Autor Wątek:  LCS Poznań  (Przeczytany 5307 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline pol102

  • Wiadomości: 959
  • Geoinformatyk kolejowy
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 35
LCS Poznań
« dnia: 26 Listopada 2019, 10:14:18 »
Niech mi ktoś wytłumaczy bo jestem inżynierem elektrotechniki, jak można totalnie uwalić sterowanie ruchem na Poznaniu Głównym? Przy takich produktach nie ma redundancji zasilania oraz sterowania? Czy może ruskie zhakowały LCS?


Szacunek pełen :D
Dzień dobry, oj, dobry. W nocy padło na amen sterowanie ruchem w Poznaniu Głównym i od okolic 2 w nocy do 7:30 na stacji nie są wyprawiane ani przyjmowane jakiekolwiek pociągi. A wiecie, co to oznacza?

Na 34. miejscu, z 30 minutami:
» IC 83192 #Przemyślanin Świnoujście – Przemyśl Gł.,
» IC 75100 #Drwęca Poznań Gł. – Olsztyn Gł.,
» KW 77584 PKM2 Zbąszynek – Gniezno.
Na 32. miejscu KW 77109 #Calisia Kalisz – Poznań Gł. i KW 77496 PKM3 Wągrowiec – Wolsztyn: 33 minuty.
Na 31. miejscu ŁKA 11364 Kutno – Łódź Widzew: 34 minuty.
Na 30. miejscu R 78471 Poznań Gł. – Piła Gł.: 37 minut.
Na 29. miejscu KW 77751 PKM2 Konin – Zbąszynek: 42 minuty.
Na 27. miejscu KW 77114 PKM3 Wągrowiec – Poznań Gł. i R 77277 Leszno – Poznań Gł.: 43 minuty.
Na 26. miejscu KW 77248 Gniezno – Poznań Gł.: 47 minut.
Na 23. miejscu, z 55 minutami:
» IC 406/41010 #Chopin Wien Hbf – Warszawa Wsch.,
» KW 77403 PKM4 Krotoszyn – Poznań Gł.,
» KW 77480 PKM3 Wolsztyn – Wągrowiec.
Na 21. miejscu R 70322 Rzepin – Zbąszynek i R 71500 Poznań Gł. – Łódź Kaliska: 58 minut.
Na 18. miejscu, z 60 minutami:
» EIC 7100 #Lech Poznań Gł. – Warszawa Wsch.,
» KW 77133 PKM2 Konin – Poznań Gł.,
» KW 77598 PKM2 Poznań Gł. – Koło.
Na 17. miejscu IC 7300 #Siemiradzki Poznań Gł. – Przemyśl Gł.: 65 minut.
Na 15. miejscu R 75301 Poznań Gł. – Toruń Gł. i KW 77247 PKM3 Grodzisk Wlkp. – Gołańcz: 67 minut.
Na 14. miejscu R 87378 Krzyż – Poznań Gł.: 70 minut.
Na 12. miejscu R 87470 Piła Gł. – Poznań Gł. i R 78371 Poznań Gł. – Krzyż: 73 minuty.
Na 11. miejscu R 77313 Ostrów Wlkp. – Poznań Gł.: 74 minuty.
Na 10. miejscu IC 7500 #Bałtyk Poznań Gł. – Gdynia Gł.: 78 minut.
Na 9. miejscu R 77708 Poznań Gł. – Czempiń: 88 minut.
Na 8.miejscu TLK 73102 #Wybiki Poznań Gł. – Kraków Płaszów: 94 minuty.
Na 7. miejscu R 78441 Poznań Gł. – Kołobrzeg: 95 minut.
Na 6. miejscu IC 38193 #Przemyślanin Przemyśl Gł. – Świnoujście: 102 minuty.
Na 5. miejscu R 77700 Poznań Gł. – Leszno: 117 minut.
Na 4. miejscu TLK 54170 #Rozewie Gdynia Gł. – Bielsko-Biała Gł.: 245 minut.
Na 3. miejscu TLK 60115 #Rozewie Wrocław Gł.– Jelenia Góra: 252 minuty.
Na 2. miejscu TLK 18171 #Uznam Warszawa Wsch. – Świnoujście: 279 minut.
Na 1. miejscu TLK 45170 #Rozewie Bielsko-Biała Gł. – Gdynia Gł.: 286 minut.

Odwołano pociągi:
» KM 51862 Sierpc – Nowy Dwór Maz.,
» R 30862 Sanok – Jasło,
» R 88475 Piła Gł. – Krzyż.
« Ostatnia zmiana: 26 Listopada 2019, 10:15:33 wysłana przez pol102 »

Offline Stele

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 10133
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2610
Odp: LCS Poznań
« Odpowiedź #1 dnia: 26 Listopada 2019, 10:17:33 »
Słyszałem rano w radiu. Ale to nie można telefonicznie wyprawić icków chociaż z przepuszczeniem na rozkazy?
Mój kanał youtube

Offline pol102

  • Wiadomości: 959
  • Geoinformatyk kolejowy
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 35
Odp: LCS Poznań
« Odpowiedź #2 dnia: 26 Listopada 2019, 10:27:31 »
Dla mnie to jest taki absurd/bubel na poziomie projektowym i wykonawczym, że można by ten przykład na uczelniach prezentować - tak nie robić...

Offline matek123

  • Moderator
  • Wiadomości: 6260
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2179
Odp: LCS Poznań
« Odpowiedź #3 dnia: 26 Listopada 2019, 10:34:14 »
Po jakiejś wcześniejszej awarii była mowa, że dołożą drugie rezerwowe stanowisko obsługujące Główny i jeszcze jakieś dwie.

https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/awaria-systemu-sterowania-ruchem-kolejowym-w-poznaniu-ruch-wznawiany-94516.html?fbclid=IwAR2M18chWv6fXVG2ooMBa92E0-1WjU28QXB_C7GIMbNbfbTDRDuFLC-BByc

Cytuj
Jak powiedział Radosław Śledziński z biura prasowego wielkopolskiego oddziału PKP PLK, zarządca starał się przepuszczać przez całą noc i poranek, korzystając ze sterowania manualnego, pociągi jadące tranzytem w kierunku Gdyni, Leszna i Warszawy, aby utrudnienia dla pasażerów pociągów PKP Intercity w najdłuższych relacjach były jak najmniejsze.
« Ostatnia zmiana: 26 Listopada 2019, 10:40:20 wysłana przez matek123 »
Poszukuję zdjęć na tekstury pociągów sieciowych. Szczególnie platform z pomostami.

Offline hanys

  • Deweloper
  • Wiadomości: 2479
    • Zobacz profil
    • Trainz Download Center
  • Otrzymane polubienia: 1093
Odp: LCS Poznań
« Odpowiedź #4 dnia: 26 Listopada 2019, 10:43:53 »
Przy urządzeniach  komputerowych jest, albo powino być  drugie zapasowe zasilanie niezależne,  niezależny  rezerwowy  komputer,  który  podczas awarii pierwszego  automatycznie się  załącza.  Czy to jest w Poznaniu?  Ciężko  stwierdzić, skoro to już  nie pierwszy  raz im padło totalnie. W stacji Kuźnia  Raciborska  jest tzw. Poligon testowy czeskich  urządzeń.  Są  tam niezależne od siebie systemy, które  w razie awarii się  załączą. Chyba, że  w Poznaniu  coś  pierdykło jak w Bohuminie, ale raczej  wątpię. Jazda na rozkazy,  czy SZty raczej  nie wchodzi w grę z bo jak nie masz sprawnego systemu to skąd pewność  że  tor X jest wolny a rozjazd  Y jest w takim położeniu  jak powinien  być?  I kwestia  taka jeszcze, jaka to  była  usterka, jak bardzo rozległa,  że uziemiła cały  okręg  nastawczy wchodzący  w skład  urządzeń  komputerowych.

Offline MaciejM

  • Wiadomości: 4110
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1282
Odp: LCS Poznań
« Odpowiedź #5 dnia: 26 Listopada 2019, 11:02:39 »
Co w takiej sytuacji? Ręczne przestawianie rozjazdów + jazda na rozkazy? Przy takiej stacji jaką jest Poznań to wymaga rzeszy zwrotniczych, ilu Poznań ma zwrotniczych na zmianie?
PKP Intercity Zakład Centralny w Warszawie

14 lat z MaSzyną!

Offline hanys

  • Deweloper
  • Wiadomości: 2479
    • Zobacz profil
    • Trainz Download Center
  • Otrzymane polubienia: 1093
Odp: LCS Poznań
« Odpowiedź #6 dnia: 26 Listopada 2019, 11:07:18 »
W takiej sytuacji wszystko  obraca się  na prosto  ręcznie  przez  automatyków a rozjazdy zamyka sie sponozamkiem (bo są  na stałe  zabudwane). I się  jeździ  na prosto. I wraca się do czasów  gdzie jeździło sie na berło....

Offline Paweł Andrzej Nowinowski

  • Deweloper
  • Wiadomości: 478
  • Wiedziałeś? Nie wiedziałeś, teraz już wiesz!
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 300
Odp: LCS Poznań
« Odpowiedź #7 dnia: 26 Listopada 2019, 11:58:06 »
W Poznaniu z tego co wiem zapasowego systemu nie ma, miał być ale coś nie wyszło i męczymy się co jakiś czas z takimi awariami.
Mam w planach bardzo fajny podpis...
ale zrobię go jak będę miał czas ;p

Offline ST44-003

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2971
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 331
Odp: LCS Poznań
« Odpowiedź #8 dnia: 26 Listopada 2019, 12:35:07 »
Poznań to tam mała gała, w Krakowie od 29.11 do 14.12 PLK będzie instalować Ebilocka na stacji Kraków Główny i okolicy. Każdy możliwy rozjazd a co za tym idzie każde sprawdzenie przebiegu pociągów będzie wiązać się z pracami i wyłączeniami systemu a potem ponowną kalibracją.
To dopiero będzie masakra i to dzień po dniu.
Bo samo dyktowanie rozkazów i puszczanie pociągów po jednym torze KG - KP oraz wypuszcanie pociągów do krzyżowania w Mydlnikach zrobi większy bałagan niż ma teraz Poznań.
« Ostatnia zmiana: 27 Listopada 2019, 08:46:17 wysłana przez matek123 »

Offline goofy212

  • Wiadomości: 108
  • PKP- Poczekaj Kiedyś Przyjedziemy
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: LCS Poznań
« Odpowiedź #9 dnia: 26 Listopada 2019, 14:26:48 »
Co w takiej sytuacji? Ręczne przestawianie rozjazdów + jazda na rozkazy? Przy takiej stacji jaką jest Poznań to wymaga rzeszy zwrotniczych, ilu Poznań ma zwrotniczych na zmianie?
Wprowadzane są obostrzenia, pracownik posterunku technicznego (dyżurny/nastawniczy/zwrotniczy) układa drogę przebiegu na gruncie (w tym przypadku korbowanie rozjazdu), rozjazdy zabezpiecza sponą/zamkiem/sponozamkiem i dopiero dyktuje się rozkaz. Oczywiście to tak dość ogólnie, bo nie wiem jak sytuacja wygląda na miejscu, jak stanowi RTS itp.
Uczeń wykazuje niedyspozycję psychofizyczną, w związku z czym zostaje odsunięty od zajęć z jednoczesnym ich niezaliczeniem.
https://goofy212.flog.pl/

Offline borys_q

  • Wiadomości: 320
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 31
Odp: LCS Poznań
« Odpowiedź #10 dnia: 27 Listopada 2019, 00:04:13 »
W Gdyni kilka razy jak była awaria zasilania padło wszystko, telefony, radio, sterowanie. Nie było jak jeździć, ani jak dyktować rozkazów. Tyle dobrzez że po kilkunastu minutach uruchomili.
« Ostatnia zmiana: 27 Listopada 2019, 00:05:14 wysłana przez borys_q »

Offline firleju

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1588
  • bawię się (w) exe...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 121
Odp: LCS Poznań
« Odpowiedź #11 dnia: 27 Listopada 2019, 14:47:54 »
Do tej pory mnie zastanawia, w jaki sposób ktoś odebrał architekturę systemu, która naraża na nie działanie całego LCS. Przecież ta awaria nie obejmuje "tylko" Poznania Głównego, ale w zasadzie cały węzeł.
Specjalistą od tych systemów nie jestem, jedyny jaki oglądałem z bliska to SIMIS-W Siemensa na LCS w Żywcu (obejmuje całe trzy stacje), i tam każda stacja miała własny awaryjny podsystem obejmujący działaniem tylko tą stację. Więc w razie W można było obsadzić każdą nastawnię i jeździć na zapowiadanie.
Skrypty do Blendera dostępne tutaj
W miarę aktualne wiki EXE wiki.eu07.es

Offline matek123

  • Moderator
  • Wiadomości: 6260
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2179
Odp: LCS Poznań
« Odpowiedź #12 dnia: 27 Listopada 2019, 14:51:46 »
U mnie w okolicy jest LCS obejmujący 3 stacje. Oprócz głównej nastawni, na 2 pozostałych stacjach jest po jednej nastawni. Może w Poznaniu w czasie awarii nie byli w stanie dać pozwolenia na lokalne sterowanie, albo nie ma tam tego rozwiązania.
Poszukuję zdjęć na tekstury pociągów sieciowych. Szczególnie platform z pomostami.

Offline Kacper9

  • Wiadomości: 94
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 11
Odp: LCS Poznań
« Odpowiedź #13 dnia: 27 Listopada 2019, 14:58:16 »
UPS* + automatyczne przełączenie systemu na lokalne sterowanie w razie awarii jest tak ciężko zorganizować?

*Wystarczy by podtrzymał na tyle, by po sieci rozpropagować event, że LCS padł i trzeba:
   a) Wszystkie semafory wrzucić na S1 (dla bezpieczeństwa),
   b) Przełączyć system w stan umożliwiający włączenie sterowania lokalnego.

Czy naprawdę w dobie wszechobecnej elektroniki nikt na kolei nie myśli o czymś co branża IT nazywa: disaster recovery?
« Ostatnia zmiana: 27 Listopada 2019, 15:00:11 wysłana przez Kacper9 »

Offline firleju

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1588
  • bawię się (w) exe...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 121
Skrypty do Blendera dostępne tutaj
W miarę aktualne wiki EXE wiki.eu07.es