematu węglarek - zgłaszam pilne zapotrzebowanie jak w miarę prosto odróżnić wagony cysterny od siebie typu 402R, 418R i 431R (numer EVN odpada). Z góry Dziękuję Bardzo.
//Poszukuję znaki identyfikacyjne REV zakładów PKP CARGOTABOR//

Offline DzordZ

  • Fotograf
  • Wiadomości: 129
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 117
Odp: Wagony Towarowe - Temat Zbiorczy
« Odpowiedź #10 dnia: 18 Czerwca 2019, 09:19:37 »
431R jest o ponad metr dłuższa od pozostałych (13,44 vs 12,34). 402R i 418R mają różnice co najmniej w samym zbiorniku; tutaj patrzyłbym na oznaczenia ładowności całk., kubatury zbiornika oraz masy wagonu.

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 766
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 209
Odp: Wagony Towarowe - Temat Zbiorczy
« Odpowiedź #11 dnia: 18 Czerwca 2019, 16:19:06 »
Najłatwiej rozróżnić te wagony po zbiornikach i drabinkach:
- 402R mają zbiornik o średnicy 2100 mm i długości 9270 mm, a drabinki do górnego wlewu mają w 4/5 długości "beczki",
- 418R mają zbiornik o średnicy 2200 mm i długości 9330 mm, a drabinki do górnego wlewu mają w 2/3 długości "beczki",
- 431R mają zbiornik o średnicy 2100 mm i długości 10 330 mm, a drabinki do górnego wlewu mają na dennicy i dalej na "beczce".
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Online RoboBatman

  • Wiadomości: 1204
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 278
Odp: Wagony Towarowe - Temat Zbiorczy
« Odpowiedź #12 dnia: 24 Sierpnia 2019, 23:05:50 »
@Jaco : dobra, mówisz o średnicach zbiorników. Próbuję to znaleźć na tablicy opisującej dany wagon i nic. Można prosić o podpowiedź gdzie tego szukać? Z góry Dzięki.
//Poszukuję znaki identyfikacyjne REV zakładów PKP CARGOTABOR//

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 766
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 209
Odp: Wagony Towarowe - Temat Zbiorczy
« Odpowiedź #13 dnia: 25 Sierpnia 2019, 10:49:12 »
Na tablicy wagonu tego nie znajdziesz, ale żeby odróżnić te typy pomocna może być pojemność ładunkowa:
- 402R pojemność zbiornika 30,2 m3,
- 418R pojemność zbiornika 34,0 / 33,7 m3,
- 431R pojemność zbiornika 34,5 m3.
Oczywiście ważnym parametrem jest tutaj długość zbiornika.
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline DieselPower

  • Deweloper
  • Wiadomości: 1311
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1196
Odp: Wagony Towarowe - Temat Zbiorczy
« Odpowiedź #14 dnia: 31 Października 2019, 21:20:39 »
Szybkie pytanie - na co ma być ten uchwyt z lewej strony drzwi? Dodam, że aktualnie nie wszystkie wagony taki mają.

Offline matek123

  • Moderator
  • Wiadomości: 3894
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 666
Odp: Wagony Towarowe - Temat Zbiorczy
« Odpowiedź #15 dnia: 31 Października 2019, 23:22:47 »
Może do oznaczania skażenia wagonu/pociągu?

Offline DieselPower

  • Deweloper
  • Wiadomości: 1311
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1196
Odp: Wagony Towarowe - Temat Zbiorczy
« Odpowiedź #16 dnia: 03 Grudnia 2019, 21:36:19 »
Zdjęcia belgijskich wagonów z rodziny 1415A z drugiej połowy lat 90.

1415A1 http://www.dansk-jernbanearkiv.dk/europ/f885300.jpg
1415A2 http://www.dansk-jernbanearkiv.dk/europ/f8853013.jpg
1415A3 http://www.dansk-jernbanearkiv.dk/europ/f885302.jpg

Czy posiadacie więcej informacji na temat belgijskich wagonów z rodziny 1415A? Nadal wiemy o nich niewiele, choć aktualnie sporo tych wagonów kursuje w składach prywatnych przewoźników.

1415A1:

lata 90. http://www.dansk-jernbanearkiv.dk/europ/f885300.jpg
współcześnie https://photos.smugmug.com/Wagons/56-slovakia-ZSSK/Eaos/i-vhS8QBg/0/7b163976/XL/565331862-6_33_Eaos-XL.jpg
Z charakterystycznymi wnękami w pudle jest nie do pomylenia z innymi wagonami.

1415A2:

lata 90. http://www.dansk-jernbanearkiv.dk/europ/f8853013.jpg
współcześnie - wariant a) https://photos.smugmug.com/Wagons/56-slovakia-ZSSK/Eaos/i-TCht3TL/0/8a1e725c/XL/565348173-9_33_Eaos-XL.jpg
współcześnie - wariant b) https://photos.smugmug.com/Wagons/51-poland-pkp/Eaos-2/i-jsZXMFC/0/a39f5dca/XL/515348789-7_33_Eaos-XL.jpg

Występują dwa warianty - w pierwszym wersja A2 różni się od A1 tylko brakiem wnęk w pudle, a w drugim słupki są już takie jak w wariancie A3.
Czy najpierw wagony powstawały według wariantu a) a potem część przebudowano do wariantu b)?
Czy wagony z pierwszego okresu produkcji były budowane według wariantu a), a późniejsze wagony były już robione według wariantu b)?

1415A3:

lata 90. http://www.dansk-jernbanearkiv.dk/europ/f885302.jpg
wersja z pomostem https://photos.smugmug.com/Wagons/51-poland-pkp/Eaos/i-c59JPn6/0/3bbce0d6/XL/515331082-6_33_Eaos-XL.jpg
i wersja bez pomostu https://photos.smugmug.com/Wagons/51-poland-pkp/537-589/i-h3vdP7S/0/665e796d/XL/515373866-1_33_Eaos-XL.jpg

Czy produkowana była tylko wersja z pomostem, a później demontowano go w ramach napraw?
Czy może najpierw powstała wersja z pomostem, a później produkowano już wersję bez pomostu?
Dodatkowo wersja A3 ma haki na wysięgnikach oraz zamknięcie drzwi wpuszczone w obwodzinę.

Poprzeczkę przez całą długość czoła pewnie dodano w ramach napraw, żeby poprawić sztywność pudła. Można trafić na wiele pogiętych wagonów: https://photos.smugmug.com/Wagons/83-fs-italy/500-999/i-MBBz4xj/0/fc1a6a9c/XL/835301390-3_31_Eaos-XL.jpg Dużo podobnych wagonów było produkowanych w różnych zakładach w całej Europie, szczególnie w RFN.
« Ostatnia zmiana: 04 Grudnia 2019, 15:20:11 wysłana przez DieselPower »

Offline gg

  • Betatester
  • Wiadomości: 221
  • Bawię się w... dodatki do MaSzyny :P
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 42
Odp: Wagony Towarowe - Temat Zbiorczy
« Odpowiedź #17 dnia: 20 Stycznia 2020, 22:54:56 »
Jaka jest różnica między 401w, a 401wb?
« Ostatnia zmiana: 20 Stycznia 2020, 23:12:37 wysłana przez gg »
Pozdrawiam @gg
Z Maszyną przez luty ;)

Offline DieselPower

  • Deweloper
  • Wiadomości: 1311
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1196
Odp: Wagony Towarowe - Temat Zbiorczy
« Odpowiedź #18 dnia: 21 Stycznia 2020, 17:50:56 »
Rodzina 9-107 produkcji Vagónka Poprad.

9-107.4 - lata produkcji od 1979 do 1984, wózki typu 26-2.8, coraz rzadsze do spotkania - najczęściej w ruchu krajowym http://www.wgk.cal.pl/data/media/478/DSC06980.jpg
9-107.5 - lata produkcji od 1979 do 1983, wersja identyczna jak 9-107.4 tylko z wózkami typu Y25Cs, http://www.wgk.cal.pl/data/media/478/31_54_5968_756-4_Eas.jpg
9-107.4 Y - od 1987 do 1988 w ŽOS Ostrava 120 wagonom typu 9-107.4 wymieniono wózki na Y25Rs
9-107.11 - od 2006 do 2008 670 wagonom typu 9-107.4 wymieniono wózki na Y25Rs pochodzące z wagonów Gags 9-119.x http://www.wgk.cal.pl/data/media/478/31_54_5947_696-8_Eas-u.jpg

Cechą charakterystyczną tych wagonów jest gładkie wzmocnienie pod drzwiami: https://eu07.pl/userfiles/24710/old.jpg

9-107.6 - lata produkcji od 1983 do 1990, wózki typu Y25Rs lub Y25Cs, charakterystyczna częściowo drewniana podłoga https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6c/Eas-u_Ostrava_hl_n_2018_01.jpg
9-107.13 - przebudowa podłogi w 9-107.6 na całkowicie metalową, do 2011 przebudowano 1254 wagonów typu 9-107.6 http://www.wgk.cal.pl/data/media/1017/DSC05281.jpg
9-107.16 - przebudowa podłogi w 9-107.6 na całkowicie metalową, między 2014 a 2016 przebudowano 360 wagonów typu 9-107.6 w Lokotrans oraz warsztatach CDC

Cechą charakterystyczną tych wagonów jest wzmocnienie pod drzwiami z wgłębieniami (jak wagonach na eksport): https://eu07.pl/userfiles/24710/new.jpg

Opracowano na bazie www.parostroj.net/katalog/nv/ i własnych spostrzeżeń
« Ostatnia zmiana: 11 Lutego 2020, 15:07:38 wysłana przez DieselPower »