Autor Wątek:  Jak hamować?  (Przeczytany 40754 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Bartek

  • Wiadomości: 378
  • MaSzyna Team Member since 2003
    • Zobacz profil
    • http://republika.pl/gliniecki
  • Otrzymane polubienia: 5
Jak hamować?
« dnia: 15 Listopada 2003, 19:12:20 »
Witam!

Na początek składam różne miłe wyrazy :) za dzisiejszy update. Jak usłyszałem dźwięki kibelka, to mi pociekła ślinka :) Moim zdaniem, jeżeli tylko brakuje wnętrza EN57, to można było ją już dać w tym update jako dumba.

Teraz do rzeczy. W jaki sposób powinno się hamować loki elektryczne? Na przykład jadę 100 km/h, widzę żółte na semaforze i muszę zwolnić. Nastawnik mam na pozycji drugiej bezoporowej. Teraz co robić?

Gdy dam hamulec bez ruszania nastawnika, wywala nadmiarowy. A więc muszę zjechać nastawnikiem na pozycję 0 i dopiero wtedy hamować. Czy tak jest w realu?

Druga sprawa. Do czego używać hamulca pomocniczego? Dotychczas znalazłem dla niego zastosowanie praktycznie tylko przy jeździe luzem, gdzie jest skuteczniejszy niż hamulec zasadniczy. Kiedy go jeszcze używać?

[%sig%]
Pozdrawiam z Gdyni Wielkiego Kacka,
Bartek

Offline Wojtek M

  • Wiadomości: 169
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Re: Jak hamować?
« Odpowiedź #1 dnia: 15 Listopada 2003, 19:53:51 »
Witam

Zawzse jak zaczynasz hamować to nastawnik na zero. Wyjątek to dociskanie się do składu. A w rzeczywistości przy napełnieniu cylindrów hamulcowych powyżej 1,5 atm (chyba) rozłącza prąd a nie wywala nadmiar.
Hamulcem pomocniczy można zahamować skład jak się stio pod semaforem. Hamuje się nim jadąc luzem.

[%sig%]
Pozdrawiam
Wojtek z Krakowa

Offline OERLIKON

  • Wiadomości: 35
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Re: Jak hamować?
« Odpowiedź #2 dnia: 15 Listopada 2003, 22:02:53 »
Wyrazy pochwały dla kol.Wojtka....przy hamowaniu np.hamulcem dodatkowym (dojezdzanie do skladu) ,puszczają styczniki liniowe-gdy cisnienie w cylindrach hamulcowych osiągnie wartość 1.45-1.47 MPa.Co do sprawy hamowania dodatkowym-tak tylko przy jeździe luzem....chyba ze jest to ET41 lub EU07..na tych lokach lepiej hamować zasadniczym,ich masa hamująca jest niewystarczająca.........(jazda luzem dla 41 i 07 -110km/h).......
 A tak na marginesie-czy w symulatorze są zauważalne różnice hamowności siodemki i byka przy hamowaniu dodatkowym????

pzdr.

[%sig%]
Mechanik PKP Cargo Gliwice. ZT (Katowice)

Offline Wojtek M

  • Wiadomości: 169
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Re: Jak hamować?
« Odpowiedź #3 dnia: 15 Listopada 2003, 23:01:11 »
....chyba ze jest to ET41 lub EU07..na tych lokach lepiej hamować zasadniczym,ich masa hamująca jest niewystarczająca.........(jazda luzem dla 41 i 07 -110km/h).......


Witam
Dla tych loków jazda luzem to maks 100kmh, a nie 110kmh. Cholernie słabo hamuja, można bez trudnu przerżnąć semafor. Szybciej można się zatrzymać jadąc siódemka z dwoma wagonami, niż jadąc luzem. Ale kopyto mają niesamowite ;)

[%sig%]
Pozdrawiam
Wojtek z Krakowa

Offline OlO_EU

  • Wiadomości: 219
    • Zobacz profil
    • Outsourcing IT
  • Otrzymane polubienia: 3
Re: Jak hamować?
« Odpowiedź #4 dnia: 18 Listopada 2003, 00:59:55 »
nie zgodze sie z kilkoma kwestiami stycznili liniowe rozjazcaja sie gdy cisnienie z cylindrach wzrosnie ponad 2.1atm lub cisnienie w przewodzie spadnie ponizej 3.6atm. predkosc jazdy luzem dla ET41 to nei 110km/h a 100km/h ze wzgledu na duzy brak masy hamujacej owej podwojnej siodemki ;)

OlO_EU

[%sig%]

Offline Wojtek M

  • Wiadomości: 169
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Re: Jak hamować?
« Odpowiedź #5 dnia: 18 Listopada 2003, 07:14:53 »
cze

Olo ja sie bawilem ET41 i rozlaczalo troche ponad 1,5 atm. Około1,6

[%sig%]
Pozdrawiam
Wojtek z Krakowa

Offline OlO_EU

  • Wiadomości: 219
    • Zobacz profil
    • Outsourcing IT
  • Otrzymane polubienia: 3
Re: Jak hamować?
« Odpowiedź #6 dnia: 18 Listopada 2003, 11:20:20 »
to zle wyregulowany bo anty poslizg wlasnie laduje do okolo 2 atmosfer (dane z DTR H.C. Poznan) a jak juz liniowe zdejma sterowanie to wraca jesli cisnienie wspadnie ponizej 1 atm

OlO_EU

[%sig%]

Offline marekG

  • Wiadomości: 45
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Jak hamować?
« Odpowiedź #7 dnia: 20 Listopada 2003, 12:17:23 »
Kolega tu pytal o hamowanie, a ja mam watpliwosci co do odhamowania. na osobowkach zauwazylem podczas jazdy pociagiem (w rzeczywistosci) ze czasem zaraz po zatrzymaniu pociag rusza tak szybko ze nie ma czasu na napalnianie uderzeniowe. Jak wiec odhamowuje sie szybko taki sklad? Druga sparawa; podczas jazdy czesto jest tak ze zblizamy sie do semafora z sygnalem "stoj" wiec juz z daleka powoli hamujemy zeby nie stawac na szlag przed semaforem. Powiedzmy ze juz wduslilismy delikatne hamowanie, cylinder hamulcowy sie napelnil do pewnego poziomu i pociag zaczyna zwalaniac a tu na semaforze dostajemy wolna droge.Co teraz robic? ja odluzniam hamulce loka i daje uderzeniowy a potem dawaj po nastawniku. Tylko zanim napelni sie przewod glowny to pociag jeszcze jakis czas hamuje. Jak to sie robi w realu?da sie szybciej?
Pozdrowionka papa,patyki w gorze obydwa

Offline McZapkie

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 675
    • Zobacz profil
    • http://www.mczapkie.prv.pl
  • Otrzymane polubienia: 0
Jak hamować?
« Odpowiedź #8 dnia: 20 Listopada 2003, 12:53:32 »
Z tego co wiem, maszynisci zaczynaja luzowac sklad
jeszcze przed calkowitym zatrzymaniem, i ewentualnie
pomagaja sobie hamulcem lokomotywy.
Skutecznosc hamowania przy malej predkosci jest znacznie wieksza
niz przy duzej, dlatego mozna sobie chyba pozwolic
na luzowanie (oczywiscie nie uderzeniowe i mowa o skladach
pasazerskich) - to nawet jest bardziej korzystne gdy jest
mniejsze szarpniecie po zahamowaniu.

Offline OlO_EU

  • Wiadomości: 219
    • Zobacz profil
    • Outsourcing IT
  • Otrzymane polubienia: 3
Jak hamować?
« Odpowiedź #9 dnia: 20 Listopada 2003, 13:11:43 »
z hamowaniem jest tak mozna nie luzowac skladu przed zatrzymaniem ale wtedy jest zbiorka u kierpocia w 1 wagonie :P ale cala sztuka jest zatrzymac sklad calkowicie wyluzowany zeby nie bylo czuc szarpniecia. przy okolo 15km/h daje sie udezeniowe (zalezy od dlugosci pociagu) np przy robieniu kontrolnego hamujemy na pelne i przy 45km/h popelniamy. tak samo z zatrzymaniem trzeba wyczuc ile pociag wytraca predkosci przy luzowaniu a nawet pociag w ktorym jest popelniany przewod i cisnienie w cylindrach wynosi 0 dalej hamuje bo bezwladnosc mechanizmu hamulcowego jest duza. cisnienia moze nie byc ale zanim sprezyna cofnie caly uklad to troche trwa.
jesli ktos nie zrozumial moge to jeszcze potlumaczyc

OlO_EU

Offline OERLIKON

  • Wiadomości: 35
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Jak hamować?
« Odpowiedź #10 dnia: 21 Listopada 2003, 13:28:39 »
Cytat: "OlO_EU"
z hamowaniem jest tak mozna nie luzowac skladu przed zatrzymaniem ale wtedy jest zbiorka u kierpocia w 1 wagonie :P ale cala sztuka jest zatrzymac sklad calkowicie wyluzowany zeby nie bylo czuc szarpniecia. przy okolo 15km/h daje sie udezeniowe (zalezy od dlugosci pociagu) np przy robieniu kontrolnego hamujemy na pelne i przy 45km/h popelniamy. tak samo z zatrzymaniem trzeba wyczuc ile pociag wytraca predkosci przy luzowaniu a nawet pociag w ktorym jest popelniany przewod i cisnienie w cylindrach wynosi 0 dalej hamuje bo bezwladnosc mechanizmu hamulcowego jest duza. cisnienia moze nie byc ale zanim sprezyna cofnie caly uklad to troche trwa.
jesli ktos nie zrozumial moge to jeszcze potlumaczyc

OlO_EU

W SUMIE TO KOL.OLO ma racje,tylko że nalezy pamiętac o tym iz rozne pociagi roznie hamuja i luzują.Nie mozna zasadniczo uciekac sie do jakiej regulki hamowania,fakt OLO ujal temat b.slusznie ale czy np.(przy hamowaniu kontrolnym nie uzywasz hamowania poslizgu?<wiadomo po co>????. Jednakze czasem gdy sie wiezie 3000brutto,to hamowanie przebiega nieco inaczej...
pzdr.
Mechanik PKP Cargo Gliwice. ZT (Katowice)

Offline OlO_EU

  • Wiadomości: 219
    • Zobacz profil
    • Outsourcing IT
  • Otrzymane polubienia: 3
Jak hamować?
« Odpowiedź #11 dnia: 21 Listopada 2003, 17:47:11 »
tak zalezy od dlugosci skladu. wiadomo ze 4 wagony nie beda wymagaly popelnienia bo sie przeladuja zawory.  nigdy nie staram sie uzywac hamowania antyposlizgowego aby sobie pomagac hamowac bo (wg. mojego uznania) hamowanie kontrolne ma mi pokazac jak sklad reaguje na kran ;)  nikt mi glowy nie urwie za to ze zatrzymam sie przy kontrolnym albo ze bede przez 500 metrow wytracal predkosc do przynajmniej 30km/h. nie wolno przekroczyc 60km/h (lub mniejszej jesli szlakowa jest mniejsza do najblizszej stacji) i wytracic trzeba przynajmniej 50%. z tym luzowaniem to uogolnilem bo np pociagu towarowego jesli ma ponizej 20km/h juz w ogole nie wolno luzowac aby go nie porwac.

OlO_EU

Offline OERLIKON

  • Wiadomości: 35
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Jak hamować?
« Odpowiedź #12 dnia: 22 Listopada 2003, 15:12:44 »
Cytat: "OlO_EU"
tak zalezy od dlugosci skladu. wiadomo ze 4 wagony nie beda wymagaly popelnienia bo sie przeladuja zawory.  nigdy nie staram sie uzywac hamowania antyposlizgowego aby sobie pomagac hamowac bo (wg. mojego uznania) hamowanie kontrolne ma mi pokazac jak sklad reaguje na kran ;)  nikt mi glowy nie urwie za to ze zatrzymam sie przy kontrolnym albo ze bede przez 500 metrow wytracal predkosc do przynajmniej 30km/h. nie wolno przekroczyc 60km/h (lub mniejszej jesli szlakowa jest mniejsza do najblizszej stacji) i wytracic trzeba przynajmniej 50%. z tym luzowaniem to uogolnilem bo np pociagu towarowego jesli ma ponizej 20km/h juz w ogole nie wolno luzowac aby go nie porwac.

OlO_EU


Przeciez nie chodzi tu o pomoc w hamowaniu....(poslizgowym np.z 42 weglarkami????---chodzi tu zupelnie o cos innego.....a co do luzowania ponizej 20km/h to prawda<GDYZ mowi o tym przepis z instrukcji Mw56>
A co do wytracania szybkosci-nie chce byc upierdliwy,ale nie odbije kontrolne na tasmie,jezele zastosowane zostanie hamowanie,gdzie w cylindrze nie wzrosnie cisnienie do ok.1.50Mpa.
Mechanik PKP Cargo Gliwice. ZT (Katowice)

Offline OlO_EU

  • Wiadomości: 219
    • Zobacz profil
    • Outsourcing IT
  • Otrzymane polubienia: 3
Jak hamować?
« Odpowiedź #13 dnia: 22 Listopada 2003, 15:29:27 »
a jak predkosc spada to nie widac ze jest kontrolne ? przeciez i tak na tasmie musisz opisac ze robisz kontrolne i zaznaczyc w ktorym miejscu ;) (ja kontrolne robie i tak zawsze na pozycji uzupelniajace wiec najsilniej jak sie da)

OlO_EU

Offline OERLIKON

  • Wiadomości: 35
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Jak hamować?
« Odpowiedź #14 dnia: 22 Listopada 2003, 15:40:39 »
Cytat: "OlO_EU"
a jak predkosc spada to nie widac ze jest kontrolne ? przeciez i tak na tasmie musisz opisac ze robisz kontrolne i zaznaczyc w ktorym miejscu ;) (ja kontrolne robie i tak zawsze na pozycji uzupelniajace wiec najsilniej jak sie da)

OlO_EU

Kazdy robi na swoj sposób-na szkoleniu instruktor  wskazal ze tak jest najlepiej,a jest to Fachowiec wysokiej klasy..no i tez tak stosuje..

Kol.OLO w jakim zakladzie jezdzisz?  Macie juz generatory SHP z elektroniczym czasowym resetowaniem?
Mechanik PKP Cargo Gliwice. ZT (Katowice)

Offline OlO_EU

  • Wiadomości: 219
    • Zobacz profil
    • Outsourcing IT
  • Otrzymane polubienia: 3
Jak hamować?
« Odpowiedź #15 dnia: 22 Listopada 2003, 15:54:28 »
nie jezdze ;) poprostu wiedza nabyta praktycznie  ;) a eshapow takich nie ma u nas (bo na su** ich napewno nie zaloza ;) )

Offline Wojtek M

  • Wiadomości: 169
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Jak hamować?
« Odpowiedź #16 dnia: 23 Listopada 2003, 07:21:48 »
>Kol.OLO w jakim zakladzie jezdzisz? Macie juz generatory SHP z >elektroniczym czasowym resetowaniem?

Witam

Ale się kolega Oerlikon zdziwi :))
Pozdrawiam
Wojtek z Krakowa

Offline mixer

  • Wiadomości: 205
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 4
Jak hamować?
« Odpowiedź #17 dnia: 23 Listopada 2003, 09:08:57 »
Bo to jest tak: tu prawie nikt zawodowo nie siedzi za kołem a jednak mimo wszystko jeżdżą.
ROTFL :)

Offline Maciu

  • Wiadomości: 60
    • Zobacz profil
    • http://www.maciu.net
  • Otrzymane polubienia: 1
Jak hamować?
« Odpowiedź #18 dnia: 23 Listopada 2003, 15:44:10 »
Co prawda to prawda, wiekszosc z nas to amatorzy. Ale kto by nie chcial zasiąść za kółkiem siódemki i poprowadziac jakiegos pospiecha... Pytanie do kol. OERLIKONA - a ty w jakim zakaladzie jezdzisz?? na jakim loku ??
Registered Linux user #414397

Offline Winger

  • Administrator
  • Wiadomości: 1466
    • Zobacz profil
    • http://www.winger.eu07.pl
  • Otrzymane polubienia: 25
Jak hamować?
« Odpowiedź #19 dnia: 23 Listopada 2003, 18:56:28 »
Tak wspominam, ze kiedys wysylalem dwa czy trzy razy maile z podobnym pytaniem do kol. OERLIKONA, ale odpowiedzi zadnej nie dostalem...
Pozdrawiam,
Winger

Offline Maciu

  • Wiadomości: 60
    • Zobacz profil
    • http://www.maciu.net
  • Otrzymane polubienia: 1
Jak hamować?
« Odpowiedź #20 dnia: 23 Listopada 2003, 20:41:45 »
Widocznie kolega OERLIKON woli zachowac w tajemnicy miejsca gdzie pracuje... Moze boi sie zmasowanego staku MK na jego kursy??  kto wie...  :roll: Moze ktoregos dnia zdecyduje sie wyjawic nam tą tajemnice!!
Registered Linux user #414397

Offline mixer

  • Wiadomości: 205
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 4
Jak hamować?
« Odpowiedź #21 dnia: 23 Listopada 2003, 22:09:04 »
Przecież on podaje to zawsze w sigu: "Mechanik PKP Cargo Gliwice. Zakład Taboru Katowice." A co do loka jakim się jeździ -> to dostajesz takiego jakiego Ci dadzą i nie ma że boli.
Jak każą jechać kiblem, to nie ma gadania że nie lubię i nie pojadę.
To chyba tylko w Gdyni pozostała dawna reguła, że mechnicy mają "na własność" swoje pmaszyny.

Od czasu do czasu nadarza się okazja pojechania historycznym dla symulatora EP07-424. W realu.

Offline OlO_EU

  • Wiadomości: 219
    • Zobacz profil
    • Outsourcing IT
  • Otrzymane polubienia: 3
Jak hamować?
« Odpowiedź #22 dnia: 23 Listopada 2003, 22:51:33 »
ale w gdyni juz tylko EP07-424 i to na exach w zasadize sa na reku. EP07-424 nie jest na reku

OlO_EU

Offline mixer

  • Wiadomości: 205
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 4
Jak hamować?
« Odpowiedź #23 dnia: 23 Listopada 2003, 23:44:19 »
Sporo jest bezpańskich, co widać doskonale w kabinie. Różnica jak między hotelem **** i schroniskiem dla bezdomnych.
Co znaczy "już tylko"? Bo jeżeli dobrze rozumiem, co kolega chcał przez to powiedzieć - to moim zdaniem był to awans. ;)

Offline OERLIKON

  • Wiadomości: 35
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Jak hamować?
« Odpowiedź #24 dnia: 23 Listopada 2003, 23:53:26 »
Cytat: "mixer"
Sporo jest bezpańskich, co widać doskonale w kabinie. Różnica jak między hotelem **** i schroniskiem dla bezdomnych



To niestety żałosna prawda.......

Drodzy koledzy:ja sie nie ukrywam przed MK,sam nim bylem i jestem do dzisiaj-zawsze jak znajde czas to moge odebrac wiadomosci od was:na oerlikon01@tlen.pl
Czasem wpadnijcie do Gliwic w tygodniu,czy do Opola bądź na Dąbrowe Hute....w koncu jestem za szkoleniem sympatyków Ept...Jak mawia do dzis moj Instruktor:Fachowców trzeba szanowac i kształcić od mlodych....ja tez tak uważam.Tak więc  składam wyrazy szacunku dla wszystkich MK,i oczywiście dla pana H.Z. z Gliwic.

No więc dla wszystkich S1,S1,S1 i jeszcze raz S1 oraz 6 boków i układ R!!!!!!!
Mechanik PKP Cargo Gliwice. ZT (Katowice)

Offline OERLIKON

  • Wiadomości: 35
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Jak hamować?
« Odpowiedź #25 dnia: 24 Listopada 2003, 00:14:02 »
:shock:  :shock:  :shock:  :shock:
OCZYWIŚCIE S2,S2,S2,S2 DLA WSZYSTKICH A NIE CHOLERA NA STÓJ.......NIE WIEM DLACZEGO WYSWIETLIŁO S1....CHOLERA WIE I JUŻ..
Mechanik PKP Cargo Gliwice. ZT (Katowice)

Offline OlO_EU

  • Wiadomości: 219
    • Zobacz profil
    • Outsourcing IT
  • Otrzymane polubienia: 3
Jak hamować?
« Odpowiedź #26 dnia: 24 Listopada 2003, 01:11:30 »
to ze 424 poszlo do gdyni to degradacja nie awans to byla jedna z olsztynskich maszyn ktorych 'wlasciciel" wlozyl cale swoje serce zawsze byyla czysta zawsze sprawna a kabia byla przytulna jak wlasne mieszkanko

OlO_EU

Offline Dżyszla

  • Wiadomości: 444
    • Zobacz profil
    • mgr inż. Dżyszla Homepage
  • Otrzymane polubienia: 6
Jak hamować?
« Odpowiedź #27 dnia: 24 Listopada 2003, 12:59:01 »
OERLIKON: To do Opola też zajeżdżąsz od czasu do czasu?

To skoro nie w Żorach to może tutaj Cię w końcu złapię... Tylko kiedy? :)

Offline EP08_015

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4338
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 312
hamowanie
« Odpowiedź #28 dnia: 08 Grudnia 2003, 00:02:11 »
WIECIE JA JEŹDZIŁEM NA EU07 W SZKOLE KOLEJOWEJ I STOSUJĘ TO NA SYMKU. OTÓŻ JA HAMUJE TAK. ZE SKŁADEM PASAŻERSKIM PRZY DUŻEJ SZYBKOŚCI OD 10 - 120 KM/H HAMUJĘ PIERWSZYM STOPNIEM HAMOWANIA POTEM DAJĘ TROCHĘ WIĘCEJ I OBSERWUJĘ TELOKA. JAK NA POCZĄTKU PERONU SZYBKOŚĆ MAM KOŁO 40 KM/H TO DAJĘ ZNÓW NA PIERWSZY STOPIEŃ POTEM POPRAWIAM MOCNIEJ JEDNOCZEŚNIE LUZUJĘ W PASAŻERSKICH ZAWSZE LOKA A NA KOŃCU JAK SPADNIE MI DO 20 KM/H DAJĘ NA MOMENT W UDERZENIOWE A POTEM W JAZDĘ I JAKOŚ POCIAG HAMUJE MI ŁAGODNIE BEZ SZARPNIĘCIA. W SYMKU TEŻ.

OBECNIE NIE JEŹDŻĘ NA LOKACH BO NIE PRACUJĘ ALE TA ZASADA MI SIĘ SPRAWDZA NA TYM SYMKU.
Koniec tworczosci unoffowej i prywatnej.
http://chomikuj.pl/EP08-015

Offline OlO_EU

  • Wiadomości: 219
    • Zobacz profil
    • Outsourcing IT
  • Otrzymane polubienia: 3
Jak hamować?
« Odpowiedź #29 dnia: 08 Grudnia 2003, 10:53:01 »
to ja niewiem czym yt jezdziles jak w poczatku peronow miales 40km/h taki pociag to sie hamuje moment przed zatrzymaniem i nie 1 stopniem tylko hamowaniem uzupelniajacym (najszybszy i najwiekszy spadek cisnienia z PG) no w peron mozna smialo wejsc nawet i 70km/h jesli sie pociagnie na uzupelniajace ten sklad (kazdy) po chwili zaczyna deba stawaci przy 35 luzuje sie loka przy 20 luzuje sie wagony no i staje delikatnie i miekko

OlO_EU