Cześć!
Czytam raport
PKBWK z incydentu z 30. lipca 2019 roku na szlaku Złocieniec - Jankowo Pomorskie. Raporty PKBWK dostępne tutaj:
https://www.gov.pl/web/mswia/raporty i łapię się za głowę...
W dużym skrócie:
- stacja Złocieniec na rozkaz "S" wypuszcza pociąg osobowy (SA136) na tor
przeciwny do zasadniczego nr 2 w kierunku Jankowa Pom. ponieważ nastawniczy nastawni wykonawczej Zł1 niepoprawnie ułożył drogę przebiegu
- w międzyczasie z naprzeciwka na tor nr 2 z Jankowa Pom. wyrusza "pociąg roboczy" (podbijarka torowa) również na rozkaz "S"
- pociąg osobowy wyjeżdża ze Złocieńca, dyżurny nie obserwuje przejazdu pociągu przez posterunek
- maszynista wyjeżdża ze stacji na tor
przeciwny do zasadniczego nr 2 na rozkaz "S"
- kierownik pociągu nie reaguje, mimo że ma 2 przystanki osobowe i podróżni w pośpiechu zmieniają perony
- maszynista miał awarię (spadek ciśnienia w PG) i zgłosił przez RT że
stoi na torze nr 2, co odebrał dyżurny ruchu z J. Pom. i nie zareagował
- urządzenia na stacji J.Pom. informowały dyżurnego ruchu o
zajętości toru nr 2 i o tym, że tor nr 1 jest wolny, mimo tego na "S"
wypuścił pociąg na tor nr 2- na prostym odcinku szlaku maszynista pociągu osobowego zauważa pociąg roboczy jadący z naprzeciwka i używa Radiostopu, 600 metrów brakowało do zderzenia
Wkurzyłem się bardzo po przeczytaniu tego raportu. Mamy tutaj podobne zaniedbania, które miały miejsce 3. marca 2012 roku (na co również zwracają uwagę autorzy raportu):
Przyczyny katastrofy w Szczekocinach oraz incydentu w Złocieńcu są zbieżne.- wyprawienie na "S" na tor lewy
- brak obserwacji przejeżdżającego pociągu przez dyż. ruchu
- jazda pociągu na tor lewy przy rozkazie "S"
- wyprawienie pociągu roboczego na tor zajęty bez upewnienia się czy jest on wolny
- brak reakcji dyż. ruchu na informację, że pociąg stoi w torze nr 2
Dlaczego dochodzi do takich incydentów? Pouczenia, omawianie zmian w instrukcjach, omawianie przyczyn wypadków, wszystko jak krew w piach? Tym bardziej, że wystarczyłoby, aby jedna z czterech osób odpowiedzialnych za ruch (maszynista, kierownik poc., dyżurny w Złocieńcu, dyżurny w J. Pom.) odpowiednio zareagowała.