Autor Wątek:  Kiedy opuścić przedni pantograf?  (Przeczytany 24884 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Anrej

  • Wiadomości: 825
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Kiedy opuścić przedni pantograf?
« Odpowiedź #30 dnia: 15 Maja 2013, 00:22:42 »
Przy rozruchu ciężkiego pociągu towarowego, przy rozruchu osobówki lub pośpiecha po ruszeniu, chyba że postój trwa 2 - 5 minut nie jest za zimno to wtedy drugiego w ogóle nie ma co podnosić.
Jakie to ma znaczenie czy postój trwał 2 minuty czy 20 minut. W każdym przypadku następuje ruszenie. Przy ruszeniu podnosi się dwa pantografy, ponieważ występuje punktowe obciążenie trakcji elektrycznej. Nie rozumiem co to znaczy nie jest za zimno. Czyli teraz w maju można ruszać na jednym pantografie?

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6163
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 865
Odp: Kiedy opuścić przedni pantograf?
« Odpowiedź #31 dnia: 15 Maja 2013, 00:38:31 »
Im dłuższy czas postoju, tym większa ilość ciepła wydziela się w danym miejscu i większe efekty z tego wynikające. Osobiście nie spotkałem się z sytuacją, żeby przy postoju na przystanku maszynista podnosił drugi pantograf (o ile nie występują inne przesłanki, np. oblodzenie).
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline Anrej

  • Wiadomości: 825
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Kiedy opuścić przedni pantograf?
« Odpowiedź #32 dnia: 15 Maja 2013, 10:06:27 »
Im dłuższy czas postoju, tym większa ilość ciepła wydziela się w danym miejscu i większe efekty z tego wynikające. Osobiście nie spotkałem się z sytuacją, żeby przy postoju na przystanku maszynista podnosił drugi pantograf (o ile nie występują inne przesłanki, np. oblodzenie).
To do mnie nic nie przemawia. Jeżeli przez przewodnik płynie prąd, to wydziela się ciepło. W czasie postoju prąd nie płynie, czyli nie wydziela się ciepło. Na styku pantografu z trakcją elektryczną zawsze występuje pewien opór, na którym wydziela się ciepło. Działa po prostu jak zgrzewarka. Osobiście nigdy się nie przyglądałem jak rusza po postoju z przystanku. Jak po postoju na przystanku może ruszyć na jednym pantografie, to w innym przypadku też może. Zresztą nie jestem pewny, czy zawsze przy rozruchu ma podniesione dwa pantografy. Na pewno zależy to od prądu w czasie rozruchu.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6163
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 865
Odp: Kiedy opuścić przedni pantograf?
« Odpowiedź #33 dnia: 15 Maja 2013, 10:20:14 »
To do mnie nic nie przemawia. Jeżeli przez przewodnik płynie prąd, to wydziela się ciepło. W czasie postoju prąd nie płynie, czyli nie wydziela się ciepło.
Jeśli mamy włączone ogrzewanie czy przetwornice, to prąd jednak płynie. Na postoju problemem jest to, że wszystko odbywa się w jednym miejscu (powierzchni styku) i ciepło jest gorzej odprowadzane. Podnosząc drugi pantograf powiększamy powierzchnię styku dwukrotnie, dwukrotnie spada też prąd na pantograf, co powoduje czterokrotny spadek wydzielanego ciepła.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5925
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 443
Odp: Kiedy opuścić przedni pantograf?
« Odpowiedź #34 dnia: 15 Maja 2013, 10:28:05 »
Cytuj
Na pewno zależy to od prądu w czasie rozruchu.
Sam sobie odpowiedziałeś. Zależy od prądu rozruchu. W tym przypadku chodzi o moc traconą na styku patyk-drut, ta jest silnie uzależniona od warunków atmosferycznych, stopnia zużycia elementów i paru innych czynników. Po 20 minutach postoju, patyk i drut jezdny jest zimny, teoretycznie moc tracona może być większa. Przez 2 minuty postoju, elementy są ciepłe z powodu tarcia i przepływającego w trakcie jazdy prądu.

Offline djuzi

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 144
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Kiedy opuścić przedni pantograf?
« Odpowiedź #35 dnia: 15 Maja 2013, 13:38:46 »
Z samymi uruchomionymi przetwornicami nie ma problemu, pobierają niewiele prądu i nie trzeba się tym przejmować.
Drugi pantograf podniesiony być powinien przy dłuższym postoju (ok. 10 minut lub dłużej) z włączonym ogrzewaniem pociągu i opuszczony niebawem po zwiększeniu prędkości - nie musi być to prędkość duża - ważne, żeby ruszyć i trochę się rozbujać - odjechać od miejsca uprzedniego nagrzania punktu sieci.
Przy krótkich postojach i rozruchach lekkich pociągów nie ma sensu bawić się w podnoszenie drugiego pantografu, bo nie ma aż takiego nagrzewania punktu sieci.

Przy postoju z włączonym ogrzewaniem składu jest pobierany prąd z sieci do ok. 150 A. Sieć się nagrzewa. Im dłuższy postój tym bardziej się nagrzewa. Gdybyśmy po tym pewnym czasie próbowali ruszyć na jednym pantografie (dołóżmy 400-600A prądu rozruchu) na ten jeden punkt styku pantografu z siecią, to mamy przypalenie lub przynajmniej nadpalenie punktu sieci. Kilka takich akcji w jednym miejscu i sieć się w tymże miejscu - koniec końców - przepali. Zdarzało się już tak, lokomotywy zatrzymywały się z reguły w jednym miejscu toru pod siecią i ogrzewanie było załączone. Jeden  pociąg, drugi, dwudziesty, setny. Aż w końcu z drutu została cienka nitka (im cieńsza tym przecież bardziej się nagrzewa) i przy rozruchu- przepalenie.

Czemu przy ciężkich pociągach? Otóż tutaj rozruch jest powolny i pobiera duże prądy. Bardzo powoli odsuwamy się od miejsca nagrzania sieci i nieraz po 800 lub więcej Amperów idzie przez taki punkt styku pantograf-sieć. Stąd też ryzyko przepalenia

Teraz akurat problem z tym jest nieco mniejszy. Ślizgacze są dwuślizgowe, sieć często ma podwójny drut jezdny (czyli na jednym pantografie mamy 4 punkty styku). Ale póki co nadal powinniśmy się stosować do tej zasady.
« Ostatnia zmiana: 15 Maja 2013, 13:41:30 wysłana przez djuzi »

Offline up5358

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 649
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 4
Odp: Kiedy opuścić przedni pantograf?
« Odpowiedź #36 dnia: 15 Maja 2013, 21:57:49 »
Jest jeszcze kwestia stanu sieci jezdnej. Jeśli macie pasażerski, prawie pusty, na pięciu wagonach. Startujecie z toru dodatkowego, gdzie nad głowami macie jeden przewód jezdny, dziurawy jak ser szwajcarski to też byście dali pod 450A i na jednym odbieraku "bo lekki"?
Wielokrotnie, widziałem, jak w takich sytuacjach dawało się nie więcej, jak 300A i na dwóch odbierakach do czasu zjazdu na tor główny, który zazwyczaj ma już dwa przewody jezdne. Jeśli z w/w toru dodatkowego ktoś startuje ciężkim bruttem to o "rozruchu wysokim" można zapomnieć. W innym wypadku, można łatwo przepalić przewód jezdny. Więc, gdy stan pojedynczego przewodu jezdnego jest agonalny, na torze, z którego startujemy to rozruch, oraz jazda po nim na dwóch kijach i dodatkowo uważać z prądem jaki się daje na kole. Może inni maszyniści dopiszą więcej w tej kwestii, dość istotnej, a pomijanej w tym wątku (ja już padam po całym dniu w robocie).
« Ostatnia zmiana: 15 Maja 2013, 22:00:25 wysłana przez up5358 »