Autor Wątek:  Rozruch na zimno  (Przeczytany 16933 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Domio

  • Wiadomości: 73
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Rozruch na zimno
« dnia: 10 Lutego 2012, 01:13:13 »
Na czym polega rozruch na zimno ?
I pytanko takie małe: otóż nie jednokrotnie słyszałem jak lokomotywa ze składem staruje bez wycia wentylatorów oporów ?

Offline pol102

  • Wiadomości: 959
  • Geoinformatyk kolejowy
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 35
Odp: Rozruch na zimno
« Odpowiedź #1 dnia: 10 Lutego 2012, 01:43:14 »
A gdzie to 'takie małe pytanie'?

Offline Domio

  • Wiadomości: 73
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Rozruch na zimno
« Odpowiedź #2 dnia: 10 Lutego 2012, 02:11:01 »
Np na ET22 lub EU07

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Rozruch na zimno
« Odpowiedź #3 dnia: 10 Lutego 2012, 08:01:47 »
Rozruch na zimno inaczej sterowanie na zimno. Czyli kręcimy sobie nastawnikiem ale bez napięcia w obwodzie głównym aby sprawdzić czy wszystko dobrze działa.
Jak włączyć sterowanie na zimno musi się wypowiedzieć ktoś bieglejszy bo na różnych lokomotywach różnie jest.

Co do wentylatorów oporów może maszynista ruszał na małym prądzie wtedy wentylatory nie rozkręcają się tak bardzo żeby wyły na całą stację.

Offline kacp3r

  • Wiadomości: 185
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 4
Odp: Rozruch na zimno
« Odpowiedź #4 dnia: 10 Lutego 2012, 09:05:35 »
Co do siódemki, zimny rozruch jest pokazany krok po kroku w filmie instruktażowym o EU07 : http://www.youtube.com/watch?v=bshrazbMVcU. Nie pamiętam tylko, w którym momencie zaczynają dokładnie zaczynają to omawiać. Zważywszy na podobność konstrukcji, ten sam proces na ET22 przebiega bardzo podobnie (to jest tylko mój domysł).
Jestem wektorem kreacji anihilacji...

Offline Paczkuś

  • Wiadomości: 433
  • Mój nick się odmienia przez przypadki.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Rozruch na zimno
« Odpowiedź #5 dnia: 10 Lutego 2012, 10:28:45 »
http://youtu.be/396OWue32MI mechatronik "bawi się" 181-065-4.
Solo oración!

Offline EU07-483

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2307
  • EU07-483
    • Zobacz profil
    • Super spółka :)
  • Otrzymane polubienia: 168
Odp: Rozruch na zimno
« Odpowiedź #6 dnia: 10 Lutego 2012, 11:34:57 »
Na EU07 wystarczy otworzyć szafę WN, wtedy mikrostyk na blokadzie szafy 'omija' styki drabinki WS w obwodzie styczników liniowych, co pozwala je zamknąć i przeprowadzić sterowanie na zimno. Oczywiście ważne jest też to, aby lokomotywa była popełniona i odhamowana (czyli musi być zamknięty stycznik SZ1, bez tego nie zamkniemy liniowych, ani nie uzyskamy sterowania stycznikami oporowymi).

Na EP09 przełącznikiem warstwowym WRZ wystarczy załączyć sterowanie na zimno, zamknąć wyłącznik szybki, popełnić lokomotywę i można sterować.
Jak będę duży zostanę maszynistą!

Offline kurak303E

  • Wiadomości: 267
  • PKP Intercity, Gdynia - kurs maszynistowski :)
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Rozruch na zimno
« Odpowiedź #7 dnia: 10 Lutego 2012, 12:43:00 »
Wentylatory oporów na siódemce można łatwo wyłączyć. Na 300+ od każdego jest wyłącznik nożowy w maszynowni, w niektórych 4E jest przełącznik hebelkowy "wentylatory". Wystarczy go przełączyć i wentylatory oporów nie będą nam pracować. Akurat w siódemkach opory są bardzo wytrzymałe. Najczęściej przy dużych mrozach, aby zagrzać szafę jedzie się bez chłodzenia.

Jeszcze dodam, czym jest sterowanie na zimno, bo chyba nie padło wcześniej. Sterowanie stycznikami odbywa się pneumatycznie, zatem aby sprawdzić ich poprawne działanie, czyli zwieranie na odpowiedniej pozycji wystarczy nam powietrze.



Na "nowych" siódemkach (303E) jest jeszcze jeden, ryzykowny sposób bez wchodzenia do WN. Przy podniesionych patykach można nacisnąć jednocześnie załączenie i wyłączenie WS na pulpicie. Wtedy będzie sterowanie pneumatyczne, ale nie zamkną się styczniki liniowe, więc prąd nie pójdzie. Ale ryzykowne dlatego, że jeśli nie chcący omsknie się paluszek, a będziemy mieli nastawnik np na 20 pozycji, to szarpnięcie będzie dość widowiskowe, bo prąd pójdzie prosto w silniki omijając opory z naszej pozycji. Jeśli nadmiarowy nie zadziała dostatecznie szybko, z pociągiem na haku (choć to by była głupota), to można spalić silniki.

« Ostatnia zmiana: 10 Lutego 2012, 12:50:43 wysłana przez kurak303E »
Lubię SU45 :) Zapraszam na mój kanał, głównie o SU45 na YT - http://www.youtube.com/user/Gryszaq oraz Ełcką Galerię Kolejową - www.elkgk.cba.pl

Offline hunter

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1126
    • Zobacz profil
    • kolej.banda.pl
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Rozruch na zimno
« Odpowiedź #8 dnia: 10 Lutego 2012, 14:57:40 »
Wentylatory oporów na siódemce można łatwo wyłączyć. Na 300+ od każdego jest wyłącznik nożowy w maszynowni, w niektórych 4E jest przełącznik hebelkowy "wentylatory". Wystarczy go przełączyć i wentylatory oporów nie będą nam pracować. Akurat w siódemkach opory są bardzo wytrzymałe. Najczęściej przy dużych mrozach, aby zagrzać szafę jedzie się bez chłodzenia.

Nie trzeba leciec do maszynowni, wystarczy pod klapka bezpiecznikow w kabinie wylaczyc wentylatory (choc nie wiem, czy we wszystkich siodemkach jest taka mozliwosc).
Z pozdrowieniami,
Grzegorz Durbajło

http://www.kolej.banda.pl/ - moje kolejowe zdjęcia.

Offline LHS_ST40S

  • Wiadomości: 472
  • OSx86 is the best!
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 27
Odp: Rozruch na zimno
« Odpowiedź #9 dnia: 10 Lutego 2012, 15:18:27 »
Sposób zimnego rozruchu wypróbowany na EU06 (też dla hardkorów) - wyłączyć WSa, załączać WSa ale nie puszczać przycisku załączania i można już wskoczyć kołem na kolejne pozycje. Przycisk można puścić dopiero gdy zejdziemy na 0 z oczywistych względów.
Cud zdarza się tylko kiedy nie ma znaczenia.

Offline EU07-483

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2307
  • EU07-483
    • Zobacz profil
    • Super spółka :)
  • Otrzymane polubienia: 168
Odp: Rozruch na zimno
« Odpowiedź #10 dnia: 10 Lutego 2012, 15:49:00 »
Wtedy będzie sterowanie pneumatyczne, ale nie zamkną się styczniki liniowe, więc prąd nie pójdzie.

Styczniki liniowe będą zamknięte (styk czynny SL1 znajduje się w obwodzie stycznika rozrządu SZ4, który podaje zasilanie na przewód 78, z którego zasilane są cewki styczników oporowych) - inaczej całe sterowanie na zimno jest nic nie warte. Prąd nie pojawi się w obwodzie gdyż nie będzie zamknięty wyłącznik szybki. Do momentu zasilania cewki SWS-a zamknięta jest drabinka WS-a, ale sam WS wciąż jest otwarty. Zamknięcie wyłącznika następuje dopiero gdy SWS traci zasilanie (czyli gdy puścimy przycisk załączenia WS), a z cylindra załączającego zostanie wypuszczone powietrze.
« Ostatnia zmiana: 10 Lutego 2012, 15:52:38 wysłana przez EU07-483 »
Jak będę duży zostanę maszynistą!

Offline kalapi

  • Wiadomości: 56
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Rozruch na zimno
« Odpowiedź #11 dnia: 12 Lutego 2012, 02:26:41 »
Na starych "siódemkach" jest wyłącznik dźwigienkowy na pulpicie, na "wysokich" jak pisał kolega powinno wystarczy wyzwolenie bezpiecznika, choć kiedyś na Budyniu trzeba było w obu kabinach. Co do sterowania na zimno, często przy otwieraniu szafy krańcowy nie styka, i można zgłupieć =]
« Ostatnia zmiana: 12 Lutego 2012, 02:30:03 wysłana przez kalapi »

Offline EU07-483

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2307
  • EU07-483
    • Zobacz profil
    • Super spółka :)
  • Otrzymane polubienia: 168
Odp: Rozruch na zimno
« Odpowiedź #12 dnia: 12 Lutego 2012, 09:15:47 »
Co do sterowania na zimno, często przy otwieraniu szafy krańcowy nie styka, i można zgłupieć =]
Wystarczy pudełko zapałek wcisnąć, żeby mikrostyki złapały i już funguje... ;-)
Jak będę duży zostanę maszynistą!

Offline Maszynista_94

  • Wiadomości: 216
  • Z MZK Skierniewice zawsze po drodze...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 24
Odp: Rozruch na zimno
« Odpowiedź #13 dnia: 19 Września 2013, 19:46:16 »
Przepraszam za odkop tematu. Mam pytanie: czy w MaSzynie da się zrobić sterowanie na zimno? Wielokrotnie próbowałem różnymi sposobami, lecz nie dało rady, a bądź co bądź sterowanie jest jednym z bardziej istotnych elementów przygotowania elektrowozu do jazdy.
« Ostatnia zmiana: 19 Września 2013, 19:53:44 wysłana przez Maszynista_94 »

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6301
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 330
Odp: Rozruch na zimno
« Odpowiedź #14 dnia: 19 Września 2013, 19:58:09 »
Użyć obecnie się nie da, zrobić być może kiedyś się da.
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline Maszynista_94

  • Wiadomości: 216
  • Z MZK Skierniewice zawsze po drodze...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 24
Odp: Rozruch na zimno
« Odpowiedź #15 dnia: 19 Września 2013, 20:01:36 »
Pamiętam, że kiedyś 1-2 razy nie wiem jakim cudem udało mi się zrobić, że styczniki działały tak jak w sterowaniu na zimno. Tylko niestety nie pamiętam w jaki sposób.

Offline Niebugoclaw

  • Wiadomości: 1222
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 10
Odp: Rozruch na zimno
« Odpowiedź #16 dnia: 20 Września 2013, 13:58:00 »
Przycisk "L" wyłączający styczniki liniowe. W rzeczywistości działa to inaczej.