- Symulator MaSzyna -

Symulator EU07 (i nie tylko) => Tabor kolejowy => Wątek zaczęty przez: EU40 w 31 Lipca 2018, 11:17:47

Tytuł: Tabor kolei DR - DB
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 31 Lipca 2018, 11:17:47
Przeglądałem ostatnio historyczne strony dotyczące taboru kolei niemieckich. Na jednej ze stron znalazłem taką oto ciekawą książkę z 1960r. W końcowej jej części jest co nieco o lokomotywach E04 i E05 dostarczanych dla PKP w latach 50-tych jako reparacje wojenne.
Miłej lektury!
http://www.lokmalanders.de/media/41aa67d46e453e1ffff8035ffffffef.pdf
 (http://www.lokmalanders.de/media/41aa67d46e453e1ffff8035ffffffef.pdf)
Tytuł: Odp: Tabor kolei DR - DB
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 31 Lipca 2018, 12:50:30
Reparacje wojenne? Czy aby na pewno? Tutaj chodzi o zamówienie lokomotyw EU04 (ex E200/E04) i EU20 (ex E05).

"W 1948 postanowiono zelektryfikować główne magistrale oraz linie podmiejskie o szczególnym znaczeniu, gdyż silniki elektryczne były znacznie bardziej wydajne niż silniki parowe używane do tej pory i silniki spalinowe, wprowadzane równolegle na kolei. Jednakże polski przemysł miał zbyt małe doświadczenie by sprostać temu zadaniu. Z przyczyn politycznych nie można było zrealizować tych inwestycji kupując lokomotywy z państw zachodnich. Pozostało tylko zamówienie ich w zakładach LEW w NRD. W roku 1950 rozpoczęto rozmowy dotyczące zakupu lokomotyw i elektrycznych zespołów trakcyjnych. Niemcy mieli już doświadczenie w budowie lokomotyw elektrycznych lecz stosowane w Polsce napięcie 3000V prądu stałego było zupełną nowością. Prace projektowe trwały od 1952 do 1954, kiedy to gotowy był już pojazd prototypowy".

źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/LEW_E04
Tytuł: Odp: Tabor kolei DR - DB
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 31 Lipca 2018, 14:28:12
Znajdę odpowiednie źródło Jaco i przedstawię. Z tego co wiem PKP nie wydało na zakup tych pojazdów ani marki.
Tytuł: Odp: Tabor kolei DR - DB
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 31 Lipca 2018, 16:02:45
OK, jestem ciekawy:) Swoją drogą fajny materiał podałeś.
Tytuł: Odp: Tabor kolei DR - DB
Wiadomość wysłana przez: bolek w 31 Lipca 2018, 19:45:29
PRL zrzekła się reparacji od Niemiec w 1953, a powodem było... NRD, a konkretnie nie narażanie tego państwa na tak duże wydatki. Jeżeli już to odbyło się to w ramach "bratniej pomocy", ewentualnie w zamian za te loki, Polska mogła zrezygnować z rewindykacji części taboru z NRD, ale to już tylko moje przypuszczenie.
Tytuł: Odp: Tabor kolei DR - DB
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 31 Lipca 2018, 19:48:07
Niestety nie moge odnalezc materialu. Skoro nie ma, to informacja niepewna.
Tytuł: Odp: Tabor kolei DR - DB
Wiadomość wysłana przez: Kolej w Polsce w 31 Lipca 2018, 20:19:59
Z NRD, a dokładniej z fabryki LEW były loki EU04, EU20 i EL2 oraz EZT EN56 i ED70 oraz elektryczne lokomotywy wąskotorowe dla górnictwa.
Tytuł: Odp: Tabor kolei DR - DB
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 01 Sierpnia 2018, 08:20:32
EN56 i ED70 zbudowane były przez Waggonbau Görlitz. Z całej wymienionej floty jeżdżą już tylko EL2.
Tytuł: Odp: Tabor kolei DR - DB
Wiadomość wysłana przez: matek123 w 01 Sierpnia 2018, 08:28:46
Zapomnieliście w tej wyliczance o ASF. :)
Tytuł: Odp: Tabor kolei DR - DB
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 01 Sierpnia 2018, 18:27:31
Popularne "Adolfy" ASF typu EL16 w Niemczech zastąpiły niejako maszynki BR323 dawnej serii Köf II. Na kolejach DR, ASF pracowały w ilości 514 sztuk, a na PKP 134 szt, gdzie były "zbawieniem" przy lekkich manewrach w depo. Wbrew pozorom EL16 świetnie sprawdzają się do dziś w wielu lokomotywowniach przy przestawianiu lokomotyw, ezt i wagonów. Imponujące jest to, że napęd pomiędzy osiami i silnikami przenoszony jest przez łańcuchy.

Tytuł: Odp: Tabor kolei DR - DB
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 01 Sierpnia 2018, 18:45:49
Jeżeli już to odbyło się to w ramach "bratniej pomocy", ewentualnie w zamian za te loki, Polska mogła zrezygnować z rewindykacji części taboru z NRD, ale to już tylko moje przypuszczenie.
PKP po wojnie otrzymała w ramach rewindykacji wiele swoich i "nieswoich" parowozów np. serii Ok1, Tp4, Tr21, Ok22, Ty23, Os24, OKl27, Pt31, czy OKz32 i inne tak więc Polska nie odpuszczała i nie rezygnowała z rewindykacji.
Tytuł: Odp: Tabor kolei DR - DB
Wiadomość wysłana przez: bolek w 01 Sierpnia 2018, 19:02:35
O ile pamiętam to w latach 50. oddaliśmy do NRD część Ty1 i Pt1, albo właśnie za te elktryki, albo za nasze parowozy.
Tytuł: Odp: Tabor kolei DR - DB
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 03 Sierpnia 2018, 12:40:24
"Elektryfikacja kolei w Polsce - osiągnięcia i perspektywa".

"(...) Zastanawiano się, od której linii magistralnej rozpocząć elektryfikację sieci kolejowej w Polsce. Wybór padł na najstarszą linię kolejową na ziemiach polskich tj. linię Warszawa - Katowice przez Piotrków, Częstochowę. Aby zwiększyć jej możliwości przewozowe, należało wybudować albo drugą parę torów z Warszawy do Katowic, albo budować nową linię na innej krótszej trasie, albo decydować się na zwiększenie przelotności istniejącej linii poprzez zmianę trakcji parowej na bardziej wydajną trakcję elektryczną. W 1948 Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów zatwierdził wniosek Ministra Komunikacji mgr inż. Jana Rabanowskiego o elektryfikację linii Warszawa - Śląsk (z odgałęzieniem do Łodzi Fabrycznej). Sprawę budowy nowej linii na tej trasie odłożono ze względu na duże koszty, na co zniszczony kraj nie mógł sobie w tym czasie pozwolić. Biuro Elektryfikacji Kolei PKP rozpoczęło natychmiast prace projektowe i starania o zakup za granicą urządzeń dla elektryfikacji tej magistrali (...)."

i dalej

"(...) W wyniku rozmów ze stroną NRD zakupiono w roku 1950 i latach następnych urządzenia dla 16 podstacji trakcyjnych produkcji EAW w Berlinie, jedną podstację przewoźną, 25 lokomotyw BoBo serii EU04, 34 lokomotywy CoCo serii EU20, 36 trzywagonowych zespołów elektrycznych EN56 i 2 czteroczłonowe zespoły trakcyjne ED70 dla obsługi ekspresów na trasie Warszawa - Śląsk oraz 9 4- i 6-osiowych wagonów (z napędem spalinowym) do rewizji sieci trakcyjnej (...)."

Źródło: Trakcja i Wagony nr 1/1986.
Uwagi: jeśli chodzi o wagony sieciowe, to zapewne chodzi o SR51 (2 osiowe; 8 szt.) i SR52 (4 osiowe; 4 szt.).
Tytuł: Odp: Tabor kolei DR - DB
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 05 Sierpnia 2018, 09:36:23
Dzięki @Jaco. Tu każda informacja cenna. Napisałem o tych reparacjach, bo gdzieś o tym przeczytałem. Na chwilę obecną podzielam pogląd o zakupie.
Postaram się też zdobyć szczegółowe rysunki tego taboru, bo myślę że w MaSzynie modele zrobione są zbyt skromnie. Mój znajomy, który obsługiwał pojazdy EU20 w lokomotywowni Piotrków, bardzo miło je wspomina. Pojazdy przez lata były naprawiane aż docelowo stworzono całkiem mocną i sprawną maszynę. Jak było z EU04, nie wiem.
Tytuł: Odp: Tabor kolei DR - DB
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 06 Sierpnia 2018, 16:57:39
"Elektryczne pojazdy trakcyjne w okresie 50 - lecia PKP".

"(...) Lokomotywy EU04 i EU20.
Obydwa typy lokomotyw miały takie same silniki trakcyjne z zawieszeniem tramwajowym oraz szereg takich samych elementów i zespołów aparatury elektrycznej. Dzięki kształtowi charakterystyk trakcyjnych i głębokiemu (do 25% pełnego pola) odwzbudzaniu, rozłożonemu na 8 stopni, lokomotywy miały cechy uniwersalności. Różnice w budowie obu serii dotyczyły rozwiązań spawanych konstrukcji ostoi, z urządzeniami cięgłowymi i zderzakami umocowanymi w ich czołownicach, a przede wszystkim konstrukcji wóżków napędnych z kołami o średnicy 1350 mm. W lokomotywie serii EU04 wózki były typu bujakowego z kolumnowym prowadzeniem łożysk, z usprężynowaniem niezależnym, w którym zastosowano sprężyny śrubowe. Belka bujakowa, połączona na końcach sztywnie z wspornikami ostoi nadwozia, była wsparta po każdej stronie na resorze zawieszonym przez wieszaki do belki ostojnicowej wózka. Czop skrętowy, wysięgający w dół z poprzecznicy wózka, osadzony dolnym końcem w kulistym gnieździe belki bujakowej, przenosił wyłącznie siły wzdłużne na ostoję nadwozia. Dzięki układowi bujakowemu i sprzężeniu wózków dyszlowym sprężystym sprzęgiem poprzecznym lokomotywa wykazywała dobre wskaźniki dynamiczne.
W lokomotywie EU20 trzyosiowe wózki, z kolumnowym prowadzeniem łożysk, miały usprężynowanie sprzężone, na które składały się zawieszone pod kadłubami łożysk resory i płaskie sprężyny gumowe, połączone wahaczami. Spawana ostoja wózka miała dwie poprzecznice, przy czym w przedniej był osadzony czop skrętowy ze sprężynowym nastawiaczem zwrotnym. Nadwozie na każdym wózku wspierało się sprężyście w trzech punktach: dwa punkty tworzyły kuliste ślizgi, osadzone na resorach zawieszonych w belkach ostojnicowych w płaszczyźnie przedniej poprzecznicy, zaś trzeci punkt oparcia mieścił się na środku tylnej poprzecznicy w postaci gniazda ze sprężyną z drugim nastawiaczem zwrotnym. Obydwa wózki łączył bezdyszlowy sprężynowy sprzęg poprzeczny.
Dopuszczalna prędkość jazdy 110 km/h dla obu serii lokomotyw wynikała z dużej masy wózków i tramwajowego zawieszenia ciężkich silników trakcyjnych. Lokomotywy serii EU04 były wykorzystywane głównie do prowadzenia pociągów pasażerskich, zaś serii EU20 do pociągów towarowych (...)".


Źródło: "Trakcja i Wagony nr 12/1986".     

"Lokomotywa elektryczna serii EU04".
"(...) Ówczesna polityka prowadzona w ramach bloku wschodniego wykluczała podjęcie najbardziej sensownej z technicznego punktu widzenia, bliższej współpracy gospodarczej z którymkolwiek z państw zachodnich. W 1950 roku na podstawie zaleceń Ministerstwa Handlu Zagranicznego rozpoczęto więc rozmowy z przemysłem NRD (...)".
"(...) Kontrakty zawarte na początku lat 50 z NRD, opiewające na dostawę lokomotyw, ezt, wagonów do rewizji sieci trakcyjnej oraz wyposażenia podstacji trakcyjnych były jednocześnie największym zamówieniem importowym na rzecz elektryfikacji polskich kolei (...)".
"(...) Na przykład w 1958 roku odsetek niesprawnych lokomotyw elektrycznych sięgał aż 43,9% (przy planowanym 27,4%). Najpoważniejszą kwestią okazała się sprawa pękania ram wózków, której producent początkowo nie chciał rozpatrywać w ramach gwarancji. Dopiero szczegółowe ekspertyzy COBiRTK pozwoliły udowodnić, że przyczyna uszkodzeń leży w nieprawidłowej konstrukcji, a ponadto w złej technologii wykonanych prac spawalniczych, jednak realizacja roszczeń PKP przebiegała nadal opornie (...)".
"(...) Problemy stwarzały też ciężkie zespoły przetwornic, niedostatecznie chłodzone i skłonne do uszkodzeń żeliwne rezystory rozruchowe i przyjęty sposób rozrządu za pomocą wału kułakowego (...)".


Źródło" Świat kolei 7/2001", EMI-PRESS 2001

"EU04"
"(...) Lokomotywy importowane z NRD miały nowoczesną budowę, jednak w początkowym okresie eksploatacji wykazywały bardzo dużą awaryjność. Przez szereg lat lokomotywy serii EU04 zasadniczo wykorzystywano w ruchu pasażerskim, chociaż duża masa pojazdu, przy tramwajowym zawieszeniu silników była przyczyną niekorzystnego oddziaływania na tor (...)".
"EU20"
"(...) Dzięki uniwersalnej charakterystyce trakcyjnej, mając instalację ogrzewania, mogły być wykorzystane w ruchu pasażerskim, jednak duża masa wózków, pomimo dwustopniowego usprężynowania, z tramwajowym zawieszeniem silników trakcyjnych była przyczyną niekorzystnych własności dynamicznych przy jeździe z większą prędkością. Pojazdy wykazywały bardzo dużą zawodność (uszkodzenia aparatury i maszyn oraz czopów skrętu, wadliwa konstrukcja rezystorów) (...)".

Źródło: "Atlas lokomotyw elektrycznych", KOLPRESS 2017

Dodam coś ze swoich wspomnień dot. EU04: interesuję się to serią mniej więcej od 1989 roku i od tego czasu zbieram różne dane, ale także szukałem śladów tych loków, przy czym zacząłem w 1989 od ówczesnego Muzeum Kolejnictwa, gdzie stała EU04-24. Niestety była w stanie agonalnym, a przyjechała do Warszawy o własnych siłach latem 1982 roku... Na początku lat 90 bywałem na słynnym złomowisku lokomotyw w Chróścinie Nyskiej i miałem okazję widzieć już tylko pocięte wraki EU04 i EU20 z tabliczkami, przy czym nie była to typowa sterta złomu, ale coś, co jeszcze w jakimś procencie przypominało, że była to lokomotywa (kabiny odcinano w całości, a potem całe ściany boczne). Lokomotyw obu serii widziałem kilkanaście w w/w stanie. Był jeszcze inny wątek: odwiedziłem w latach 90 miejsce, gdzie na złomowisku Katowice Muchowiec pocięto przedostatnią "Bezerkę", czyli EU04-18, która przez lata była "grzejką" w Bielsku Białej (do listopada 1987, czyli 4,5 roku po skreśleniu z PKP!). Niestety na Muchowcu "18-tki" już nie było... Badając dalej temat pamiętałem, że jeżdżąc często przez Czechowice Dziedzice do rodziny w Bielsku Białej zawsze nos miałem przy szybie i oglądałem lokomotywy odstawione przy płocie lokomotywowni. Tam, jak się później dowiedziałem odstawiano zawsze maszyny rezerwowe, uszkodzone lub wycofane z eksploatacji. Tutaj z pomocą przyszedł mój starszy brat, mówiąc że około 1983 roku widział tam kilka EU04 i pokazywał mi je jako 9 letniemu chłopcu. Wiecie, że po latach ustaliłem, że były to EU04-03, 04, 07 i 18 i rzeczywiście rok 1983! Pasja do kolei połączona z badaniem jej historii to piękna sprawa!

Dodam w podsumowaniu info o ostatnich EU04, które wycofane z ruchu jeszcze gdzieś tam stały (lista niepełna):
1983 Czechowice Dziedzice: 03, 04, 07, 18
1985 Łazy: 17, 21, 23
1986 Czechowice Dziedzice: 24.

Ostatnimi jeżdżącymi były: EU04-24 (do 15.06.1982) i EU04-11 (do 19.09.1982), a ostatnią "pod prądem" jako "grzejka" EU04-18. W ruchu regionalnym EU04 prowadziły głównie piętrusy (ścięte) serii Bipa i/lub wagony "ryflaki" typu 43A. Ogólnie maszyny EU04 pocięto w PPZM Chróścina Nyska, w Rybniku, Zabrzegu Czarnolesiu i Katowicach Muchowcu.
   

Tytuł: Odp: Tabor kolei DR - DB
Wiadomość wysłana przez: ST44-003 w 06 Sierpnia 2018, 18:02:23
W zasadzie, skorupy EU04 i EU20 pozwolą na bardzo dokładne wykonanie modeli. Przy porządnym zwymiarowaniu i ofotgrafowaniu przedziału maszynowego i kabiny spokojnie zrobi się model HQ. Problemem jest tylko fizyka.
Tytuł: Odp: Tabor kolei DR - DB
Wiadomość wysłana przez: ET22_RULZ w 06 Sierpnia 2018, 18:45:39
W zasadzie, skorupy EU04 i EU20 pozwolą na bardzo dokładne wykonanie modeli. Przy porządnym zwymiarowaniu i ofotgrafowaniu przedziału maszynowego i kabiny spokojnie zrobi się model HQ. Problemem jest tylko fizyka.
Jakim problemem? Od lat mamy fizykę opartą na szczegółowej dokumentacji.
Tytuł: Odp: Tabor kolei DR - DB
Wiadomość wysłana przez: ST44-003 w 06 Sierpnia 2018, 21:24:10
Jakoś wcześniej o tym nie było mowy.
A ET21? I knorr? Też są zgodne z rzeczywistością?
Tytuł: Odp: Tabor kolei DR - DB
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 06 Sierpnia 2018, 21:37:37
Zawór maszynisty Knorra to wina exe @ST44-003. I tak jakoś w miarę chodzi.
Tytuł: Odp: Tabor kolei DR - DB
Wiadomość wysłana przez: biovital1 w 06 Sierpnia 2018, 23:30:52

 EU04-18, która przez lata była "grzejką" w Bielsku Białej (do listopada 1987, czyli 4,5 roku po skreśleniu z PKP!). Niestety na Muchowcu "18-tki" już nie było...
18-stka była wywieziona z WGW Bielsko Biała w 1986 roku i stała przez ok. rok w miejscu gdzie zazwyczaj stoi w rezerwie SA138, czyli pod kładką przerzuconą nad peronami. Byłem tam nawet w kabinie i maszynowni, ale ciężko się było do niej dostać, bo była "przetrzebiona" przez zbieraczy metali kolorowych i drzwi do kabiny było trudno sforsować przez stertę azbestu itp. Później na przełomie października listopada 1987 była na lokomotywowni w Dziedzicach i na polecenie kierownika warsztatu zdemontowano z niej tabliczki firmowe, które później zdobiły biuro. Następnie później wylądowała w Czarnolesiu, a dalej nie wiem.
Tytuł: Odp: Tabor kolei DR - DB
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 08 Sierpnia 2018, 20:07:06
@biovital1: bardzo cenne uwagi! Dzięki! Takie niuanse mnie bardzo interesują.
Tytuł: Odp: Tabor kolei DR - DB
Wiadomość wysłana przez: bolek w 08 Sierpnia 2018, 21:20:02
A tu coś z lat 50
http://pics.imcdb.org/0is149/19593.2366.jpg (http://pics.imcdb.org/0is149/19593.2366.jpg)
http://pics.imcdb.org/0is149/195931.6927.jpg (http://pics.imcdb.org/0is149/195931.6927.jpg)

I z Korei Północnej
http://www.railfaneurope.net/pix/ne/North_Korea/electric/20080920_013.jpg (http://www.railfaneurope.net/pix/ne/North_Korea/electric/20080920_013.jpg)
Tytuł: Odp: Tabor kolei DR - DB
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 08 Sierpnia 2018, 23:39:13
No jestem w szoku! Korea również zakupiła identyczne elektrowozy??
Ciekawe jak wygląda wnętrze tego cuda?
Tytuł: Odp: Tabor kolei DR - DB
Wiadomość wysłana przez: biovital1 w 09 Sierpnia 2018, 04:10:24
No jestem w szoku! Korea również zakupiła identyczne elektrowozy??
Na pl.misc.kolej były przeprowadzane "analizy" już 13 lat temu :)
Tytuł: Odp: Tabor kolei DR - DB
Wiadomość wysłana przez: Cookie w 09 Sierpnia 2018, 04:17:14
Jeśli w Korei jeżdżą do dzisiaj to jest malutka szansa na zdobycie materiałów dzwiękowych i wymiarowych do modelu. Ale nawet jeśli znalazłby się ochotnik na taką wyprawę to prawdopodobnie i tak nie uzyskałby pozwolenia na zdjęcia i nagrania. Ale malutka szansa zawsze jest.
Tytuł: Odp: Tabor kolei DR - DB
Wiadomość wysłana przez: biovital1 w 09 Sierpnia 2018, 06:45:38
Jeśli w Korei jeżdżą do dzisiaj to jest malutka szansa na zdobycie materiałów dzwiękowych
A byłoby co nagrywać, bo były bardzo głośne tzn. przetwornica wyła. Wentylatorów chłodzących silniki praktycznie  nikt nie używał.
Tytuł: Odp: Tabor kolei DR - DB
Wiadomość wysłana przez: blondasek w 09 Sierpnia 2018, 09:19:04
Przecież to jest Red Flag 1/2, na bazie Skody 22E:
https://en.wikipedia.org/wiki/Red_Flag_1-class_locomotive
Tytuł: Odp: Tabor kolei DR - DB
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 09 Sierpnia 2018, 10:43:33
No jestem w szoku! Korea również zakupiła identyczne elektrowozy??
Na pl.misc.kolej były przeprowadzane "analizy" już 13 lat temu :)
No i co Kolega na to? Coś ten pl.misc.kolej słabo analizuje. Ale przyznam że kształtem baaardzo podobne.
Tytuł: Odp: Tabor kolei DR - DB
Wiadomość wysłana przez: biovital1 w 09 Sierpnia 2018, 12:47:06
Przecież to jest Red Flag 1/2, na bazie Skody 22E:
https://en.wikipedia.org/wiki/Red_Flag_1-class_locomotive
To jest bliźniacza maszyna z EU20. Pudło i wózki ma 100% zgodne.
Tytuł: Odp: Tabor kolei DR - DB
Wiadomość wysłana przez: blondasek w 09 Sierpnia 2018, 13:19:41
Przecież to jest Red Flag 1/2, na bazie Skody 22E:
https://en.wikipedia.org/wiki/Red_Flag_1-class_locomotive
To jest bliźniacza maszyna z EU20. Pudło i wózki ma 100% zgodne.

Jesteś pewien? Z danych dostępnych w internecie wynika, że:
Red Flag bazuje na technologii przetransferowanej od Skody, dokładniej Skody 22E której dokumentacja została zakupiona przez Koreę Północną.
Z kolei Skoda 22E powstała na bazie Skody 12E, a Skoda 12E powstała na bazie BLS Ae 4/4.

Zapewne EU20 miała gdzieś wspólną historię ze Skodziszem (pewnie BLS Ae 4/4), ale w żaden sposób nie był to bezpośredni transfer technologii EU20 -> Red Flag.
Ponadto, Skoda 12E była budowana w latach 1953-1958, gdzie EU20 1955-1958.
Z informacji które można znaleźć na temat EU04, wychodzi, że LEW wcześniej nie budował takich lokomotyw (elektryczne, Co'Co') - prędzej zbudowali ją w oparciu, być może, o Ae 4/4 a może i Skodę - to już moje gdybanie bo na więcej grzebania czasu nie miałem.
Tytuł: Odp: Tabor kolei DR - DB
Wiadomość wysłana przez: biovital1 w 09 Sierpnia 2018, 17:56:40
Jesteś pewien? Z danych dostępnych w internecie wynika, że:
Red Flag bazuje na technologii przetransferowanej od Skody, dokładniej Skody 22E której dokumentacja została zakupiona przez Koreę Północną.
Ktoś kto to opisywał w internecie nie słyszał pewnie o EU20. W tekście jest wymieniony miejscowy autor dokumentacji i wspomina się że maszyny elektryczne i inne wyposażenie dla prototypu sprowadzono z ZSSR, bądź Chin. Jak widać: https://photos.app.goo.gl/BJkQREk3Qa4oWXoU9   maszyna nawet nie stała koło Skody. Nawet poręcze do kabiny ma typowe dla EU04/EU20.
Tytuł: Odp: Tabor kolei DR - DB
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 09 Sierpnia 2018, 18:01:05
Panowie. Pojedźmy i sprawdźmy. :D
Tytuł: Odp: Tabor kolei DR - DB
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 09 Sierpnia 2018, 18:55:58
Nawet poręcze do kabiny ma typowe dla EU04/EU20
Najbardziej zbliżonym do EU20 elementem tej koreańskiej maszyny są wózki...
Tytuł: Odp: Tabor kolei DR - DB
Wiadomość wysłana przez: blondasek w 09 Sierpnia 2018, 21:49:09
Ok, pogrzebałem sobie dłużej, też w koreańskich źródłach i strzeliłem jednego byka.
Nie doczytałem, że lokomotywa Red Flag 1 (na zdjęciu jest następczyni, Red Flag 2) została zbudowana na bazie Skody E30 (https://en.wikipedia.org/wiki/Red_Flag_1-class_locomotive i https://en.wikipedia.org/wiki/%C4%8CSD_Class_E_499.1) a same Skody 22E zostały przez KRLD zakupione.
W koreańskich źródłach jest jasno podane, że ichniejsze CBK PTK opracowało Red Flag 1 na bazie tejże Skody E30. Więc wybacz, ale nie ma szans, by to było spokrewnione z EU04 czy EU20 bardziej, niż poprzez Skodę z której LEW mógł ściągać - na co ewidentnie wskazują podobieństwa.
I tak, do prototypu Red Flag 1 ściągnięto podzespoły z ZSSR -> z Czechosłowacji.
Tytuł: Odp: Tabor kolei DR - DB
Wiadomość wysłana przez: Auper w 10 Sierpnia 2018, 08:18:13
A nie wydaje się wam, że zawierzanie połnocnokoreańskim źródłom jest nieco przesadzone? Tak samo, jak podpieranie się informacjami z wikipedii, która nie jest praktycznie żadnym źródłem wiedzy,  o czym najlepiej świadczy fakt, że przypis w zdaniu mówiącym o czeskim pochodzeniu odsyła nas do strony, gdzie o czeskich korzeniach nie ma ani słowa. Tym bardziej gołym okiem widać że wózki koreańskiego wynalazku nic wspólnego z żadnymi czeskimi nie mają, a z tymi znanymi z EU20 jak najbardziej. O wyglądzie pudła nie bardzo jest co pisać bo to kwestia nieistotna, wszak to jaki kształt przyjmie blacha obijająca całą aparaturę o niczym nie świadczy co widać choćby po modernizacjach EN57 ;), ale nawet tutaj dostrzec można wspólne elementy z EU20, zaś z czeszkami praktycznie żadnych.

To tylko wolne dywagacje, niestety nie jestem w stanie znaleźć żadnych informacji o tych dalekowschodnich cudach, ale skłaniam się ku opcji z LEWowskimi korzeniami niż czeskimi ;)

Opcja pojechać i sprawdzić - bardzo chętnie! :D
Tytuł: Odp: Tabor kolei DR - DB
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 10 Sierpnia 2018, 08:23:13
Masz książkę wyżej. Poczytaj. Będziesz wiedział.
Oto słowo EU40 :)
Tytuł: Odp: Tabor kolei DR - DB
Wiadomość wysłana przez: biovital1 w 10 Sierpnia 2018, 08:32:30
W koreańskich źródłach jest jasno podane, że ichniejsze CBK PTK opracowało Red Flag 1 na bazie tejże Skody E30. 
Można wierzyć, bądź nie, ale Pulgungi1 nie ma nić wspólnego ze Skodą 30E ani 12E. Lokomotywy EU04 i EU20 tym bardziej nie miały nic wspólnego z żadną Skodą czy SLM. To są konstrukcje totalnie różne. Silniki trakcyjne GBM530 były maszynami czterobiegunowymi o kadłubie wielokątnym oraz posiadały uzwojenia kompensacyjne,  które umożliwiało głębokie odwzbudzanie biegunów głównych (do 22%) i maszyna miała bardzo uniwersalną charakterystykę trakcyjną tzn. EU04 mogła bez problemu rozwinąć 130 km/h, ale ze względu na tramwajowe zawieszenie silników trakcyjnych ograniczono jej vmax do 110 km/h. Przeniesienie napędu z silnika na zestaw odbywało się za pomocą dwustronnej przekładni o zębach skośnych. Skody miały przekładnie jednostronne, w pełni odsprężynowane, a silniki trakcyjne bez kompensacji (dlatego wersje towarowe mają vmax=90 km/h). Korea to górzysty kraj i dlatego potrzebowała bardziej uniwersalnej maszyny do poprowadzenia zarówno pociągu towarowego jak i pasażerskiego. Prototyp zbudowano w ok. 1961 roku, a LEW Hennigsdorf był obecny na tamtym rynku. Sam dość dobrze pamiętam EU04, a w ok. 1992 analizowałem możliwość ożywienia tej lokomotywy zaraz po przywiezieniu jej z Muzeum Kolejnictwa na teren lokomotywowni Wrocław Główny. 
EDIT: poszukałem trochę i EU20 miała swój odpowiednik w ZSSR, gdzie dwie sztuki dostarczono z NRD na przełomie 1959/1960. Nazywało się to ЭО "Электровоз Опытный" a pierwotnie - Г1. https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%AD%D0%9E
Tytuł: Odp: Tabor kolei DR - DB
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 10 Sierpnia 2018, 16:44:06
Teraz wszystko ma sens. BTW, w tym kierunku nigdy nie szedłem, aby szukać lokomotyw pokrewnych do EU20 i to w ZSRR.
Tytuł: Odp: Tabor kolei DR - DB
Wiadomość wysłana przez: ET22_RULZ w 11 Sierpnia 2018, 20:15:04
Lokomotywy oparte na EU20 były eksportowane przez LEW również do Algierii:
https://de.wikipedia.org/wiki/SNCFA-Baureihe_6CE
Tytuł: Odp: Tabor kolei DR - DB
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 13 Sierpnia 2018, 17:28:40
Poniżej link do opisu popularnej niemieckiej lokomotywy serii BR 101.
https://www.google.pl/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://static.scbist.com/scb/uploaded/1_1388496392.pdf&ved=2ahUKEwi93NqiqercAhUjQZoKHQx-BXQQFjAAegQIAxAB&usg=AOvVaw38DwovVIgab1tiXBkmFGP0 (https://www.google.pl/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://static.scbist.com/scb/uploaded/1_1388496392.pdf&ved=2ahUKEwi93NqiqercAhUjQZoKHQx-BXQQFjAAegQIAxAB&usg=AOvVaw38DwovVIgab1tiXBkmFGP0)

Gute Lektüre!
Tytuł: Odp: Tabor kolei DR - DB
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 13 Sierpnia 2018, 18:21:56
Jeśli już idziemy w BR101 to polecam książkę: "Baureihe 101. Die Intercity-Lokomotive der Deutsche Bahn", GeraMond Munchen 2013. To jedna z moich ulubionych serii e-loków DB, jednakże na miejscu pierwszym u mnie jest BR103.
Tytuł: Odp: Tabor kolei DR - DB
Wiadomość wysłana przez: Krzysiek626 w 13 Sierpnia 2018, 20:03:17
Mój faworyt, filmik edukacyjny V200. Warto poznać historię tej przełomowej spalinówki.
Tytuł: Odp: Tabor kolei DR - DB
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 13 Sierpnia 2018, 20:26:55
Swego czasu (2008 - 2009) bywałem służbowo w zakładach Arriva Neustrelitz i miałem okazję widywać te V200 oraz "greckie niedobitki". Na terenie zakładów można było spotkać przy okazji bardzo ciekawy inny tabor jak choćby całą masę BR232 różnych przewoźników, VT670 (piętrowy 2 osiowy szynobus), BR403 "Lufthansa-Airport-Express" (tzw. "Żaba"), masę V200, Class66, czy też BR142 w różnych barwach (WAB, EGP). Wagonów Eilzug nie zliczyłbym...   
Tytuł: Odp: Tabor kolei DR - DB
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 16 Sierpnia 2018, 10:52:57
Pod zamieszczonym niżej linkiem znajdziecie bardzo starą książkę o pojazdach szynowych produkowanych w Wagenbau Breslau.
https://cyfrowa.stacjamuzeum.pl/zasoby/obiekt/albumy/albumy/breslauer-actien-gesselschaft-fur-eisenbahn-wagenbau-und-maschinen-bau-anstalt-breslau#main (https://cyfrowa.stacjamuzeum.pl/zasoby/obiekt/albumy/albumy/breslauer-actien-gesselschaft-fur-eisenbahn-wagenbau-und-maschinen-bau-anstalt-breslau#main)
Tytuł: Odp: Tabor kolei DR - DB
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 04 Lutego 2022, 19:07:01
Odnośnie moich wspomnień o EU04 odnalazłem zdjęcie, które wykonał mi kolega w 1990 na terenie PPZM Chróścina Nyska. Zdjęcie jest z moich zbiorów i dlatego sygnaturka jest moja. Na fotce widać, jak traktowano "elektryki" na złomowisku w ChN... EU04-02 z MD Łazy skreślono z PKP 08.09.1978, po czym trafiła do PPZM. Stała tam kilka lat (w połowie lat 80 maszyny EU04 i EU20 można było zastać tam jeszcze na torach) i dopiero na przełomie lat 80/90 wzięto się za cięcie wozów, które już stały tam za długo...