Do końca 2013 roku PKP Intercity wykona naprawy rewizyjne 18 lokomotyw EP09. Zostaną one również poddane modernizacji - 6 z nich jeszcze w tym roku, pozostałe w przyszłym. Przewoźnik wzbogaci się też o kolejne dwie lokomotywy EU07A.
W przypadku lokomotyw EP09, których Intercity posiada 46, obowiązkowy serwis jest wykonywany co 370 000 kilometrów, natomiast codzienne zapotrzebowanie wynikające z rozkładu jazdy to około 40 pojazdów.
- Wykonanie zaplanowanych na 2013 rok napraw rewizyjnych 18 lokomotyw zapewni wystarczającą liczbę tzw. „szybkich” lokomotyw, niezbędnych do pokrycia potrzeb rozkładu jazdy 2013/2014 wraz z konieczną rezerwą. W połączeniu z zakupem przez nas dziesięciu nowych lokomotyw spalinowych oraz zwiększaniem liczby elektrycznych zespołów trakcyjnych gwarantujemy odpowiednią liczbę tzw. środków trakcyjnych do końca 2014 roku. – powiedział Janusz Malinowski, Prezes PKP Intercity.
Zakres modernizacji jest podzielony na trzy pakiety, których wykonanie znacznie podniesie standard techniczny lokomotyw i obejmie:
zabudowę przetwornic statycznych na podwoziu lokomotywy, która pozwoli zniwelować nadmierną ilości ciepła i hałasu oraz zwiększy
przestrzeń w przedziale maszynowym,
zabudowę dodatkowego układu osuszania powietrza,
modyfikację układu pneumatycznego,
montaż nowego elektronicznego prędkościomierza oraz wykonanie instalacji do prędkościomierza.[/li][/list]
Usługi naprawcze i modernizacyjne w ramach tego zlecenia będą zrealizowane przez ZNLE w Gliwicach.
Oprócz lokomotyw EP-09, PKP Intercity zamierza w 2013 roku wykonać również naprawę 2 lokomotyw serii EU07 na 5. poziomie utrzymania (naprawa główna) z modernizacją dostosowującą do prowadzenia pociągów z prędkością maksymalną do 160 km/h. Konieczność wykonania naprawy głównej wynika z aktualnej sytuacji eksploatacyjnej PKP Intercity i potrzeby zwiększenia liczby lokomotyw elektrycznych mogących kursować z prędkością 160 km/godz.
- Eksploatujemy już jedną zmodernizowaną lokomotywę serii EU07 oznakowaną jako EU07A – 001. Lokomotywa ta została zmodernizowana przez ZNTK Oleśnica w trakcie obsługi technicznej na poziomie utrzymania P5. Dotychczasowe doświadczenia z trwających prób eksploatacyjnych są bardzo pozytywne. – dodaje Janusz Malinowski.
Wykonaniem naprawy i modernizacji 2 lokomotyw z EU07 zajmie się ZNTK Oleśnica która wspólnie z Instytutem Pojazdów Szynowych Tabor opracowały kompletną dokumentację techniczną modernizacji lokomotywy i dysponują prawami autorskimi do projektu.
Przewoźnikowi zależy na utrzymaniu dla tego samego typu lokomotywy identycznych rozwiązań konstrukcyjnych. Jest to znacznie tańsze i łatwiejsze w czynnościach obsługowych, wymaga mniejszej liczby typów części zamiennych, maszyn i urządzeń technicznych do obsługi.
Info:
http://www.rynek-kolejowy.pl/39430/_20_lokomotyw_PKP_Intercity_domodernizacji_.htm