Witam. Jak wszyscy widzą sytuacja dźwiękowa naszych pojazdów diametralnie się zmieniła. Uważam, że przyszedł czas na pomyślenie, o pozycjonowaniu elementów kabiny i elementów scenerii dźwiękowo według ich położenia. Jeśli jakiś przejazd mijamy po lewej stronie, dlaczego by nie dało się słyszeć go po lewej stronie? W ten sposób można by robić panoramowany przejazd składu włączając w to efekt Dopplera dla na przykład syreny. Mówię tu o dźwiękowej panoramie czyli płynnym przechodzeniu dźwięku z kanału na kanał. Oprócz tego w takim wypadku, elementy kabiny, które teraz otrzymały swoje indywidualne dźwięki mogły by zmieniać swoje położenie wobec maszynisty w miarę poruszania się po kabinie. Na takiej samej zasadzie dźwięki stacyjne mogły by dochodzić z strony peronów.
W dalszej perspektywie widział bym tutaj uruchomienie trybu suround do zastosowania na słuchawkach, albo przy użyciu kina domowego. Wtedy można by uruchomić styczniki tykające za plecami maszynisty, uruchomienie efektów takich jak odpowiedni delay czy reverb dla przejeżdżania przez mosty, pod mostami, w tunelach, wjeżdżania na hale dworcowe, przejeżdżania przez lasy, jazdy w wykopach, przez osiedla, od których dźwięk składu odbija się inaczej. Większość potrzebnych informacji już mamy, ponieważ każdy element na scenerii posiada swoje zaznaczone współrzędne, w jakimś sensie mamy to też w przypadku elementów w kabinie. Na tej podstawie trzeba by generować aurę przestrzenną, albo stereo albo suround, która może się zmieniać z mijanym terenem. Aura dla kabiny była by niezmienna. Podejmuję się zmonofonizowania tego co się da, jeśli taka będzie potrzeba.
Pozdrawiam.