- Symulator MaSzyna -
Hyde Park => Bieżące kolejowe => Wątek zaczęty przez: Rudzik w 15 Września 2015, 14:48:27
-
Cześć Wam. Słuchajcie, jest jeszcze gdzieś możliwość zobaczenia lokomotyw EU/EP07 jadących na warkoczach (w podwójnej trakcji z ukrotnieniem)? Czy gniazda na czołach siódemek to raczej pozostałość po minionej epoce?
Piszę, bo sądząc po niektórych zestawieniach pociągów (na przykład Szczecinianin łączony w Poznaniu (jeśli się mylę to poprawcie) z 2 różnych składów - 16 wagonów) siódemka wydaje się lokomotywą troszkę za słabą. Szczecinianinem w Symulatorze na L61 nie byłem w stanie się rozpędzić ponad 100km/h a wentylatory oporów to myślałem, że odlecą.
Czy te gniazda na czołach w dzisiejszych czasach są w ogóle jeszcze używane (nie mówię o pociągach towarowych)?
Miło było by zobaczyć jakieś zdjęcia, bo sam na własne oczy takiego zjawiska przez 25 lat nie zdążyłem uświadczyć:)
-
Jeżeli chodzi o składy towarowe, to bardzo często często EU07 połączone warkoczem jeżdżą w firmach: DLA, Kolprem czy Tracktec Logistics. Przeszukaj YouTube. Co do składów osobowych z EU07 w podwójnej trakcji "z warkoczem" - nie jestem w stanie powiedzieć.
-
Z pasazerow "na warkoczach" w latach 70/80 jezdzily EP05, oraz EP08. EP05 z jakims pociagiem z Gliwic lub Katowic do Warszawy via CMK. Bylo o tym, w ktoryms z numerow: "Koleje male i duze". Z kolei EP08 w podwojnej jezdzily krotko z jakims dalekobieznym z Warszawy do Zakopanego (nie wiem, czy cala trase) przez Czachowek-Pld, Kostomloty i Jedrzejow. Tez lata 70 lub poczatek 80tych. Moze ktos trafi film na Youtube. Mnie sie nie udalo znalezc, a zdjec z KMiD nie moge publikowac (dwie EP05).
-
up5358, z Gliwic ciągały pociągi "Chemika" i "Górnika" CMK-ą do Warszawy.
-
Dzieki Darku za przypomnienie. Pod spodem kilka zdjec z tego tematu: http://forum.modelarstwo.info/threads/ep05.15251/. Pochodza one z postu p. Ludwika Igielskiego. Polecam przegladnac caly w/w watek, bo jest ciekawy, zdjecia glownie "z przedwczoraj".
Edit: No to jeszcze wspomniane EP08 "na warkoczach". Zdjecia z watku: http://forum.modelarstwo.info/threads/ep08.10755/page-6. Post p. Ludwika Igielskiego. Caly temat wart przeczytania.
-
Piszę, bo sądząc po niektórych zestawieniach pociągów (na przykład Szczecinianin łączony w Poznaniu (jeśli się mylę to poprawcie) z 2 różnych składów - 16 wagonów) siódemka wydaje się lokomotywą troszkę za słabą. Szczecinianinem w Symulatorze na L61 nie byłem w stanie się rozpędzić ponad 100km/h a wentylatory oporów to myślałem, że odlecą.
Kiedyś na EP07 było nawet 18 —
-
@up5358: pewnie masz na myśli "trylogię" o EP05, która była publikowana w KMD 1/2006, 2/2006 i 1/2007. Byłem współautorem tego dzieła... Ale do rzeczy, EP05 w podwójnej trakcji planowo obsługiwały:
Ex Górnik: Warszawa - CMK - Katowice - Gliwice
Ex Krakus: Warszawa - CMK - Kraków (na tym pociągu testowano także dwie krakowskie EP09-001 i 002 - oczywiście pojedynczo)
Ex Tatry: Warszawa - CMK - Kraków - (Zakopane; od Krakowa EU06 lub EU07)
Ex Warta: Warszawa - Poznań
Pamiętam doskonale wszystkie z wymienionych pociągów. Dodam, że z 27 lokomotyw EP05, sterowanie ukrotnione i zabudowane w latach 1982 - 1989 "nosy" na czole posiadały nr: 01, 02, 03, 04, 06, 14, 16, 18, 23 i 26.
-
Lekki OT. Czy zdarzają się sytuacje, gdy w sezonie siódemka nie daje rady ciągnąć skład i Cargo dociąga skład bykiem?
-
Byłem świadkiem, gdy SU42 PRów ciągnęła Pojezierze razem z EP07-339, która jechała na opuszczonych. Następnego dnia siódemka już normalnie jechała. Wszystko działo się na normalnej zelektryfikowanej linii. Może nie jest to sytuacja jaką opisałeś, lecz podobna.
-
Yb, to zastanawiam się, jak ona ze swoją przekładnią trzymała rozkładową:)
Testowałem i rozpędzenie do 120 km/h zajęło mi 10 minut i dwa okrążenia TD. Prąd nie zszedł poniżej 400A, czyli troszkę po tyłku dostawała na długich trasach z takimi składami.
Z kolei EP08 w podwojnej jezdzily krotko z jakims dalekobieznym z Warszawy do Zakopanego
W sumie nie dziwię się, bo Ósemki są słabe przy niskich prędkościach, jakie panują na Zakopiance, gdzie obecnie nawet Siódemka potrafi się cofnąć. A ze stolicy to w tamtych czasach w góry pewnie nie jechało tylko 6-7 wagonów.
Ja jedyny przypadek jaki znam Siódemek z osobowym, to z opowiadania "Maszynista", gdzie główny bohater jadąc pasażerem podpowiedział maszyniście, by zamiast zwiększać ciężar pociągu o lokomotywę na podsył, połączył Siódemki kablami.
Zdjęcia są super naprawdę, szkoda tylko, że Ósemki są pod złym kontem i nie widać kabli.
Joachimowicz, może po prostu nie było prądu tego dnia na danym odcinku sieci.
Byczek, Byki często kolonijne ciągały, bo tam to dawali po 17-18 pudeł. Szczególnie północ-południe.
-
@up5358: pewnie masz na myśli "trylogię" o EP05, która była publikowana w KMD 1/2006, 2/2006 i 1/2007. Byłem współautorem tego dzieła...
Prosze jaki ten Swiat jest maly;-) Tak, zgadza sie. Wlasnie ta "Trylogie" mialem na mysli.
Odnosnie "zakopianki". Na Plaszowie czesto podmieniali lokomotywy na ET21 z MD Prokocim, lub (juz lata 90-te) ET22. Dlatego nie wiem, czy owe EP08 tylko na "osemce" prowadzily ten sklad, czy tez od Plaszowa do Zakopanego.
-
Jaco, a gdzie "Chemik"? Sam osobiście widziałem dwie EP05 na tym pociągu.
-
W latach 80 i 90 EU07 raczej rzadko jeździły spięte kablami, gdyż zwyczajnie loków wówczas brakowało. BTW, jedne z cięższych wówczas zadań dla EU07 to długie składy pasażerskie z wagonami SŻD takich relacji jak Moskwa - Berlin itp.
EP08 jeździł po dwie, aby utrzymać V rozkładową 140, a EP05 160 km/h. W tamtych latach wprowadzenie V 140 na CMK było wydarzeniem, podobnie jak pod koniec lat 80 prędkość 160. Nie było wtedy takiego rynku taboru jak dziś i próbowano radzić sobie m.in. zmieniając w latach 70 przekładnię EU05 (zmiana oznaczenia na EP05), aby w taki sposób zwiększyć prędkość oraz (o czym już pisałem) wprowadzić sterowanie ukrotnione, aby dwa wozy umiały docelowo sensownie prowadzić długi skład z magiczną V=160. Badań i testów robiono wiele, a w tym przebudowa ET40 na EP40, jednak nie wszystkie badania spełniały wymagania PKP.
@up5358: nigdy nie widziałem EP05, ani EP08 na "Zakopiance" i pamiętam, że właśnie na Płaszowie "szybkie" loki wymieniano na coś innego. Nie było sensu pchać tam "Czecha" lub "Ósemki", bo raz, że wyjeżdżały więcej niepotrzebnych km, a dwa, że ich przekładnia na nic by się zdała w terenie górskim.
Dodano: 15 Września 2015, 17:54:35
Jaco, a gdzie "Chemik"? Sam osobiście widziałem dwie EP05 na tym pociągu.
W okresie, gdzie cztery Ex jeździły na 2 x EP05, lokomotywy EP08 prowadziły z V140: Ondraszek, Pieniny, Lech, Lubuszanin, Kujawiak, Chrobry, Chopin, Polonia, IEx Batory, Varsovię i Chemika, ale nie oznacza to, że nie mogło czasem dojść do zmiany obiegów (pewnie awaryjnie). Zresztą był też taki okres, że w/w pociągi prowadziły same EP05 w pojedynkę (Vmax 140)...
-
Czyli to jednak nie chodziło o podjazd przed Zakopanem, tylko o "trzymanie" 140 km/h w tamtych czasach z dłuższymi składami? A Kanty na górskich liniach długo były normalnym widokiem. Nawet chyba jeszcze są, chociaż puszczanie jej zamiast Siódemki z 5-6 pudłami się troszkę nie opłaca.
-
ET21 z MD Prokocim regularnie robily na osobowym 55120/55121 (w ostatnich latach jego kursowania juz tylko 06/07 na nim kursowaly), oraz na nocnym pospiesznym z Lublina do Zakopanego (z Lublina do Debicy SU45 lub Pt47, od Debicy elektrowoz tamtejszy do Plaszowa, a z Plaszowa 06/07/21 (najczesciej) z Prokocimia), a sklad juz jako osobowy do Zakopanego (Nie pamietam jego numeru nawet).
@Jaco, czy masz moze gdzies zdjecia pospiesznego z Lwowa (lub Kijowa) do Legnicy?
Ganialo cos takiego przez Krakow na kilkunastu radzieckich "stodolach". Obsluga byla nastepujaca: Medyka - Rzeszow/Debica (ST43 MD Zurawica, pod drutem jechalo to), dalej juz EU07 z MD Wroclaw Glowny (Nie jestem pewien, czy od Wroclawia Glownego do Legnicy nie byla na ten pociag rozpisana ET21 z MD Legnica). Mialem, gdzies foto tego skladu autorstwa p. P. Terczynskiego, wlasnie z ST43 "pod drutem" ale nie mam tego numeru "Swiata Kolei" pod reka.
Odnosnie "sputnikow" to dosc ciekawym pociagiem byl osobowy 66120/66121, na ktorym (poza okresem kolonijnym) kursowaly wagony z EU06/07 z MD Prokocim lub ET21 z MD Tarnow. Jakos od 2000 roku nie widzialem na nim juz nic poza EZT (tutaj tez raz mial to Prokocim, a na innym rozkladzie Tarnow).
-
Ślązaka, pewnego czasu, obsługiwał Brochów na ST43, ale to były dawne dzieje.
-
@Jaco, czy masz moze gdzies zdjecia pospiesznego z Lwowa (lub Kijowa) do Legnicy?
Ganialo cos takiego przez Krakow na kilkunastu radzieckich "stodolach". Obsluga byla nastepujaca: Medyka - Rzeszow/Debica (ST43 MD Zurawica, pod drutem jechalo to), dalej juz EU07 z MD Wroclaw Glowny (Nie jestem pewien, czy od Wroclawia Glownego do Legnicy nie byla na ten pociag rozpisana ET21 z MD Legnica).
"Kijów" był prowadzony przez EU07 z MD Wrocław i wyjeżdżał o bardzo rannej porze z Legnicy, a przed nim dwa razy w tygodniu latało "Monachium" na EP05. "Czecha" mam na zdjęciach z "Monachium", ale EU07 z "Kijowem" niestety nie.
Czyli to jednak nie chodziło o podjazd przed Zakopanem, tylko o "trzymanie" 140 km/h w tamtych czasach z dłuższymi składami? A Kanty na górskich liniach długo były normalnym widokiem. Nawet chyba jeszcze są, chociaż puszczanie jej zamiast Siódemki z 5-6 pudłami się troszkę nie opłaca.
Proszę pamiętać o propagandzie sukcesu! Wtedy depo "Olszynka Grochowska" była na oku ministerstwa i pociągi jadące 140 (wcześniej prasa to pięknie rozdmuchiwała) musiały przyjeżdżać na gierkowski Śląsk PLANOWO!
Kiedyś w magazynie RAZEM 25/441/1985 była na okładce EP08-007 i wywiad z maszynistą (bardzo fajny, choć podkoloryzowany tekst). Polecam!
-
"Kijów" był prowadzony przez EU07 z MD Wrocław i wyjeżdżał o bardzo rannej porze z Legnicy(...)
Pamietam, jak sie to "zbieralo" z Krakowa. W zimie na sliskich szynach, nawet doswiadczeni maszynisci mieli z nim problem.
-
Ślązaka, pewnego czasu, obsługiwał Brochów na ST43, ale to były dawne dzieje.
Dodatek do SRJP IIA, 1975:
EE 3705 Ślązak
Kraków Gł. - Wrocław Gł., EU06 MD Kraków Prokocim, 550 t
Wrocław Gł. - Zielona Góra, Pt47 MD Wrocław, 270 t
Jak się analizuje takie dodatki, to wieczór ma się z głowy...:)
-
Czytalem swego czasu na internecie "Historie maszynisty" p. Wlodzimierza Dolubizno z MD Wroclaw Gl. Bylo tam, ze w poczatkach sluzby mial w obsludze ST43 z MD Wroclaw Glowny, ktora prowadzil ex. "Odra" do Warszawy przez Ostrow Wlkp. Pozniej, gdy "dostal" EU07 to mial sytuacje, ze w przypadku kiedy byly dwie 07 na tym pociagu (planowo chyba jedna na nim byla) to spinali je "warkoczami", dzieki czemu "przed planem" byl. Czy masz moze zdjecia tego pociagu z siodemkami spietymi "warkoczami"? Mnie sie Ex "Odra" zawsze kojarzyl z EP08.
-
Jaco, nie PT, tylko Brochów ciągał na ST43. Mój wujek jeździł tym składem z Wrocka do Zielonej.
-
Czytalem swego czasu na internecie "Historie maszynisty" p. Wlodzimierza Dolubizno z MD Wroclaw Gl. Bylo tam, ze w poczatkach sluzby mial w obsludze ST43 z MD Wroclaw Glowny, ktora prowadzil ex. "Odra" do Warszawy przez Ostrow Wlkp. Pozniej, gdy "dostal" EU07 to mial sytuacje, ze w przypadku kiedy byly dwie 07 na tym pociagu (planowo chyba jedna na nim byla) to spinali je "warkoczami", dzieki czemu "przed planem" byl. Czy masz moze zdjecia tego pociagu z siodemkami spietymi "warkoczami"? Mnie sie Ex "Odra" zawsze kojarzyl z EP08.
Istotnie, ODRA śmigała też na EP08, choć zdarzały się EP05, ale za czasów PRL wiele "ciekawych" rzeczy się działo i nie można wykluczyć różnych pomysłów rodem z PKP. Wtedy PLAN, to PLAN i ani minuty dłużej! Nigdy nie widziałem 2 x EU07 na Odrze. Jeździłem tym pociągiem dopiero od 1990 i prowadziła je zawsze warszawska EU07, po czym kilka lat później obsługę przejął Wrocław.
Jaco, nie PT, tylko Brochów ciągał na ST43. Mój wujek jeździł tym składem z Wrocka do Zielonej.
Zacytowałem tylko z dodatku z 1975 jako ciekawostkę, a ST43 mogły być później. Na Z.Górę i Węgliniec przed elektryfikacją dużo pracy miały także wrocławskie SP45.
-
(...)Istotnie, ODRA śmigała też na EP08, choć zdarzały się EP05, ale za czasów PRL wiele "ciekawych" rzeczy się działo i nie można wykluczyć różnych pomysłów rodem z PKP. Wtedy PLAN, to PLAN i ani minuty dłużej! Nigdy nie widziałem 2 x EU07 na Odrze. Jeździłem tym pociągiem dopiero od 1990 i prowadziła je zawsze warszawska EU07, po czym kilka lat później obsługę przejął Wrocław. (...)
Chodzilo mi bardziej o przelom lat 70/80.
-
Tutaj http://jareks.zonk.pl/am/tr.htm są zdjęcia ODRY z EP05.
-
To i ja od siebie: [ Invalid YouTube link ] Ex Odra z EP08-010(? - jesli to "dycha", to obsluge mial wtedy MD Wroclaw Gl) od 02:58. Ciekawe malowanie dla 111a/112a, ktore sie utrzymalo chyba do konca lat 80-tych. Ten sklad mial wowczas prototypowy wagon 127A, oraz poczte starego typu. Drugi tak pomalowany sklad poszedl na ex Opolanin.
Dodatkowo z 91 roku zdjecie 07-230 z kilunastoma "stodolami" na haku. Byc moze to byl Moskwa-Paryz, bo lok z Poznania.
-
@up5358: o takie składy mi chodziło :) EU07 jęczała przy rozruchu...
-
W IC na warkoczu jeździł Jantar na dwóch Su42 (6DL), z tym że na każdej był majster bo tym lokomotywom zdarza się żyć własnym życiem. 16 pudeł na 07 to nic nadzwyczajnego, z górki złapie 120 potem już utrzyma (oczywiście czasy jazdy są dobrane odpowiednio do brutta). Mój życiowy rekord to 14 nowych ciężkich wagonów na 09 a i 15 się zdarzało. Maszyna jęczała ale szła, z górki złapała 160 to już dalej trzymała.
Lekki OT. Czy zdarzają się sytuacje, gdy w sezonie siódemka nie daje rady ciągnąć skład i Cargo dociąga skład bykiem?
Mało prawdopodobne ale na stromych podjazdach przy nie korzystnych warunkach może się zdarzyć. Może też się zdarzyć, że trzeba odłączyć parę silników i robi się problem z podjazdami.
-
@Borys_q: Taki sklad kilkunastu radzieckich wagonow tez miales okazje prowadzic? Ja tylko widzialem, jak w zimie probowali tym z Krakowa Glownego ruszyc. To byl chyba najgorszy etap, bo na szlaku juz rowno "grzal".
-
Za młody jestem, radzieckie tylko za szkoleńca na Kalince z Gdyni do Tczewa, ale tam za moich czasów słownie 3 jeździły.
-
Jantar w te wakacje na 15-16 wagonach jeździł. EP09 ciężko trochę miała, a jak jechała pani Premier to dali EU44. Później kilka razy zdarzył się husarz, ale to rzadko.
-
Dzisiejsza świeżynka, foto jeszcze ciepłe ;-) DLA na warkoczach. Niestety nie udało mi się zrobić centralnej fotki na kable.
-
Pod koniec sierpnia siódemkę na kablach na wiadukcie nad ul. Kamienną w Krakowie widziałem, ale zdjęcia niestety nie posiadam (gdzieś wsiąkło).