No to zaczynamy:)
Na początek wszystkim znane wagony Bxhpi.To tej "rodziny" należały trzy typy:
1Aw,produkowany w Fabryce wagonów w Świdnicy w liczbie 126 sztuk,
https://e-sochaczew.pl/n/muzealne-konserwacje/515243Aw,stanowiący wersję rozwojową produkowanych dla wąskotorówek ZSRR 2Aw,wyprodukowany dla PKP w 75 sztukach,
https://e-sochaczew.pl/n/muzealne-konserwacje/57019A20D-P,stanowiących część zamówienia z Rumuni,dotyczącego wagonów motorowych,znanych na PKP jako MBxd2.Dostarczony w 38 egzemplarzach.
https://kolejzulawska.pl/o-nas/tabor/wagony-a20dp/Motorówki serii MBxd1.
Jeśli się orientuję,na PKP oznaczenie to nosiły 4 serie:
Pierwsza,jaka trafiła na inwentarz PKP to wyprodukowana po raz pierwszy przez Lilpop,Rau i Loewenstein MBxd1-(341-344) dla Grójeckiej Kolei Dojazdowej(Po raz pierwszy,ponieważ miała jeszcze dwie "miniserie"produkowane w latach 1952-1953(MBxd1-(349-354) i 1962(MBxd1-(356-358)
https://pl.wikipedia.org/wiki/MBxd1_341-358#/media/Plik:MBxd1-348.jpgMBxd1-(114-116)
Niestety,o tej serii wiem tylko tyle,że była pochodzenia niemieckiego i służyła na Wrocławskiej KD
https://polska-org.pl/8112416,foto.htmlMBxd1-(161-169),czyli 1Aw/M
Powstała ona metodą "gospodarczą". Najpierw w warsztatach Krotoszyńskiej KD w Pleszewie,później 8 sztuk zbudowano w Krośniewicach,
http://enkol.pl/Plik:DSC01492am3.JPGOstatni to MBxd1-(201-204),czyli 1Mw
Jedyny chyba w tym zestawieniu wagon z Kolei Dojazdowych,który po wojnie był produkowany seryjnie.Powstał w zakładach Konstala w Chorzowie.Też miały krótki epizod na kolejce w Krotoszynie.Taka też jednocześnie śmieszny i smutny fakt.To jedyny z tej grupy wagon zdolny do jazdy(chociaż i tak nie jeździ,bo stacjonuje w Krośniewicach).