W latach 80 i 90 EU07 raczej rzadko jeździły spięte kablami, gdyż zwyczajnie loków wówczas brakowało. BTW, jedne z cięższych wówczas zadań dla EU07 to długie składy pasażerskie z wagonami SŻD takich relacji jak Moskwa - Berlin itp.
EP08 jeździł po dwie, aby utrzymać V rozkładową 140, a EP05 160 km/h. W tamtych latach wprowadzenie V 140 na CMK było wydarzeniem, podobnie jak pod koniec lat 80 prędkość 160. Nie było wtedy takiego rynku taboru jak dziś i próbowano radzić sobie m.in. zmieniając w latach 70 przekładnię EU05 (zmiana oznaczenia na EP05), aby w taki sposób zwiększyć prędkość oraz (o czym już pisałem) wprowadzić sterowanie ukrotnione, aby dwa wozy umiały docelowo sensownie prowadzić długi skład z magiczną V=160. Badań i testów robiono wiele, a w tym przebudowa ET40 na EP40, jednak nie wszystkie badania spełniały wymagania PKP.
@up5358: nigdy nie widziałem EP05, ani EP08 na "Zakopiance" i pamiętam, że właśnie na Płaszowie "szybkie" loki wymieniano na coś innego. Nie było sensu pchać tam "Czecha" lub "Ósemki", bo raz, że wyjeżdżały więcej niepotrzebnych km, a dwa, że ich przekładnia na nic by się zdała w terenie górskim.
Dodano: 15 Września 2015, 17:54:35
Jaco, a gdzie "Chemik"? Sam osobiście widziałem dwie EP05 na tym pociągu.
W okresie, gdzie cztery Ex jeździły na 2 x EP05, lokomotywy EP08 prowadziły z V140: Ondraszek, Pieniny, Lech, Lubuszanin, Kujawiak, Chrobry, Chopin, Polonia, IEx Batory, Varsovię i Chemika, ale nie oznacza to, że nie mogło czasem dojść do zmiany obiegów (pewnie awaryjnie). Zresztą był też taki okres, że w/w pociągi prowadziły same EP05 w pojedynkę (Vmax 140)...