Autor Wątek:  Ortofotomapa jako teren  (Przeczytany 17174 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6112
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 34
Ortofotomapa jako teren
« dnia: 05 Września 2008, 19:47:48 »
Ortofotomapa z geoserwer.pl jako teren

Dziś po raz pierwszy wstawiłem ortofotomapę jako teksturę terenu. Oryginał pochodzi z geoserwer.pl:


Plik ma rozmiar 1251×1251 i obrazuje powierzchnię 1km2. Został przetworzony w następujący sposób:
 1. Został zmniejszony rozmiar do 1000×1000 pikseli, aby na jeden metr przypadał jeden piksel.
 2. Został dodany margines 24 piksele z prawej i od dołu, aby uzyskać teksturę 1024×1024 pikseli. Docelowo margines będzie użyty do powielenia na nim fragmentów sąsiednich kwadratów, aby uniknąć efektu zawijania tekstury (po lewej stronie widać jej prawy fragment - najczęściej widać to jako czarne kreski nad lasami, np. w Quarku).
 3. Plik zapisany w formacie BMP zajmuje 3MB.
 4. Namiastka scenerii z widokiem na ortofotomapę jest w załączniku. (Nie są uwzględnione wysokości SRTM - zrobię później.)

Jak widać, ortofotomapa nadaje się dobrze do symulatora lotów. Do celów Symulatora EU07 przydatna będzie przy edycji scenerii oraz może jako widok w dolinę. W zbliżeniu (przez szybę SM03) wygląda marnie i raczej się nie nadaje na najbliższe otoczenie torów (w końcu ma 1px/m).

2009-12-31 Zmiana tytułu wątku.
« Ostatnia zmiana: 31 Grudnia 2009, 00:07:18 wysłana przez Ra »

Offline bohunIC

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1407
  • Ну погоди
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 14
Odp: Ortofotomapa z geoserwer.pl jako teren
« Odpowiedź #1 dnia: 05 Września 2008, 19:59:09 »
Ra, a jakby wmodelować teren zgodnie z mapą i siatką wysokościową i nałożyć ten bmp? miało by to sens czy jest naprawde biednie z jakością? Myślałem o tym kiedys w TRSie tak robia i wychodzi całkiem nieźle. Co myślisz o takim zabiegu? Oczywiście tylko najważniejsze załamania terenu. Doliny, wzniesienia, rowy itd.

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6112
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 34
Odp: Ortofotomapa z geoserwer.pl jako teren
« Odpowiedź #2 dnia: 05 Września 2008, 20:16:51 »
Ma to sens. Tylko siatka SRTM ma oczka 63m×91m, przez co na 1km2 wychodzi 350 trójkątów. Jeden wpis trójkąta zajmie ok.  350 bajtów, co daje 120kB/1km2. Na 64km2 (nie tak dużo) wychodzi 7.5MB terenu. Trzeba zrobić optymalizację trójkątów (łączenie współpłaszczyznowych, triangle_strip, triangle_fan) oraz wyciąć te, które nie będą widoczne.

Plus tekstura 3MB/1km2 (ją można zmniejszyć o połowę, więcej chyba nie ma sensu).

Scenerię z siatki wysokościowej (i mapy topograficznej) zrobiłem już rok temu, ale wtedy nie umiałem przeliczyć współrzędnych geograficznych SRTM na prostokątne płaskie. W miarę rozwoju mojego edytora zrobię linie równoległe do toru, zachowanie przekrojów (wygeneruje wykopy), linie lasu (skok 4m widoczny na SRTM).

Niedługo przekonwertuję współrzędne SRTM i podstawię pod tę ortofotomapę.

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6112
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 34
Ortofotomapa z geoserwer.pl jako teren
« Odpowiedź #3 dnia: 07 Września 2008, 18:07:01 »
Takoż zrobiłem. Niestety wybrana przeze mnie okolica nie obfituje w różnorodność terenu, różnice są rzędu 5m, czyli w granicach błędu SRTM. Wygląda chyba dobrze, chociaż sami zobaczcie.

Z moich ubiegłorocznych eksperymentów wynikało, że teren wygląda lepiej, jeśli różnice wysokości przemnoży się przez 3. Ale to być może subiektywne wrażenie.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6139
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 823
Odp: Ortofotomapa z geoserwer.pl jako teren
« Odpowiedź #4 dnia: 07 Września 2008, 18:25:46 »
A dasz radę pokazać ten teren w porównaniu z taborem? Dla mnie sam teren jako teren niestety niewiele mówi.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline RooteK

  • Wiadomości: 1232
    • Zobacz profil
    • Nieoficjalna strona węzła kolejowego Jaworzno.
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Ortofotomapa z geoserwer.pl jako teren
« Odpowiedź #5 dnia: 07 Września 2008, 18:45:47 »
Może spróbuj z bardziej górzystym terenem. Będzie to bardziej widoczne.

Offline bohunIC

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1407
  • Ну погоди
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 14
Odp: Ortofotomapa z geoserwer.pl jako teren
« Odpowiedź #6 dnia: 07 Września 2008, 19:52:25 »
Troche pixeloza, czego się można spodziewać było :/ Czy jest szansa na lepszą jakość pliku graficznego/textury?

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6112
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 34
Odp: Ortofotomapa z geoserwer.pl jako teren
« Odpowiedź #7 dnia: 07 Września 2008, 20:35:47 »
Spróbuję wstawić tory, na razie są 250m poniżej tego terenu. Tekstura ma rozdzielczość 1px/m, więc na najbliższe otoczenie się nie nadaje. Trzeba policzyć optymalną odległość zastosowania tej tekstury. Oko ludzkie ma rozdzielczość 1' kąta, co daje 30cm/km. W Symku to nierealne, ale trzeba znaleźć kompromis (np. słabe tekstury w BVE wyglądają dosyć znośnie, bo jest mała rozdzielczość okienka).

Jeśli chodzi o jakość zdjęć satelitarnych, to rozdzielczość plików z geoserwer.pl (Zumi) to 80cm/px i tylko większe miasta są, geoportal.gov.pl ma ortofotomapy czarno-białe w rozdzielczości 25cm/px (nie wszędzie, np. okolice Szczecina miały 50cm/px). Google Maps nie analizowałem, ale tam też raczej większe miasta. Moim zdaniem jakości tekstur już się nie poprawi, zresztą zajmowały by ogrom miejsca.

Offline RooteK

  • Wiadomości: 1232
    • Zobacz profil
    • Nieoficjalna strona węzła kolejowego Jaworzno.
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Ortofotomapa z geoserwer.pl jako teren
« Odpowiedź #8 dnia: 07 Września 2008, 20:35:59 »
jeżeli przed nazwą tekstury damy znak # to nie będzie ona rozmywana. Np:

XXX.tga << tekstura rozmywana między pixelami
#XXX.tga << tekstura nie rozmywana.

Może to wzmocni efekt.

Offline bohunIC

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1407
  • Ну погоди
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 14
Odp: Ortofotomapa z geoserwer.pl jako teren
« Odpowiedź #9 dnia: 07 Września 2008, 21:41:09 »
A jak widzicie rozwiązanie problemu najblizszego otoczenia? Chyba nie zrobimy tak że wstawimy sobie przy torze głównym grass.bmp a potem texture z geoportalu? To będzie bardzo wydaje mi się żle wyglądac i mało realnie. Ja proponuje zrobić w max najlepszej rozdzielczośći texture przytorowego otoczenia i wstawiać przy szlaku, potem juz moze iść gorsza jakość. Wiadomo las, budynki i drzewa nam zakamuflują to wszystko. Wogóle to brakuje nam porządnych drzew w tga. Bo ciągle jakoś to wygląda tak bardzo bajkowo czyż nie? Jak coś służe usługami w materii wykonawstwa drzew i lasów. Jak mi porobicie foty to zrobie wam ładne drzewa, sosny, topole itd. Bo ja myślałem też żeby zrobić krajobraz jako kilka planów z tga np. poustawiać w rzedzie domki drzewa i w odległości 100m wstawiać taki ciąg i było by to fajnym tłem. Sorry za offtopa! Ale bardzo mnie interesuje temat terenu i jego ulepszania.

Offline Żabek

  • Wiadomości: 546
  • Gdzie jest guzik rezygnacji?
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Ortofotomapa z geoserwer.pl jako teren
« Odpowiedź #10 dnia: 07 Września 2008, 22:04:20 »
Google Maps nie analizowałem, ale tam też raczej większe miasta.
Google Maps odpada w zupełności. Zdjęcia np. Katowic robione są chyba późną jesienią o zachodzie słońca i są całe w odcieniach pomarańczu.
The Frog

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6112
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 34
Odp: Ortofotomapa z geoserwer.pl jako teren
« Odpowiedź #11 dnia: 07 Września 2008, 23:20:15 »
Wydaje mi się, że najbliższe otoczenie to musi już zostać tak, jak jest teraz. Bo trzeba by pewnie mieć własny samolot (przynajmniej motolotnię) i latać nad torami, co jest niebezpieczne ze względu na druty wysokiego napięcia. Niestety wraz ze wzrostem rozdzielczości monitorów wpadamy w pułapkę wymogu tekstur o coraz lepszej jakości, a potem to już tylko zrobienie Matrixa pozostaje. Na jakieś uproszczenia trzeba się zgodzić. Myślę, że tak jak pojawiają się nowe tekstury szyn i podsypek, to również można by coś przygotować jako otoczenie.

Aktualnie układam tory wg ortofotomap z geoportal.gov.pl, co daje dokładność rzędu 20cm. Jednocześnie chciałbym opracować przekrój poprzeczny toru, czyli pod tory wsadzić road formujący nasyp, ewentualnie rów na płaskim i w wykopach.

Ortofotomapy wykorzystane na tekstury trzeba by rozmazać w okolicy torów, dróg i domów na kolor otoczenia, aby na postawione na nich obiekty nie przebijały kształty z ortofotomapy. Pewnie również drzewa trzeba by rozmazać.

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6112
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 34
Widoki z taborem
« Odpowiedź #12 dnia: 08 Września 2008, 22:00:05 »
Podniosłem dziś tory i wstawiłem tabor. Za czwartym razem wyszło mi dobrze, za trzecim miałem kolejkę górską. I tak jeszcze tory są za wysoko... Oczywiście tam na drodze powinien być wiadukt (będzie wkrótce) i trzeba poprawić linie lasu...

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6112
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 34
Odp: Ortofotomapa jako teren
« Odpowiedź #13 dnia: 31 Grudnia 2009, 00:27:10 »
Ortofotomapa z Zumi.pl jako teren

Minęło trochę czasu... Obecnie serwisy mapowe oferują rozdzielczość rzędu 10px/m, ale tylko dla większych miast. Wypadało by wypróbować, jak to będzie wyglądało. Mam też nieco lepszą wiedzę na temat układów współrzędnych i ich przeliczania.

Za pomocą programu ZumiBuddy pobrałem trochę mapek z Zumi. Są one cięte wg współrzędnych geograficznych WGS84, więc mapować je trzeba na trapezy. Można by nawet mapować na siatkę SRTM, ale ta ma pewne niewielkie przesunięcie (ktoś robił poziomnice co 25m i porównywał z mapą topograficzną). W każdym bądź razie najbardziej szczegółowe mapki są kwadratami 250px, o rozmiarze około 25m (±2m). Złożenie 16 takich mapek daje teksturę 1024×1024 i czworobok o bokach długości około 100m. Zrobiłem to tak samo z paskiem na 24px, jak to jest opisane na początku.

W tej okolicy mapki są cięte co 0.000375° w długości oraz 0.00025° w szerokości. Nie wyliczałem jeszcze współrzędnych w PUWG 1992, póki co wpasowałem ręcznie. Moim zdaniem wygląda nieźle, jednak mapki nadają się do retuszu. No i pozostaje kwestia zgodności z regulaminem (dozwolone wykorzystanie na własny użytek).
« Ostatnia zmiana: 31 Grudnia 2009, 10:17:33 wysłana przez Ra »

Offline JONIN_EZT

  • Wiadomości: 918
  • Dalej student. Linia 202 maker
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Ortofotomapa jako teren
« Odpowiedź #14 dnia: 31 Grudnia 2009, 02:03:26 »
Witam

Jakiś czas temu znajomy polecił mi mapy satelitarne ze strony www.pkt.pl
Jakość tych map jest o wiele lepsza od wszystkich googlowkich map oraz zumi.
Myślę, że bardzo posłuży przy budowaniu realistycznych tras.
Dodam, że jest najaktualniejsza ze wszystkich, zdjęcia pochodzą mniej więcej z wakacji 2008.

Przykładowy rzut na południową głowicę rozjazdową (Gdynia Główna)
Linia 202
Układ torowy (tory główne) - 100%
Układ torowy (reszta) - 15%

Offline Quark-t

  • Administrator
  • Wiadomości: 3590
  • Automaty liczą...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 46
Odp: Ortofotomapa jako teren
« Odpowiedź #15 dnia: 31 Grudnia 2009, 02:19:28 »
Przy jakiejś innej okazji była mowa o PKT - tam GOP jest z 11 listopada 2008r. To, co pokazuje ZUMI, wygląda na ten rok - jakiś maj, czerwiec (jeżeli chodzi o GOP oczywiście).
Pozdrawiam, dr inż. Quark-t

Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5904
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 428
Odp: Ortofotomapa jako teren
« Odpowiedź #16 dnia: 31 Grudnia 2009, 06:40:26 »
Także Łódź jest z lipca 2009r na Zumi.

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6112
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 34
Odp: Ortofotomapa jako teren
« Odpowiedź #17 dnia: 31 Grudnia 2009, 10:36:01 »
Zrobiłem dziś przeliczenie współrzędnych geograficznych na współrzędne płaskie. Oto porównanie wyliczenia punktów z moim zgrubnym pozycjonowaniem ręcznym:

ręcznie:    przeliczenie:
-1.76, 9104.00.408, 9107.197
-0.54, 8996.200.156, 8996.04
-105.02, 9107.0-106.334, 9107.44
-111.52, 8998.5-106.589, 8996.283

Wpisałem te współrzędne do scenerii, aby sprawdzić jaki będzie efekt. Moim zdaniem wygląda całkiem dobrze. Na tyle, by pozostałe kwadraty wstawiać automatem i móc odpuścić sobie wpasowywanie ręczne obrazków z Zumi w tło pobrane z Geoportalu.


   « Dodano: 31 Grudnia 2009, 12:12:14 »
Widok z drugiej strony pętli, po dołożeniu drugiego kwadratu. Jak widać, źle oceniłem rozstaw torów.


   « Dodano: 02 Stycznia 2010, 02:15:11 »
Drugi obrazek po wstawieniu słupów, drutu i samochodu. Po lewej na dole widać przenikanie tekstury drogi z teksturą podłoża - trzeba się jeszcze zastanowić, czy w ogóle dawać tekstury na drogi.
« Ostatnia zmiana: 02 Stycznia 2010, 02:15:11 wysłana przez Ra »

Offline surgeon

  • Wiadomości: 659
  • Zmierzły, opryskliwy, czepialski i mądrala :D
    • Zobacz profil
    • SCN
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Ortofotomapa jako teren
« Odpowiedź #18 dnia: 02 Stycznia 2010, 10:48:38 »
Trochę dużo śmieci na mapach. Samochody, pociągi, wiadukty, zakrzywienia czasoprzestrzeni przy wiaduktach :),  różne napisy...
Ra: Ostatnio dochodzę do wniosku, że cybernetycznie to kura ma podobne skomplikowanie, co obecne komputery. A jest tańsza, zdrowsza, a jak się zepsuje, to wywalić na kompost można.

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6112
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 34
Odp: Ortofotomapa jako teren
« Odpowiedź #19 dnia: 02 Stycznia 2010, 13:04:42 »
No co ja zrobię? Mapy są do retuszu, poza tym trzeba by uzyskać zgodę na udostępnienie ich do symulatora... Lepiej by było zrobić własne zdjęcia. I taki jest mój cel, żeby przetwarzać zdjęcia (zrobione z powierzchni ziemi) na obiekty 3D. Tymczasem przedsmak tego, co nas czeka, być może już w 2010 roku.

Offline janek32

  • Wiadomości: 567
  • EMIT Ghp400M4C
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Ortofotomapa jako teren
« Odpowiedź #20 dnia: 02 Stycznia 2010, 16:28:14 »
W zasadzie ciekawy pomysł. Sam zamierzam z tym pokombinować. Tylko jak układać tory (ze zdjęciem jako podkład) i stworzyć + oteksturować teren. Da się to zrobić w Rainsted, tak jak z geoportalem?
-Środa 844012.
-Zgłaszam się.
-Zapytaj energetykę, czy zapłacili rachunki, luzem ciągniemy i jest 2900.

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6112
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 34
Odp: Ortofotomapa jako teren
« Odpowiedź #21 dnia: 02 Stycznia 2010, 16:57:29 »
Obiekty scenerii są wstawione w Rainsted na tle orto z Geoportalu, a pod nie jest wsunięta tekstura z Zumi, po odpowiednim przeliczeniu jej położenia. Pokrywa się to z dokładnością do 10-20cm, czyli tyle, ile na orto Geoportalu jest możliwe do uzyskania. Zdjęcia Zumi są cięte według współrzędnych geograficznych i mają zbieżność południków około 14m/km, więc niespecjalnie nadają się do rysowania dłuższych linii prostych oraz pomiaru odległości.

Offline Quark-t

  • Administrator
  • Wiadomości: 3590
  • Automaty liczą...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 46
Odp: Ortofotomapa jako teren
« Odpowiedź #22 dnia: 02 Stycznia 2010, 22:13:17 »
W zasadzie powinienem to zrobić przez PW, ale najwyżej sam siebie zmoderuję;]

@Ra - zrobić Ci zdjęcia tej pętli?
Pozdrawiam, dr inż. Quark-t

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6112
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 34
Odp: Ortofotomapa jako teren
« Odpowiedź #23 dnia: 02 Stycznia 2010, 23:09:11 »
Ja mam scenerię obejmującą całą linię tramwaju 22, tory są ułożone w 100% na całej długości (plus zajezdnia), słupy i druty to jakieś 80%, drogi - 20%. Najchętniej bym to komuś oddał, bo niespecjalnie jestem w stanie się zaangażować w trasę, która jest 200km ode mnie i której nigdy na żywo nie widziałem. Kolejny problem to profil pionowy, do którego przydało by mi się jakieś naliczenie kilometrażu na drogach - dostałem namiary na zarządców dróg, którzy takie dane powinni mieć, ale jakoś nie poszło mi to dalej.

Do tej pętli mam sentyment, bo od niej zacząłem eksperymentalne układanie torów tramwajowych, a potem stawianie słupów.

Offline Mick

  • Wiadomości: 7
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Ortofotomapa jako teren
« Odpowiedź #24 dnia: 04 Stycznia 2010, 19:03:23 »
Witam :)
Ładnie to wygląda, ale nasuwają mi się dwa pytania:
Czy tekstury (np. drogi) będą poprawione czy zostaną tak, jak widać na pierwszym screenie?
Oraz:
Czy z podłoża zostaną usunięte dwuwymiarowe ("leżące") obiekty, np. lampy? O samochody na drogach nie pytam ;)

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6112
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 34
Odp: Ortofotomapa jako teren
« Odpowiedź #25 dnia: 04 Stycznia 2010, 19:58:09 »
Zmian na teksturze nie przewiduję. To jest jedynie demonstracja możliwości, będąca wynikiem eksperymentów z dostępnymi danymi. Docelowo zmierzam do wykorzystania zdjęć robionych we własnym zakresie, co do których nie ma ograniczeń natury prawnej.