Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - Szarak

Strony: [1] 2
1
Bieżące kolejowe / Odp: Co dalej z seria EP09?
« dnia: 04 Lutego 2025, 02:17:19 »
że po zadzialniu nadmiarowego silników nie wyzwala WS-a

Biją nadmiarowe? Znakomicie. To oznacza, że trzeba je podciągnąć i podeprzeć żeby nie biły ;) A skoro producent nakazał jak najszybszą ucieczkę z pozycji oporowych na bezoporowe nie powodując zbędnych szarpnięć składem to co stoi na przeszkodzie przeciągać i trzymać jak najdłużej na pozycjach oporowych nawet gdy nie ma takiej potrzeby? Odwieczny problem. Dobrze, że w obecnych czasach praca maszynisty polega na patrzeniu w komputer.

2
Człowiek tego już nie liczy. Od tego jest specjalny super hiper system PLK, który bierze pod uwagę profil linii (spadki, wzniesienia), odcinki bezprądowe, opory toczenia w zależności od rodzaju wagonu i szereg innych ważnych parametrów. To, że na danym szlaku jest 100 km/h dla pociągu towarowego nie oznacza w praktyce że z taką prędkością pociąg ten pojedzie, bo wystarczy, że jeden wagon będzie miał ograniczenie do 90 km/h i zmienia się wszystko.

Była taka stara książka wydawnictwa WKiŁ ex. Wydawnictwa Komunikacyjnego, która to opisywała jak to liczono jak jeszcze komputery za ludzi nie myślały. Jak znajdę - podrzucę.

Jest "odtajniona" instrukcja PLK, która w sposób ogólnikowy opisuje jak się opracowuje czasy jazdy: https://www.plk-sa.pl/files/public/user_upload/pdf/Akty_prawne_i_przepisy/Instrukcje/Podglad/Zasady_przygotowania_rozkladowego_czasu_przejazdu_pociagow_w_PKP_Polskie_Linie_Kolejowe_S.A._Ir-21.pdf .

Aplikacja Obliczenia Trakcyjne (OT) jest dostępna pod tym adresem: https://skrj.plk-sa.pl/index. Dane do logowania mają miłośnicy, ich rodziny i nawet kilku pracowników. Wystarczy, że kogoś poprosisz, to pewnie z chęcią udostępnią tą pilnie strzeżoną tajemnicę.

3
Bieżące kolejowe / Odp: LTC, Jaxan, IGL - wątek zbiorczy
« dnia: 14 Stycznia 2025, 16:18:45 »
Jest 200% pewności co do wiarygodności powyższych informacji. Publicznie faktycznie lepiej takich rzeczy nie pisać, ale na PW jak najbardziej można.

A z oficjalnych informacji to:
1) https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/komornik-wystawil-na-licytacje-lokomotywe-ltc-106162.html - półprawda, bo jakimś dziwnym cudem ta sama lokomotywa M62-1286 znalazła się w Rzepinie oklejona naklejką "Lokomotywa zajęta przez Komornika Sądowego na poczet sprawy 1862/21" - raczej się tam nie teleportowała.
2) https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/problemy-logistics--transport-company-przewoznik-stracil-umowe-z-plk-105214.html
3) https://krs-pobierz.pl/logistics-transport-company-spolka-z-ograniczona-odpowiedzialnoscia-i5569909 - jeden z tych panów przebywa w ośrodku odosobnienia i rehabilitacji ogrodzonym drutem kolczastym.
4a) Składniki masy upadłościowej: https://krz.ms.gov.pl/#!/application/KRZPortalPUB/1.9/KrzRejPubGui.WyszukiwanieSkladnikowMasy?params=JTdCJTdE&seq=1
4b) https://krz.ms.gov.pl/#!/application/KRZPortalPUB/1.9/KrzRejPubGui.WyszukiwaniePodmiotow?params=JTdCJTdE&itemId=item-2&seq=0 wpisać wystarczy KRS: 0000542899.

Z ciekawostek:
1. niby wszystko jest tak jak pisze wyżej, a lokomotyw oklejonych logiem LTC przybywa;
2. ci sami ludzie co byli w LTC - dalej rządzą wymienionymi wyżej spółkami i nikt nie widzi nic podejrzanego w tym, a sposób działania jest podobny jak w LTC;
3. w dniu zabrania licencji LTC - pociągi pod banderą LTC jeździły jeszcze przez kolejnych kilka tygodni; co przytomniejszy dyżurny brał taki pociąg na bok, a po kilku godzinach pociąg ruszał pod osłoną nocy, M62-1286 od czasu zabrania licencji LTC a do czasu zajęcia jej przez komornika też jeździła oczywiście pod osłoną nocy...
4. IGL, JAXAN (kapitał wniesiony: 5 000 zł - tyle samo ile wniósł do Ukrainian Railways (na Polskę) Ukraiński biznesman) - na stronie CEiDG brak danych.
https://www.biznes.gov.pl/pl/wyszukiwarka-firm/wpis/krs/0000765443
https://www.biznes.gov.pl/pl/wyszukiwarka-firm/wpis/krs/0000818004

BTW oficjalnej, szumnej informacji o utracie licencji przez LTC nie ma nigdzie. Ot po prostu zniknęła z listy.
PL-KUBA to: Mateusz Pietrzak GTC – Global Transport Company, źródło: https://www.era.europa.eu/domains/registers/vkm_en - dane firmy pokrywają się z danymi LTC - ale nikogo to nie dziwi i nikogo to nie interesuje, nawet UTK-u, dlaczego? Ano może przez kody PKD: https://www.biznes.gov.pl/pl/wyszukiwarka-firm/wpis/ceidg/59C1132C-3CF8-423E-8570-D06A8D03DE18
JAXAN w oficjalnej liście UTK - nie występuje: https://utk.gov.pl/pl/rejestry/licencjonowani-przewozn/18676,Wykaz-przedsiebiorcow-posiadajacych-licencje-przewoznika-kolejowego-wydana-przez.html, ale za to jest zarejestrowany na Matkę albo Żonę - właściciela PL-KUBA: https://rejestr.io/krs/775567/jaxan.

Źródło screena załączonego poniżej: https://rejestr.io/krs/542899/logistics-transport-company

Podobnie jest z Cargo Master. Tyle, że Cargo Master jest lepiej poukładany najwyraźniej, bo to też nikogo nie dziwi, że pojazd jeszcze nie powstał na papierze, a oni mają już na niego uprawnienia, a znajomości szlaku mają powbijane na całą Europę, kraje byłego ZSRR no i pewnie na metro z Lichenia do Watykanu również mają znajomość.

Kolejna ciekawostka w tej ośmiornicy to ta fundacja: https://rejestr.io/krs/1120900/fundacja-kolej-na-mlodych istniejąca na tym samym adresie co PL-KUBA. Podczaszy to sławne nazwisko w Jaworzynie Śląskiej / Żarowie. Zajmują się kasacją lokomotyw. Dużo przetargów wygrali. https://wyszukiwarka-krs.ms.gov.pl/dane-szczegolowe-podmiotu;numerKRS=qFRT9coB3ZUprAzocs2u8Q%3D%3D;typ=S - stąd idziemy do Pani Katarzyny Joanny Duś, która jest wspólniczką firmy T&C niby ze Strzelina: https://rejestr.io/krs/693462/t-c, ale jednak z Jurija Gagarina 110 z Wrocławia: https://wyszukiwarka-krs.ms.gov.pl/dane-szczegolowe-podmiotu;numerKRS=kKSwkWiVue8Ag2zx7PKrdw%3D%3D;typ=P, gdzie to na tej samej ulicy, pod tym samym adresem urzęduje firma Jaxan :)

Co do ZPK Szumowo = Natrix, warte uwagi są powiązania i fundacja: https://rejestr.io/krs/320967/zaklady-produkcji-kruszyw-rupinscy, BTW gdzieś już te niektóre nazwiska się pojawiły, prawda?
https://www.forbes.pl/sylwetka/kazimierz-i-irena-rupinscy

A co do Jaxan'u to kolejna ciekawostka: https://proligawroclaw.pl/team/jaxan/ - tak to jest ich drużyna piłkarska składająca się z ich pracowników. Może nie ma to bezpośredniego związku z firmą, ale zawsze można sprawdzić kto ma jakie miejsce w tabeli ;)

Co do zeznań podatkowych: https://www.bizraport.pl/krs/0000765443/jaxan-spolka-z-ograniczona-odpowiedzialnoscia - są dostępne za okres 2018 - 2021 rok.
Powyższe dane pochodzą z oficjalnych źródeł i stron dostępnych z ogólnodostępnej przeglądarki Google, nie podlegają więc ściganiu z art. 212 § 2 k.k. oraz art. 212 § 4 k.k.

4
Bieżące kolejowe / Odp: Próba hamulca..
« dnia: 10 Stycznia 2025, 12:13:26 »
No ta próba szczegółowa to tak nie do końca prawidłowo wykonana.

Google jednoznacznie wyczerpuje temat w przytoczonym wyżej linku, ale zawsze znajdzie się dwóch rabinów, którzy nie są zdecydowani i opowiadają coś co gdzieś podsłyszeli lub ktoś im coś powiedział ;)

5
Bocznica / Odp: Próba hamulca..
« dnia: 04 Stycznia 2025, 20:19:04 »

6
Bieżące kolejowe / Odp: Hamowanie kontrolne
« dnia: 07 Listopada 2024, 21:34:49 »
Kierownikiem pociągu można zostać w niecałe dwa miesiące za 2000 zł + koszt badań. W 2 miesiące e-learningu tacy kandydaci na pewno przyswajają całą wiedzę z prezentacji i skryptów i mają wiedzę o technice wykonywania manewrów jak i potrafią to robić w bezpieczny sposób dla trojga stron nie mówiąc już o umiejętności wykonania poprawnie OT i prób hamulca. Prezentacje, filmiki i skrypty może i są dobre jeżeli ktoś zdaje na prawo jazdy, ale nie jeśli trzeba stwierdzić w wyniku OT czy skład wyjedzie. Tyle że potem wychodzi właśnie tak o:

robisz manewry z osranym kierownikiem który każe jechać ci 5 km/h i zostawia za sobą brązowy ślad w torze i w panice zatrzymuje pociąg, bo widzi niebieskie na tarczy z lewej strony toru, albo tekst "tarcza podana" a przed nim jak byk powtarzacz semafora

Nikt nie mówi o likwidacji stanowiska rewidenta, a wręcz przeciwnie. Bez rewidenta, bez maszynisty, bez dyżurnego, bez ustawiacza pociąg nie pojedzie. Bez kierownika, konduktora, manewrowego - się obejdzie.
Patologia to te całe "kursy" i brak szkolnictwa zawodowego. Jednak przez rok/dwa coś tam do tej makówki wejdzie, a przez 2 miesiące, dla kogoś kto kolej poznaje z prezentacji, filmików i skryptów to zwykłe podważanie instytucji "bezpieczeństwa ruchu kolejowego". To tak jak by kontroler ruchu lotniczego kupił sobie kurs za ileś tam złotych w jakieś firmie krzak i wyszkolił się w 3 miesiące, albo profesor, doktor medycyny kupił sobie papiery i uczył studentów operacji na żywych organizmach. 

Mało tego. Będzie coraz gorzej. "Beton" powoli kruszeje. Emeryci uciekają na emerytury, funkcje kierownicze na stanowiskach związanych z nadzorem maszynistów zajmują ludzie, którzy przez 25 lat nie przejechali kilometra za nastawnikiem. Większość ludzi kończy ogólniaki a potem prawo/psychologię/ekonomię, a jak im tam nie wyjdzie to idą na takie 2 miesięczne kursy i się dzieje tak jak wyżej. Instruktorzy jacy są tacy są. Ale też będzie gorzej, bo czas się nie cofa - lata przybywają, nikt nie młodnieje z wiekiem.
Oby nie doszło do tego, że ktoś po szkole od razu będzie mógł zostać instruktorem, bo wtedy to już tylko biała chorągiewka i flara nam zostanie.
Najgorszy rak to:
1) młodzież po szkole kolejowej - oni są najmądrzejsi, nie ważne, że praktyki zero; potrafią cytować przepisy i to się najbardziej liczy;
2) pracownicy ze stażem powyżej 3 lat - również są najmądrzejsi, trochę pojeździli, trochę pokręcili nastawnikiem i hamulcem, jesień jakoś przechorowali więc również wszystko wiedzą;
3) pracownicy ze stażem 30-50 lat - nieomylni; przepisy mają gdzieś, praktyka w jeżdżeniu przez 40 lat tą samą linią jest wystarczająca, charakteryzują ich zdania: "młody, to powinien 10 lat na warsztacie śrubki dokręcać a nie za nastawnik się pchać - za moich czasów to...";
4) bogowie kolei - nieomylni związkowcy, którzy co prawda przez całą swoją karierę nie ujechali ani 100 kilometrów z obawy że coś narobią, zasiadają już tak od x lat w różnych federacjach zabijania kolei.

Wniosek jest prosty. Dopóki system szkolenia się nie zmieni i jakieś lichwy będą szkolić w 2 miesiące rewidentów, w 3 miesiące - kandydata na maszynistę bo na licencji można zarobić, w 3 miesiące kierowników pociągów gospodarczych i roboczych - strach będzie wsiąść do pociągu. I krótko mówiąc, jeśli chodzi o system szkolenia na maszynistę, cały ten program szkolenia należy wyrzucić do kosza razem z ludźmi, którzy coś takiego wymyślili. Symulator powinien być do szkolenia i przygotowania do sytuacji, które nie zdarzają się codziennie, a nie urządzeniem do egzaminowania. Licencja to jest potrzebna jak świni pióropusz...   

7
Bieżące kolejowe / Odp: Hamowanie kontrolne
« dnia: 07 Listopada 2024, 19:26:21 »
A tak przy okazji, czy ktoś Was (wnioskuję po wypowiedziach) - Maszynistów - przeszkolił z dokonywania OT? Ewentualnie wskazał w jaki sposób macie wykazać, że jesteście do tego uprawnieni? Do tej pory szczegółową i uproszczoną próbę, mógł owszem robić drugi kolega maszynista, ale do OT zawsze był potrzebny uprawniony rewident bądź kierownik pociągu z uprawnieniami rewidenta... Ponadto maszynista bez uprawnień rewidenta - mówiąc wulgarnie - nie wie gdzie zajrzeć żeby stwierdzić na 100% i ocenić czy dany wózek lub inny element nie zagraża bezpieczeństwu. Owszem - maźnice, klocki, znaki kontrolne na zestawach kołowych - w porządku. Ale starsi rewidenci ze względu na staż i doświadczenie wiedzą "na oko" co jest grane, a osoba po kupionym szkoleniu rewidenta zna takie przypadki z prezentacji i filmików i nie jest jednoznacznie w stanie stwierdzić czy w drodze stan danego urządzenia się nie pogorszy, lub też czy nie ma wpływu.
W kilku "nowoczesnych-uśmiechniętych-niezabetonowanych spółkach" kazali przed tymi innowacjami, maszynistom obok symbolu rodzaju próby hamulca wpisywać OT. Pytanie tylko jak dochodzono do tego kto te OT zrobił. Ponadto - dobrze wiemy jak kierownicy robią próby i OT. Chodzą sobie wokół składu z papierosem, machać im się nie chce to krzyczą przez radio na kanale pociągowym(!) zahamuj, odhamuj - a w stacji jest 7 pociągów rozpoczynających bieg. Najważniejsze dla nich są końcówki i papieros... Z drugiej strony gdyby zastąpić ich biletomatami i zewnętrznymi firmami kontrolującymi wyłącznie ważność biletów i dokumenty uprawniające do ulg przejazdowych może i miałoby to sens - posiadanie przez wszystkich maszynistów udokumentowanych uprawnień do dokonywania OT oraz koniecznie co najmniej rok pracy na stanowisku rewidenta taboru kolejowego. I tu można by podzielić - ci co pracują w ruchu towarowym to wyłącznie na towarowych wagonach rok szkolenia/pracy pod okiem doświadczonego rewidenta, a ci co pracują w ruchu pasażerskich - to wyłącznie na wagonach pasażerskich również rok szkolenia/pracy, zamiast bezsensownego siedzenia przez 3 miesiące na warsztacie i grania w karty.

Mowa końcowa:
1. OT i HK to dwa ostatnie ogniwa, które gwarantują bezpieczną jazdę danego pociągu/składu wagonowego - tym bardziej OT zwłaszcza, że obserwacja przejeżdżającego pociągu z okien nastawni jest powoli zastępowana i wypierana, a ASDEK-i i podobne urządzenia diagnostyczne nie znajdują się na każdej stacji.
2. Maszyniści mają wiele równie ważnych obowiązków, a dokładanie im jeszcze OT jako kolejnego bata na plecy - może spowodować niebezpieczną kompensację.
3. Stanowiska konduktorów/kierowników pociągów powoli zaczynają stawać się całkowicie zbędne. W krajach granicznych nie mają problemów z patrzeniem na zegarek, rozkład i lusterka, więc u nas tym bardziej nie powinno to sprawiać kłopotu.
Można tu się pieklić, że "no ale co zrobi podróżny jak trzeba będzie skomunikować opóźniony pociąg"? A no można wiele zrobić i do tego wcale kierownik pociągu nie jest potrzebny. Od skomunikowań są dyspozytorzy. Obserwują sytuację ruchową, są w kontakcie z dyżurnymi ruchu i wiedzą najlepiej. Obligatoryjny zapis można by uściślić: "jeżeli skomunikowanie nie wpłynie destruktywnie na sytuację ruchową, optymalny czas skomunikowania wynosi 15 minut".
4. Kupno biletu w dzisiejszych czasach to góra 1 minuta, dla osób starszych nadal pozostają otwarte okienka kasowe.
5. Kontrolą biletów mogą zająć się wykwalifikowane firmy zewnętrzne znające regulamin danej spółki kolejowej.

8
Bieżące kolejowe / Odp: Hamowanie kontrolne
« dnia: 06 Listopada 2024, 17:29:16 »
O dzięki. Teraz jest listopadowa, tegoroczna, ale według niej dalej spada wszystko na maszynistę... Jeżeli po jakimś zdarzeniu związanym z hamulcami jakiś biegły/prokurator, może dalej męczyć bułę w stylu wodolejstwa - no nikt Panu nie zabronił zrobić hamowania kontrolnego. Przecież podobny absurd był w jednym ze zdarzeń na przejeździe kolejowym, gdzie to robiono oględziny miejsca wypadku w słoneczną pogodę przy 100% widoczności, a nie podczas panujących warunków w momencie zdarzenia...
Już nie mówiąc o innych patologiach wymiaru sprawiedliwości... Tak jak trąbienie na i przed przejazdami mające poprawić bezpieczeństwo kierowców wjeżdżających na przejazdy przy sprawnie działającej sygnalizacji. Prędzej powinni zmienić ten zapis a nie zajmować się kosmetyką paragrafu 36 który nie zmienia się od 15 lat...

Punkt trzeci to kompletny bubel i dodatkowy bat na tyłek: "przebieg, wybór miejsca, i ocena skuteczności działania hamulca pozostają w kompetencji maszynisty, który wykonuje hamowanie kontrolne". I już daje to pole manewru prokuraturze i komisji:
1) A dlaczego dopiero tu, a nie tam (powiedzmy) 5 kilometrów wcześniej?
2) Dlaczego akurat taką wartość spadku powietrza w przewodzie a nie inną Pan/Pani dobrał/-a? Dlaczego nie większą/mniejszą? 
3) W jaki sposób Pan/Pani ocenił/-a skuteczność? Czym się Pan/Pani kierował/-a? Jakie jest Pani/-a doświadczenie w kwestii oceny skuteczności działania hamulca? Czy mógł Pan/Pani zakładać, że skuteczność jest dobra? Czy mógł Pan/Pani zakładać, że skuteczność w tym przypadku będzie niewłaściwa?
Gdzie starsze instrukcje to w jasny sposób określały i prokurator/biegły/komisja kolejowa nie mogli się do niczego doczepić, pod warunkiem, że zrobiono wszystko zgodnie z zapisem... A teraz, będzie to "ruchome" i ewentualna wina (bo w raczej jej brak nie wierzę) zawsze będzie po stronie maszynisty, bo mógł to zrobić wcześniej, bardziej, skuteczniej. Ciekaw jestem kto stoi za tą zmianą.

>>> UWAGA! PRAWNICZY BEŁKOT! <<<
Ostatnio rozważaliśmy w pewnej grupie osób te przypadki wtargnięć ludzi pod koła pojazdów kolejowych. Robi się z tego szum medialny, a jak to się ma do art. 58 Ustawy o transporcie kolejowym. Założono hipotetyczną sytuację wtargnięcia samochodu na przejazd kolejowo-drogowy sprawnie osygnalizowany i zderzenie z pociągiem w takim miejscu. Nie będę tu pisał szczegółów bo to nie forum prawne, ale wspomniana wyżej grupa osób doszła do następujących wniosków:
1) Pojazd drogowy nie powinien znaleźć się w tym miejscu w czasie przejazdu pociągu.
2) Ponadto w świetle wspomnianego art. 58 ust. o transporcie kolejowym, znajdowanie się pojazdu drogowego na przejeździe nie było zasadne.
3) Prowadzący pojazd kolejowy będąc w pełni świadom i będący wcześniej pouczony o zagrożeniach i przepisach związanych - nie miał prawa spodziewać się pojazdu drogowego na swojej drodze przebiegu, gdyż zasada ograniczonego zaufania podczas prowadzenia pociągu o masie "x" i prędkości 120 km/h lub wyższej - nie ma tutaj zastosowania, z uwagi na fakt wydłużonej drogi hamowania i braku hamulców magnetycznych w przeważającej większości składów wagonowych, lokomotyw i zespołów trakcyjnych.
4) Osoba postronna znajdująca się w drodze przebiegu pociągu jest osobą nieuprawnioną do przebywania na terenie infrastruktury zarządcy.
5) Pracownik przebywający na terenie infrastruktury zarządcy jest - w świetle obowiązujących przepisów i regulacji - odpowiednio powiadamiany z wymaganym wyprzedzeniem o czasie, w którym spodziewać się można przejazdu pociągu po infrastrukturze zarządcy.
6) Maszynista prowadzący pojazd trakcyjny będący w stanie upojenia alkoholowego czy też pod wpływem środków działających podobnie do alkoholu - nie mógłby być uznany winnym spowodowania wypadku/katastrofy w rozumieniu art. 58 ust. o transporcie kolejowym, lecz w rozumieniu odrębnych przepisów tj. art. 178a. KK + art. 173. § 1. , którego znamiona w pełni wypełnia. I nie ze względu na to co się stało na przejeździe - bo to wyjaśnione zostało wcześniej, tylko ze względu na to co mogłoby się stać gdyby wcześniej nie zderzył się z pojazdem drogowym - mógł na przykład nie zauważyć semafora wskazującego sygnał Stój z uwagi na zaburzenia psycho-motoryczne wywołane alkoholem lub podobnymi substancjami. 

9
Bieżące kolejowe / Odp: Hamowanie kontrolne
« dnia: 06 Listopada 2024, 16:11:51 »
Niektóre spółki już dawno odeszły od HK. Hamowanie kontrolne miało jeden ogromny plus i było pewnym parasolem ochronnym dla maszynisty, że w razie gdy rewident opuka skład/zespół trakcyjny na "odwal" się, a wyjdzie to w czasie HK - ma jeszcze jakąś linię obrony. Bo przecież mógł do tej pory zatrzymać skład i wzywać rewidenta bądź osobę uprawnioną do przeprowadzenia próby. Doświadczony maszynista wie, że jak ma 5 wagonów, a podczas kontrolnego hamowania wskazówka spada zbyt wolno - nie wszystkie hamulce muszą być załączone. Oczywiście na karcie próby którą podpisuje również maszynista, wszystkie hamulce mogą działać - a na gruncie mogą nie być w ogóle załączone. Zwłaszcza, że kurs na rewidenta (i nie tylko) można sobie kupić w dowolnej firmie szkolącej.
Natomiast gdy w wyniku takiej sytuacji j.w. maszynista przestrzeli perony lub semafor no to pół roku wolnego, ewentualne zarzuty i tłumaczenie "bo rewident" raczej nie pomoże. Rewident stwierdził, że po jego stronie wszystko było OK. Nie wszystkie pociągi bierzemy z grupy, gdzie nawet z ciekawości można skład obejść zanim przybędzie worek. Nie zawsze też worek jest na tyle przytomny żeby wszystko posprawdzać (zwłaszcza że kurs kierownika pociągu też można sobie kupić). I owszem, może zdać egzamin 100/100 i wiedzieć co to próba hamulca, ale jednak czynnik ludzki.
Nie licząc już przypadków ile to razy krany były połączone, a hak nie zarzucony, czy główki przewodów połączone roboczy z hamulcowym - no bo przecież na siłę, ale pasowały ;) 

Ewentualnie można by się pokłócić o zapis obligatoryjny dotyczący:
> składów o więcej niż 10 ilości wagonów (ale takie w IC raczej nie występują, bo by się w peronach nie zmieściły),
> EZT/SZT/HZT bez hamulca magnetycznego i/lub elektrodynamicznego.

Coraz więcej pojazdów ma możliwość zrobienia sobie próby uproszczonej, szczegółowej wraz ze szczelnością z komputera. Ale to jedynie daje gwarancję że wszystko jest ok na tę konkretną minutę... Lepiej czasem machnąć o jeden raz kranem hamulca za dużo niż potem żałować że mogło się to zrobić, a nie zrobiło.

to nie wynika z instrukcji po co jest to hamowanie i dlaczego nazywa się kontrolne, nawet nie napisali który hamulec masz skontrolować
Yyyy na przykład w starej Cw-1 (Mw-56) ze stycznia 2006 było to jasno określone w paragrafie 36...
Może wtedy wiedzieli, że zasadniczym hamulcem, który zawsze musi działać i bez jego sprawności nie można się ruszyć jest ten pneumatyczny. Może też po to są na tablicach hamulcowych wagonów przyciski kontrolne hamulca Mg żeby sprawdzić jego działanie. Możliwe że są dla ozdoby.

BTW coś jest z intranetem skopane bo się nie da pobrać najnowszej Bw-56.

10
Bocznica / Odp: Gdzie pobrać scenerię Lublin Główny - Warszawa
« dnia: 30 Października 2024, 14:00:41 »
Na [...] poszukaj. Tam nie tylko ta trasa jest. Jest też sceneria polska.scm tworzona od 15 lat - ale musisz dokładnie przeszukać tę stronę.


Bocznica
Trollowanie +30

Matek123

11
Co do drugiej sprawy. Może chodzi Ci o tą stronę? https://statystyki-taborowe.xaa.pl/ Przynajmniej nie ma tyle głupot i farmazonów nawypisywanych co na ilostanie i kolejowej klatce.

12
A to nie chodzi czasem o tzw. "pętlę bezpieczeństwa"? Na zmodernizowanych EN57 (AL, AKM i podobnych) wystarczy kliknąć w menu drzwi aby ją wyłączyć. Czy tu nie ma hebelka od wyłączenia tej >pętli<?
U Zorin'a na przykład od tego jest obudowany plastikiem i zabezpieczony plombą przycisk wbudowany w starą puszkę panelu sterowania drzwiami. Ciekawostką jest przełącznik pakietowy aktywacji kabiny. Dopóki go nie przełączysz na "1" nie będziesz mógł nic zrobić z drzwiami, podobnie gdy zostawisz w drugiej kabinie aktywowany.
Ta śmieszna lampka może symulować po prostu prowizoryczną pętlę, bo skoro wszystkie stare kible KM mają już zamontowane puszki od SOD-ów to w razie jakby któreś drzwi się nie domknęły - będzie to słyszalne pipkaniem w kabinie, więc raczej może to działać jak powyżej. Może też być połączone z rozrządem i świecić się kiedy kabina jest nieaktywna. Apropos - jesteś w stanie powiedzieć kiedy ta lampka się zapala a kiedy gaśnie?

13
Podczas wdrażania projektu SPOT nie było już "PRL-u" a jednak w EN57 serii 2000 też lampki od SBL montowali ;) Górny rząd lampek, lewa skrajna kontrolka: https://i0.wp.com/okazjepodroznika.pl/wp-content/uploads/2017/02/IMG_3489-1.jpg?w=1920&ssl=1.
Foteli do dzisiaj nie potrafią porządnie ustawić, albo pozamieniać je na Astromale, ale za to można sobie zapalić lampkę, żeby być w 100% pewnym że się jedzie bo szlaku z SBL. Najlepsza modernizacja EZT jaka mogła kiedykolwiek powstać. Lepiej jechać cały czas na stojąco w tych gniotach niż usiąść na tych kręconych fotelach przełożonych z EN57 sprzed modernizacji :P

14
Poszukuję, chcę zrobić / Odp: Zdjęcia ep07-544
« dnia: 01 Października 2024, 17:12:54 »
Już jak chciałeś przebić numer to ona ma żółte poręcze, czarny zgarniacz, białe obwódki na zderzakach, białe drabinki i czerwone kurki od zaworów odwadniających. Możliwe że by ktoś uwierzył że to 544 a tak to raczej nie bardzo...

15
Na warsztacie / Odp: Całkowo v2.0 - testy przejezdności.
« dnia: 26 Września 2024, 19:59:41 »
calkowo v2 zdawczyab_cal

Ale to już było zgłoszone dwie strony wcześniej razem z logiem i errors'ami...

16
WWW / Odp: Nieaktualna klawiszologia na stronie głównej
« dnia: 22 Września 2024, 23:52:33 »
Przy okazji można by wywalić ze spalinowego traxx'a (BR)285 opis tempomatu po najechaniu na niego kursorem. Niepotrzebnie wprowadzanie w błąd przynajmniej do czasu jak nie zostanie wprowadzona jego obsługa.

17
Na warsztacie / Odp: Całkowo v2.0 - testy przejezdności.
« dnia: 22 Września 2024, 20:57:18 »
A co się stało? Jakiś log, errors czy coś?

calkowo_v2_osoba_jar_poranek: przejezdny nieprzejezdny z powodu utknięcia pod Tm31.
Podjechałem dla próby pod Tm30 z nadzieją że to błąd w opisie misji, ale bez większych sukcesów. Log i errory w paczce: https://eu07.pl/userfiles/31559/PCDDS.7z



calkowo_v2_osobb_jar_poranek: przejezdny bez uwag

18
Na warsztacie / Odp: Całkowo v2.0 - testy przejezdności.
« dnia: 21 Września 2024, 22:01:58 »
calkowo_v2_kontenerb: przejezdny.

calkowo_v2_orlen_zdawczyab_jan: przejezdny. Poprawiony opis misji:
Cytuj
Pociąg zdawczy z bazy paliwowej w Orzechowie do zakładu przemysłowego koło stacji w Janiszewie Towarowym. Po uruchomieniu misji manewrujemy pod skład 6 10 cystern Orlenu (rozjazdy układamy ręcznie), po próbie hamulca jedziemy na stację. Po podaniu semafora jedziemy do Janiszewa Towarowego. Z grupy przyjazdowej manewrujemy ze składem wedle wskazań tarcz i dojeżdżamy na wysokość lokomotywowni, gdzie należy wyciągnąć koniec składu za rozjazd oznaczony nr 71 na latarni (pierwszy ręcznie obsługiwany rozjazd za Tm32) (na wysokości końca składu niebieskich węglarek po prawej stronie). Od tego momentu drogę przebiegu układamy sobie sami - pchamy skład przed sobą i jedziemy do zakładu przemysłowego na wysokości grupy torów przyjazdowo-odjazdowych (rozjazdy 74 i 79 muszą zostać przełożone do położenia "minusowego"). Wagony zostawiamy na jednym z dwóch torów po obu stronach betonowych silosów. Następnie wracamy luzem po swoich śladach, zatrzymując się pod tarczą Tm32. Jedziemy na tor 46, gdzie po zatrzymaniu się pod tarczą powinniśmy otrzymać rozkład jazdy na drogę powrotną. Po jego otrzymaniu naciskamy SHIFT+1 i jedziemy z powrotem do bazy paliwowej w Orzechowie, gdzie kończymy misję.

19
Na warsztacie / Odp: Całkowo v2.0 - testy przejezdności.
« dnia: 19 Września 2024, 03:02:45 »
calkowo_v2_kopalniaa przejezdny.
Uwaga: W momencie przełożenia się rozjazdu nr 104 wykolejnica za przejazdem zamyka się. Obszedłem to co prawda wciskając Tab i ręcznie ją zdejmując, ale nie wiem czy traktować to jako błąd. Na wszelki wypadek poprawiłem opis żeby był czytelniejszy i żeby nikt się nie nadział na wykolejnicę.

Nie zauważyłem zamkniętej wykolejnicy za przejazdem na kopalni. Przejadę jeszcze raz w celu sprawdzenia czy to błąd w eventach czy mojej nieuważności.

1. Dodać informację o kanale R3 w Janiszewie w ramach walki z powszechnym zgłupieniem. Niby każdy wie, że suszarki nie można wrzucać do wanny z wodą, ale lepiej niech to będzie gdzieś ujęte...
2. Usunąć przystanki osobowe ze wszystkich rozkładów jazdy pociągów towarowych.
3. Zmienić polecenia na radiu, bo krzyknięte w eter: "zatrzymaj się" dla manewrów może być źle odebrane przez wirtualne pociągi ;-) Można na przykład uściślić: "tamara w Orzechowie zatrzymaj się" i już wiadomo o co chodzi.
4. Na Kopalni na semaforach zmienić tabliczki na [nazwa semafora]/m - przecież na wszystkich podają się sygnały Ms2.
5. Dodać napędy rozjazdów sterowanych przez nastawnię na Kopalni, bo to śmiesznie wygląda jak bambuły się same z siebie przerzucają. 

Po powtórnym przejechaniu wyedytuję post.

Poprawiona treść opisu scenariusza:
Cytuj
Prowadzimy próżny pociąg towarowy TMS 552141 Janiszew Towarowy - Orzechowo Kopalnia i ładowny powrotny TMS 552142 Orzechowo Kopalnia - Janiszew Towarowy.
Startujemy na torze postojowym, skąd po podaniu tarczy Tm5 manewrujemy do semafora I2, po podaniu na nim sygnału Ms2 jedziemy za Tm1 i stamtąd na nasz skład. Po próbie hamulca naciskamy SHIFT+1 i czekamy na podanie semafora. Po dotarciu na stację przy kopalni czekamy na podanie sygnału manewrowego. Wyjeżdżamy na przejazd (wykolejnica będzie zamknięta!) i ręcznie (SHIFT+T) przestawiamy rozjazd za nami, aby wjechać na wolny tor. Jedziemy na drugą część stacji i czekamy na podanie sygnału Ms2 na semaforze C. Następnie wyjeżdżamy za ostatni rozjazd i czekamy na jego przełożenie, i ręcznie przestawiamy go, aby podjechać do ładownego składu. Po próbie hamulca naciskamy SHIFT+1 i po podaniu „Sz” na semaforze B - jedziemy do Janiszewa Towarowego.

calkowo_v2_eszelona przejezdny

calkowo_v2_zdawczyab_pus nie wiem, kto testował ten scenariusz, ale scenariusz owszem jest przejezdny, tylko zgodnie z opisem powinniśmy zabrać puste wagony z sąsiedniego toru z bocznicy Jednostki Wojskowej. Obleciałem całą JW i żadnych pustych wagonów tam nigdzie nie ma.

20
Na warsztacie / Odp: Całkowo v2.0 - testy przejezdności.
« dnia: 13 Września 2024, 19:38:25 »
Wygląda na to, że tak:
Cytuj
Ostatnia zmiana: 11 Września 2024, 18:49:22 wysłana przez matek123

21
Na warsztacie / Odp: Całkowo v2.0 - testy przejezdności.
« dnia: 12 Września 2024, 18:08:01 »
calkowo_v2_zdawczyb_wil1 przejezdny: NIE https://eu07.pl/userfiles/31559/calkowo_v2_zdawczyb_wil1.txt
Domyślna lokomotywa zmieniona na: M62+6Dg, wyjeżdzamy z Wilisia na bocznice, tarcze się podają, droga się układa, składamy pociąg na torze zdawczym, chcąc wrócić utykamy pod tarczą manewrową a .exe sypie fail'ami podczas próby załadowania eventów.

calkowo_v2_kontenera przejezdny: TAK

22
Na warsztacie / Odp: Całkowo v2.0 - testy przejezdności.
« dnia: 11 Września 2024, 19:37:34 »
@matek123 - wszystko szło dobrze do momentu zabrania krytych spod rampy. Po połączeniu się, wcisnąłem shift+2, wyciągnąłem wagony pod nastawnię i czekałem jakiś czas aby spowrotem trafić na tor 3 zajęty przez przyciągnięte wcześniej z bocznicy wagony. Nie doczekałem się. Wcisnąłem jeszcze dla pewności shift+2, ale nic to nie dało i na tym scenariusz się zakończył. 

23
Na warsztacie / Odp: Całkowo v2.0 - testy przejezdności.
« dnia: 10 Września 2024, 22:29:16 »
calkowo_v2_ctl-wegiela

1) Nie wszystkie SHP są podpięte.
2) W opisie zmienić: "Po dotarciu na stację w Macierzewie naciskamy SHIFT+9" na "Po zatrzymaniu się przed semaforem wjazdowym stacji Macierzewo naciskamy SHIFT+9" bo ktoś pomyśli że dopiero po wjeździe na stację ma nacisnąć SHIFT+9 czego nie zrobi nie naciskając SHIFT+9 po zatrzymaniu pod wjazdowym.
3) Coś jest nie tak z opisem bo albo robimy oblot i wtedy jest tak, że po wjeździe do Macierzewa, po wciśnięciu SHIFT+3 na semaforze D2m mamy S1. Droga się co prawda układa, ale żadnego komunikatu na radiu, ani nikt nie macha "do mnie". Natomiast na semaforze I2m tj. z końca składu podaje się nam Ms2. Może warto by sprawdzić opis? Albo spychamy albo oblatujemy...
4) Brak rozkładu jazdy.

Przejezdny: TAK

calkowo_v2_ctl-wegielb przejezdny: TAK
calkowo_v2_zdawczyb_cal przejezdny: NIE https://eu07.pl/userfiles/31559/calkowo_v2_zdawczyb_cal.txt

24
Tabor kolejowy / Odp: EN57
« dnia: 29 Sierpnia 2024, 09:42:38 »
Właśnie o coś podobnego mi chodziło. Dzięki za namiary! Musi być faktycznie dobra ta książka bo po przekopaniu aledrogo nie ma ani jednego egzemplarza, a oryginalny nakład się wyczerpał.

3. Czy jest ktoś w stanie jednoznaczenie wykazać i udowodnić że jeden numer numer fabryczny EN57 odpowiadał jednemu numerowi jednostki EN57? (*nie chodzi mi o składaki tylko o fabrycznie nowe jednostki).

25
Pomoc doraźna / Odp: Podnoszenie pantografów na EU45 | ES64F4
« dnia: 28 Sierpnia 2024, 23:55:42 »
Tak, auto jest rzeczywiście auto. W prostych słowach działa to tak że podnoszą się po kolei wszystkie cztery (najpierw jeden - jak nie trafi to opada i następnie drugi itp.) i który wyczuje że napięcie w sieci mu podpasuje ten zostaje w górze.

26
Tabor kolejowy / EN57
« dnia: 28 Sierpnia 2024, 22:56:06 »
1. Czy ma ktoś dostęp do dokumentów które w jasny sposób udowadniałyby który Zakład Naprawczy dokonał przebudowy konkretnych numerów jednostek i według jakiej dokumentacji?
2. Czy posiada ktoś oryginalny spis wyprodukowanych jednostek?

27
111Eo-012 Łajza Cargo: 31.05.2023 r.

28
Nie ma scenerii L51 i nie ma EU07A w paczce 2024_06. Dziękuję, mam nadzieję, że pomogłem.

29
Bieżące kolejowe / Odp: EU07-086
« dnia: 01 Sierpnia 2024, 14:01:57 »
Żeby nie zakładać kolejnego wątku to się podepnę. Czy ktoś wie co się stało z EN56-036 stojącą w Węglińcu? Kiedy i gdzie ją pocięli/zabrali? Do 2016 stała w okolicach szopy, natomiast po 2016 w czasie wywożenia trupów ST43/SU46 ślad po niej zaginął.

30
A mogę pobrać całą wersję najnowszą sima z repo?

Raczej nie jest to zabronione. Tutaj masz poradnik jak to zrobić: https://eu07.pl/forum/index.php/topic,35440.msg567971.html#msg567971 . Całość waży ok. 210 GB razem z Kaliską również zassaną z repozytorium. 

Strony: [1] 2