Autor Wątek:  Semafory  (Przeczytany 98598 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Mannerheim

  • Wiadomości: 106
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Semafory
« Odpowiedź #60 dnia: 30 Sierpnia 2011, 10:43:46 »
A teraz ciekawostka jaki sygnał wskazuje semafor ?
Sygnał wątpliwy (czyli należy się zatrzymać i żądać od dyżurnego wyjaśnień).

Chociaż u nas i tak się przejedzie - magia radia i uspokajającego głosu "Możesz śmiało jechać"...
W Polsce w ogóle nie dba się o sygnalizację kształtową - porównajcie sobie nasz kraj i Niemcy pod tym względem. Przepaść.

Offline MuNiO

  • Wiadomości: 444
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Semafory
« Odpowiedź #61 dnia: 30 Sierpnia 2011, 10:48:10 »
Ja tu widzę dwa semafory - drugi zasłonięty pierwszym...

Tarcza manewrowa stoi na torze obok.

Offline Niebugoclaw

  • Wiadomości: 1222
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 10
Odp: Semafory
« Odpowiedź #62 dnia: 30 Sierpnia 2011, 10:50:40 »
Tarcza manewrowa stoi na torze obok.
A obok niej spietafor.

Offline Siecool

  • Deweloper
  • Wiadomości: 983
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 233
Odp: Semafory
« Odpowiedź #63 dnia: 30 Sierpnia 2011, 18:52:36 »
Siecool - spoko, sypnij groszem to wszystko będzie można wymienić :) Dlatego też to nie jest realne ot tak na kiwnięcie palcem. Są przegięcia w tym temacie (jak np. sygnały z lat 50ych, 60ych do tej pory występujące), jednak dziś jest taka mentalność - nie ma kasy, to odkładamy. A takie zmiany są robione głównie przy modernizacjach. Na to trzeba robić przetargi itd... Pracownicy PLK mogą tylko naprawiać/wymieniać w ramach bieżącego utrzymania.
Ja to rozumiem, ale róbmy chociaż kroki w dobrą stronę. A tymczasem wracając do mojego semafora ze zdjęcia, bo zapomniałem wspomnieć: rzeczony semafor ma układ komór pcpb. Dlaczego w takim razie s5 podaje się dolną komorą?

Offline AtapiCl

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4426
    • Zobacz profil
    • O warszawskiej części linii kolejowej nr 7 Warszawa – Lublin i nie tylko ;)
  • Otrzymane polubienia: 212
Odp: Semafory
« Odpowiedź #64 dnia: 30 Sierpnia 2011, 19:02:01 »
A dlaczego miałoby nie być dolną? Bo nie było takich wymogów :) I nadal nie ma. A przerabianie istniejących jest nierealne (jeśli mowa o jednej wielkiej akcji - takie rzeczy robi się przy modernizacjach).

Offline Tyrystor

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 530
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Semafory
« Odpowiedź #65 dnia: 30 Sierpnia 2011, 20:31:30 »
Póki jest wątek to zapytam. Czym się różni tarcza manewrowa od tarczy zaporowej?

Offline matek123

  • Moderator
  • Wiadomości: 6139
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2097
Odp: Semafory
« Odpowiedź #66 dnia: 30 Sierpnia 2011, 20:38:50 »
Tarcza manewrowa dotyczy tylko przebiegów manewrowych, a zaporowa obowiązuje i przebiegi manewrowe i pociągowe.
Poszukuję zdjęć na tekstury pociągów sieciowych. Szczególnie platform z pomostami.

Offline Mutopompka

  • Wiadomości: 1155
  • Na IRC-u SPRĘŻAREK vel. tyqtyqtyq
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Semafory
« Odpowiedź #67 dnia: 30 Sierpnia 2011, 21:01:42 »
@Tyrystor: Zajrzyj do E-1, rozdział 2, paragraf 6 - Tarcze zaporowe
E-1, rozdział 2, paragraf 7 - sygnalizacja manewrowa

Offline Paul

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 523
    • Zobacz profil
    • Beskidzka Strona Kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Semafory
« Odpowiedź #68 dnia: 31 Sierpnia 2011, 21:57:26 »
Jak już jesteśmy przy tarczach rozrządowych - czy ktoś wie o istniejących gdzieś takich tarczach ale mechanicznych? Poza tą znaną z Gliwic (o ile jeszcze istnieje...). Działającej pewnie nie ma już żadnej, ale może zachowały się jeszcze gdzieś pojedyncze, w miarę kompletne egzemplarze?

Nie wiem czy nadal stoi, ale jedna stała w Węglińcu, a niedaleko niej pozostałości dźwigni sygnałowej.

Jeżeli chodzi o świetlne Tr, to jest ich dużo na stacjach rozrządowych.

2. Czy należy interpretować tą Tm jako granicę przetaczania czy pełni ona normalną pracę manewrową? I przy okazji jak zachowuje się ona podczas manewrów?

Pełni funkcję granicy przetaczania (ewentualna dalsza jazda tylko na radio), a podczas manewrów zachowuje się tak, że cały czas wyświetla niebieskie :)

Od dołu : biała i zielona.
Co w takim razie za zadanie ma pokazywać zielona? :)

S2. Ten semafor wyświetla S2, S5 lub S13.

A teraz ciekawostka jaki sygnał wskazuje semafor?

Większą ciekawostką jest semafor kształtowy z W24 przy torze lewym...

Cytuj
Czyli Reda - Hel i Chabówka - Zakopane(?) ?
Nie jestem w stanie stwierdzić czy i od kiedy jakieś konkretniejsze przykłady sterowanie zdalnie nie mają SBL (a są takie).

Generalnie rzecz biorąc przy zdalnym sterowaniu nie ma zastosowania tradycyjna blokada półsamoczynna ze wzrokowym stwierdzaniem SKP - niezajętość toru musi być kontrolowana automatycznie. Można to rozwiązać budując SBL (która wyposażona jest zawsze w urządzenia kontroli niezajętości toru - zwykle obwody torowe) lub wyposażając blokady półsamoczynne w liczniki osi, służące do stwierdzania wjazdu pociągu w całości. Istnieją również blokady półsamoczynne z kontrolą niezajętości szlaku obwodami torowymi, jednak obwody takie mają ograniczoną długość - rozwiązanie takie nadaje się tylko do krótkich szlaków. Przy zastosowaniu liczników osi/obwodów torowych zwolnienia blokady dokonuje dyżurny lub następuje ono samoczynnie - w takim przypadku blokada taka funkcjonalnie nie różni się od jednoodstępowej SBL.

Gdy budowano NZS Otwock (lata 50/60 - był to prototyp zdalnego sterowania na PKP, zupełnie inne technologie - nie było wtedy systemów komputerowych), nie znano liczników osi, natomiast obwody torowe nie nadawały się do kontroli niezajętości całego szlaku i zapewne dlatego zastosowano SBL z podziałem na odstępy.

Współcześnie na odcinkach jednotorowych stosuje się raczej liczniki osi. W LCS Żywiec na szlakach Łodygowice - Żywiec i Żywiec - Węgierska Górka zastosowano liczniki osi bez blokad liniowych - te trzy stacje traktowane są przez system jako jeden okręg nastawczy - natomiast na pozostałych szlakach funkcjonują zmodyfikowane blokady Eap z licznikami osi, działające samoczynnie. LCS Władysławowo prawdopodobnie także ma blokady Eap z licznikami osi, natomiast na odcinku Chabówka - Zakopane nie ma żadnego systemu zdalnego sterowania.
automatyka sterowania ruchem kolejowym rox
www.isdr.pl | www.bsk.isdr.pl | pokrzesik.wytnij@gmail.com

Offline Pawel T.

  • Wiadomości: 57
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Semafory
« Odpowiedź #69 dnia: 09 Września 2011, 16:00:22 »
Póki temat żyje...

Jak zachowa się jednokomorowa tarcza ostrzegawcza ostrzegająca przed pięciokomorowym semaforem wjazdowym na stację, gdy na semaforze podamy sygnał S2 bądź S5?

(tego można nie czytać - opis realnej sytuacji)
Na linii 55 Sokołów Podl. - Siedlce wjazdu na stację Siedlce pilnuje 5-cio komorowy semafor wjazdowy. Za semaforem mamy rozjazd. W prawo odchodzi tor prowadzący przez wszystkie tory stacji, którym możemy zjechać na każdy z nich. Natomiast prosto tor jest zamknięty tarczą D0 a wędruje bezpośrednio do peronu 1, za którym stoi 5-cio komorowy semafor. Dalej mamy tor powrotny do torów szlakowych i tory manewrowe. Ale mniejsza z tym. Wróćmy do semafora wjazdowego na stację. Pociągi zdawcze wjeżdżające od strony Sokołowa Podlaskiego zatrzymują się przed semaforem, zgłaszają przyjazd, następnie dostają S13, i gdzieś tam sobie zjeżdżają jadąc po zwrotnicy "na iglicę" a więc na bok.
(koniec opisu)

Teraz pytanie z serii "co by było gdyby".

Gdybyśmy ułożyli przebieg pociągu tak, aby wjechał nam bezpośrednio na tor 10 peron 1 (a więc na każdej zwrotnicy prosto) aż do semafora za peronem wskazującego "stój!", semafor wskazałby nam sygnał S5. Naturalne rozumowanie.
Tarcza ostrzegawcza przed semaforem wskazałaby nam wtedy światło koloru zielonego.

Pytanie jest następujące: jak to możliwe że przed pięciokomorowym semaforem wjazdowym na którym istnieje możliwość podania sygnału S2 i S5 czyli jazda z największą dopuszczalną prędkością stoi tarcza ostrzegawcza jednokomorowa posiadająca tylko komorę koloru zółtego?

"Póki", poza tym drobne poprawki interpunkcji
ABu
« Ostatnia zmiana: 09 Września 2011, 16:09:52 wysłana przez ABu »

Offline matek123

  • Moderator
  • Wiadomości: 6139
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2097
Odp: Semafory
« Odpowiedź #70 dnia: 09 Września 2011, 16:11:38 »
Najprawdopodobniej nie ma przewidzianego przebiegu bez zatrzymywania.
Poszukuję zdjęć na tekstury pociągów sieciowych. Szczególnie platform z pomostami.

Offline AtapiCl

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4426
    • Zobacz profil
    • O warszawskiej części linii kolejowej nr 7 Warszawa – Lublin i nie tylko ;)
  • Otrzymane polubienia: 212
Odp: Semafory
« Odpowiedź #71 dnia: 09 Września 2011, 18:03:25 »
To, że jest 5 komór, nie oznacza że każda z nich jest używana na chwilę obecną (bo przecież ta linia nie kończyła się tutaj, nieprawdaż?).  I jeszcze jedno - to, że wjeżdżamy na wprost wcale nie znaczy, że będziemy mieć S5. Równie dobrze może być S13, jeśli np. odległość między wjazdowym a wyjazdowym jest mniejsza niż wymagana...

Offline Mannerheim

  • Wiadomości: 106
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Semafory
« Odpowiedź #72 dnia: 09 Września 2011, 18:05:29 »
Wystarczy przyjrzeć się tabliczce z nazwą semafora - najprawdopodobniej będzie miała w indeksie cyfrę 2.

Offline MasterYoda

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 839
  • Mistrz ściemy, Pan Andrzej.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 71
Odp: Semafory
« Odpowiedź #73 dnia: 14 Września 2011, 20:39:46 »
Codziennie wracając ze szkoły (wzdłuż torowiska) mijam taką oto tablice (w załączniku). Co ona oznacza? W przepisach E1 nie napotkałem takowej. Jeśli słabo widać: jest to czarna litera "T" na prostokątnej tablicy z czarną obwódką.
Panie Darku, my też możemy prosić?

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6313
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 343
Odp: Semafory
« Odpowiedź #74 dnia: 14 Września 2011, 20:45:41 »
To jest puszka z telefonem albo gniazdkiem telefonicznym. Były one używane na liniach przed wprowadzeniem radia. W razie potrzeby można było się przy takiej zatrzymać (albo dojść do najbliższej) i zadzwonić do dyżurnego.
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline kolejarzJJ

  • Wiadomości: 6
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Semafory
« Odpowiedź #75 dnia: 14 Września 2011, 21:18:54 »
Witam. Co do omawianej sytuacji, gdy semafor 5-cio komorowy jest osłaniany przez tarczę 1-komorową, jest tak w Bydgoszczy. Wjeżdżając na Główną z Maksymilianowa nawet na tor 12 (na wprost), zawsze jest podawany na wjazdowym S13. Pozdrawiam.

Offline Paczkuś

  • Wiadomości: 433
  • Mój nick się odmienia przez przypadki.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Semafory
« Odpowiedź #76 dnia: 14 Września 2011, 22:10:57 »
Solo oración!

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2416
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 172
Odp: Semafory
« Odpowiedź #77 dnia: 18 Września 2011, 09:43:37 »
Mała ciekawostka ze szlaku. Dzisiaj w nocy miałem dość nietypową sytuację w Łazach (jadąc od strony Dąbrowy Górniczej). Mianowice tarcza ostrzegawcza świeciła zielonym ciągłym światłem a na semaforze do którego ta tarcza się odnosiła miałem sygnał S12 (górne pomarańczowe migające i dolne pomarańczowe standardowo -ciągłe). Zgłosiłem dyżurnej, żeby wezwała automatyków i żeby sprawdzili zależności sygnałowe tarcza - semafor bo coś tu nie gra. Jestem ciekaw czy ktokolwiek się pofatyguje… Ach ta nasza PLKa… ;-)
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline Quark-t

  • Administrator
  • Wiadomości: 3590
  • Automaty liczą...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 47
Odp: Semafory
« Odpowiedź #78 dnia: 18 Września 2011, 23:14:18 »
[OT] To Twój gagar mi tak za oknem po nocy hałasuje? :) [/ot]
Pozdrawiam, dr inż. Quark-t

Offline Patrykos

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4511
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 9
Odp: Semafory
« Odpowiedź #79 dnia: 18 Września 2011, 23:19:50 »
[OT] To Twój gagar mi tak za oknem po nocy hałasuje? :) [/ot]
Przez tą elitarną dzielnicę raczej towary na codzień nie śmigają. :P
Pozdrawiam, Patryk
https://www.facebook.com/WarsztatPatrykosa
Węgrom gratulujemy Ikarusa.

Offline Quark-t

  • Administrator
  • Wiadomości: 3590
  • Automaty liczą...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 47
Odp: Semafory
« Odpowiedź #80 dnia: 19 Września 2011, 00:06:56 »
Zdziwiłbyś się. A do tego relatywnie blisko do linii do Łagiszy, więc wszystko ładnie słychać.
Pozdrawiam, dr inż. Quark-t

Offline EU40

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2206
  • MD Kraków Prokocim
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 397
Odp: Semafory
« Odpowiedź #81 dnia: 19 Września 2011, 16:04:33 »
Stacja Warszawa Wschodnia peron 7 w kierunku wschodnim. Semafor 6-cio komorowy.
Górna komora jest ,,ślepa".
Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę.

Offline Paczkuś

  • Wiadomości: 433
  • Mój nick się odmienia przez przypadki.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Semafory
« Odpowiedź #82 dnia: 20 Września 2011, 07:56:25 »
http://wolf.iiar.pwr.wroc.pl/adi/wiki/images/5/5d/Wrzescie.gif
Cytuj
Co ciekawe - nie ma tutaj semaforów wyjazdowych, a poleceniem wyjazdu ze stacji jest danie sygnału "Nakaz jazdy" przez dyżurnego ruchu.

/ Żuk
« Ostatnia zmiana: 20 Września 2011, 21:18:21 wysłana przez Paczkuś »
Solo oración!

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2416
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 172
Odp: Semafory
« Odpowiedź #83 dnia: 12 Października 2011, 18:34:45 »
Wczoraj wracając z Gdańska natknąłem się na dość nietypowe zestawienie (rzadko spotykane) -semafor świetlny ze wskaźnikiem W21. Jest to semafor wjazdowy do stacji Pszczółki. W MaSzynie mamy coś takiego?
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline adsim

  • Moderator
  • Wiadomości: 3934
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 12
Odp: Semafory
« Odpowiedź #84 dnia: 12 Października 2011, 19:30:17 »
Nie ma. A ten w21 jest podświetlany? Musieli go postawić podczas modernizacji tego odcinka.
(: ɯɐıʍɐɹpzod

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Semafory
« Odpowiedź #85 dnia: 12 Października 2011, 19:31:49 »
Nawet w MaSzynie nie widziałem zestawienia semafora kształtowego z W21. Ten wskaźnik wygląda na podświetlany.

Offline Niebugoclaw

  • Wiadomości: 1222
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 10
Odp: Semafory
« Odpowiedź #86 dnia: 12 Października 2011, 19:37:02 »
Mi również się wydaje, że podświetlany. Jeśli geometria rozjazdów pozwala na jazdę na zboczenie z prędkością 80km/h to tak może być.

Offline Patrykos

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4511
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 9
Odp: Semafory
« Odpowiedź #87 dnia: 12 Października 2011, 19:39:13 »
Tak, ten wskaźnik jest podświetlany. Miałem nawet gdzieś zdjęcie jak świecił przy jeździe na bok.
Pozdrawiam, Patryk
https://www.facebook.com/WarsztatPatrykosa
Węgrom gratulujemy Ikarusa.

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6313
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 343
Odp: Semafory
« Odpowiedź #88 dnia: 12 Października 2011, 20:07:59 »
Wczoraj wracając z Gdańska natknąłem się na dość nietypowe zestawienie (rzadko spotykane) -semafor świetlny ze wskaźnikiem W21. Jest to semafor wjazdowy do stacji Pszczółki.
Jakiś czas temu zapowiadali szersze wykorzystanie W21 w taki sposób, więc będzie tego coraz więcej.
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline Tyrystor

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 530
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Semafory
« Odpowiedź #89 dnia: 12 Października 2011, 20:36:43 »
Dzięki takiemu rozwiązaniu zaoszczędzi się pieniądze, materiały i "oczy mechanika".