Autor Wątek:  Tabor kolei DR - DB  (Przeczytany 14401 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline EU40

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2164
  • Kochaj myśl twórczą-ćwicz dłoń!
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 347
Tabor kolei DR - DB
« dnia: 31 Lipca 2018, 11:17:47 »
Przeglądałem ostatnio historyczne strony dotyczące taboru kolei niemieckich. Na jednej ze stron znalazłem taką oto ciekawą książkę z 1960r. W końcowej jej części jest co nieco o lokomotywach E04 i E05 dostarczanych dla PKP w latach 50-tych jako reparacje wojenne.
Miłej lektury!
http://www.lokmalanders.de/media/41aa67d46e453e1ffff8035ffffffef.pdf
« Ostatnia zmiana: 31 Lipca 2018, 11:27:51 wysłana przez Stele »
Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę.

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 908
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 327
Odp: Tabor kolei DR - DB
« Odpowiedź #1 dnia: 31 Lipca 2018, 12:50:30 »
Reparacje wojenne? Czy aby na pewno? Tutaj chodzi o zamówienie lokomotyw EU04 (ex E200/E04) i EU20 (ex E05).

"W 1948 postanowiono zelektryfikować główne magistrale oraz linie podmiejskie o szczególnym znaczeniu, gdyż silniki elektryczne były znacznie bardziej wydajne niż silniki parowe używane do tej pory i silniki spalinowe, wprowadzane równolegle na kolei. Jednakże polski przemysł miał zbyt małe doświadczenie by sprostać temu zadaniu. Z przyczyn politycznych nie można było zrealizować tych inwestycji kupując lokomotywy z państw zachodnich. Pozostało tylko zamówienie ich w zakładach LEW w NRD. W roku 1950 rozpoczęto rozmowy dotyczące zakupu lokomotyw i elektrycznych zespołów trakcyjnych. Niemcy mieli już doświadczenie w budowie lokomotyw elektrycznych lecz stosowane w Polsce napięcie 3000V prądu stałego było zupełną nowością. Prace projektowe trwały od 1952 do 1954, kiedy to gotowy był już pojazd prototypowy".

źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/LEW_E04
« Ostatnia zmiana: 03 Sierpnia 2018, 14:34:02 wysłana przez Jaco »
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline EU40

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2164
  • Kochaj myśl twórczą-ćwicz dłoń!
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 347
Odp: Tabor kolei DR - DB
« Odpowiedź #2 dnia: 31 Lipca 2018, 14:28:12 »
Znajdę odpowiednie źródło Jaco i przedstawię. Z tego co wiem PKP nie wydało na zakup tych pojazdów ani marki.
Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę.

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 908
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 327
Odp: Tabor kolei DR - DB
« Odpowiedź #3 dnia: 31 Lipca 2018, 16:02:45 »
OK, jestem ciekawy:) Swoją drogą fajny materiał podałeś.
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline bolek

  • Wiadomości: 100
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 21
Odp: Tabor kolei DR - DB
« Odpowiedź #4 dnia: 31 Lipca 2018, 19:45:29 »
PRL zrzekła się reparacji od Niemiec w 1953, a powodem było... NRD, a konkretnie nie narażanie tego państwa na tak duże wydatki. Jeżeli już to odbyło się to w ramach "bratniej pomocy", ewentualnie w zamian za te loki, Polska mogła zrezygnować z rewindykacji części taboru z NRD, ale to już tylko moje przypuszczenie.

Offline EU40

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2164
  • Kochaj myśl twórczą-ćwicz dłoń!
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 347
Odp: Tabor kolei DR - DB
« Odpowiedź #5 dnia: 31 Lipca 2018, 19:48:07 »
Niestety nie moge odnalezc materialu. Skoro nie ma, to informacja niepewna.
Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę.

Offline Kolej w Polsce

  • Deweloper
  • Wiadomości: 392
  • Potrzymaj mi piwo
    • Zobacz profil
    • pornhub.com
  • Otrzymane polubienia: 512
Odp: Tabor kolei DR - DB
« Odpowiedź #6 dnia: 31 Lipca 2018, 20:19:59 »
Z NRD, a dokładniej z fabryki LEW były loki EU04, EU20 i EL2 oraz EZT EN56 i ED70 oraz elektryczne lokomotywy wąskotorowe dla górnictwa.
Słupy Robię.
Lista projektów KejWuPe(głównie słupky)

Ugułem śmiszny deweloper XDD

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 908
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 327
Odp: Tabor kolei DR - DB
« Odpowiedź #7 dnia: 01 Sierpnia 2018, 08:20:32 »
EN56 i ED70 zbudowane były przez Waggonbau Görlitz. Z całej wymienionej floty jeżdżą już tylko EL2.
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Online matek123

  • Moderator
  • Wiadomości: 5282
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1639
Odp: Tabor kolei DR - DB
« Odpowiedź #8 dnia: 01 Sierpnia 2018, 08:28:46 »
Zapomnieliście w tej wyliczance o ASF. :)
Poszukuję zdjęć na tekstury pociągów sieciowych. Szczególnie platform z pomostami.

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 908
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 327
Odp: Tabor kolei DR - DB
« Odpowiedź #9 dnia: 01 Sierpnia 2018, 18:27:31 »
Popularne "Adolfy" ASF typu EL16 w Niemczech zastąpiły niejako maszynki BR323 dawnej serii Köf II. Na kolejach DR, ASF pracowały w ilości 514 sztuk, a na PKP 134 szt, gdzie były "zbawieniem" przy lekkich manewrach w depo. Wbrew pozorom EL16 świetnie sprawdzają się do dziś w wielu lokomotywowniach przy przestawianiu lokomotyw, ezt i wagonów. Imponujące jest to, że napęd pomiędzy osiami i silnikami przenoszony jest przez łańcuchy.

"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 908
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 327
Odp: Tabor kolei DR - DB
« Odpowiedź #10 dnia: 01 Sierpnia 2018, 18:45:49 »
Jeżeli już to odbyło się to w ramach "bratniej pomocy", ewentualnie w zamian za te loki, Polska mogła zrezygnować z rewindykacji części taboru z NRD, ale to już tylko moje przypuszczenie.
PKP po wojnie otrzymała w ramach rewindykacji wiele swoich i "nieswoich" parowozów np. serii Ok1, Tp4, Tr21, Ok22, Ty23, Os24, OKl27, Pt31, czy OKz32 i inne tak więc Polska nie odpuszczała i nie rezygnowała z rewindykacji.
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline bolek

  • Wiadomości: 100
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 21
Odp: Tabor kolei DR - DB
« Odpowiedź #11 dnia: 01 Sierpnia 2018, 19:02:35 »
O ile pamiętam to w latach 50. oddaliśmy do NRD część Ty1 i Pt1, albo właśnie za te elktryki, albo za nasze parowozy.

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 908
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 327
Odp: Tabor kolei DR - DB
« Odpowiedź #12 dnia: 03 Sierpnia 2018, 12:40:24 »
"Elektryfikacja kolei w Polsce - osiągnięcia i perspektywa".

"(...) Zastanawiano się, od której linii magistralnej rozpocząć elektryfikację sieci kolejowej w Polsce. Wybór padł na najstarszą linię kolejową na ziemiach polskich tj. linię Warszawa - Katowice przez Piotrków, Częstochowę. Aby zwiększyć jej możliwości przewozowe, należało wybudować albo drugą parę torów z Warszawy do Katowic, albo budować nową linię na innej krótszej trasie, albo decydować się na zwiększenie przelotności istniejącej linii poprzez zmianę trakcji parowej na bardziej wydajną trakcję elektryczną. W 1948 Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów zatwierdził wniosek Ministra Komunikacji mgr inż. Jana Rabanowskiego o elektryfikację linii Warszawa - Śląsk (z odgałęzieniem do Łodzi Fabrycznej). Sprawę budowy nowej linii na tej trasie odłożono ze względu na duże koszty, na co zniszczony kraj nie mógł sobie w tym czasie pozwolić. Biuro Elektryfikacji Kolei PKP rozpoczęło natychmiast prace projektowe i starania o zakup za granicą urządzeń dla elektryfikacji tej magistrali (...)."

i dalej

"(...) W wyniku rozmów ze stroną NRD zakupiono w roku 1950 i latach następnych urządzenia dla 16 podstacji trakcyjnych produkcji EAW w Berlinie, jedną podstację przewoźną, 25 lokomotyw BoBo serii EU04, 34 lokomotywy CoCo serii EU20, 36 trzywagonowych zespołów elektrycznych EN56 i 2 czteroczłonowe zespoły trakcyjne ED70 dla obsługi ekspresów na trasie Warszawa - Śląsk oraz 9 4- i 6-osiowych wagonów (z napędem spalinowym) do rewizji sieci trakcyjnej (...)."

Źródło: Trakcja i Wagony nr 1/1986.
Uwagi: jeśli chodzi o wagony sieciowe, to zapewne chodzi o SR51 (2 osiowe; 8 szt.) i SR52 (4 osiowe; 4 szt.).
« Ostatnia zmiana: 03 Sierpnia 2018, 14:33:19 wysłana przez Jaco »
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline EU40

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2164
  • Kochaj myśl twórczą-ćwicz dłoń!
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 347
Odp: Tabor kolei DR - DB
« Odpowiedź #13 dnia: 05 Sierpnia 2018, 09:36:23 »
Dzięki @Jaco. Tu każda informacja cenna. Napisałem o tych reparacjach, bo gdzieś o tym przeczytałem. Na chwilę obecną podzielam pogląd o zakupie.
Postaram się też zdobyć szczegółowe rysunki tego taboru, bo myślę że w MaSzynie modele zrobione są zbyt skromnie. Mój znajomy, który obsługiwał pojazdy EU20 w lokomotywowni Piotrków, bardzo miło je wspomina. Pojazdy przez lata były naprawiane aż docelowo stworzono całkiem mocną i sprawną maszynę. Jak było z EU04, nie wiem.
Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę.

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 908
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 327
Odp: Tabor kolei DR - DB
« Odpowiedź #14 dnia: 06 Sierpnia 2018, 16:57:39 »
"Elektryczne pojazdy trakcyjne w okresie 50 - lecia PKP".

"(...) Lokomotywy EU04 i EU20.
Obydwa typy lokomotyw miały takie same silniki trakcyjne z zawieszeniem tramwajowym oraz szereg takich samych elementów i zespołów aparatury elektrycznej. Dzięki kształtowi charakterystyk trakcyjnych i głębokiemu (do 25% pełnego pola) odwzbudzaniu, rozłożonemu na 8 stopni, lokomotywy miały cechy uniwersalności. Różnice w budowie obu serii dotyczyły rozwiązań spawanych konstrukcji ostoi, z urządzeniami cięgłowymi i zderzakami umocowanymi w ich czołownicach, a przede wszystkim konstrukcji wóżków napędnych z kołami o średnicy 1350 mm. W lokomotywie serii EU04 wózki były typu bujakowego z kolumnowym prowadzeniem łożysk, z usprężynowaniem niezależnym, w którym zastosowano sprężyny śrubowe. Belka bujakowa, połączona na końcach sztywnie z wspornikami ostoi nadwozia, była wsparta po każdej stronie na resorze zawieszonym przez wieszaki do belki ostojnicowej wózka. Czop skrętowy, wysięgający w dół z poprzecznicy wózka, osadzony dolnym końcem w kulistym gnieździe belki bujakowej, przenosił wyłącznie siły wzdłużne na ostoję nadwozia. Dzięki układowi bujakowemu i sprzężeniu wózków dyszlowym sprężystym sprzęgiem poprzecznym lokomotywa wykazywała dobre wskaźniki dynamiczne.
W lokomotywie EU20 trzyosiowe wózki, z kolumnowym prowadzeniem łożysk, miały usprężynowanie sprzężone, na które składały się zawieszone pod kadłubami łożysk resory i płaskie sprężyny gumowe, połączone wahaczami. Spawana ostoja wózka miała dwie poprzecznice, przy czym w przedniej był osadzony czop skrętowy ze sprężynowym nastawiaczem zwrotnym. Nadwozie na każdym wózku wspierało się sprężyście w trzech punktach: dwa punkty tworzyły kuliste ślizgi, osadzone na resorach zawieszonych w belkach ostojnicowych w płaszczyźnie przedniej poprzecznicy, zaś trzeci punkt oparcia mieścił się na środku tylnej poprzecznicy w postaci gniazda ze sprężyną z drugim nastawiaczem zwrotnym. Obydwa wózki łączył bezdyszlowy sprężynowy sprzęg poprzeczny.
Dopuszczalna prędkość jazdy 110 km/h dla obu serii lokomotyw wynikała z dużej masy wózków i tramwajowego zawieszenia ciężkich silników trakcyjnych. Lokomotywy serii EU04 były wykorzystywane głównie do prowadzenia pociągów pasażerskich, zaś serii EU20 do pociągów towarowych (...)".


Źródło: "Trakcja i Wagony nr 12/1986".     

"Lokomotywa elektryczna serii EU04".
"(...) Ówczesna polityka prowadzona w ramach bloku wschodniego wykluczała podjęcie najbardziej sensownej z technicznego punktu widzenia, bliższej współpracy gospodarczej z którymkolwiek z państw zachodnich. W 1950 roku na podstawie zaleceń Ministerstwa Handlu Zagranicznego rozpoczęto więc rozmowy z przemysłem NRD (...)".
"(...) Kontrakty zawarte na początku lat 50 z NRD, opiewające na dostawę lokomotyw, ezt, wagonów do rewizji sieci trakcyjnej oraz wyposażenia podstacji trakcyjnych były jednocześnie największym zamówieniem importowym na rzecz elektryfikacji polskich kolei (...)".
"(...) Na przykład w 1958 roku odsetek niesprawnych lokomotyw elektrycznych sięgał aż 43,9% (przy planowanym 27,4%). Najpoważniejszą kwestią okazała się sprawa pękania ram wózków, której producent początkowo nie chciał rozpatrywać w ramach gwarancji. Dopiero szczegółowe ekspertyzy COBiRTK pozwoliły udowodnić, że przyczyna uszkodzeń leży w nieprawidłowej konstrukcji, a ponadto w złej technologii wykonanych prac spawalniczych, jednak realizacja roszczeń PKP przebiegała nadal opornie (...)".
"(...) Problemy stwarzały też ciężkie zespoły przetwornic, niedostatecznie chłodzone i skłonne do uszkodzeń żeliwne rezystory rozruchowe i przyjęty sposób rozrządu za pomocą wału kułakowego (...)".


Źródło" Świat kolei 7/2001", EMI-PRESS 2001

"EU04"
"(...) Lokomotywy importowane z NRD miały nowoczesną budowę, jednak w początkowym okresie eksploatacji wykazywały bardzo dużą awaryjność. Przez szereg lat lokomotywy serii EU04 zasadniczo wykorzystywano w ruchu pasażerskim, chociaż duża masa pojazdu, przy tramwajowym zawieszeniu silników była przyczyną niekorzystnego oddziaływania na tor (...)".
"EU20"
"(...) Dzięki uniwersalnej charakterystyce trakcyjnej, mając instalację ogrzewania, mogły być wykorzystane w ruchu pasażerskim, jednak duża masa wózków, pomimo dwustopniowego usprężynowania, z tramwajowym zawieszeniem silników trakcyjnych była przyczyną niekorzystnych własności dynamicznych przy jeździe z większą prędkością. Pojazdy wykazywały bardzo dużą zawodność (uszkodzenia aparatury i maszyn oraz czopów skrętu, wadliwa konstrukcja rezystorów) (...)".

Źródło: "Atlas lokomotyw elektrycznych", KOLPRESS 2017

Dodam coś ze swoich wspomnień dot. EU04: interesuję się to serią mniej więcej od 1989 roku i od tego czasu zbieram różne dane, ale także szukałem śladów tych loków, przy czym zacząłem w 1989 od ówczesnego Muzeum Kolejnictwa, gdzie stała EU04-24. Niestety była w stanie agonalnym, a przyjechała do Warszawy o własnych siłach latem 1982 roku... Na początku lat 90 bywałem na słynnym złomowisku lokomotyw w Chróścinie Nyskiej i miałem okazję widzieć już tylko pocięte wraki EU04 i EU20 z tabliczkami, przy czym nie była to typowa sterta złomu, ale coś, co jeszcze w jakimś procencie przypominało, że była to lokomotywa (kabiny odcinano w całości, a potem całe ściany boczne). Lokomotyw obu serii widziałem kilkanaście w w/w stanie. Był jeszcze inny wątek: odwiedziłem w latach 90 miejsce, gdzie na złomowisku Katowice Muchowiec pocięto przedostatnią "Bezerkę", czyli EU04-18, która przez lata była "grzejką" w Bielsku Białej (do listopada 1987, czyli 4,5 roku po skreśleniu z PKP!). Niestety na Muchowcu "18-tki" już nie było... Badając dalej temat pamiętałem, że jeżdżąc często przez Czechowice Dziedzice do rodziny w Bielsku Białej zawsze nos miałem przy szybie i oglądałem lokomotywy odstawione przy płocie lokomotywowni. Tam, jak się później dowiedziałem odstawiano zawsze maszyny rezerwowe, uszkodzone lub wycofane z eksploatacji. Tutaj z pomocą przyszedł mój starszy brat, mówiąc że około 1983 roku widział tam kilka EU04 i pokazywał mi je jako 9 letniemu chłopcu. Wiecie, że po latach ustaliłem, że były to EU04-03, 04, 07 i 18 i rzeczywiście rok 1983! Pasja do kolei połączona z badaniem jej historii to piękna sprawa!

Dodam w podsumowaniu info o ostatnich EU04, które wycofane z ruchu jeszcze gdzieś tam stały (lista niepełna):
1983 Czechowice Dziedzice: 03, 04, 07, 18
1985 Łazy: 17, 21, 23
1986 Czechowice Dziedzice: 24.

Ostatnimi jeżdżącymi były: EU04-24 (do 15.06.1982) i EU04-11 (do 19.09.1982), a ostatnią "pod prądem" jako "grzejka" EU04-18. W ruchu regionalnym EU04 prowadziły głównie piętrusy (ścięte) serii Bipa i/lub wagony "ryflaki" typu 43A. Ogólnie maszyny EU04 pocięto w PPZM Chróścina Nyska, w Rybniku, Zabrzegu Czarnolesiu i Katowicach Muchowcu.
   

« Ostatnia zmiana: 06 Sierpnia 2018, 18:47:55 wysłana przez Jaco »
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline ST44-003

  • Deweloper
  • Wiadomości: 2882
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 224
Odp: Tabor kolei DR - DB
« Odpowiedź #15 dnia: 06 Sierpnia 2018, 18:02:23 »
W zasadzie, skorupy EU04 i EU20 pozwolą na bardzo dokładne wykonanie modeli. Przy porządnym zwymiarowaniu i ofotgrafowaniu przedziału maszynowego i kabiny spokojnie zrobi się model HQ. Problemem jest tylko fizyka.

Offline ET22_RULZ

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 592
  • User #13
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 24
Odp: Tabor kolei DR - DB
« Odpowiedź #16 dnia: 06 Sierpnia 2018, 18:45:39 »
W zasadzie, skorupy EU04 i EU20 pozwolą na bardzo dokładne wykonanie modeli. Przy porządnym zwymiarowaniu i ofotgrafowaniu przedziału maszynowego i kabiny spokojnie zrobi się model HQ. Problemem jest tylko fizyka.
Jakim problemem? Od lat mamy fizykę opartą na szczegółowej dokumentacji.
"Nudzą Jacka takie sprawy, ciągła praca, brak zabawy"
Pozdrawiam,
Bartosz "ET22_RULZ" Wojciechowski

Offline ST44-003

  • Deweloper
  • Wiadomości: 2882
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 224
Odp: Tabor kolei DR - DB
« Odpowiedź #17 dnia: 06 Sierpnia 2018, 21:24:10 »
Jakoś wcześniej o tym nie było mowy.
A ET21? I knorr? Też są zgodne z rzeczywistością?

Offline EU40

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2164
  • Kochaj myśl twórczą-ćwicz dłoń!
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 347
Odp: Tabor kolei DR - DB
« Odpowiedź #18 dnia: 06 Sierpnia 2018, 21:37:37 »
Zawór maszynisty Knorra to wina exe @ST44-003. I tak jakoś w miarę chodzi.
Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę.

Offline biovital1

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 307
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 208
Odp: Tabor kolei DR - DB
« Odpowiedź #19 dnia: 06 Sierpnia 2018, 23:30:52 »

 EU04-18, która przez lata była "grzejką" w Bielsku Białej (do listopada 1987, czyli 4,5 roku po skreśleniu z PKP!). Niestety na Muchowcu "18-tki" już nie było...
18-stka była wywieziona z WGW Bielsko Biała w 1986 roku i stała przez ok. rok w miejscu gdzie zazwyczaj stoi w rezerwie SA138, czyli pod kładką przerzuconą nad peronami. Byłem tam nawet w kabinie i maszynowni, ale ciężko się było do niej dostać, bo była "przetrzebiona" przez zbieraczy metali kolorowych i drzwi do kabiny było trudno sforsować przez stertę azbestu itp. Później na przełomie października listopada 1987 była na lokomotywowni w Dziedzicach i na polecenie kierownika warsztatu zdemontowano z niej tabliczki firmowe, które później zdobiły biuro. Następnie później wylądowała w Czarnolesiu, a dalej nie wiem.

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 908
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 327
Odp: Tabor kolei DR - DB
« Odpowiedź #20 dnia: 08 Sierpnia 2018, 20:07:06 »
@biovital1: bardzo cenne uwagi! Dzięki! Takie niuanse mnie bardzo interesują.
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline bolek

  • Wiadomości: 100
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 21
« Ostatnia zmiana: 08 Sierpnia 2018, 21:21:07 wysłana przez bolek »

Offline EU40

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2164
  • Kochaj myśl twórczą-ćwicz dłoń!
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 347
Odp: Tabor kolei DR - DB
« Odpowiedź #22 dnia: 08 Sierpnia 2018, 23:39:13 »
No jestem w szoku! Korea również zakupiła identyczne elektrowozy??
Ciekawe jak wygląda wnętrze tego cuda?
Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę.

Offline biovital1

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 307
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 208
Odp: Tabor kolei DR - DB
« Odpowiedź #23 dnia: 09 Sierpnia 2018, 04:10:24 »
No jestem w szoku! Korea również zakupiła identyczne elektrowozy??
Na pl.misc.kolej były przeprowadzane "analizy" już 13 lat temu :)

Offline Cookie

  • Wiadomości: 270
  • Привет! Как дела?
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 119
Odp: Tabor kolei DR - DB
« Odpowiedź #24 dnia: 09 Sierpnia 2018, 04:17:14 »
Jeśli w Korei jeżdżą do dzisiaj to jest malutka szansa na zdobycie materiałów dzwiękowych i wymiarowych do modelu. Ale nawet jeśli znalazłby się ochotnik na taką wyprawę to prawdopodobnie i tak nie uzyskałby pozwolenia na zdjęcia i nagrania. Ale malutka szansa zawsze jest.
Ta piękna stalowa MaSzyna... Która wozi mnie na wakacje...

Offline biovital1

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 307
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 208
Odp: Tabor kolei DR - DB
« Odpowiedź #25 dnia: 09 Sierpnia 2018, 06:45:38 »
Jeśli w Korei jeżdżą do dzisiaj to jest malutka szansa na zdobycie materiałów dzwiękowych
A byłoby co nagrywać, bo były bardzo głośne tzn. przetwornica wyła. Wentylatorów chłodzących silniki praktycznie  nikt nie używał.

Offline blondasek

  • Wiadomości: 50
  • Lubię placki. I EU06.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 4
Odp: Tabor kolei DR - DB
« Odpowiedź #26 dnia: 09 Sierpnia 2018, 09:19:04 »
Przecież to jest Red Flag 1/2, na bazie Skody 22E:
https://en.wikipedia.org/wiki/Red_Flag_1-class_locomotive
66105 odjazd.

Offline EU40

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2164
  • Kochaj myśl twórczą-ćwicz dłoń!
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 347
Odp: Tabor kolei DR - DB
« Odpowiedź #27 dnia: 09 Sierpnia 2018, 10:43:33 »
No jestem w szoku! Korea również zakupiła identyczne elektrowozy??
Na pl.misc.kolej były przeprowadzane "analizy" już 13 lat temu :)
No i co Kolega na to? Coś ten pl.misc.kolej słabo analizuje. Ale przyznam że kształtem baaardzo podobne.
Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę.

Offline biovital1

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 307
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 208
Odp: Tabor kolei DR - DB
« Odpowiedź #28 dnia: 09 Sierpnia 2018, 12:47:06 »
Przecież to jest Red Flag 1/2, na bazie Skody 22E:
https://en.wikipedia.org/wiki/Red_Flag_1-class_locomotive
To jest bliźniacza maszyna z EU20. Pudło i wózki ma 100% zgodne.

Offline blondasek

  • Wiadomości: 50
  • Lubię placki. I EU06.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 4
Odp: Tabor kolei DR - DB
« Odpowiedź #29 dnia: 09 Sierpnia 2018, 13:19:41 »
Przecież to jest Red Flag 1/2, na bazie Skody 22E:
https://en.wikipedia.org/wiki/Red_Flag_1-class_locomotive
To jest bliźniacza maszyna z EU20. Pudło i wózki ma 100% zgodne.

Jesteś pewien? Z danych dostępnych w internecie wynika, że:
Red Flag bazuje na technologii przetransferowanej od Skody, dokładniej Skody 22E której dokumentacja została zakupiona przez Koreę Północną.
Z kolei Skoda 22E powstała na bazie Skody 12E, a Skoda 12E powstała na bazie BLS Ae 4/4.

Zapewne EU20 miała gdzieś wspólną historię ze Skodziszem (pewnie BLS Ae 4/4), ale w żaden sposób nie był to bezpośredni transfer technologii EU20 -> Red Flag.
Ponadto, Skoda 12E była budowana w latach 1953-1958, gdzie EU20 1955-1958.
Z informacji które można znaleźć na temat EU04, wychodzi, że LEW wcześniej nie budował takich lokomotyw (elektryczne, Co'Co') - prędzej zbudowali ją w oparciu, być może, o Ae 4/4 a może i Skodę - to już moje gdybanie bo na więcej grzebania czasu nie miałem.
66105 odjazd.