Autor Wątek:  IR-1 Par63.1.4.c  (Przeczytany 13466 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline borys_q

  • Wiadomości: 318
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 31
IR-1 Par63.1.4.c
« dnia: 16 Listopada 2013, 12:31:43 »
Cytuj
Maszynista pojazdu zobowiązany jest:
(......)

4) Zatrzymać pociąg jeżeli:
(......)
c)Podczas jazdy na szlaku jednotorowym, lub po torze lewym semafor dla przeciwnego kierunku jazdy wskazuje sygnał zezwalający na jazdę po tym torze.

Mam w związku z tym pytanie, czy urządzenia stacyjne pozwalają na celowe podanie w/w semafora celem zatrzymania pociągu w przypadku braku łączności (generalnie o kształtowe chodzi), chodzi mi o to czy dyżurny może podać wjazd z naprzeciwka jeżeli ma podany jeszcze wyjazd i obsłużoną w tym kierunku blokadę??

Jeszcze nasunęła mi się jedna kwestia błędu w tej instrukcji, jak maszynista jedzie po prawym to już nie musi na taką sytuacje reagować??

Offline Niebugoclaw

  • Wiadomości: 1222
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 10
Odp: IR-1 Par63.1.4.c
« Odpowiedź #1 dnia: 16 Listopada 2013, 13:00:03 »
W żadnym wypadku zależności usrk nie pozwalają na podanie dwóch przebiegów sprzecznych. Podana w instrukcji sytuacja opisuje błąd w działaniu urządzeń, co jest zagrożeniem bezpieczeństwa ruchu i obliguje maszynistę do nagłego zatrzymania, nie jest to równoważne z sygnałem ręcznym D2 "Stój". Teraz przepis ten jest po części martwy, ponieważ tyczył się on semaforów kształtowych, których sygnał dla jazdy w przeciwnym kierunku widać z naszego, a w dzisiejszych czasach sukcesywnie wymienia się je na świetlne, przez co mechanik podczas jazdy nie będzie wychylał się z kabiny aby zobaczyć, czy przypadkiem semafor w przeciwnym kierunku nie wskazuje sygnału sprzecznego z naszym.

Offline borys_q

  • Wiadomości: 318
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 31
Odp: IR-1 Par63.1.4.c
« Odpowiedź #2 dnia: 16 Listopada 2013, 13:07:07 »
No właśnie mówię o kształtowych, które generalnie na wielu liniach mają się jeszcze świetnie, rozumiem że w normalnej sytuacji dyżurny tego nie może zrobić. Co w sytuacji zagrożenia, nie ma czegoś w rodzaju "zaplombowanej dźwigni" dzięki której można podać sygnał z pominięciem zależności??

Offline Niebugoclaw

  • Wiadomości: 1222
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 10
Odp: IR-1 Par63.1.4.c
« Odpowiedź #3 dnia: 16 Listopada 2013, 13:14:03 »
Można co najwyżej podać Sz. Poza tym prędzej podanie dwóch semaforów na ten sam tor spowoduje sytuację zagrożenia, niż jej uniknięcie. Tak BTW, nie mogę znaleźć tego przepisu ani w obecnej Ir-1, ani w starej R1.

Offline borys_q

  • Wiadomości: 318
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 31
Odp: IR-1 Par63.1.4.c
« Odpowiedź #4 dnia: 16 Listopada 2013, 13:20:22 »
Cytuj
Poza tym prędzej podanie dwóch semaforów na ten sam tor spowoduje sytuację zagrożenia, niż jej uniknięcie.

To akurat zależy co jest zagrożeniem.

Cytuj
Tak BTW, nie mogę znaleźć tego przepisu ani w obecnej Ir-1, ani w starej R1.

http://www.plk-sa.pl/fileadmin/PDF/akty_prawne_i_przepisy/instrukcje/wersja_do_wydruku/27.09.2012/Ir-1.pdf

Dokładną lokalizację zapisu masz w temacie.
« Ostatnia zmiana: 16 Listopada 2013, 13:23:18 wysłana przez borys_q »

Offline Niebugoclaw

  • Wiadomości: 1222
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 10
Odp: IR-1 Par63.1.4.c
« Odpowiedź #5 dnia: 16 Listopada 2013, 13:30:27 »
To akurat zależy co jest zagrożeniem.
Nadal jednak nie rozumiem, co wg Ciebie może być zagrożeniem, w obliczu którego dyżurny (jeśli miałby taką możliwość) decyduje się podać semafory dla dwóch pociągów na czołowe...

Offline up5358

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 649
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 4
Odp: IR-1 Par63.1.4.c
« Odpowiedź #6 dnia: 16 Listopada 2013, 13:37:29 »
A tak w ogóle to da się postawić semafory dla dwóch składów na tym samym torze ? Raczej nie, bo zależności nie pozwolą. Chyba, że obydwa na zastępczy by puścić. Jednak nie przypuszczam aby jakikolwiek ISDR tak ryzykował życie ludzkie, mienie.

Offline Niebugoclaw

  • Wiadomości: 1222
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 10
Odp: IR-1 Par63.1.4.c
« Odpowiedź #7 dnia: 16 Listopada 2013, 13:41:28 »
Jeżeli chodzi o podanie dwóch wyjazdów dla dwóch pociągów z jednego toru w przeciwnych kierunkach, to jak najbardziej jest to możliwe i dozwolone, jeżeli oczywiście zależności i RTS na to pozwalają.

Offline borys_q

  • Wiadomości: 318
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 31
Odp: IR-1 Par63.1.4.c
« Odpowiedź #8 dnia: 16 Listopada 2013, 13:42:32 »
   Kto mówi, że są dwa pociągi a poza tym, kto mówi ze ten drugi ma jechać w przeciwnym kierunku? Dyżurny mógł się dowiedzieć o przeszkodzie na szlaku lub uszkodzeniu toru a na przykład pociąg z uszkodzonym radiem mija mu właśnie nastawnie a jest to posterunek odgałęźny bez semaforów wyjazdowych. Dyżurny mógł się dowiedzieć, że z drugiej strony pociąg wyjechał na szlak bez zezwolenia lub coś zbiegło (między posterunkami jest tak z 10 kilometrów).Dyżurny mógł podać SZ na wyjazd a potem się zorientować, że popełnił błąd, bo wcześniejszy pociąg jeszcze nie dojechał do następnego posterunku.
       Myślę, że parę jeszcze przypadków bym wynalazł, w których takie działanie nie doprowadziłoby do zagrożenia.

Reg. zakazy 8, 10, obowiązki 16.
Kompletnie nie wiesz, gdzie powinny być przecinki w zdaniu. Gorsze jest jednak wstawianie zbędnych spacji i robienie przerw między zdaniami. Jeden znak zapytania wystarczy, jeśli tworzysz pytanie. Proszę poprawić czytelność posta.
Benek


EDIT : Zmieniono zgodnie z prośbą szanownego pana moderatora, pisownie sprawdzono zgodnie ze słownikiem Word 2003.
« Ostatnia zmiana: 16 Listopada 2013, 14:03:54 wysłana przez borys_q »

Offline Niebugoclaw

  • Wiadomości: 1222
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 10
Odp: IR-1 Par63.1.4.c
« Odpowiedź #9 dnia: 16 Listopada 2013, 13:49:40 »
Zgadza się, ale w takich wypadkach zazwyczaj wygrywa racjonalizm. Nawet w czasach, gdy nikt nie słyszał o łączności radiowej urządzenia srk projektowano tak, aby pod żadnym pozorem nie było możliwe podanie sygnałów sprzecznych. Danie dyżurnemu (który jest tylko człowiekiem) możliwości prawnego oszukiwania zależności byłoby sprzeczne z ideą "urządzeń zabezpieczenia ruchu kolejowego". Sygnał zastępczy daje obecnie ISDR-owi wystarczającą władzę i brak kontroli, co pokazały Starzyny. Swoją drogą, w Otłoczynie, gdzie towarowy wyjechał na lewy, osobowy z przeciwka mógł mieć już podany wjazd, lecz i tak w tym wypadku nic by to nie pomogło.

Wyjątkiem są urządzenia kluczowe ze skrzynią Zazulaka, bez aparatu blokowego. Tam wystarczy przełożyć klucz z jednego semafora do przeciwnego, jeżeli podanie obydwu jest uzależnione tymi samymi rozjazdami.
« Ostatnia zmiana: 16 Listopada 2013, 13:57:12 wysłana przez Niebugoclaw »

Offline borys_q

  • Wiadomości: 318
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 31
Odp: IR-1 Par63.1.4.c
« Odpowiedź #10 dnia: 16 Listopada 2013, 14:05:04 »
Dziękuję za odpowiedź.

Zamykam.
Benek
« Ostatnia zmiana: 16 Listopada 2013, 14:24:42 wysłana przez Benek »