Autor Wątek:  Tarcze zaporowe przepisy z nimi zwiazane.  (Przeczytany 40344 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Online borys_q

  • Wiadomości: 323
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 31
Tarcze zaporowe przepisy z nimi zwiazane.
« dnia: 16 Grudnia 2014, 09:41:21 »
    Witam. Ostatnio u nas na pouczeniach był wałkowany temat tarcz zaporowych, chciałbym tu napisać parę informacji dla osób nieobeznanych oraz zachęcić do dyskusji na ten temat.
     Tarcza zaporowa jest historycznie niemieckim urządzeniem i występuje na stacjach z takowym rodowodem, nadaje sygnały z-1 który dotyczy zarówno jazd pociągowych i manewrowych, oraz Z-2 który dotyczy jazd manewrowych. W tradycji kolejowej przyjęło się, że oba sygnały tyczą się zarówno pociągów jak i manewrów ale przepis mówi inaczej. Ja to interpretuje w ten sposób, tarcza nadająca sygnał S-2 dla pociągu ''znika''. Większość posterunków posiada uzależnienia,uniemożliwiające podanie semafora jeśli wszystkie tarcze zaporowe po drodze nie są podane, tak wiec zatrzymanie pociągu pod taka tarcza jest mało prawdopodobne. Jeśli pociąg jednak zostanie zatrzymany pod tarcza zaporową może ja minąć wyłącznie po otrzymaniu rozkazu pisemnego S (podanie sygnału z-2 nie uprawnia do dalszej jazdy). Ja z tarczami zawsze miałem jedna wątpliwość, kiedyś był w Ir1 przepis który nakazywał zatrzymanie pociągu jeśli w jego drodze przebiegu zostanie zauważony sygnał zezwalający na manewry( teraz nie mogę tego przepisu znaleźć ale pewnie gdzieś jest), ten przepis mi się kłócił z ideą tarcz zaporowych gdyż nie jesteśmy w stanie stwierdzić czy to jest tarcza od naszego przebiegu czy od jakiegoś przebiegu manewrowego. Plusem stosowania tarcz zaporowych jest możliwość zatrzymania pociągu znajdującego się za semaforem,  jeśli urządzenia stacyjne wykryły by wjechanie czegoś w przebieg, następuje automatyczna zmiana sygnału na tarczach zaporowych w drodze przebiegu (mówię o świetlnych).

« Ostatnia zmiana: 16 Grudnia 2014, 10:08:38 wysłana przez borys_q »

Offline muri

  • Wiadomości: 627
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Tarcze zaporowe przepisy z nimi zwiazane.
« Odpowiedź #1 dnia: 16 Grudnia 2014, 10:46:46 »
Tu chłopaki trochę popisali: http://isdr.pl/index.php/topic,487.0.html

Online borys_q

  • Wiadomości: 323
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 31
Odp: Tarcze zaporowe przepisy z nimi zwiazane.
« Odpowiedź #2 dnia: 16 Grudnia 2014, 10:53:39 »
Tylko proszę nie mylić czegoś, co błędnie jest nazywane semaforem zaporowym z tarcza zaporową,  to są zupełnie inne historie.

Offline grzechu_k

  • Wiadomości: 87
  • kolega z pracy MKaczego ;)
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Tarcze zaporowe przepisy z nimi zwiazane.
« Odpowiedź #3 dnia: 16 Grudnia 2014, 17:32:15 »
U nas instruktorzy sprawę tarcz zaporowych widzą następująco. Z-1 dotyczy, tak jak napisałeś, i pociągów i manewrów. Natomiast Z-2 tylko manewrów. Więc jak wyjechać pociągiem spod tarczy wskazującej Z-2? Jako manewry! W moim rejonie za tarczami znajduje się semafor "grupowy". Czyli wyjeżdżam jako manewry (kierownikiem manewrów jest dyżurny, więc mogę), dojeżdżam do semafora grupowego, kończę jazdę manewrową i rozpoczynam jazdę pociągową. Jeśli nie ma semafora wyjazdowego za tarczami to wyjazd na szlak tylko na rozkaz S. A jeśli chodzi o zatrzymanie poc za pomocą tarczy gdy coś wjedzie w przebieg... Zazwyczaj tarcze zaporowe są na stacjach z mechanicznymi urządzeniami i wjazd czegokolwiek w przebieg raczej nie wpłynie na stan urządzeń.

Offline Żuk

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1085
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Tarcze zaporowe przepisy z nimi zwiazane.
« Odpowiedź #4 dnia: 16 Grudnia 2014, 20:40:19 »
Grzechu_k albo chyba coś źle usłyszałeś tworząc takie teorie wyssane z palca.
 Tarcze zaporowe dotyczą i manewrów i pociągów, zarówno Z-1 jak i Z-2 odnosi się i do manewrów i do pociągów. Tarcza zaporowa to sygnał zamknięcia toru, która zezwala, albo zabrania na jazdę po torach stacyjnych. Tz może być ustawiona razem z semaforem lub ustawiona osobno i niezależnie od tego każda tarcza dotyczy manewrów i poc. Jeżeli na drodze przebiegu pociągu mamy TZ to blokada stacyjna nie pozwoli na podanie sygnału zezwalającego na semaforze jeżeli sygnał na Tz będzie Z-1. Jeżeli na tarczy zaporowej ustawionej osobno nie można podać sygnału zezwalającego dla jazdy pociągu to taką tarczę pomijamy na rozkaz pis. S, manewrami  podanie sygnału "do mnie lub ode mnie".
« Ostatnia zmiana: 18 Stycznia 2015, 19:08:23 wysłana przez Żuk »

Online borys_q

  • Wiadomości: 323
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 31
Odp: Tarcze zaporowe przepisy z nimi zwiazane.
« Odpowiedź #5 dnia: 16 Grudnia 2014, 21:34:52 »
Cytuj
Tarcze zaporowe dotyczą i manewrów i pociągów, zarówno Z-1 jak i Z-2 odnosi się i do manewrów i do pociągów.
Polecam uważną lekturę Ie-1, ponieważ masz pewne braki.
Cytuj
W moim rejonie za tarczami znajduje się semafor "grupowy". Czyli wyjeżdżam jako manewry (kierownikiem manewrów jest dyżurny, więc mogę), dojeżdżam do semafora grupowego, kończę jazdę manewrową i rozpoczynam jazdę pociągową.
Tu się zgadzam,  u mnie w rejonie po minięciu semafora drogowskazowego mijam jeszcze dwie podane wolnostojące tarcze zaporowe w drodze przebiegu, dla wyjazdu w innym kierunku niż ja jeżdżę taka podana tarcza jest ostatnim mijanym urządzeniem przed wyjazdem na szlak. Ja traktuje, że taka podana tarcza dla pociągu jakby ''zniknęła''.
Cytuj
Zazwyczaj tarcze zaporowe są na stacjach z mechanicznymi urządzeniami i wjazd czegokolwiek w przebieg raczej nie wpłynie na stan urządzeń.
To raczej dotyczyło tarcz świetlnych szeroko stosowanych w Niemczech.
Cytuj
Jeżeli na drodze przebiegu pociągu mamy TZ to blokada stacyjna nie pozwoli na podanie sygnału zezwalającego na semaforze jeżeli sygnał na Tz będzie Z-1.
Tu się zgodzę, ale trzeba uważać przy jazdach na Sz bo może być różnie. I tu może się pojawić temat, na co pojechać jeśli pociąg został zatrzymany pod tarcza zaporową, w tej kwestii przepis jest jasny jeśli pociąg został zatrzymany pod Tz to może kontynuować jazdę na rozkaz pisemny.
   
« Ostatnia zmiana: 16 Grudnia 2014, 21:53:53 wysłana przez borys_q »

Offline Żuk

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1085
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Tarcze zaporowe przepisy z nimi zwiazane.
« Odpowiedź #6 dnia: 16 Grudnia 2014, 22:20:08 »
Borys nie muszę studiować Ie-1, ty poczytaj sobie Ie-4, a uzupełnisz swoją wiedzę na temat tarcz zaporowych. Odnoszę się do jazd pociągowych, które poruszył Grzechu.
 To co przy Z-2 jadąc pociągiem mam PC1 zastąpić Tb1 i zmniejszyć prędkość do 25/kmh,a gdy dojadę do semafora znowu mam się oświetlić PC1? <śmiech>

Offline grzechu_k

  • Wiadomości: 87
  • kolega z pracy MKaczego ;)
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Tarcze zaporowe przepisy z nimi zwiazane.
« Odpowiedź #7 dnia: 16 Grudnia 2014, 23:16:35 »
Jadąc z pociągiem i widzac z2 zatrzymujesz sie (kończysz jazdę pociagową), zmieniasz czolo na tb1 i jedziesz do 25km/h. Dodam, że mnie jako maszynistę guzik obchodzi instrukcja Ie-4 bo w pracy nie projektuje srk. A Ie1 jasno mówi że Z1 dotyczy poc i manewrow natomiast z2 tylko manewrów. Wyjasnie dodatkowo, że jesli chodzi o blokade stacyjna to mialem na mysli przypadek ze mamy ułożony przebieg i cos w niego wjezdza - tarcza wg mnie nie przejdzie z z2 na z1. Przepraszam ze z małą ilością polskich znaków ale pisze z telefonu. A ty Żuk nie śmiej się tylko poczytaj troche Ie-1. Polecam więcej pokory.
« Ostatnia zmiana: 16 Grudnia 2014, 23:18:10 wysłana przez grzechu_k »

Offline Anrej

  • Wiadomości: 825
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Tarcze zaporowe przepisy z nimi zwiazane.
« Odpowiedź #8 dnia: 16 Grudnia 2014, 23:28:36 »
Tak ogólnie gdzie stosuje się tarcze zaporowe? Zakończenie toru na koźle oporowym, przed wykolejnicą, przed wjazdem na obrotnicę lub wagę. Nie słyszałem aby tarcze zaporowe były na przebiegu ruchu pociągu.

Offline Żuk

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1085
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Tarcze zaporowe przepisy z nimi zwiazane.
« Odpowiedź #9 dnia: 16 Grudnia 2014, 23:33:00 »
Hahahah zmienić czoło i 25km/h. Hhahahahahahhahaa ubaw po pachy. Jak będziesz zmieniał czoło zagadaj do dyżurnego żeby omówić pracę manewrową :-). Brawa za interpretację przepisów.
A ja dalej ubolewam nad tym abyś też poczytał Ie-4, a dowiesz się co to jest sygnalizator na sieci PKP PLK i co wchodzi w skład sygnalizatorów.
Powtarzam TZ to sygnał ( nie sygnalizator ) zamknięcia toru. Zezwala albo zabrania jazd po torach stacyjnych.

Edycja:
A o § 39 z Ir1, przygotowanie drogi przebiegu pociągu zapewne też nie czytałeś, a może nie powiedzieli? To poczytaj a dowiesz się co tam Ci pracownicy muszą zrobić przed wyprawieniem pociągu.
« Ostatnia zmiana: 16 Grudnia 2014, 23:50:56 wysłana przez Żuk »

Offline grzechu_k

  • Wiadomości: 87
  • kolega z pracy MKaczego ;)
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Tarcze zaporowe przepisy z nimi zwiazane.
« Odpowiedź #10 dnia: 16 Grudnia 2014, 23:55:52 »
W takim razie wytłumacz jak mam zgodnie z Ie1 wyjechać z pociągiem spod tarczy zaporowej.

Offline Żuk

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1085
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Tarcze zaporowe przepisy z nimi zwiazane.
« Odpowiedź #11 dnia: 17 Grudnia 2014, 00:01:00 »
« Ostatnia zmiana: 17 Grudnia 2014, 00:06:05 wysłana przez Żuk »

Offline grzechu_k

  • Wiadomości: 87
  • kolega z pracy MKaczego ;)
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Tarcze zaporowe przepisy z nimi zwiazane.
« Odpowiedź #12 dnia: 17 Grudnia 2014, 00:07:34 »
Nie ma znaczenia. Chociaż drugi przypadek troszkę ciekawszy.
Edit: Ide spac, jutro zobaczę. Kolejowych snów Żuk.
« Ostatnia zmiana: 17 Grudnia 2014, 00:22:15 wysłana przez grzechu_k »

Offline Żuk

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1085
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Tarcze zaporowe przepisy z nimi zwiazane.
« Odpowiedź #13 dnia: 17 Grudnia 2014, 00:29:11 »
Pierwszy przypadek i drugi, może to nawet być grupa 200 torów, gdzie przy każdym torze stoi tarcza zaporowa, jest tylko jeden semafor grupowy wyjazdowy, zanim będzie możliwe podanie sygnału zezwalającego na semaforze dla pociągu, musi być podana tarcza zaporowa, czy też zdjęte wykolejnice itp, wówczas skrzynia zależności pozwoli na podanie sygnału zezwalającego na semaforze. Nie ma fizycznej możliwości na podanie sygnału zezwalającego na semaforze, jeżeli nie nastawimy na tarczy zaporowej "jazda dozwolona". Tak było to projektowane kiedyś, tak jest i tak pewnie jeszcze kilka lat zostanie, ale póki Tz istnieją, działają to nie twórzcie do tego śmiesznych praktyk.
 Np w pierwszym przypadku dla pociągu, masz Tz-2 jazda dozwolona, a semafor masz na stój to stoisz i czekasz aż zostanie podany semafor. To w myśl Twojej teorii jakbym wyjeżdżał pociągiem to Tarcza zaporowa Tz-2 przy semaforze drogowskazowym to możesz sobie zmienić światła na manewrowe i przejechać ten semafor pociągiem na tarczę zaporową jazda dozwolona? <śmiech i kupa>.
 W pierwszym przypadku Tz-2 dla manewru możesz jechać  bo masz zgodę na jazdę po torach stacyjnych. Dla manewru w drugim przypadku,aby pojechać dalej za semafor możesz to na sygnał ręczny "do mnie","ode mnie". Poniał?
« Ostatnia zmiana: 17 Grudnia 2014, 00:37:56 wysłana przez Żuk »

Offline grzechu_k

  • Wiadomości: 87
  • kolega z pracy MKaczego ;)
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Tarcze zaporowe przepisy z nimi zwiazane.
« Odpowiedź #14 dnia: 17 Grudnia 2014, 11:24:04 »
Nie traktuj mnie jak idiotę, bo od samego początku wiem o co Ci chodzi - o "znikanie", jak to ujął borys_q, TZ dla pociągu gdy nadaje sygnał Z2. Problemem jest Ie-1:
Cytuj
Sygnał Z 1 na tarczy zaporowej jest ważny zarówno dla manewrów, jak i dla pociągów (...). Sygnał Z 2 na tarczy zaporowej zezwala na przejazd manewrującego taboru kolejowego poza tę tarczę.
Na jakiej podstawie mogę pociągiem przejechać koło tarczy podającej sygnał Z2 instrukcja nie podaje. Jest opisany tylko przejazd pociągu koło tarczy podającej Z1. Kolejne problemy - z jaką prędkością mogę dojechać do semafora? A co jeśli nie widzę czy semafor jest podany (na tarczy Z2, a semafor za łukiem, we mgle)?
A wracając do przebiegów, bo widzę, że nie rozumiesz o co mi chodzi. Borys_q napisał:
Plusem stosowania tarcz zaporowych jest możliwość zatrzymania pociągu znajdującego się za semaforem,  jeśli urządzenia stacyjne wykryły by wjechanie czegoś w przebieg, następuje automatyczna zmiana sygnału na tarczach zaporowych w drodze przebiegu (mówię o świetlnych).
Ja na to odpisałem:
A jeśli chodzi o zatrzymanie poc za pomocą tarczy gdy coś wjedzie w przebieg... Zazwyczaj tarcze zaporowe są na stacjach z mechanicznymi urządzeniami i wjazd czegokolwiek w przebieg raczej nie wpłynie na stan urządzeń.
A ty ciągle swoje:
(...)zanim będzie możliwe podanie sygnału zezwalającego na semaforze dla pociągu, musi być podana tarcza zaporowa, czy też zdjęte wykolejnice itp, wówczas skrzynia zależności pozwoli na podanie sygnału zezwalającego na semaforze. Nie ma fizycznej możliwości na podanie sygnału zezwalającego na semaforze, jeżeli nie nastawimy na tarczy zaporowej "jazda dozwolona".
A jeśli chodzi o to:
To w myśl Twojej teorii jakbym wyjeżdżał pociągiem to Tarcza zaporowa Tz-2 przy semaforze drogowskazowym to możesz sobie zmienić światła na manewrowe i przejechać ten semafor pociągiem na tarczę zaporową jazda dozwolona?
Znów nie rozumiesz (co z tobą?). W myśl "mojej" teorii mogę podjechać do semafora i oczekiwać na podanie na nim sygnału zezwalającego (przecież jadę pociągiem, a nie manewrami). Ponadto w razie W w komisji wypadkowej nie będzie szanowny Pan Żuk, tylko instruktorzy lub naczelnicy i raczej nie będę ich odsyłał do instrukcji Ie-4 lub na forum, żeby pogadali z Żukiem. Uważam, że moja metoda jest bezpieczniejsza, jeśli chodzi o ewentualne "przepychanki" z komisją kolejową i udowodnienie braku mojej winy. Po prostu (niestety) instrukcje pozwalają na interpretację.
Na koniec napiszę, że nie życzę sobie, żebyś pisał do mnie w ten sposób:
Hahahah zmienić czoło i 25km/h. Hhahahahahahhahaa ubaw po pachy. Jak będziesz zmieniał czoło zagadaj do dyżurnego żeby omówić pracę manewrową :-).
<śmiech i kupa>.
Bo to brak szacunku i nie interesuje mnie Twoje wypróżnianie się.

Edyta:
Jeszcze sobie pomyślałem, że Twoja interpretacja jest OK jeśli chodzi o "przelot" pociągu - Z2 nas nie dotyczy i jedziemy dalej jako pociąg z prędkością podaną na poprzednim semaforze - proste. Ale co jeśli zatrzymamy się pod tarczą lub jeżeli pociąg jest uruchamiany z toru przy którym znajduje się tarcza zaporowa?
« Ostatnia zmiana: 17 Grudnia 2014, 11:59:08 wysłana przez grzechu_k »

Offline Żuk

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1085
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Tarcze zaporowe przepisy z nimi zwiazane.
« Odpowiedź #15 dnia: 17 Grudnia 2014, 12:22:30 »
Jadąc z pociągiem i widzac z2 zatrzymujesz sie (kończysz jazdę pociagową), zmieniasz czolo na tb1 i jedziesz do 25km/h.
Teraz nastąpiła u Ciebie zmiana myślenia i napisałeś
Cytuj
W myśl "mojej" teorii mogę podjechać do semafora i oczekiwać na podanie na nim sygnału zezwalającego (przecież jadę pociągiem, a nie manewrami)
No właśnie jedziesz pociągiem, a nie manewrami i nie zmieniasz osygnalizowania czoła pociągu ( ale Ty przecież interpretujesz przepisy po swojemu bo jak twierdzisz instrukjca na to pozwala tak jak w szkole każdy rozumiał przeczytany wiersz inaczej ). Do interpretacji instrukcji ważna jest też znajomość definicji sygnalizatorów i ich podział ze względu na rodzaj podawanych sygnałów tj: pociągowe i manewrowe. Jednak poczytaj sobie Ie-4, a będziesz mógł interpretować instrukcję poprawnie. W instrukcji Ie-1 też nie wyczytasz że tarcza zaporowa nie jest sygnalizatorem, tylko sygnałem zamknięcia toru.  Uzupełnij podstawowe wiadomości takich jak sygnalizator, a wówczas będziesz mógł mi napisać żebym przestudiował Ie-1, a wtedy zrozumiesz że jesteś w wielkim błędzie i w swojej teorii.
O tym zapewne też nie słyszałeś:
 Tarcze zaporowe kształtowe i świetlne służą do podawania sygnałów zamknięcia torów na stacji i odnoszą się zarówno do ruchu pociągowego, jak i manewrowego.
TZ są stosowane przede wszystkim tam, gdzie drogę przebiegu należy chronić przed najechaniem taboru z bocznych torów stacyjnych, albo w miejscach, do których dojeżdżają pociągi kończące bieg, a dalej rozpoczynają się manewry.
  Ja napisałem "To w myśl Twojej teorii jakbym wyjeżdżał pociągiem to Tarcza zaporowa Tz-2 przy semaforze drogowskazowym to możesz sobie zmienić światła na manewrowe i przejechać ten semafor pociągiem na tarczę zaporową jazda dozwolona", Ty mi odpisałeś
Cytuj
W myśl "mojej" teorii mogę podjechać do semafora i oczekiwać na podanie na nim sygnału zezwalającego (przecież jadę pociągiem, a nie manewrami)
. Czyli przy drogowskazowym na "stój" i podanej przy nim TZ2 mogę sobie minąć semafor na "stój" jadąc pociągiem, przecież zmieniłem światła na manewrowe semafor mnie nie dotyczy, dojadę do semafora wyjazdowego to sobie zmienię światełka i pojadę sobie jak gość pociągiem :-)

Edycja:
Cytuj
Jeszcze sobie pomyślałem, że Twoja interpretacja jest OK jeśli chodzi o "przelot" pociągu - Z2 nas nie dotyczy i jedziemy dalej jako pociąg z prędkością podaną na poprzednim semaforze - proste. Ale co jeśli zatrzymamy się pod tarczą lub jeżeli pociąg jest uruchamiany z toru przy którym znajduje się tarcza zaporowa?
Wcześniej pisałem o takim przypadku z 200 torami, a na wyjazd jest semafor grupowy wyjazdowy.
« Ostatnia zmiana: 17 Grudnia 2014, 12:25:25 wysłana przez Żuk »

Offline grzechu_k

  • Wiadomości: 87
  • kolega z pracy MKaczego ;)
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Tarcze zaporowe przepisy z nimi zwiazane.
« Odpowiedź #16 dnia: 17 Grudnia 2014, 13:25:11 »
Usystematyzuję, bo chyba źle się rozumiemy. Moim zdaniem jeśli mamy przelot - sprawa oczywista - zgadzam się z Tobą, jedziemy wg wskazań semafora i już (Ten, który nigdy nie zmienia swoich poglądów, przeważnie takich nie posiada - Alberto Moravia) . Jednak jeżeli stoimy pod tarczą pociągiem (nie ważne czy rozpoczynamy czy zatrzymaliśmy się tam) na sygnał Z2 nie możemy przejechać. Możemy przejechać jeśli "staniemy się" manewrami (osygnalizowanie, omówienie manewrów, jazda do 25km/h), jedziemy tylko do semafora (jeśli nie jest podany). Jeśli nie ma semafora wyjazdowego - rozkaz s.
Czyli przy drogowskazowym na "stój" i podanej przy nim TZ2 mogę sobie minąć semafor na "stój" jadąc pociągiem, przecież zmieniłem światła na manewrowe semafor mnie nie dotyczy, dojadę do semafora wyjazdowego to sobie zmienię światełka i pojadę sobie jak gość pociągiem :-)
Nie możesz minąć "tak sobie" bo nie omówiłeś manewrów.
Miałem już napisane, że interpretacja instrukcji jest niedopuszczalna, powinny być jasne i jednoznaczne, ale usunąłem to bo myślałem, że jest to oczywiste. To nie wierszyk w szkole. Aha, nie ma już czegoś takiego jak tarcza zaporowa świetlna.
I nadal nie napisałeś jak mam w myśl przepisów wyjechać pociągiem jeśli STOJĘ przy takiej tarczy.
Edit: I z jaką prędkością?
« Ostatnia zmiana: 17 Grudnia 2014, 13:29:23 wysłana przez grzechu_k »

Offline Żuk

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1085
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Tarcze zaporowe przepisy z nimi zwiazane.
« Odpowiedź #17 dnia: 17 Grudnia 2014, 20:01:49 »
1) Zezwolenie na jazdę pociągową: na tarczy zaporowej sygnał "Z2", na semaforze sygnał zezwalający.
Aby zezwolenie na jazdę pociągową było spełnione musi być podanie sygnału zezwalającego i na tarczy zaporowej i na semaforze.
Jeżeli jest podana sama tarcza, semafor na stój, to tyczy się ona samych manewrów tak mówi instrukcja Ie-1. A z tego co pisałeś to według Twojej teorii zmieniając osygnalizowanie czoła pociągu od tak sobie, tak jak to fajnie napisałeś, że raptem z pociągu staniemy się manewrami, a później znowu będziemy pociągiem, to prawnie legalnie mógłbyś minąć semafor na "stój" przy sygnale na tarczy zaporowej Z2.
ło w takim przypadku.
Nie ma możliwości podania semafora kiedy tarcza zaporowa wskazuje sygnał "stój". A skoro nie ma podanego semafora, to nie jest to zezwolenie dla jazdy pociągowej.
Prędkość według wskazań na semaforze.
2) Zezwolenie na jazdę pociągową jeżeli nie można nastawić sygnałów zezwalających na jazdę na tarczy zaporowej i semaforze- rozkaz pisemny "S".
Mogą być dwa przypadki:
a) Semafor, a dalej za semaforem po drodze znajduje się tarcza zaporowa. Wówczas pod semaforem rozkaz pisemny "S" dz .1 na pominięcie semafora wskazującego sygnał "stój", dalej jadąc pod Tz, drugi rozkaz pisemny "S" dz.4 na pominięcie tarczy zaporowej wskazującej sygnał "stój".
b) Semafor stoi razem z tarczą zaporową, to zezwoleniem dla jazdy pociągowej jest rozkaz pisemny "S" na pominięcie semafora wskazującego sygnał "stój".
W obu przypadkach (a i b) jazda z prędkością do 40km/h.

Online borys_q

  • Wiadomości: 323
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 31
Odp: Tarcze zaporowe przepisy z nimi zwiazane.
« Odpowiedź #18 dnia: 17 Grudnia 2014, 21:20:26 »
Sprawa pierwsza tarcza zaporowa w stosunku do pociągu ma dwa stany z-1 - podaje sygnał stój, stan Z-2 nie podaje żadnego sygnału dla pociągu. W przypadku sygnału Z-2 przejazd pociągu następuje tak jakby tej tarczy nie było (sygnał zezwalający, Sz, rozkaz pisemny). Tory zakończone tarcza zaporową są to tory z których nie prowadzi się dalszych jazd pociągowych. Wyjazd z grupy torów obsługiwanych przez jeden semafor grupowy wyposażonych w sygnalizatory Sz, tarcze zaporowe, oznaczone wskaźnikami w-4 lub niewyposażone w żadne urządzenia reguluje paragraf 60.2 instrukcji IR-1, a przelot przez takie grupy torów paragraf 41.12. Co do pociągów zatrzymanych pod tarczą zaporową. W sytuacji typowej jest to pociąg który zakończył jazdę na torze z którego nie prowadzi się dalszych jazd pociągowych lub został zatrzymany na torów obsługiwanych jednym semaforem. Może być zatrzymany nietypowo wskutek awarii urządzeń, zerwania przebiegu przez dyżurnego z powodu zagrożenia, lub z powodu nie podania jakiejś tarczy w drodze przebiegu podczas jazdy na Sz. W wymienionych sytuacjach podanie tarczy nie zezwala na dalsza jazdę, wymagany jest rozkaz pisemny (teoretycznie można by to obejść jazdą manewrową ale to nie jest zgodne z ideą tych rozwiązań). Interpretacja o podjeżdżaniu z pod tarczy do semafora jazda manewrową jest mylna. 
Cytuj
Nie słyszałem aby tarcze zaporowe były na przebiegu ruchu pociągu.
Gniezno (wolnostojące tarcze w drogach przebiegu, tarcze wspólnie z semaforami, tarcze przy torach obsługiwanych jednym semaforem), Słupsk(tarcze wspólnie z semaforami w części osobowej części towarowej nie znam), o tych wiem prawdopodobnie jest ich wiecej. Tarcze zaporowe nawet świetlne sa szeroko stosowane w Niemczech (u nich nie znają tarcz manewrowych), w Polsce kształtowe tarcze występują na stacjach które od czasów Niemieckich/Pruskich nie doczekały się większych modernizacji (najstarsze urządzenia SRK w Gnieźnie są z przed pierwszej wojny światowej i pamiętają czasy kiedy tam Polski od dawna nie było. Pytanie do znawców czy we Wrocławskiej DOKP po wojnie nie przejęto Niemieckich świetlnych tarcz zaporowych?
Cytuj
Borys nie muszę studiować Ie-1, ty poczytaj sobie Ie-4, a uzupełnisz swoją wiedzę na temat tarcz zaporowych.
Podpowiedz mi proszę w którym paragrafie Ie4 pada słowo tarcza zaporowa?
« Ostatnia zmiana: 17 Grudnia 2014, 21:40:27 wysłana przez borys_q »

Offline Żuk

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1085
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Tarcze zaporowe przepisy z nimi zwiazane.
« Odpowiedź #19 dnia: 17 Grudnia 2014, 21:50:38 »
Borys_q załącznik 2 do Ie-4.

Powiedz mi jak to jest
Cytuj
U nas instruktorzy sprawę tarcz zaporowych widzą następująco. Z-1 dotyczy, tak jak napisałeś, i pociągów i manewrów. Natomiast Z-2 tylko manewrów. Więc jak wyjechać pociągiem spod tarczy wskazującej Z-2? Jako manewry!

A teraz piszesz
Cytuj
W wymienionych sytuacjach podanie tarczy nie zezwala na dalsza jazdę, wymagany jest rozkaz pisemny (teoretycznie można by to obejść jazdą manewrową ale to nie jest zgodne z ideą tych rozwiązań). Interpretacja o podjeżdżaniu z pod tarczy do semafora jazda manewrową jest mylna
.

Więc po co miałem studiować Ie-1 skoro Ty sam podważyłeś swoją wypowiedź? Hmmm zdziwiony? Tak dziwne ale prawdziwe.
« Ostatnia zmiana: 17 Grudnia 2014, 21:57:28 wysłana przez Żuk »

Online borys_q

  • Wiadomości: 323
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 31
Odp: Tarcze zaporowe przepisy z nimi zwiazane.
« Odpowiedź #20 dnia: 17 Grudnia 2014, 21:59:20 »
No to się dowiedziałem dużo z tego załącznika...... jaki ma na tarcza planach symbol i jak się tarcze oznacza na gruncie. Co do cytatów, pierwszy napisał grzechu_k drugi Ja.
« Ostatnia zmiana: 17 Grudnia 2014, 22:02:01 wysłana przez borys_q »

Offline Żuk

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1085
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Tarcze zaporowe przepisy z nimi zwiazane.
« Odpowiedź #21 dnia: 17 Grudnia 2014, 22:04:16 »
Cytuj
Co do cytatów, pierwszy napisał grzechu_k drugi Ja.
Przyznaję rację pomieszały mi się cytaty, zwracam honor.
« Ostatnia zmiana: 17 Grudnia 2014, 22:15:50 wysłana przez Żuk »

Online borys_q

  • Wiadomości: 323
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 31
Odp: Tarcze zaporowe przepisy z nimi zwiazane.
« Odpowiedź #22 dnia: 17 Grudnia 2014, 22:21:04 »
U nas nie przewiduje się projektowania/odtwarzania w trakcie modernizacji/remontów układów z Tz, nie wiem czy to dobrze czy źle zarówno koncepcja Tm jak i koncepcja Tz ma swoje plusy jak i minusy.

Offline jageer

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1410
  • Jak Sz to tylko na Tm....
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 48
Odp: Tarcze zaporowe przepisy z nimi zwiazane.
« Odpowiedź #23 dnia: 18 Grudnia 2014, 10:26:31 »
Ale po co? Teraz robi się wszystko w systemie "dwukierunkowym". Semafory wyjazdowe/wjazdowe, są z każdego toru. To nie to, co kiedyś, że tylko "po prawym".
Musi to robić delikatnie, bo jak nie umie to semafor opadnie...

Online borys_q

  • Wiadomości: 323
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 31
Odp: Tarcze zaporowe przepisy z nimi zwiazane.
« Odpowiedź #24 dnia: 18 Grudnia 2014, 14:57:00 »
A co jedno ma do drugiego?

Offline UAZownik

  • Wiadomości: 40
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Tarcze zaporowe przepisy z nimi zwiazane.
« Odpowiedź #25 dnia: 18 Grudnia 2014, 22:07:33 »
Pytanie do znawców czy we Wrocławskiej DOKP po wojnie nie przejęto Niemieckich świetlnych tarcz zaporowych?

E1 z 1975 w Załączniku 2 (wykaz postanowień przejściowych) mówi o tarczach zaporowych świetlnych - jest tu zawarty zarówno typ niemiecki (oprawa w kształcie odwróconej ,,kropli'', 2 komory - czerwona i biała), jak i nasz rodzimy znany do dziś typ. Obydwa typy stosowane do odwołania.

Wychodzi więc na do, że DDOKP zachowała poniemieckie tarcze razem ze swoimi ,,choinkowcami''.

Jest też tam zawarty sygnalizator otwarcia i zamknięcia toru - wyświetla odpowiedniki sygnałów Zs1 (dwa białe światłe w linii poziomej) i Zs2 (dwa białe światła ułożone w linii ukośnej wznoszącej od lewej ku prawej), jednak niewyposażony w Sz i nieoddziałowywujący na jazdy pociągowe. Tylko że to już jest inna bajka w stosunku do tarcz zaporowych, bliżej mu jednak do naszych tarcz manewrowych.
« Ostatnia zmiana: 18 Grudnia 2014, 22:14:49 wysłana przez UAZownik »

Online borys_q

  • Wiadomości: 323
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 31
Odp: Tarcze zaporowe przepisy z nimi zwiazane.
« Odpowiedź #26 dnia: 19 Grudnia 2014, 11:27:11 »
Cytuj
Jest też tam zawarty sygnalizator otwarcia i zamknięcia toru - wyświetla odpowiedniki sygnałów Zs1 (dwa białe światłe w linii poziomej) i Zs2 (dwa białe światła ułożone w linii ukośnej wznoszącej od lewej ku prawej), jednak niewyposażony w Sz i nieoddziałowywujący na jazdy pociągowe. Tylko że to już jest inna bajka w stosunku do tarcz zaporowych, bliżej mu jednak do naszych tarcz manewrowych.

To jest właśnie ta bajka, obecnie stosowane u Niemca tarcze zaporowe są zbliżone do naszych latarni wykolejnicowych, lub maja kształt semaforów nadających światło czerwone lub dwa białe ułożone pod katem 45 stopni. U nas obecnie nie ma tarcz zaporowych świetlnych,a to co się mylnie nazywa tarczami zaporowymi świetlnymi to są semafory.
« Ostatnia zmiana: 19 Grudnia 2014, 11:45:17 wysłana przez borys_q »

Offline Paul

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 523
    • Zobacz profil
    • Beskidzka Strona Kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Tarcze zaporowe przepisy z nimi zwiazane.
« Odpowiedź #27 dnia: 19 Grudnia 2014, 12:38:44 »
Ir-1, par. 43 ust. 6: "Zezwolenie na przejazd pociągu obok tarczy zaporowej, na której nie można podać sygnału "Jazda dozwolona", jeżeli nie ma przeszkód, należy przekazać za pomocą rozkazu pisemnego." Ten zapis sugeruje, że gdy można podać sygnał Z 2 "Jazda dozwolona", to pociąg może minąć tarczę zaporową na ten sygnał.

Natomiast zapis w Ie-1 "Sygnał Z 2 na tarczy zaporowej zezwala na przejazd manewrującego taboru kolejowego poza tę tarczę" stwierdza znaczenie sygnału Z 2 dla manewrów, a o jazdach pociągowych nie wspomina. Brakuje tu jasnego zapisu.
automatyka sterowania ruchem kolejowym rox
www.isdr.pl | www.bsk.isdr.pl | pokrzesik.wytnij@gmail.com

Offline marzena

  • Wiadomości: 95
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Tarcze zaporowe przepisy z nimi zwiazane.
« Odpowiedź #28 dnia: 20 Grudnia 2014, 20:48:09 »
Ir-1 §60 określa co jest zezwoleniem na wyjazd, przejazd pociągu ze stacji i podg. Brakuje tu odniesienia do przypadku semaforów grupowych i uzależnionych z nimi tarczami zaporowymi. Chyba nigdy przepisy PKP nie obejmowały tego zagadnienia w sposób zadawalający. Na posterunkach zmodernizowanych zastępuje się Tz semaforem zaporowym z Sz (np. Strzelce Krajeńskie) i taki przypadek obejmuje Ir-1 w ww §60 a w treści mozna znaleź ślady po starych zapisach. Sygnały zezwalające na tych sygnalizatorach stanowią razem zezwolenie, a §43 ust. 6 chyba określa przypadek kiedy tarcza zaporowa zawiedzie, a semafor grupowy podaje sygnał zezwalajacy, który sam nie jest zezwoleniem na wyjazd pociagu z grupy torów, gdzie może oczekiwać na swoją kolejnośc tyle pociagow ile torów w danej grupie. Jeżeli nie ma Tz, to poza sygnałem zezwalającym na sem. grupowym, dyżurny (nastawniczy) podawał "pociag nr ... z toru nr ... odjazd" - tak przynajmniej było w starym R-1.