Trochę mało o tej ET40-41 wpisali, bo równie dobrze mogli wziąć ET40-40, albo 40-01. Ta ET40-41 miała swój epizod jako EP40 i wtedy stacjonowała w MD Warszawa Olszynka Grochowska. Pewnie dlatego ją wytypowano. Poza tym seria ET40 była tak związana z lokomotywownią Bydgoszcz Wsch; jak ET42 z lok. Z.W. Karsznice, czy EU06 z lok Kraków Prokocim.
W książce o historii Magistrali Węglowej wydawnictwa Betezda mam informację o jednej ET40, która w ramach prób miała sprzęg samoczynny i prowadziła zwarty skład węglarek:
"(...)Dopiero w styczniu 1976r. na stan MD Bydgoszcz Wschód wpisano pierwszy elektrowóz ET40, a resztę zamówionych lokomotyw dostarczono do połowy kwietnia. (...) W maju 1976r. przeprowadzano na magistrali dalsze próby z sześcioosiowymi węglarkami 601W. Dzięki dostarczeniu większej partii tych wagonów sformowano wówczas najcięższy na sieci PKP pociąg towarowy o masie brutto 4180 ton (netto 3040 ton), dłg 580m, zestawiony z 31 wagonów 601W (wyposażonych w sprzęgi samoczynne SA-3) oraz czterech wagonów ochronnych. Do jego obsługi przygotowano elektrowóz ET40-20 z MD Bydgoszcz Wschód, w którym zamontowano sprzęgi samoczynne oraz dodatkowe amortyzatory. Tak zestawiony skład kursował czterokrotnie w relacji: Kopalnia "Borynia" - Gdańsk Port Północny. (...)"
Piszą, że pomimo pozytywnych wyników tej próby, a także obrotu wagonów poniżej 4 dni ostatecznie zaniechano takich jazd. Powodem była zbyt mała ilość wagonów z sprzęgami SA-3, oraz niskie, dobowe przebiegi lokomotyw.
Mam nadzieję, że kiedyś wznowią wydanie tej książki, bo zawiera bardzo wiele ciekawych informacji z życia "węglówki".
O jakieś konkretniejsze informacje pewnie będzie trzeba poczekać aż kiedyś się pojawi monografia CMK. Z nią jest związana lok. Wwa Olszynka Groch; a tam stacjonował EP40 (czy EP22 też był na Olszynce ? Niestety na jego temat wiem nie wiele, więc przy okazji tutaj pytam).