Dzień dobry.
Czy wystarczy zamienić zwr*34R300.inc poprzez zmianę nazwy zwr*34R300M na tą pierwszą?
Można tak, a można też w pliku scenerii (
*.scn lub
*.scm) w miejscach żądanych wpisów:
include;ZwrP34R300.inc;Bruchniewo_zwr1;6219.66;-12.2;3395.84;225.0;zwrot34R300pods-new.tex;end
dopisać jedną literkę "
M" uzyskując wpisy typu:
include;ZwrP34R300M.inc;Bruchniewo_zwr1;6219.66;-12.2;3395.84;225.0;zwrot34R300pods-new.tex;end
Można to zrobić dla każdej zwrotnicy w scenerii (choć nie jestem za tym, żeby aż tak "psuć" scenerię), a można to zrobić tylko dla wybranych, niektórych zwrotnic.
Jak znaleźć te właściwe zwrotnice?
Można się tutaj posłużyć dowolnym programem, który pozwala na wyświetlenie trasy z góry (
Szopa Viewer czy
Jet 1.0). W programie należy włączyć pokazywanie nazw torów. Szukamy interesującej nas zwrotnicy, a jej nazwę zapisujemy sobie np. na kartce.
OK, teraz włączamy "najlepszy" (ekhm... no, też bym tutaj na ten temat polemizował ;-) edytor do tras jakim jest
Notatnik, wczytujemy do niego plik scenerii i szukamy ciągu znaków zapisanej nazwy zwrotnicy. Taka nazwa powinna w scenerii wystąpić przynajmniej dwa razy (o ile zwrotnica w scenerii działa):
[*]w definicji obiektu, np.:
node -1 0 Bruchniewo_zwr1 track switch 34.0 1.435 0.24 15.0 20 2 flat vis Rail_screw_used1 4 Rail_screw_used1 0.2 2.75 2.5
6219.66 -12.0 3395.84 0.1 //point 1
0.0 0.0 0.0 //control vector 1
0.0 0.0 0.0 //control vector 2
6195.62 -12.0 3371.79 -0.1 //point 2
0
6219.66 -12.0 3395.84 0 //point 1
-8.01514 0.0 -8.01514 //control vector 1
7.05713 0.0 8.87012 //control vector 2
6197.03 -12.0 3370.49 0 //point 2
-300.0
endtrack
[*]w komendzie
include, np.:
include;ZwrP34R300.inc;Bruchniewo_zwr1;6219.66;-12.2;3395.84;225.0;zwrot34R300pods-new.tex;end
[/list]Jak więc wspomniałem na początku posta, należy dopisać we wskazanym miejscu literkę "
M" i już w tym miejscu mamy ręczną zwrotnicę. Nadanie zwrotnicy "charakteru" ręcznej nie zmienia niczego w jej działaniu w systemie
event scenerii.
no dobra ale jak laik może zmienić zasięg działania t/T?
Ja również miałem z tym problem, że zasięg był zbyt mały. Denerwowało mnie, że muszę stawać na zwrotnicy, kiedy chcę ją przestawić. Poradziłem sobie z tym w następujący sposób.
W plikach
zwrP34?300M.inc jest następujący wpis:
//sterowanie zwrotnica za pomoca klawiszy t,T
node -1 0 (p1) eventlauncher (p2) (p3) (p4) 3.0 t 0 (p1)- (p1)+ end
Jeśli teraz poprawimy:
[*]liczbę
3.0 na inną, np.:
node -1 0 (p1) eventlauncher (p2) (p3) (p4) 5.0 t 0 (p1)- (p1)+ end
wówczas zwiększy się odległość, z jakiej będzie można nią sterować (w przykładzie: z
3.0 m do
5.0 m);
[*]literę
t na inną (a nawet cyfrę), np.:
node -1 0 (p1) eventlauncher (p2) (p3) (p4) 3.0 4 0 (p1)- (p1)+ end
wówczas zwrotnicę tą będzie można przestawiać klawiszami:[list=1][*]
klawisz - na wprost (w przykładzie
4);[*]
SHIFT+
klawisz - w bok (w przykładzie
SHIFT+
4).[/list]Radzę w tym wypadku uważać na ewentualne kolizje z klawiszami symulatora. Z odległością z jakiej zwrotnica będzie reagowała na jej przstawianie także radzę nie przesadzać, gdyż oprócz niej, będą też reagowały zwrotnice sąsiednie.[/list:o]Mam nadzieję, że wytłumaczyłem wszystko tak, że nawet laik będzie potrafił wszystko zrozumieć ;-).
Na koniec ciekawostka.[list=1][*]Uruchom scenerię
quarkmce.scn z pojazdem
EU07-424Dojechać na żeberko, po przyjeździe i odczepieniu SU45 podczepić się i doprowadzić PE1301 do Koniewic. Tam po otrzymaniu Ms2 na wyjazdowym wypchać skład na żeberko, odczepić i manewrując przyczepić do innego pospiesznego, wrocić do macierzystej stacji.
[*]Powoli podjedź do semafora manewrowego z toru postojowego, poczekaj na
Ms2.[*] przejeżdżając przez zwrotnicę rozgałęziającą tor postojowy od toru do
??? (zapomniałem nazwy - no... tam jest taka fabryczka, a zwrotnica nazywa się "
zwrMD01") przestaw ją na pozycję w bok (standardowo klawiszami
SHIFT+
T).[*]Dalszą część misji spróbuj wykonać, jak podano w opisie.[/list:o]Nie uda Ci się to, dlaczego?
Bo, kiedy
SU45 przyjedzie na stację, odczepi skład i będzie chciała zjechać do lokomotywowni, pojedzie przez przestawioną zwrotnicę
zwrMD01 do
???, a ponieważ nie jedzie ona w trybie pociągowym, tylko manewrowym, na granicy szlaku (oznaczonej znakiem
W5) zawróci i... wróci swoim torem na stację. Nie będzie ona nawet pruć żadnej ze zwrotnic, bo wszystkie one będą ustawione tak, jak w drodze w tamtą stronę (bo zdarzenia przełączają się dopiero wtedy, gdy lokomotywa zjedzie już do szopy - a tutaj przecież nie zjeżdża do niej). A zatem
SU45 po prostu przyjedzie na stację i będzie pchała (bez sprzęgu) wagony, które w misji należało doczepić do
EU07 i wywieźć w trasę. Niestety (sprawdzałem) nie da się zdążyć podjechać szybko do tych wagonów, przyczepić je i uciec na szlak -
SU45 bardzo szybko wraca i blokuje tor, a potem i naszą lokomotywę zaczyna spychać.
Jak poprawić ten błąd w scenerii? Dopisać "
zwrMD01-" do zdarzenia ustawiającego drogę
SU45 do lokomotywowni:
//zjazd su45 do szopy
event tor_6_szopa multiple 90.0 odczepiaj_mem duza_zwrot_zeberko+ duza10+ duza18- duza12- zwrMD01- zwrMD02- zwrMD03+ duza6end_Ms2 Wielki_Kac_Tm7_Ms2 condition memcompare Shunt 0 0 endevent
To jeszcze nie wszystko (choć tego akurat nie nazwałbym błędem, a konsekwencją pierwszego z nich). Jeśli szybko zdąży się odhamować wagony i uciec (mi się raz udało :-), wówczas
SU45 pchając wagony pojedzie po tym torze linii dwutorowej, który jest w dalszej części "przerwany". Jasne jest to, że kiedy "skład" (bo chyba składem tego nie można nazwać, kiedy lokomotywa nieprzyczepiona do wagonów pcha je ;-) wjedzie na ten "przerwany" tor - symulator wysypie się.
Aby temu zapobiec, można do jednego z torów na tej trasie dopisać zdarzenie, np.:
node -1 0 none track normal 100.0 1.435 0.15 25.0 20 2 flat vis Rail_screw_used1 4 TpBpS-new2.tex 0.2 0.5 1.1
1615.15 0.199921 -5905.68 0.5 //point 1
0.0 -7.10785e-006 119.146 //control vector 1
0.0 0.0 -119.146 //control vector 2
1578.32 0.199986 -5550.15 0.0 //point 2
0
eventall1 awaria
eventall2 awariaoff
endtrack
Powyższy wpis będzie oznaczał, że wjeżdżając na ten tor w kierunku "przerwy" zwrotnice przed nią przestawią się tak, aby można było ją ominąć drugim torem (zdarzenie "
awaria"), zaś przejeżdżając przezeń w drugim kierunku zwrotnice ustawią się prznajmniej tak, że nie będzie się dało wjechać na "przerwany tor" (najwyżej rozpruje się zwrotnicę "
aw3"), a po drugim torze komunikacja będzie przebiegała normalnie. Ja sobie analogiczne zdarzenia dopisałem również do toru z drugiej strony tej "przerwy", dzięki czemu można jechać po tym torze z obojętnie jakiego kierunku i nigdy nie wyląduje się "w krzakach", a po ominięciu przeszkody, zwrotnice ją otaczające przestawiają się tak, aby umożliwić normalne kursowanie po trasie.
Aby tak się stało, w pliku
quarkmce.scn należy odszukać definicję zdarzenia "
awaria":
event awaria multiple 1.0 none aw1+ aw2+ aw3+ aw4+ endevent
i dopisać poniżej niej drugą definicję - zdarzenia "
awariaoff":
event awariaoff multiple 1.0 none aw1+ aw2- aw3- aw4+ endevent
Wówczas
SU45 z pchanym składem wyląduje gdzieś na koźle oporowym na stacji
Skwarki i tam się po prostu zatrzyma.
Nie wiem czy i jak lepiej można by było jakoś poprawić te błędy, ale dzięki moim poprawkom w scenerii (pozmieniałem sobie też niektóre kluczowe zwrotnice, aby dało się jeździć po wszystkich trasach jednym pojadzem) jest ona teraz bardziej użyteczna, szczególnie do testów. No cóż rzeczywiście niskie
FPS nie pomaga w nich, ale co mam gadać mając tak słabego kompa z kartą graficzną
ATI RAGE 128 ;-).
Pozdrawiam wszystkich.