Autor Wątek:  Obsługa nastawnika jazdy na lok. EU07  (Przeczytany 82044 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline PanMechanik

  • Wiadomości: 838
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 5
Obsługa nastawnika jazdy na lok. EU07
« dnia: 15 Lutego 2014, 21:58:53 »
Mam pytanko, zastanawiało mnie to już od dawna, ale jakoś nigdy nie miałem okazji o to zapytać. Mianowicie, czy podczas jazdy V max dopuszczalne jest "trzymanie" lokomotywy na ostatniej pozycji nastawnika celem utrzymania prędkości? Załóżmy, rozpędzamy skład standardową procedurą do 120 km/h i w momencie uzyskania V max schodzimy bocznikiem na zero, a nastawnik trzymamy na ostatniej pozycji? Czy po uzyskaniu wymaganej prędkości, należy zjechać nastawnikiem do zera? Jak to wygląda w praktyce? I jak opisana w przykładzie jazda skończyła by się dla lokomotywy, a zwłaszcza dla silników?

Offline Tomnord15

  • Wiadomości: 603
  • Fan ET21
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 25
Odp: Obsługa nastawnika jazdy na lok. EU07
« Odpowiedź #1 dnia: 15 Lutego 2014, 23:22:19 »
...
Nie trzeba zjeżdżać do zera, przecież ostatnia pozycja jest pozycją bezrezystorową, czyli jezdną. Tak samo z bocznikami, a co do wpływu na silniki trakcyjne, to mają wentylację. Więc nie powinny się przegrzewać. Widziałem filmy jak maszyniści na siódemkach trzymali długo nastawnik na pozycjach jezdnych.

Nie cytuj całej wiadomości, jeśli odpowiadasz bezpośrednio pod nią.
adsim
« Ostatnia zmiana: 15 Lutego 2014, 23:30:08 wysłana przez adsim »
T.N

Offline pinokio

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 183
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 43
Odp: Obsługa nastawnika jazdy na lok. EU07
« Odpowiedź #2 dnia: 16 Lutego 2014, 09:58:08 »
 Zależy od ukształtowania terenu czy jedziesz pod górę czy po spadku.
Miejsce pracy: FH14 500

Offline Tomnord15

  • Wiadomości: 603
  • Fan ET21
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 25
Odp: Obsługa nastawnika jazdy na lok. EU07
« Odpowiedź #3 dnia: 16 Lutego 2014, 11:45:58 »
Prawidłowo to jest tak- rozruch potem jazda z wybiegu czyli nastawnik na 0 i jak prędkość spadnie znów użycie nastawnika i boczników. Chodzi też o to żeby oszczędzać pobieraną z sieci trakcyjnej energię. Ale tak jak napisał kolega wyżej zależy od ukształtowania terenu.
T.N

Offline jarząbek019

  • Wiadomości: 106
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Obsługa nastawnika jazdy na lok. EU07
« Odpowiedź #4 dnia: 16 Lutego 2014, 15:48:49 »
A nie jest to na siłę oszczędzanie? Autem też bujasz się do 110km/h wrzucany na luz i czekamy aż spadnie prędkość do 100km/h. Teoretycznie oszczędzamy.

Offline PanMechanik

  • Wiadomości: 838
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Obsługa nastawnika jazdy na lok. EU07
« Odpowiedź #5 dnia: 16 Lutego 2014, 17:56:53 »
Moim zdaniem ciężko tu mówić o jakimkolwiek oszczędzaniu, gdyż opór dla ostatniej pozycji nastawnika wynosi 0 Ohma.

Offline szogun

  • Wiadomości: 5632
  • Nie matura a chęć szczera zrobi z Ciebie oficera!
    • Zobacz profil
    • szogun Studio
  • Otrzymane polubienia: 568
Odp: Obsługa nastawnika jazdy na lok. EU07
« Odpowiedź #6 dnia: 16 Lutego 2014, 18:20:46 »
Trzeba by przeanalizować zużycie energii przy schodzeniu z pozycji i przy jeździe ze stałą prędkością (w symku na siódemce łatwo się trzyma 120 na układzie równoległym i drugim boczniku). Przypuszczam że więcej zaoszczędziłoby się stosując krótkie rozruchy, jak mamy za kołem "specjalistę" który 250-300A nie przekracza (jest parę filmów na YouTube z takiej pseudo jazdy) to prąd nam ładnie ulatuje w powietrze.
Autem też bujasz się do 110km/h wrzucany na luz i czekamy aż spadnie prędkość do 100km/h. Teoretycznie oszczędzamy.
Silnik spalinowy to inna bajka.
Skoro kot robi MIAU czyli miauczy, to dlaczego pies szczeka a nie hauka?
Informacje o trwających pracach -> facebook.com/szogunstudio

Offline kruger

  • Wiadomości: 362
  • Maszynista metra
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Obsługa nastawnika jazdy na lok. EU07
« Odpowiedź #7 dnia: 16 Lutego 2014, 18:55:24 »
A nie jest to na siłę oszczędzanie? Autem też bujasz się do 110km/h wrzucany na luz i czekamy aż spadnie prędkość do 100km/h. Teoretycznie oszczędzamy.

Tyle, że na luzie silnik spalinowy pracuje nadal - elektryczny nie.

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6321
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 355
Odp: Obsługa nastawnika jazdy na lok. EU07
« Odpowiedź #8 dnia: 16 Lutego 2014, 19:06:00 »
Tyle, że na luzie silnik spalinowy pracuje nadal - elektryczny nie.
Chyba raczej pracuje jako prądnica, bo mechanicznie nie jest odłączany od kół.
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline kruger

  • Wiadomości: 362
  • Maszynista metra
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Obsługa nastawnika jazdy na lok. EU07
« Odpowiedź #9 dnia: 16 Lutego 2014, 19:12:08 »
Jak obwód jest otwarty to nie pracuje jako prądnica.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6166
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 871
Odp: Obsługa nastawnika jazdy na lok. EU07
« Odpowiedź #10 dnia: 16 Lutego 2014, 19:16:45 »
Zasadniczo prądnica szeregowa bez podłączonego odbiornika i silnik elektryczny bez zasilania działają dokładnie tak samo — stanowią niewielki opór mechaniczny.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2416
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 172
Odp: Obsługa nastawnika jazdy na lok. EU07
« Odpowiedź #11 dnia: 16 Lutego 2014, 19:17:17 »
Pracuje tylko nie jest obciążony. Na zaciskach będziesz miał napięcie. A tak przy okazji szczotki, komutator i łożyska się zużywają jakby nie patrzeć.
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6166
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 871
Odp: Obsługa nastawnika jazdy na lok. EU07
« Odpowiedź #12 dnia: 16 Lutego 2014, 19:27:44 »
Jazda z wybiegiem powoduje obniżenie zużycia energii. Zmniejsza się średnia prędkość przejazdu, co przekłada się na mniejsze oporu ruchu. Z drugiej strony, mniejsza prędkość to dłuższy czas jazdy. Coś za coś.
Przypuszczam że więcej zaoszczędziłoby się stosując krótkie rozruchy, jak mamy za kołem "specjalistę" który 250-300A nie przekracza (jest parę filmów na YouTube z takiej pseudo jazdy) to prąd nam ładnie ulatuje w powietrze.
Zamiast przypuszczać, możesz się upewnić i jednocześnie przedstawić solidne argumenty. Charakterystyki trakcyjne siódemki są powszechnie znane, więc do dzieła.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline kruger

  • Wiadomości: 362
  • Maszynista metra
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Obsługa nastawnika jazdy na lok. EU07
« Odpowiedź #13 dnia: 16 Lutego 2014, 19:29:47 »
@youBy & @mechatronik: No od biedy tak, tylko są to pomijalne wartości w porównaniu z pracą silnika spalinowego "na luzie".

Offline goofy212

  • Wiadomości: 108
  • PKP- Poczekaj Kiedyś Przyjedziemy
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Obsługa nastawnika jazdy na lok. EU07
« Odpowiedź #14 dnia: 16 Lutego 2014, 19:39:16 »
Jak obwód jest otwarty to nie pracuje jako prądnica.
Jak obwód jest otwarty to prąd nie płynie. Silnik jest połączony z kołami więc, energia mechaniczna jest zamieniana na energię elektryczną, czyli wytwarza nam się napięcie i jest na zaciskach silnika(zasada odwracalności silników elektrycznych).
Uczeń wykazuje niedyspozycję psychofizyczną, w związku z czym zostaje odsunięty od zajęć z jednoczesnym ich niezaliczeniem.
https://goofy212.flog.pl/

Offline szogun

  • Wiadomości: 5632
  • Nie matura a chęć szczera zrobi z Ciebie oficera!
    • Zobacz profil
    • szogun Studio
  • Otrzymane polubienia: 568
Odp: Obsługa nastawnika jazdy na lok. EU07
« Odpowiedź #15 dnia: 16 Lutego 2014, 19:52:41 »
Zamiast przypuszczać, możesz się upewnić i jednocześnie przedstawić solidne argumenty. Charakterystyki trakcyjne siódemki są powszechnie znane, więc do dzieła.
Do tego stopnia niezbyt chce mi sie zaglebiac, jednak oczywiste jest ze rozruch niskim pradem -> wydluzenie czasu jazdy oporowej -> wysokie straty energii.
Skoro kot robi MIAU czyli miauczy, to dlaczego pies szczeka a nie hauka?
Informacje o trwających pracach -> facebook.com/szogunstudio

Offline kruger

  • Wiadomości: 362
  • Maszynista metra
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Obsługa nastawnika jazdy na lok. EU07
« Odpowiedź #16 dnia: 16 Lutego 2014, 19:54:32 »
@goofy212 W porządku, znam zasadę pracy silnika elektrycznego. Użyłem po prostu skrótu myślowego w odpowiedzi na post @Ra na zasadzie że przy jeździe luzem pojazdu elektrycznego nie występuje odbiór energii elektrycznej z pracy prądnicowej silnika (pomijając straty własne itp).

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6166
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 871
Odp: Obsługa nastawnika jazdy na lok. EU07
« Odpowiedź #17 dnia: 16 Lutego 2014, 20:15:24 »
Do tego stopnia niezbyt chce mi sie zaglebiac, jednak oczywiste jest ze rozruch niskim pradem -> wydluzenie czasu jazdy oporowej -> wysokie straty energii.
Do tego stopnia jednak warto się zagłębić, bo oczywiste jest, że rozruch wysokim prądem -> kwadratowe zwiększenie mocy traconej na oporach -> wysokie straty energii.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline Anrej

  • Wiadomości: 825
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Obsługa nastawnika jazdy na lok. EU07
« Odpowiedź #18 dnia: 16 Lutego 2014, 23:52:54 »
Ogólną zasadą jest, że powinno się jeździć na pozycji bez oporowej. Pozycję oporową stosuje się w czasie ruszenia i rozpędzenia. Rozpędzamy pociąg do 120km/godz.. Następnie ustawiamy nastawnik na pozycje bez oporową i bocznikowanie, aby utrzymać prędkość.
Pozycja bez oporowa znaczy, że szeregowo z silnikiem nie są połączone oporniki. Co wcale nie znaczy, że opór jest 0Ω, silnik też ma pewien opór.

Offline jarząbek019

  • Wiadomości: 106
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Obsługa nastawnika jazdy na lok. EU07
« Odpowiedź #19 dnia: 17 Lutego 2014, 09:55:08 »
A gdy mamy troszkę na haku i mamy 30km/h, ciągniemy na oporach do 30km/h i nastawnik na 0?

Offline kruger

  • Wiadomości: 362
  • Maszynista metra
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Obsługa nastawnika jazdy na lok. EU07
« Odpowiedź #20 dnia: 17 Lutego 2014, 10:16:00 »
A gdy mamy troszkę na haku i mamy 30km/h, ciągniemy na oporach do 30km/h i nastawnik na 0?

No raczej. Utrzymywanie prędkości na oporach to w tym przypadku czyste marnotrawstwo.

Offline goofy212

  • Wiadomości: 108
  • PKP- Poczekaj Kiedyś Przyjedziemy
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Obsługa nastawnika jazdy na lok. EU07
« Odpowiedź #21 dnia: 17 Lutego 2014, 18:06:44 »
Pozycję oporową stosuje się w czasie ruszenia i rozpędzenia. Rozpędzamy pociąg do 120km/godz.. Następnie ustawiamy nastawnik na pozycje bez oporową i bocznikowanie, aby utrzymać prędkość.Pozycja bez oporowa znaczy, że szeregowo z silnikiem nie są połączone oporniki. Co wcale nie znaczy, że opór jest 0Ω, silnik też ma pewien opór.
Czyli skład rozpędzamy tylko na oporach....Jeżeli tak by jeździli, to opóźnienia były by w setkach minut. Żeby utrzymać prędkość bocznikowanie nie jest potrzebne. Wszystko ma swoją rezystywność. Po za tym jaką pozycje bez oporową i ewentualny bocznik  należy nastawić, wie maszynista, bo widzi jak pociąg się zachowuje i jaka jest sytuacja atmosferyczna, rzeźba terenu.... Wszystko ma na to wpływ.
Uczeń wykazuje niedyspozycję psychofizyczną, w związku z czym zostaje odsunięty od zajęć z jednoczesnym ich niezaliczeniem.
https://goofy212.flog.pl/

Offline janek32

  • Wiadomości: 567
  • EMIT Ghp400M4C
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Obsługa nastawnika jazdy na lok. EU07
« Odpowiedź #22 dnia: 17 Lutego 2014, 18:32:48 »
Czyli skład rozpędzamy tylko na oporach....Jeżeli tak by jeździli, to opóźnienia były by w setkach minut.
@Anrejowi raczej chodziło o to, że na pozycjach oporowych nie można jechać po rozpędzeniu się. Generalnie im szybciej wrzuci się pozycję bezoporową w czasie rozruchu, tym lepiej, nie ma co specjalnie trzymać na oporowej do osiągnięcia Vmax.

Żeby utrzymać prędkość bocznikowanie nie jest potrzebne.
Nie wiem jak w rzeczywistości, ale w symku na EP07 z kilkoma wagonami nie utrzymasz 120 na bezoporowej równoległej bez bocznika.
-Środa 844012.
-Zgłaszam się.
-Zapytaj energetykę, czy zapłacili rachunki, luzem ciągniemy i jest 2900.

Offline Anrej

  • Wiadomości: 825
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Obsługa nastawnika jazdy na lok. EU07
« Odpowiedź #23 dnia: 17 Lutego 2014, 18:39:59 »
A gdy mamy troszkę na haku i mamy 30km/h, ciągniemy na oporach do 30km/h i nastawnik na 0?
Przecież wyraźnie napisałem. Co to znaczy mamy troszkę na haku? Na jakiej pozycji nastawnika uzyskujesz 30km/godz.?
Pozycję oporową stosuje się w czasie ruszenia i rozpędzenia. Rozpędzamy pociąg do 120km/godz.. Następnie ustawiamy nastawnik na pozycje bez oporową i bocznikowanie, aby utrzymać prędkość.Pozycja bez oporowa znaczy, że szeregowo z silnikiem nie są połączone oporniki. Co wcale nie znaczy, że opór jest 0Ω, silnik też ma pewien opór.
Czyli skład rozpędzamy tylko na oporach....Jeżeli tak by jeździli, to opóźnienia były by w setkach minut. Żeby utrzymać prędkość bocznikowanie nie jest potrzebne. Wszystko ma swoją rezystywność. Po za tym jaką pozycje bez oporową i ewentualny bocznik  należy nastawić, wie maszynista, bo widzi jak pociąg się zachowuje i jaka jest sytuacja atmosferyczna, rzeźba terenu.... Wszystko ma na to wpływ.
To może opiszesz rozpędzanie składu z lokomotywą o rozruchu oporowym. Napiszesz co to jest bocznikowanie, kiedy się stosuje? Oczywiście że maszynista wie.

Offline goofy212

  • Wiadomości: 108
  • PKP- Poczekaj Kiedyś Przyjedziemy
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Obsługa nastawnika jazdy na lok. EU07
« Odpowiedź #24 dnia: 17 Lutego 2014, 19:08:01 »
Żeby utrzymać prędkość bocznikowanie nie jest potrzebne.
Nie wiem jak w rzeczywistości, ale w symku na EP07 z kilkoma wagonami nie utrzymasz 120 na bezoporowej równoległej bez bocznika.
Chodzi mi o to, że aby utrzymać prędkość nie zawsze trzeba stosować bocznik, często jest on konieczny.
Uczeń wykazuje niedyspozycję psychofizyczną, w związku z czym zostaje odsunięty od zajęć z jednoczesnym ich niezaliczeniem.
https://goofy212.flog.pl/

Offline matfre96

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 594
  • m-sta
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 40
Odp: Obsługa nastawnika jazdy na lok. EU07
« Odpowiedź #25 dnia: 17 Lutego 2014, 19:10:59 »
Moim zdaniem ciężko tu mówić o jakimkolwiek oszczędzaniu, gdyż opór dla ostatniej pozycji nastawnika wynosi 0 Ohma.

Rezystancja nie może być równa 0. Może być nieskończenie mała. Jeżeli chcemy się zagłębiać w temat dokładnego liczenia rezystancji, to jeszcze musimy znać opór przewodów.
Autoryzacja: EU07, EP07, EP08, EP09, EU160, ED160, ED161, ED250, SM42, 18D, 6Dh-1, 15D, E6ACTd, E6ACTadb, T448p, 6Dg

Offline PanMechanik

  • Wiadomości: 838
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Obsługa nastawnika jazdy na lok. EU07
« Odpowiedź #26 dnia: 17 Lutego 2014, 20:09:51 »
Rezystancja nie może być równa 0. Może być nieskończenie mała. Jeżeli chcemy się zagłębiać w temat dokładnego liczenia rezystancji, to jeszcze musimy znać opór przewodów.

Kierujesz się własnymi odczuciami, czy przytaczasz jakąś książkową teorię?

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2416
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 172
Odp: Obsługa nastawnika jazdy na lok. EU07
« Odpowiedź #27 dnia: 17 Lutego 2014, 20:15:21 »
Rezystancja nie może być równa 0. Może być nieskończenie mała…
Nigdy mi nie było to aż tak potrzebne więc się nie zagłębiałem, ale bodaj przy okazji nadprzewodnika mówiono o zerowej rezystancji.
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline PanMechanik

  • Wiadomości: 838
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Obsługa nastawnika jazdy na lok. EU07
« Odpowiedź #28 dnia: 17 Lutego 2014, 20:21:11 »
W książce "Lokomotywy Elektryczne serii EU06 i EU07" jest wyraźnie opisane, że opór dla ostatniej pozycji nastawnika jazdy wynosi 0,000 Ohmów.

Offline goofy212

  • Wiadomości: 108
  • PKP- Poczekaj Kiedyś Przyjedziemy
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Obsługa nastawnika jazdy na lok. EU07
« Odpowiedź #29 dnia: 17 Lutego 2014, 20:31:16 »
W książce "Lokomotywy Elektryczne serii EU06 i EU07" jest wyraźnie opisane, że opór dla ostatniej pozycji nastawnika jazdy wynosi 0,000 Ohmów.
Napisane jest tak, gdyż na pozycji bez oporowej prąd nie płynie przez żaden z oporów rozruchowych. Trzeba brać pod uwagę rezystancje  przewodów i miejsca ich łączeń gdzie pewien opór występuje. Same silniki są opornikami indukcyjnymi.
« Ostatnia zmiana: 18 Lutego 2014, 18:20:23 wysłana przez goofy212 »
Uczeń wykazuje niedyspozycję psychofizyczną, w związku z czym zostaje odsunięty od zajęć z jednoczesnym ich niezaliczeniem.
https://goofy212.flog.pl/