Autor Wątek:  Komplet podsypek pod rozjazdy.  (Przeczytany 9231 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Balaclava

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 938
  • vel. krzysiuup
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 730
Komplet podsypek pod rozjazdy.
« dnia: 01 Września 2017, 22:15:38 »
Chciałbym w końcu mieć rozwiązaną kwestię podsypek pod rozjazdy, które są mocno prowizoryczne i niewymiarowe. Z tych sensownych mamy jedynie rozjazd o promieniu 190m na profil linii drugorzędniej, które przygotował @Benek. Jest to bardzo dobra baza dla kolejnych modeli podsypek, które zamierzam przygotować.
Lista TODO:

1. Profil 6-9-9 - linie pierwszorzędne i magistrale:
1.1. R=41m
1.2. R=190m
1.3. R=300m (robi się)
1.4. R=500m
1.5. R=1200m
1.6. Anglik
1.7. Łukowy dwustronny
1.8. Łukowy jednostronny
1.8. Podwójny jednostronny
1.9. Podwójny dwustronny

2. Profil 0.35 0.7825 0.525 - linie drugorzędne i lokalne.
1.1. R=41m
1.2. R=300m (robi się)
1.3. R=500m
1.4. Anglik
1.5. Łukowy dwustronny
1.6. Łukowy jednostronny
1.7. Podwójny jednostronny
1.8. Podwójny dwustronny

3. Profil płaski (2-5-13 lub 2-9-9, raczej ten drugi) - linie zdegradowane i tory na stacjach.
1.1. R=41m
1.2. R=300m (robi się)
1.3. R=500m
1.4. Anglik
1.5. Łukowy dwustronny
1.6. Łukowy jednostronny
1.7. Podwójny jednostronny
1.8. Podwójny dwustronny

Jeśli ktoś wie, gdzie znajdę schematy powyższych, proszę o podlinkowanie. Po zrobieniu kompletu podsypek pod jeden profil, kolejne to już tylko kwestia zmiany wysokości i szerokości bryły podsypki. Dodatkowo chciałbym wykonać model elektrycznej latarni zwrotnicowej, również do tego potrzebne będą schematy.
« Ostatnia zmiana: 02 Września 2017, 10:35:23 wysłana przez krzysiuup »
Dokumentacja dla przyszłych pokoleń deweloperów:
MaSzynowa Wiki
Narzędzia deweloperskie - Blender

Offline DjSon231

  • Wiadomości: 153
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 67
Odp: Komplet podsypek pod rozjazdy.
« Odpowiedź #1 dnia: 01 Września 2017, 22:20:47 »
Co do 6-9-9 chyba sensu dużo nie ma, bo zawsze na stacji zmienia się konfiguracja podsypek (nie jest tak wysoko). Co do r=190, to przydałoby się poprawić trójkąty zwrp25r190, jak i zwrl25r190. Plik .inc mam po części naprawiony.

Offline Balaclava

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 938
  • vel. krzysiuup
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 730
Odp: Komplet podsypek pod rozjazdy.
« Odpowiedź #2 dnia: 01 Września 2017, 22:21:54 »
Co do 6-9-9 chyba sensu dużo nie ma, bo zawsze na stacji zmienia się konfiguracja podsypek (nie jest tak wysoko).

Cytuj
3. Profil płaski (2-5-13 lub 2-9-9) - linie zdegradowane i tory na stacjach.

Dokumentacja dla przyszłych pokoleń deweloperów:
MaSzynowa Wiki
Narzędzia deweloperskie - Blender

Offline DjSon231

  • Wiadomości: 153
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 67
Odp: Komplet podsypek pod rozjazdy.
« Odpowiedź #3 dnia: 01 Września 2017, 22:24:01 »
Czyli reszta, jakby nie patrzeć, jest niepotrzebna. Rozjazdy pod 2-5-13 tudzież 2-9-9 by się przydało zrobić.

Offline AtapiCl

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4426
    • Zobacz profil
    • O warszawskiej części linii kolejowej nr 7 Warszawa – Lublin i nie tylko ;)
  • Otrzymane polubienia: 212
Odp: Komplet podsypek pod rozjazdy.
« Odpowiedź #4 dnia: 01 Września 2017, 22:37:39 »
Co do 6-9-9 chyba sensu dużo nie ma, bo zawsze na stacji zmienia się konfiguracja podsypek (nie jest tak wysoko).
Nie zawsze.

Offline Balaclava

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 938
  • vel. krzysiuup
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 730
Odp: Komplet podsypek pod rozjazdy.
« Odpowiedź #5 dnia: 01 Września 2017, 22:39:14 »
Czyli reszta, jakby nie patrzeć, jest niepotrzebna. Rozjazdy pod 2-5-13 tudzież 2-9-9 by się przydało zrobić.
Przez "reszta" rozumiesz profil linii drugorzędnej?
Dokumentacja dla przyszłych pokoleń deweloperów:
MaSzynowa Wiki
Narzędzia deweloperskie - Blender

Offline DjSon231

  • Wiadomości: 153
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 67
Odp: Komplet podsypek pod rozjazdy.
« Odpowiedź #6 dnia: 01 Września 2017, 22:45:52 »
Też, ponieważ nawet tam wszystko idzie do dołu. @AtapiCl, niby nie, ale sądzę, że chyba nikt nie będzie się porywał do robienia linii o szlakowej 160 km/h i wyżej. Jeśli się mylę co do prędkości, to proszę poprawić.

Offline Balaclava

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 938
  • vel. krzysiuup
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 730
Odp: Komplet podsypek pod rozjazdy.
« Odpowiedź #7 dnia: 01 Września 2017, 22:53:51 »
Cytuj
nikt nie będzie się porywał do robienia linii o szlakowej 160 km/h
Odważne stwierdzenie. Skąd taki wniosek?
Dokumentacja dla przyszłych pokoleń deweloperów:
MaSzynowa Wiki
Narzędzia deweloperskie - Blender

Offline DjSon231

  • Wiadomości: 153
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 67
Odp: Komplet podsypek pod rozjazdy.
« Odpowiedź #8 dnia: 01 Września 2017, 22:55:27 »
Jak widzisz w tym przyszłość - próbuj :). Nie chcę zniechęcać, bo jakby nie patrzeć, może się jednak przydać.

Offline Balaclava

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 938
  • vel. krzysiuup
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 730
Odp: Komplet podsypek pod rozjazdy.
« Odpowiedź #9 dnia: 02 Września 2017, 20:32:49 »
Zacząłem od najbardziej pospolitego typu rozjazdu, czyli 300m. Wzorowany na @Benkowym, czyli ma odcinek przediglicowy, który trzeba wstawić przed rozjazdem i podkłady w 3D. Pozostało jeszcze wyprofilowanie podsypki na torze zwrotnym i zmapowanie. Oczywiście robiony według schematów.
Dokumentacja dla przyszłych pokoleń deweloperów:
MaSzynowa Wiki
Narzędzia deweloperskie - Blender

Offline CX MANIAK

  • Wiadomości: 241
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 41
Odp: Komplet podsypek pod rozjazdy.
« Odpowiedź #10 dnia: 02 Września 2017, 23:29:35 »
  Rozjazdy rzeczywiście mamy w symulatorze trochę zaniedbane. Może chciałbyś temat pociągnąć dalej i oprócz podsypek, podkładów 3D pokusiłbyś się o dodanie tak charakterystycznego elementu jak chociażby krzyżownica. Kilkukrotnie gdzieś pojawiały się screeny tak podrasowanych zwrotek, jednak na tym koniec. Wiem że temat jakiś czas temu próbował ugryźć @Tolein, jednak najprawdopodobniej projekt upadł. Oprócz jego wpisu w wątku nic się więcej nie dzieje.
 Zadanie ogólnie trudne w realizacji, gdyż moim zdaniem nie wystarczy dodanie kolejnego elementu 3D. Nawierzchnię z szynami, podkładami, iglicami, krzyżownicą i innymi elementami najlepiej chyba było by zrobić jako oddzielny model, ( dochodzi jeszcze wtedy animacja iglic ). Natomiast szyny po których porusza się tabor wtedy zdefiniować jako unwis ( niewidzialne ). Oczywiście pozostaje problem dopasowania wszystkiego razem na scenerii. Identyczne rozwiązanie zastosowane kiedyś było w Trainz. Chyba że byłby prostszy sposób...
Wybaczcie za ten koncert życzeń:-)
Pozdrawiam.
Edit: Właśnie wygrzebałem zapomnianą jakiś czas temu książkę pod tytułem "Rozjazdy kolejowe" Gdyby trzeba było jakiś informacji służę pomocą. Z tym że z racji wieku publikacji, niektóre dane mogą być nieaktualne...
« Ostatnia zmiana: 02 Września 2017, 23:43:21 wysłana przez CX MANIAK »

Offline Balaclava

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 938
  • vel. krzysiuup
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 730
Odp: Komplet podsypek pod rozjazdy.
« Odpowiedź #11 dnia: 02 Września 2017, 23:49:36 »
Powiem tak: mogę zrobić krzyżownice, może w dalekiej przyszłości wymodeluję również szyny. Osobiście wolałbym takie bajery (rysowanie krzyżownic) po stronie exe. Z książki chętnie skorzystam, każde materiały będą przydatne.
Dokumentacja dla przyszłych pokoleń deweloperów:
MaSzynowa Wiki
Narzędzia deweloperskie - Blender

Sebol82

  • Gość
Odp: Komplet podsypek pod rozjazdy.
« Odpowiedź #12 dnia: 03 Września 2017, 10:32:27 »
Krzysiu na screenie powyżej musisz zmienić długość podrozdjezdnic bo są za krótkie. Wysłałem Tobie na fejsie trochę materiałów o rozjazdach. Przytwierdzenia torowe typu "K" mam wymodelowane. Jak będziesz chciał to podeślę model. Jak będziesz miał jakieś pytania o wymiary szyn, łupek, siodełek, podkładów, podrozdjezdnic i innych gratów związanych z rozjazdami i torami to wiesz gdzie mnie łapać.

Offline Balaclava

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 938
  • vel. krzysiuup
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 730
Odp: Komplet podsypek pod rozjazdy.
« Odpowiedź #13 dnia: 03 Września 2017, 13:38:30 »
Długości podkładów i odległości między nimi są wzięte z planów, które @Ra wrzucił na bugtracker. A podrozjezdnica jest osobnym modelem, który potem dodam przez include. Dzięki za plany, przydadzą się.
« Ostatnia zmiana: 03 Września 2017, 13:41:12 wysłana przez krzysiuup »
Dokumentacja dla przyszłych pokoleń deweloperów:
MaSzynowa Wiki
Narzędzia deweloperskie - Blender

Offline CX MANIAK

  • Wiadomości: 241
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 41
Odp: Komplet podsypek pod rozjazdy.
« Odpowiedź #14 dnia: 03 Września 2017, 22:13:29 »
Osobiście wolałbym takie bajery (rysowanie krzyżownic) po stronie exe. Z książki chętnie skorzystam, każde materiały będą przydatne.
Rysowanie krzyżownic i innych powtarzalnych elementów zaszyte w kodzie exe, byłoby oczywiście najlepszym wyjściem. Tu musiałby któryś z exemajstrów udzielić informacji czy taka opcja jest w ogóle możliwa. Zważywszy na różnorodność konstrukcji elementów.
 Książka natomiast ma ponad 100 stron rożnych załączników ( tabel, rysunków, przekrojów), oprócz 220 stron tekstu. Poniżej na szybko sfocone kilka stron.

Offline tmj

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3808
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2349
Odp: Komplet podsypek pod rozjazdy.
« Odpowiedź #15 dnia: 05 Września 2017, 04:20:50 »
Ja podszedlbym do tego odwrotnie, tzn tak ja jest to zorganizowane np w Trainz -- zwrotnice sa tam modelem 3d, do ktorego 'podpiete' sa niewidzialne szyny po ktorych faktycznie jedzie pociag. Ma to taka zalete, ze pozwala duzo dokladniej wymodelowac wszystkie kawalki rozjazdu, a i modyfikacje jak rowniez nowe warianty moga byc robione przez uzytkownikow, bez potrzeby grzebania w kodzie programu.

Offline firleju

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1588
  • bawię się (w) exe...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 121
Odp: Komplet podsypek pod rozjazdy.
« Odpowiedź #16 dnia: 05 Września 2017, 07:12:19 »
W zasadzie to tak są zrobione podsypki Benka oprócz szyn może. Jest problem zgodności profilu szyny między modelem a tym co robi exe. Do tego potrzeba by robić każdą iglicę jako submodel który jest animowany przy przestawianiu zwrotnicy. Jeszcze w edytorach powinny być zaimplementowane te rozjazdy tak, żeby wraz z modelem wstawiały odpowiedniej długości odcinki krzywych torów.
Skrypty do Blendera dostępne tutaj
W miarę aktualne wiki EXE wiki.eu07.es

Offline Balaclava

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 938
  • vel. krzysiuup
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 730
Odp: Komplet podsypek pod rozjazdy.
« Odpowiedź #17 dnia: 05 Września 2017, 13:55:47 »
A jakby tak wprowadzić do exe parametr podawany we wpisie toru, którym można by zmienić profil szyny? Na przykład tak:
...
velocity 10
railtype S60
endtrack
« Ostatnia zmiana: 05 Września 2017, 22:06:14 wysłana przez krzysiuup »
Dokumentacja dla przyszłych pokoleń deweloperów:
MaSzynowa Wiki
Narzędzia deweloperskie - Blender

Offline tmj

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3808
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2349
Odp: Komplet podsypek pod rozjazdy.
« Odpowiedź #18 dnia: 05 Września 2017, 14:41:50 »
Alternatywnie dla uproszczenia mozna by szyne zostawic widoczna i generowana przez exe, a jako model 3d dokladac mniejsze detale (kierownice i co tam jeszcze jest) nie bedzie to moze idealne odzwierciedlenie rzeczywistosci, ale lepsze niz jest.

Co do profilu szyny, na razie w exe jest wszyty na stale i liczony tylko jeden, ale teoretycznie mozna to rozbudowac.
« Ostatnia zmiana: 05 Września 2017, 14:43:26 wysłana przez tmj »

Offline Stele

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 10133
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2611
Odp: Komplet podsypek pod rozjazdy.
« Odpowiedź #19 dnia: 05 Września 2017, 17:05:46 »
Główny problem jest z krzyżownicą. Musi być dziura. Wymodelowane szyny mają problem ze stycznością i przekrojem. Jednak symulatorowa szyna nie jest idealnym odwzorowaniem książkowej.
Mój kanał youtube

Sebol82

  • Gość
Odp: Komplet podsypek pod rozjazdy.
« Odpowiedź #20 dnia: 05 Września 2017, 21:55:18 »
Krzysiu. Sam wpis to pikuś. Trzeba by było rozwiązać kwestie przejsciówek z 60e1 na 49e1. Jeden z naszych forumowych kolegów ma bardzo zaawansowana scenerię. Patrząc pod jej kątem trzeba by bylo dodać: LK1, 60Ri oraz przejsciówki LK1/60Ri, 60e1/60Ri. Nie zapominaj Krzysiu, że czasem można natrafić na S42. Same wpisy nic nie załatwia na tą chwilę.  Wdrożenie tego co proponujesz też trochę zajmie i nie będzie łatwe. 

Offline Balaclava

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 938
  • vel. krzysiuup
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 730
Odp: Komplet podsypek pod rozjazdy.
« Odpowiedź #21 dnia: 09 Września 2017, 10:27:57 »
Powoli kończę rozjazd R=300 na profil 6-9-9. Nadszedł czas na zastanowienie się nad strukturą katalogową. Obecnie wygląda to tak:
  • Mamy folder tory, znajduje się w nim podfolder napedy i rz_1-9_190_ssd_ii. W folderze rz_1-9_190_ssd_ii znajduje się rozjazd R=190m, ale nazwa tego folderu nie wskazuje, jaki profil podsypki posiadają znajdujące się w nim szablony.
  • Mamy foldery 6-9-9, 2-5-13, w których znajdują się podsypki dla tych profili, więc łatwiej znaleźć odpowiedni szablon.
Osobiście przymierzam się do wprowadzenia takiej struktury:
  • tory/
    • napedy/
    • czesci/
      • r33230l/
      • r27138l/
      • ...
    • 6-9-9
      • r33230l.inc
      • r27138l.inc
      • ...
    • 2-5-13
      • r33230l.inc
      • r27138l.inc
      • ...
W folderze napedy będą znajdowały się modele napędów.
Folder czesci będzie zawierać wspólne elementy dla wielu rozjazdów tego samego typu (podrozjezdnice, umiejscowienie krzyżownicy/kierownic.
Foldery 6-9-9 itp będą zawierać modele rozjazdów dla konkretnego profilu, poskładane z elementów znajdujących się w folderze czesci. Foldery te mogą ewentualnie znaleźć się bezpośrednio w folderze scenery, w celu zachowania kompatybilności wstecznej z powstającymi sceneriami, które używają już podsypek z folderów scenery/6-9-9 itp.

Chętnie poznam wasze propozycje/zastrzeżenia co do tej struktury.
« Ostatnia zmiana: 09 Września 2017, 10:55:57 wysłana przez krzysiuup »
Dokumentacja dla przyszłych pokoleń deweloperów:
MaSzynowa Wiki
Narzędzia deweloperskie - Blender

Offline Kermit

  • Wiadomości: 607
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1172
Odp: Komplet podsypek pod rozjazdy.
« Odpowiedź #22 dnia: 09 Września 2017, 12:19:30 »
Strasznie kanciato wygladaja te usypy tlucznia pod latarnia i naped.

Offline Balaclava

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 938
  • vel. krzysiuup
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 730
Odp: Komplet podsypek pod rozjazdy.
« Odpowiedź #23 dnia: 13 Września 2017, 17:40:59 »
Kolejny problem do rozpatrzenia, a mianowicie nazwy includów.
Przewiduję powstanie takich wersji każdego rodzaju rozjazdu:
  • Rozjazd w lewo, z napędem ręcznym po lewej, z podkładami drewnianymi
  • Rozjazd w lewo, z napędem ręcznym po prawej, z podkładami drewnianymi
  • Rozjazd w prawo, z napędem ręcznym po lewej, z podkładami drewnianymi
  • Rozjazd w prawo, z napędem ręcznym po prawej, z podkładami drewnianymi
  • Rozjazd w lewo, z napędem elektrycznym po lewej, z podkładami drewnianymi
  • Rozjazd w lewo, z napędem elektrycznym po prawej, z podkładami drewnianymi
  • Rozjazd w prawo, z napędem elektrycznym po lewej, z podkładami drewnianymi
  • Rozjazd w prawo, z napędem elektrycznym po prawej, z podkładami drewnianymi
  • Rozjazd w lewo, z napędem elektrycznym po lewej, z podkładami betonowymi
  • Rozjazd w lewo, z napędem elektrycznym po prawej, z podkładami betonowymi
  • Rozjazd w prawo, z napędem elektrycznym po lewej, z podkładami betonowymi
  • Rozjazd w prawo, z napędem elektrycznym po prawej, z podkładami betonowymi

Czekam na jakieś propozycje nazewnictwa, póki co skłaniam się ku takiemu:
60-90-90/33230/zl_npe_bet.inc
Czyli rozjazd na profil 6-9-9, o długości 33230mm (czyli R=300, skos 1:9) z torem zwrotnym w lewo z napędem elektrycznym po prawej stronie, z podkładami betonowymi.
20-50-130/27138/zp_nlr_drew.inc
Czyli rozjazd na profil 2-5-13, o długości 27138mm (czyli R=190, skos 1:9) z torem zwrotnym w lewo z napędem ręcznym po lewej stronie, z podkładami drewnianymi.

Ewentualnie, nazwy folderów dla różnych szablonów mogą wyglądać tak:
r300s19 // Promień 300m, skos 1:9
r190s19 // Promień 190m, skos 1:9
r190s175 // Promień 190m skos 1:7.5
« Ostatnia zmiana: 13 Września 2017, 17:46:05 wysłana przez krzysiuup »
Dokumentacja dla przyszłych pokoleń deweloperów:
MaSzynowa Wiki
Narzędzia deweloperskie - Blender