Autor Wątek:  Widoczny dym mazutu przy lokomotywach dieslowskich  (Przeczytany 12327 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Irek_Wd

  • Wiadomości: 508
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 45
Widoczny dym mazutu przy lokomotywach dieslowskich
« dnia: 20 Sierpnia 2012, 11:41:30 »
Witam. Przy rozruchu lokomotyw spalinowych, a zwłaszcza ST44/M62, SU46 i SM48/ТЭМ2 widać kłęby spalin wyrzucane przez loki. Czy jest możliwość zrobienia kłębów mazutu "wyrzygiwanych" niejednokrotnie przez spalinowozy czy niestety nie?

Offline bprog

  • Wiadomości: 185
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 49
Odp: Widoczny dym mazutu przy lokomotywach dieslowskich
« Odpowiedź #1 dnia: 20 Sierpnia 2012, 11:47:11 »
Jeżeli chodzi o ci o symulator, to jeżeli byłoby to możliwe, byłoby już dawno dodane. MaSzyna promuje ekologiczne paliwa i ekonomiczną jazdę lokomotywami spalinowymi tak, aby jak najmniej zanieczyszczać środowisko.

Offline Balaclava

  • Deweloper
  • Wiadomości: 915
  • vel. krzysiuup
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 656
Odp: Widoczny dym mazutu przy lokomotywach dieslowskich
« Odpowiedź #2 dnia: 20 Sierpnia 2012, 11:49:33 »
Należałoby zrobić system cząsteczkowy, ale na razie są ważniejsze rzeczy.

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6112
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 34
Odp: Widoczny dym mazutu przy lokomotywach dieslowskich
« Odpowiedź #3 dnia: 20 Sierpnia 2012, 11:59:06 »
Zrobić jakąś wizualizację dymu (system cząsteczkowy) to nie jest duży problem i praktycznie można by to zrobić od ręki. Problem jest jednak głębszy: gęstość i prędkość wylotowa spalin zależy od pracy silnika, a ten jest symulowany w zbyt uproszczony sposób. Dym doczepiony niczym latawiec będzie wyglądał badziewnie.

Offline Tyrystor

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 530
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Widoczny dym mazutu przy lokomotywach dieslowskich
« Odpowiedź #4 dnia: 20 Sierpnia 2012, 14:07:22 »
Ewentualnie posługiwać się gif-ami, o różnych animacjach i prędkościach wylotu spalin z komina, ale nie wiem czy to miałby jaki kolwiek sens.

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6112
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 34
Odp: Widoczny dym mazutu przy lokomotywach dieslowskich
« Odpowiedź #5 dnia: 20 Sierpnia 2012, 14:18:56 »
Nie miało by. Format GIF jest tylko formatem przechowywania grafiki, w szczególności może to być pewna liczba klatek animacji. Na poziomie OpenGL trzeba by to zamienić na tekstury, najlepiej chyba na teksturę 3D w której głębokość wiązała by się z rozrzedzeniem.

Offline zbyszek300

  • Wiadomości: 82
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Widoczny dym mazutu przy lokomotywach dieslowskich
« Odpowiedź #6 dnia: 20 Sierpnia 2012, 17:20:41 »
Tu jest strona gdzie są tutoriale dla programu: 3ds max  ,między innymi dym z komina ,iskry itp. http://www.max3d.pl/tutoriale.php

Offline bprog

  • Wiadomości: 185
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 49
Odp: Widoczny dym mazutu przy lokomotywach dieslowskich
« Odpowiedź #7 dnia: 20 Sierpnia 2012, 17:28:56 »
Zrobić jakąś wizualizację dymu (system cząsteczkowy) to nie jest duży problem i praktycznie można by to zrobić od ręki. Problem jest jednak głębszy: gęstość i prędkość wylotowa spalin zależy od pracy silnika, a ten jest symulowany w zbyt uproszczony sposób. [...]

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4502
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 11
Odp: Widoczny dym mazutu przy lokomotywach dieslowskich
« Odpowiedź #8 dnia: 20 Sierpnia 2012, 18:01:37 »
Jeżeli chodzi o ci o symulator, to jeżeli byłoby to możliwe, byłoby już dawno dodane.
Takie coś zrobił Youby. Na yt jest nawet filmik, który to pokazuje. Żre to jednak fps.

Offline zbyszek300

  • Wiadomości: 82
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Widoczny dym mazutu przy lokomotywach dieslowskich
« Odpowiedź #9 dnia: 20 Sierpnia 2012, 20:23:28 »
Znalazłem i dałem  tu mały poradnik, więc myślę ze jak toś będzie chciał to sobie zrobi dymek . Ja myślę zrobić lusterka wsteczne, na razie dla siebie. Tak samo z dymkiem ktoś może sobie zrobić dla siebie.
P.S. Czy byłby problem wydać takie dodatki jak dymek lusterka itp, dla użytkowników którzy mają szybkie komputery?. Każdy kto ma dobry komputer i nie powodowało by to utraty fps, mógłby sobie zainstalować uf taki dodatek.

Offline kamil1306

  • Wiadomości: 526
  • ER75 taki jak mój TATA
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 4
Odp: Widoczny dym mazutu przy lokomotywach dieslowskich
« Odpowiedź #10 dnia: 20 Sierpnia 2012, 20:26:00 »
Jak zrobisz jakiś dodatek to daj do testów i tam już zdecydują czy wyjdzie lub nie.

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6112
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 34
Odp: Widoczny dym mazutu przy lokomotywach dieslowskich
« Odpowiedź #11 dnia: 20 Sierpnia 2012, 21:32:39 »
Dobra, potrafi ktoś policzyć efektywność spalania silnika spalinowego i określić, od jakich parametrów ono zależy?

Offline pkp.

  • Wiadomości: 144
  • ECCO RAIL Maszynista
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Widoczny dym mazutu przy lokomotywach dieslowskich
« Odpowiedź #12 dnia: 21 Sierpnia 2012, 00:18:11 »
Nie nazwał bym tego efektywnością spalania bo silnik spalinowy spala paliwo jednakowo.
Tu chodzi o skład mieszanki jaki silnik diesla dostaje jest to stosunek powietrza do oleju napędowego 14,5:1 czyli 14,5 kilograma powietrza na kilogram paliwa. czyli objętościowo wychodzi przy założeniach że na poziomie morza w temperaturze 20 °C powietrze suche ma gęstość około 1,2 kg/m3 a olej napędowy gęstość: 0,82–0,845 kg/dm3 po przeliczeniu 1kg paliwa to 1.21litra a że przyjęte są metry 3 to po przeliczeniu wychodzi  0.00121m3,
więc 14,5:1 to 11.66m3:0.00121m3 a po zmianie jednostek na litry żeby spalić 1.21 litra paliwa potrzeba 11660 litrów powietrza to jest optymalne spalanie diesla. A jak wiadomo w silniku diesla reguluje się obroty dawkowaniem paliwa to im więcej paliwa na 14,5 jednostek powietrza tym więcej dymu bo nie dopala paliwa to jest nie zachodzi spalanie całkowite i zamiast produktów spalania w postaci CO2 i H2O mamy spalanie pół całkowite CO i H2O lub niecałkowite C i H20 im mniej paliwa na 14,5 jednostek powietrza  wtedy nie ma w ogóle dymu ale i całe powietrze nie zostaje w komorze spalone co obniża temperaturę spalani i moc wytworzoną. Ciebie by interesował przypadek pierwszy. Dlatego stare silniki kolejowe kopcą przy zwiększaniu obrotów bo regulator daje od razu całą dawkę aż do uzyskania pożądanych obrotów. A dawka ta jest zawsze większa dla silnika z turbo doładowaniem niż dla silnika bez
co nie jest w żaden sposób weryfikowanie bo nie ma urządzeń kontroli jak przepływomierz. Tylko mechaniczny regulator obrotów co ma wbite na stałe wszystko. Do tego dochodzi jeszcze wartość ciśnienia atmosferycznego co też zmienia gęstość powietrza wilgotność,temperatura.
« Ostatnia zmiana: 21 Sierpnia 2012, 00:39:50 wysłana przez pkp. »

Offline Tolein

  • Wiadomości: 483
  • Kanapowy Toromistrz
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Widoczny dym mazutu przy lokomotywach dieslowskich
« Odpowiedź #13 dnia: 21 Sierpnia 2012, 06:21:16 »
A w turbodieslu przypadkiem ilość powietrza wprowadzanego do komory w ciągu jednego cyklu nie jest zależna od obrotów na turbinie? Czyli poniekąd od tego na jakich obrotach pracowaliśmy wcześniej? Poza tym ssanie - prędkość obrotowa też ma wpływ na to jak duże podciśnienie się tworzy w komorze, a to wpływa na ilość pobieranego powietrza.
Poza tym nie wiem skąd wziąłeś ten stosunek powietrza do oleju napędowego.

I chyba w ogóle błędnym jest założenie, że paliwo spala się w całości.
"Podejrzewam, że:
1. poświęcają na to niewiele czasu,
2. mają ograniczoną liczbę zwojów mózgowych, przez co są w stanie wykonywać tylko proste i powtarzalne czynności,
3. wydaje im się, że mogą nawet podbić kosmos, ale życie weryfikuje im to negatywnie."

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1168
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 30
Odp: Widoczny dym mazutu przy lokomotywach dieslowskich
« Odpowiedź #14 dnia: 21 Sierpnia 2012, 07:37:07 »
Dokładnie kolego tak jak piszesz podczas nastawiania wyższych obrotów regulator nastawia maksymalną dawkę jaką może podać żeby utrzymać nowe zadane obroty. Właściwie nie ustawia jej od razu, tylko płynnie na nią wchodzi (tam jest regulacja szybkości działania) przy przejściu np. o jedną pozycję regulator regulator może nie zdążyć dojść do maksymalnej dawki bo silnik zdąży wejść na zadane obroty wcześniej. W niektórych lokomotywach np w SP32 albo w regulatorach silników D100 i D49 jest specjalne urządzenie nazywane ogranicznikiem dymienia. Uzależnia ono maksymalną dawkę paliwa od ciśnienia doładowania.
Oczywiście mam tu na myśli cały czas regulatory Woodward albo im podobne wynalazki.

A w turbodieslu przypadkiem ilość powietrza wprowadzanego do komory w ciągu jednego cyklu nie jest zależna od obrotów na turbinie? Czyli poniekąd od tego na jakich obrotach pracowaliśmy wcześniej? Poza tym ssanie - prędkość obrotowa też ma wpływ na to jak duże podciśnienie się tworzy w komorze, a to wpływa na ilość pobieranego powietrza.
Poza tym nie wiem skąd wziąłeś ten stosunek powietrza do oleju napędowego.
Ilość powietrza zależy od obrotów turbiny jej wydajności i ciśnienia.
Ale obroty turbiny nie zależą tylko od obrotów silnika ale także od jego obciążenia, jeżeli przy tych samych obrotach silnik ma większe obciążenie to generuje więcej gazów spalinowych a tym samym turbina kręci się szybciej.

Jak mamy doładowanie to nie mamy podciśnienia w układzie dolotowym (przynajmniej w zakresie pracy bo na biegu jałowym to różnie bywa).

Offline pkp.

  • Wiadomości: 144
  • ECCO RAIL Maszynista
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Widoczny dym mazutu przy lokomotywach dieslowskich
« Odpowiedź #15 dnia: 21 Sierpnia 2012, 08:42:14 »
A w turbodieslu przypadkiem ilość powietrza wprowadzanego do komory w ciągu jednego cyklu nie jest zależna od obrotów na turbinie? Czyli poniekąd od tego na jakich obrotach pracowaliśmy wcześniej? Poza tym ssanie - prędkość obrotowa też ma wpływ na to jak duże podciśnienie się tworzy w komorze, a to wpływa na ilość pobieranego powietrza.
Poza tym nie wiem skąd wziąłeś ten stosunek powietrza do oleju napędowego.

I chyba w ogóle błędnym jest założenie, że paliwo spala się w całości.
Chłopie minuta szukania w google wpisując olej napędowy i masz to http://pl.wikipedia.org/wiki/Olej_nap%C4%99dowy
a tam masz wyraźnie coś takiego jak stała stechiometryczna paliwa: 14,5 kg powietrza/kg paliwa więc ja nie wiem czego ty nie rozumiesz. Silnik spalinowy ma określoną pojemność skokową i ona jest zawsze taka sama nie zależnie od obrotów. A turbina która jest zasilana energią gazów spalinowych próbuje wcisnąć do komory więcej powietrza. Co jej się zawsze udaje. Dobrym jest założenie że paliwo spala się w całości jeżeli zaistnieje warunek spalania stechiometrycznego. A on przy stałej prędkości obrotowej i wyregulowanych wszystkich urządzeniach istnieje zawsze. Dopiero przy zwiększaniu obrotów warunek ten przestaje istnieć.
W niektórych lokomotywach np w SP32 albo w regulatorach silników D100 i D49 jest specjalne urządzenie nazywane ogranicznikiem dymienia. Uzależnia ono maksymalną dawkę paliwa od ciśnienia doładowania.
Oczywiście mam tu na myśli cały czas regulatory Woodward albo im podobne wynalazki.
No tego pewien nie byłem aczkolwiek się domyślałem. Ale w ruskich maszynach typu M62 i TEM2 to raczej chyba odpada. Wiesz może czy to jest jakieś proste urządzenie na zasadzie włącz wyłącz czy bardziej rozbudowane.
« Ostatnia zmiana: 21 Sierpnia 2012, 10:38:45 wysłana przez pkp. »

Offline Tolein

  • Wiadomości: 483
  • Kanapowy Toromistrz
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Widoczny dym mazutu przy lokomotywach dieslowskich
« Odpowiedź #16 dnia: 21 Sierpnia 2012, 13:38:34 »
Nie rozumiem założenia takiego, że na biegu jałowym jest dokładnie tyle powietrza ile jest potrzebne do pełnego utlenienia paliwa, a przy wyższych obrotach stosunkowo mniej, to raz.
Dwa, nawet jeśli masz tyle tlenu ile potrzebujesz, a nawet nadmiar, to wcale nie jest to gwarancją tego, że paliwo spali się w 100%. Co więcej, śmiało można powiedzieć, że nie ma takiego silnika wysokoprężnego, który spala całe paliwo w 100%.
Poza tym sprężarka spręża powietrze, a nie turbina, nie mylmy pojęć.
Inna kwestia, że w skład spalin wchodzą nie tylko niedopalone węglowodory.
"Podejrzewam, że:
1. poświęcają na to niewiele czasu,
2. mają ograniczoną liczbę zwojów mózgowych, przez co są w stanie wykonywać tylko proste i powtarzalne czynności,
3. wydaje im się, że mogą nawet podbić kosmos, ale życie weryfikuje im to negatywnie."

Offline pkp.

  • Wiadomości: 144
  • ECCO RAIL Maszynista
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Widoczny dym mazutu przy lokomotywach dieslowskich
« Odpowiedź #17 dnia: 21 Sierpnia 2012, 14:42:21 »
Nie rozumiem założenia takiego, że na biegu jałowym jest dokładnie tyle powietrza ile jest potrzebne do pełnego utlenienia paliwa, a przy wyższych obrotach stosunkowo mniej, to raz.
Pokaż mi gdzie ja tak napisałem
Cytuj
Dwa, nawet jeśli masz tyle tlenu ile potrzebujesz, a nawet nadmiar, to wcale nie jest to gwarancją tego, że paliwo spali się w 100%. Co więcej, śmiało można powiedzieć, że nie ma takiego silnika wysokoprężnego, który spala całe paliwo w 100%.
Sprawny silnik powinien dopalać całe paliwo.
A jeżeli ty twierdzisz inaczej to masz jakieś podstawy ku temu więc je tu przedstaw chętnie poczytam.
Cytuj
Poza tym sprężarka spręża powietrze, a nie turbina, nie mylmy pojęć.
Jak byś poczytał to byś wiedział że sprężarka jest to urządzenie napędzane wałem korbowym lub silnikiem elektrycznym.
A turbina jest napędzana gazami spalinowymi w tym przypadku mówiąc o turbinie spalinowej.
A po za tym ty się w tym momencie czepiasz szczegółów.
Cytuj
Inna kwestia, że w skład spalin wchodzą nie tylko niedopalone węglowodory.
Tak ponieważ paliwo nie jest idealnie wolne od innych związków chemicznych.
« Ostatnia zmiana: 21 Sierpnia 2012, 14:43:22 wysłana przez pkp. »