Autor Wątek:  Wykolejenie w Szczekocinach  (Przeczytany 177436 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Dżyszla

  • Wiadomości: 444
    • Zobacz profil
    • mgr inż. Dżyszla Homepage
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Wykolejenie w Szczekocinach
« Odpowiedź #180 dnia: 04 Marca 2012, 19:20:56 »
Racja, moje przeoczenie. Tylko jeden z pociągów miałby sygnał, ale drugi po wygaszonym też by poznał, że coś nie tak, nieprawdaż? ;)

Offline MaciejM

  • Wiadomości: 4116
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1317
Odp: Wykolejenie w Szczekocinach
« Odpowiedź #181 dnia: 04 Marca 2012, 19:21:48 »
http://www.garnek.pl/tomis92/19829803/tutaj-jeszcze-przed-katastrofa

@Woku, chyba to zdjęcie, tak? Zdjęcie z 03.03  ?
PKP Intercity Zakład Centralny w Warszawie

14 lat z MaSzyną!

Offline AtapiCl

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4426
    • Zobacz profil
    • O warszawskiej części linii kolejowej nr 7 Warszawa – Lublin i nie tylko ;)
  • Otrzymane polubienia: 212
Odp: Wykolejenie w Szczekocinach
« Odpowiedź #182 dnia: 04 Marca 2012, 19:22:19 »
Czegoś tu nie rozumiem. Przecież jak zajęty jest szlak z SBL-ką to nie ma siły, by załączyła się blokada w przeciwnym kierunku, a więc dałoby to do myślenia mechanikowi jadącemu z przeciwka.

Ale tam nie ma SBL, więc to i tak nie ma co tego rozważać.

Offline Wokulski

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2237
  • Izabela Łęcka była...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 58
Odp: Wykolejenie w Szczekocinach
« Odpowiedź #183 dnia: 04 Marca 2012, 19:23:10 »
http://www.garnek.pl/tomis92/19829803/tutaj-jeszcze-przed-katastrofa

@Woku, chyba to zdjęcie, tak? Zdjęcie z 03.03  ?
Tak, fotka robiona wczoraj.
Były Cargul, aktualny tramwajarz w Kolejach Śląskich.
PKPc 2016 - 2022
Koleje Śląskie 2022 - nadal

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Wykolejenie w Szczekocinach
« Odpowiedź #184 dnia: 04 Marca 2012, 19:24:11 »
Racja, moje przeoczenie. Tylko jeden z pociągów miałby sygnał, ale drugi po wygaszonym też by poznał, że coś nie tak, nieprawdaż? ;)
No właśnie tak. Reasumując: istnienie SBL-ki mogłoby uratować tę sytuację, chyba że by podyktowano eSkę, ale to już wiadomo czyja byłaby wina.

Czegoś tu nie rozumiem. Przecież jak zajęty jest szlak z SBL-ką to nie ma siły, by załączyła się blokada w przeciwnym kierunku, a więc dałoby to do myślenia mechanikowi jadącemu z przeciwka.
Ale tam nie ma SBL, więc to i tak nie ma co tego rozważać.
Ale to rozważał Dżyszla dlatego o tym mowa.

Offline MaciejM

  • Wiadomości: 4116
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1317
Odp: Wykolejenie w Szczekocinach
« Odpowiedź #185 dnia: 04 Marca 2012, 19:25:06 »
Cytuj
Prezydent Bronisław Komorowski ogłosił żałobę narodową po katastrofie kolejowej pod Szczekocinami, w której zginęło 16 osób. Ma ona trwać 5 i 6 marca i obowiązywać na terenie całego kraju - dowiedział się portal tvn24.pl. Taką decyzję Bronisław Komorowski zapowiedział podczas wizyty na miejscu katastrofy i w szpitalu u rannych.
http://www.tvn24.pl/12690,1737007,0,1,zaloba-narodowa-5-i-6-marca-w-calym-kraju,wiadomosc.html
PKP Intercity Zakład Centralny w Warszawie

14 lat z MaSzyną!

Offline AtapiCl

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4426
    • Zobacz profil
    • O warszawskiej części linii kolejowej nr 7 Warszawa – Lublin i nie tylko ;)
  • Otrzymane polubienia: 212
Odp: Wykolejenie w Szczekocinach
« Odpowiedź #186 dnia: 04 Marca 2012, 19:27:40 »
No właśnie tak. Reasumując: istnienie SBL-ki mogłoby uratować tę sytuację, chyba że by podyktowano eSkę, ale to już wiadomo czyja byłaby wina.

Tutaj dużo wyjaśniłaby informacja na temat zasady prowadzenia ruchu w momencie wypadku - czemu nie jechano na blokadę.

Offline Witus271

  • Wiadomości: 6
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Wykolejenie w Szczekocinach
« Odpowiedź #187 dnia: 04 Marca 2012, 19:28:59 »
@Dżyszla
cytat z bloga:
Cytuj
Na szlakach o rozkładowej 160 km/h musi być użyta konstrukcja o trzech linkach ślizgowych

Druty jezdne są dwa, tylko lina nośna jest podwójna.
hmm....

Offline jageer

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1410
  • Jak Sz to tylko na Tm....
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 48
Odp: Wykolejenie w Szczekocinach
« Odpowiedź #188 dnia: 04 Marca 2012, 19:29:29 »
No właśnie tak. Reasumując: istnienie SBL-ki mogłoby uratować tę sytuację, chyba że by podyktowano eSkę, ale to już wiadomo czyja byłaby wina.

Tutaj dużo wyjaśniłaby informacja na temat zasady prowadzenia ruchu w momencie wypadku - czemu nie jechano na blokadę.

A jest takie info? No niby skoro poszli na Sz-tach to pewno było TZP.... Może coś nie tak z rozjazdami? Albo gdzieś siedziała izolacja?

Mówili w TV, że niby tory oba były otwarte, żaden nie był w remoncie, ale rozkład kazał jeździć po jednym wahadłowo...
Musi to robić delikatnie, bo jak nie umie to semafor opadnie...

Offline Dolmio89

  • Wiadomości: 1185
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 9
Odp: Wykolejenie w Szczekocinach
« Odpowiedź #189 dnia: 04 Marca 2012, 19:30:23 »
O ile są urządzenia które wykryją i pokażą leżący w ziemi kabel elektryczny, o tyle światłowodu nie da się tak zlokalizować. W pewnych sytuacjach nawet najlepsza technika nie pomoże.
Stosuje się zakopane w ziemi odpowiedni taśmy ostrzegające, światlowody prowadzone są w rurach ochronnych. Pozatym takie instalacje są odpowiednio naniesiona na mapki geodezyjne, przy dzisiejszej technice pomiaru GPS róznice miedzy mapka a faktycznym ułozeniem kabla to kilka centrymetrów.
Ja pracuje przy modernizacji i wiem jak to wygląda w praktyce. Czasem po prostu tak się przydarzy że przy pracy zostanie uszkodzony kabel/światłowód i wtedy technika wysiada i wszystko jest w rękach dyżurnych ruchu. Nie wiadomo jak działały urządzenia SRK w tamtym konkretnym miejscu, z tego co kojarzę to jeszcze w piątek na jednym torze pracowali tam sieciowcy. Naprawdę nie ma co dywagować, komisja wszystko ustali, a czasami cała technika zawodzi i liczy się tylko profesjonalizm dyżurnych ruchu.

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6340
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 369
Odp: Wykolejenie w Szczekocinach
« Odpowiedź #190 dnia: 04 Marca 2012, 19:31:14 »
Uściśliłem pytanie :) SBL moim zdaniem z pewnością by nie uchronił w 100% przy tych prędkościach przed tragedią, ale z pewnością by pomógł. Jeśli obaj by dostrzegli czerwone światło i rozpoczęli hamowanie, to nie powinno im zająć to więcej niż jeden-półtora odcinka odstępowego pomiędzy semaforami.
Masz nieodpowiednie wyobrażenie o SBL. SBL się świeci w jedną stronę i jeśli już się wyjeżdża na ciemne semafory SBL to jest coś mocno nie tak. Żeby pociąg jechał w przeciwną stronę po SBL, trzeba ją odwrócić i wtedy światła się świecą w przeciwną stronę, a z drugiej są wygaszone.
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline Żuk

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1085
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Wykolejenie w Szczekocinach
« Odpowiedź #191 dnia: 04 Marca 2012, 19:32:05 »
Dlaczego powinna być rejestracja kabinowa?
http://www.youtube.com/watch?v=L3UaJS9gZWE

Offline AtapiCl

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4426
    • Zobacz profil
    • O warszawskiej części linii kolejowej nr 7 Warszawa – Lublin i nie tylko ;)
  • Otrzymane polubienia: 212
Odp: Wykolejenie w Szczekocinach
« Odpowiedź #192 dnia: 04 Marca 2012, 19:33:25 »
Masz nieodpowiednie wyobrażenie o SBL. SBL się świeci w jedną stronę i jeśli już się wyjeżdża na ciemne semafory SBL to jest coś mocno nie tak. Żeby pociąg jechał w przeciwną stronę po SBL, trzeba ją odwrócić i wtedy światła się świecą w przeciwną stronę, a z drugiej są wygaszone.

Ale pewną słuszność ma. Sam wyjazd na ciemną blokadę zatrzymałby jeden pociąg, a drugi (jadący zgodnie z blokadą) też by przecież wyhamował dużo wcześniej. Zakładając oczywiście, że dyżurny podał wyłącznie Sz (chciał na dobry tor, ale zwroty nie przełożył) - bez rozkazu na unieważnienie blokady.
« Ostatnia zmiana: 04 Marca 2012, 19:34:45 wysłana przez ZiomalCl »

Offline jageer

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1410
  • Jak Sz to tylko na Tm....
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 48
Odp: Wykolejenie w Szczekocinach
« Odpowiedź #193 dnia: 04 Marca 2012, 19:37:47 »
Ale pewną słuszność ma. Sam wyjazd na ciemną blokadę zatrzymałby jeden pociąg, a drugi (jadący zgodnie z blokadą) też by przecież wyhamował dużo wcześniej. Zakładając oczywiście, że dyżurny podał wyłącznie Sz (chciał na dobry tor, ale zwroty nie przełożył) - bez rozkazu na unieważnienie blokady.

Zależy. Ostatnio mech jechał u nas po SBL i tak: sem XX ciemny, następny ciemny, następny stój. Blokada była zepsuta, bo jacyś idioci podpalili transformator na szlaku..... Tak jak mówię, jadący "prawidłowo" będąc odstęp "wcześniej" zobaczyłby stój, gdyby pociąg jadący na czołowe zajął odstęp...
Musi to robić delikatnie, bo jak nie umie to semafor opadnie...

Offline AtapiCl

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4426
    • Zobacz profil
    • O warszawskiej części linii kolejowej nr 7 Warszawa – Lublin i nie tylko ;)
  • Otrzymane polubienia: 212
Odp: Wykolejenie w Szczekocinach
« Odpowiedź #194 dnia: 04 Marca 2012, 19:39:56 »
To i tak byłoby zminimalizowanie strat. I to by się wówczas b. liczyło. Nie krzyżuj usterki SBL z poprawnie działającą. To dwie różne historie.
« Ostatnia zmiana: 04 Marca 2012, 19:40:58 wysłana przez ZiomalCl »

Offline Tomnord15

  • Wiadomości: 603
  • Fan ET21
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 25
Odp: Wykolejenie w Szczekocinach
« Odpowiedź #195 dnia: 04 Marca 2012, 19:42:53 »
Witam wszystkich!

Od samego początku staram się zbierać informacje i wnioskować, a jednocześnie obalać te nieprawdziwe. Pewnie niejeden z Was już zdążył przeczytać moje zapiski, które znajdują się tutaj:
http://www.dzyszla.aplus.pl/blog-1330846702.html

Proszę, jeśli są jakieś nieprawidłowości, niedociągnięcia lub błędy w moim rozumowaniu - wytykajcie. Nie chcę, aby przez pośpiech i zbieranie informacji, bądź własne braki w wiedzy, cały wpis został uznany za bezwartościowy i nierzetelny.
W sumie dobrze pan napisał, ale jest błąd. Nie ma czegoś takiego jak trakcja o 3 linkach ślizgowych. Może być albo sieć trakcyjna z 1 liną nośną i dwoma przewodami jezdnymi, czyli sieć szlakowa, lub  lina nośna, 2 przewody jezdne i zawieszenie typu Y w punktach podwieszenia, lub sieć z 2 linami nośnymi i 2 przewodami jezdnymi. W ostatnim przypadku w punktach podwieszenia liny nośne rozchodzą się tworząc zawieszenie typu Y. Ta ostatnia sieć ma symbol 2C1202C i jest stosowana na liniach powyżej prędkości 160 km/h. Na dodatek pisze pan tak- "Na dodatek nie jest w takiej sytuacji wymagane przekazanie pisemnego rozkazu szczególnego" Chodzi o podanie sygnału zastępczego, ale już wjazd na niewłaściwy tor szlakowy chyba wymaga rozkazu szczególnego. Więcej o rozkazach szczególnych.

http://www.trakcja.rail.pl/readarticle.php?article_id=20
« Ostatnia zmiana: 04 Marca 2012, 20:48:48 wysłana przez Tomnord15 »
T.N

Offline Dżyszla

  • Wiadomości: 444
    • Zobacz profil
    • mgr inż. Dżyszla Homepage
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Wykolejenie w Szczekocinach
« Odpowiedź #196 dnia: 04 Marca 2012, 19:53:16 »
Dzięki za sprostowanie w sprawie trakcji. Ale dałbym głowę, że widziałem gdzieś o 3 ślizgowych.

Co do SBL - oczywiście, to była tylko hipotetyczna dyskusja.

(Offtop: Ziomal, też Ci avatar tu pasuje, jak... :P)

Co do rozkazu szczególnego przy wjeździe na niewłaściwy - pamiętam, że przepisy mówią o podawaniu zastępczego przy wjeździe po niewłaściwym na stację lub odstęp, ale o wyjeździe to nic nie pamiętam ;) Więc możliwe, że masz rację, ale chyba by E1 trzeba wziąć w rękę... Ma ktoś pod łapką?
« Ostatnia zmiana: 04 Marca 2012, 19:57:25 wysłana przez Dżyszla »

Offline AtapiCl

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4426
    • Zobacz profil
    • O warszawskiej części linii kolejowej nr 7 Warszawa – Lublin i nie tylko ;)
  • Otrzymane polubienia: 212
Odp: Wykolejenie w Szczekocinach
« Odpowiedź #197 dnia: 04 Marca 2012, 20:00:28 »
Dżyszla - wszystko masz w Ir-1. Aktualne jest na stronie PLK - link: http://www.plk-sa.pl/fileadmin/PDF/akty_prawne_i_przepisy/instrukcje/Ir-1_obowiazujaca_od_1-06-2011.pdf

PS. Avat jest stały i niezmienny od samego początku ;)

Offline Dżyszla

  • Wiadomości: 444
    • Zobacz profil
    • mgr inż. Dżyszla Homepage
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Wykolejenie w Szczekocinach
« Odpowiedź #198 dnia: 04 Marca 2012, 20:11:22 »
Dżyszla - wszystko masz w Ir-1. Aktualne jest na stronie PLK - link: http://www.plk-sa.pl/fileadmin/PDF/akty_prawne_i_przepisy/instrukcje/Ir-1_obowiazujaca_od_1-06-2011.pdf

PS. Avat jest stały i niezmienny od samego początku ;)
No właśnie, jest par. 52, p. 7 - wychodzi że wystarczy zastępczy. Ale moze źle czytam - późno już jak dla mnie ;)

O, pojawił się w sieci schemat układu torowego: http://img214.imageshack.us/img214/1690/pkppy.jpg - wychodzi na to, że nie mieli szans się dostrzec odpowiednio wcześnie. Wygląda, jakby ktoś źle ET wpuścił...
« Ostatnia zmiana: 04 Marca 2012, 20:21:14 wysłana przez Dżyszla »

Offline Niebugoclaw

  • Wiadomości: 1222
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 10
Odp: Wykolejenie w Szczekocinach
« Odpowiedź #199 dnia: 04 Marca 2012, 20:25:55 »
Podobno icek od Sprowy do Starzyn miał lecieć dalej po lewym.

Offline Krzysiek

  • Wiadomości: 200
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Wykolejenie w Szczekocinach
« Odpowiedź #200 dnia: 04 Marca 2012, 20:34:32 »
Mam pytanie:
Wg tej mapki tor był otwarty. To dlaczego na rozjazdach 4 i 3 IR nie zmienił toru na swój?
Wychodzi na to że IC skończył jazdę nie swoim torem na rozjazdach 1 i 2 dalej jechał już swoim.
Dobrze myślę czy się mylę?
Z góry dziękuję za odpowiedź.
Pozdrawiam
Krzysiek

Offline Paczkuś

  • Wiadomości: 433
  • Mój nick się odmienia przez przypadki.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Wykolejenie w Szczekocinach
« Odpowiedź #201 dnia: 04 Marca 2012, 20:38:03 »
A może to był szalony plan minięcia się pociągów po lewych torach?
Solo oración!

Offline REWIZOR

  • Administrator
  • Wiadomości: 3679
    • Zobacz profil
    • www.eu07.pl
  • Otrzymane polubienia: 29
Odp: Wykolejenie w Szczekocinach
« Odpowiedź #202 dnia: 04 Marca 2012, 20:40:35 »
Za gazeta.pl.
« Ostatnia zmiana: 04 Marca 2012, 20:41:43 wysłana przez REWIZOR »
Pozdrawiam

Offline Dżyszla

  • Wiadomości: 444
    • Zobacz profil
    • mgr inż. Dżyszla Homepage
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Wykolejenie w Szczekocinach
« Odpowiedź #203 dnia: 04 Marca 2012, 20:44:21 »
No wielkie zamieszanie. Mogły minąć się po prawych, sygnały miały wydane jak gdyby było planowane minięcie się po lewych, a wyszedł mix... Myślę, że teoria o niedogadaniu się jest bardzo prawdopodobna.

Offline Wokulski

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2237
  • Izabela Łęcka była...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 58
Odp: Wykolejenie w Szczekocinach
« Odpowiedź #204 dnia: 04 Marca 2012, 21:01:56 »
To jak to było, skoro jak jest podany sygnał zastępczy to prędkość nie może przekraczać 40km/h. One się zatrzymały na S1 i później osiągnęły taką prędkość?
Były Cargul, aktualny tramwajarz w Kolejach Śląskich.
PKPc 2016 - 2022
Koleje Śląskie 2022 - nadal

Offline Mihau

  • Wiadomości: 1696
  • Grafika - brak ciągnie z procka
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Wykolejenie w Szczekocinach
« Odpowiedź #205 dnia: 04 Marca 2012, 21:03:09 »
To jak to było, skoro jak jest podany sygnał zastępczy to prędkość nie może przekraczać 40km/h...
...po minięciu okręgu zwrotnicowego osłanianego danym semaforem prędkość Vmax.
Strażak-ratownik, kierowca OSP Susz

Offline Wokulski

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2237
  • Izabela Łęcka była...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 58
Odp: Wykolejenie w Szczekocinach
« Odpowiedź #206 dnia: 04 Marca 2012, 21:04:04 »
No to wiem, to w jakiej odległości jest ostatni rozjazd a miejsce wypadku? Twierdzą, że EP jechała 95km/h.
Były Cargul, aktualny tramwajarz w Kolejach Śląskich.
PKPc 2016 - 2022
Koleje Śląskie 2022 - nadal

Offline jageer

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1410
  • Jak Sz to tylko na Tm....
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 48
Odp: Wykolejenie w Szczekocinach
« Odpowiedź #207 dnia: 04 Marca 2012, 21:13:11 »
No to wiem, to w jakiej odległości jest ostatni rozjazd a miejsce wypadku? Twierdzą, że EP jechała 95km/h.

Szlak między Sprowem, a Starzynami nie jest taki krótki jak na rysunku :D Kozłów-Starzyny to 36 km w połowie jest Sprowa. Więc ok w połowie szlaku była katastrofa, więc mogli nabrać prędkości (ok 9-10 km?)
Musi to robić delikatnie, bo jak nie umie to semafor opadnie...

Offline Wokulski

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2237
  • Izabela Łęcka była...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 58
Odp: Wykolejenie w Szczekocinach
« Odpowiedź #208 dnia: 04 Marca 2012, 21:14:43 »
No to już mam odpowiedź. Dziękuję i dobranoc.
Były Cargul, aktualny tramwajarz w Kolejach Śląskich.
PKPc 2016 - 2022
Koleje Śląskie 2022 - nadal

Offline Simson

  • Wiadomości: 54
  • Czy M.A.T.O. sens?
    • Zobacz profil
    • http://www.piastgliwice.xt.pl
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Wykolejenie w Szczekocinach
« Odpowiedź #209 dnia: 04 Marca 2012, 21:17:19 »
To jak to było, skoro jak jest podany sygnał zastępczy to prędkość nie może przekraczać 40km/h. One się zatrzymały na S1 i później osiągnęły taką prędkość?

Podejrzewam, że oba składy przejechały odcinek krytyczny i nabierały już Vmax, a Interregio musiało być szybciej skoro miało większą szybkość
MASZERUJ ALBO GIŃ