Autor Wątek:  Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami  (Przeczytany 140337 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline marzena

  • Wiadomości: 95
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami
« Odpowiedź #300 dnia: 09 Marca 2013, 15:16:25 »
.....przypadki:
1) Nagła awaria radia na szlaku przed posterunkiem, sygnał zezwalający i niedziałające W24 - dowie się o tym zbiegu okoliczności i tak za sygnalizatorem
2) Nagła awaria radia na szlaku przed posterunkiem, sygnał zezwalający i wyświetlone W24 - zatrzyma pojazd prawdopodobnie i tak za sygnalizatorem
3) Nagła awaria radia na szlaku przed posterunkiem, sygnał STOP na wjeździe - i tak się zatrzyma przed sygnalizatorem
4) Jazda z uszkodzonym radiem na zasadach opisanych w Ir-5 par.20 pkt. 2 i pkt. 3 - wszyscy zainteresowani wiedzą o tym przypadku i świadomi są zagrożenia.
.......

Ad.1 - W przypadku nie działania W24 nie poda się sygnał zezwalający z przebiegiem na tor lewy.
Ad.2 - Pociąg nie zatrzymuje się na rozjazdach ale na torze gdzie pociąg jest przyjmowany, w całości a nie z częścią na szlaku.
Ad.3 - Wjazd można podać po zatrzymaniu a potem sygnałem ręcznym "Stój" zatrzymać i przekazać informację.
Ad.4 - Świadomi ISDR mogą pociąg zatrzymać na wysokości posterunku technicznego sygnałem ręcznym "Stój" i przekazać informację.

Chyba takie postępowanie nie jest zakazane.

Offline popatrz

  • Wiadomości: 588
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami
« Odpowiedź #301 dnia: 09 Marca 2013, 15:21:47 »
Ad.1 - W przypadku nie działania W24 nie poda się sygnał zezwalający z przebiegiem na tor lewy.
Przepalona żarówka uniemożliwia podanie przebiegu?

Offline marzena

  • Wiadomości: 95
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami
« Odpowiedź #302 dnia: 09 Marca 2013, 15:24:01 »
oczywiście

Offline popatrz

  • Wiadomości: 588
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami
« Odpowiedź #303 dnia: 09 Marca 2013, 15:29:21 »
Ad.2 - Pociąg nie zatrzymuje się na rozjazdach ale na torze gdzie pociąg jest przyjmowany, w całości a nie z
Chodzi mi o reakcje ISDRa na brak kontaktu - czy ma przed wjazdem pociągu stosować RS, wygaszać sygnał ryzykując że ciężki pociąg mu nie ruszy z miejsca? Czy może wpuścić go tam, gdzie ustali z maszynistą co dalej bez groźby zablokowania szlaku.

Offline marzena

  • Wiadomości: 95
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami
« Odpowiedź #304 dnia: 09 Marca 2013, 15:33:54 »
To jest ten kontakt czy nie?

Offline popatrz

  • Wiadomości: 588
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami
« Odpowiedź #305 dnia: 09 Marca 2013, 15:44:43 »
To jaśniej - nie ma, bo jak pisałem radio maszyniście nie działa. Dyżurny widzi że coś mu się dużego pakuje, nawołuje i nic. Maszynista nawołuje, albo nie, bo przecież ma wjazd - nagle zauważa przybrudzony W24. Niby ma hamować, bo nic na radiu nie usłyszał, ale nie zdąży i albo wjedzie dalej albo stanie na rozjeździe.
ISDR widzi tą sytuację z góry i też zastanawia się czy RS, czy może zdąży wygasić mu przed czołem i jakoś uda się zahamować.

Offline marzena

  • Wiadomości: 95
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami
« Odpowiedź #306 dnia: 09 Marca 2013, 15:57:10 »
ISDR winien chyba poinformować zanim ułoży przebieg (przejazd). W przeciwnym razie (brak łączności) po zatrzymaniu przed semaforem wjazdowym podaje zezwolenie na wjazd, po czym zatrzymuje sygnałem ręcznym "Stój" i przekazuje informacje, a dalej - wiadomo ... Na lCS-ach takie postępowanie jest nie możliwe i dla LCS winno być doprecyzowane postępowanie (muszą włączyć się dyspozytorzy). W przeciwnym razie - "paraliż", jeżeli nie ma kierownika pociągu.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6163
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 865
Odp: Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami
« Odpowiedź #307 dnia: 09 Marca 2013, 16:08:16 »
To jaśniej - nie ma, bo jak pisałem radio maszyniście nie działa. Dyżurny widzi że coś mu się dużego pakuje, nawołuje i nic. Maszynista nawołuje, albo nie, bo przecież ma wjazd - nagle zauważa przybrudzony W24. Niby ma hamować, bo nic na radiu nie usłyszał, ale nie zdąży i albo wjedzie dalej albo stanie na rozjeździe.
ISDR widzi tą sytuację z góry i też zastanawia się czy RS, czy może zdąży wygasić mu przed czołem i jakoś uda się zahamować.
Chwila… w jednym zdaniu pojawia się i wjazd i W24. Wskaźnik W24 jest na stacjach na semaforach wyjazdowych, więc wg mnie to powinno wyglądać tak:
1) podanie wjazdu na stację;
2) kontakt z maszynistą;
3) podanie wyjazdu z W24.
Przy zachowaniu tej kolejności nie ma mowy o zablokowaniu głowicy, stawania w połowie itd, ponieważ bez sprawnego radia pociąg dojedzie do S1 na semaforze wyjazdowym i stanie na torze stacyjnym.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline EU07-483

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2307
  • EU07-483
    • Zobacz profil
    • Super spółka :)
  • Otrzymane polubienia: 168
Odp: Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami
« Odpowiedź #308 dnia: 09 Marca 2013, 16:10:41 »
Na lCS-ach takie postępowanie jest nie możliwe i dla LCS winno być doprecyzowane postępowanie (muszą włączyć się dyspozytorzy). W przeciwnym razie - "paraliż", jeżeli nie ma kierownika pociągu.

Na liniach z LCS zgodnie z Ir-1 nie wolno jeździć bez sprawnego radiotelefonu. I tyle.
Jak będę duży zostanę maszynistą!

Offline 201E-003

  • Wiadomości: 252
  • Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami
« Odpowiedź #309 dnia: 09 Marca 2013, 16:15:02 »
Czyli w przypadku obsady jednoosobowej brak wyjazdu i tyle.

PS. Ir-5 nie przewiduje powiadamiania przez dyspozytorów maszynisty pojazdu z niesprawnym radiem, a wyłącznie w drugą stronę.

Offline EU07-483

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2307
  • EU07-483
    • Zobacz profil
    • Super spółka :)
  • Otrzymane polubienia: 168
Odp: Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami
« Odpowiedź #310 dnia: 09 Marca 2013, 16:16:51 »
Czyli w przypadku obsady jednoosobowej brak wyjazdu i tyle.
Na LCS nawet i w pięcioosobowej obsadzie bez radyjka nie jeździmy

PS. Ir-5 nie przewiduje powiadamiania przez dyspozytorów maszynisty pojazdu z niesprawnym radiem, a wyłącznie w drugą stronę.
Od tego są posterunki przyległe.
Jak będę duży zostanę maszynistą!

Offline marzena

  • Wiadomości: 95
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami
« Odpowiedź #311 dnia: 09 Marca 2013, 16:22:24 »
...
Na liniach z LCS zgodnie z Ir-1 nie wolno jeździć bez sprawnego radiotelefonu. I tyle.

Ależ można. Ir-5 obowiązuje również na LCS-ach. Nie wolno wjechać na LCS bez sprawnego radia a w obszarze LCS radio może się zepsuć i co w tedy (?) - obowiązuje Ir-5.

W przypadku braku radiołączności pociągowej można nawiązać łączność w dowolny sposób i w tym celu dr. pociągowe są wyposażone w służbowe tel. komórkowe. Nie ma zakazu.

Offline 201E-003

  • Wiadomości: 252
  • Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami
« Odpowiedź #312 dnia: 09 Marca 2013, 16:32:18 »
Cytat: EU07-483
Od tego są posterunki przyległe.
Tak, ciekawe jak więc "posterunek przyległy" poinformuje mechanika z loka z niesprawnym radiem o czymkolwiek. Ja wiem co robić gdy mi radio nie działa, spokojna głowa.

A telefon służbowy owszem, jednakże w sytuacji gdy mechanik mi się nie głosi - nie mam jego numeru telefonu. Dopiero gdy dojdzie do wniosku, że coś ma z.radiem, może nawiązywać łączność. Czasami to minuta, czasami godzina - w zależności od mechanika.

Offline marzena

  • Wiadomości: 95
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami
« Odpowiedź #313 dnia: 09 Marca 2013, 16:40:02 »
... Ja wiem co robić gdy mi radio nie działa, spokojna głowa.

I chyba tak samo jest w sytuacji usterki radia na lokomotywie? No bo jaka może być różnica poza czasem dla upewnienia się o braku łączności?

Offline jageer

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1410
  • Jak Sz to tylko na Tm....
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 48
Odp: Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami
« Odpowiedź #314 dnia: 09 Marca 2013, 16:49:54 »
A telefon służbowy owszem, jednakże w sytuacji gdy mechanik mi się nie głosi - nie mam jego numeru telefonu. Dopiero gdy dojdzie do wniosku, że coś ma z.radiem, może nawiązywać łączność. Czasami to minuta, czasami godzina - w zależności od mechanika.

Kolega jechał średnicową i był defekt pociągu, który jechał przed nim - dyżurna go chciała cofać, no, a że samoczynna no to troszkę kombinacji. Nie miał zasięgu na radiu, więc rozkaz był podyktowany przez komórkę.
Musi to robić delikatnie, bo jak nie umie to semafor opadnie...

Offline marzena

  • Wiadomości: 95
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami
« Odpowiedź #315 dnia: 09 Marca 2013, 16:56:00 »
Może PLK zezwoli na służbową łączność komórkową jako drugą dopuszczalną. Taką łącznością będzie GSMR na liniach z ETCS.
« Ostatnia zmiana: 09 Marca 2013, 16:57:16 wysłana przez marzena »

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6306
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 336
Odp: Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami
« Odpowiedź #316 dnia: 09 Marca 2013, 17:00:08 »
Ciekawe jaki jest problem w tym, że nie mogą wykorzystywać komercyjnych sieci, tylko muszą budować własną GSM-R? Może chodzi o zapewnienie dodatkowego zbytu producentom sprzętu?
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline darek71wrc

  • Wiadomości: 1364
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 25
Odp: Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami
« Odpowiedź #317 dnia: 09 Marca 2013, 17:02:01 »
Może PLK zezwoli na służbową łączność komórkową jako drugą dopuszczalną.
Jeśli dasz kasę za impulsy i załatwisz wszystkie komórki na PKP w jednej sieci, to w tedy pogadamy.

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6306
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 336
Odp: Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami
« Odpowiedź #318 dnia: 09 Marca 2013, 17:05:28 »
Jeśli dasz kasę za impulsy
A GSM-R to będzie niby za darmo?

i załatwisz wszystkie komórki na PKP w jednej sieci
A to nie da się z jednej siedzi dodzwonić do innej?
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline 201E-003

  • Wiadomości: 252
  • Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami
« Odpowiedź #319 dnia: 09 Marca 2013, 17:06:12 »
I chyba tak samo jest w sytuacji usterki radia na lokomotywie? No bo jaka może być różnica poza czasem dla upewnienia się o braku łączności?
Różnica jest, Ir-5 §15 ust. 3 mówi jasno, że jeśli informacja ma być podana przed wyjazdem na szlak a nie można nawiązać łączności to, przez dyspozytora można zobowiązać sąsiedni posterunek do przekazania informacji. Jednakże w momencie gdy mechanik na przykład ma zepsute radio można go wołać do woli z dowolnego posterunku z jednakowym skutkiem. Sytuacji odwrotnej brak. Dopóki mechanik nie zreflektuje się, że ma niesprawne radio i się z nami nie skontaktuje, nie mam praktycznej możliwości się z nim porozumieć (oczywiście jest opcja tradycyjna - deptać kilkadziesiąt- kilkaset metrów do maszyny, jednak nie zawsze z nastawni można zejść by udać się na spacer.

Offline darek71wrc

  • Wiadomości: 1364
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 25
Odp: Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami
« Odpowiedź #320 dnia: 09 Marca 2013, 17:11:09 »
@Ra chodzi mi, o ujednolicenie całej sieci PKP u jednego operatora komórkowego. U nas w PLK,  bynajmniej we Wrocławiu, impulsy mamy z T-mobail, dawna Era. Nie wiem jak jest w Cargo, IC, PR.

Offline marzena

  • Wiadomości: 95
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami
« Odpowiedź #321 dnia: 09 Marca 2013, 17:12:16 »
Dr. poc. mają na wyposażeniu tel. kom. i nic nie trzeba wykładać kasy ale zalegalizować ich wykorzystanie (zasady). A o impulsy nie trzeba się martwić, no bo ile takich sytuacji będzie. A poza tym czego nie robi się dla bezpieczeństwa. Zarządzenie PLK jest tego przykładem. Lepsze jest jakiekolwiek działanie w  tym kierunku niż żadne.

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6306
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 336
Odp: Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami
« Odpowiedź #322 dnia: 09 Marca 2013, 17:19:12 »
@Ra chodzi mi, o ujednolicenie całej sieci PKP u jednego operatora komórkowego.
A po co? Czasy socjalizmu, że "my jesteśmy od tego, a oni są od tego", się raczej skończyły. Kto daje lepsze warunki, ten wygrywa przetarg, a jak nawala, to można zmienić dostawcę.
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline popatrz

  • Wiadomości: 588
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami
« Odpowiedź #323 dnia: 09 Marca 2013, 17:26:20 »
Chwila… w jednym zdaniu pojawia się i wjazd i W24. Wskaźnik W24 jest na stacjach na semaforach wyjazdowych, więc wg mnie to powinno wyglądać tak:
1) podanie wjazdu na stację;
2) kontakt z maszynistą;
3) podanie wyjazdu z W24.
Przy zachowaniu tej kolejności nie ma mowy o zablokowaniu głowicy, stawania w połowie itd, ponieważ bez sprawnego radia pociąg dojedzie do S1 na semaforze wyjazdowym i stanie na torze stacyjnym.
Pisząc to myślałem o podg Sprowa i Starzyny i pewnie dlatego te W24 na wjeździe się pojawiły mi w głowie. Czyli wjazd za takie "odstępowe" W24 i ew. konsekwencje stawania w rozjazdach z uszkodzonym radiem.

Offline EU07-457

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1475
  • dyrektor lokomotywy
    • Zobacz profil
    • Paweł Telega - fotografia kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami
« Odpowiedź #324 dnia: 09 Marca 2013, 17:44:10 »
Dr. poc. mają na wyposażeniu tel. kom. i nic nie trzeba wykładać kasy[...]

Może w ruchu pasażerskim tak, ale mnie np. mój pracodawca nie wyposażył w telefon służbowy, więc to nie jest do końca tak jak piszesz. Nikt mnie nie zmusi do wykorzystywania prywatnego telefonu do celów służbowych...

Offline Lukasy

  • Wiadomości: 55
  • Rób co lubisz, a nigdy nie będziesz pracował.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami
« Odpowiedź #325 dnia: 09 Marca 2013, 19:53:16 »
Może PLK zezwoli na służbową łączność komórkową jako drugą dopuszczalną.
Jakiś czas temu, bodajże po wypadku w Korzybiu, wydano zarządzenie o zakazie używania telefonów komórkowych do wszelkich spraw związanych bezpośrednio z prowadzeniem ruchu.

PS. Poruszona została kwestia operatorów komórkowych danych przewoźników - PLK stoi Erą, IC chyba Plusem, reszty nie wiem.
« Ostatnia zmiana: 09 Marca 2013, 19:54:39 wysłana przez Lukasy »
Pozdrawiam, Lukasy
http://lukasy.kolej.org.pl/
Za nastawnikiem poza symulatorem - 6517456676591 km

Offline Anrej

  • Wiadomości: 825
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami
« Odpowiedź #326 dnia: 11 Marca 2013, 08:39:45 »
Czytając ten raport można dojść do wniosku, że do katastrofy musiało dojść. Całe to wyjaśnienie to jest tylko bicie piany. Takie wyjaśnianie. Przyczyną katastrofy było zastosowanie na posterunku Starzyny amperomierzy o większym zakresie pomiarowym. Nieliniowa skala, zagęszczenie na początku, powoduje to że trudno zauważyć wychylenie wskazówki

Offline Niebugoclaw

  • Wiadomości: 1222
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 10
Odp: Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami
« Odpowiedź #327 dnia: 11 Marca 2013, 20:18:00 »
A gdzie masz potwierdzenie, że dyżurny w ogóle próbował coś odczytać z amperomierza podczas przekładania? To mogła być jedna z przyczyn pośrednich, z jakich rozjazdy były nie w tym położeniu co trzeba. Ale idąc dalej Twoim tokiem rozumowania może podstawową przyczyną wypadku był upuszczony na dywan żarek z papierosa, który Andrzej N. chciał przygasić i przez to odwróciło to jego uwagę i nie obserwował on przejeżdżającego pociągu? :D

Offline jageer

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1410
  • Jak Sz to tylko na Tm....
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 48
Odp: Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami
« Odpowiedź #328 dnia: 15 Marca 2013, 11:14:27 »
Podobno zawiesili dyra IZ Kielce w związku z tym zdarzeniem.
Musi to robić delikatnie, bo jak nie umie to semafor opadnie...

Offline Sawi

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 9224
  • O.M.D - Electricity, O.M.D - Enola Gay. 01.09.2012
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 743
Odp: Jest raport w sprawie wypadku pod Szczekocinami
« Odpowiedź #329 dnia: 15 Marca 2013, 17:20:59 »
To i tak nie zmieni faktu, że z tego co piszecie wynika iż to tylko wierzchołek góry lodowej ludzi odpowiedzialnych za tą tragedię.
Życie jest bardzo kruche i w najmniej oczekiwanym momencie tracisz bliskich. Nie widzisz kogoś lata i nagle już tej osoby nie ma :(. Jedynie co tobie zostaje, to wspomnienia http://www.youtube.com/watch?v=Rk_sAHh9s08 "Co mnie nie zabije, to mnie wzmocni".