Autor Wątek:  Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami  (Przeczytany 151476 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline AtapiCl

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4426
    • Zobacz profil
    • O warszawskiej części linii kolejowej nr 7 Warszawa – Lublin i nie tylko ;)
  • Otrzymane polubienia: 212
Odp: Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami
« Odpowiedź #30 dnia: 28 Lutego 2013, 14:52:12 »
Przyczynami takich katastrof zwykle jest splot zaniechań różnych osób i zawsze jest tak, że gdyby choć jedna osoba postąpiła zgodnie z przepisami - łańcuch prowadzący do wypadku zostałby przerwany.

Offline stone

  • Wiadomości: 65
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami
« Odpowiedź #31 dnia: 28 Lutego 2013, 15:01:39 »
Wg mnie osobiście to wina dyżurnych ruchu... spowodowała ten wypadek.

Według mnie bezpośrednią przyczyną katastrofy było czołowe zderzenie się pociągów...

Offline EU07-483

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2307
  • EU07-483
    • Zobacz profil
    • Super spółka :)
  • Otrzymane polubienia: 168
Odp: Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami
« Odpowiedź #32 dnia: 28 Lutego 2013, 15:30:30 »
Owszem, ale zawsze - co podkreślał nam na zajęciach p. Ryś, przewodniczący PKBWK - nie należy szukać winnego, należy szukać przyczyn....

Bo to jest jego zadanie - komisja ustala tylko przebieg, przyczyny, nieprawidłowości i wskazuje co poprawić i zmienić aby takim zdarzeniom zapobiegać. Wskazywaniem winnych zajmie się prokuratura.
Jak będę duży zostanę maszynistą!

Offline Interesant

  • Wiadomości: 376
    • Zobacz profil
    • Drogowe Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami
« Odpowiedź #33 dnia: 28 Lutego 2013, 16:27:11 »
Ale o czym my tu mówimy.
Klika dni temu, długi i ciężki towarek utknął na rozjazdach z powodu podyktowania e"N"ki, na wyjazd na SZta, jazdę po niewłaściwym i przyjęcie na innym posterunku na SZta znajdującego się po lewej stronie toru.
Pani dyżurna nawiązała łączność z pierwszym pociągiem stojącym, za bruttem i zadała pytanie czy mechanik się podepnie pod niego celem ruszenia składu. Mechanik odpowiedział że musi to uzgodnić z dyspozytorem i potrzebuje na to rozkaz. Pani dyżurna wywołała następny pociąg, i kolejnemu mechanikowi zadała podobne brzmiące pytanie. Odpowiedź mechanika była następująca "Ja jestem normalna kolej pani dyżurna. ja nie potrzebuje, bo jestem normalna kolej".
« Ostatnia zmiana: 28 Lutego 2013, 16:32:02 wysłana przez Interesant »
Interesant.

Offline popatrz

  • Wiadomości: 588
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami
« Odpowiedź #34 dnia: 28 Lutego 2013, 16:48:52 »
Podejrzewam że to nagranie niedługo stanie się hitem ozdabiającym jakiś scenariusz w MaSzynie. Bo to normalna kolej jest.

Offline hubo221

  • Wiadomości: 174
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 19
Odp: Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami
« Odpowiedź #35 dnia: 28 Lutego 2013, 16:52:25 »
Cytuj
Ja sie tylko zastanawiam jak często blokada liniowa i wskazanie zajętości toru szlakowego nie pracowało prawidłowo, że ISDR olał ich wskazania.
Tam i tak było telefoniczne zapowiadanie pociągów po torze 1 i 2.
Tylko nie wiem, czy zapowiadanie było także w dniu katastrofy, czy już po, ponieważ zdjęcia zostały zrobione kilka dni później.

http://m.ocdn.eu/_m/3e8569a4301fb52ea9b3ac2e6f3d25e2,0,1.jpg

Offline Paul

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 523
    • Zobacz profil
    • Beskidzka Strona Kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami
« Odpowiedź #36 dnia: 28 Lutego 2013, 17:16:03 »
Ja sie tylko zastanawiam jak często blokada liniowa i wskazanie zajętości toru szlakowego nie pracowało prawidłowo, że ISDR olał ich wskazania.

Nie wiem jak często padają liczniki które zostały tam zainstalowane, ale raczej nigdy nie zdarza się taka usterka, że po wyjeździe pociągu na tor prawy zapala się zajętość toru lewego, a dla toru prawego pozostaje wskazanie niezajętości...
automatyka sterowania ruchem kolejowym rox
www.isdr.pl | www.bsk.isdr.pl | pokrzesik.wytnij@gmail.com

Offline EU40

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2207
  • MD Kraków Prokocim
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 397
Odp: Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami
« Odpowiedź #37 dnia: 28 Lutego 2013, 17:36:17 »
Normalna kolej.. Właśnie takie zachowanie zachęca do olewania przepisów. Facet chyba w ogóle nie pojmuje, że radio pełni jedynie funkcję pomocniczą. To jest logiczne, że na takie postępowanie potrzebna jest zgoda dyspozytora i oczywiście podyktowanie rozkazu szczególnego (nie wykonuję czynności zgodnych z rozkładem jazdy).
Swoją drogą miejsce na Raport czeka, tylko że nikt go nie opublikował, pomimo że obiecali 28-go.
http://www.transport.gov.pl/2-4ecf6e55e80bc.htm
Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę.

Offline Sawi

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 9228
  • O.M.D - Electricity, O.M.D - Enola Gay. 01.09.2012
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 750
Odp: Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami
« Odpowiedź #38 dnia: 28 Lutego 2013, 17:57:48 »
Mnie jedynie tylko ciekawi jedno w tym wszystkim, czy po tej tragedii ktoś pójdzie po rozum do głowy i wyciągnie odpowiednie lekcje poparte czynami.
Życie jest bardzo kruche i w najmniej oczekiwanym momencie tracisz bliskich. Nie widzisz kogoś lata i nagle już tej osoby nie ma :(. Jedynie co tobie zostaje, to wspomnienia http://www.youtube.com/watch?v=Rk_sAHh9s08 "Co mnie nie zabije, to mnie wzmocni".

Offline jageer

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1410
  • Jak Sz to tylko na Tm....
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 48
Odp: Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami
« Odpowiedź #39 dnia: 28 Lutego 2013, 17:58:25 »
Tam i tak było telefoniczne zapowiadanie pociągów po torze 1 i 2.
Tylko nie wiem, czy zapowiadanie było także w dniu katastrofy, czy już po, ponieważ zdjęcia zostały zrobione kilka dni później.

To było, czy nie. Sam nie wiesz. Ta kartka o tym nie świadczy, bo nie wiesz, czy zdjęcia były robione w dniu katastrofy a na 99% nie były, bo nikt normalny by w ten dzień już nie wpuścił tam mediów (wątpię, żeby komisja robiła te zdjęcia).

Ja sie tylko zastanawiam jak często blokada liniowa i wskazanie zajętości toru szlakowego nie pracowało prawidłowo, że ISDR olał ich wskazania.

A gdzie jest napisane, że olał? Wygrała rutyna... i tyle. Byle do przodu i zamrugała Sz-ta odruchowo.
Przykład mrugania Sz-tów odruchowo? Niedawno w Biadolinach był ustawiony przelot dla TLK i mechanik krzyczy, że mu wygasł wjazd, to dyżurny nie patrząc na pulpit podciągnął Sz-ta. Na szczęście nastawniczy zobaczył na gruncie, że jeden rozjazd mimo utwierdzenia przestawił się i by skierował tą TLK-ę na tor zajęty z bruttem. I tutaj najprawdopodobniej było tak samo...

Pytanie: Dlaczego producenci USRK nie stosują wykrywania na "czołowe" za pomocą liczników? To nie jest trudne do zrobienia, akurat na tym szlaku jest blokada z licznikami. Jakby było takie proste rozwiązanie też by nie doszło do tragedii. USRK mają różne bajery, ale często brakuje "podstawowych" funkcji, które wspomagają.
« Ostatnia zmiana: 28 Lutego 2013, 17:59:50 wysłana przez jageer »
Musi to robić delikatnie, bo jak nie umie to semafor opadnie...

Offline EU40

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2207
  • MD Kraków Prokocim
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 397
Odp: Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami
« Odpowiedź #40 dnia: 28 Lutego 2013, 18:07:20 »
Cytuj
Ja sie tylko zastanawiam jak często blokada liniowa i wskazanie zajętości toru szlakowego nie pracowało prawidłowo, że ISDR olał ich wskazania.
Tam i tak było telefoniczne zapowiadanie pociągów po torze 1 i 2.
Tylko nie wiem, czy zapowiadanie było także w dniu katastrofy, czy już po, ponieważ zdjęcia zostały zrobione kilka dni później.

http://m.ocdn.eu/_m/3e8569a4301fb52ea9b3ac2e6f3d25e2,0,1.jpg
Hej kolego! Jak od tatusia zdobyłeś projekt raportu pkbwk, to dlaczego upubliczniasz z niego zdjęcie?
Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę.

Offline Tb1

  • Wiadomości: 31
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami
« Odpowiedź #41 dnia: 28 Lutego 2013, 18:08:43 »
To zdjęcie krążyło po internecie już parę dni po katastrofie.

Offline EU07-483

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2307
  • EU07-483
    • Zobacz profil
    • Super spółka :)
  • Otrzymane polubienia: 168
Odp: Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami
« Odpowiedź #42 dnia: 28 Lutego 2013, 18:09:42 »
Hej kolego! Jak od tatusia zdobyłeś projekt raportu pkbwk, to dlaczego upubliczniasz z niego zdjęcie?

Hej kolego! Łatwo rzucać oskarżenia, trudniej potem się kajać... Jak kojarzę, to zdjęcia lata po Internecie już jakiś czas...
Jak będę duży zostanę maszynistą!

Offline EU40

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2207
  • MD Kraków Prokocim
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 397
Odp: Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami
« Odpowiedź #43 dnia: 28 Lutego 2013, 18:12:05 »
Mea culpa. Zresztą opis pulpitu byłby nieadekwatny do poziomu komisji. Możecie po mnie jechać.
Właśnie ukazał się Raport..
« Ostatnia zmiana: 28 Lutego 2013, 19:12:01 wysłana przez EU40 »
Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę.

Offline hubo221

  • Wiadomości: 174
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 19
Odp: Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami
« Odpowiedź #44 dnia: 28 Lutego 2013, 19:16:07 »
Cytuj
To było, czy nie. Sam nie wiesz. Ta kartka o tym nie świadczy, bo nie wiesz, czy zdjęcia były robione w dniu katastrofy a na 99% nie były, bo nikt normalny by w ten dzień już nie wpuścił tam mediów (wątpię, żeby komisja robiła te zdjęcia).
Dlatego też w drugim zdaniu wyraziłem moją wątpliwość co do tej kartki i telefonicznego zapowiadania. Media nie zrobili tego zdjęcia tylko jakiś człowiek spoza mediów. Przysłał je na "Kontakt24"
-------------
Mój ojciec i nikt inny z mojej rodziny nie pracuje na kolej, ani tym bardziej w pkbwk.
 
Cytuj
Zresztą opis pulpitu byłby nieadekwatny do poziomu komisji.
Co po co to pisałeś?
Nie chcę tu zaczynać kłótni tylko pragnę żebyście wiedzieli, że ja z żadnego raportu nic nie upubliczniłem (zresztą koledzy Tb1 oraz EU07-483 już napisali, że zdjęcie pochodzi z internetu - http://www.tvn24.pl/wiadomosci-z-kraju,3/rzad-lampek-i-przyciskow-co-obslugiwal-dyzurny-ze-starzyn,203017.html )

Offline EU40

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2207
  • MD Kraków Prokocim
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 397
Odp: Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami
« Odpowiedź #45 dnia: 28 Lutego 2013, 19:19:14 »
Zajmij się czytaniem raportu. Później się pokłócimy, dobrze?
Str.39 Prawdopodobnie maszynista IR próbował wdrożyć Radio-Stop na 4 kanale..Wcześniej jest wspomniane, że nawiązywał łączność na 5-ce ze Starzynami. Przestawił w odruchu kanał radiowy podczas wciskania kapturka? Tego się nie dowiemy.
« Ostatnia zmiana: 28 Lutego 2013, 19:45:07 wysłana przez EU40 »
Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę.

Offline Maxiu

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 338
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami
« Odpowiedź #46 dnia: 28 Lutego 2013, 20:12:55 »
Jak pisze Rynek-Kolejowy: Jest już raport. W nim m.in. taki fragment.

Offline matikolejarz

  • Wiadomości: 240
  • EP07- 361
    • Zobacz profil
    • Shakes and Fidget
  • Otrzymane polubienia: 0

Offline selsyn

  • Wiadomości: 253
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami
« Odpowiedź #48 dnia: 28 Lutego 2013, 20:22:49 »
Rozmowy między posterunkami czy maszynistami są nagrywane i archiwizowane?

Offline stone

  • Wiadomości: 65
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami
« Odpowiedź #49 dnia: 28 Lutego 2013, 20:23:05 »
Pani dyżurna wywołała następny pociąg, i kolejnemu mechanikowi zadała podobne brzmiące pytanie. Odpowiedź mechanika była następująca "Ja jestem normalna kolej pani dyżurna. ja nie potrzebuje, bo jestem normalna kolej".

Ale czego nie potrzebuje? Zgody dyspozytora czy rozkazu pisemnego (jak utknął to pewnie jazda na tor zamknięty)? Bo jeśli zgody dyspozytora (tylko, nie rozkazu), to gość ma poniekąd rację bo sciągnięcie teraz utkniętego pociągu to jest w niektórych przypadkach jakaś paranoja...

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6167
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 876
Odp: Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami
« Odpowiedź #50 dnia: 28 Lutego 2013, 20:49:11 »
To teraz proszę o wyjaśnienie, jak zastosowanie tego zalecenia ma wyglądać w praktyce na przykładowym trzytorze Wrocław Główny – Grabiszyn http://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php/Grabiszyn
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline up5358

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 649
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 4
Odp: Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami
« Odpowiedź #51 dnia: 28 Lutego 2013, 20:54:10 »
@Selsyn, na podstawie posterunków, które znam, to zarówno na kanale radiołączności pociągowej, jak i pomiędzy dyżurnymi rozmowy są nagrywane i archiwizowane (tylko nie pamiętam, jak długo).



Offline Paczkuś

  • Wiadomości: 433
  • Mój nick się odmienia przez przypadki.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami
« Odpowiedź #52 dnia: 28 Lutego 2013, 21:22:16 »
Rozmowy między posterunkami czy maszynistami są nagrywane i archiwizowane?
W rozkładzie jest wpisane, na których punktach się nagrywa.
Solo oración!

Offline Interesant

  • Wiadomości: 376
    • Zobacz profil
    • Drogowe Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami
« Odpowiedź #53 dnia: 28 Lutego 2013, 21:26:23 »
Pani dyżurna wywołała następny pociąg, i kolejnemu mechanikowi zadała podobne brzmiące pytanie. Odpowiedź mechanika była następująca "Ja jestem normalna kolej pani dyżurna. ja nie potrzebuje, bo jestem normalna kolej".

Ale czego nie potrzebuje? Zgody dyspozytora czy rozkazu pisemnego (jak utknął to pewnie jazda na tor zamknięty)? Bo jeśli zgody dyspozytora (tylko, nie rozkazu), to gość ma poniekąd rację bo sciągnięcie teraz utkniętego pociągu to jest w niektórych przypadkach jakaś paranoja...

Długi i ciężki Towarek nie był wstanie się dalej wyciągnąć, więc sam sobie odpowiedz.
« Ostatnia zmiana: 28 Lutego 2013, 21:30:44 wysłana przez Interesant »
Interesant.

Offline AtapiCl

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4426
    • Zobacz profil
    • O warszawskiej części linii kolejowej nr 7 Warszawa – Lublin i nie tylko ;)
  • Otrzymane polubienia: 212
Odp: Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami
« Odpowiedź #54 dnia: 28 Lutego 2013, 21:37:42 »
Rozmowy między posterunkami czy maszynistami są nagrywane i archiwizowane?

W rozkładzie jest wpisane, na których punktach się nagrywa.

W rozkładzie dotyczy to tylko urządzeń rejestrujących radiołączność pociągową. Natomiast rejestracja rozmów telefonicznych między posterunkami ruchu zależy od rodzaju central telefonicznych. Nowe rejestrują, stare pamiętające PRL nie.

Offline popatrz

  • Wiadomości: 588
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami
« Odpowiedź #55 dnia: 28 Lutego 2013, 21:38:32 »
To teraz proszę o wyjaśnienie, jak zastosowanie tego zalecenia ma wyglądać w praktyce na przykładowym trzytorze
To tylko pokazuje "głębokość przemyśleń" piszących te zalecenia. Światełkami sobie pomrogamy. raz tak, raz inaczej. W dużo tańszych samochodach wprowadzane są systemy "brake assist", dlaczego nie na kolei? Przecież miliardy z unii idą. Tu jeszcze prościej to zastosować, bo pociąg sam sobie nie skręci w bok, a pod kołami i nad głową mamy przewodnik, który potencjalnie dodatkowo może informacje przenosić.
« Ostatnia zmiana: 28 Lutego 2013, 21:50:17 wysłana przez popatrz »

Offline oko

  • Wiadomości: 283
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami
« Odpowiedź #56 dnia: 28 Lutego 2013, 22:43:46 »
http://www.transport.gov.pl/2-4ecf6e55e80bc.htm Przeczytalem raport. Jestem przerażony co tam się stało. 2 dyżurnych dalo plame i 2 maszynistów i pomocnik...jazda na lewy bez w24 i jazda na prawy z W24 i brak elementarnej wiedzy Isdr...yhhh smutne..

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami
« Odpowiedź #57 dnia: 28 Lutego 2013, 23:34:33 »
Faktycznie. Patrząc na przyczyny wypadku, wystarczy że jedna z pięciu osób by zareagowała, bo miała silne podstawy do tego.
A tak z ciekawości, jeśli kiedyś bym widział przez okno wagonu, że na Sz bez W24 pociąg jedzie na tor niewłaściwy, to ciągnąć za hamulec? Innymi słowy czy można podać rozkaz na brak W24?

Offline uetam

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2641
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami
« Odpowiedź #58 dnia: 28 Lutego 2013, 23:41:35 »
To teraz proszę o wyjaśnienie, jak zastosowanie tego zalecenia ma wyglądać w praktyce na przykładowym trzytorze Wrocław Główny – Grabiszyn http://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php/Grabiszyn
WGA - Grabiszyn to nie jest szlak trzytorowy tylko jeden dwutorowy i jeden jednotorowy.
Analogiczna sytuacja jest na szlaku WGA-WGB gdzie mamy jeden szlak dwutorowy i dwa jednotorowe.
Na wszystkich tych szlakach ruch prowadzony jest jak na szlakach jednotorowych a zapis o tym znajduje sie w rozkladzie jazdy.

Cytuj
A tak z ciekawości, jeśli kiedyś bym widział przez okno wagonu, że na Sz bez W24 pociąg jedzie na tor niewłaściwy, to ciągnąć za hamulec? Innymi słowy czy można podać rozkaz na brak W24?
Moze Cie zaskocze ale takie cos istnieje i nazywa sie rozkaz pisemny N :D
« Ostatnia zmiana: 28 Lutego 2013, 23:44:51 wysłana przez uetam »

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6167
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 876
Odp: Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami
« Odpowiedź #59 dnia: 28 Lutego 2013, 23:56:34 »
Przyznam, że w takim razie sygnał Pc2 na środkowym torze będzie wyglądać dziwnie…  No i dalej to nie rozwiązuje analogicznej sytuacji, jak w Szczekocinach. Wyjeżdżam (bazując na tamtym schemacie) torem nr 3 (a nawet i 2) w nocy i nie wiem, czy ten pociąg z naprzeciwka jedzie moim torem, czy jednak środkowym (bo na obu obowiązuje normalne oświetlenie trójkątem).
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.