Autor Wątek:  Pytania o zawód maszynisty  (Przeczytany 258995 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2416
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 172
Odp: Pytania o zawód maszynisty
« Odpowiedź #120 dnia: 19 Czerwca 2015, 22:13:25 »
Szukają bo mają braki i część młodych licencjatów też daje nogę z CARGO… Podejrzewam, że jak pójdzie fama po kraju, że da się odejść bez spłacania lojalki to kolejne grupy się ruszą. Ale fakt faktem raczej mało jest chętnych "z ulicy" do pracy. Raz, że kolej raczej kojarzy się źle (płace, warunki) to mało który młody człowiek chce pracować w święta, niedziele lub ew na wyjazdach, itp. Pomijam kolejowych napaleńców gotowych pracować za darmo na "ukochanej kolei" ;)
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline borys_q

  • Wiadomości: 333
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 35
Odp: Pytania o zawód maszynisty
« Odpowiedź #121 dnia: 20 Czerwca 2015, 10:37:36 »
Jakbym się dowiedział, że firma potrzebuje mnie na gwałt to też bym z niej odszedł. Tak na poważnie, nie wiem jakie są warunki w Cargo, ale z odchodzeniem na emerytury mają problem jak wszędzie. Młodzi ludzie po pierwsze nie chcą pracować jak cała Polska pije na grillu. Po drugie nie wszystkim pasuje ta odpowiedzialność. Po trzecie prawdopodobnie jest ciężko się Młodemu "wybić" (sensowne służby i pociągi), wiec wolą szukać szczęścia gdzie indziej niż pracować nad swoja pozycją w firmie.
« Ostatnia zmiana: 20 Czerwca 2015, 10:40:21 wysłana przez borys_q »

Offline hanys

  • Deweloper
  • Wiadomości: 2479
    • Zobacz profil
    • Trainz Download Center
  • Otrzymane polubienia: 1093
Odp: Pytania o zawód maszynisty
« Odpowiedź #122 dnia: 21 Czerwca 2015, 19:28:58 »
Warto też zwrócić uwagę na ten fakt, że pierwsza grupa (na Śląsku) w PKP Cargo co poszła na kurs, zdali świadectwo, to wciąż nie jeżdżą jako maszyniści samodzielnie, pomimo wyjeżdżenia swoich godzin. Mam znajomego we wsi, który był na pierwszych edycjach kursu na licencję/świadectwo (z ramienia naboru wewnątrz firmy), i kierownicy mówią mu w Tarnowskich Górach, że nie wiedzą co z nimi zrobić, i wciąż jeździ jako szkoleniowiec mimo, że godziny wyjeżdżone i egzamin zdany. Z punktu widzenia od kuchni, nie widać, żeby PKP Cargo zależało na gwałt maszynistów.

Offline Niebugoclaw

  • Wiadomości: 1222
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 10
Odp: Pytania o zawód maszynisty
« Odpowiedź #123 dnia: 22 Czerwca 2015, 00:42:48 »
Prawda jest taka, że poprzyjmowali za dużo szkoleńców. W moim przypadku jesteśmy połową obecnej sekcji. Fakt, że ludzie odchodzą na emeryturę, ale już teraz jest bardzo licho z robotą, więc nie dziwię się, że ludzie po wyjeżdżeniu godzin nadal jeżdżą "za frajer" bo nie ma na nich zapotrzebowania. Kolejna sprawa to cienkie zarobki w okresie kursu i ciągłe zmiany-przeciąganie się okresu trwania kursu. Świeża kadra traktowana jest jak piąte koło u wozu i zamiast motywować młodych ludzi do samokształcenia i pozostania w Spółce, zniechęca się ich w/w środkami. Mało tego tutaj zarabia się pieniądze siedząc "na telefonie" a postępująca centralizacja (np. jeden dyspozytor na cały zakład) spowoduje raczej przychodzenie "na plan", przez co wzrośnie jedynie nieefektywność służby trakcji i pogorszenie usług przewozowych. Ale to swoją drogą, wszędzie dobrze gdzie nas nie ma. I tu następuje kolejna przeszkoda, bo nawet po minięciu okresu lojalnościowego Spółka zabezpieczyła się "prawem kierowania A+B2", co robi z nas inwalidów mogących wozić tylko towary - to na wypadek jakby ktoś chciał pójść do przewoźników pasażerskich.

Offline borys_q

  • Wiadomości: 333
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 35
Odp: Pytania o zawód maszynisty
« Odpowiedź #124 dnia: 22 Czerwca 2015, 08:59:51 »
To normalne ja mam A+B1. Zmieniając pracodawcę i tak musisz zmienić świadectwo, więc może to nie jest taki problem. Podobno w Gdyni/Zającu Cargo ma duże braki. Ja się i tak nie przeniosę bo służby manewrowe jako konieczne zło traktuje. U was dla świeżaka przetok to pewnie typowe zajęcie.
« Ostatnia zmiana: 22 Czerwca 2015, 10:42:11 wysłana przez borys_q »

Offline Niebugoclaw

  • Wiadomości: 1222
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 10
Odp: Pytania o zawód maszynisty
« Odpowiedź #125 dnia: 22 Czerwca 2015, 13:46:33 »
A to akurat norma, że mając dwa prawa kierowania wycierają se tobą d... na manewrach. Prawda jest taka, że jeśli chcesz zarobić musisz mieć tylko prawo elektryczne.

Offline UAZownik

  • Wiadomości: 40
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Pytania o zawód maszynisty
« Odpowiedź #126 dnia: 22 Czerwca 2015, 14:50:55 »
Przepraszam że tak wyrwę z kontekstu, ale zastanawia mnie od niedawna pewna kwestia.


Jest jeszcze jakakolwiek możliwość zdobycia licencji maszynisty trakcji parowej w Polsce? Cokolwiek się ostało w ośrodkach z tej specjalizacji? Ich zaraz zabraknie najbardziej.

Offline jageer

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1410
  • Jak Sz to tylko na Tm....
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 48
Odp: Pytania o zawód maszynisty
« Odpowiedź #127 dnia: 22 Czerwca 2015, 19:21:27 »
Wiesz, zakładam, że duża część odpada na badaniach :)
Musi to robić delikatnie, bo jak nie umie to semafor opadnie...

Offline borys_q

  • Wiadomości: 333
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 35
Odp: Pytania o zawód maszynisty
« Odpowiedź #128 dnia: 23 Czerwca 2015, 09:24:35 »
Zaczynamy od tego ze licencji nie zdobywasz na trakcje. Świadectwa też nie zdobywasz na trakcje tylko typ pojazdu, z licencją maszynisty mógłbyś teoretycznie przyjąć się do firmy która eksploatuje parowozy i po odpowiednim szkoleniu mógłbyś dostać świadectwo na Ty-42.  Jeszcze wchodzi w grę robienie kwitów na kotły w TDT. Nie wiem jak sprawa wygląda ze szkoleniem w trybie licencja/świadectwo, ale ostatnio znajomy zdobył Prawo Kierowania w trakcji parowej.

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2416
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 172
Odp: Pytania o zawód maszynisty
« Odpowiedź #129 dnia: 23 Czerwca 2015, 12:39:54 »
I tu następuje kolejna przeszkoda, bo nawet po minięciu okresu lojalnościowego Spółka zabezpieczyła się "prawem kierowania A+B2", co robi z nas inwalidów mogących wozić tylko towary - to na wypadek jakby ktoś chciał pójść do przewoźników pasażerskich.
Jak ciemna masa wierzy we wszystko co władza powie to tak jest. Dziwnym trafem ludzie z CARGO z licencją i kwitami A+B2 poszli do takiej spółki jak Koleje Wielkopolskie. Problemu nie było żadnego (no może po za betonem z CARGO, który niemal zrobił się czerwony ze złości i zaczął rzucać tekstami typu "oby wam ta lepsza kasa bokiem wyszła"). Miesiąc, góra dwa przeszkolenia. Dojdzie nowy wpis na świstku i wio do roboty. Jeśli ktoś pomimo faktów nadal chce wierzyć w to, że "niedasie" to faktycznie CARGO jest tą właściwą spółką :)
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline endriu123123

  • Wiadomości: 1
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Pytania o zawód maszynisty
« Odpowiedź #130 dnia: 23 Czerwca 2015, 15:47:11 »
Witam wszystkich.
Czy wiadomo już coś więcej o zmianach w przepisach dotyczących badań lekarskich?   

Offline borys_q

  • Wiadomości: 333
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 35
Odp: Pytania o zawód maszynisty
« Odpowiedź #131 dnia: 23 Czerwca 2015, 17:28:32 »
Dokładnie nie wiadomo ale powiedz na co liczysz? Jeśli na złagodzenie wymagań zdrowotnych, jak na razie nic na to nie wskazuje.

Edit: Rozporządzenie już jest, opublikowane 14 kwietnia w Dzienniku ustaw. Tak jak sądziłem wymagania zdrowotne bez zmian.
« Ostatnia zmiana: 23 Czerwca 2015, 17:33:17 wysłana przez borys_q »

Offline Niebugoclaw

  • Wiadomości: 1222
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 10
Odp: Pytania o zawód maszynisty
« Odpowiedź #132 dnia: 23 Czerwca 2015, 21:12:15 »
Jeśli ktoś pomimo faktów nadal chce wierzyć w to, że "niedasie" to faktycznie CARGO jest tą właściwą spółką :)
Marcel, obyś miał rację, bo nie każdy chce tu zgnić na "gnojowozach", tym bardziej, że liche są szanse na to, że po wyjeżdżeniu 1200h z miejsca zrobią nas majstrami.

Offline borys_q

  • Wiadomości: 333
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 35
Odp: Pytania o zawód maszynisty
« Odpowiedź #133 dnia: 24 Czerwca 2015, 19:54:09 »
Cytuj
Dojdzie nowy wpis na świstku i wio do roboty.

Tak doprecyzowując "świstek " zostaje u starego pracodawcy. Teoretycznie wygląda to tak: świadectwo maszynisty zostaje u starego pracodawcy, stary pracodawca wydaje "odpis świadectwa", nowy pracodawca na tej podstawie po przeszkoleniu do swoich potrzeb wydaje nowe świadectwo maszynisty.

Offline MówMiAndrzej

  • Wiadomości: 4
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Pytania o zawód maszynisty
« Odpowiedź #134 dnia: 10 Lipca 2015, 20:55:20 »
Szukają bo mają braki i część młodych licencjatów też daje nogę z CARGO… Podejrzewam, że jak pójdzie fama po kraju, że da się odejść bez spłacania lojalki to kolejne grupy się ruszą. Ale fakt faktem raczej mało jest chętnych "z ulicy" do pracy. Raz, że kolej raczej kojarzy się źle (płace, warunki) to mało który młody człowiek chce pracować w święta, niedziele lub ew na wyjazdach, itp. Pomijam kolejowych napaleńców gotowych pracować za darmo na "ukochanej kolei" ;)

Tak z ciekawości, jak wygląda ta lojalka w Cargo i jej obejście? (chodzi mi w zasadzie o kwotę)
Nam w IC w Zakładzie Centralnym w połowie czerwca dali do popisania lojalkę na 5 lat (w tym 2 lata kursu na świadectwo) i "zabezpieczyli" się kwotą 60tys.   

Offline Niebugoclaw

  • Wiadomości: 1222
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 10
Odp: Pytania o zawód maszynisty
« Odpowiedź #135 dnia: 12 Lipca 2015, 17:47:04 »
W Cargo 11tys. licencja i  155 tyś. świadectwo.

Offline Avia_tor

  • Wiadomości: 6
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Pytania o zawód maszynisty
« Odpowiedź #136 dnia: 13 Lipca 2015, 15:16:38 »
W Cargo 11tys. licencja i  155 tyś. świadectwo.

Za 155 tys. PLN mozna spokojnie zrobic liniowa licencje pilota (ATPL frozen), ktora umozliwia podjecie pracy w linii lotniczej. Ta kwota nie jest odrobine za wysoka? ;) Jaki jest rzeczywisty koszt pelnego wyszkolenia maszynisty?
« Ostatnia zmiana: 13 Lipca 2015, 15:20:01 wysłana przez Avia_tor »
"Listopad receptorów, listopad semaforów, nieśpieszny osobowy trans..."

Offline kronika13

  • Wiadomości: 54
  • kolej na kolej ;-)
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Pytania o zawód maszynisty
« Odpowiedź #137 dnia: 13 Lipca 2015, 16:13:10 »
"Odrobinę za wysoka" to eufemizm, prawda? ;-) Na logikę maksymalny pułap kosztów kształcenia maszynisty ustaliłabym na 75% kosztów kształcenia pilota, ale przyznaję się, że zwyczajnie się nie znam i nie wiem, czy tak jest w rzeczywistości.
kronika13

Węgrom gratulujemy Ikarusa, a Polakom Solarisa ;-)

Offline matek123

  • Moderator
  • Wiadomości: 6281
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2203
Odp: Pytania o zawód maszynisty
« Odpowiedź #138 dnia: 13 Lipca 2015, 16:18:42 »
@Avia_tor ale te 55 tyś. i 155 tyś. to są kary wynikające z lojalki jak by się chciało odejść.
Poszukuję zdjęć na tekstury pociągów sieciowych. Szczególnie platform z pomostami.

Offline Avia_tor

  • Wiadomości: 6
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Pytania o zawód maszynisty
« Odpowiedź #139 dnia: 13 Lipca 2015, 16:35:29 »
@kronika13: tak, taki malutki eufemizm ;).

@matek123: wiem, ze to zabezpieczenie na wypadek, gdyby adept chcial odejsc przed koncem umowy. Niemniej zastanawia mnie to skad taka astronomiczna suma, na ktora opiewa lojalka, bo koszt wyszkolenia od 0 do swiadectwa na pewno nie jest az tak wysoki.
"Listopad receptorów, listopad semaforów, nieśpieszny osobowy trans..."

Offline AtapiCl

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4426
    • Zobacz profil
    • O warszawskiej części linii kolejowej nr 7 Warszawa – Lublin i nie tylko ;)
  • Otrzymane polubienia: 212
Odp: Pytania o zawód maszynisty
« Odpowiedź #140 dnia: 13 Lipca 2015, 17:30:23 »
Stąd, że jest duże prawdopodobieństwo zrobienia uprawnień komuś, kto i tak potem ucieknie. Gdyby nie to, to po powiedzmy dwóch latach szkoleń, w ciągu których kandydat otrzymywałby te minimalne wynagrodzenie, od razu człowiek by rezygnował z pracy w tej firmie i szedł tam, gdzie lepiej płacą ;) Więc to jest swego rodzaju straszak. W KM też są lojalki, ale jakoś nie kwapią się do egzekwowania ich zapisów. Kwoty przynajmniej są niższe, 30 tyś to maks.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6167
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 876
Odp: Pytania o zawód maszynisty
« Odpowiedź #141 dnia: 13 Lipca 2015, 17:36:50 »
Tu nie chodzi tylko o zwrot kosztów szkolenia, lecz również o zatrzymanie człowieka u siebie i niewspieranie konkurencji.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline Avia_tor

  • Wiadomości: 6
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Pytania o zawód maszynisty
« Odpowiedź #142 dnia: 13 Lipca 2015, 19:51:38 »
Kumam, po prostu ta kwota 6 cyfrowa mnie nieco zatkala. A tak swoja droga to czy taka osoba jest ubezpieczona przez pracodawce na wypadek gdyby pogorszylo jej sie znaczaco zdrowie, i nie bylaby w stanie pracowac jako maszynista i "odbebnic" okresu lojalki?
"Listopad receptorów, listopad semaforów, nieśpieszny osobowy trans..."

Offline MówMiAndrzej

  • Wiadomości: 4
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Pytania o zawód maszynisty
« Odpowiedź #143 dnia: 14 Lipca 2015, 16:45:32 »
PKP Intercity spisało w umowach wyjątki od obowiązku zwrotu kosztów, a do nich między innymi zalicza się sytuację gdy stan zdrowia powoduję utratę zdolności do wykonywania pracy.
« Ostatnia zmiana: 14 Lipca 2015, 16:51:24 wysłana przez MówMiAndrzej »

Offline Niebugoclaw

  • Wiadomości: 1222
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 10
Odp: Pytania o zawód maszynisty
« Odpowiedź #144 dnia: 14 Lipca 2015, 23:09:20 »
Taka kwota to tylko straszak, by w ciągu tych trzech lat nie uciec. Ale 3 lata to nie dużo, a wielu zapewne nie widzi się nabijanie pustych godzin za parę groszy ;)

Offline Avia_tor

  • Wiadomości: 6
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Pytania o zawód maszynisty
« Odpowiedź #145 dnia: 15 Lipca 2015, 09:56:16 »
Dzieki za odpowiedzi. Ma to swoje plusy - stabilnosc pracy, co w tych czasach jest nie do przecenienia.
"Listopad receptorów, listopad semaforów, nieśpieszny osobowy trans..."

Offline borys_q

  • Wiadomości: 333
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 35
Odp: Pytania o zawód maszynisty
« Odpowiedź #146 dnia: 15 Lipca 2015, 14:34:16 »
Cytuj
Ale 3 lata to nie dużo, a wielu zapewne nie widzi się nabijanie pustych godzin za parę groszy ;)

Zależy od zakładu każdy Licencjatów inaczej traktuje, większość z pierwszego kursu w Gdyni nie nabija "pustych" godzin.

Offline Niebugoclaw

  • Wiadomości: 1222
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 10
Odp: Pytania o zawód maszynisty
« Odpowiedź #147 dnia: 16 Lipca 2015, 10:09:18 »
Nie chodzi mi o licencjatów, ale ogólnie o całokształt pracy. Takiej cienizny jak jest teraz to dawno nie było.

Offline Avia_tor

  • Wiadomości: 6
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Pytania o zawód maszynisty
« Odpowiedź #148 dnia: 17 Lipca 2015, 14:32:33 »
nabijanie pustych godzin za parę groszy ;)

Pozwole sobie zapytac, co to sa "puste godziny"?
"Listopad receptorów, listopad semaforów, nieśpieszny osobowy trans..."

Offline djuzi

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 144
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Pytania o zawód maszynisty
« Odpowiedź #149 dnia: 17 Lipca 2015, 20:16:40 »
Takiej cienizny jak jest teraz to dawno nie było.
Co masz na myśli?