Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Pokaż wątki - jaras

Strony: [1]
1
Poradniki / [TEX] - Zdjęcia, tekstury, tabor - tutorial
« dnia: 10 Sierpnia 2005, 22:06:25 »
Witam.

Na podstawie rozmowy @ Barta z @ EP08_015 na GG (z upoważnienia obu kolegów :-P) postanowiłem złożyć do kupy kolejny tutorial. Tym razem opiszę, jak prostować zdjęcia przeznaczone na tekstury.

Często początkujący "fociści taboru" wskutek niedoskonałości swojego sprzętu albo też swoich umiejętności, a może też wskutek niemożności (bo nie można dobrze się ustawić do zdjęcia) robią fotografie, na których jest perspektywa.

A przecież w symku jeździ tabor prościutki jak struna ;-) - w końcu między innymi tacy fachowcy, jak @ Bart to robią. Nie jest jednak wielkim problemem, aby każdy stał się takim fachowcem.

Jak to zrobić?
  • Odpal zdjęcie w Paint Shop Pro 8 (PSP8).

  • Widzisz menu z narzędziami po lewej? Strzałka, itp. - idź jedną pozycję niżej. Klikasz na rozwinięcie i masz opcje: Deform, Straighten itp.; wybierasz Perspective Correction.

  • Na zdjęciu pojawia się prostokąt i teraz tym właśnie prostujesz.

  • Dolną krawędź ustaw zgodnie z krawędzią wagonu, górną zgodnie np. z końcem żółtej linii [na górze wagonu Adun], a boczne ustaw tak, żeby były równe z krawędziami okien. Te linie ułóż tak, aby były prosto - tak, jak wagon powinien stać. Niech elementy wagonu robią za "linijki".

  • Po tej czynności krawędzie zdjęcia zrobią się powykrzywiane i białe. Tak musi być - nas intersuje środek.


    Bowiem może się tylko wydawać, że wszystko się dobrze wyprostowało. Jeśli te pionowe krawędzie pozostawisz tak jak są - to okna wyjdą wtedy tak:
  _______
 /      /
/______/
    Mogą one wtedy być lekko skrzywione, ale to widać dopiero po pomniejszeniu.

    Po prostu, jak dopasujesz te wszystkie krawędzie, to potem złap za te boczne na środku i przeciągnij na koniec wagonu - powinny się ładnie rozchodzić.

[/li]
[li]Zapisz gotowy plik.
[/li][/list]________________________________________________________________________________

Efekt:

-->

Dzięki, Epek, za screeny, a @ Bart, za upoważnienie ;-).

Pozdrawiam serdecznie.

EDIT by @ Mutopompka
Na prośbę @ jaras -> przyklejam.

2
Witam.

No i jednak jest проблема ;-). Człowiek chciałby już mieć za sobą te sygnały świetlne i robić kształtowe oraz wskaźniki, a tu dupa :-/.

Powszechnie wiadomo bowiem, że w czterostawnej samoczynnej blokadzie liniowej podany sygnał S5 na semaforze ostatniego odstępu (z W18) implikuje sygnał S3 na poprzednim semaforze (z W1) tegoż SBL; dotyczy to zresztą nie tylko ostatniego semafora SBL.

Była nawet o tym już tu kiedyś prowadzona dyskusja.

Przy okazji, opis sygnału S5 w SBL czterostawnej (czyli "Jazda z szybkością nie przekraczającą 100 km/h, a następny semafor wskazuje sygnał „Stój”.") bierze się stąd, że poprzedni semafor właśnie wskazujący S3 oznacza: "Jazda z największą dozwoloną szybkością, a przy następnym semaforze - z szybkością nie przekraczającą 100 km/h.". Nie wiem, czemu jestem tak głupi, że tego wcześniej nie wyczaiłem ;-). To taka mała dygresja ;-).

Ale tu problem jest inny.

Co pokazuje poprzedni (czyli ten z W1) semafor w czterostawnej samoczynnej blokadzie liniowej, w której ostatni semafor (z W18) wskazuje S4 (pomarańczowe migające)?

Przypomnę:
    [*]Sygnał S4 oznacza: "Jazda z największą dozwoloną szybkością, a przy następnym semaforze - z szybkością zmniejszoną do 40 lub 60 km/h." (dla normalnych semaforów). Nie jestem jednak pewny, czy dla SBL czterostawnej nie panuje tu analogiczna zasada, jak dla wspomnianego wyżej S5 (czyli coś w rodzaju: "Jazda z szybkością nie przekraczającą 100 km/h, a przy następnym semaforze - z szybkością zmniejszoną do 40 lub 60 km/h.").

    [*]Oznacza to, że na semaforze wjazdowym do posterunku ruchu może być podany sygnał wolnej drogi ze zmniejszoną szybkością, a więc np. jeden z wymienionych: S10, S10a, S11, S11a, S12, S12a, S13, S13a, Sz.

    [*]Przedostatni semafor na czterostawnym SBL ma wskaźnik W1 dla ostrzeżenia o zbliżaniu się do posterunku ruchu (gdyż odstępy na takim szlaku są dwukrotnie mniejsze niż np. na trzystawnej SBL). Jak wspomniałem na wstępie, dla S5 na ostatnim semaforze, tutaj podawany jest S3.[/list]Co zatem jest podawane na nim, gdy na ostatnim semaforze jest S4?

    S2? Czy może S3? Proszę też o uzasadnienie odpowiedzi.

    Z góry dziękuję za pomoc i pozdrawiam wszystkich serdecznie.

    EDIT:

    Sprawa rozwiązana, dzięki Covalusovi.
    Cytat: "Covalus na pl.misc.kolej"
    Spróbuję pomóc
    Blokada samoczynna typu IZB 111
    Zależności sygnałów od semafora wjazdowego:
    Kolejność:
      W            <-----X1<-----X2<-------X3<------X4
    1) S1(V0)       <-----S5<-----S3<-------S2
    2) S13(V60/40)  <-----S4<-----S3<-------S2
    3) S5(Vmax/V0)  <-----S3<-----S2<-------S2
    4) S2(Vmax/Vmax)<-----S2<-----S2<-------S2

    Zależność ostatniego semafora blokady od semafora wjazdowego:W--SBL(W18)--SBL(1)--SBL(2)
    S1--S5---S3----S2
    S13-S4---S3----S2
    S12-S4---S3----S2
    S11-S4---S3----S2
    S10-S4---S3----S2
    S5--S3<---------S2
    S4--S3<---------S2
    S3--S2<---------S2
    S2--S2<---------S2
    S9--S3<---------S2
    S8--S3<---------S2
    S7--S3<---------S2
    S6--S3<---------S2
    S13a-S4---S3----S2
    S12a-S4---S3----S2
    S11a-S4---S3----S2
    S10a-S4---S3----S2

    Covalus, to jest Gość, jakich mało :-). Zaś tu tyle "znaffcuff", a nikt się nie zna :-P.

    Pozdrowienia.

    3
    Infrastruktura kolejowa / Jak wygląda sygnalizator Rhs?
    « dnia: 09 Września 2005, 12:30:36 »
    Witam.

    Czy ktoś może widział sygnalizator Rhs, tzn. pokazujący sygnały w czasie próby hamulca zespolonego (Rhs1, Rhs2, Rhs3) i mógłby mi co nieco o nim opowiedzieć? Jak wyglada? Czy jest podobny do zwykłych sygnalizatorów, czy też ma jakiś swój charakterystyczny wygląd? Jak jest umieszczany (na słupie, jako karzełek, a może zawieszony nad torem)? A może ktoś ma jakieś zdjęcia?

    Jest mi to potrzebne do mojej dokumentacji o sygnalizacji.

    Z góry dziękuję i pozdrawiam wszystkich. Aha, trollom także już dziękujemy ;->.

    4
    Forum / Manewrów kupa
    « dnia: 29 Czerwca 2005, 17:31:25 »
    A do któregoż to Jaśnie Pana Admina mam napisać? To on taki ślepy jest, że nie zauważył posta?

    A co mi tam - najwyżej mnie zbanują. Turlajcie na bocznicę - doturlamy jeszcze. :-P

    Chciałem być tylko userem, ale skoro nikt już nie chce, to trudno...

    EOT.

    PS. Turlamy, turlamy - nie gadamy!

    5
    Witam.

    Pomysł: Metro Warszawskie w symku.

    Przejechałem się nim kilka razy (raz nawet pomyliłem kierunki i pojechałem w odwrotną stronę ;-) i jestem nim po prostu zachwycony! :-)

    Porobić zdjęcia taboru (na początku lipca to i ja bym sam mógł to zrobić, bo będę w Warszawie - choć Warszawiaków tu zapewne niemało ;-), zrobić SBL dwustawną, porobić tekstury i modele pojazdów, stacji i korytarzy.

    Nie powinno być problemów z wydajnością symka (no chyba, że ktoś by przesadził z jakością tekstur), bo nie byłoby wielkich obszarów do renderowania - wszak widoczność w korytarzu nieduża. Odpada też problem sieci trakcyjnej - zasilanie jest przecież z trzeciej szyny. I wreszcie eventy wydają się proste, w końcu na trasie metra nie ma jakichś wielkich skrzyżowań czy szerokich torowisk.

    Najwięcej roboty by było zapewne przy samej STP Kabaty, bo tam jest dość skomplikowane torowisko. Ale przy takich stacjach jakie są w symku - myślę, że to by była bułka z masłem ;-).

    Dla chcących się czegoś więcej dowiedzieć na temat MW:
      [*]Oficjalna strona MW[*]Forum dyskusyjne MW[*]MW - Nieoficjalne centrum komunikacyjne[/list]Może taki pomysł byłby wart czegoś... A może nie... A może jednak... ;-)

      Pozdrawiam wszystkich serdecznie.

      6
      Inne niekolejowe / Z okazji Dnia Dziecka...
      « dnia: 01 Czerwca 2005, 09:45:23 »
      Witam Was gorąco!

      Wszystkim życzę wszystkiego najlepszego, zdrowia (a zatem też i dobrych nerwów ;-) i wytrwałości przy zabawie z symulatorem. Wszak wszyscy jesteśmy "dziećmi" na jednym "podwórku" zwanym MaSzyna EU07-424. ;-)

      A oprócz tego samym twórcom symulatora życzę wytrwałości przy pracy nad nim. Wszak symulator jest też ich "dzieckiem" ;-). No i oczywiście admoinistratorom forum także życzę wszystkiego najlepszego. Forum to też ich dziecko, któremu tak wiele czasu poświęcają. ;-)

      Wiem, wiem - mi ostatnio też trochę wytrwałości brakuje. No, ale sami wiecie, jak to jest być zakochanym ;-). Po za tym roboty mam tyle, że na razie nawet swojej dokumentacji nie mam czasu tknąć :-/. Zatem mi też życzcie poprawy. ;-)

      Pozdrawiam wszystkich serdecznie.

      PS. Jeśli uważacie, że ten topic, to nienajlepszy pomysł, to po prostu go wywalcie. ;-)

      7
      Witam ponownie.

      Jest takie powiedzonko: "wśród serdecznych przyjaciół psy zająca zjadły"...

      Tylu "fachowców" lub "znawców" się wypowiadało w sprawie tego Sz, lecz żaden konstruktywnie mi nie podpowiedział, np. jak można by przeredagować tekst opisu sygnału zastępczego z wątpliwym. Padały zaś różne stwierdzenia włącznie z tym, że nie znam się, żebym sobie poszukał w E1/R1 itp. No przecież jasne jak słońce jest to, że się nie znam, skoro o to pytam. :-/

      Postanowiłem zatem wziąć sprawy "w swoje ręce" i wybrałem się na stację, do budki dyżurnego ruchu (a więc do prawdziwego fachowcy), gdzie spotkałem:
        [*]dyżurnego ruchu;[*]kierowniczkę pociągu;[*]maszynistę.[/list]Zostałem bardzo serdecznie przez nich przyjęty, jako, że oni nawet nie wiedzieli, że ktoś z Koszalina interesuje się koleją (pozdrowienia dla naszych MK-owców ;-).

        Wyciągnięte zostały na stół instrukcje E1 i R1 :-). Objaśniłem im, do czego mi to jest potrzebne, pokazałem wydrukowany screen z mojej dokumentacji i wgłębiłem ich w swój problem. Rozpoczęła się gorąca dyskusja.

        Wszyscy jednak zgodnie stwierdzili (mimo, że kierowniczka pociągu początkowo była trochę zaskoczona, nigdy bowiem nie spotkała się z takim sygnałem wątpliwym-zastępczym), że w sytuacji, gdy na semaforze jest "choinka" (np. czerwone + pomarańczowe + białe migające albo zielone + białe migające), jest to najzwyklejszy Sz - zawsze bowiem szlag może trafić jakiś element tego skomplikowanego systemu sygnalizacyjnego i może wystąpić sytuacja, gdy z jakiejś przyczyny nie można podać normalnego sygnału zezwalającego na jazdę. W zależności jednak od tej sytuacji i konieczności podania takiego "nietypowego" Sz można albo normalnie wyjechać na trasę, albo też potrzebny jest do tego rozkaz pisemny. A już najczęściej, przez urządzenia radiołączności dyżurny ruchu konsultuje sprawę z maszynistą tak, aby ten nie był zaskoczony takim sygnałem i wiedział, co ma robić. Dyżurny ruchu, gość z Białogardu stwierdził nawet, że taka sytuacja z sygnałem wątpliwym zdarza się, rzadko, bo rzadko, ale jednak, na stacji Białogard.

        W obecnej wersji mojej dokumentacji opis pokazujący się, gdy ustawiona na semaforze zostanie "choinka" jast taki:
        Cytat: "jaras w wersji z 25.03.2005 swojego doca"
        Normalnie sygnał zastępczy stanowi światło białe migające wraz z ewentualnym czerwonym i tak powinien być on podawany. Jednak, w razie nagłej awarii sygnalizacji i konieczności podania sygnału zezwalającego na jazdę - ten sygnał również jest ważny.

        Zajrzyj do instrukcji R1, aby dowiedzieć się więcej informacji - bowiem postępowanie w takiej sytuacji może być odmienne, niż w przypadku normalnego sygnału zastępczego.
        Dyżurnemu ruchu bardzo nie podobało się określenie: "światło białe migające wraz z ewentualnym czerwonym". Stwierdził bowiem, że Sz może być nawet wtedy, gdy semafor jest całkiem ciemny, a daje się na nim zaświecić światło białe migające. Według jego słów nie ma żadnego znaczenia, co jest "na górze" semafora - ważne, że na dole miga białe i już jest zastępczy.

        Zatem, po rozmowie ze wspomnianymi pracownikami kolei, należałoby ten tekst zmienić na następujący:
        Cytat: "Dobrze by było, aby jaras w kolejnej wersji doca"
        W typowej sytuacji sygnał zastępczy stanowi światło białe migające na semaforze wskazującym sygnał S1 - "Stój." i tak zwykle jest on podawany. Jednak, w razie nagłej poważniejszej awarii sygnalizacji i konieczności podania sygnału zezwalającego na jazdę - ten sygnał również jest ważny.

        Zajrzyj do instrukcji R1, aby dowiedzieć się więcej informacji - bowiem postępowanie w takiej sytuacji może być odmienne, niż w przypadku normalnego sygnału zastępczego (np. dodatkowo rozkaz pisemny).
        Ot, parę słów, a znaczenie zdania inne. ;-)

        Wówczas, wydaje mi się, że i wilk będzie syty, i owca cała - nie chcę wszakże komplikować całych tych przepisów - chcę tylko, aby było poprawnie.

        Dokumentacja ta bowiem nie ma być skierowana do naukowców zajmujących się problemami awarii sygnalizacji kolejowej, ani nawet maszynistów czy "maniaków" - lecz do zwykłego "szarego człowieka" (być może potencjalnego "MaSzynisty EU07-424" ;-), który spotykając jakikolwiek sygnał stosowany na kolei będzie umiał za pomocą tej dokumentacji odpowiedzieć sobie na pytanie "Co to za sygnał?".

        Jeśli jednak jeszcze będą jakieś propozycje co do tego sygnału (podkreślam: konstruktywne), to zapraszam do dyskusji w tym wątku.

        Przy okazji, dyżurny ruchu pokazał mi plan stacji Koszalin, pokazał tablicę z rozpisanymi oznaczeniami sygnalizatorów i obiecał, że po Świętach załatwi dla mnie książkę, w której opisane są mechanizmy sterowania ruchem kolejowym. Kurczę, chyba jasne jest to, że gdy będę robił trasę Koszalin-Kołobrzeg, to pójdę prosto do niego. :-)

        Na sam koniec, z kierowniczką pociągu poszliśmy do kibelka, który jechał do Słupska i tam rówież sprawę skonsultowaliśmy z maszynistą, który wszystko, o czym była mowa u dyżurnego ruchu potwierdził. Pozwolił mi nawet "cyknąć" ze trzy zdjęcia pulpitu kibla.

        Zaś z kierowniczką pociągu (bardzo miłą kobietą :-) wymieniłem się namiarami kontaktowymi i kiedyś na pewno się jeszcze zgadamy.

        No cóż - potrzebny mi był taki spacer... Nie tylko dla zaczerpnięcia świeżego powietrza i wiedzy z zakresu sygnału zastępczego ;-), ale też dla znacznego poprawienia humoru.

        Oczywiście wszystkim tym ludziom podałem namiary na MaSzynę oraz do swojej dokumentacji (maszynista bardzo pilnie sobie te adresy zapisał :-).

        Pozdrawiam wszystkich serdecznie.

        8
        Forum / "n­ie umiem (bo pewnie olałem dokumentację)"...
        « dnia: 23 Marca 2005, 02:55:01 »
        Witam.

        Chciałem się spytać, czy konieczne jest to, żeby na forum każde użycie frazy "n­ie umiem" było zastępowane przez "n­ie umiem (bo pewnie olałem dokumentację)"? (tutaj w obu frazach i tytule wątku użyłem znaku Alt+240, żeby fraza nie została zastąpiona ;-)

        Nie wiem, czy ktoś to w ogóle zauważył (poza autorem tego "usprawnienia"). W każdym razie, aby uniknąć śmiesznych jaj, można:
          [*]użyć niewidocznego znaku LewyAlt+240 (na klawiaturze numerycznej) we frazie;[*]użyć innej frazy, np. "n­ie potrafię". ;-)[/list]No, cóż... może to i śmieszne, ale i trochę denerwujące.

          Pozdrawiam serdecznie.

          9
          Infrastruktura kolejowa / Sygnał zastępczy - jak to jest?
          « dnia: 21 Marca 2005, 17:18:53 »
          Witam wszystkich.

          Tak to już jest, że będąc Pomocnikiem czasami samemu ma się problem i oczekuje pomocy ;-).

          Podczas tworzenia dokumentacji (do ściągnięcia: tutaj) natknąłem się na problem z sygnałem Sz ("Sygnał zastępczy").

          Z tego co widzę, są "dwie prawdy", utrzymywane przez różnych ludzi:
            [*]Sz jest wówczas, gdy na semaforze świeci się białe migające światło oraz czerwone lub pozostałe komory wygaszone - inaczej jest to sygnał wątpliwy.

            [*]Sz jest wówczas, gdy na semaforze świeci się białe migające światło oraz każdy dowolny sygnał, także wątpliwy, a także pozostałe komory wygaszone.[/list]Która z tych "prawd" jest prawdziwa?

            Problem polega na tym, że przejście w mojej dokumentacji od jednej "prawdy" do drugiej zajmie mi trochę czasu - więc chciałbym prosić o rzetelne wypowiedzi, najlepiej fachowców znających się na rzeczy.

            Pozdrawiam serdecznie.

            10
            Forum / Rangi Pomocników - problem
            « dnia: 16 Lutego 2005, 17:13:44 »
            Witam.

            Co się dzieje, że u Pomocników nad awatarami nie zawsze wyświetla się napis "Pomocnik" będący jego rangą?

            To dość ważne pytanie, gdyż userzy zawsze powinni wiedzieć, że ktoś odpowiadający na pytanie jest właśnie Pomocnikiem. Po za tym byłoby dobrze, żeby którykolwiek z nich zapomniał kim jest na forum ;-).

            Pozdrawiam serdecznie.

            11
            Forum / Pomocnicy rulez - no, to rules ;-)
            « dnia: 15 Lutego 2005, 21:39:44 »
            Witam wszystkich.

            Chciałbym napisać wstępną propozycję odnośnie statystyk obrazujących pracę naszych Pomocników. Proszę o zapoznanie się z nią i ewentualne uwagi.

            Samo prowadzenie statystyki wydaje mi się sprawą dość prostą, gdyż zamierzam do tego użyć najzwyklejszej... "szukajki" oraz jakiegoś programu obliczeniowego, np. Excel-a, choć zapewne wystarczyłby tu i prosty kalkulator.

            Mianowicie, na okres prowadzenia statystyki składałby się czas jednego miesiąca, od jego pierwszego do ostatniego dnia włącznie. Dla przykładu: od 1 do 31 marca 2005 i tak dalej, w każdy miesiąc. Obliczanie tych statystyk i podanie ich wyników następowałoby wówczas pierwszego dnia następnego miesiąca.

            Przy użyciu wyszukiwarki łatwo jest znaleźć wszystkie posty napisane przez konkretnego użytkownika, posortować je według kolejności napisania, a nawet wyświetlić tylko posty z konkretnego działu.

            Do statystyk zliczane byłyby posty tylko z działów: "Pomoc" oraz "EU07 Simulator english forum" (tam się udziela pomocy zagranicznym osobom).

            Jako "jednostkowy" post podlegający punktacji uznawałoby się tylko taki post, który odpowiada na zadane pytanie. Innych postów nie brałoby się pod uwagę. Zatem, jeśli w którymś z działów ktoś nie poprosił o pomoc, a tylko podzielił się z innymi swoimi wnioskami, odpowiedzi na taki post nie liczyłyby się w statystykach.

            A zatem, w pierwszej kolejności należałoby policzyć wszystkie posty spełniające powyższe warunki i zapamiętać ich ilość.

            Ale, jak wspomniałem, nie na ilości ma polegać sztuka pomagania na forum, lecz na jakości.

            Zatem, żeby to wymiernie ocenić, należy prześledzić wątki, w których owe posty zostały napisane.

            Moja propozycja, to zacząć od następującego systemu oceniania:
              [*]Za każdy post napisany w dziale "Pomoc" i/lub "EU07 Simulator english forum" oraz spełniający podany warunek początkowa ocena wynosiłaby stałą ilość - proponuję 8 pktów.

              [*]Od tej bazowej ilości punktów za post odejmowałoby się punkty za różne nieprawidłowości, jakie są często irytujące dla ludzi, którzy oczekują od nas pomocy. Oto moje propozycje:

                [*]post z użyciem wulgarnych i chamskich słów, obrażanie osób: -8 pktów oraz dyskwalifikacja posta z ewentualnej premii;

                [*]post wyraźnie wprowadzające w błąd osobę, której pomagamy: -8 pktów oraz dyskwalifikacja posta z ewentualnej premii;

                [*]post, w którym Pomocnik dopuszcza się "trollowania" (ciągnięcia offtopika wraz z innymi userami): -5 pktów;

                [*]post jawnie kierujący pomoc na "priv", GG, e-mail czy jakiekolwiek inne prywatne sposoby komunikacji: -4 pkty;

                [*]post napisany przy użyciu tylko jednego zdania lub szczątkowej wypowiedzi: -3 pkty;

                [*]podanie w poście samego tylko linka do innego posta, bez żadnego komentarza: -2 pkty;[/list]
                [*]Wystąpienie więcej niż jednego przewinienia w danym poście skutkowałoby odjęciem od liczby bazowej sumy punktów karnych za każde przewinienie.

                [*]Uważam, że należy premiować stuprocentowo skuteczną pomoc, której objawem są podziękowania na forum (myślicie, że takich podziękowań jest mało? - bardzo się mylicie). Dlatego wówczas dla wszystkich postów kwalifikujących się do premii, do ich dotychczasowej ilości punktów dodawałoby się co następuje:

                  [*]post od usera ze słowami typu: "dziękuję za pomoc": +1 pkt;

                  [*]post, w którym user, oprócz podziękowania sam również przybliża problem i wyjaśnia skuteczny sposób jego rozwiązania: +1 pkt;[/list]
                  [*]Za jeden post zatem można by było zdobyć od -30 do +10 pktów.

                  [*]Sumę punktów uzyskanych przez przeanalizowanie ich indywidualnie (wraz z premiami) trzeba by było podzielić przez pomnożoną przez 10 (maksymalna ilość punktów, jaką można zdobyć za jednego posta) całkowitą ilość postów (tą policzoną i zapamiętaną na początku ilość) napisaną przez osobę w ciągu okresu trwania statystyki, a wynik wyrazić w procentach.S = P / T * 100%gdzie:
                  S - skuteczność Pomocnika;
                  P - suma punktów uzyskanych przez indywidualną ocenę jego postów;
                  T - całkowita ilość postów podlegających ocenie pomnożona przez 10.

                  [*]Nieistotne mogłoby być wówczas, że suma ilości punktów mogłaby być ujemna (a co za tym idzie: także uzyskany wskaźnik procentowy) - wskazywałoby to wówczas na natychmiastową potrzebę wyeliminowania osoby z grupy "Pomocnicy".

                  [*]Wyniki statystyk mogłyby być publikowane w specjalnym zamkniętym wątku w dziale "Forum", aby wszyscy (i sami Pomocnicy też) widzieli, na ile skuteczny jest dany Pomocnik.[/list]Zatem nie pomogłoby tutaj nabijanie sobie statystyki wielką ilością postów, jeśli byłyby one marne pod względem skuteczności pomocy.

                  Zauważcie też to, że również bez znaczenia by było to, że ktoś napisał bardzo mało postów (bo np. nie miał czasu często odwiedzać forum). Ważne, że gdy pomógł komuś, to zrobił to dobrze.

                  Kwestią dyskusyjną pozostałyby następujące rzeczy:
                    [*]jaką skuteczność pomocy przyznawać osobom, które w ciągu trwania okresu statystyki nie napisały ani jednego posta?[*]jak oceniać pomoc udzielaną prywatnie (mimo, że za kierowanie jej tam z forum byłaby obniżana ocena)?[*]jak traktować niską ilość napisanych przez wszystkich Pomocników postów w stosunku do ilości zadanych przez wszystkich użytkowników pytań?[*]jak traktować ludzi, którzy notorycznie łamią ustalone zasady, mają niskie wyniki, a jednak ponownie proszą o człokowstwo grupie?[/list]Jednak myślę, że wszystko dałoby się rozwiązać - jeśli macie jakieś swoje propozycje, to miło mi je bedzie przeczytać.

                    Drodzy Pomocnicy.

                    Ja wiem, że takie statystyki niekoniecznie mogą cieszyć się poparciem z Waszej strony. Wszak od tego, jak sumiennie będą one prowadzone, zależeć będzie Wasze być albo nie być w grupie.

                    Jednak pomyślcie o tym w ten sposób, że dobro forum i całego projektu symulatora powinno być dla Was ważniejsze, niż nawet swoje własne dobro - zadeklarowaliście to automatycznie przez wstąpienie do grupy "Pomocnicy".

                    W końcu Wy już wiecie to, czego nie wiedzą inni, mniej doświadczeni użytkownicy - niech zatem nie boją się oni zadawać pytania na forum, a Wy udzielajcie im rzetelnej pomocy, a do tego bądźcie mili i kulturalni - po prostu wzorem dla pozostałych userów.

                    Zatem na końcu miesiąca uzyskany wynik od 80% do 100% powinien być traktowany jako bardzo dobry (100% = Superpomocnik? ;-), a wynik poniżej 40%, to według mnie już by była kwalifikacja do "wylotu" z grupy.

                    Co sądzicie o tym?

                    Pozdrawiam Was.

                    12
                    Forum / Uprzedzam lojalnie :-)
                    « dnia: 12 Lutego 2005, 15:35:37 »
                    Witajcie.

                    W związku z tym, że rozrasta się nam grupa "Pomocnicy", planuję niedługo dla mojej grupy zrobić taką statystykę wskazującą na skuteczność pomocy ludziom na forum. Nie będzie to polegało wyłącznie na policzeniu ilości postów w dziale "Pomoc", choć to będzie podstawą.

                    Jeszcze nie jestem pewny, jak to zrobię, ale w każdym razie osoby, które nie kwalifikują się do bycia dobrym "Pomocnikiem" utracą ten status.

                    Wówczas w wątku tym poinformuję Was o szczegółach tej statystyki i osobach, które będą przeznaczone "do odstrzału".

                    Uważam, że "Pomocnik", to coś jak policjant, który powinien nie tylko kierować ruchem czy wlepiać mandaty, ale też naprawdę pomagać, gdy ktoś się zgubi - być stóżem porządku - przynajmniej w dziale "Pomoc".

                    Nie chodzi o sztuczne nabijanie sobie postów prostymi jednozdaniowymi wypowiedziami. Także prostackie zachowanie będzie przeze mnie tępione.

                    "Pomocnicy" - traktujcie swoje rangi tak jak policjanci traktują swoje odznaki - "noście" je z honorem i należytym dla nich szacunkiem. Naprawdę, nie każdy na tym forum musi być "Pomocnikiem" - zwłaszcza, że nie odnosi z tego tytułu żadnych korzyści. Ranga ta służy przede wszystkim pomaganiu innym ludziom, jak wskazuje nazwa. Grupa "Pomocnicy" według mojego planu wcale nie musi być "opasła" i wielka, lecz przede wszystkim skuteczna.

                    Pozdrawiam wszystkich serdecznie.

                    13
                    Bieżące Symulatorowe / "Zagubione" i zapomniane pliki na forum
                    « dnia: 11 Stycznia 2005, 12:05:01 »
                    Witajcie.

                    Postanowiłem, z racji swej funkcji Pomocnika poprzeglądać co nieco nasze forum i zwrócić uwagę na różne zagubione i zapomniane pliki, do których linki autorzy postów pozamieszczali w ich treści. Może się one przydadzą komuś, a może nie, ale warto, by były one wszystkie w jednym miejscu. Z pewnością przydadzą się one też początkującym użytkownikom MaSzyny.

                    Nie zamieszczam tutaj odnośników do żadnych plików znalezionych w dziale "Bugs", gdyż jest to dział (i pliki) przeznaczony tylko dla Betatesterów.

                    Wydawałoby się, że bezsensem było zamieszczenie przeze mnie w poniższej liście linków nieczynnych lub prowadzących do nieistniejących plików ("error 404"). Jednak zrobiłem to celowo, gdyż pomyślałem, że umieszczę linki do plików, które w czymś tam komuś pomogły (lub mogą pomóc). Czasami ich macierzysty serwer może być nieczynny, a czasami czynny. A jeśli w ogóle nie jest już czynny, to przecież zawsze można dopytać się autora posta o dany plik (może on przesłać go e-mailem, czy innym sposobem). Tylko proszę mnie o to nie dopytywać.

                    Bardzo też proszę o to, by traktować ten wątek jako read-only i nie pisać w nim. Chciałbym mieć tutaj swobodne miejsce na ewentualne poprawianie i uzupełnianie tej listy. Jeśli jest jakaś sprawa wymagająca przedyskutowania, proszę założyć nowy wątek w dziale "Pomoc" i tam pytać o szczegóły albo pisać do mnie na PM.

                    Zdaję sobie sprawę z tego, że mimo, że tak długa - i tak nie jest ona z pewnością kompletna. Jeśli coś jeszcze znajdę, na pewno to uzupełnię.

                    Każda poniższa pozycja posiada klikalne linki do wątków i konkretnych postów, dzięki czemu można zapoznać się z ewentualnym opisem pliku i komentarzami. Wątki ułożone są chronologicznie, według działów forum.

                    Dział "Aktualności [Moderowane]":
                    Dział "Na warsztacie":
                    Dział "Propozycje":
                    Dział "Tabor":
                    Dział "Trasy":
                    Dział "Tekstury":
                    Dział "Pomoc":
                    Dział "Inne":
                    Pozdrawiam wszystkich serdecznie i życzę przyjemnego wyszukiwania "smakołyków" :-).

                    14
                    Poradniki / [CTR] Scenerie, wpisy, składy, zdarzenia - warto zajrzeć
                    « dnia: 08 Stycznia 2005, 17:49:45 »
                    Plik scenerii jest plikiem tekstowym, zawierającym różne komendy całkowicie definiujące wygląd scenerii, wszelkie obiekty poruszające się po torach, a także działanie tzw. zdarzeń (zjawisk, które mogą następować w ustalonej kolejności, a także w wyniku reakcji na inne zdarzenia). Szczegółowy opis tych komend czytelnik znajdzie w pliku:

                    http://rainsted.com/pl/Symulator/MaSzyna/Scenery.doc

                    Jednak co wpisać do scenerii, aby nie jechać składem zdefiniowanym przez jej autora, lecz zdefiniowanym przez siebie?

                    Otwórzmy plik *.scn z wybraną scenerią. Jest to główny plik, gdyż może on za pomocą komendy "include" dołączać też inne pliki. Ale nas interesuje w tym momencie tylko ten główny plik. Jeśli nie jest on zbyt duży objętościowo, można go otworzyć nawet w systemowym Notatniku. Jeśli jest większy, polecam np. WordPad z Windows 98 albo też MS Word - wówczas trzeba pilnować, aby przy późniejszym zapisie zapisać ten plik w postaci czysto tekstowej - bez żadnego formatowania, a nie jako dokument Word (który nie jest już plikiem czysto tekstowym).

                    Poszukajmy w tym pliku ciąguFirstInitsamotnie stojącego w jakimś wierszu tego pliku. W kolejnych wierszach, poniżej tego ciągu znajdują się już wpisy wszelkich obiektów ruchomych w scenerii. Nie tylko pociągów, ale też i tzw. "przeszkadzajek" czyli np. samochodów na ulicach (w scenerii "Quarkowo" po peronie łazi sobie sokista - to też jest obiekt ruchomy zdefiniowany za pomocą takich wpisów).

                    No, to przyjrzyjmy się tym wpisom:trainset none zwrotnicowo_f03 0.0 0.0
                    //$o Pociąg osobowy - wpierw manewruj zgodnie z semaforami Tm (wypchaj skład na boczny tor ale nie odczepiaj go). Po wyciągnięciu składu na peron odczep loka i manewruj zgodnie z Tm aby doczepić loka z drugiej strony. No a potem ..... ciuch ciuch ... uuuuuu..... uuuuuu !!! ;)
                    node -1 0 EU07-424 dynamic PKP\EU07 eu07-424 303E 0.0 reardriver 3 0 enddynamic
                    node -1 0 505120-00351-4 dynamic PKP\Adu none 112a 0.0 nobody 3 2 Passengers enddynamic
                    node -1 0 505120-00351-4 dynamic PKP\Bdhpumn none bdhpumn 0.0 nobody 3 20 Passengers enddynamic
                    node -1 0 505120-00351-4 dynamic PKP\Bdhpumn none bdhpumn 0.0 nobody 3 25 Passengers enddynamic
                    node -1 0 505120-00351-4 dynamic PKP\Bdhpumn none bdhpumn 0.0 nobody 3 10 Passengers enddynamic
                    node -1 0 505120-00351-4 dynamic PKP\Bdhpumn none bdhpumn 0.0 nobody 0 21 Passengers enddynamic
                    endtrainset
                    Tutaj podałem przykładowy wpis ze scenerii "Zwrotnicowo". Co my tu mamy?

                    Należy pamiętać, że cała definicja składu musi się zawierać w obrębie komendy "trainset". Komenda ta składa się z tzw. ograniczników:trainset ...
                    ...
                    endtrainset
                    Komenda ta posiada swoje parametry:
                      [*]TrainName - jest to nazwa pociągu. W przykładzie mamy tutaj "none", co oznacza, że nie definujemy jej. Jeśli jednak występuje, symulator przy wczytywaniu scenerii będzie próbował wczytać też plik (o takiej nazwie jak zdefiniowana i rozszerzeniu .txt) z rozkładem jazdy tego pociągu. Brak tego pliku zasygnalizowany zostanie komunikatem błędu (dobrze znany Error @-8).

                      [*]Track - nazwa toru, na którym zostanie ustawiony skład. W naszym przykładzie jest to tor o nazwie "zwrotnicowo_f03". W scenerii niektórym torom można nadawać nazwy (odsyłam tutaj do pliku Scenery.doc). Nazwa w tym parametrze musi odpowiadać istniejącemu w scenerii torowi, gdyż inaczej symulator nie będzie mógł ustawić składu (wszak pociągi jeżdżą po torach, nie? ;-) i pojawi się wówczas komunikat błędu.

                      [*]Dist (ang. distance - odległość) - odległość od początku toru. Każdy tor w scenerii ma swój początek i koniec - zdanie to wydawałoby się banalne, gdyby nie to, że w przypadku naszego symulatora, tor nie jest kijem (który zawsze ma dwa końce ;-), zatem tutaj początek nie jest tym samym co koniec (znowu odsyłam do Scenery.doc - opis parametrów komendy "node ... track ... "). A parametr ten określa odległość pojazdu od początku toru w metrach. W powyższym przykładzie skład będzie stał na samym początku toru (odległość 0.0 m). Oczywiście ten parametr jest wymagany, gdyż symulatorowi musi być znana dokładna lokalizacja składu.

                      [*]Vel (ang. velocity - prędkość) - prędkość początkowa składu. Tutaj mamy wartość 0.0. Za pomocą tego parametru można zdefiniować skład, który zaraz po załadowaniu scenerii od razu porusza się z podaną prędkością wyrażoną w km/h. Jasne chyba jest to, że wartość 0.0 tutaj powoduje, że skład nie porusza się.[/list]To wszystko, jeśli chodzi o parametry komendy "trainset". A co mamy w jej "wnętrzu"?

                      W przytoczonym przykładzie napotykany na taki oto zapis://$o Pociąg osobowy - wpierw manewruj zgodnie z semaforami Tm (wypchaj skład na boczny tor ale nie odczepiaj go). Po wyciągnięciu składu na peron odczep loka i manewruj zgodnie z Tm aby doczepić loka z drugiej strony. No a potem ..... ciuch ciuch ... uuuuuu..... uuuuuu !!! ;)Z uważnej lektury pliku Scenery.doc wynika, że w kolejnych wierszach pliku scenerii wszystko, co znajduje się za znakami "//" stanowi tylko komentarz i jest ignorowane przez symulator. Wszystko się zgadza - powyższy zapis również jest ignorowany przez symulator. Jednak, gdy zechcemy wystartować symulator za pomocą dołączonego startera (start.exe), to po zaznaczeniu w jego okienku tej scenerii zobaczymy taki oto opis:
                      Cytat: Autor trasy 'Zwrotnicowo' w opisie jednego ze składów
                      Pociąg osobowy - wpierw manewruj zgodnie z semaforami Tm (wypchaj skład na boczny tor ale nie odczepiaj go). Po wyciągnięciu składu na peron odczep loka i manewruj zgodnie z Tm aby doczepić loka z drugiej strony. No a potem ..... ciuch ciuch ... uuuuuu..... uuuuuu !!! ;)
                      Wygodnie zatem jest tutaj, po znakach "//$o " umieścić opis, który potem pozwoli przypomnieć sobie podczas startu symulatora, jaki jest wybierany w okienku startera skład i jaką "misję" nalezy nim wykonać. Opis ten powinien być w jednym wierszu, choćby nie wiem, jak by był długi - nie można go kontynuować w wierszu następnym.

                      Po wpisie definiujemy już skład. Mogą to być samotnie stojące gdzieś na bocznicy wagony, może to być lokomotywa "luzem", a może to być też cały pociąg (także z więcej niż jedną lokomotywą i tzw. sterowaniem ukrotionym).

                      Przytoczę tutaj dwie pierwsze jednostki z przykładu "Zwrotnicowa" - lokomotywę i wagon:node -1 0 EU07-424 dynamic PKP\EU07 eu07-424 303E 0.0 reardriver 3 0 enddynamic
                      node -1 0 505120-00351-4 dynamic PKP\Adu none 112a 0.0 nobody 3 2 Passengers enddynamic
                      Jak widzimy, jest to zwykła komenda "node ... dynamic ... " służąca do umieszczenia w scenerii obiektu ruchomego. W zależności od tego, czy komenda ta jest albo nie jest w kontekście komendy "trainset" - istnieją dwie, nieco od siebie się różniące wersje tej komendy.

                      Tutaj jednak mamy ją w kontekście "trainset". Zatem parametry tej wersji komendy "node ... dynamic ... " zostaną omówione poniżej:
                        [*]Najpierw są parametry wchodzące w skład każdej komendy "node" bez względu na jej rodzaj:

                          [*]MaxDistance - parametr ten określa maksymalną odległość, z jakiej obiekt będzie widoczny. Wartość -1 nie określa tej odległości - obiekt będzie widoczny wówczas z każdej odległości. Polecam do przeczytania rozpoczęty przez mnie wątek o tym parametrze i jego wpływie na wydajność grafiki w symulatorze.

                          [*]MinDistance - jest to najmniejsza odległość, z jakiej obiekt będzie widoczny. Nie widzę sensu dawać tutaj innej wartości, niż 0.0, aby obiekt ten (tu: jednostka) był widoczny też z bardzo bliska.

                          [*]Name - nazwa obiektu. Można tutaj wpisać nazwę pojazdu, np. EU07-424. Nie ma ona zbyt wielkiego znaczenia, jednak program start.exe robi z niej użytek taki, że potrafi w swoim oknie, przy pomocy małych obrazków wyświetlić poszczególne pojazdy w składzie. Dobrze jest więc każdej jednostce nadać nazwę.

                          [*]Type - tutaj następuje ciąg "dynamic" określający, że chodzi o obiekt ruchomy.[/list]
                          [*]Dalej są już właściwe parametry komendy:

                            [*]Directory - podkatalog w obrębie podkatalogu dynamic katalogu z symulatorem (a konkretnie, z plikiem eu07.exe), w którym znajduje się definicja obiektu zawarta np. w plikach *.mmd. Zapewne trochę zamieszałem, więc już spieszę z wyjaśnieniami. W przykładzie ze "Zwrotnicowa" lokomotywa ma tutaj wpisane "PKP\EU07". Oznacza to, że definicji obiektu reprezentującego lokomotywę EU07 w tym składzie należy szukać (symulator ma szukać) w podkatalogu dynamic\PKP\EU07 katalogu z symulatorem.

                            [*]ReplacableSkin - ten parametr sprawia użytkownikom taki kłopot, że po niewłaściwym jego ustawieniu często mamy białe (bez tekstur) wagony lub lokomotywy. A sprawa jest bardzo prosta. O ile w pliku określającym budowę modelu pojazdu (plik *.t3d w katalogu określonym w wyżej omówionym parametrze Directory) tekstury z nadwoziem pojazdu określone są przy pomocy zapisu "replacableskin.bmp", można (a właściwie trzeba) wówczas w tym parametrze podać nazwę pliku z teksturą, która ma stanowić elementy nadwozia pojazdu. W przypadku, gdy plik z tą teksturą jest typu *.bmp, można już nie pisać tego rozszerzenia, dla np. *.tga - trzeba ją wpisać. Jeśli zaś w pliku *.t3d tego pojazdu "na sztywno" zostały podane tekstury nadwozia, wówczas ten parametr niczego nie zmieni i można tutaj wpisać "none". Autorzy modeli pojazdów coraz częściej odchodzą od tego, by ustawiać te tekstury na stałe w modelu. Na przykład tutaj mamy podane "eu07-424". Wszak różnych lokomotyw EU07 jest cała masa - mają inne malowanie, inne szczegóły nadwozia itp. Jednak autorowi scenerii "Zwrotnicowo" chodziło konkretnie o lokomtywę EU07-424, dla której tekstura nadwozia zawarta jest w pliku dynamic\PKP\EU07\eu07-424.bmp. Zatem ten parametr służy rozróżnieniu wyglądu tych pojadów od siebie.

                            [*]Type - charakterystyka pojazdu. Jest to nazwa pliku o rozszerzeniu .chk zawartego w podkatalogu określonym parametrem Directory omówionym powyżej. Ważne: samego rozszerzenia (.chk) nazwy tego pliku nie piszemy. W naszym przykładzie dla lokomotywy EU07, jej charakterystyka będzie wczytana z pliku dynamic\PKP\EU07\303E.chk.

                            [*]Dist - odległość od początku toru (według dokumentacji w pliku Scenery.doc). Mam jednak tutaj pewne wątpliwości co do sensu istnienia albo funkcjonalności tego parametru (przecież istnieje już taki parametr w komendzie "trainset"). Nie jestem pewny, czy nie chodzi tutaj o odległość danego pojazdu od pojazdu bezpośrednio go poprzedzającego. W każdym razie, jak zauważyłem, zawsze ten parametr ma wartość 0.0.

                            [*]CabOccupancy - tutaj określamy, jaką w danym pojeździe funkcję może pełnić użytkownik tego składu. Na przykład w lokomotywie można być maszynistą, a w wagonie pasażerem. Implementacja tego parametru prawdopodobnie jest wciąż jeszcze nie dokończona. W każdym jednak razie może on przyjmować następujące wartości:
                              [*]nobody - brak jakiejkolwiek obsługi tego pojazdu;[*]headdriver - maszynista w tej kabinie lokomotywy, która skierowana jest w kierunku początku toru (co to jest początek i koniec toru - opisałem przy okazji omawiania parametru "Dist" komendy "trainset");[*]reardriver - maszynista w drugiej kabinie (czyli tej, która skierowana jest w kierunku końca toru);[*]passenger - pasażer (można sobie po prostu jechać w wagonie);[*]conductor - (wg Scenery.doc) konduktor - znaczenie tego również nie jest dla mnie jasne.[/list]Jedna sprawa: gdy startujemy symulator za pomocą programu start.exe, na skutek błedu, nie uwzględnia on obsługi (definiowanej tym parametrem) innej niż pierwsza jednostka - "daje" on symulatorowi tylko pierwszy taki możliwy pojazd. Konsekwencją tego błędu jest to, że nie można np. jechać sobie jako pasażer ("passenger") w wagonie pociągu, który ma być sterowany przez maszynistę ("headdriver" lub "reardriver"), gdyż przecież lokomotywa jest przed wagonem. Jeśli jednak umieścimy odpowiedni wpis w pliku eu07.ini, będzie można sobie jechać w dowolnej zdefiniowanej jednostce.

                              [*]Coupler - typ sprzęgu z następną jednostką. Wartość ta jest liczbą, lecz będącą tzw. kombinacją bitową. Ustalamy więc najpierw, czym nasz pojazd będzie sprzężony z kolejną jednostką w składzie. Wybrać można spośród następujących pozycji:
                                [*]1 - hak spinający z sobą jednostki;[*]2 - przewód pneumatyczny (służący do hamowania składu);[*]4 - przewód do sterowania ukrotnionego;[*]... - ten dokument defniuje jeszcze inne rodzaje sprzęgów, jednak pierwsze trzy są najczęściej używane;[/list]a potem dodajemy do siebie liczby stojące przy wybranych pozycjach. Na przykład w "Zwrotnicowie" w omawianym składzie lokomotywa EU07-424 połączona będzie ze stojącym za nią wagonem Adu przy pomocy haka i przewodu pneumatycznego (3=1+2). Nie jestem pewny, ale nie widzę sensu ustawiać tego parametru na wartość inną niż 0 (co oznacza brak sprzęgu) dla ostatniej jednostki w składzie - nie wiem, czy nie jest to przyczyną kłopotów z ruszeniem "kibelkiem" (EN57) w niektórych seceneriach (wykorzystują one sprzęg ukrotniony - wartość 7=1+2+4, a wtedy ostatni człon jest połączony z... niczym i symulator nie może nim sterować - to taka moja nie sprawdzona hipoteza).

                                [*]Load - ładunek dla danej jednostki. Jest to ilość ładunku w tej jednostce wyrażona w jednostkach określonych w pliku *.chk (określonym w parametrze Type wymienionym wcześniej - patrz: opis parametru LoadType poniżej). Oczywiście 0 określa, że jednostka jest pusta (nie załadowana) - wówczas nie ma też kolejnego parametru: LoadType. Dla pasażerów ("Passengers" w LoadType) w pierwszym wagonie składu w "Zwrotnicowie" ustawiona została wartość 2 (zatem w tym wagonie jedzie dwóch pasażerów), a dla drugiego wagonu - wartość 20 (dwudziestu pasażerów); dla lokomotywy zaś jest 0 - nie ma ona więc żadnego ładunku (przyjmując, że maszynisty nie uwzględniamy jako "ładunek" ;-). Parametr ten jest o tyle ważny, że symulator na jego podstawie może wyliczyć wagę składu i zastosować wszystkie wynikające z tej wagi konsekwencje w fizyce ruchu tego składu. Inaczej przecież prowadzi się cięższy skład, a inaczej lżejszy.

                                [*]LoadType - określamy tutaj typ ładunku. Bardzo ważnym jest to, że ten parametr nie występuje, gdy wartość parametru Load równa jest 0. Jako typy ładunku można podawać zwykle: "Passengers" (pasażerowie), "Coal" (węgiel), "Lumber" (drewno) itp. A konkretnie, to co można podawać w tym parametrze, zależy od definicji z pliku *.chk, określonego w parametrze Type (omówiłem go wcześniej). W tym pliku trzeba odszukać linijkę rozpoczynającą się od "Load:", a dalej wpisane są w niej, po kolei:
                                  [*]MaxLoad= maksymalna wielkość ładunku;[*]LoadQ= jednostka dla ilości ładunku (z moich obserwacji: "pieces" - sztuki, np. pasażerowie, "tonns" - tony, np. węgiel);[*]LoadAccepted= wymienione wszystkie rodzaje ładunku, oddzielone od siebie przecinkami;[*]LoadSpeed= szybkość załadunku (w jednostkach z "LoadQ=" na sekundę);[*]UnLoadSpeed= szykość rozładunku (j. w.).[/list]Dzięki temu łatwo zorientować się, jakimi dopuszczalnymi typami oraz wielkościami ładunków można załadować daną jednostkę.[/list]
                                  [*]Na końcu jest ciąg "enddynamic" oznaczający koniec komendy "node ... dynamic ... ".[/list]Oto wymieniłem wszystkie parametry komendy "node ... dynamic ... " użytej w kontekście komendy "trainset". W kolejnych wierszach pomiędzy "trainset" a "endtrainset" podajemy więc wpisy dla kolejnych jednostek naszych składów, oczywiście może być ich wiele.

                                  Plik ze scenerią zapisujemy i... w drogę :-).

                                  Pozdrawiam wszystkich serdecznie i życzę zielonego na szlaku ;-).

                                  15
                                  Bieżące kolejowe / Z Nowym Rokiem :-)
                                  « dnia: 01 Stycznia 2005, 01:40:50 »
                                  Witajcie.

                                  Z okazji Nowego Roku życzę wszystkim kolejarzom, MK-owcom i symkarzom ;-), aby mieli siły do tworzenia nowego stuffu do MaSzyny, do jego ulepszania i rozwijania.

                                  Aby na naszym forum porozumiewali się bez kłotni i obrażania.

                                  Aby dzięki Wam, kolej, choćby ta symulowana tętniła życiem.

                                  Życzę Wam Szczęśliwego Nowego Roku!!!

                                  Pozdrawiam wszystkich bardzo mocno i serdecznie.

                                  16
                                  Forum / Forum - jakie jest? A jakie by się chciało, aby było?
                                  « dnia: 17 Listopada 2004, 01:57:49 »
                                  Witajcie.

                                  Odwiedzam to forum codziennie (w miarę swoich możliwości) i choć nie zawsze mam czas na napisanie czegokolwiek, to jednak zawsze uważnie czytam wszystkie posty.

                                  Kiedy tu przyszedłem na samym początku - panował tu wyjątkowy klimat. Pełno ludzi o podobnych zainteresowaniach: nie tylko symulator, ale także kolej, przepisy kolejowe, dyskusje nad ulepszeniem symulatora itp. Mnóstwo do czytania i zastanawiania się - lektura lepsza, niż niejedna książka na półce w księgarni.

                                  Klimat ten zatraciło już dawno nawet wspomniane w moim pierwszym poście forum Techtronic, mimo swojego surowego regulaminu. Jak pisałem, jest to forum o telefonach komórkowych. Kiedyś ludzie tam pisali o różnych ciekawostkach "odkrytych" w komórkach. Byli to sami pasjonaci. Dyskutowało się o wirusach SMS-owych, o sposobie zmiany oprogramowania, dodawaniu melodyjek i innych pierdół do telefonów, które takiej możliwości normalnie nie posiadały itp. Dzisiaj, kiedy tam wchodzę, doznaję uczucia, że jest to teraz takie "targowisko", gdzie jeden pisze:
                                  Cytat: "ktoś tam"
                                  help mi, pomurzcie, COBBA mi wysiadła, co dalej?
                                  a inny:
                                  Cytat: "ktoś inny"
                                  Nokia 3310 nie wlancza sie - pomocy!
                                  i tak dalej. Nie spędzam na tym forum już więcej niż tylko kilka minut tygodniowo (choć wcześniej spędzałem mnóstwo czasu i też się tam udzielałem). Naprawdę, czasami ręce opadają, kiedy czyta się zacytowane wyżej posty. Wiecie, jaką datę ma ostatnio napisany przeze mnie tam post?
                                  Cytat: "jarzec posta"
                                  "SMS-y aktualizujące stan konta w SIMPlus": 24-09-2004, 22:29.
                                  A myślicie, że ktokolwiek (oprócz jednego admina, który w zasadzie nic nowego do dyskusji nie wniósł) na niego odpisał? Nikt. To przykre.

                                  Po co ja się tutaj rozwodzę o jakimś innym forum?

                                  Bo zauważam podobnie rozwijające się zjawisko, tyle, że na forum MaSzyny. Co z tego, że setny raz komuś tłumaczysz, jak wpisać do scenerii coś tam, aby pojechała "epoka", skoro i tak sto pierwszy raz ktoś inny Cię o to zapyta, bo nie chce mu się użyć szukajki? Co z tego, że tysiąc razy na forum już było pisane o sterownikach i innych rzeczach, na które trzeba zwracać uwagę, aby prawidłowo uruchomić symulator, skoro tysiąc pierwszy raz ktoś o to znowu zapyta?

                                  Z całej "populacji forumowiczów" bardzo niewielki procent, jeśli się w ogóle udziela, pisze o jakichś swoich wnioskach lub przemyśleniach, dyskutuje o sposobach ulepszania działania symulatora, czy też pomaga w jakiś sposób w jego rozwoju. Oczywiście nie jest to też mało ludzi potrzebnych projektowi, nawet nie dałbym rady, aby wszystkich wymieniać, ale to wszystko tak mało na tak wielką "społeczność forumową". Większość raczej patrzy na to, aby już wreszcie ściągnąć sobie "nową traskę", a najlepiej, aby już "na tacy" podano Nebulę. A do tego robią to wbrew zasadom dobrego wychowania, kultury, o ortografii nie wspominając nawet.

                                  Tu dam tylko drobny przykładzik: na mojego jednego posta, wydawało mi się, że bardzo konstruktywnego, odpisało zaledwie sześciu ludzi, a na drugiego - nie odpisał nikt. Ale, żeby nie było, że się żalę tylko i wyłącznie na siebie, to dam też inne przykłady. Na post o kotwach i bramkach, który napisał @ wasyl, odpowiedziała zaledwie jedna osoba, a na post @ Radka87 o semaforze manewrowym - dwie. To jest szczyt umiejętności "społeczności forumowej"? Nikt, poza włączeniem symulatora (chociaż i to czasami jest dla wielu nie do przeskoczenia) i przejechaniem nowej trasy nie umie/nie chce niczego nowego zaproponować? Ludzie, czy Wam się tak już symulator "przejadł", czy czekacie tylko na Nebulę i już nic w starym "symku" zrobić nie chcecie?

                                  Zresztą wystarczy tylko popatrzeć na liczby określające ilości postów w takich działach jak: "Aktualności [Moderowane]", "Na warsztacie", "Propozycje" czy "Tekstury" (działy, w których oczekuje się od userów konstruktywnych postów) - wszędzie tylko liczby w okolicach stu, może stu kilku. Za to w dziale "Pomoc" - aż prawie sześćset! Nikomu nie chce się pomyśleć, a tylko od razu pisze posta, choćby o niczym? Pełno "trolli", którzy tylko psują klimat forum i osoby, które są nastawione do symulatora tylko konsumpcyjnie - oto lwia większość "forumowiczów".

                                  Ja się już właściwie nawet nie dziwię administracji, że już przestaje nad tym panować (choć podpowiadałem, jak to można zrobić) - w zasadzie im też już ręce opadają. Nie dość, że mają mało swojego wolnego czasu, że nie mogą go za dużo poświęcić samemu symulatorowi i jego rozwojowi, to jeszcze muszą pilnować różnych "krnąbrnych" userów.

                                  To również przykre. Zwłaszcza, że przecież kolej, czy symulator, to nie to samo co telefony komórkowe - są to dziedziny o wiele szersze i pozwalające na większe pole do popisu.

                                  Moi drodzy. Zastanówcie się, co o takim podejściu do rzeczy myślą sami autorzy symulatora, którym przecież należy się duży szacunek za ich ciężką pracę, którą włożyli w powstanie i rozwinięcie tego projektu? Czy im ręce nie opadają? Czy nie złoszczą się, kiedy wchodzą na forum, widzą, że "S3" (nowe posty) mrugają obok tak wielu działów, a potem czytają ich treści?

                                  A co będzie, kiedy już wreszcie wyjdzie Nebula i nagle pojawi się tysiąc "nowych postów" z pytaniem, jak ją uruchomić?

                                  Bo ja już się nad tym zastanawiałem. I także dochodzę do przykrych wniosków.

                                  Jedno tylko mnie cieszy, że mimo tego, są tutaj i tacy nieliczni ludzie, którzy coś jeszcze robią i nie mam tu na myśli nowych tras. Szkoda tylko, że @ McZapkie nic nie pisze. To bardzo mądry człowiek i bardzo lubiłem czytać jego treściwe posty. Co się z nim stało?

                                  Być może, według kogoś, przesadzam w swoim poście, ale "przesadza się" zwykle wtedy, gdy się chce na coś zwrócić uwagę. Oczywiście, można też tego posta wywalić do śmietnika i niczym się już więcej nie przejmować.

                                  Pozdrawiam wszystkich serdecznie.

                                  17
                                  Pomoc w tworzeniu / Przejazd jednotorowy i krzyż Św. Andrzeja
                                  « dnia: 15 Listopada 2004, 17:50:17 »
                                  Witajcie.

                                  Jeszcze nie tak dawno w jednym z postów (tylko dla Developerów) napisałem:
                                  Cytat: "jarzec"
                                  (...) Chodzi o krzyż Św. Anrzeja na przejeździe w Myślenicach, przez który przejeżdża "kibelek". Obecnie znajduje się tam krzyż dla linii wielotorowej (...), a powinien być dla linii jednotorowej (...). W końcu nie tylko kolejowe sygnały są istotne, lecz drogowe też.

                                  I tak mi to nie dawało spokoju, że postanowiłem zrobić eksperyment, który zakończył się... sukcesem!

                                  Mianowicie, grzebiąc sobie po katalogach symulatora, znalazłem tam plik textures\PKP\S_przejazd-KSA1-SD-SS2.tga, który jest teksturą dla modelu wskaźnika przed przejazdem kolejowym jednotorowym. Postanowiłem spróbować go zastosować do przejazdów z plików scenery\PKP\przejazd1tssd.inc i scenery\PKP\przejazd1tssdw.inc w miejsce obecnie tam wykorzystywanego modelu z teksturą z pliku textures\PKP\S_przejazd-KSA2-SD-SS2.tex.

                                  Po prostu, skopiowałem plik models\PKP\SP2ccXX.t3d do models\PKP\SP2ccX.t3d, a potem Notatnikiem w tym pliku podmieniłem wszystkie wpisyMap: PKP/S_przejazd-KSA2-SD-SS2.texnaMap: PKP/S_przejazd-KSA1-SD-SS2.tga
                                  A na koniec, w plikach scenery\PKP\przejazd1tssd.inc i scenery\PKP\przejazd1tssdw.inc zmieniłem odpowiednio wpisynode 800 0 (p1)_Syg1 model -3.5 0.0 6.0 90 PKP/SP2ccXX.t3d none Lights 1 0 endmodelinode 800 0 (p1)_Syg2 model -3.0 0.0 3.0 90 PKP/SP2ccXX.t3d none Lights 1 0 endmodelnanode 800 0 (p1)_Syg1 model -3.5 0.0 6.0 90 PKP/SP2ccX.t3d none Lights 1 0 endmodelinode 800 0 (p1)_Syg2 model -3.0 0.0 3.0 90 PKP/SP2ccX.t3d none Lights 1 0 endmodelThat's all :-).

                                  Wiem, wiem, postąpiłem bardzo naiwnie - wszak model, to zbiór różnych tam werteksów, powierzchni i tekstur, które posiadają przecież swoje współrzędne, ale co tam - mogło najwyżej nie działać. Ale to DZIAŁA! :-)

                                  Oto efekt końcowy mojego eksperymentu (@ Winger na pewno dobrze wie, co to za obrazek ;-). Zaś tutaj jest spakowany zestaw, do "zmontowania sobie" przejazdu z krzyżem Św. Andrzeja dla linii jednotorowej. Wewnątrz, w odpowiednich podkatalogach znajdują się już właściwe pliki - archiwum wystarczy zatem rozpakować w katalogu symulatora zastępując obecne już pliki i... już :-).

                                  Odtąd wszystkie trasy, które w swojej budowie korzystają z plików scenery\PKP\przejazd1tssd.inc i scenery\PKP\przejazd1tssdw.inc do definicji przejazdów jednotorowych, będą miały prawidłowy wskaźnik.

                                  Pozdrawiam Was serdecznie.

                                  18
                                  Symulator / Eureka! Więcej FPS?
                                  « dnia: 12 Listopada 2004, 21:49:11 »
                                  Witam wszystkich..

                                  Tak sobie ostatnio nad tym rozmyślałem, chociaż nie miałem czasu tego sprawdzić.  Po za tym ja i tak mam bardzo wolny sprzęt, więc u mnie zapewne wydajność podskoczy o 1, może 2 FPS :-).

                                  Ale jest to propozycja dla ludzi o "mocnych" kompach.

                                  Czytając sobie plik Scenery.doc z opisem wszelkich komend zawartych w pliku ze scenerią, na pierwszej stronie trafiłem na coś takiego (na co wcześniej nie zwróciłem uwagi):
                                  Cytat: Autor Scenery.doc
                                  1.1 Node

                                  Definiuje obiekty widoczne (a ogólniej: obiekty które bierze pod uwagę funkcja Render).

                                  Parametry podstawowe:
                                    [*]MaxDistance - maksymalna odległość z jakiej obiekt będzie widoczny[*]MinDistance - minimalna odległość z jakiej obiekt będzie widoczny[*]Name - nazwa obiektu, jeśli nie potrzebujemy należy wpisać none[*]Type - rodzaj obiektu[/list]

                                    Jak zauważyłem w plikach ze sceneriami, wszędzie, jako wartości parametru MaxDistance używa się -1, co oznacza nieskończoność. Wydaje się to bezsensem, aby symulator do narysowania scenerii miał obliczać również elementy z drugiego jej końca, a nawet z odległości kilku kilometrów, które i tak już nie są przecież widoczne.

                                    Jeśli zatem w pliku scenerii (i wszystkich plikach, które są dołączane komendą include) poprawić wpisy:node -1 0 ...
                                    endnode
                                    nanode 500 0 ...
                                    endnode
                                    gdzie liczba 500 jest widocznością wyrażoną w metrach i można by ją ustalić eksperymentalnie, to wówczas symulator miałby być może mniej do rysowania, a przez to chodziłby szybciej.

                                    Krajobraz będzie wówczas trochę okrojony, bo widać będzie tylko te obiekty, które są w zasięgu (w powyższym przykładzie: 500 m). Zatem trzeba tu użyć kompromisu: albo dalekie, piękne widoki, albo szybsza symulacja.

                                    Sama zmiana wpisów nie jest trudna. Można to zrobić w Notatniku:

                                    a najlepiej w Wordzie (polecam do szczególnie dużych plików - Notatnik wówczas działa bardzo ślamazarnie):

                                    W Wordzie trzeba zaznaczyć w okienku opcję "Użyj symboli wieloznacznych" - wtedy można użyć znaku gwiazdki ("*") dla dowolnego ciągu znaków (nie wszystkie wpisy node mają wartość MaxDistance równą -1).

                                    Oczywiście, moje przypuszczenia, to tylko hipoteza - nie twierdzę, że cokolwiek to przyśpieszy, ale może. Z pewnością zauważalne przyśpieszenie będzie widoczne na szybszym sprzęcie.

                                    Polecam wszystkim spróbować mojego pomysłu. Pozdrawiam Was serdecznie.

                                    19
                                    Pomoc w tworzeniu / [error] gmax - problem
                                    « dnia: 30 Października 2004, 17:47:20 »
                                    Witajcie.

                                    Nie mówię, że już mam w zanadrzu jakiś gotowy projekt - owszem, mam swoje marzenia (o tym na razie sza...), ale chciałbym na początek się pobawić i tylko sobie tak próbnie porysować. Rozrysowałem sobie na przykład układ torów stacji Kołobrzeg, robię zdjęcia i notatki z trasy Kołobrzeg-Koszalin, niedługo wybiorę się u siebie (Koszalin) na stację, aby rozrysować tory. Jestem jednak w tym całkowicie początkujący. Ale może by się potem to wszystko przydało do czegoś...

                                    Niestety... nie mogę na swoim komputerze trzymać nielegalnych programów, więc 3D Studio Max odpada (kupować go trochę mi się nie chce). Pozostał więc jednynie darmowy gmax.

                                    [list=1][*]Ze strony Turbo Squid -- gmax ściągnąłem progam, pomoc, i wszelkie dodatki, a nawet poszukałem różnych tutoriali (znalazłem także u nas na forum skrypty oraz linki do tutoriali dotyczących rysowania tras).
                                    OK[*]Zainstalowałem program, pomoc oraz dodatki (także skrypty).
                                    OK[*]Uruchomiłem program - poprosił o kod rejestracyjny.
                                    Failed (nie miałem kodu)[*]Na stronie rejestracyjnej zarejestrowałem się i podałem swój adres e-mail do mnie.
                                    OK[*]Przyszedł e-mail, lecz nie było w nim kodu.
                                    Failed[*]Na forum dyskusyjnym znalazłem jakiś crack do "rejestracji" gmaxa. Zainstalowałem. Uruchomiłem program.
                                    OK[*]Jednak opamiętałem się (nie mogę mieć nielegalnych programów) i wysłałem e-maila do Supportu z prośbą o wyjaśnienie braku kodu w e-mailu po rejestracji.
                                    OK[*]Przyszedł e-mail, tym razem z kodem rejestracyjnym.
                                    OK[*]Pousuwałem wszystkie wpisy z rejestru tak, aby gmax na początku znowu zapytał się o kod rejestracyjny. Uruchomiłem program - zapytał o kod. Podałem mój poprawny kod.
                                    OK[*]Uff... program działa, czytam sobie pomoc, tutoriale, próbuję rysować.
                                    OK[*]Zapisałem swoje wypociny i wyłączyłem program.
                                    OK[*]Na drugi dzień uruchamiam gmax, klikam "File"->"Open...", wskazuję swój plik i...

                                    FAILED[/list:o]Co jest??? Czy ktoś miał z czymś taki już problem? Plik nie daje się w żaden sposób otworzyć: ani przez "File"->"Open...", ani przez drag-and-drop, ani przez wyeksportowanie go, a potem "File"->"Import..." - zawsze wyskakuje ten sam komunikat, a program bezwarunkowo kończy swe działanie.

                                    Odinstalowałem go, znowu pousuwałem wpisy z rejestru, a potem zainstalowałem program ponownie - z tym samym rezultatem.

                                    [klik]Tutaj zamieściłem plik gmaxa, w którym jest tylko jakiś torus. On również był przeze mnie zapisywany w tym gmaxie. Jakikolwiek by to jednak nie był plik, nie daje się on otworzyć. Czy Was daje się on otworzyć bez problemu?

                                    Zatem ponownie: niestety... nie mogę skorzystać z programu i choćby popróbować swoich sił w rysowaniu. O marzeniach nawet nie wspominając.

                                    Szukałem odpowiedzi na mój problem nawet na forum dyskusyjnym Turbo Squid -- Message Forums, ale nigdzie się nie doszukałem. Pozostaje mi tylko liczyć na Waszą pomoc - za co z góry dziękuję.

                                    Być może konfiguracja mojego komputera w czymś tutaj pomoże:
                                      [*]Procesor:
                                      Intel Celeron 1,1 GHz[*]RAM:
                                      448 MB (64+128+256)[*]2 × HDD:
                                      20 GB
                                      40 GB[*]Grafika:
                                      ATI RAGE PRO 128
                                      Cytat: "gmax w okienku 'About'"
                                      Version: 1,2
                                      Driver: Direct3D (RAGE128)
                                      [*]Dźwięk:
                                      - VIA Audio (wbudowana)
                                      - Sound Blaster 16 ISA[*]2 × karta sieciowa:
                                      - Intel 21041 Based PCI Ethernet
                                      - Realtek RTL8139/810X Family PCI Fast Ethernet NIC[*]inne, mniej ważne pierdoły ;-)[*]System:
                                      Windows 2000 Professional PL
                                      Service Pack 3 PL[*]DirectX: 9.0b[/list]Nie jest to żaden wypas (nawet dla MaSzyny zbyt kiepski), ale swe główne zadania spełnia. Szkoda jednak, że oprócz wykonywania swojej pracy nie mogę na nim np. porysować w gmaxie...

                                      Pozdrawiam wszystkich serdecznie.

                                      20
                                      Forum / Moje propozycje co do forum dyskusyjnego.
                                      « dnia: 01 Października 2004, 00:28:50 »
                                      Witajcie!

                                      Chociaż jest to mój pierwszy post na tym forum, śledzę je (wraz z całym projektem MaSzyny) już od dość długiego czasu. Przeczytałem chyba wszyskie posty napisane przez użytkowników. Jak w każdym miejscu, gdzie udostępniona została możliwość publicznego wypowiadania się - wszędzie są podobne problemy. Problemy te, w większości stawarzają bezmyślni użytkownicy.

                                      Całkowicie zgadzam się z administracją tegoż forum pod wieloma względami. Graficzne emotikony, animowane i tandetne GIF-ki, bajery i wodotryski - to tylko drobiazgi przeszkadzające normalnie czytać wiadomości. A już zmorą wielu forów są takie posty jak:
                                      Cytuj
                                      cze. mam sprawe, niemoge wpisac pinu bo fon mi sie wiesza, pomuzcie!!!
                                      czy też (na potrzeby tego forum):
                                      Cytuj
                                      no kiedy wreszcie bedzie nebula bo sie niemoge jurz doczekac!
                                      Błędy ortograficzne i skróty myślowe, niechęć do korzystania z systemu wyszukiwawczego - to są kolejne rzeczy, które przeszkadzają w normalnym funkcjonowaniu każdego forum czy grupy dyskusyjnej (przykłady? choćby tam: news:kolej.misc.pl).

                                      Uczestniczę w wielu innych forach dyskusyjnych. Dla mnie forum o największym poziomie jest Techtronic.pl. Jest to forum dyskusyjne na temat telefonów komórkowych, ich tuningowania, rozbudowy itp. Nie chodzi mi oczywiście teraz o to, żeby je reklamować tutaj - to nie ma sensu. Ale pozwólcie, że opowiem co nieco na jego temat, co być może ułatwi Wam "zaprowadzenie należytego porządku" tutaj.

                                      Forum Techtronic.pl jest tak skonstruowane, że nie można napisac ani jednego posta nie będąc tam zarejestrowanym. Ten mechanizm istnieje także tutaj. Ciekawostką jest też to, że niektórych tematów nie daje się nawet czytać nie będąc tam zarejestrowanym (pokazuje się tylko "Liczba postów: 0"). Ale...

                                      Ale samo zarejestrowanie się tam nie wystarczy, żeby założyć swój własny temat i pisać w nim byle bzdury. Trzeba mieć wymaganą ilość postów (wystarczy 10) jako odpowiedzi na pytania innych userów w ich tematach. Nie myślcie jednak, że to takie proste - przecież można by było napisać 10 bez sensu jakichś odpowiedzi typu: "zgadzam się z przedmówcą" i już. Nie, nie - nie tędy droga. Nawet nie w każdym z podforum pisane posty powodują zwiększanie liczby potrzebnej do założenia nowego topicu (np. jest dział, gdzie można pisać dowcipy i tam się nie dolicza postów). Mało tego, za posty łamiące regulamin, można użytkownikom zmniejszać ilość napisanych postów (jak jeszcze można na tamtym forum za karę "oberwać", napiszę za chwilkę).

                                      Nad całością porządku bowiem czuwają administratorzy, moderatorzy (podobnie jak i tutaj), lecz nie tak całkowicie bezprawnie - tam swoistym "kodeksem karnym" jest Regulamin, który dość surowymi zasadami określa ład i porządek w całym forum. Polecam Wam lekturę, a szczególnie kilku jego punktów (np. 2 - wszystkie podpunkty, 6, 15, 17). Być może niektórym z Was wyda się on zbyt rygorystyczny, ale cóż poradzić na "niesfornych" użytkowników, którym próżno tłumaczyć to lub tamto? Lepszy taki regulamin (i jego pilnowanie przez moderatorów, a egzekwowanie tego pilnowania przez administratorów), niż zszargane nerwy.

                                      Pierwsza propozycja zatem: starannie przemyślany regulamin forum dyskusyjnego oraz ograniczenie wypowiedzi userów do odpowiedzi na czyjeś posty, a powyżej pewnej ich ilości - dopiero zezwolenie na zakładanie nowego tematu.

                                      Skoro więc regulamin na Techtronic.pl jest, jak to określiłem, "kodeksem karnym" - musi też istnieć system kar dla użytkowników nie stosujących się do niego. Tamtejszy system kar składa się z ostrzeżeń (WARN) i zablokowania dostępu do forum (BAN). Przy każdym poście użytkownika, pod jego nickiem, emblematem i podstawowymi danymi w topicu jest taki czerwony paseczek pokazujący, ile ostrzeżeń dostał już dany user. Punkty ostrzeżenia wahają się od 1 do 3. Maksymalnie można mieć 15 punktów, jeśli ktoś przekroczy tą ilość - dostaje bana. Punkty ostrzeżeń ubywają po 90 dniach (każdy punkt osobno od momentu jego przyznania), więc nie można sobie tam za dużo nabroić. Oczywiście, większe "przestępstwa" grożą natychmiastowym otrzymaniem bana - wszystko jest oczywiście ujęte szczegółowo w regulaminie.

                                      Druga więc moja propozycja: kary dla użytkowników w postaci punktów WARN albo otrzymaniem BANA z forum.

                                      W tamtejszym forum (podobnie jak i w tym), aby administracja nie została "zarżnięta" przez nawał pracy, jaki grozi już przez samo tylko zarządzanie forum, istnieje pewna hierarchia. Jak wcześniej napisałem, zadanie administratorów ogranicza się w zasadzie do pilnowania nie zwykłych użytkowników, lecz pracy moderatorów. Zatem moderator na tamtym forum, to też nie jest taki sobie "człowieczek wyjęty spod prawa" (oczywiste jest, że i jego obowiązuje regulamin) - równie dobrze, za swoją kiepską pracę może on także otrzymywać punkty karne. Moderatorzy dobierani są tam nadzwyczaj starannie, a w przypadku źle spełnianej tam funkcji - szybko mogą ją stracić.

                                      Trzecia zatem propozycja: zmienić hierarchię z takiej:

                                      (Administrator & Moderator) -> User

                                      na taką:

                                      Administrator -> Moderator -> User

                                      Następną kwestią są posty i tematy wątpliwego sensu lub treści. Niekiedy usuwanie ich może rodzić frustracje ze strony moderatorów (jeśli kilku obsługuje jedno podforum): "no co? przecież tam były ciekawe posty! dlaczego je usunąłeś?!". W Techtronic.pl zostało to rozwiązane bardzo prosto: założone zostało podforum o nazwie "Trash" (ang. śmietnik), do którego zarówno administratorzy, jak i moderatorzy mogą przenosić bezsensowne tematy. Czasami jednak można znaleźć tam i ciekawe rzeczy (no, cóż, grzebanie w śmieciach ma swoje i dobre strony ;-), ale generalnie znajdują się tam posty o zacytowanej przeze mnie na samym początku treści.

                                      Czwarta propozycja do usprawnień: "Trash" - śmietnik, do którego można wyrzucać... (jak sama nazwa mówi) śmiecie.

                                      Mam nadzieję, że nie będziecie mieli mi za złe, że tak wiele na Waszym forum opowiedziałem o jakimś innym, ale powtarzam: nie zrobiłem tego w celu jego reklamowania (jak można zresztą reklamować forum o komórkach na forum o symulatorze lokomotywy?), tylko po to, żeby Wam przybliżyć, a być może ułatwić pracę nad porządkiem tu panującym. Tamtejsze forum ma ambicję być najlepszym w Polsce - chcecie, aby Wasze forum też takie było? Zastanówcie się więc nad moimi propozycjami.

                                      No, cóż... rozpisałem się... Na koniec napiszę tylko, że jestem pełen podziwu zarówno dla autorów całego pomysłu symulatora (sam sobie namiętnie jeżdżę tymi wirtualnymi pociągami - wolę tym, niż samochodami ;-P), twórców strony WWW, oraz wszytkich ludzi, którzy przyczyniają się do rozwoju całości. Stanowi to dla mnie przykład wspaniałej pracy zespołowej (mimo, że miejscami kulejącej). Dziękuję Wam za to wszystko!

                                      Pozdrawiam wszystkich bardzo serdecznie.

                                      Strony: [1]