- Symulator MaSzyna -
Symulator EU07 (i nie tylko) => Infrastruktura kolejowa => Wątek zaczęty przez: MasterYoda w 06 Sierpnia 2011, 22:46:17
-
Witam.
Po pierwsze to przepraszam za ten nowy wątek ale w "pytanie o semafory" nie moglem nic dodać.
Otóż chodzi mi o semafory sześciokomorowe. Występują one na jednej ze scenerii w PC10 jak i poprzedniej jednak nie potrafię odczytać wskazania. Chodzi o dwa światła zielone jedno na samym dole drugie jako trzecie od dołu. Z tego co powierzchownie szukałem udało mi się wyczytać że takowe semafory były w użyciu zanim wprowadzono migające światła. Mógłby mi ktoś wskazać link do strony opisującej wskazania lub wyjaśnić to na forum?
-
Nie trzeba długo szukać, choćby http://pl.wikipedia.org/wiki/Semafor_%28kolejnictwo%29
-
A jak nie wiesz to najlepiej 40 grzać. Generalnie mechanicy z
górnego śląska też się głowili jak na semaforze jeszcze parę lat temu trzy (!) zielone były w pionie xD
EDIT: Wybaczcie tak to jest jak się za dużo wypije :P Miałem na myśli DOLNY Śląsk.
-
A jak nie wiesz to najlepiej 40 grzać. Generalnie mechanicy z górnego śląska też się głowili jak na semaforze jeszcze parę lat temu trzy (!) zielone były w pionie xD
Wiesz jak pierwszy raz jechałem to tak pomyślałem, że to za dużo zielonego i może bym zwolnił bo lepiej koło S2 przeciągnąć brutto z prędkością 20-40km/h niż o dwa trzy wagony wypaść za S1.
-
Miałem na myśli DOLNY Śląsk.
A dokładniej były one na linii 274 Wrocław- Jelenia Góra.
http://rail.phototrans.eu/13,1079,0.html
-
U mnie na stacji Warszawa Włochy również stoi semafor sześciokomorowy, ale funkcjonuje jako pięciokomorowy tzn. że S2 jest wyświetlany jest 2 drugiej komorze, a S3 (Pomarańczowe?) na trzeciej itd. Czyżby na mojej stacji funkcjonował taki "oryginalny" semafor?
-
Warszawa Włochy :) W lutym dodałem to zdjęcie w innym kontekście: http://eu07.pl/forum/index.php/topic,17607.msg196790.html#msg196790 .
-
S3 to kochany jest migające zielone. Z czasem zmieniono połączenia przekaźników, dodano impulsatory na niektórych stacjach co miało na celu dostosowanie obrazów sygnałowych semaforów do nowej instrukcji. Nieużywane komory zaślepiono bądź olano ;]
-
tzn. że S2 jest wyświetlany jest 2 drugiej komorze, a S3 (Pomarańczowe?) na trzeciej itd.
@Tyrystor polecam zapoznać się z tym http://www.przepisykolejowe.tk/sygnaly/swietlne/
-
Przypominam, że instrukcje Ie-1 oraz Ir-9 są od dłuższego czasu integralną częścią Paczek Całościowych (zarówno 2009, jak i 2010). Znajdują się w katalogu przepisy_kolejowe. Nie trzeba tego szukać w czeluściach internetu :)
-
Co do sygnalizatorów chciałem zapytać. Na bocznicach towarowych stacji Szczecin Dąbie w kierunku Stargardu Szcz. stoją wysokie maszty na czubku których jest platforma ograniczona barierkami a na środku Sześcio-/ośmiobok (nie widziałem dokładnie) z otworami jak w semaforach. Z tego co się domyślam "to coś" już nie działa. Wie ktoś co to za urządzenie?
-
Tarcza rozrządowa.
-
Obsługiwana z dawnej SDA-1 gwoli ścisłości ;)
-
http://kolej.krb.com.pl/ie1/rozdz2.html#7
Na żywo działających Tarcz Rozrządowych jeszcze nie widziałem.
-
Jeszcze trochę ich żyje, i niektóre mają się dobrze.
-
Są takie używane bodajże w Gdyni (chyba gdzieś koło GPF) i w Zajączkowie Tczewskim
-
Są takie używane bodajże w Gdyni (chyba gdzieś koło GPF) i w Zajączkowie Tczewskim
Zgadza się, na GPF za przejazdem na ulicy Puckiej i zaraz przed górką rozrządową na GPE. Nie jestem pewien czy jeszcze w Działdowie takie istnieją. Na Tarnowskich Górach na wszystkich 4 górkach jeszcze są.
-
Są takie używane bodajże w Gdyni (chyba gdzieś koło GPF) i w Zajączkowie Tczewskim
Tak w Zajączkowie są 4 takie tarcze dwie na każdą górkę, lecz długo nie wiedziałem aby ich używali. Nie są w najgorszym stanie te przy ZTB są sprawne, przy ZTC nie wiem.
-
Zaspa Towarowa 2 lub 3 sztuki jeszcze w użyciu
-
Jak już jesteśmy przy tarczach rozrządowych - czy ktoś wie o istniejących gdzieś takich tarczach ale mechanicznych? Poza tą znaną z Gliwic (o ile jeszcze istnieje...). Działającej pewnie nie ma już żadnej, ale może zachowały się jeszcze gdzieś pojedyncze, w miarę kompletne egzemplarze?
-
Poza tą znaną z Gliwic (o ile jeszcze istnieje...).
Istnieje. Stoi w nawet dobrym stanie.
-
Nie powiedziałbym tak:
http://www.kolej.one.pl/index.php?dzial=stacje&id=12910&okno=galeria&&zakres=-1&photoid=55565
-
W Polsce stwierdzenie "w dobrym stanie" ma wiele znaczeń. Skoro stoi, funkcjonuje i nie jest w całości pożarte przez rdzę, można śmiało powiedzieć, że jest w dobrym stanie :D
-
W pełni działające tarcze rozrządowe, ale świetlne można zobaczyć również na górce Kraków Prokocim i to zarówno "zimowej" jak i "letniej". Mechaniczna nie wiem czy jeszcze jest, ale była jeszcze zarośnięta w górce rozrządowej, która już nie istnieje.
-
U mnie na stacji Warszawa Włochy również stoi semafor sześciokomorowy, ale funkcjonuje jako pięciokomorowy tzn. że S2 jest wyświetlany jest 2 drugiej komorze, a S3 (Pomarańczowe?) na trzeciej itd.
Tak mi się coś przypomniało odnośnie sygnalizatorów świetlnych na PLK. Mam kilka ciekawostek z sieci.
1,2) Semafor wjazdowy do stacji Czechowice Płd.
2) Semafor wjazdowy do stacji Czechowice Dz. od Czechowice Płd.
3) Jednokomorowa tarcza manewrowa wysoka (bodajże w Gliwicach na GlA)
4) Hmm… "Wielokomorowa" tarcza ostrzegawcza ToB :D (gdzieś miedzy stacją Wyrzysk Osiek a Bydgoszcz Gł.)
5) Trójkomorowa tarcza ostrzegawcza gdzieś między Cz. Stradom a Herby Stare.
-
Z tych ciekawostek nasuwają się mi dwa pytania:
1. Czy przedstawione To i SBLka skonstruowane są specjalnie na potrzeby danego miejsca, czy są konstrukcjami z "odzysku"? (W moim rozumieniu chodzi mi o to, czy są zaadaptowane z semaforów pełniących niegdyś inne funkcje).
2. Czy należy interpretować tą Tm jako granicę przetaczania czy pełni ona normalną pracę manewrową? I przy okazji jak zachowuje się ona podczas manewrów?
-
Też ma kilka pytań co do tych ciekawostek:
Ad 1. Co wyświetlają w takim przypadku dwie dolne komory? Jedna musi być biał od Sz, a druga?
Ad. 4 Co wyświetlają pozostałe komory i w jaki sposób są wykorzystywane?
Ad 5. j.w. + Czy zostało to odwzorowane w l_61? :D
-
4, 5 — Nic, nie są wykorzystywane.
-
Ad 1. Co wyświetlają w takim przypadku dwie dolne komory? Jedna musi być biał od Sz, a druga?
Od dołu : biała i zielona.
I jeszcze ciekawostka z okolic Warszawy - pięciokomorowe semafory SBL.
-
A u mnie taki fajny semaforek stoi.
-
4, 5 — Nic, nie są wykorzystywane.
To po co są w takim razie takie montowane? Jakieś z odzysku, czy co?
Od dołu : biała i zielona.
Co w takim razie za zadanie ma pokazywać zielona? :)
Chcialbym jeszcze dołączyć się do pytania zadanego przez @chemik35, bo widzę, że nikt nie odpowiedział, a pytania ciekawe. ;)
-
Te sygnalizatory już tam stały. Zlikwidowano posterunek, usunięto odstęp itp. — sygnalizator już stoi, to się tylko przepnie komory i już. Nie trzeba demontować jednego sygnalizatora, dowozić drugiego.
-
To są w większości pozostałości po zlikwidowanych posterunkach w danym miejscu lub pozostałości po starym systemie sygnalizacji (kiedyś nie było świateł pulsujących), gdzie był też inny układ komór.
-
SBL na szlaku jednotorowym? Ma to jakiś sens?
-
Oczywiście, że ma — zwiększa przepustowość szlaku.
-
A gdzie w Polsce takie występują? Bo raczej dużo ich nie ma.
-
Nie wszędzie jest sens + był taki przepis mówiący o tym, że na odcinkach ze zdalnym sterowaniem musi być SBL.
-
Jak lecimy z ciekawostkami, to dodam jeszcze S2 w Chabówce.
-
To mam pytanie co do poniższego "S3". W takiej sytuacji semafor należy interpretować wg komory czy koloru?
-
Jakbyś przejechał taki semafor i na wytłumaczenie miałbyś, że czerwone było nie w tej komorze co powinno to komisja tarzałby się ze śmiechu… Pomimo tego całego bałaganu co panuje na PLK liczy się wyświetlony sygnał. No chyba że powstaną takie cuda gdzie Ie-1 będzie bezradna to traktujemy wtedy taki sygnał jako sygnał wątpliwy.
-
A od kiedy to jeździ się "na układ komór"? Owszem, był przypadek parę lat temu, gdy węglokrady zamienili soczewki, aby zatrzymać pociąg i mechanik widząc czerwone nie tam gdzie trzeba "olał" S1 (pewnie po powiadomieniu nastawni), ale w Ie-1 masz wyraźnie napisane co to jest sygnał stój (czerwone, a nie światło w komorze X od góry/dołu). Prawda?
-
Nie wszędzie jest sens + był taki przepis mówiący o tym, że na odcinkach ze zdalnym sterowaniem musi być SBL.
Czyli masz na myśli LCS-y?
Czyli Reda - Hel i Chabówka - Zakopane(?) ?
-
Czyli masz na myśli LCS-y?
Tak, dawniej to się nazywało UZS (DUN).
Czyli Reda - Hel i Chabówka - Zakopane(?) ?
Nie jestem w stanie stwierdzić czy i od kiedy jakieś konkretniejsze przykłady sterowanie zdalnie nie mają SBL (a są takie).
-
Tak nawiasem mówiąc jedną z przyczyn (fakt, że nie najważniejszą) wykolejenia Flirta na Śląsku było zabałaganione ułożenie świateł w semaforach - maszynista wyjeżdżając z Tychów miał pojedyńcze pomarańczowe w komorze dolnej, następnie w tym Mąkołowcu zatrzymal się blisko semafora i po 23 minutach postoju tamże dostał S10 - niestety górnego zielonego nie dojrzał, wydawało mu się, że widzi to samo co stację wcześniej (S5) i przez to w rozjazd wparował z 118 km/h na liczniku. Jednym z zaleceń Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych po tym wypadku jest "dokonanie analizy w zakresie możliwości ujednolicenia rozmieszczenia komór świetlnych sygnalizatora z masztem biało-czerwonym, z zachowaniem podziału komór światłem czerwonym, tak że pojedyńcze światło poniżej komory światła czerwonego, jeśli świeci samodzielnie, jest sygnałem wątpliwym".
I od razu przypomnę się ze zdjęciem wjazdowego na W-wę Jelonki - nowy semafor na zmodernizowanej i otwartej pod koniec 2009 r. linii. I jak tu nie kochać PLK-i?
-
Tłumaczenie, że pomarańczowe było w innej komorze niż zwykle na innych semaforach jest takim trochę owijaniem w bawełnę. Liczy się "obraz".
I od razu przypomnę się ze zdjęciem wjazdowego na W-wę Jelonki - nowy semafor na zmodernizowanej i otwartej pod koniec 2009 r. linii. I jak tu nie kochać PLK-i?
A co jest tu źle?
-
Jednym z zaleceń Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych po tym wypadku jest "dokonanie analizy w zakresie możliwości ujednolicenia rozmieszczenia komór świetlnych sygnalizatora z masztem biało-czerwonym, z zachowaniem podziału komór światłem czerwonym, tak że pojedyńcze światło poniżej komory światła czerwonego, jeśli świeci samodzielnie, jest sygnałem wątpliwym".
-
No i? Ja mogę zacytować to samo:
Jednym z zaleceń Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych po tym wypadku jest "dokonanie analizy w zakresie możliwości ujednolicenia rozmieszczenia komór świetlnych sygnalizatora z masztem biało-czerwonym, z zachowaniem podziału komór światłem czerwonym, tak że pojedyńcze światło poniżej komory światła czerwonego, jeśli świeci samodzielnie, jest sygnałem wątpliwym".
Zgodnie z przepisami ważny jest obraz. Jeśli ważny jest obraz, to obojętnie w której komorze - ważne jest, żeby umieścić tak komory, aby dany obraz móc uzyskać. Nie ma przepisu mówiącego o tym, że semafor powinien wyświetlać S5 w tej górnej, a nie w tej dolnej komorze. Robienie tego jest na siłę. Przy semaforach czterokomorowych nie ma możliwości zrobić tak, żeby w każdym przypadku S5 było ponad czerwonym (np. gdy porównamy semafor o układzie zcpb z semaforem pcpb).
-
Jeśli dążymy do osiągnięcia bezpieczeństwa na sieci kolejowej nie możemy pozwalać sobie na to, żeby tak podstawową sprawę jak układ komór w semaforze, kształtować wedle czyjegoś widzimisie. PLKa zamiast szukać sposobu, szuka powodu - z jednej strony tłumaczy się, że kalibruje światło semafora na prawą szynę i nie może dopuszczać lokomotyw z kabiną po lewej stronie, bo maszynista może zauważyć sygnał o ćwierć sekundy później niż siedzący po prawej, a z drugiej strony z oszczędności utrzymuje na sieci różne dziwne i mylące semaforowe wynalazki zamiast dążyć do ujednolicenia sygnalizacji. Jakoś w tym przypadku bezpieczestwo PLKi nie obchodzi mimo, że sprawa została poruszona w raporcie powypadkowym.
Przepisy kolejowe naprawdę nie zostały spisane na kamiennych tablicach i przekazane PLK na górze Synaj - można i trzeba je zmieniać.
-
Mówię tylko, że to co niektórzy chcą uzyskać nie jest możliwe w praktyce. Dałem konkretny przykład. Mało tego - w nocy też z daleka widzisz w której komorze masz zielone? Nie, dlatego tę zmianę uważam za bezsensowną.
-
... z jednej strony tłumaczy się, że kalibruje światło semafora na prawą szynę i nie może dopuszczać lokomotyw z kabiną po lewej stronie, bo maszynista może zauważyć sygnał o ćwierć sekundy później niż siedzący po prawej,
Właśnie nieraz siedząc po lewej stornie szybciej zauważysz semafor niż po prawej. Ponieważ są takie porośnięte krzaczory a PLK-ce ciężko to wyciąć, lepiej trawę kosić.
A teraz ciekawostka jaki sygnał wskazuje semafor ?
-
Kwestia wycinania drzew nie jest taka prosta i nie zależy tylko od PLK. PLK musi uzyskać zgody od ekologów, żeby takie drzewka ruszyć. Są to kuriozalne przyczyny - zwłaszcza w przypadku, gdy takie drzewka wbijają się na tory, ale to prawda i znam przypadki z WWK, gdzie ekolodzy blokowali takie porządki.
A teraz ciekawostka jaki sygnał wskazuje semafor ?
Już samo to, że ma się wątpliwości powinno być alarmem w głowie maszynisty, który powinien zażądać Sz/R-305, a dyżurny powinien powiadomić monterów.
-
Powinno to być ujednolicone. Jak jadę i widzę semafor gdzie świeci się tylko dolna pomarańczowa komora to są dwie opcje. Albo S5 albo S10, S11, S12, S13 bez górnego. Z tym, że wtedy nie ma czasu się zastanawiać i niejednokrotnie (jak się nie pamięta konkretnego semafora) łapie się za hamulec. Nie zamierzam ryzykować ewentualnego wywalenia się na rozjeździe tylko dlatego, że PLKa ma gdzieś bezpieczeństwo ruchu i co semafor to inaczej ma komory. Już miałem przypadek gdy brakowało górnego zielonego i zamiast S10 wyszło S5… Oczywiście u dyżurnego jak zwykle wszystko było w najlepszym porządku. Traf chciał, że tarczę mijałem na pomarańczowo i gdy ją przejechałem na radiu powiedział mi tylko tyle, że wjazd podany. Z daleka natomiast świeciło się ładne pomarańczowe. Właśnie w tym przypadku coś mi nie przypasował układ komór i profilaktycznie zwolniłem do 20km/h -całe szczęście bo na rozjeździe była właśnie 20 na kierunek zwrotny… Dlatego właśnie powinno być to ujednolicone a nie w cały świat porobili i się cieszą, że to w ogóle działa. A w kwestii zabezpieczenia ruchu kolejowego powiem tylko tyle, że w teorii to pięknie wygląda. W praktyce czasem wychodzi jednak na to, że jak coś się popsuło jeszcze za parowozów tak do tej pory tego nie zrobili…
btw Mały pokaz możliwości naszej kochanej PLKi: &feature=channel_video_title Rozumiem, że wszystko może się popsuć ale na PLK raczej jest na odwrót. Jak coś zepsutego naprawią to jest sensacja -"3 lata była uszkodzona tarcza i już ją zrobili!"
Już samo to, że ma się wątpliwości powinno być alarmem w głowie maszynisty, który powinien zażądać Sz/R-305, a dyżurny powinien powiadomić monterów.
A dyżurny Ci powie, "mechanik nie chrzań tylko jedź, przed tobą jechał i problemów nie robił" ;)
-
Mówię tylko, że to co niektórzy chcą uzyskać nie jest możliwe w praktyce. Dałem konkretny przykład. Mało tego - w nocy też z daleka widzisz w której komorze masz zielone? Nie, dlatego tę zmianę uważam za bezsensowną.
Broni ktoś wstawić tam np. semafor pięciokomorowy, nawet jeśli jedna miałaby być zaślepiona? Naprawdę wszystko jest kwestią odpowiedniego ustalenia reguł i ich przestrzegania. A w nocy z daleka to owszem nie ma to znaczenia, ale w omówionym przypadku jak widać miało - i to powinno być wyznacznikiem dla PLKi co należy robić.
-
A teraz ciekawostka jaki sygnał wskazuje semafor ?
Sr1.
-
To mechanik w takim przypadku jest współwinny. Tu nie powinno być obojętności - dla dobra wszystkich. Co do filmiku - zgadzam się z tym, co na PMK napisał @Paul. Pewne zabezpieczenia jednak działają - zwykle choinki są razem z czerwonym. Nie ma urządzeń niezawodnych, wiemy o tym wszyscy. Jednak ludziom powinno zależeć na tym, aby ich utrzymanie było na jak najlepszym poziomie, żeby do podobnych scen jak z filmu nie dochodziło zbyt często. A tutaj potrzeba zmieniać ludzką mentalność zarówno wśród pracowników PLK, jak i przewoźników (no i ktoś musi sypnąć groszem).
Siecool - spoko, sypnij groszem to wszystko będzie można wymienić :) Dlatego też to nie jest realne ot tak na kiwnięcie palcem. Są przegięcia w tym temacie (jak np. sygnały z lat 50ych, 60ych do tej pory występujące), jednak dziś jest taka mentalność - nie ma kasy, to odkładamy. A takie zmiany są robione głównie przy modernizacjach. Na to trzeba robić przetargi itd... Pracownicy PLK mogą tylko naprawiać/wymieniać w ramach bieżącego utrzymania.
-
Tylko jak @mechatronik by nie zwolnił i by wjechał V-max za bok to go zamknęli (patrz wypadek w Babach) a ludzie z PLK na wolności by byli. I to jest sprawiedliwość ?
Moim zdaniem najlepsza opcja to kamera na lokomotywie (bodajże Husarze takie coś mają) oraz pełna rejestracja rozmów na radiu. Wtedy siadamy oglądamy i wszystko jasne.
A ten semafor co wrzuciłem to "Wolna droga ze zmniejszoną prędkością" oO
-
A ten semafor co wrzuciłem to "Wolna droga ze zmniejszoną prędkością" oO
Górne ramie nie stoi. "Jak nie stoi to nie pojedziesz, hej..." - prosta zasada znana od tysiącleci ;)
Tym bardziej sygnał nocny przy takim ułożeniu ramion i lamp nie wskazuje na sygnał Sr3.
-
"Jak nie stoi to nie pojedziesz, hej..." - prosta zasada znana od tysiącleci ;)
Znajomy instruktor opowiadał kiedyś jak w Technikum Kolejowym uczyli przyszłe dyżurne ruchu zależności kształtowej To od semafora. Żeby wiedza lepiej do głowy wchodziła uczyli: "Gdy on się podnosi ona się kładzie" -żadna przyszła pani dyżurna nie miała problemu z zapamiętaniem tej prostej zależności ;). Taki mały OT ;>
-
Jak już rozmowa o kształtow
nych, to w Świdwinie na taki sygnał natrafiłem.
Nieładnie tak usuwać zdjęcie po tym, jak odpisałem co faktycznie na nim jest. A że jeszcze zrobiłeś to bez żadnej PW/zaraportowania wiadomości z prośbą o usunięcie postu - wklejam obrazek z powrotem.
ZiomalCl
-
Ja tu widzę dwa semafory - drugi zasłonięty pierwszym...
-
A teraz ciekawostka jaki sygnał wskazuje semafor ?
Sygnał wątpliwy (czyli należy się zatrzymać i żądać od dyżurnego wyjaśnień).
Chociaż u nas i tak się przejedzie - magia radia i uspokajającego głosu "Możesz śmiało jechać"...
W Polsce w ogóle nie dba się o sygnalizację kształtową - porównajcie sobie nasz kraj i Niemcy pod tym względem. Przepaść.
-
Ja tu widzę dwa semafory - drugi zasłonięty pierwszym...
Tarcza manewrowa stoi na torze obok.
-
Tarcza manewrowa stoi na torze obok.
A obok niej spietafor.
-
Siecool - spoko, sypnij groszem to wszystko będzie można wymienić :) Dlatego też to nie jest realne ot tak na kiwnięcie palcem. Są przegięcia w tym temacie (jak np. sygnały z lat 50ych, 60ych do tej pory występujące), jednak dziś jest taka mentalność - nie ma kasy, to odkładamy. A takie zmiany są robione głównie przy modernizacjach. Na to trzeba robić przetargi itd... Pracownicy PLK mogą tylko naprawiać/wymieniać w ramach bieżącego utrzymania.
Ja to rozumiem, ale róbmy chociaż kroki w dobrą stronę. A tymczasem wracając do mojego semafora ze zdjęcia, bo zapomniałem wspomnieć: rzeczony semafor ma układ komór pcpb. Dlaczego w takim razie s5 podaje się dolną komorą?
-
A dlaczego miałoby nie być dolną? Bo nie było takich wymogów :) I nadal nie ma. A przerabianie istniejących jest nierealne (jeśli mowa o jednej wielkiej akcji - takie rzeczy robi się przy modernizacjach).
-
Póki jest wątek to zapytam. Czym się różni tarcza manewrowa od tarczy zaporowej?
-
Tarcza manewrowa dotyczy tylko przebiegów manewrowych, a zaporowa obowiązuje i przebiegi manewrowe i pociągowe.
-
@Tyrystor: Zajrzyj do E-1, rozdział 2, paragraf 6 - Tarcze zaporowe
E-1, rozdział 2, paragraf 7 - sygnalizacja manewrowa
-
Jak już jesteśmy przy tarczach rozrządowych - czy ktoś wie o istniejących gdzieś takich tarczach ale mechanicznych? Poza tą znaną z Gliwic (o ile jeszcze istnieje...). Działającej pewnie nie ma już żadnej, ale może zachowały się jeszcze gdzieś pojedyncze, w miarę kompletne egzemplarze?
Nie wiem czy nadal stoi, ale jedna stała w Węglińcu, a niedaleko niej pozostałości dźwigni sygnałowej.
Jeżeli chodzi o świetlne Tr, to jest ich dużo na stacjach rozrządowych.
2. Czy należy interpretować tą Tm jako granicę przetaczania czy pełni ona normalną pracę manewrową? I przy okazji jak zachowuje się ona podczas manewrów?
Pełni funkcję granicy przetaczania (ewentualna dalsza jazda tylko na radio), a podczas manewrów zachowuje się tak, że cały czas wyświetla niebieskie :)
Od dołu : biała i zielona.
Co w takim razie za zadanie ma pokazywać zielona? :)
S2. Ten semafor wyświetla S2, S5 lub S13.
A teraz ciekawostka jaki sygnał wskazuje semafor?
Większą ciekawostką jest semafor kształtowy z W24 przy torze lewym...
Czyli Reda - Hel i Chabówka - Zakopane(?) ?
Nie jestem w stanie stwierdzić czy i od kiedy jakieś konkretniejsze przykłady sterowanie zdalnie nie mają SBL (a są takie).
Generalnie rzecz biorąc przy zdalnym sterowaniu nie ma zastosowania tradycyjna blokada półsamoczynna ze wzrokowym stwierdzaniem SKP - niezajętość toru musi być kontrolowana automatycznie. Można to rozwiązać budując SBL (która wyposażona jest zawsze w urządzenia kontroli niezajętości toru - zwykle obwody torowe) lub wyposażając blokady półsamoczynne w liczniki osi, służące do stwierdzania wjazdu pociągu w całości. Istnieją również blokady półsamoczynne z kontrolą niezajętości szlaku obwodami torowymi, jednak obwody takie mają ograniczoną długość - rozwiązanie takie nadaje się tylko do krótkich szlaków. Przy zastosowaniu liczników osi/obwodów torowych zwolnienia blokady dokonuje dyżurny lub następuje ono samoczynnie - w takim przypadku blokada taka funkcjonalnie nie różni się od jednoodstępowej SBL.
Gdy budowano NZS Otwock (lata 50/60 - był to prototyp zdalnego sterowania na PKP, zupełnie inne technologie - nie było wtedy systemów komputerowych), nie znano liczników osi, natomiast obwody torowe nie nadawały się do kontroli niezajętości całego szlaku i zapewne dlatego zastosowano SBL z podziałem na odstępy.
Współcześnie na odcinkach jednotorowych stosuje się raczej liczniki osi. W LCS Żywiec na szlakach Łodygowice - Żywiec i Żywiec - Węgierska Górka zastosowano liczniki osi bez blokad liniowych - te trzy stacje traktowane są przez system jako jeden okręg nastawczy - natomiast na pozostałych szlakach funkcjonują zmodyfikowane blokady Eap z licznikami osi, działające samoczynnie. LCS Władysławowo prawdopodobnie także ma blokady Eap z licznikami osi, natomiast na odcinku Chabówka - Zakopane nie ma żadnego systemu zdalnego sterowania.
-
Póki temat żyje...
Jak zachowa się jednokomorowa tarcza ostrzegawcza ostrzegająca przed pięciokomorowym semaforem wjazdowym na stację, gdy na semaforze podamy sygnał S2 bądź S5?
(tego można nie czytać - opis realnej sytuacji)
Na linii 55 Sokołów Podl. - Siedlce wjazdu na stację Siedlce pilnuje 5-cio komorowy semafor wjazdowy. Za semaforem mamy rozjazd. W prawo odchodzi tor prowadzący przez wszystkie tory stacji, którym możemy zjechać na każdy z nich. Natomiast prosto tor jest zamknięty tarczą D0 a wędruje bezpośrednio do peronu 1, za którym stoi 5-cio komorowy semafor. Dalej mamy tor powrotny do torów szlakowych i tory manewrowe. Ale mniejsza z tym. Wróćmy do semafora wjazdowego na stację. Pociągi zdawcze wjeżdżające od strony Sokołowa Podlaskiego zatrzymują się przed semaforem, zgłaszają przyjazd, następnie dostają S13, i gdzieś tam sobie zjeżdżają jadąc po zwrotnicy "na iglicę" a więc na bok.
(koniec opisu)
Teraz pytanie z serii "co by było gdyby".
Gdybyśmy ułożyli przebieg pociągu tak, aby wjechał nam bezpośrednio na tor 10 peron 1 (a więc na każdej zwrotnicy prosto) aż do semafora za peronem wskazującego "stój!", semafor wskazałby nam sygnał S5. Naturalne rozumowanie.
Tarcza ostrzegawcza przed semaforem wskazałaby nam wtedy światło koloru zielonego.
Pytanie jest następujące: jak to możliwe że przed pięciokomorowym semaforem wjazdowym na którym istnieje możliwość podania sygnału S2 i S5 czyli jazda z największą dopuszczalną prędkością stoi tarcza ostrzegawcza jednokomorowa posiadająca tylko komorę koloru zółtego?
"Póki", poza tym drobne poprawki interpunkcji
ABu
-
Najprawdopodobniej nie ma przewidzianego przebiegu bez zatrzymywania.
-
To, że jest 5 komór, nie oznacza że każda z nich jest używana na chwilę obecną (bo przecież ta linia nie kończyła się tutaj, nieprawdaż?). I jeszcze jedno - to, że wjeżdżamy na wprost wcale nie znaczy, że będziemy mieć S5. Równie dobrze może być S13, jeśli np. odległość między wjazdowym a wyjazdowym jest mniejsza niż wymagana...
-
Wystarczy przyjrzeć się tabliczce z nazwą semafora - najprawdopodobniej będzie miała w indeksie cyfrę 2.
-
Codziennie wracając ze szkoły (wzdłuż torowiska) mijam taką oto tablice (w załączniku). Co ona oznacza? W przepisach E1 nie napotkałem takowej. Jeśli słabo widać: jest to czarna litera "T" na prostokątnej tablicy z czarną obwódką.
-
To jest puszka z telefonem albo gniazdkiem telefonicznym. Były one używane na liniach przed wprowadzeniem radia. W razie potrzeby można było się przy takiej zatrzymać (albo dojść do najbliższej) i zadzwonić do dyżurnego.
-
Witam. Co do omawianej sytuacji, gdy semafor 5-cio komorowy jest osłaniany przez tarczę 1-komorową, jest tak w Bydgoszczy. Wjeżdżając na Główną z Maksymilianowa nawet na tor 12 (na wprost), zawsze jest podawany na wjazdowym S13. Pozdrawiam.
-
Co do semaforów:
http://www.forum.martel.pl/viewtopic.php?t=9424
i ciekawe zdjęcie do tego: http://www.lokomotywy.republika.pl/galeria/foto_dnia/2007/46_2007_1031_215917.html
-
Mała ciekawostka ze szlaku. Dzisiaj w nocy miałem dość nietypową sytuację w Łazach (jadąc od strony Dąbrowy Górniczej). Mianowice tarcza ostrzegawcza świeciła zielonym ciągłym światłem a na semaforze do którego ta tarcza się odnosiła miałem sygnał S12 (górne pomarańczowe migające i dolne pomarańczowe standardowo -ciągłe). Zgłosiłem dyżurnej, żeby wezwała automatyków i żeby sprawdzili zależności sygnałowe tarcza - semafor bo coś tu nie gra. Jestem ciekaw czy ktokolwiek się pofatyguje… Ach ta nasza PLKa… ;-)
-
[OT] To Twój gagar mi tak za oknem po nocy hałasuje? :) [/ot]
-
[OT] To Twój gagar mi tak za oknem po nocy hałasuje? :) [/ot]
Przez tą elitarną dzielnicę raczej towary na codzień nie śmigają. :P
-
Zdziwiłbyś się. A do tego relatywnie blisko do linii do Łagiszy, więc wszystko ładnie słychać.
-
Stacja Warszawa Wschodnia peron 7 w kierunku wschodnim. Semafor 6-cio komorowy.
Górna komora jest ,,ślepa".
-
http://wolf.iiar.pwr.wroc.pl/adi/wiki/images/5/5d/Wrzescie.gif
Co ciekawe - nie ma tutaj semaforów wyjazdowych, a poleceniem wyjazdu ze stacji jest danie sygnału "Nakaz jazdy" przez dyżurnego ruchu.
/ Żuk
-
Wczoraj wracając z Gdańska natknąłem się na dość nietypowe zestawienie (rzadko spotykane) -semafor świetlny ze wskaźnikiem W21. Jest to semafor wjazdowy do stacji Pszczółki. W MaSzynie mamy coś takiego?
-
Nie ma. A ten w21 jest podświetlany? Musieli go postawić podczas modernizacji tego odcinka.
-
Nawet w MaSzynie nie widziałem zestawienia semafora kształtowego z W21. Ten wskaźnik wygląda na podświetlany.
-
Mi również się wydaje, że podświetlany. Jeśli geometria rozjazdów pozwala na jazdę na zboczenie z prędkością 80km/h to tak może być.
-
Tak, ten wskaźnik jest podświetlany. Miałem nawet gdzieś zdjęcie jak świecił przy jeździe na bok.
-
Wczoraj wracając z Gdańska natknąłem się na dość nietypowe zestawienie (rzadko spotykane) -semafor świetlny ze wskaźnikiem W21. Jest to semafor wjazdowy do stacji Pszczółki.
Jakiś czas temu zapowiadali szersze wykorzystanie W21 w taki sposób, więc będzie tego coraz więcej.
-
Dzięki takiemu rozwiązaniu zaoszczędzi się pieniądze, materiały i "oczy mechanika".
-
Ciekawi mnie jedna rzecz. Jadę ciężkim pociągiem (załóżmy 80 km/h) tarcza miga mi na pomarańczowo (40 albo 60 km/h na wjazdowym) -kawałek dalej za To wdrażam hamowanie, z pewnej odległości widzę S10a albo S11a. Na liczniku mam 60km/h, podjeżdżam do semafora a tam podświetlony W21 na 80 km/h… Jak dla mnie to brakuje jakiegoś powtarzacza tej prędkości przy To czy ostatnim samoczynnej. O ile jak ktoś jedzie z lekkim pociągiem to nie ma sprawy, ale jak na haku jest 3kt i więcej to już opóźnienia w ponownym uzyskaniu osiemdziesiątki są znaczne. Wskaźniki pokroju W24, W19, W20 no i W21 mają to do siebie, że za dnia są kiepsko widoczne… Bardzo mi się podoba w sygnalizacji Czeskiej to, że mamy światła wolno i szybko migające co sygnalizuje różne prędkości. Niestety jak patrzę na naszą PLKę i to co się dzieje uważam, że doprowadziłoby to do niejednej katastrofy (kto jeździ to wie jak czasem potrafią migać światła na tarczach czy semaforach ;) )
-
Wydaje mi się że dyżurny ruchu nie podświetlił by wskaźnika W21 na 80 km/h gdyby na semaforze wyświetlił S10a bądź S11a ponieważ brakowało by jakiejś spójności pomiędzy wskaźnikami W21 tu mamy 80km/h a na semaforze zapala nam się do 60km/h.
-
Mylisz się. Po to właśnie jest ten wskaźnik.
-
Wydaje mi się że dyżurny ruchu nie podświetlił by wskaźnika W21 na 80 km/h gdyby na semaforze wyświetlił S10a bądź S11a ponieważ brakowało by jakiejś spójności pomiędzy wskaźnikami W21 tu mamy 80km/h a na semaforze zapala nam się do 60km/h.
Instrukcja wyraźnie mówi, że jak jest W21 to jazda w kierunku zwrotnym może się odbywać z prędkością większą jak 40km/h (swoja drogą po co do PC jest wrzucona Ie-1?). Teraz kolejna rzecz odnośnie Twojej wypowiedzi. Twoim zdaniem kiedy podświetli się ten wskaźnik jak na semaforze mamy tylko pomarańczowy pas?
-
No to może zapalić W21 wtedy gdy na semaforze wyświetli S2.
-
No to może zapalić W21 wtedy gdy na semaforze wyświetli S2.
A to dyżurny ruchu ma specjalny przycisk na pulpicie od wskaźnika W21?
-
No to może zapalić W21 wtedy gdy na semaforze wyświetli S2.
Oznaczałoby to, że sygnał S2 oznacza jazdę w kierunku zwrotnym. Od kiedy zielone światło ciągłe oznacza jazdę "na bok"? W chwili obecnej mamy 40, 60, 100 km/h przy jeździe w kierunku zwrotnym. Jeśli na semaforze byłoby S2 a prędkość drogowa oraz rozkładowa wynosiłaby 140km/h to jak to sobie wyobrażasz? Maszynista pędzi 140 km/h a na semaforze z S2 W21 na 80?
-
A może to jest tylko podświetlane w nocy żeby było lepiej widać. Jazdę na bok oznacza S13, S10, S9.
-
Nie.
-
A może to jest tylko podświetlane w nocy żeby było lepiej widać. Jazdę na bok oznacza S13, S10, S9
Prośba. Najpierw zerknij do instrukcji Ie-1 (i najlepiej innych) a następnie zabieraj głos na forum. Obecna rozmowa z Tobą nie ma większego sensu bo nie masz wystarczającej wiedzy w sprawach sygnalizacji. Jazdę na bok mogą oznaczać również inne sygnały wyświetlane na semaforach prócz tych co wymieniłeś.
-
Maszynista przecież ma przy sobie prędkości rozkładowe i wie kiedy ma 80 a kiedy 140.
Jak nie masz pojęcia o czym piszesz to nie pisz bzdur, ponadto nie zmieniasz treść wypowiedzi gdy udowodni Ci się, że piszesz źle. Jeżeli dalej będą skargi na Twoje zachowanie, postąpimy inaczej.
/ Żuk
-
Maszynista przecież ma WOS to wie kiedy ma 140km/h a kiedy 80km/h.
Kolego- prośba, nie ośmieszaj się. Od kiedy to WOS wskazuje prędkości drogowe lub prędkości rozkładowe?
-
A mam pytanie: Drgnęło coś w tym czy to był tylko projekt?
http://eu07.pl/forum/index.php/topic,16424.msg179660.html
-
Wczoraj wracając z Gdańska natknąłem się na dość nietypowe zestawienie (rzadko spotykane) -semafor świetlny ze wskaźnikiem W21. Jest to semafor wjazdowy do stacji Pszczółki. W MaSzynie mamy coś takiego?
Nie jest to czasem jedyna stacja w Polsce, gdzie zamontowane są rozjazdy z możliwością w bok 80-tką ?
A odnośnie postów z początku tematu- to wszystkie łącznice do CMKi nawet 1 torowe mają SBLki.
-
Ciekawi mnie jedna rzecz. Jadę ciężkim pociągiem (załóżmy 80 km/h) tarcza miga mi na pomarańczowo (40 albo 60 km/h na wjazdowym) -kawałek dalej za To wdrażam hamowanie, z pewnej odległości widzę S10a albo S11a. Na liczniku mam 60km/h, podjeżdżam do semafora a tam podświetlony W21 na 80 km/h… Jak dla mnie to brakuje jakiegoś powtarzacza tej prędkości przy To czy ostatnim samoczynnej. O ile jak ktoś jedzie z lekkim pociągiem to nie ma sprawy, ale jak na haku jest 3kt i więcej to już opóźnienia w ponownym uzyskaniu osiemdziesiątki są znaczne. Wskaźniki pokroju W24, W19, W20 no i W21 mają to do siebie, że za dnia są kiepsko widoczne… Bardzo mi się podoba w sygnalizacji Czeskiej to, że mamy światła wolno i szybko migające co sygnalizuje różne prędkości. Niestety jak patrzę na naszą PLKę i to co się dzieje uważam, że doprowadziłoby to do niejednej katastrofy (kto jeździ to wie jak czasem potrafią migać światła na tarczach czy semaforach ;) )
Wystarczyłoby dodać kolejny wskaźnik o wyglądzie W21 ale świecący na inny kolor (np. na pomarańczowo) i montować go na tarczach ostrzegawczych. Taki wskaźnik zapalałby się razem z W21 na semaforze. Mechanik mijając tarczę migającą na pomarańczowo widzi też podświetlony wskaźnik i wie do jakiej prędkości powinien zwolnić.
-
Wczoraj wracając z Gdańska natknąłem się na dość nietypowe zestawienie (rzadko spotykane) -semafor świetlny ze wskaźnikiem W21. Jest to semafor wjazdowy do stacji Pszczółki. W MaSzynie mamy coś takiego?
Nie jest to czasem jedyna stacja w Polsce, gdzie zamontowane są rozjazdy z możliwością w bok 80-tką ?
A odnośnie postów z początku tematu- to wszystkie łącznice do CMKi nawet 1 torowe mają SBLki.
Rozjazdy 1:14-760 znajdują się aktualnie tylko na Pszczółkach. W minucie 6:00 jest mowa o tym nowym oznaczeniu o jeździe na 80km/h
Zgadza się na CMK jest stosowane takie rozwiązanie (4 stawne 2 kierunkowe SBL).
-
Ja z kolei chcialbym zapytac o sygnal w postaci 2 zielonych swiatel na semaforze ksztaltowym, oswietlonym w porze nocnej. Pytanie to nasunelo mi sie po kolejnym juz z rzedu obejzeniu filmu "Czlowiek na torze". W poczatkowej czesci filmu wyjasnia kolejarz (aktor) iz "powinny sie palic 2 zielone swiatla co oznacza wolna droga ze zmniejszana predkoscia". W instrukcji E1 znalazlem jedynie w dziale postanowien przejsciowych informacje o stosowaniu takiego sygnalu jedynie na semaforach swietlnych a nie ksztaltowych. Moje pytanie brzmi: jak to w koncu powinno byc? czy na filmie cos pokrecili czy moze tak kiedys bylo. Na dzien dzisiejszy sygnal "wolna droga ze zmniejszona predkoscia" na semaforze ksztaltowym w porze nocnej podawany jest w postaci swiatla zielonego na gorze i pomranczowego na dole.
Pozdrawiam.
http://www.youtube.com/watch?v=nGdEzD9pgfk (http://www.youtube.com/watch?v=nGdEzD9pgfk)
to ten fragment > 05:36s
-
YouTube mi nie działa, ale chyba o to Ci chodzi http://covalus.ovh.org/signale/1.html (trzeci w dół od góry).
Edycja: Ta sygnalizacja była w zaborze pruskim.
-
Może coś tutaj znajdziesz: http://covalus.ovh.org/sygnaly/sygnal.html
-
Jak w powyższych artykułach, taka sygnalizacja była używana do lat 50-60. Z czasem dolną zieloną soczewkę zamieniono na pomarańczową. Ciekawostką był również semafor kształtowy trójramienny ;)
-
A co oznaczało trzecie ramię?
-
A co oznaczało trzecie ramię?
"Dziś już nie spotkamy trzyramiennego strażnika. Za pomocą jego trzeciego ramienia można było wyświetlić sygnał S4- Wolna droga ze zmniejszoną szybkością w innym kierunku niż S3. W nocy oznaczały go aż trzy! zielone latarnie. Ustawienie semafora trzyramiennego wymagało zezwolenia Ministerstwa Kolei. Również semafory świetlne były w latach 50-tych nieco inne niż dziś. Wyświetlały tylko 4 sygnały S1, S2, S3, S4. Były jedno, dwu i trzykierunkowe. Postawienie tego ostatniego wymagało pozwolenia Ministerstwa Kolei."
lub
"Wolna droga z ograniczeniem szybkości jak przy Hp2, jednak dla innej drogi przebiegu niż wskazuje sygnał Hp 2"
Leń jesteś!
A jakiś czas temu stworzyłem sobie takie cudo:)
http://eu07.pl/forum/index.php/topic,5102.msg228787.html#msg228787
-
Witam, mam problem z błędem w nie których trasach, otóż na nie których semaforach - sygnalizatorach palą się wszystkie światła na raz, co jest tego powodem, proszę o pomoc
-
Witam, mam problem z błędem w nie których trasach, otóż na nie których semaforach - sygnalizatorach palą się wszystkie światła na raz, co jest tego powodem, proszę o pomoc
Użycie sygnału wątpliwego - jest to celowy zabieg a nie błąd. Takie zjawisko zachodzi jednak w ilości 2-3 na wszystkich sceneriach. Jeśli uważasz, że tego jest więcej, to musisz podać dodatkowe informacje lub zrobić screena takiemu semaforowi.
-
Panowie odgrzewam kotleta. W jakiej sytuacji można postawić semafor typu "ss2zb"* tak jak jest to na stacji Bałtyk Miasto (sceneria Bałtyk)? Czy nie powinien stać tam semafor "ss4zcpb"* skoro jest możliwość wyjazdy na szlak z tego toru?
*-napisałem w takiej postaci abyście wiedzieli o jakie semafory mi chodzi ;)
-
Nie pomyliłeś się? Chodzi Ci o semafory "ss2cb" ;) Jest jedno ale. To tor boczny, na który i z którego nie ma jazd pociągowych. A więc semafora wjazdowego nie podasz, gdy ułożysz na ten tor drogę. Ogółem po torach bocznych nie prowadzi się takich jazd. Więc nie potrzeba semaforów na nich. Poza tym u mnie tarcze zaporowe (bo tak je nazywamy) są unieważnione wskaźnikiem W31 (pomijam to, że powinny być komory wygaszone). I jeśli już jest tarcza zaporowa, to dopuszcza się wjazd na taki tor na sygnał pociągowy, natomiast wyjazd za tę tarczę jest jako manewr.
-
Mówiąc prościej, nie ma semafora ss2zb.
-
Właśnie dzisiaj cały dzień mnie to męczyło czy napisałem zb czy cb. Chodziło mi o cb.
Dodano: 01 Grudnia 2012, 22:51:00
Ok rozumiem utworzenie takiego toru na średniej wielkości stacji. Ale jeśli jest stacja na której jest np. 3 tory do jazdy pociągowej i przyjmujemy dwa pociągi kończące bieg a następnie towara który przepuszcza pośpiecha. W jaki sposób wypuścić np skład który następnego dnia ma jechać dalej jako inny pociąg a stał na torze bocznym? Wiem że dywaguję z dużym rozmachem ale mnie to męczy. :)
-
Panowie odgrzewam kotleta. W jakiej sytuacji można postawić semafor typu "ss2zb"...
Właśnie dzisiaj cały dzień mnie to męczyło czy napisałem zb czy cb. Chodziło mi o cb.
Ponadto co napisał Ziomal, taki semafor możesz postawić wtedy, gdy na dwutorowym szlaku przewidziany jest tylko ruch po jednym torze. Mówiąc po ludzku nie ma semaforów z W24.
-
(...) taki semafor możesz postawić wtedy, gdy na dwutorowym szlaku przewidziany jest tylko ruch po jednym torze.(...)
Czyli jest to uzależnione od zastosowanej blokady na szlaku? Dobrze myślę?
(...)nie ma semaforów z W24.
Rozumiem że chodzi Ci o semafory wyjazdowe ze stacji poprzedzającej.
-
Akurat w tym wypadku wyjazdowe z W24 nie ma znaczenia czy są czy nie, ale tarcze zaporowe na wjazd z toru lewego można stawiać przy blokadzie jednokierunkowej bądź dwukierunkowej (tak, są takie wypadki), gdy na danym posterunku nie ma przebiegów z toru lewego.
-
Czyli po części zależy to od blokady (są wyjątki) a po części od możliwości wyprawiania pociągów z niewłaściwego? A rozkaz można podyktować na taką linie gdzie wjazdowy na następnej to zaporowa bądź jest brak możliwości wyprawiania tor na lewy?
-
Można jechać na rozkaz.
-
Na wjazd obok tarczy zaporowej też trzeba podać rozkaz i sygnał "Nakaz jazdy".
-
Jeżeli blokada jest jedno kierunkowa to tak, jednak przy starszych typach SRK, jak zabudowywali przekaźniki, a blokada zostawała niezbanalizowana to robiło się semafory po obu torach, ale jeździ się z obsługą "Niewłaściwy przyjazd/odjazd". Master - masz taki przykład na Szczecin Niebuszewo... blokada jednokierunkowa, urządzenia mechaniczne, ale przebiegi są na lewy tor i semafory stoją normalnie. (jak jest inaczej Niebugocław mnie poprawi).
Benek - W24 nawet w takiej sytuacji będą, co z tego, że zasadniczo nie przewiduje się przebiegów na lewy ;) Jak są niezorganizowane na Sz lub rozkaz to obsługujesz NO i mrugasz ;]
Generalnie - można nie stawiać nic przy lewym, wtedy rozkaz mech jedzie wolno, a wjazd jest na sygnał "do mnie".
-
Czy ktoś spotkał się z posterunkiem odstępowym z semaforami automatycznymi z pomalowanymi słupami na biało-czerwone pasy? Co to za posterunek, tzn. na jakich zasadach działa? Nie pamiętam jakiego szlaku dotyczył ten przypadek, a był wymieniony w rozkazie pisemnym "O" dla poc. rel Kraków - Szczecin.
-
Generalnie - można nie stawiać nic przy lewym, wtedy rozkaz mech jedzie wolno, a wjazd jest na sygnał "do mnie".
Trochę się przyczepie. Wjazd na posterunek (z wyjątkiem posterunku odstępowego) nie może się odbyć na sygnał "do mnie". Przy braku semafora wjazdowego z tego toru tylko na rozkaz lub SZ na osobnym urządzeniu. Dodatkowo napiszę, że W24 na wyjazdowym możesz świecić, ale przy braku banalizacji maszynista nie może wyjechać na tor przeciwny do zasadniczego bez rozkazu N.
-
Czy ktoś spotkał się z posterunkiem odstępowym z semaforami automatycznymi z pomalowanymi słupami na biało-czerwone pasy? Co to za posterunek, tzn. na jakich zasadach działa? Nie pamiętam jakiego szlaku dotyczył ten przypadek, a był wymieniony w rozkazie pisemnym "O" dla poc. rel Kraków - Szczecin.
Pewno normalny posterunek odstępowy tylko z samoczynnością. Po stwierdzeniu końca, pewno sam semafor się stawia i tyle.
Generalnie - można nie stawiać nic przy lewym, wtedy rozkaz mech jedzie wolno, a wjazd jest na sygnał "do mnie".
Trochę się przyczepie. Wjazd na posterunek (z wyjątkiem posterunku odstępowego) nie może się odbyć na sygnał "do mnie". Przy braku semafora wjazdowego z tego toru tylko na rozkaz lub SZ na osobnym urządzeniu. Dodatkowo napiszę, że W24 na wyjazdowym możesz świecić, ale przy braku banalizacji maszynista nie może wyjechać na tor przeciwny do zasadniczego bez rozkazu N.
Generalnie chodziło mi o to co dokładnie opisujesz ;)
-
Generalnie chodziło mi o to co dokładnie opisujesz ;)
Tak też sądziłem, ale chciałem to wyjaśnić, żeby nie było jakichkolwiek niedomówień. Na forum są na pewno przyszli pracownicy związani z ruchem, więc niech się czegoś nauczą.
-
Pewno normalny posterunek odstępowy tylko z samoczynnością. Po stwierdzeniu końca, pewno sam semafor się stawia i tyle.
Lub urządzenie zdalnego sterowania, odsługiwany zdalnie z LCS, lub jakiejś okolicznej stacji np PO Likuzy Olsztyn-Bogaczewo, jeśli się nie mylę sterowany z Gutkowa.
-
W przypadku zpr, to taki przypadek powinien być określony zgodnie z przyjętą w Ir-1 terminologią, ze wskazaniem posterunku z uzs, pod który podlega i wszystko byłoby jasne.