2
« dnia: 17 Kwietnia 2021, 20:33:36 »
Postaram się odpowiedzieć na pytania na tyle na ile udało mi się przez lata interesowania się tą lokomotywą ustalić:
ad. a: Opis elektrowozu E110 autorstwa CBKPTK Poznań ze stycznia 1953 roku na temat nastawnika mówi, cytuję: "(...) Nastawnik posiada dwie rączki: rączkę połączeniową (jazda do przodu, jazda do tyłu) i rączkę jazdy. (...)" Świadczy to o tym, że nie zastosowano jak to miało mieć miejsce w 2E53 (rączka połączeniowa nastawnika była obiektem krytyki organu nadzorującego zamówienie) oraz w nastawnikach konstrukcji radzieckiej, jak KME-4W, osobnej dźwigni połączeń silników.
ad. b: Dokumentacja obwodów rozrządu jest doskonale zachowana w literaturze technicznej z lat 50 i 60. Elektrowozy EP02 posiadały rozruch stycznikowy pośredni. Specyficzną jego cechą było zabezpieczenie w obwodzie sterowania uniemożliwiające powrót z równoległego połączenia silników na szeregowe bez cofnięcia nastawnika na 0 (co powodowało rozłączenie styczników biorących udział w tej blokadzie).
ad. c: Brak danych na ten temat, aczkolwiek EP01, których pod kątem elektrycznym EP02 były wierną kopią posiadały nastawnik kołowy. Możliwe, że w przebiegu eksploatacji zebrano uwagi wg których uznano nastawnik dźwigniowy za bardziej naturalny dla obsługi na tamte czasy i modyfikacja taka została wprowadzona na życzenie zamawiającego część elektryczną elektrowozu.
ad. d: Odpowiedź nawiązuje do źródeł wiedzy podanych w ad. b, tzn.: 13 stopni na połączeniu szeregowym, 3 stopnie osłabienia pola, 11 na połączeniu równoległym oraz ponownie 3 stopnie osłabienia pola. Wynika to z tabeli połączeń nastawnika jazdy oraz pisemnego opisu obwodu sterowania.
EDIT:
Dodam, że ze względu na późniejsze inne umieszczenie części przyrządów kontrolno-pomiarowych takich jak prędkościomierz i manometry nastawnik najprawdopodobniej był obsługiwany lewą ręką, a sam fotel maszynisty umiejscowiony był bliżej prawego okna niż mogłoby się to wydawać z gabarytów pulpitu. Nadbudowa przesłaniająca mierniki elektryczne również sugeruje, że jest to modyfikacja doraźna, bez przeprojektowania pozostałej bryły pulpitu.