- Symulator MaSzyna -
Symulator EU07 (i nie tylko) => Infrastruktura kolejowa => Wątek zaczęty przez: borys_q w 16 Listopada 2013, 12:31:43
-
Maszynista pojazdu zobowiązany jest:
(......)
4) Zatrzymać pociąg jeżeli:
(......)
c)Podczas jazdy na szlaku jednotorowym, lub po torze lewym semafor dla przeciwnego kierunku jazdy wskazuje sygnał zezwalający na jazdę po tym torze.
Mam w związku z tym pytanie, czy urządzenia stacyjne pozwalają na celowe podanie w/w semafora celem zatrzymania pociągu w przypadku braku łączności (generalnie o kształtowe chodzi), chodzi mi o to czy dyżurny może podać wjazd z naprzeciwka jeżeli ma podany jeszcze wyjazd i obsłużoną w tym kierunku blokadę??
Jeszcze nasunęła mi się jedna kwestia błędu w tej instrukcji, jak maszynista jedzie po prawym to już nie musi na taką sytuacje reagować??
-
W żadnym wypadku zależności usrk nie pozwalają na podanie dwóch przebiegów sprzecznych. Podana w instrukcji sytuacja opisuje błąd w działaniu urządzeń, co jest zagrożeniem bezpieczeństwa ruchu i obliguje maszynistę do nagłego zatrzymania, nie jest to równoważne z sygnałem ręcznym D2 "Stój". Teraz przepis ten jest po części martwy, ponieważ tyczył się on semaforów kształtowych, których sygnał dla jazdy w przeciwnym kierunku widać z naszego, a w dzisiejszych czasach sukcesywnie wymienia się je na świetlne, przez co mechanik podczas jazdy nie będzie wychylał się z kabiny aby zobaczyć, czy przypadkiem semafor w przeciwnym kierunku nie wskazuje sygnału sprzecznego z naszym.
-
No właśnie mówię o kształtowych, które generalnie na wielu liniach mają się jeszcze świetnie, rozumiem że w normalnej sytuacji dyżurny tego nie może zrobić. Co w sytuacji zagrożenia, nie ma czegoś w rodzaju "zaplombowanej dźwigni" dzięki której można podać sygnał z pominięciem zależności??
-
Można co najwyżej podać Sz. Poza tym prędzej podanie dwóch semaforów na ten sam tor spowoduje sytuację zagrożenia, niż jej uniknięcie. Tak BTW, nie mogę znaleźć tego przepisu ani w obecnej Ir-1, ani w starej R1.
-
Poza tym prędzej podanie dwóch semaforów na ten sam tor spowoduje sytuację zagrożenia, niż jej uniknięcie.
To akurat zależy co jest zagrożeniem.
Tak BTW, nie mogę znaleźć tego przepisu ani w obecnej Ir-1, ani w starej R1.
http://www.plk-sa.pl/fileadmin/PDF/akty_prawne_i_przepisy/instrukcje/wersja_do_wydruku/27.09.2012/Ir-1.pdf (http://www.plk-sa.pl/fileadmin/PDF/akty_prawne_i_przepisy/instrukcje/wersja_do_wydruku/27.09.2012/Ir-1.pdf)
Dokładną lokalizację zapisu masz w temacie.
-
To akurat zależy co jest zagrożeniem.
Nadal jednak nie rozumiem, co wg Ciebie może być zagrożeniem, w obliczu którego dyżurny (jeśli miałby taką możliwość) decyduje się podać semafory dla dwóch pociągów na czołowe...
-
A tak w ogóle to da się postawić semafory dla dwóch składów na tym samym torze ? Raczej nie, bo zależności nie pozwolą. Chyba, że obydwa na zastępczy by puścić. Jednak nie przypuszczam aby jakikolwiek ISDR tak ryzykował życie ludzkie, mienie.
-
Jeżeli chodzi o podanie dwóch wyjazdów dla dwóch pociągów z jednego toru w przeciwnych kierunkach, to jak najbardziej jest to możliwe i dozwolone, jeżeli oczywiście zależności i RTS na to pozwalają.
-
Kto mówi, że są dwa pociągi a poza tym, kto mówi ze ten drugi ma jechać w przeciwnym kierunku? Dyżurny mógł się dowiedzieć o przeszkodzie na szlaku lub uszkodzeniu toru a na przykład pociąg z uszkodzonym radiem mija mu właśnie nastawnie a jest to posterunek odgałęźny bez semaforów wyjazdowych. Dyżurny mógł się dowiedzieć, że z drugiej strony pociąg wyjechał na szlak bez zezwolenia lub coś zbiegło (między posterunkami jest tak z 10 kilometrów).Dyżurny mógł podać SZ na wyjazd a potem się zorientować, że popełnił błąd, bo wcześniejszy pociąg jeszcze nie dojechał do następnego posterunku.
Myślę, że parę jeszcze przypadków bym wynalazł, w których takie działanie nie doprowadziłoby do zagrożenia.
Reg. zakazy 8, 10, obowiązki 16.
Kompletnie nie wiesz, gdzie powinny być przecinki w zdaniu. Gorsze jest jednak wstawianie zbędnych spacji i robienie przerw między zdaniami. Jeden znak zapytania wystarczy, jeśli tworzysz pytanie. Proszę poprawić czytelność posta.
Benek
EDIT : Zmieniono zgodnie z prośbą szanownego pana moderatora, pisownie sprawdzono zgodnie ze słownikiem Word 2003.
-
Zgadza się, ale w takich wypadkach zazwyczaj wygrywa racjonalizm. Nawet w czasach, gdy nikt nie słyszał o łączności radiowej urządzenia srk projektowano tak, aby pod żadnym pozorem nie było możliwe podanie sygnałów sprzecznych. Danie dyżurnemu (który jest tylko człowiekiem) możliwości prawnego oszukiwania zależności byłoby sprzeczne z ideą "urządzeń zabezpieczenia ruchu kolejowego". Sygnał zastępczy daje obecnie ISDR-owi wystarczającą władzę i brak kontroli, co pokazały Starzyny. Swoją drogą, w Otłoczynie, gdzie towarowy wyjechał na lewy, osobowy z przeciwka mógł mieć już podany wjazd, lecz i tak w tym wypadku nic by to nie pomogło.
Wyjątkiem są urządzenia kluczowe ze skrzynią Zazulaka, bez aparatu blokowego. Tam wystarczy przełożyć klucz z jednego semafora do przeciwnego, jeżeli podanie obydwu jest uzależnione tymi samymi rozjazdami.
-
Dziękuję za odpowiedź.
Zamykam.
Benek