Na nowoczesnych EZT z zamontowanymi systemami R&G za pozycjonowanie składu odpowiedzialny jest moduł drogi. Aktualna pozycja pociągu na bieżąco odczytywana jest z GPS i czujników zamontowanych na osiach (obliczanie pozycji pociągu na podstawie przejechanej drogi odcinkowej w przypadku utraty sygnału GPS). Dane te przekazywane są przez moduł drogi do komputera sterującego SRG5000 (stary, wyszedł z użytku) lub SRG6000 (montowany w pojazdach nowych lub po modernizacji), które znajdują się w kabinach maszynisty. Komputer SRG ma wprowadzone w konfiguracji tzw. check pointy na stacjach, które mają postać okręgu o promieniu około 500m z środkiem na stacji. Gdy pojazd wjedzie w obręb danego okręgu system informacji pasażerskiej sygnalizuje zbliżanie się do tej stacji, po zatrzymaniu się pojazdu sygnalizuje postój na danej stacji, a po ruszeniu pojazdu i wyjechaniu z okręgu zapowiada następną stację, po czym przechodzi w tryb wyświetlania pozostałej trasy.