- Symulator MaSzyna -
Symulator EU07 (i nie tylko) => Symulator => Wątek zaczęty przez: Ra w 05 Września 2008, 19:47:48
-
Ortofotomapa z geoserwer.pl jako teren
Dziś po raz pierwszy wstawiłem ortofotomapę jako teksturę terenu. Oryginał pochodzi z geoserwer.pl (http://geoserwer.pl):
(http://www.geoserwer.pl/prv/ikonos_219054_mini.jpg) (http://www.geoserwer.pl/prv/ikonos_219054_demo.jpg)
Plik ma rozmiar 1251×1251 i obrazuje powierzchnię 1km2. Został przetworzony w następujący sposób:
1. Został zmniejszony rozmiar do 1000×1000 pikseli, aby na jeden metr przypadał jeden piksel.
2. Został dodany margines 24 piksele z prawej i od dołu, aby uzyskać teksturę 1024×1024 pikseli. Docelowo margines będzie użyty do powielenia na nim fragmentów sąsiednich kwadratów, aby uniknąć efektu zawijania tekstury (po lewej stronie widać jej prawy fragment - najczęściej widać to jako czarne kreski nad lasami, np. w Quarku).
3. Plik zapisany w formacie BMP zajmuje 3MB.
4. Namiastka scenerii z widokiem na ortofotomapę jest w załączniku. (Nie są uwzględnione wysokości SRTM - zrobię później.)
Jak widać, ortofotomapa nadaje się dobrze do symulatora lotów. Do celów Symulatora EU07 przydatna będzie przy edycji scenerii oraz może jako widok w dolinę. W zbliżeniu (przez szybę SM03) wygląda marnie i raczej się nie nadaje na najbliższe otoczenie torów (w końcu ma 1px/m).
2009-12-31 Zmiana tytułu wątku.
-
Ra, a jakby wmodelować teren zgodnie z mapą i siatką wysokościową i nałożyć ten bmp? miało by to sens czy jest naprawde biednie z jakością? Myślałem o tym kiedys w TRSie tak robia i wychodzi całkiem nieźle. Co myślisz o takim zabiegu? Oczywiście tylko najważniejsze załamania terenu. Doliny, wzniesienia, rowy itd.
-
Ma to sens. Tylko siatka SRTM ma oczka 63m×91m, przez co na 1km2 wychodzi 350 trójkątów. Jeden wpis trójkąta zajmie ok. 350 bajtów, co daje 120kB/1km2. Na 64km2 (nie tak dużo) wychodzi 7.5MB terenu. Trzeba zrobić optymalizację trójkątów (łączenie współpłaszczyznowych, triangle_strip, triangle_fan) oraz wyciąć te, które nie będą widoczne.
Plus tekstura 3MB/1km2 (ją można zmniejszyć o połowę, więcej chyba nie ma sensu).
Scenerię z siatki wysokościowej (i mapy topograficznej) zrobiłem już rok temu, ale wtedy nie umiałem przeliczyć współrzędnych geograficznych SRTM na prostokątne płaskie. W miarę rozwoju mojego edytora zrobię linie równoległe do toru, zachowanie przekrojów (wygeneruje wykopy), linie lasu (skok 4m widoczny na SRTM).
Niedługo przekonwertuję współrzędne SRTM i podstawię pod tę ortofotomapę.
-
Takoż zrobiłem. Niestety wybrana przeze mnie okolica nie obfituje w różnorodność terenu, różnice są rzędu 5m, czyli w granicach błędu SRTM. Wygląda chyba dobrze, chociaż sami zobaczcie.
Z moich ubiegłorocznych eksperymentów wynikało, że teren wygląda lepiej, jeśli różnice wysokości przemnoży się przez 3. Ale to być może subiektywne wrażenie.
-
A dasz radę pokazać ten teren w porównaniu z taborem? Dla mnie sam teren jako teren niestety niewiele mówi.
-
Może spróbuj z bardziej górzystym terenem. Będzie to bardziej widoczne.
-
Troche pixeloza, czego się można spodziewać było :/ Czy jest szansa na lepszą jakość pliku graficznego/textury?
-
Spróbuję wstawić tory, na razie są 250m poniżej tego terenu. Tekstura ma rozdzielczość 1px/m, więc na najbliższe otoczenie się nie nadaje. Trzeba policzyć optymalną odległość zastosowania tej tekstury. Oko ludzkie ma rozdzielczość 1' kąta, co daje 30cm/km. W Symku to nierealne, ale trzeba znaleźć kompromis (np. słabe tekstury w BVE wyglądają dosyć znośnie, bo jest mała rozdzielczość okienka).
Jeśli chodzi o jakość zdjęć satelitarnych, to rozdzielczość plików z geoserwer.pl (http://geoserwer.pl) (Zumi) to 80cm/px i tylko większe miasta są, geoportal.gov.pl (http://geoportal.gov.pl) ma ortofotomapy czarno-białe w rozdzielczości 25cm/px (nie wszędzie, np. okolice Szczecina miały 50cm/px). Google Maps nie analizowałem, ale tam też raczej większe miasta. Moim zdaniem jakości tekstur już się nie poprawi, zresztą zajmowały by ogrom miejsca.
-
jeżeli przed nazwą tekstury damy znak # to nie będzie ona rozmywana. Np:
XXX.tga << tekstura rozmywana między pixelami
#XXX.tga << tekstura nie rozmywana.
Może to wzmocni efekt.
-
A jak widzicie rozwiązanie problemu najblizszego otoczenia? Chyba nie zrobimy tak że wstawimy sobie przy torze głównym grass.bmp a potem texture z geoportalu? To będzie bardzo wydaje mi się żle wyglądac i mało realnie. Ja proponuje zrobić w max najlepszej rozdzielczośći texture przytorowego otoczenia i wstawiać przy szlaku, potem juz moze iść gorsza jakość. Wiadomo las, budynki i drzewa nam zakamuflują to wszystko. Wogóle to brakuje nam porządnych drzew w tga. Bo ciągle jakoś to wygląda tak bardzo bajkowo czyż nie? Jak coś służe usługami w materii wykonawstwa drzew i lasów. Jak mi porobicie foty to zrobie wam ładne drzewa, sosny, topole itd. Bo ja myślałem też żeby zrobić krajobraz jako kilka planów z tga np. poustawiać w rzedzie domki drzewa i w odległości 100m wstawiać taki ciąg i było by to fajnym tłem. Sorry za offtopa! Ale bardzo mnie interesuje temat terenu i jego ulepszania.
-
Google Maps nie analizowałem, ale tam też raczej większe miasta.
Google Maps odpada w zupełności. Zdjęcia np. Katowic robione są chyba późną jesienią o zachodzie słońca i są całe w odcieniach pomarańczu.
-
Wydaje mi się, że najbliższe otoczenie to musi już zostać tak, jak jest teraz. Bo trzeba by pewnie mieć własny samolot (przynajmniej motolotnię) i latać nad torami, co jest niebezpieczne ze względu na druty wysokiego napięcia. Niestety wraz ze wzrostem rozdzielczości monitorów wpadamy w pułapkę wymogu tekstur o coraz lepszej jakości, a potem to już tylko zrobienie Matrixa pozostaje. Na jakieś uproszczenia trzeba się zgodzić. Myślę, że tak jak pojawiają się nowe tekstury szyn i podsypek, to również można by coś przygotować jako otoczenie.
Aktualnie układam tory wg ortofotomap z geoportal.gov.pl (http://geoportal.gov.pl), co daje dokładność rzędu 20cm. Jednocześnie chciałbym opracować przekrój poprzeczny toru, czyli pod tory wsadzić road formujący nasyp, ewentualnie rów na płaskim i w wykopach.
Ortofotomapy wykorzystane na tekstury trzeba by rozmazać w okolicy torów, dróg i domów na kolor otoczenia, aby na postawione na nich obiekty nie przebijały kształty z ortofotomapy. Pewnie również drzewa trzeba by rozmazać.
-
Podniosłem dziś tory i wstawiłem tabor. Za czwartym razem wyszło mi dobrze, za trzecim miałem kolejkę górską. I tak jeszcze tory są za wysoko... Oczywiście tam na drodze powinien być wiadukt (będzie wkrótce) i trzeba poprawić linie lasu...
-
Ortofotomapa z Zumi.pl jako teren
Minęło trochę czasu... Obecnie serwisy mapowe oferują rozdzielczość rzędu 10px/m, ale tylko dla większych miast. Wypadało by wypróbować, jak to będzie wyglądało. Mam też nieco lepszą wiedzę na temat układów współrzędnych i ich przeliczania.
Za pomocą programu ZumiBuddy (http://www.trekbuddy.net/forum/viewtopic.php?t=2162) pobrałem trochę mapek z Zumi. Są one cięte wg współrzędnych geograficznych WGS84, więc mapować je trzeba na trapezy. Można by nawet mapować na siatkę SRTM, ale ta ma pewne niewielkie przesunięcie (ktoś robił poziomnice co 25m i porównywał z mapą topograficzną). W każdym bądź razie najbardziej szczegółowe mapki są kwadratami 250px, o rozmiarze około 25m (±2m). Złożenie 16 takich mapek daje teksturę 1024×1024 i czworobok o bokach długości około 100m. Zrobiłem to tak samo z paskiem na 24px, jak to jest opisane na początku.
W tej okolicy mapki są cięte co 0.000375° w długości oraz 0.00025° w szerokości. Nie wyliczałem jeszcze współrzędnych w PUWG 1992, póki co wpasowałem ręcznie. Moim zdaniem wygląda nieźle, jednak mapki nadają się do retuszu. No i pozostaje kwestia zgodności z regulaminem (dozwolone wykorzystanie na własny użytek).
-
Witam
Jakiś czas temu znajomy polecił mi mapy satelitarne ze strony www.pkt.pl (http://www.pkt.pl)
Jakość tych map jest o wiele lepsza od wszystkich googlowkich map oraz zumi.
Myślę, że bardzo posłuży przy budowaniu realistycznych tras.
Dodam, że jest najaktualniejsza ze wszystkich, zdjęcia pochodzą mniej więcej z wakacji 2008.
Przykładowy rzut na południową głowicę rozjazdową (Gdynia Główna)
-
Przy jakiejś innej okazji była mowa o PKT - tam GOP jest z 11 listopada 2008r. To, co pokazuje ZUMI, wygląda na ten rok - jakiś maj, czerwiec (jeżeli chodzi o GOP oczywiście).
-
Także Łódź jest z lipca 2009r na Zumi.
-
Zrobiłem dziś przeliczenie współrzędnych geograficznych na współrzędne płaskie. Oto porównanie wyliczenia punktów z moim zgrubnym pozycjonowaniem ręcznym:
ręcznie: | | przeliczenie: |
-1.76, 9104.0 | | 0.408, 9107.197 |
-0.54, 8996.20 | | 0.156, 8996.04 |
-105.02, 9107.0 | | -106.334, 9107.44 |
-111.52, 8998.5 | | -106.589, 8996.283 |
Wpisałem te współrzędne do scenerii, aby sprawdzić jaki będzie efekt. Moim zdaniem wygląda całkiem dobrze. Na tyle, by pozostałe kwadraty wstawiać automatem i móc odpuścić sobie wpasowywanie ręczne obrazków z Zumi w tło pobrane z Geoportalu.
« Dodano: 31 Grudnia 2009, 12:12:14 »
Widok z drugiej strony pętli, po dołożeniu drugiego kwadratu. Jak widać, źle oceniłem rozstaw torów.
« Dodano: 02 Stycznia 2010, 02:15:11 »
Drugi obrazek po wstawieniu słupów, drutu i samochodu. Po lewej na dole widać przenikanie tekstury drogi z teksturą podłoża - trzeba się jeszcze zastanowić, czy w ogóle dawać tekstury na drogi.
-
Trochę dużo śmieci na mapach. Samochody, pociągi, wiadukty, zakrzywienia czasoprzestrzeni przy wiaduktach :), różne napisy...
-
No co ja zrobię? Mapy są do retuszu, poza tym trzeba by uzyskać zgodę na udostępnienie ich do symulatora... Lepiej by było zrobić własne zdjęcia. I taki jest mój cel, żeby przetwarzać zdjęcia (zrobione z powierzchni ziemi) na obiekty 3D. Tymczasem przedsmak tego, co nas czeka, być może już w 2010 roku.
-
W zasadzie ciekawy pomysł. Sam zamierzam z tym pokombinować. Tylko jak układać tory (ze zdjęciem jako podkład) i stworzyć + oteksturować teren. Da się to zrobić w Rainsted, tak jak z geoportalem?
-
Obiekty scenerii są wstawione w Rainsted na tle orto z Geoportalu, a pod nie jest wsunięta tekstura z Zumi, po odpowiednim przeliczeniu jej położenia. Pokrywa się to z dokładnością do 10-20cm, czyli tyle, ile na orto Geoportalu jest możliwe do uzyskania. Zdjęcia Zumi są cięte według współrzędnych geograficznych i mają zbieżność południków około 14m/km, więc niespecjalnie nadają się do rysowania dłuższych linii prostych oraz pomiaru odległości.
-
W zasadzie powinienem to zrobić przez PW, ale najwyżej sam siebie zmoderuję;]
@Ra - zrobić Ci zdjęcia tej pętli?
-
Ja mam scenerię obejmującą całą linię tramwaju 22, tory są ułożone w 100% na całej długości (plus zajezdnia), słupy i druty to jakieś 80%, drogi - 20%. Najchętniej bym to komuś oddał, bo niespecjalnie jestem w stanie się zaangażować w trasę, która jest 200km ode mnie i której nigdy na żywo nie widziałem. Kolejny problem to profil pionowy, do którego przydało by mi się jakieś naliczenie kilometrażu na drogach - dostałem namiary na zarządców dróg, którzy takie dane powinni mieć, ale jakoś nie poszło mi to dalej.
Do tej pętli mam sentyment, bo od niej zacząłem eksperymentalne układanie torów tramwajowych, a potem stawianie słupów.
-
Witam :)
Ładnie to wygląda, ale nasuwają mi się dwa pytania:
Czy tekstury (np. drogi) będą poprawione czy zostaną tak, jak widać na pierwszym screenie?
Oraz:
Czy z podłoża zostaną usunięte dwuwymiarowe ("leżące") obiekty, np. lampy? O samochody na drogach nie pytam ;)
-
Zmian na teksturze nie przewiduję. To jest jedynie demonstracja możliwości, będąca wynikiem eksperymentów z dostępnymi danymi. Docelowo zmierzam do wykorzystania zdjęć robionych we własnym zakresie, co do których nie ma ograniczeń natury prawnej.