Autor Wątek:  Jak precyzyjnie hamować w EP05-23?  (Przeczytany 13372 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline HTD

  • Wiadomości: 697
  • "Twoja stara mieszka w Boldach" xD
    • Zobacz profil
    • I like trains
  • Otrzymane polubienia: 30
Jak precyzyjnie hamować w EP05-23?
« dnia: 05 Listopada 2014, 07:18:24 »
Scenariusz drawinowo_noc. Zaczynam trasę, 120. Potem jest chyba ograniczenie do 50. Robię jak w EP09 - czyli wciskam 2. Mijam W9 z 60. Źle. Mimo tego, że hamowanie rozpocząłem jak W8 był ledwo widoczny i od razu rozłączyłem styczniki liniowe. Próbuję jeszcze raz - tym razem wciskam 5. Jak mam 70 wciskam 2. Zero efektu. 4 (jest 60). Trzymam 6 - próbuję wyluzować. Manometr pokazuje 0 w układzie hamulcowym. Czyli powinienem przestać hamować. Niestety pociąg nadal zwalnia, aż do jakiś 35! Czy to normalne w EP05, czy coś źle robię?

Nie mam żadnego problemu z przyśpieszaniem i zwalnianiem do dowolnej prędkości w EU07 i EP09. Na peronach zatrzymuję się przy samiutkim W4. Tylko nie EP05. Tego cudaka nie ogarniam.

Przede wszystkim - dlaczego hamuje pomimo tego, że manometr pokazuje 0 w układzie hamulcowym? I tu jeszcze jedno pytanie - czy te manometry się zacinają?
« Ostatnia zmiana: 05 Listopada 2014, 07:19:56 wysłana przez HTD »

Offline adamst

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 354
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 75
Odp: Jak precyzyjnie hamować w EP05-23?
« Odpowiedź #1 dnia: 05 Listopada 2014, 07:49:05 »
Co do ostatniego pytania - po naciśnięciu 6 luzuje sama lokomotywa. Manometr "cylinder hamulcowy" pokazuje Ci ciśnienie w cylindrach lokomotywy - to że na nim jest 0 nie oznacza, że cały skład jest wyluzowany. Wagony mogą nadal być zahamowane, dlatego skład zwalnia.

Offline Stele

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 10133
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2609
Odp: Jak precyzyjnie hamować w EP05-23?
« Odpowiedź #2 dnia: 05 Listopada 2014, 09:14:43 »
Staraj sie kontrolowac hamowanie na podstawie powietrza upuszczonego z przewodu zasilajacego. To najbardziej wiarygodna metoda, zwlaszcza w zaworach Knorra i Matrosowa. Kazdy pojazd ma inna sile hamujaca, a ta zalezy rowniez od stanu i profilu linii. Odczytaj mase hamujaca z rozkladu, zrob hamowanie kontrolne i trenuj.
Mój kanał youtube

Offline HTD

  • Wiadomości: 697
  • "Twoja stara mieszka w Boldach" xD
    • Zobacz profil
    • I like trains
  • Otrzymane polubienia: 30
Odp: Jak precyzyjnie hamować w EP05-23?
« Odpowiedź #3 dnia: 05 Listopada 2014, 15:34:26 »
Ogarnąłem. Dzięki. Cały problem z EP05 polega na kompletnie absurdalnym działaniu klawiszy 2, 5 i 8 przy sterowaniu hamulcem. Prawdopodobnie bug.
Kiedy używam 3 do przestawiania kranu mniej więcej wpół drogi pomiędzy pozycją jazdy a hamowania awaryjnego - skład hamuje normalnie. Może opóźnienie hamowania jest nieco większe niż w EP09, ale wiadomo - starszy model. Przy palcach na 3 i 4 jestem w stanie w miarę dokładnie wyczuć hamowanie.
« Ostatnia zmiana: 05 Listopada 2014, 16:01:44 wysłana przez HTD »

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6163
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 865
Odp: Jak precyzyjnie hamować w EP05-23?
« Odpowiedź #4 dnia: 05 Listopada 2014, 16:15:59 »
Taka moja uwaga wstępna — pomyśl o działniu hamulca, a nie tylko o samych klawiszach.

Hamulec działa w ten sposób, że:
a) przy 5,0 bar w PG (przewodzie głónym) jest w stanie całkowitego wyluzowania (brak hamowania),
b) przy 3,5 bar w PG jest w stanie hamowania pełnego (maksymalna siła hamowania*),
c) przy ciśnieniu w PG między tymi skrajnościami mamy pośrednie, płynnie i dowolnie regulowane stopnie siły hamowania.
Stąd przy pozycjach hamowania pełnego (3,4 bar w PG – Num 5), uzupełniającego (2,8 bar w PG – Num 8) i nagłego (0,0 bar w PG – Num 0) siła hamowania jest stała i największa możliwa. Z drugiej strony, stosując pierwszy stopień hamowania (4,6 bar w PG – Num 2) dysponujesz niewielką częścią siły hamowania. Ograniczając się tylko do pozycji spod klawiszy, rezygnujesz z całej gamy stopni pośrednich, które pozwalają lepiej dopasować hamowanie do wymagań. Korzystanie z klawiszy Num 3 i Num 9 nie jest takie trudne. Wymaga to oczywiście odrobiny wyczucia i wprawy, ale to można nabyć przez praktykę, a i tak nikt nie da gwarancji, że zawsze trafisz idealnie. Moja metoda hamowania to często Num 2 (przechodzę na pierwszy stopień), potem przytrzymuję chwilę Num 3 (obniżam ciśnienie w PG -> zwiększam siłę hamowania), po czym według własnego przeczucia/uznania/obserwacji/instynktu/króliczej intuicji** używam Num 3 lub Num 9, żeby skorygować to wstępne ustawienie.
Czas luzowania hamulca jest limitowany przez dwie rzeczy. Po pierwsze, przepisy wymagają, aby czas luzowania hamulca wagonu z hamowania pełnego wynosił między 15 a 20 sekund. Oznacza to, że cylindry hamulcowe będą opróżniać się przez tak długi czas i tego się nie przeskoczy. Po drugie, w przypadku długich składów dochodzi czas napełnienia PG w ostatnich wagonach do ciśnienia roboczego 5 bar. Stąd też bardzo często przy długich składach zdarza się sytuacja, gdy pierwsze wagony są już wyluzowane, natomiast końcowe są jeszcze lekko przyhamowane. Dopiero w tym momencie dochodzimy do zaworu maszynisty, który umożliwia odhamowanie pociągu (podwyższenie ciśnienie w PG) na dwa sposoby. Można użyć pozycji jazdy (Num 4), która napełnia PG przez niewielki przekrój do 5 bar, jednak może to trwać nawet kilkadziesiąt sekund. Można też użyć pocji napełniania uderzeniowego (Num ,), która napełnia PG przez duży przekrój do ciśnienia 7 bar, a po chwili wraca do 5,4 i je utrzymuje. Ma to na celu szybkie i pewne napełnienie PG w całym pociągu.
Jeśli od początku zacząłeś jeździć głównie EP09, zrobiłeś (moim zdaniem) błąd. Jest to bardzo specyficzna lokomotywa, bowiem już przy pierwszym stopniu hamowania włącza się w niej z pełną siłą hamowanie elektrodynamiczne. Stąd też nawet po naciśnięciu Num 2 osiągasz wystarczające opóźnienie hamowania i luzowanie jazdą przebiega szybko. Gdybyś wykonał w niej hamowanie pełne, wyszłoby podobnie jak przy EP05.

* Poniżej ok. 2,5–3,0 bar w PG włącza się magnetyczny hamulec szynowy, o ile wagony są w niego wyposażone. Inna rzecz, że po kilku grzebaniach w pliku exe i łączeniu różnych wersji wyszło na to, że jego działanie było niezauważalne. Powinno to się w najbliższym czasie zmienić.
** Niepotrzebne skreślić.

  Dodano: 05 Listopada 2014, 16:19:01
Ogarnąłem. Dzięki. Cały problem z EP05 polega na kompletnie absurdalnym działaniu klawiszy 2, 5 i 8 przy sterowaniu hamulcem. Prawdopodobnie bug.
Absurdalnym pomysłem jest w ogóle korzystanie z klawiatury do sterowania hamulcem. Klawisze Num 2, Num 5 i Num 8 odpowiadają ustalonym i wyczuwalnym pozycjom zaworu FV4a.
« Ostatnia zmiana: 05 Listopada 2014, 16:19:01 wysłana przez youBy »
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline Niebugoclaw

  • Wiadomości: 1222
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 10
Odp: Jak precyzyjnie hamować w EP05-23?
« Odpowiedź #5 dnia: 05 Listopada 2014, 16:44:20 »
Podłączę się pod temat. Jaki zawór był oryginalnie stosowany na EP05?

Offline ET22_RULZ

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 592
  • User #13
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 24
Odp: Jak precyzyjnie hamować w EP05-23?
« Odpowiedź #6 dnia: 05 Listopada 2014, 16:58:14 »
EU05 byla pierwsza lokomotywa na PKP wyposazona w hamulce systemu Oerlikona i zawor FV4a.
"Nudzą Jacka takie sprawy, ciągła praca, brak zabawy"
Pozdrawiam,
Bartosz "ET22_RULZ" Wojciechowski

Offline HTD

  • Wiadomości: 697
  • "Twoja stara mieszka w Boldach" xD
    • Zobacz profil
    • I like trains
  • Otrzymane polubienia: 30
Odp: Jak precyzyjnie hamować w EP05-23?
« Odpowiedź #7 dnia: 05 Listopada 2014, 21:02:01 »
Taka moja uwaga wstępna — pomyśl o działniu hamulca, a nie tylko o samych klawiszach.

Hamulec działa w ten sposób, że: (...)

Wow. Jestem pod wrażeniem SPKS! Dziś spędziłem kolejne 2h na ujeżdżaniu EP05 na trasie Grodzisk Zachodni - Władowice Zachodnie ;) Tylko 4 minuty opóźnienia, hamowanie za każdym razem dostateczne, zagapiłem się 2 razy i musiałem trochę za mocno hamować. Generalnie zamiast robić sobie jakieś elektroniczne pulpity sterowania, kupię sobie taki notatniczek z klipsem, wydrukuję sobie rozkład, dołączę WOS, dodam swoje uwagi do trasy i można przejechać trasę wzorowo :)

EP05 na początku mnie przerażał, teraz polubiłem to loko ;) Ma charakter skubana. Masz rację, EP09 jest za łatwa do nauki, ma się wrażenie, jakby komputer wspomagał hamowanie w niej :) Wracając do płynnego sterowania hamulcem - zdecydowanie łatwiej jest używając go zatrzymać skład metr przed W4.

Offline jageer

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1410
  • Jak Sz to tylko na Tm....
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 48
Odp: Jak precyzyjnie hamować w EP05-23?
« Odpowiedź #8 dnia: 06 Listopada 2014, 16:14:58 »
W EP09 załącza się hamulec ED :)
Musi to robić delikatnie, bo jak nie umie to semafor opadnie...

Offline HTD

  • Wiadomości: 697
  • "Twoja stara mieszka w Boldach" xD
    • Zobacz profil
    • I like trains
  • Otrzymane polubienia: 30
Odp: Jak precyzyjnie hamować w EP05-23?
« Odpowiedź #9 dnia: 14 Listopada 2014, 07:39:58 »
Przed zamknięciem tematu warto dodać ostateczną odpowiedź na "jak", żeby zwrócić na to szczególną uwagę przy opracowywaniu plików pomocy.

W części lokomotyw działa ustawianie trybu hamulca. Przełączane klawiszem "B" (jak brake). Kolejno: towarowy (samo B), osobowy (z shiftem) i pośpieszny (z controlem). We wspomnianym loku EP05, we wspomnianej misji drawinowo_noc (ekspresowa, grzejemy 160) przełączenie hamulca w tryb pośpiesznego jest konieczne, inaczej będzie go bardzo trudno ogarnąć (chociaż się da, bo przejechałem tę misję z bardzo niewielkim opóźnieniem bez zmieniania ustawienia domyślnego). W sumie to bardzo dobrze, że piątka tak się zachowuje w symku. Mogłaby mieć np. na starcie domyślnie ustawiony hamulec pośpieszny - i wtedy w ogóle pewnie pominąłbym ten aspekt symulacji ;)

Przy okazji taki luźny pomysł: a gdyby tak w niektórych misjach niektóre przełączniki w lokomotywie były losowo poprzestawiane? No w pewnych granicach oczywiście. Np włączone ogrzewanie latem to mało prawdopodobna opcja. Ale EU z przestawionym trybem hamulca mógłby być jak najbardziej.

Wracając do samej symulacji EP05 i uzupełniając kwestię "jak precyzyjnie": obserwując ciśnienie na manometrze przewodu hamulcowego albo i nie. Żeby ten manometr był w ogóle przydatny podczas hamowania nie wolno wciskać 6, czyli odluźniacza lokomotywy. Jak się wciśnie, traci się wskazanie, kiedy wagony zostają odhamowane - do czasu wyrównania ciśnienia. Zamiast tego używa się napełniania uderzeniowego. Dzięki temu cały skład przestaje hamować szybciej. Można też zdać się na słuch zamiast na wzrok i słuchać hamulca. Manometry w EP05 są fatalnie oświetlone i położone na pulpicie tak, że ciężko obserwować je obserwując jednocześnie trasę. Zauważyłem, że hamulec podczas pracy wydaje dźwięki po których można się zorientować na jakim etapie jest hamowanie.

Reguła praktyczna: jak jadę blisko maksymalnej prędkości na trasie (120 i więcej) a muszę zwolnić blisko minimalnej (60 i mniej) i nie znam dobrze trasy robię tak: używam drugiego stopnia hamowania (5) przez bardzo krótko. Około sekundy. Albo patrzę na manometr, albo słucham hamulca. Dźwięk na tej pozycji jest bardzo charakterystyczny. Jak tylko skład zaczyna zauważalnie hamować natychmiast przechodzę na pierwszy stopień hamowania (2). Na tej pozycji czekam, aż mam mniej więcej 10km/h więcej niż dopuszczalna prędkość i przekładam kran na pozycję jazdy. Jak widzę, że skład hamuje za szybko, daję jeszcze napełnianie uderzeniowe. Przy mniejszych hamowaniach (jadąc wolniej, hamując o mniej) używam tylko pierwszego stopnia hamowania. Testowane na kilku trasach i kilku lokach, sprawdza się. Hamując tylko z użyciem pierwszego stopnia uzyskujemy zadaną prędkość praktycznie na ostatnią chwilę. Można też nie zdążyć. Jak się zna trasę i wie, że się zdąży - to chyba sposób na optymalny czas przejazdu. Jak się nie zna, albo nie chce nerwówy na końcu hamowania - można od razu zacząć hamować od drugiego stopnia na małą chwilkę i zaraz zmienić na pierwszy, żeby ciśnienie zdążyło zejść zanim skład zwolni docelowo.

Offline Niebugoclaw

  • Wiadomości: 1222
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 10
Odp: Jak precyzyjnie hamować w EP05-23?
« Odpowiedź #10 dnia: 14 Listopada 2014, 16:07:58 »
Prawda jest taka: ile maszynistów, tyle sposobów hamowania, zarówno w rzeczywistości jak i w symulatorze. Każdy sposób jest dobry, jeżeli jest skuteczny, bezpieczny i nie powoduje nadmiernych szarpnięć, zużyć klocków i zestawów, hamuje do ustalonej prędkości czy wybranego miejsca nie opóźniając przy tym pociągu i nie naraża pociągu na rozerwanie. Manometr cylindrów lok. do jazdy w zasadzie się nie przydaje, mamy tylko podgląd, czy lok. nam nie hamuje. W wagonach występuje inne ciśnienie w cylindrach. Przydatny jest tylko manometr przewodu głównego, ale i tak najczęściej jeździ się na "słuch" i na czuja (w symulatorze tego brakuje, bo nie czujemy składu). Hamowanie pociągu jest sztuką i sprawia to wielką satysfakcję, jeśli się je ogarnie (zarówno w symulatorze jak i w rzeczywistości) :)

Offline borys_q

  • Wiadomości: 318
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 31
Odp: Jak precyzyjnie hamować w EP05-23?
« Odpowiedź #11 dnia: 14 Listopada 2014, 21:05:19 »
Cytuj
Przy okazji taki luźny pomysł: a gdyby tak w niektórych misjach niektóre przełączniki w lokomotywie były losowo poprzestawiane? No w pewnych granicach oczywiście. Np włączone ogrzewanie latem to mało prawdopodobna opcja.
W ramach ciekawostki w IC cały rok jest podłączony przewód grzania bez względu na to czy w wagonach jest klimatyzacja czy są przetwornice statyczne czy ich nie ma, 365 dni w roku kwit na grzanie wisi w kabinie i hebel na pulpicie w górę.
Cytuj
Jak tylko skład zaczyna zauważalnie hamować natychmiast przechodzę na pierwszy stopień hamowania (2).
W rzeczywistości takie szybkie ruchy kranu nie są dobrym rozwiązaniem, cofnięcie kranu z hamowania pełnego (tak nazywa się pozycja pod klawiszem 5) do pierwszego stopnia hamowania może spowodować chwilowe całkowite wyluzowanie składu i niekoniecznie ponowne jego zahamowanie pierwszym stopniem. Polecam hamowanie zgodnie z instrukcja czyli zaczynamy od wdrożenia pierwszego stopnia hamowania, następnie w miarę potrzeby zwiększamy siłę hamowania (ja osobiście nie lubię w trakcie hamowania luzować stopniowo) i luzujemy przed zatrzymaniem celem uniknięcia szarpnięcia.
« Ostatnia zmiana: 14 Listopada 2014, 21:12:10 wysłana przez borys_q »

Offline janek32

  • Wiadomości: 567
  • EMIT Ghp400M4C
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Jak precyzyjnie hamować w EP05-23?
« Odpowiedź #12 dnia: 15 Listopada 2014, 12:40:56 »
Ja zwykle zaczynam hamowanie od przytrzymania przez chwilę na wyczucie Num 3, upuszczam z PG około 0,5-1 atm. i sprawdzam, co się dzieje. Jak trzeba, reguluję jeszcze Num 3 i 9, z tym, że przy cofaniu (9) trzeba uważać na to, co pisał @borys_q - kilka razy wyluzowało mi przy mocniejszym cofnięciu skład. Gdy prędkość spadnie do większej o 10-15 km/h od pożądanej (zależnie od siły hamowania) zaczynam luzowanie. Przy krótszych składach (zwykle do 7 wagonów) wystarcza Num 4, przy długich (9, 10 i więcej) przez chwilę napełniam uderzeniowo i przestawiam na pozycję jazdy.
Wyjątek - EP09. Jak odpaliłem ją pierwszy raz na SPKS (po kilku służbach na siódemkach) i zacząłem hamować tak jak zawsze, zwolniłem ze 20 km/h bardziej, niż trzeba było. No i oczywiście EN57, elektropneumatyka bardzo szybko na wszystko reaguje.

Przy okazji taki luźny pomysł: a gdyby tak w niektórych misjach niektóre przełączniki w lokomotywie były losowo poprzestawiane? No w pewnych granicach oczywiście. Np włączone ogrzewanie latem to mało prawdopodobna opcja. Ale EU z przestawionym trybem hamulca mógłby być jak najbardziej.
Jest taka możliwość - we wpisie do scenerii można ustawić nastawę hamulca w pojeździe (edytora w Rainsted nie używam i nie wiem, czy tam się da, po kilku dobrych latach edytowania wpisów w SCN nie mogę się przyzwyczaić).
Przykład:
node -1 0 EP07-183 dynamic pkp\4e_v1 4e-ep-zez-183 4e-ep-zez 0.0 headdriver 35.BR 0 enddynamic
W miejsce BR można wstawić:
-BG - towarowy
-BP - osobowy
-BR - osobowy z rapid (pospieszny)
-BM - pospieszny + magnetyczny szynowy
UWAGA - jeżeli w wagonach nie zdefiniujemy w ten sposób nastawy, EXE ustawi im taką samą nastawę jak lokomotywie.


Przy okazji zapytam - ZTCW jak za długo trzymamy napełnianie uderzeniowe, możemy przeładować hamulec. Tylko mniej więcej po jakim czasie? I w jaki sposób przeładowany hamulec przywraca się później do prawidłowego działania?
« Ostatnia zmiana: 15 Listopada 2014, 12:45:06 wysłana przez janek32 »
-Środa 844012.
-Zgłaszam się.
-Zapytaj energetykę, czy zapłacili rachunki, luzem ciągniemy i jest 2900.

Offline Krzysiek1982

  • Wiadomości: 52
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Jak precyzyjnie hamować w EP05-23?
« Odpowiedź #13 dnia: 15 Listopada 2014, 21:43:58 »
Zwykle napełnianie tzw. falą trzyma się 2-3 s na każde 100 m długości składu, czyli przy pociągu towarowym o długości 750 m około 15 s mniej więcej jak pamiętam taki jest czas wypełnienia się komory w zaworze FV4a, która odcina duży przelot powietrza do przewodu głównego.
W przypadku przeładowania należy zahamować skład stosując hamowanie pełne, a następnie odhamować wszystkie wagony za pomocą odluźniaczy dotyczy przypadku przeładowania powyżej 0.55MPa. Do wartości 0,55MPa likwidacji przeładowania dokonuje się regulatorem ciśnienia zaworu FV4ai przez naturalne nieszczelności przewodu hamulcowego.
« Ostatnia zmiana: 15 Listopada 2014, 23:04:58 wysłana przez Krzysiek1982 »

Offline Wokulski

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2237
  • Izabela Łęcka była...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 58
Odp: Jak precyzyjnie hamować w EP05-23?
« Odpowiedź #14 dnia: 15 Listopada 2014, 22:29:05 »
W przypadku przeładowania należy albo zahamować skład wykorzystując Hamowanie nagłe (...)
Nagłe powiadasz? A to bardzo ciekawe co piszesz :).
« Ostatnia zmiana: 15 Listopada 2014, 22:33:34 wysłana przez Woku »
Były Cargul, aktualny tramwajarz w Kolejach Śląskich.
PKPc 2016 - 2022
Koleje Śląskie 2022 - nadal

Offline HTD

  • Wiadomości: 697
  • "Twoja stara mieszka w Boldach" xD
    • Zobacz profil
    • I like trains
  • Otrzymane polubienia: 30
Odp: Jak precyzyjnie hamować w EP05-23?
« Odpowiedź #15 dnia: 15 Listopada 2014, 22:33:45 »
A co się dzieje jak przeładuję hamulec? Zdarzyło mi się to parę razy ale nic nie zauważyłem poza wyższym niż nominalne ciśnieniem w przewodzie głównym? Podczas jazdy nie da się z tym nic zrobić?

BTW, jaka jest prawidłowa procedura postępowania w celu szybkiego napełnienia przewodu głównego po hamowaniu nagłym? Ja używałem odluźniacza na pozycji odcięcia, i potem na pozycji jazdy. Nie wiem czy tak się robi, ale w symku działa.

Offline Krzysiek1982

  • Wiadomości: 52
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Jak precyzyjnie hamować w EP05-23?
« Odpowiedź #16 dnia: 15 Listopada 2014, 23:14:01 »
HTD
Obecnie w symku już działa sterowanie regulatorem ciśnienia zaworu maszynisty, więc już jest możliwość poradzenia sobie z przeładowaniem hamulców. Po hamowaniu nagłym w symku musisz nacisnąć odluźniacza inaczej nie popełnisz przewodu głównego, natomiast w realu sposób postępowania zależy od typu pojazdu trakcyjnego i rodzaju hamulca oraz od przyczyny hamowania.
« Ostatnia zmiana: 15 Listopada 2014, 23:31:18 wysłana przez Krzysiek1982 »

Offline Anrej

  • Wiadomości: 825
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Jak precyzyjnie hamować w EP05-23?
« Odpowiedź #17 dnia: 16 Listopada 2014, 04:20:57 »
W przewodzie głównym jest ciśnienie 5,0 barów obniżenie ciśnienia do:
4,5 bary - 1 stopień hamowania
4,0 bary - 2 stopień hamowania
3,5 bary - 3 stopień hamowania
Dalsze obniżenie ciśnienia nie zwiększy siły hamowania. Teraz zależy, czy chcemy zatrzymać skład, czy tylko przyhamować. Należy wdrożyć odpowiedni stopień hamowania i w odpowiednim momencie przestawić zawór maszynisty na pozycje "Jazda". Jak obniżymy za mało ciśnienie w PG, nie uzyskamy wymaganej prędkości. Przy dużym spadku ciśnienia w PG, możemy doprowadzić do zatrzymania składu. Przy pociągach o długości ponad 300m hamowanie zaczynamy od 2 stopnia i nie należy stosować hamowania, odhamowania stopniowego.
Przy przeładowaniu składu, należy wykonać hamowanie pełne 3 stopień. Wyluzować cały skład odluźniaczami. Następnie wykonać próbę hamulca.
Było to przyczyną wypadku. Jeden z kurków odcinających został zamknięty, także manometr w PG pokazywał 5 barów. W dalszej części PG nie było powietrza i część składu zahamowana. Mechanik nie mogąc ruszyć, wyluzował odluźniaczami. Następnie okazało się, że nie ma hamowania.

Offline HTD

  • Wiadomości: 697
  • "Twoja stara mieszka w Boldach" xD
    • Zobacz profil
    • I like trains
  • Otrzymane polubienia: 30
Odp: Jak precyzyjnie hamować w EP05-23?
« Odpowiedź #18 dnia: 16 Listopada 2014, 08:13:43 »
Dochodzimy powoli do ograniczeń symulatora :) OK, w jaki sposób można w symku zmniejszyć ciśnienie w PG? Z luzowaniem po hamowaniu nagłym (i teście RS) sobie poradziłem (domyśliłem się, tak długo kombinowałem, aż mi się PG napełnił), ale jak mam za duże ciśnienie w PG nie mam pojęcia co zrobić (na ruchu). Chyba, że się nie da na ruchu i jak przeładuję to niestety muszę złapać opóźnienie. Jak to jest?

Czy może przy przeładowanym hamulcu ze względów bezpieczeństwa powinienem się zatrzymać od razu?

Offline janek32

  • Wiadomości: 567
  • EMIT Ghp400M4C
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Jak precyzyjnie hamować w EP05-23?
« Odpowiedź #19 dnia: 16 Listopada 2014, 10:10:17 »
A co się dzieje jak przeładuję hamulec? Zdarzyło mi się to parę razy ale nic nie zauważyłem poza wyższym niż nominalne ciśnieniem w przewodzie głównym? Podczas jazdy nie da się z tym nic zrobić?
W cylindrach hamulcowych zostaje po wyluzowaniu trochę ciśnienia.
-Środa 844012.
-Zgłaszam się.
-Zapytaj energetykę, czy zapłacili rachunki, luzem ciągniemy i jest 2900.

Offline Stele

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 10133
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2609
Odp: Jak precyzyjnie hamować w EP05-23?
« Odpowiedź #20 dnia: 16 Listopada 2014, 11:48:07 »
Regulator ciśnienia w PG masz pod ctrl+num9/num3.
Mój kanał youtube

Offline HTD

  • Wiadomości: 697
  • "Twoja stara mieszka w Boldach" xD
    • Zobacz profil
    • I like trains
  • Otrzymane polubienia: 30
Odp: Jak precyzyjnie hamować w EP05-23?
« Odpowiedź #21 dnia: 16 Listopada 2014, 12:49:16 »
Tak w kwestii formalno / porządkowej - jest jakaś instrukcja do tego, czy wziąć i napisać? :) Już myślałem, żeby taką ładną, graficzną zrobić, z nałożeniem klawiszy na kabinę loka :)
Teraz jak jadę, to odruchowo pstrykam seriami heble, ale na początku to był koszmar. BTW, jak za szybko pstrykasz heblami to nie słychać dźwięku. Trochę to drażni jak światła zapalam, bo nie słyszę czy mi wszystkie lampy zaskoczyły, a IRL bym przecież nie wychodził na zewnątrz, żeby sprawdzić (też by mi się nie chciało).

Offline Anrej

  • Wiadomości: 825
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Jak precyzyjnie hamować w EP05-23?
« Odpowiedź #22 dnia: 16 Listopada 2014, 12:54:41 »
Cytuj
Regulator ciśnienia w PG masz pod ctrl+num9/num3.
Ale to służy do nastawienia ciśnienia, jakie ma być w przewodzie głównym. A nie do obniżenia ciśnienia przy przeładowaniu. Regulację się przeprowadza na pozycji jazdy.
Nie można przeładować przewodu głównego. Ustawiamy zawór maszynisty na pozycję napełnianie uderzeniowe Num . . Jak słychać syk powietrza, należy przestawić zawór na pozycję jazda.
« Ostatnia zmiana: 16 Listopada 2014, 12:56:09 wysłana przez Anrej »

Offline Stele

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 10133
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2609
Odp: Jak precyzyjnie hamować w EP05-23?
« Odpowiedź #23 dnia: 16 Listopada 2014, 13:10:42 »
Ale jak przeładujesz i ci nie luzuje na szlaku, to możesz podkręcić ciśnienie w PG by się dotoczyć do jakiejś stacji gdzie bezpiecznie można usunąć przeładowanie. Przynajmniej wirtualnie stosowałem takie praktyki. Jest to jakaś herezja psująca zawory za którą bym wyleciał w roboty? :P
Mój kanał youtube

Offline Wokulski

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2237
  • Izabela Łęcka była...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 58
Odp: Jak precyzyjnie hamować w EP05-23?
« Odpowiedź #24 dnia: 16 Listopada 2014, 13:14:54 »
Ja jestem ciekawy jakby sobie kolega poradził na hamulcu wyczerpalnym :-)
Były Cargul, aktualny tramwajarz w Kolejach Śląskich.
PKPc 2016 - 2022
Koleje Śląskie 2022 - nadal

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6163
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 865
Odp: Jak precyzyjnie hamować w EP05-23?
« Odpowiedź #25 dnia: 16 Listopada 2014, 13:20:33 »
Ale po co się dotaczać do najbliższej stacji? Skoro wyluzowałeś, możesz jechać dalej, tylko w czasie jazdy co jakiś czas skręcaj regulator.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.