Autor Wątek:  Lokomotywa SU46.  (Przeczytany 45897 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Rudzik

  • Wiadomości: 2028
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 104
Lokomotywa SU46.
« dnia: 27 Stycznia 2012, 20:07:49 »
Przed startem silnika załączana jest pompa oleju, która troszkę sobie chodzi, i pompa paliwa na parę sekund przed rozruchem. Na każdym filmiku na YT dźwięk diesla zagłusza wszystko inne. Więc z tego powodu muszę zadać pytanie - czu owe pompy się wyłączają po rozruchu? Podejrzewam, że oleju raczej nie, a paliwa? SU45 i SU46 mają praktycznie identyczny sposób rozruchu, więc przykład z SU45 też będzie dobry:)
« Ostatnia zmiana: 01 Lutego 2012, 22:20:40 wysłana przez Kacu »

Offline MuNiO

  • Wiadomości: 444
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Lokomotywa SU46.
« Odpowiedź #1 dnia: 02 Lutego 2012, 03:52:23 »
Elektryczna pompa paliwa pracuje cały czas, elektryczna pompa wstępnego smarowania olejem wyłącza sie automatycznie po wzbudzeniu prądnicy pomocniczej. Silnik spalinowy posiada własną mechaniczną pompę smarowania. SU46 ma drugą zapasową elektryczna pompę paliwa.
« Ostatnia zmiana: 02 Lutego 2012, 17:41:12 wysłana przez MuNiO »

Offline Rudzik

  • Wiadomości: 2028
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 104
Odp: Lokomotywa SU46.
« Odpowiedź #2 dnia: 02 Lutego 2012, 17:57:02 »
Dzięki wielkie:) Pompę paliwa przed samym zapłonem włącza się hebelkiem, bo takie coś zaobserwowałem na SU45, czy wraz z przyciśnięciem przycisku "START"? Bo zauważyłem też lekką zwłokę przy odpaleniu i odgłos przez ten czas jakby pompy, szczególnie na SU46. Mogło mi się oczywiście przysłyszeć;)

Cytuj
SU46 ma drugą zapasową elektryczna pompę paliwa.
Która działą tylko po awarii pierwszej?
« Ostatnia zmiana: 02 Lutego 2012, 18:08:36 wysłana przez Kacu »

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2416
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 172
Odp: Lokomotywa SU46.
« Odpowiedź #3 dnia: 02 Lutego 2012, 18:12:32 »
Na SU46 z tego co kojarzę (jak źle gadam to krzyczeć! ;) ) możesz sobie wybrać za pomocą trój pozycyjnego przełącznika, która pompa ma działać (0, I, II) Wybierasz pompę I albo pompę II a następnie z pulpitu dźwigienkowym załączasz pompę.
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline Rudzik

  • Wiadomości: 2028
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 104
Odp: Lokomotywa SU46.
« Odpowiedź #4 dnia: 02 Lutego 2012, 19:00:36 »
Bo tak po prawdzie, to chcę sobie ułozyć procedurę odpalania SU46 (jak na razie, z pomocą tego tematu), co, jak i gdzie się dzieje, co, jak, gdzie i po czym się włącza (z maszynisty pomocą i samo), bo nie mogę nigdzie tego znaleść.

1. Włączenie baterii
2. Wskazanie przełącznikiem pompy paliwa (I lub II) do uruchomienia
3. Uruchomienie elektrycznej pompy oleju
4. Podgrzanie kadłuba silnika do ok 40*C, przy pierwszym zimnym rozruchu
5. Po osiągnięciu temperatury i ciśnienia oleju przełącznikiem hebelkowym uruchomić pompę paliwa
6. Po zrobieniu przez pompę paliwa ciśnienia, można przystąpić do uruchomienia silnika spalinowego
7. Po osiągnięciu przez silnik obrotów jałowych, uruchomić wentylatory silników trakcyjnych
8. Uruchomić sprężarkę
« Ostatnia zmiana: 02 Lutego 2012, 19:06:44 wysłana przez Kacu »

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2416
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 172
Odp: Lokomotywa SU46.
« Odpowiedź #5 dnia: 02 Lutego 2012, 19:14:06 »
Bo tak po prawdzie, to chcę sobie ułożyć procedurę odpalania SU46 … bo nie mogę nigdzie tego znaleźć.
Eeee w internecie mają, aż sprzedają ;). Poszukaj "Lokomotywy spalinowe serii SP45 i SU46" tam wszystko jest opisane.
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline Rudzik

  • Wiadomości: 2028
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 104
Odp: Lokomotywa SU46.
« Odpowiedź #6 dnia: 02 Lutego 2012, 19:21:24 »
Oooki, mam te książki:) To jest tak, jak się je przegląda szukając tylko danej rzeczy, a nie czyta całego spisu treści:)

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Lokomotywa SU46.
« Odpowiedź #7 dnia: 02 Lutego 2012, 19:59:16 »
To teraz jeszcze taki przykład jak to Polacy umieją skomplikować prostą elektrykę wstawiając tzw. nastawniki rozruchowe.
Wiadomo że jeżeli chcemy odpalić lokomotywę sterującą ustawiamy w położenie I, jeżeli lokomotywę sterowaną nastawiamy II W sterowanej nastawnik rozruchowy jest zawsze na pozycji W.
I teraz ten bajer jeżeli odpalamy lokomotywę sterującą to musimy włączyć oddzielnie hebelkiem pompę oleju potem pompę paliwa potem nacisnąć start Jeżeli odpalamy druga lokomotywę wciskamy od razu start i wszystkie czynności (pompa oleju paliwa itd) włączają się samoczynnie.
Więc pytam dlaczego ktoś tak komplikuje obwód nastawnikiem rozruchowym który specjalnie blokuje nam cały "automat" rozruchu na pozycji I i musimy wszystko odpalać ręcznie? Nie możemy tak jak np. w sm42 od razu nacisnąć Start i czekać aż silnik zapali.
Nie prościej było zrobić po prostu dwóch przycisków start dla obu lokomotyw jak to jest w ST44 ?

Offline MuNiO

  • Wiadomości: 444
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Lokomotywa SU46.
« Odpowiedź #8 dnia: 02 Lutego 2012, 21:09:20 »
Poszukaj "Lokomotywy spalinowe serii SP45 i SU46" tam wszystko jest opisane.

Ta książka jest uboga o opis dokładnego uruchomienia lokomotywy, zawiera tylko kilka zdań, w innych książkach od innych lokomotyw jest tego troche więcej.


MichałŁ W SM42 musisz pierw załączyć pompę oleju a potem dopiero można wcisnąć start. ST44 uruchamiamy pompę paliwa i wciskamy start, po wcisnięciu przycisku pompa pomocnicza oleju odpala się samoczynnie. Po ustaleniu wstępnego ciśnienia następuje rozruch.
« Ostatnia zmiana: 02 Lutego 2012, 21:17:04 wysłana przez MuNiO »

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Lokomotywa SU46.
« Odpowiedź #9 dnia: 02 Lutego 2012, 21:20:34 »
Właśnie w tej książce o SP45 SU46 jest najdokładniejszy opis jaki może być. Jest opisane co po kolei dzieje się w obwodach sterowania.  Trzeba tylko przeczytać i prześledzić ze schematem w ręce.

W SM42 nie trzeba startować pompy oleju ręcznie.
Tam jest taki sam układ jak w Gagarze

Najlepiej jest w TEM2 tam wystarczy przestawić hebelek START/STOP Silnika i cały rozruch odbywa się automatycznie.
« Ostatnia zmiana: 02 Lutego 2012, 21:22:07 wysłana przez MichałŁ »

Offline piotrek0804

  • Wiadomości: 183
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 27
Odp: Lokomotywa SU46.
« Odpowiedź #10 dnia: 02 Lutego 2012, 21:27:50 »
W SM42 jest taka sprawa, że teoretycznie po naciśnięciu "Start" powinna się samoczynnie uruchomić pompa wstępnego smarowania i automatycznie po osiągnięciu odpowiedniego ciśnienia powinny się zamknąć styki rozruchowe. Ale jak wiadomo niektóre Balbiny mają już tak zużyte pompy wstępnego olejenia, że nie są w stanie wytworzyć odpowiedniego ciśnienia, dlatego podkłada się któryś styk w szafie bo po prostu po naciśnięciu "Start" pompa mogłaby sobie chodzić w nieskończoność... Dlatego z uwagi na kombinacje w szafie lepiej ręcznie załączyć pompę wstępnego olejenia i wytworzyć jakieś tam chociaż mniejsze ciśnienie oleju a później nacisnąć "Start", bo nie wiadomo która maszyna ma kombinowane w szafie, a lepiej chyba ręcznie uruchomić pompę olejową za pomocą hebelka, niż uruchomić silnik bez wstępnego przesmarowania.
« Ostatnia zmiana: 02 Lutego 2012, 21:42:02 wysłana przez piotrek0804 »

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Lokomotywa SU46.
« Odpowiedź #11 dnia: 02 Lutego 2012, 21:33:53 »
No to widzisz to nie jest normalna sytuacja tylko awaryjna. Takie sytuacje możesz mieć też w Gagarze czy Tamarze, że też trzeba biegać po szafie i kombinować.

Offline Rudzik

  • Wiadomości: 2028
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 104
Odp: Lokomotywa SU46.
« Odpowiedź #12 dnia: 03 Lutego 2012, 20:02:21 »
Trochę uprościłem proces uruchamiania, bardziej zbliżone do Symkowych realiów i wystawiłem poniżej:

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2416
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 172
Odp: Lokomotywa SU46.
« Odpowiedź #13 dnia: 03 Lutego 2012, 20:20:53 »
Z grubsza przeczytałem co tam naskrobałeś.  Jedno pytanie mi się nasuwa. Czemu to ma służyć? Bo jeśli ma to być przyszłościowa instrukcja uruchomienia lokomotywy to nie wiem jak dużych zmian w programie wymagałoby to abyś sprawdzał poziom oleju w regulatorze obrotów, czy żeby podgrzewać wodę w układzie przed uruchomieniem ;)
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline kurak303E

  • Wiadomości: 267
  • PKP Intercity, Gdynia - kurs maszynistowski :)
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Lokomotywa SU46.
« Odpowiedź #14 dnia: 03 Lutego 2012, 20:21:06 »
Cytuj
2. Wskazanie przełącznikiem pompy paliwa (I lub II) do uruchomienia

To nie jest przełącznik pompy, tylko nastawnik rozruchowy, można go przestawić tylko na nastawniku głównym i kierunkowym na 0. Ma 4 pozcyje - 0, RI, czyli rozruch lokomotywy sterującej z baterii akumulatorów, RII czyli start lokomotywy sterowanej z baterii i W, czyli start z zewnętrznego źródła zasilania. Na chyba wszystkich SU45 i 46 pompa paliwa jest połączona z przyciskiem START i po naciśnięciu ów przycisku załącza się automatycznie. Niektórzy (jak np ja) wolą ją załączyć chwilę wcześniej ręcznie.

Start SU45 bez ręcznego włączania pompy paliwa. Słychać, że po wciśnięciu START zanim zamkną się styczniki rozruchowe, automatycznie załącza się pompka.


To samo w SU46:


PS - mechanik się pomylił, "pompę olejową" miał na myśli na 100%.

Jeśli chcesz krok po kroku, to proszę bardzo. SU45, ale rozruch SU46 jest identyczny. W końcu to w zasadzie to samo.:


Czyli
1. Sprawdzasz olej, paliwo, blablablablabla itp, załączasz batki
2. Nastawnik rozruchu na I
3. Pompka olejowa. Jeśli lokomotywa zimna, potrzymać z minutę, jeśli ciepła wystarczy chwilę
4. Pompa paliwa i START (lub od razu START). I tu jest mały szkopuł, bo na SU45 i 46 trzeba przycisk trzymać do momentu, kiedy silnik załapie. Ważne jest również aby nie trzymać przycisku za długo. Ponoć szczególnie SU46 jest podatna na spalenie styczników rozruchowych z powodu za długiego naciskania przycisku START.
5. Silnik ruszył, pracuje na jałowych równo, nie gaśnie, jest ładowanie. Sprężarka w SU45 startuje mechanicznie wraz z wałem silnika. W SU46 silnik elektryczny załącza się automatycznie. Nastawnik rozruchowy na 0 i dajemy kierunek.
6. Włączamy wentylatory silników trakcyjnych w grupach po 3, dwoma heblami impulsowymi. I to jest również jakby włącznik sterowania. Jak widać na powyższym filmiku wystarczy wyłączyć wentylatory, aby bawić się do woli nastawnikiem i obrotami.
7. Popełniamy, włączamy reflektory i lokomotywa jest gotowa do pracy.

Odnośnie ciekawostek w SU46, myślę, że mogę bezpiecznie tu wrzucić moje 2 niepubliczne filmy. Pierwszy odnośnie sterowania i wentylatorów. Przewińcie do 6:15 i zobaczycie walnięcie wentylatorów i jeden z możliwych defektów lokomotywy SU46 :) Efektem był 10 minutowy postój w polu, bo trzeba było otworzyć szafę WN, gasząc najpierw silnik spalinowy, co przy takiej zimie jest niebezpieczne, bo zaraz gęstnieje paliwo w przewodach i może być problem ze startem. A jeśli nie odpali, to góra godzina i woda rozpieprzy blok silnika (taką śmierć poniosła m.in SU45-183 i chyba SU45-147). Dlatego zimą nie raz lokomotywa pracuje kilka dni pod rząd. Mechanik nie gasi silnika nawet do tankowania! Ale tu się całe szczęście udało.


cd tego filmu to już publiczny start od wewnątrz :):


I na koniec start SU46 i test prądnicy grzewczej, w która nie działała w trasie, a problem okazał się ostatecznie błahy.. :)


Jakieś pytania? Nie uważam się za jakiegoś speca od SU45 i SU46, ale trochę się na nich najeździłem (i dalej jeżdżą :)), co wiem, to napiszę.
« Ostatnia zmiana: 03 Lutego 2012, 20:24:50 wysłana przez kurak303E »
Lubię SU45 :) Zapraszam na mój kanał, głównie o SU45 na YT - http://www.youtube.com/user/Gryszaq oraz Ełcką Galerię Kolejową - www.elkgk.cba.pl

Offline Rudzik

  • Wiadomości: 2028
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 104
Odp: Lokomotywa SU46.
« Odpowiedź #15 dnia: 03 Lutego 2012, 20:31:54 »
Prywatnych filmików i tak nie można oglądać. Nie masz czasem tak, że tylko Ty oglądasz? Bo jest chyba taka opcja, że także mogą ci, co mają link.

Offline kurak303E

  • Wiadomości: 267
  • PKP Intercity, Gdynia - kurs maszynistowski :)
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Lokomotywa SU46.
« Odpowiedź #16 dnia: 03 Lutego 2012, 20:54:10 »
A, zapomniałem przestawić. Teraz są niepubliczne. Działa?
Lubię SU45 :) Zapraszam na mój kanał, głównie o SU45 na YT - http://www.youtube.com/user/Gryszaq oraz Ełcką Galerię Kolejową - www.elkgk.cba.pl

Offline szogun

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 5636
  • Nie matura a chęć szczera zrobi z Ciebie oficera!
    • Zobacz profil
    • szogun Studio
  • Otrzymane polubienia: 573
Odp: Lokomotywa SU46.
« Odpowiedź #17 dnia: 03 Lutego 2012, 20:55:58 »
Działa. Fajny materiał na RP1 z tej 004 :)
« Ostatnia zmiana: 03 Lutego 2012, 21:02:17 wysłana przez szogun »
Skoro kot robi MIAU czyli miauczy, to dlaczego pies szczeka a nie hauka?
Informacje o trwających pracach -> facebook.com/szogunstudio

Offline kurak303E

  • Wiadomości: 267
  • PKP Intercity, Gdynia - kurs maszynistowski :)
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Lokomotywa SU46.
« Odpowiedź #18 dnia: 03 Lutego 2012, 21:17:42 »
Chcesz to bierz. Tylko jak dostanę telefon od mechanika, że mogę się pokazywać na stacji, to znajdę i urwę ryja! XD
Lubię SU45 :) Zapraszam na mój kanał, głównie o SU45 na YT - http://www.youtube.com/user/Gryszaq oraz Ełcką Galerię Kolejową - www.elkgk.cba.pl

Offline Rudzik

  • Wiadomości: 2028
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 104
Odp: Lokomotywa SU46.
« Odpowiedź #19 dnia: 03 Lutego 2012, 21:25:50 »
Tu tak apropo ogrzewania, dla tych, którzy nie mają tych książek (tylko czynności w kabinie).
Włączenie ogrzewania w lokomotywie:
Przy włączaniu ogrzewania w lokomotywie należy:
— nastawnik główny ustawić w pozycję 0
— włączyć PRZEŁĄCZNIK OGRZEWANIA POCIĄGU PO, znajdujący się na pulpicie maszynisty, na jeden z poziomów ogrzewania. Silnik spalinowy przejdzie z obrotów biegu jałowego na obroty 1098 min-1
Jednocześnie zaświeci się lampka ZADZIAŁANIE PRZEKAŹNIKA RÓŻNICOWEGO OGRZEWANIA
— nacisnąć wyłącznik impulsowy DOO ODBLOKOWANIE PRZEKAŹNIKA NADNAPIĘCIOWEGO I OGRZEWANIA (nastawnik główny w tym czasie znajduje sie w pozycji 0). Zgaśnie lampka ZADZIAŁANIE PRZEKAŹNIKA RÓŻNICOWEGO OGRZEWANIA oraz zaświeci się po 15 s lampka ZAŁĄCZONE OGRZEWANIE
— napięcie prądnicy ogrzewczej powinno odpowiadać wartości poziomowi ogrzewania wybranemu przełącznikiem PO. Poziomy ogrzewania są następujące: 2100 V +/- 10%, 2400 V +/- 10%, 2700 V +/- 10%, 3000 V +/- 10% i 3300 V +/- 10%. Wybór poziomu ogrzewania jest możliwy na każdej pozycji nastawnika głównego NG. Odpowiedni poziom ogrzewania maszynista dobiera w zależności od wymaganego stopnia ogrzewania, jak i od potrzeb trakcyjnych lokomotywy
— po włączeniu ogrzewania w czasie ruszania zamknie się stycznik pozycji wstępnej SP4, włączając dodatkowy opór w obwodzie wzbudzenia prądnicy głównej. Niedopuszczalne jest dokonywanie rozruchu podczas jazdy awaryjnej lokomotywy (wyłączone trzy silniki trakcyjne) i z włączonym ogrzewaniem pociągu.
Wyłączenie ogrzewania:
Wyłączenie ogrzewania powinno sie odbywać w odwrotnej kolejności niż włączanie. Tak więc po zatrzymaniu lokomotywy należy:
— PRZEŁĄCZNIK OGRZEWANIA POCIĄGU PO przestawić w pozycję wyłączoną. Obroty silnika spalinowego zmaleją do obrotów biegu jałowego, zaświeci się lampka ZADZIAŁNIE PRZEKAŹNIKA RÓŻNICOWEGO OGRZEWANIA oraz zgaśnie lampka ZAŁĄCZANIE OGRZEWANIA
W celu zamierzonego wyłączenia ogrzewania pociągu w czasie jazdy należy nastawnik główny cofnąć do pozycji 0 i PRZEŁĄCZNIK OGRZEWANIA POCIĄGU PO ustawić w pozycję 0. Wyłączenie ogrzewania może nastąpić również wskutek zadziałania urządzeń zabezpieczających.

Offline kurak303E

  • Wiadomości: 267
  • PKP Intercity, Gdynia - kurs maszynistowski :)
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Lokomotywa SU46.
« Odpowiedź #20 dnia: 03 Lutego 2012, 21:38:18 »
Gdyby tak się stosować do wszystkich przepisów i instrukcji w 100%, to każdy pociąg miałby godzinę w plecy. Mufę ogrzewania np powinna się łączyć przy wyłączonym silniku spalinowych, ale w praktyce nikt nigdy tego nie robił i nie robi. W praktyce to wygląda tak. Przełącznika grzania na 1, hebelek różnicowego i sru w nastawnik do oporu, bez czekania na załączenie. Jak wejdzie grzanie, tylko dobija się piątego poziomu. Raczej zawsze się jedzie z piątym, aby wagony były dobrze grzane. A wyłącza się na pozycji. Iledziesiąt, czy nawet ileset razy wyłączaliśmy grzanie, zawsze na pozycji. Przykładowo jak zadziała różnicowy i wyrzuci grzanie, tylko się na moment schodzi do zera, aby wyłączyć różnicowy i z powrotem na pozycję.
Lubię SU45 :) Zapraszam na mój kanał, głównie o SU45 na YT - http://www.youtube.com/user/Gryszaq oraz Ełcką Galerię Kolejową - www.elkgk.cba.pl

Offline Rudzik

  • Wiadomości: 2028
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 104
Odp: Lokomotywa SU46.
« Odpowiedź #21 dnia: 03 Lutego 2012, 23:36:12 »
Teoretycznie w tym podłączaniu kabla na wagony to chodzi w sumie tylko o BHP. Napięcia na nim nie ma, bo prądnica nie daje, ale to tak, żeby było bezpieczniej.

  Dodano: 04 Lutego 2012, 12:13:27
Uruchamianie SU45/SU46 w symulatorze MaSzyna.

1. Shift + J - Załączenie baterii (brak przełącznika na pulpicie)
2. Shift + O - Załączenie pompy oleju hebelkiem impulsowym
3. Shift + P - Załączenie pompy paliwa hebelkiem impulsowym (zgaśnie lampka POMPA PALIWA)
4. Shift + M - Start silnika spalinowego (przycisk impulsowy START) - zwłoka ok 1-2 sekund z przymusem trzymania do tego czasu przycisku, odgłos łapiącego stycznika, start silnika, po osiągnięciu obrotów jałowych samoczynny start sprężarki i wyłączenie pompy oleju.
5. Shift + X - Załączenie silników wentylatorów silników trakcyjnych 1-3 i 4-6 jednocześnie, dwoma hebelkami impulsowymi, ze zwłoką ok sekundy i odgłosem łapiącego stycznika (zapalenie się lampki PRACA WENTYLATORÓW SILNIKÓW TRAKCYJNYCH)
6. D/R - Ustalenie kierunku jazdy lokomotywy, zapali się lampka OTWARTYCH STYCZNIKÓW LINIOWYCH, gasnąca na pozycji nastawnika jazdy innej niż 0.
7. Num4 - Nastawnik hamulcowy ustawić w pozycję JAZDY
8. Num6 - Odhamowanie samej lokomotywy / NumDel - odhamowanie składu
9. Shift + Y,U,I - Światła czołowe


Zmiana kabiny.

1. D/R - Kierunek jazdy na 0.
2. x - Wyłączenie silników wentylatorów silników trakcyjnych 1-3 i 4-6 jednocześnie hebelkiem impulsowym ZATRZYMANIE WENTYLATORÓW.
3. y,u,i - Wyłączenie świateł czołowych
4. Home / End - Przejście do drugiej kabiny
5. Shift + X - Załączenie silników wentylatorów silników trakcyjnych 1-3 i 4-6 jednocześnie, dwoma hebelkami impulsowymi, ze zwłoką ok sekundy i odgłosem łapiącego stycznika (zapalenie się lampki PRACA WENTYLATORÓW SILNIKÓW TRAKCYJNYCH)
6. D/R - Ustalenie kierunku jazdy lokomotywy, zapali się lampka OTWARTYCH STYCZNIKÓW LINIOWYCH, gasnąca na pozycji nastawnika jazdy innej niż 0.
7. Num4 - Nastawnik hamulcowy ustawić w pozycję JAZDY
8. Num6 - Odhamowanie samej lokomotywy / NumDel - odhamowanie składu
9. Shift + Y,U,I - Światła czołowe


Załączenie ogrzewania

1. Nastawnik jazdy na pozyjcę 0
2. Shift + . - Następna pozycja 6-pozycyjnego pokrętła wyboru siły ogrzewania (0 - wyłączone, 1-5 załączone), zapalenie się lampki ZADZIAŁANIE PRZEKAŹNIKA RÓŻNICOWEGO OGRZEWANIA, i wejście silnika spalinowego na 1100 obr/min.
3. Shift + H - Załączenie ogrzewania hebelkiem impulsowym - zgaśnięcie lampki ZADZIAŁANIE PRZEKAŹNIKA RÓŻNICOWEGO OGRZEWANIA i po 15 sekundach zapalenie się lampki ZAŁĄCZONE OGRZEWANIE z jednoczesnym wskazaniem na woltomierzu prądnicy ogrzewczej wcześniej nastawionej mocy ogrzewania.
3. Shift + , - Poprzednia pozycja 6-pozycyjnego pokrętła wyboru siły ogrzewania (0 - wyłączenie i zejście silnika z 1100 obr/min do jałowych, zgaśnięcie lampki ZAŁĄCZONE OGRZEWANIE, spadek napięcia na woltomierzu prądnicy ogrzewczej na 0)


Unieruchomienie lokomotywy

1. Nastawnik jazdy na pozycję 0
2. D/R - Kierunek jazdy na 0
3. Krótka praca silnika w celu jego schłodzenia (jak ktoś chce)
4. x - Wyłączenie silników wentylatorów silników trakcyjnych 1-3 i 4-6 jednocześnie hebelkiem impulsowym ZATRZYMANIE WENTYLATORÓW.       
5. m - Wyłączenie silnika spalinowego
6. Shift + O - Załączenie pompy oleju hebelkiem impulsowym, która powinna pracować przez pewien czas, ułatwiając stopniowe i równomierne ochłodzenie silnika (jak ktoś chce)
7. o - Wyłączenie pompy oleju
8. j - Wyłączenie baterii     



Taka moja propozycja, może coś z ego da się zrealizować;)

  Dodano: 04 Lutego 2012, 18:36:48
A jeśli chodzi o uruchamianie lokomotyw ST43, SM42 i ST44, przestudiowałem rozdziały o ich uruchamianiu i proponowana przeze mnie klawiszologia jest w pełni kompatybilna.
« Ostatnia zmiana: 04 Lutego 2012, 18:36:48 wysłana przez Kacu »

Offline kurak303E

  • Wiadomości: 267
  • PKP Intercity, Gdynia - kurs maszynistowski :)
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Lokomotywa SU46.
« Odpowiedź #22 dnia: 04 Lutego 2012, 23:11:10 »
Fajnie, super... to teraz wprowadź to w życie ;p

Co do zmiany kabiny - nie musisz wyłączać wentylatorów.
Lubię SU45 :) Zapraszam na mój kanał, głównie o SU45 na YT - http://www.youtube.com/user/Gryszaq oraz Ełcką Galerię Kolejową - www.elkgk.cba.pl

Offline Rudzik

  • Wiadomości: 2028
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 104
Odp: Lokomotywa SU46.
« Odpowiedź #23 dnia: 05 Lutego 2012, 12:57:02 »
Ja dałem tylko propozycję klawiszologii w ewentualnych modyfikacjach EXE. Mam nadzieję, że z tego skorzystają;)

  Dodano: 05 Lutego 2012, 22:33:18
Cytuj
Co do zmiany kabiny - nie musisz wyłączać wentylatorów.
Masz rację, teraz zauważyłem, bo wentylatory sa hebelkami impulsowymi włączane, które nie pozostają w górze:)

  Dodano: 06 Lutego 2012, 22:57:26
A powiedz mi jeszcze, @Kurak303E, czy praca turbin jest w tej lokomotywie zależna od obciążenia składu, czy tylko od obrotów silnika? Chodzi mi, czy na lekkim składzie mniej je słychać na tych samych pozycjach, jak na ciężkim towarowym?
« Ostatnia zmiana: 06 Lutego 2012, 22:57:26 wysłana przez Kacu »

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Lokomotywa SU46.
« Odpowiedź #24 dnia: 07 Lutego 2012, 08:28:46 »
Powinno być słychać tak samo bo na danej pozycji nastawnika silnik ma stałe obciążenie. No chyba że dochodzimy do momentu kiedy prądnica osiąga maksymalne napięcie wtedy już regulator wzbudzania nie może odpowiednio dociążyć silnika wiec ogranicza dawkę paliwa.

Offline kurak303E

  • Wiadomości: 267
  • PKP Intercity, Gdynia - kurs maszynistowski :)
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Lokomotywa SU46.
« Odpowiedź #25 dnia: 07 Lutego 2012, 16:12:03 »
Z tego co zauważyłem, da się odróżnić, kiedy lokomotywa ma więcej na haku, a kiedy mniej. Ale praca turbosprężarki zależy od wielu czynników, po pierwsze od samej lokomotywy. Szczególnie po tylu latach każda SU46 jeździ po prostu inaczej. Dalej, w samej lokomotywie to, jakie obciążenie będzie miał silnik "zadane" przez prądnicę zależy od podparcia boczników na różne sposoby. Ostatnio prowadziłem tego samego dwoma różnymi technikami. Za pierwszym razem 2 boki były podparte non stop, od pierwszej pozycji, a 3 i 4 wchodziły na 7. Kilka godzin później już z innych mechanikiem boki 1 i 2 wchodziły dopiero na 6 pozycji, a 3 i 4 prawie razem przy 50km/h. Przykład ciekawy. Mój stary film:



Przewińcie do 7 minuty. Słychać, że silnik pracuje na obrotach, ale dość lekko. Nagle bez dotykania czegokolwiek obroty w dół, turbo mało nie odleci, silnik dostaje potężne obciążenie. Boki podparte, nawet na towarze, bo 010 ma to do siebie, że w ogóle boczniki nie chcą wchodzić przy pracy serwomotora.

Teraz porównanie. Fakt, że z dwóch różnych lokomotyw, ale to się sprawdza. Słuchajcie turbosprężarki. Po obrotach słychać wyraźnie, że są mniej więcej te same, zatem 9 pozycja nastawnika. Towar i pośpiech ze 2x lżejszy.




Wyraźnie słychać, że turbo pracuje dużo "niżej" z pośpiechem. Inny przykład na tej samej lokomotywie. SU46-004 i 10 pozycja nastawnika (wyżej się nie jeździ, przynajmniej nie u nas) Tu już nawet obroty są inne w przypadku towara i pośpiecha.:


Lubię SU45 :) Zapraszam na mój kanał, głównie o SU45 na YT - http://www.youtube.com/user/Gryszaq oraz Ełcką Galerię Kolejową - www.elkgk.cba.pl

Offline Rudzik

  • Wiadomości: 2028
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 104
Odp: Lokomotywa SU46.
« Odpowiedź #26 dnia: 07 Lutego 2012, 19:32:52 »
No to mi rozjaśniłeś, dzięki. Bo mimo wiedzy z zakresu silników spalinowych i elektryki (może za małej) zastanawiałem się nad tym.

Offline kolejarz LHS

  • Wiadomości: 200
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Lokomotywa SU46.
« Odpowiedź #27 dnia: 08 Lutego 2012, 00:05:39 »
Obroty obrotami, ale tu też dużo zależy od dawki paliwa. Jak jest np. 1000rpm lekkim gazem, to turbo kręci spokojnie. Ale jak już przy tych samych obrotach będzie pełna dawka paliwa, to jednocześnie jest więcej spalin i turbo się szybciej kręci i więcej ładuje.
Zóo i vystempeq' są w każdym z nas; nie pozwól by kierowały Tobą!
pozdro !1

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Lokomotywa SU46.
« Odpowiedź #28 dnia: 08 Lutego 2012, 07:39:36 »
Ale zobacz, że w większości spalinówek regulator na danej pozycji utrzymuje stałe obroty i stała dawkę paliwa . Jeżeli obroty np maleją bo rośnie obciążenie silnika to oczywiście regulator zwiększa dawkę ale jednocześnie obniża wzbudzanie do momentu jak obciążenie spadnie do takiej wartości że dawka paliwa wróci do ustalonego poziomu. Przy spadku obciążenia wszystko dzieje się w odwrotnej kolejności.

Offline kurak303E

  • Wiadomości: 267
  • PKP Intercity, Gdynia - kurs maszynistowski :)
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Lokomotywa SU46.
« Odpowiedź #29 dnia: 08 Lutego 2012, 22:15:51 »
Wszystko zależy od dawki paliwa, która jest dyktowana obciążeniem prądnicy głównej. Kiedyś chciałem nagrać na postoju różne obroty silnika. No niestety jest to "oszukiwanie", bo naturalnie silnik nie dostaje odpowiedniego obciążenia i ani nie klekocze, ani nie schodzi z obrotów efektownie, o pracy turbo nie wspominając. Btw moja ostatnia seria jazd.



Przy okazji. Od dziś już jestem oficjalnie z Północnym Zakładzie Intercity :D
Lubię SU45 :) Zapraszam na mój kanał, głównie o SU45 na YT - http://www.youtube.com/user/Gryszaq oraz Ełcką Galerię Kolejową - www.elkgk.cba.pl