Autor Wątek:  Pantografy przeznaczone na różne systemy  (Przeczytany 10674 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline muri

  • Wiadomości: 627
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 5
Pantografy przeznaczone na różne systemy
« dnia: 24 Lutego 2010, 18:46:23 »
Być może pytanie bardziej do tematu "Różne pytania" ale zaryzykuję tutaj: Czy pantografy przeznaczone na różne systemy zasilania technicznie różnią się czymś między sobą? Czy jest jakiś określony powód dlaczego na lokomotywie wielosystemowej nie mogą być normalnie dwa pantografy, i podział na różne systemy zasilania następowałby dopiero za pantografem? W końcu to jeden przełącznik więcej, ale za to dwa pantografy z dachu mniej, tak więc jestem ciekawy z jakiego powodu nie stosuje się takiego rozwiązania, jakie obrazowo przedstawiłem w załączniku.

Przeniosłem.
Krzysiek626
« Ostatnia zmiana: 24 Lutego 2010, 19:20:22 wysłana przez Krzysiek626 »

Offline Szopa

  • Wiadomości: 228
  • Miłośnik kolei z Wrocławia
    • Zobacz profil
    • Moja galeria zdjęciowa
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp:pantografy przeznaczone na różne systemy
« Odpowiedź #1 dnia: 24 Lutego 2010, 19:16:19 »
Różnią się wieloma cechami (np. konstrukcją ślizgaczy czy rozmiarami) każdy pantograf inaczej współpracuje z siecią. Nawet na takich samych systemach zasilania jakie są w Polsce i w Czechach są dwa różne typy nakładek ślizgowych. U nas są miedziane, w Czechach są węglowe. Dlatego polskie lokomotywy wjeżdżające do Czech muszą mieć pantografy z tymi nakładkami. Co do wjazdu czeskich lokomotyw do polski nie wiem, chyba ślizgacze węglowe współpracują z naszą siecią.
« Ostatnia zmiana: 24 Lutego 2010, 19:21:07 wysłana przez Krzysiek626 »
www.gagarin.kolej.org.pl -moja galeria zdjęciowa
www.youtube.com/user/gagarinpl -moja galeria filmowa
Pozdrawiam!

Offline muri

  • Wiadomości: 627
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Pantografy przeznaczone na różne systemy
« Odpowiedź #2 dnia: 24 Lutego 2010, 19:29:05 »
Z tego co się orientuję (coś sie kiedyś o uszy lub oczy obiło), to u nas są i jedne i drugie. Teoretycznie podczas napraw wymienia się te starsze na te lepsze (chyba miedziane na grafitowe).

Offline Piotrek

  • Wiadomości: 888
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp:pantografy przeznaczone na różne systemy
« Odpowiedź #3 dnia: 24 Lutego 2010, 21:08:58 »
Co do wjazdu czeskich lokomotyw do polski nie wiem, chyba ślizgacze węglowe współpracują z naszą siecią.

Zarówno nasze współpracują z siecią czeską, jak i ich pantografy z naszą siecią, ale współpraca w innym kraju jest nieco gorsza, czeska sieć różni się nieco konstrukcyjnie od polskiej stąd inne ślizgi, jednak w przypadku awarii pantografu danego kraju, można doraźnie jechać na drugim, nic wielkiego się nie stanie.

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Pantografy przeznaczone na różne systemy
« Odpowiedź #4 dnia: 25 Lutego 2010, 06:22:23 »
Ja myślałem ze te różnice wynikają też z tego że są inne napięcia, prądy i częstotliwość, ale chyba nie. Bo np. W Rosji lokomotywy dwusystemowe maja te same pantografy dla obu napięć.
« Ostatnia zmiana: 25 Lutego 2010, 06:35:55 wysłana przez MichałŁ »

Offline jageer

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1410
  • Jak Sz to tylko na Tm....
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 48
Odp:pantografy przeznaczone na różne systemy
« Odpowiedź #5 dnia: 25 Lutego 2010, 20:38:35 »
Co do wjazdu czeskich lokomotyw do polski nie wiem, chyba ślizgacze węglowe współpracują z naszą siecią.

Zarówno nasze współpracują z siecią czeską, jak i ich pantografy z naszą siecią, ale współpraca w innym kraju jest nieco gorsza, czeska sieć różni się nieco konstrukcyjnie od polskiej stąd inne ślizgi, jednak w przypadku awarii pantografu danego kraju, można doraźnie jechać na drugim, nic wielkiego się nie stanie.

Z tego co wiem i widziałem, to ET41 i względnie ET22 zapuszczające się do Czech mają połówkowe ;) Takie jak w załączniku.
Musi to robić delikatnie, bo jak nie umie to semafor opadnie...

Offline Patrykos

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4511
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 9
Odp: Pantografy przeznaczone na różne systemy
« Odpowiedź #6 dnia: 25 Lutego 2010, 21:25:29 »
Co oznaczają takie plusiki przy drzwiach do danej kabiny? Występują w lokomotywach, które poruszają się po terenie Czech i Słowacji.
Pozdrawiam, Patryk
https://www.facebook.com/WarsztatPatrykosa
Węgrom gratulujemy Ikarusa.

Offline MaciejZ

  • Wiadomości: 344
  • Latamy by ratować ;) Pozdro z góry!
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 70
Odp: Pantografy przeznaczone na różne systemy
« Odpowiedź #7 dnia: 25 Lutego 2010, 21:41:45 »
Co oznaczają takie plusiki przy drzwiach do danej kabiny? Występują w lokomotywach, które poruszają się po terenie Czech i Słowacji.

Biały krzyżyk na zielonym tle oznacza, że w kabinie znajduje się apteczka pierwszej pomocy.

Offline muri

  • Wiadomości: 627
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Pantografy przeznaczone na różne systemy
« Odpowiedź #8 dnia: 25 Lutego 2010, 22:13:58 »
Ja myślałem ze te różnice wynikają też z tego że są inne napięcia, prądy i częstotliwość, ale chyba nie. Bo np. W Rosji lokomotywy dwusystemowe maja te same pantografy dla obu napięć.
A widzisz. To tego nie wiedziałem. Czyli wychodzi na to że nie ma chyba żadnej logicznej przesłanki, i rzecz zasadza się na "pomyśle na życie", czyli radziecka szkoła VS europejska szkoła budowy lokomotyw. Jak nikt nic więcej nie wymyśli to chyba temat do zamknięcia

Offline EU07-483

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2307
  • EU07-483
    • Zobacz profil
    • Super spółka :)
  • Otrzymane polubienia: 168
Odp:pantografy przeznaczone na różne systemy
« Odpowiedź #9 dnia: 25 Lutego 2010, 22:59:26 »
Zarówno nasze współpracują z siecią czeską, jak i ich pantografy z naszą siecią, ale współpraca w innym kraju jest nieco gorsza, czeska sieć różni się nieco konstrukcyjnie od polskiej stąd inne ślizgi, jednak w przypadku awarii pantografu danego kraju, można doraźnie jechać na drugim, nic wielkiego się nie stanie.

Współpracować współpracują, jednak problemem jest to z jakiego materiału wykonana jest sieć - polska sieć jest dużo 'twardsza' niż jej słowacki odpowiednik, stąd stosuje się u nas miedziane ślizgi. Czeska sieć jest miększa, dlatego użytkowane są ślizgi grafitowe. Dochodzimy więc do prostego wniosku - nasze ślizgacze będą szybciej niszczyć sieć czeską, a nakładki grafitowe zużywają się szybciej na polskiej sieci.

Biały krzyżyk na zielonym tle oznacza, że w kabinie znajduje się apteczka pierwszej pomocy.
Wszystkie lokomotywy w Czechach muszą być w ową apteczkę wyposażone.
Jak będę duży zostanę maszynistą!

Offline MaciejZ

  • Wiadomości: 344
  • Latamy by ratować ;) Pozdro z góry!
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 70
Odp:pantografy przeznaczone na różne systemy
« Odpowiedź #10 dnia: 25 Lutego 2010, 23:05:55 »
Wszystkie lokomotywy w Czechach muszą być w ową apteczkę wyposażone.
Ale nie każdy musi o tym wiedzieć stąd informujący znaczek.

Offline EU07-483

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2307
  • EU07-483
    • Zobacz profil
    • Super spółka :)
  • Otrzymane polubienia: 168
Odp:pantografy przeznaczone na różne systemy
« Odpowiedź #11 dnia: 25 Lutego 2010, 23:12:57 »
Wszystkie lokomotywy w Czechach muszą być w ową apteczkę wyposażone.
Ale nie każdy musi o tym wiedzieć stąd informujący znaczek.

Znaczek też jest wymagany.
Jak będę duży zostanę maszynistą!