Autor Wątek:  Symulator i dodatki - konwersja BMP, TGA <-> DDS  (Przeczytany 10858 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Quark-t

  • Administrator
  • Wiadomości: 3590
  • Automaty liczą...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 47
Symulator i dodatki - konwersja BMP, TGA <-> DDS
« dnia: 27 Czerwca 2010, 21:05:37 »
Drogi Użytkowniku
Niniejszy wątek ma pomóc Tobie w przystosowaniu dodatków do PC, względnie przystosowania jej do działania na kartach ATi. W przypadku kart ATi przygotowywane jest rozwiązanie, które umożliwi korzystanie z PC bez jej dodatkowych modyfikacji.
Jednocześnie zaznaczamy, że wszelkich MODYFIKACJI dokonujesz NA WŁASNĄ ODPOWIEDZIALNOŚĆ!
  • Narzędzie do konwersji kompleksowej
    • Narzędzie Dostosuj_do_tga (menu Narzędzia różne) @Mariusza1970 do pobrania TUTAJ. Umożliwia przystosowanie całej PC do formatu TGA. Instrukcja obsługi wewnątrz paczki. Analogicznie Dostosuj_do_dds słuzy do przystosowania starej paczki pod exe z obsługą dds. UWAGA! Mogą pojawić się problemy przy konwertowaniu grafik z 1-bitowym kanałem alpha.
  • Konwersja pojedynczych, bądź kilku grafik
    • Narzędzie Tekstury (menu Narzędzia diagnostyczne, poz.4) @Mariusza1970 do pobrania TUTAJ. Umożliwia przekonwertowanie samych plików graficznych, bez modyfikacji wpisów. Instrukcja obsługi wewnątrz paczki. UWAGA! Mogą pojawić się problemy przy konwertowaniu grafik z 1-bitowym kanałem alpha.
    • XnView - mogą pojawić się problemy z konwertowaniem grafik z 1-bitowym kanałem alpha
    • Gimp
      • należy pobrać dodatkową wtyczkę (do znalezienia w Internecie)
      • podczas zapisywania grafiki należy użyć opcji Zapisz jako i jako format wybrać DDS
      • w okienku, które się pojawi należy wybrać:
        • dla tekstur z kanałem alpha: Compression: BC3 / DTX5 i NIE zaznaczać Generate Mipmaps
        • dla tekstur bez kanału alpha (bmp i tga bez kanału alpha): Compression: DXT1 i NIE zaznaczać Generate Mipmaps
    • Photoshop
      • potrzebny jest plugin, dzięki któremu będziemy mogli otworzyć pliki dds - dostępny TUTAJ (na samym dole).
    • DDS Converter 2
    • Inne
Link do powyższych programów można znaleźć przy użyciu wyszukiwarki www.google.pl

UWAGA! Zapisując teksturę w formacie DDS należy pamiętać o jej ODBICIU PIONOWYM (Vertical flip). NIE jest to OBRÓT o 180 stopni. Dostosowując PC do formatu TGA również należy wykonać tę operację (nie dotyczy konwersji przy użyciu narzędzi @Mariusza1970.

UWAGA! Przy konwertowaniu do formatu dds może się zdarzyć, że dwa pliki będą miały tę samą nazwę, lecz rożne rozszerzenia (np. okno.tga i okno.bmp). Należy wówczas zmienić nazwę jednego pliku (dodając np. 01 do nazwy), oraz zmienić wpisy do danego pliku (patrz poniżej).

Po skonwertowaniu tekstur do dds/tga należy sprawdzić w plikach (w zależności od tego, co podlega przystosowaniu)
  • scn
  • scm
  • inc
  • t3d
poprawność wpisów, tj. czy odwołania do plików graficznych są prawidłowe (odpowiednio tga, dds, bądź o niejawnym rozszerzeniu). Ułatwią to programy typu Advanced Find and Replace lub Editpad, które umożliwiają szybką zmianę wybranego tekstu w kilku plikach.

WAŻNE! W pliku eu07.ini ustawić odpowiednią wartość w wierszu defaultext (dds dla dds, tga dla tga)

W przypadku tras należy w eventach zmienić eventy sterujące zwrotnicami (+ na - oraz - na +). Tyczy się to TYLKO tras, które chcesz uruchomić w PC. NIE wykonuje się tej zmiany przy konwertowaniu PC na format tga.

Co zrobić, gdy coś jednak nie wyszło?
Przede wszystkim nie wpadać w panikę. Zacznij od przeanalizowania pliku log.txt pod kątem wpisów FAILED. Następnie sprawdź, czy pliki, które nie zostały załadowanie istnieją.
UWAGA! Nie każdy FAILED musi odnosić się akurat do elementu, który edytujesz. Musisz wykazać się spostrzegawczością i odrobiną inteligencji.
UWAGA! To, że widzisz dany plik w katalogu, nie znaczy, że Symulator go widzi! Sprawdź, czy wpis do pliku jest prawidłowy (zwłaszcza rozszerzenie).
UWAGA! W systemach Windows XP, Vista, 7, domyślnie ustawione jest ukrywanie rozszerzeń plików znanych typów. Warto tę opcję wyłączyć - ułatwia analizowanie zawartości katalogów. Jak to zrobić? www.google.pl

Pomocne w wyszukiwaniu braków będą następujące programy: Rainsted (czyli starter Symulatora), narzędzie @Mariusza1970 (Menu narzędzia diagnostyczne - pozycja 3: Tekstury_t3d.xls oraz Menu narzędzia diagnostyczne - pozycja 2 dla plików inc, scm, scn: Tekstury_scn_i_istnienie_t3d.xls) oraz wspomniany już log.txt (tworzony przez Symulator). Analizując wyświetlane tam błędy w prosty sposób dojdziesz do popełnionego błędu.
POWODZENIA!
Serdecznie dziękuję za pomoc w stworzeniu niniejszego wątku następującym osobom (kolejność alfabetyczna): @hunter, @libertyn89, @Mariusz1970, @Szociu
« Ostatnia zmiana: 20 Września 2010, 20:26:14 wysłana przez Quark-t »
Pozdrawiam, dr inż. Quark-t